اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

" زنان و دختران جوان قربانیان خلأ معرفی الگوهای حقیقی "

وقتی معیار و الگوهای واقعی از ارزشمندی و زیبایی تعریف نشود یا این معیارها
بی‌سر و صدا تغییر ۱۸۰ درجه‌ای را تجربه کند و در این چرخش معیارها، نهادها و
دستگاه‌های متولی فارغ از نقشی که برای تعریف الگو و معیارهای «ارزشمندی»
دارند در خواب غفلت هستند.

به گزارش تریبون، وقتی معیار و الگوهای واقعی از ارزشمندی و زیبایی تعریف نشود یا این معیارها بی‌سر و صدا تغییر ۱۸۰ درجه‌ای را تجربه کند و در این چرخش معیارها، نهادها و دستگاه‌های متولی فارغ از نقشی که برای تعریف الگو و معیارهای «ارزشمندی» دارند در خواب غفلت سر کنند یا خود را کنار بکشند، در خلأ ایجاد شده الگوها و معیارهای دروغین جای ارزش‌های واقعی را می‌گیرند.

اکثریت جامعه هم برای همرنگ جماعت شدن، خود را با معیارهای تازه تطابق می‌دهند حتی اگر پشتوانه ارزشی این معیارها پوچ باشد. بر همین اساس است که وقتی در سطح جامعه می‌نگرید با تعداد زیادی از زنان و دختران جوان شبیه به هم مواجه می‌شوید؛لاغر اندام، ‌موهای بور، ‌بینی‌های عمل کرده خلاصه‌ای از توصیف چهره‌هایی است که در پیش روی‌مان تکرار می‌شود. این چهره‌های تکراری اما شباهت عجیبی به عروسک‌هایی دارند که در پشت ویترین اسباب‌بازی فروشی، روی لباس و لوازم تحریر کودکان و در بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن‌های کودکانه سال‌هاست می‌بینیم.

حالا انگار تمام این شخصیت‌ها جان گرفته‌اند و در کوچه و خیابان پیش چشم ما رژه می‌روند تا سندی بر نفوذ فکری فرهنگی غرب در جامعه ما باشند. این نفوذ اما تنها به تظاهر چهره‌های عروسکی در سطح جامعه محدود نمی‌شود بلکه اصل و زیر‌بنای این ماجرا در اقداماتی است که زنان و دختران جوان کشورمان برای شباهت به عروسک‌های دوران کودکی‌شان متحمل می‌شوند. امروز زنگ‌های خطر افزایش چشمگیر اعتیاد در زنان به صدا درآمده و خطر شیوع اعتیاد در زنان از ۴ درصد در گذشته به ۱۰ درصد رسیده است.

نکته قابل‌تأمل اینجاست که اگر تا چند سال قبل زنان تنها با انگیزه همراهی با همسران یا با فشار یکی از مردان خانواده و با هدف همسو شدن با انگیزه‌های منفعت‌جویانه مردان معتاد درگیر اعتیاد می‌شدند، انگیزه‌هایی نظیر کاهش وزن و تناسب اندام، رهایی از استرس و اضطراب، تفریح، در دسترس بودن مواد و اصرار دوستان جزو عوامل اصلی اعتیاد زنان به شمار می‌آید و موجب شده شیب ابتلای زنان به اعتیاد نسبت به مردان بالاتر برود. بر اساس آماری که مدیرکل دفتر سلامت روانی، ‌اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت می‌دهد، ۲ میلیون معتاد رسمی و تفننی در کشور داریم که حدود ۱۰ درصد از این تعداد زن هستند. نسبت یک دهمی زنان معتاد در جامعه معتادان کشور می‌تواند هشداری جدی باشد زیرا رشد اعتیاد در زنان بسیار سریع‌تر از مردان صورت می‌پذیرد و اثرگذاری اعتیاد یک زن در جامعه و پیامدهای غیرمستقیم آن می‌تواند دهها برابر آثار و تبعات اعتیاد یک مرد باشد.

همچنین زنان در نقش‌هایی مانند مادر نقش‌آفرینی می‌کنند و بی‌تردید از نقش محوری در امر تربیت برخوردار هستند و درگیری آنها با اعتیاد قطعاً فرزندان را با مخاطرات فراوانی مواجه می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد فرزندان مادران معتاد بسیار آسیب‌پذیرتر از فرزندان پدران معتاد هستند. علاوه بر این اعتیاد زنان باردار می‌تواند مخاطرات فراوانی را متوجه نوزادان و کودکان این دسته از مادران کند. الگوی اعتیاد زنانه از نوع اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و محرک‌هاست. آنطور که احمد حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی، ‌اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت می‌گوید، الگوی مصرف مواد مخدر از مخدر به محرک تغییر کرده و نسبت زنان در مصرف محرک‌ها در حال افزایش است.

اصلی‌ترین دلیل این افزایش اعتیاد هم سراب زیبایی و کاهش وزن است که باعث شده نسبت آمار اعتیاد زنان تغییر کند. در چنین شرایطی در حالی که در گذشته ‌نسبت مصرف مرد به زن ۹ به یک بود اما اکنون در بحث محرک‌ها نسبت مرد به زن چهار به یک شده است که این زنگ خطر است و خطرناک بودن اوضاع را نشان می‌دهد.

آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های ورزشی کانون‌هایی است که زنان را به استفاده از این محرک‌ها تشویق می‌کنند. درکنار این اینترنت، ‌ماهواره و حتی تبلیغات تلویزیون خودمان بر القای الگوهایی از زیبایی و جذابیت استوار است که لاغری را یک ارزش می‌داند و داشتن کمی اضافه وزن را نابود‌کننده اعتماد به نفس می‌شمارند. قاطبه جامعه اما بی‌توجه به پشت پرده این تبلیغات برای فروش محصولات تجاری‌شان، الگوهای معرفی شده از زیبایی و ارزشمندی را به سادگی می‌پذیرند چراکه نهادهای فرهنگی برای بازگرداندن اعتماد به نفس به بانوان ایرانی و باز‌تعریف ارزش‌ها و اصلاح تصور افراد از زیبایی هیچ اقدامی نداشته‌اند. بنابراین الگوی زیبایی شکل گرفته در ذهن زنان و دختران جوان همان چیزی است که از دوران کودکی قهرمان زندگی‌شان شده و حالا در دوران بزرگسالی حاضرند برای رسیدن به چنین الگویی هر کاری بکنند و اینگونه می‌شود که زنان و دختران کشورمان برای رسیدن به الگوهایی که به عنوان سنجه زیبایی به آنها معرفی شده در دام اعتیاد می‌افتند.

 
منبع: تسنیم
نظرات 1 + ارسال نظر
Niloooofar جمعه 1 مرداد 1395 ساعت 00:01 http://maloosak.69.mu

با وبلاگتون خیلی حال کردم بقول خودمونیا دمتون گرم
امیدوارم به سایت ماهم سری بزنی کلبه ی خراب ما رو مزین کنین
98651

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد