اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

۷ واقعیت جالب در مورد چشم انسان


به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، فرقی نمی‌کند چشم‌های آبی داشته باشید یا قهوه‌ای، حتما به این فکر کرده‌اید که مثلا اگر چشمتان سبز یا طوسی بود چه شکلی می‌شدید. اما تعداد کمی از ما می‌دانیم که عواملی مثل احساسات و غذا می‌توانند رنگ چشم ما را تغییر دهند. ما درباره اینکه چرا و چگونه می‌توان رنگ چشم را تغییر داد، حقایق جالبی به شما خواهیم گفت.


۱- خلق و خو و احساسات


احساسات به بدن ما شوک وارد می‌کنند. وقتی دچار خشم یا خوشحالی شدید می‌شویم، فرکانس ضربان قلب ما تغییر می‌کند، نفس کشیدنمان سریع می‌شود یا به سختی می‌توانیم نفس بکشیم، و رنگ چشم هم تغییر می‌کند و شدیدتر، تیره‌تر یا روشن‌تر شود. ظاهرا روشن‌ترین و زنده‌ترین رنگ چشم در کسانی دیده می‌شود که لحظات خوب و شادی را تجربه می‌کنند.


۲. ملانین و سن


اگر کودکی با چشمان آبی خاکستری به دنیا بیاید، ممکن است بعدا شما را متعجب کند. راز چشمان آبی مقدار کم ملانین در عنبیه است که نور را پخش کرده و باعث می‌شود روشن‌تر به نظر برسد. اگر ملانوسیت‌های عنبیه بزرگتر شوند، رنگ چشم بسیاری از نوزادان در سن ۳ تا ۱۸ ماهگی تیره‌تر می‌شود. مثلا کسانی که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند اغلب چشمان آبی دارند که بعدا به فندقی تغییر می‌یابد، اما بیشتر به رنگ چشمان والدینشان بستگی دارد. گاهی رنگ نهایی چشم تا ۱۲ سالگی تثبیت نمی‌شود.

اما نوزدانی که با چشمان قهوه‌ای به دنیا می‌آیند هیچ تغییری را تجربه نمی‌کنند و تا آخر عمر به همان رنگ می‌مانند. به دلیل مقدار زیاد ملانین، لایه بیرونی عنبیه نور را جذب و منعکس می‌کند که باعث رنگ قهوه‌ای می‌شود. به هر حال، اگرچه کسانی که چشمان تیره‌تری دارند، کمتر دچار بیماری‌های چشم می‌شوند، باید از عینک آفتابی استفاده کنند. چشم قهوه‌ای‌ها معمولا قابل اعتمادتر هستند در حالی که زنان چشم روشن مشکلات افسردگی و منفی‌گرایی کمتری دارند. ۱۶ ژن روی رنگ چشم تاثیر می‌گذارند، به همین دلیل تعیین رنگ چشم قبل از تولید دشوار است.


۳-رژیم غذایی خامخواری و سم‌زدایی


رنگ چشم با سلامت اندام‌های داخلی ارتباط دارد. دکتر رابرت مورس، کارشناس سلامت که بیش از ۲۵۰ هزار بیمار داشته، معتقد است که یک چهارم بیرونی چشم با سلامت مغز ارتباط دارد در حالی که دایره داخلی با سیستم گوارش مرتبط است. او می‌گوید بسیاری از میوه‌ها و سبزیجاتی که می‌خوریم می‌توانند رنگ چشم را تغییر دهند و حتی ویدئو‌هایی در این باره آماده کرده است.

تصویر زیر دختری را نشان می‌دهد که ۶ سال است خام گیاهخواری می‌کند. می‌توانید ببینید رژیم غذایی رنگ چشمان او را چطور تغییر داده است. غلظت بالای رنگ زرد نشان دهنده سم زیاد در بدن است. این دختر توانسته عملکرد سیستم گوارشش را بهبود بخشد و رنگ چشمش را از سبز-قهوه‌ای به یک رنگ روشن‌تر با سبز بیشتر تغییر دهد، هم چنین بخش سفیدرنگ چشمش شفاف‌تر و روشن‌تر شده است. علاوه بر این، دکتر مورس می‌گوید که رنگدانه هرکسی منحصر به فرد است و نیاز به تحلیل‌های فردی دارد. او معتقد است که اسفناج به جوان و روشن نگه داشتن چشم‌ها، عسل به رنگ‌های گرم و غذا‌های دریایی به رنگ‌های زنده‌تر و شدیدتر کمک می‌کند. سایر غذا‌هایی که روی رنگ چشم تاثیر دارند شامل روغن زیتون، پیاز و مغز‌ها می‌شوند.


۴. آرایش و لباس هم روی رنگ چشم تاثیر دارند


زنان ابزاری جادویی برای تغییر رنگ چشم‌هایشان دارند. این ابزار قدرتمند آرایش، لباس، رنگ مو و اکسسوری است. مثلا زنان چشم قهوه‌ای می‌توانند از لباس‌های طلایی، صورتی و سبز روشن برای روشن‌تر شدن چشم هایشان استفاده کنند. در حالی که زنان چشم آبی و چشم سبز می‌توانند با استفاده از رنگ‌های آبی، زمردی و فیروزه‌ای می‌توانند شدت رنگ چشم‌هایشان را تقویت کنند. رنگ‌های خنثی مثل سفید، خاکستری و مشکی به تاکید بر رنگ طبیعی چشمتان کمک می‌کند.


۵. نور خورشید و محل زندگی


قهوه‌ای رایج‌ترین رنگ چشم در زمین است که ۷۰ درصد جمعیت زمین آن را دارند و در همه قاره‌ها از استرالیا تا آمریکای شمالی وجود دارد. در مناطق خاص، درصد چشم قهوه ای‌ها به ۹۵ درصد می‌رسد مثل آسیا، خاور میانه، آمریکای جنوبی، اروپای جنوبی و اقیانوسیه. در ایالات متحده هم ۵۰ درصد مردم چشمان قهوه‌ای دارند.

افراد چشم آبی در اروپای شمالی رایج ترند: استونی و دانمارک و فنلاند ۸۵ درصد، آلمان ۷۵ درصد و انگلستان ۵۰ درصد. البته گاهی این رنگ چشم در میان مردم خاورمیانه هم دیده می‌شود. تحقیقات ژنتیکی دانشگاه کپنهاگ نشان می‌دهد که چشم آبی نتیجه جهشی است که حدود ۶-۱۰ هزار سال پیش اتفاق افتاده است. دکتر ایبرگ خاطرنشان کرد که در ابتدا همه مردم چشمان قهوه‌ای داشتند، اما این جهش تولید ملانین را کاهش داد. دانشمندان معتقدند این جهش اولین بار در مناطق شمال غربی دریای سیاه اتفاق افتاد.

تنها ۲ درصد از جمعیت زمین چشمان سبز دارند. این رنگ به علت مقدار متوسط ملانین و ترکیب رنگدانه‌های زرد و قهوه‌ای به وجود می‌آید. چشمان سبز رایج‌ترین در اسپانیا، ایرلند، روسیه، برزیل، ایسلند و پاکستان بیشتر دیده می‌شود. نادرترین رنگ چشم زرد است که نتیجه چشمانی است که رنگدانه لیپوکروم دارند.


۶. روشن کردن رنگ چشم با لیزر


عمل جراحی روشن کردن رنگ چشم بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند منجر به کوری شود. اما در سال ۲۰۱۱، دکتر هومر جراحی لیزری اختراع کرد که می‌تواند رنگ چشم را تغییر دهد. با کمک لیزر، سلول‌های ملانین تخریب می‌شوند و عنبیه روشن‌تر می‌شود. یعنی چشمان قهوه‌ای، به رنگ آبی یا سبز درمی‌آیند. این عمل تنها ۲۰ ثانیه طول می‌کشد و نتیجه نهایی را در عرض ۲ تا ۴ هفته می‌توان دید. تحقیقات نشان می‌دهد این عمل روی بینایی تاثیر ندارد، اما برای بررسی همه عوارض جانبی، به زمان بیشتری نیاز است.


۷. افراد با رنگ چشم آفتاب‌پرستی


رنگ چشم برخی افراد می‌تواند تغییر کند. اگرجه این پدیده هنوز عمیقا بررسی نشده، همه دانشمندان موافقند که این یک بیماری نیست، بلکه ویژگی منحصر به فردی است که فقط افراد کمی دارند. معمولا کسانی که چشمان سبز-آبی یا فندقی دارند رنگ چشم آفتاب‌پرستی دارند. پزشکان مشکل بینایی در این افراد مشاهده نکردند و این ویژگی ارثی هم نیست. طبق تحقیقات، تغییر مداوم رنگ چشم با فرآیند‌های سیستم عصبی و غدد درون ریز و مقدار ملانین ارتباط دارد. چشم‌های آفتاب‌پرستی به استرس، احساسات رمانتیک و خستگی واکنش نشان می‌دهند و رنگ چشم آن‌ها با تغییر آب و هوا و محیط هم ارتباط دارد. روانشناسان می‌گویند این افراد گاهی غیرقابل پیش بینی و بدجنس هستند.

 

" جام جم "

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد