اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

باقلا پلو با ماهیچه



مناسب برای
2 نفر

برنج ایرانی
250 گرم
ماهیچه گوسفندی
1 پیمانه
باقلا سبز
1 پیمانه
شوید خرد شده
3 عدد
پیاز
به مقدار لازم
نمک و فلفل
1 قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی
1/2 قاشق چای خوری
زردچوبه
3 قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده
به مقدار لازم
روغن مایع
باقلا پلو با ماهیچه


برای تهیه باقلا پلو با ماهیچه برنج را از چند ساعت قبل با کمی نمک می گذاریم تا خیس بخورد .

 ماهیچه را با مقدار کمی آب می گذاریم تا به جوش آید و بعد کف روی گوشت را می گیرم تا آب گوشت شفاف شود و بعد یک عدد پیاز و دو حبه سیر را اضافه می کنیم و در قابلمه را می بندیم تا ماهیچه با حرارت ملایم بپزد .

در یک قابلمه متناسب با حجم برنج آب می ریزیم . وقتی به جوش آمد باقلا سبز پاک شده را به آن اضافه می کنیم . بعد از 10 دقیقه  آب روی برنج را خالی کرده و به باقلاها اضافه می کنیم .

یکی دوبار برنج را به آرامی هم می زنیم و صبر می کنیم تا برنج به جوش آید و بعد کف روی آن را می گیریم .

کمی که گذشت یکی از دانه های برنج را با ناخن نصف می کنیم . اگر به اندازه یک نقطه سفید وسط برنج خام مانده بود ، وقت آبکش کردن برنج است . شوید تازه خرد شده را در این مرحله اضافه می کنیم و بعد برنج و شوید و باقلا را آبکش می کنیم .

ته قابلمه کمی روغن ریخته و ته دیگ مورد نظر را کف آن پهن می کنیم و برنج آبکش شده را به آرامی روی ته دیگ ریخته و 3 قاشق زعفران دم کرده را روی برنج می ریزیم و در قابلمه دمی می گذاریم و زیر حرارت را بلند می کنیم تا باقلا پلو کمی بخار کند و بعد زیر آن را کم می کنیم تا با حرارت ملایم در مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد .

در یک ماهی تابه کمی روغن می ریزیم و اجازه می دهیم داغ شود سپس یک عدد پیاز را پوست گرفته و چهارقاچ می کنیم و در روغن می ریزیم و صبر می کنیم تا پیازها سرخ شوند و بعد روغن را روی باقالی پلو دم کشیده می ریزیم .

یک عدد پیاز را خلالی کرده و با کمی روغن تفت می دهیم تا طلایی رنگ شود . زردچوبه و فلفل را هم می زنیم و سپس رب را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا بوی خامی رب گرفته شود . گوشت را به پیاز داغ اضافه کرده و اجازه می دهیم تا گوشت کاملا سرخ شود و بعد آب گوشت را هم از صافی رد می کنیم و به مواد بالا اضافه می کنیم .  به مقدار مورد نیاز نمک می زنیم و اجازه می دهیم تا گوشت نیم ساعت دیگر بپزد تا آب گوشت کشیده شود و فقط  مقدار کمی آب در ته قابلمه بماند .

باقلا پلو با ماهیچه را در ظرف مورد نظر کشیده و با سالاد شیرازی نوش جان می کنیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد