اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

کیک پرتقال


زمان آماده سازی
30 دقیقه
حداکثر زمان پخت
45 دقیقه
آسان
مناسب برای
10 نفر
2 پیمانه
آرد
3/4 پیمانه
شکر
1 پیمانه
آب پرتقال
1/2 پیمانه
روغن جامد
1 عدد
رنده پوست پرتقال
3 عدد
تخم مرغ
2 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
1/4 قاشق چای خوری
وانیل
کیک پرتقال


برای تهیه کیک پرتقالی ، ابتدا آرد و بکینگ پودر را باهم ترکیب کرده و الک می کنیم . سپس فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود .
زرده و سفیده تخم مرغ را هم جدا کرده و سفیده ها را داخل کاسه ای ریخته و با همزن برقی آنقدر می زنیم تا پف کرده و وقتی کاسه را بر می گردانیم بیرون نریزد . سپس آن را در یخچال قرار می دهیم . شکر و روغن را هم باهم ترکیب کرده ، آنقدر می زنیم تا سفید رنگ شود و بعد زرده های تخم مرغ را به همراه وانیل و رنده پوست پرتقال اضافه کرده و دوباره هم می زنیم تا تمامی مواد کاملا باهم ترکیب شوند . حالا آب پرتقال را هم اضافه می کنیم و هم می زنیم .
ترکیب مواد خشک را هم که الک کرده ایم را به همراه گردوی خرد شده ، در چند مرحله اضافه کرده و با همزن دستی و یا لیسک هم می زنیم . در پایان سفیده تخم مرغ را هم کم کم اضافه کرده و به آرامی و از پایین به بالا مخلوط می کنیم به طوری که بافت پفکی آن از بین نرود .
کف قالب مورد نظر را چرب و آرد پاشی کرده و یا کاغذ روغنی می اندازیم و مایع کیک پرتقال را داخل قالب ریخته و آن را داخل فر به مدت ۴۵ دقیقه قرار می دهیم تا بپزد . سپس گریل را روشن می کنیم تا روی کیک هم طلایی رنگ شود .
کیک پرتقال را از فر خارج کرده و بعد از خنک شدن از قالب خارج می کنیم .
کیک پرتقال را با تکه های پرتقال تزئین و سرو می کنیم .

پای سیب کیکی


زمان آماده سازی
40 دقیقه
حداکثر زمان پخت
30 دقیقه
مناسب برای
5 نفر
2 عدد
تخم مرغ
1 1/3 پیمانه
آرد
3/4 پیمانه
پودر شکر
100 گرم
کره
3 قاشق غذا خوری
ماست
1 عدد
سیب
1 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
1/2 قاشق چای خوری
وانیل
به مقدار لازم
پودر دارچین
پای سیب کیکی


برای تهیه پای سیب کیکی ، ابتدا کره و تخم مرغ ها را از یخچال بیون می آوریم تا همدمای محیط شده و کره نرم شود . سیب را پوست گرفته و به صورت حلقه های نازک برش می زنیم .
آرد و بکینگ پودر را باهم ترکیب کرده ، الک می کنیم . فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود .
سفیده و زرده تخم مرغ ها را جدا کرده و سفیده ها را در یک کاسه تمیز با همزن برقی آنقدر می زنیم تا کاملا پف کرده و سفت شود به طوری که وقتی کاسه را بر می گردانیم بیرون نریزد و بعد در یخچال قرار می دهیم .
کره نرم شده و پودر شکر را هم باهم ترکیب کرده و با همزن می زنیم تا کرم رنگ و یک دست شود . سپس زرده تخم مرغ و وانیل را هم اضافه کرده و هم می زنیم تا زرده ها نیز کاملا با دیگر مواد ترکیب شوند . سه قاشق غذاخوری ماست را هم اضافه کرده و هم می زنیم . سپس ترکیب مواد خشک را که از قبل الک کرده ایم را کم کم اضافه کرده و مخلوط می کنیم . در پایان سفیده تخم مرغ را هم آرام و در چند مرحله به مایع پای سیب کیکی اضافه کرده و به صورت دورانی و از پایین به بالا به وسیله لیسک ترکیب کرده به طوری که حالت پفکی آن از بین نرود .
کپسول ها را داخل قالب قرار داده و با یک قاشق و یا قیف کمی از مایع پای سیب را داخل کپسول ها می ریزیم . سپس حلقه های سیب را در کمی پودر دارچین غلتانده و روی مایع قرار می دهیم و دوباره روی آن را با مایع کیک می پوشانیم . تمامی قالب ها را به همین روش پر می کنیم .
حالا قالب ها را داخل فر از قبل گرم شده به مدت ۳۰ دقیقه ( بسته به نوع فر متفاوت است ) در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا بپزند و بعد گریل را روشن می کنیم تا روی کیک ها نیز طلایی رنگ شود .
سپس آنها را از فر خارج کرده و بعد از خنک شدن با کمی پودر قند و دارچین تزئین می کنیم .
پای سیب کیکی را در ظرف مورد نظر چیده و با یک فنجان چای دارچینی سرو می کنیم .

بوی بد گناه و راه درمان آن


 

 Related image

 

طبق کلام معصومین گناه حقیقتاً بد بوست و بوی بد گناه آبروی انسان را می‌برد، ما با آبرو زنده‌ایم، اگر ـ خدای ناکرده ـ آبروی ما برود، ما نمی‌توانیم زندگی کنیم.
بوی متعفن و بد گناهان، مومنانی را فراری می‌دهد که دارای حس بویایی قوی شهودی هستند.
البته حتی مومنان عادی یک نوع اشمئزاز و بیزاری را در خود نسبت به گناهکار می‌‌یابند. هر چند که علت آن را نمی‌‌فهمند.
کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزی‌اش دهد.
امیرمومنان علی‌(ع) از پیامبر گرامی (صلی‌الله علیه و آله و سلم) نقل می‌ فرماید که آن حضرت فرمود:«تعطروا بالاستغفار لا تفضحنکم روائح الذنوب»؛(1) با استغفار، خود را معطر و خوشبو کنید تا بوی متعفن گناهان شما را رسوا نسازد.
اگر بخواهیم خودمان را از بوی گناه در امان نگه داریم، باید پس از هر کاری که گمان می‌کنیم در آن خطا و گناهی مرتکب شده‌ایم، استغفار کنیم؛ زیرا استغفار موجب می‌‌شود که انسان در دنیا گرفتار عذاب الهی نشود.
خداوند بصراحت در قرآن کریم می‌‌فرماید: دو عامل بازدارنده استغفار و وجود پیامبر(ص)، در اختیار امت است که بدان می‌‌توانند از عذاب الهی در امان بمانند.(2)
امام صادق‌(ع)می‌فرماید: پیامبر اکرم‌(ص) از مجلسی برنمی‌‌خاست مگر اینکه بیست و پنج بار استغفار می‌کرد.(3) این استغفار برای آن است که آثار سوء سخنان و رفتارهای دیگران در شخص باقی نماند و یا اگر کاری بیهوده و لغو باشد تاثیری نداشته باشد.

راه درمان

استغفار موجب می‌شود تا وضعیت انسان بهبود یابد و آثار وضعی گناه و خطا به شکل عذاب دنیوی و بوی ناخوش جلوه‌گر نشود.
براساس آیات و روایات استغفار کارکردهای سه‌گانه‌ای چون دفع عذاب، رفع عذاب و جلب منفعت دارد.
پیامبر اکرم(ص) می‌‌فرماید: کسی که گرفتار سختی، بیچارگی و فشار در زندگی می ‌باشد، سی ‌هزار مرتبه بگوید:‌ استغفرالله ربی و اتوب الیه، پس قبل از اینکه از جایش حرکت کند، گشایش و رحمت خداوند شامل حالش می‌شود.(4)
امام علی‌(ع) نیز فرمودند: استغفار، روزی را زیاد می‌کند.(5)
پیامبر اکرم (ص) نیز می ‌فرماید: کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزی‌اش دهد.(6)
از مشرق

پی‌نوشت‌ها: 

1- وسائل الشیعه، ج 16، ص 70؛ نیز بحارالانوار، ج 6، ص 22؛ أمالی، شیخ طوسی، ج 1، ص 382
2- انفال، آیه 33
3- کافی، کلینی، ج 2، ص 504؛ و نیز عده الداعی، 250 
4- مستدرک‌الوسائل، نوری، ج 12، ص 143 
5- غررالحکم، ج 2، ص 252
6- تحف‌العقول، ص 250

ابعاد رفتاری روزه کامل (3)


Image result for ‫تصویر غذاهای رنگی‬‎

ا


مام صادق(ع) در روایت مبسوطی حقیقت و حدود روزه را بدین شکل بیان می‌فرمایند: «...برای خدا شکستگی پیشه کنید، در حالی که از عقوبت او در هراس و اضطراب و به رحمت او امیدوار و مشتاقید و باید که دلهایتان را از عیب‌ها پیراسته کنید و باطن‌هایتان از حیله‌ها پاک باشد، و جسم را از پلیدی‌ها پاکیزه کنی و باید از غیر خدا بیزاری جویی و در روزه‌ات ولایت خداوند را داشته باشی و به وسیله صمت و خاموشی برخاسته از تفکر درونی، در همه جهات از هر آنچه که خداوند از آن نهی نموده است، در آشکار و نهان (برحذر باشی)(1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- وسائل‌الشیعه، ج 10، ص 166

مردن قلب با پرخوری


Image result for ‫تصویر غذاهای رنگی‬‎




قال‌النبی (ص):


«لاتمیتوا القلب بکثرهًْ الطعام و الشراب، فان القلب یموت کالزرع اذاکثر علیه الماء»

پیامبرگرامی اسلام (ص) می‌فرماید:
 
قلبتان را با زیاد خوردن و نوشیدن نمیرانید، زیرا قلب (کسی که معده‌اش پر از غذا و
 
مایعات باشد) می‌میرد، مثل زراعتی که هرگاه آب آن بیش از حد زیاد باشد خراب
 
می‌شود. (1)

ـــــــــــــــــــــــــــ

1- مستدرک‌‌الوسائل، ج 16، ص 209

اهل عترت

 

 

Image result for ‫تصویر فصل بهار‬‎

 

 از پیامبر(ص) روایت است که امت اسلام به هفتاد و سه فرقه تقسیم می‌شوند. در کتب حدیث از طریق شیعه و اهل سنت از قول آن حضرت روایت شده است: امت موسی پس از او به هفتاد و یک فرقه و امت عیسی پس از وی به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند و پس از من امتم به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهند شد که تنها یک فرقه اهل نجات است، چنانکه از فرقه‌های هر یک از دو امت موسی و عیسی نیز تنها یک فرقه اهل نجات بود.(جهت آگاهی از مصادر حدیث به کتاب: بحوث فی الملل و النحل، آیه الله جعفر سبحانی، ج1، ص21-24 و 38-39 رجوع شود. و شبیه این نگاه کنید: صحیح ترمذی، ج 4، ص 134؛ سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1321 و 362)
همچنین از پیامبر(ص) نقل شده که فرمود: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»؛ من در میان شما دو چیز گرانبها و سنگین می‌گذارم اگر بدان‌ها تمسک جویید هرگز گمراه نمی‌شوید؛ کتاب الله و عترتم اهل بیت خودم و آن دو هرگز از هم جدایی ندارند تا بر من در سر حوض کوثر درآیند.
در حدیثی دیگر آمده است: من همانا دو چیز در میان شما می‌گذارم که پس از من هرگز گمراه نشوید، مادامى که به آن دو چنگ زنید: کتاب خدا و عترتم که اهل بیت و خاندان من‌اند؛ زیرا خداى لطیف و آگاه به من سفارش کرده که آن دو از هم جدا نشوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند، مانند این دو انگشت (که با هم برابرند) ـ و دو انگشت سبابه خود را به هم چسباند ـ و نمی‌گویم مانند این دو انگشت - و انگشت سبابه و وسطى را به هم چسباند -تا یکى بر دیگرى پیش باشد و جلو افتد. پس به هر دو اینها چنگ زنید تا نلغزید و گمراه نشوید و بر ایشان جلو نیفتید که گمراه می‌شوید. (همانند آن: سنن ترمذی، ج 5، ص 329؛ المعجم الکبیر، ج 3، ص 180)
از نظر اهل سنت این روایت متواتر است و در صواعق محرقه آمده است که حدیث تمسک، از راه‌های متعدد و زیادی نقل شده است و بیست و چند نفری از صحابه نقل کرده‌اند. (صواعق محرقه، ص 124) البته در میان آنان یک روایت مخدوشی است که مالک بن انس در کتاب موطا به صورت مرفوع و مرسل نقل کرده که از نظر اهل سنت چنین روایتی اعتبار ندارد. او در این حدیث مرفوع، به جای عبارت «عترتی» عبارت «سنتی » را آورده است.
حاکم نیشابورى در مستدرک، متن یاد شده را با اسناد زیر نقل کرده است: «اسماعیل بن أبى اُویس»، عن «ابى اویس» عن «ثور بن زید الدیلمى»، عن «عکرمه»، عن «ابن عباس» قال رسول‌الله: «یا ایها الناس انى قد ترکت فیکم، ان اعتصمتم به فلن تضلّوا ابدا کتاب الله و سنهًْ نبیه!؛ - اى مردم من در میان شما دو چیز را ترک کردم، مادامى که به آن دو، چنگ زنید هرگز گمراه نمى شوید کتاب خدا و سنت پیامبر!» (حاکم، مستدرک، ج 1، ص 93)
در میان راویان این متن، پدر و پسرى است که آفت سندند و آن دو اسماعیل بن ابى اویس و ابو اویس هستند، پدر و پسرى که نه تنها توثیق نشده‌اند، بلکه متهم به کذب و وضع و جعل هستند. 
حاکم نیشابورى با سندى که خواهد آمد، از ابوهریره بطور مرفوع نقل مى کند: «انى قد ترکت فیکم شیئین لن تضلّوا بعدهما: کتاب الله و سنتى ولن یفترقا حتى یردا علىَّ الحوض» (حاکم، مستدرک، ج 1، ص 93)
اهل سنت به اعتبار همین حدیث مرفوع، خود را اهل سنت دانسته و نجات را در تمسک به کتاب‌الله و سنت پیامبر(ص) می‌دانند؛ اما اهل عترت یعنی شیعه بر اساس همین روایاتی که متواتر از اهل سنت و اهل عترت است، راه نجات را در تمسک به کتاب الله و عترت پیامبر(ص) می‌دانند که البته به طور طبیعی سنت پیامبر(ص) نیز جزو آن خواهد بود؛ یعنی هم از خود پیامبر(ص)  و سنت وی استفاده می‌کنند و هم از عترت پیامبر(ص) و سنت عترت(ع) بهره می‌گیرند. این گونه است که بر اساس این روایات ما دو دسته خواهیم داشت: اهل عترت و اهل سنت. ما شیعیان خوشوقتیم که اهل عترت هستیم؛ چون که صد آمد نود هم پیش ما است.

وظایف روزه داران از زبان پیامبر(ص)


Related image

 

حضرت امام رضا(ع) از پدر گرامی خود و او از پدران بزرگوارش و آنان هم از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل کرده‌اند که آن حضرت فرمود: یکی از روزهای آخر ماه شعبان و در آستانه رمضان پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) خطاب به ما خطبه مهمی خواند که مضمونش چنین است:
ای مردم! 
ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی کرده است؛ ماهی که نزد خدا، بهترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست؛ ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده‌اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده‌اید. 
نفس‌های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس از پروردگار خویش با نیت‌های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید. شقی و بدبخت، کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا بی بهره باشد. 
دراین ماه با گرسنگی و تشنگی‌تان، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید. به فقیران و درماندگان کمک و تصدق کنید. به پیران و کهنسالان احترام و ارج بنهید. به کودکانتان ملاطفت و مهربانی کنید. با خویشاوندان ارتباط داشته باشید. زبان خود را از گفتار ناشایست نگاه دارید. دیدگان خود را از دیدن ناروا و حرام بپوشانید و گوش‌های خود را از شنیدن آنچه نادرست است، بازدارید. با یتیمان مردم مهربانی کنید تا بعداز شما با یتیمان شما مهربانی کنند. از گناهان خود به سوی خدا توبه و بازگشت کنید. در اوقات نماز، دست‌های خود را به دعا بردارید، زیرا که وقت نماز، بهترین ساعت‌هاست و در این اوقات، حق تعالی با رحمت، به بندگانش می نگرد و اگر با او مناجات کنند، پاسخشان دهد و چنانچه او را ندا کنند لبیک‌شان گوید و اگر از او بخواهند عطا کند و چون او را بخوانند مستجابشان گرداند. 
  ای مردم! 
جان هایتان در گرو اعمال شماست، پس با طلب آمرزش از خدا، آنها را از گرو خارج کنید. 
پشت شما از بار گناهان سنگین است، پس با طول دادن سجده‌ها، آنها را سبک گردانید و بدانید که حق تعالی به عزت خود سوگند یاد کرده است که نمازگزاران و سجده‌کنندگان دراین ماه را عذاب نکند و در روز قیامت آنها را از آتش دوزخ درامان دارد. 
ای مردم! 
هر که از شما روزه دارمؤمنی را دراین ماه افطار دهد، نزد خدا پاداش بنده آزادکردن و آمرزش گناهان گذشته‌اش را خواهد داشت. برخی از اصحاب گفتند: یا رسول‌الله! همه ما قادر به انجام آن نیستیم. حضرت فرمود: با افطار دادن روزه‌داران، از آتش جهنم بپرهیزید، اگرچه به نصف دانه خرما و یا یک جرعه آب باشد. 
ای مردم! 
هر که اخلاق خود را در این ماه نیکو کند، از صراط، آسان بگذرد، آن روز که قدم‌ها، برآن بلغزد. هر که دراین ماه کارهای غلامان و مستخدمان خود را سبک گرداند، خدا در قیامت حساب او را آسان کند. هر که در این ماه از آزار رساندن به مردم خودداری کند، حق تعالی، روز قیامت، خشم خود را از او باز دارد. هر که در این ماه یتیم بی‌پدری را گرامی دارد، خدا او را در قیامت عزیز گرداند. هر که در این ماه صله رحم کند و با خویشان بپیوندد، خدا او را در قیامت به رحمت خود واصل گرداند و هر که در این ماه رابطه‌اش را با خویشان قطع کند، خداوند در قیامت رحمت خود را از او دریغ نماید. هر که در این ماه نماز مستحبی بپا دارد، خداوند او را از آتش جهنم برهاند و کسی که نماز واجبی بجا آورد، خداوند ثواب هفتاد نماز واجب در ماه‌های دیگر را به او عطا کند. هر که در این ماه بسیار بر من صلوات فرستد، خداوند کفه سبک اعمال او را سنگین گرداند. کسی که در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثواب کسی را دارد که در ماه‌های دیگر قرآن را ختم کرده باشد. 
ای مردم! 
درهای بهشت دراین ماه گشوده است. از پروردگار خود بخواهید که آنها را بر روی شما نبندد و درهای جهنم دراین ماه بسته است، از خدا بخواهید که آنها را بر روی شما نگشاید. شیاطین دراین ماه در غل و زنجیرند. از خدا بخواهید که آنها را بر شما مسلط نگرداند. 
علی(ع) می فرماید: در این حال از جا برخاسته و عرض کردم، ای پیامبر خدا! برترین اعمال در این ماه چیست؟ 
حضرت فرمود: ای اباالحسن ! برترین اعمال در این ماه پرهیز از محرمات است. 
آنگاه‌گریه کرد. عرض کردم: چه چیزی باعث‌گریه شما شد؟
فرمود: علی جان،‌گریه من برای این است که در این ماه در حالی که به نماز ایستاده‌ای فرق سرت به دست شقی‌ترین انسان شکافته می‌شود و محاسن شریف تو خضاب می‌گردد.
امیرالمؤمنین عرض کرد:‌ ای رسول خدا، آیا دین من سالم است؟
رسول خدا فرمود: آری، در سلامت کامل دینی قرار داری.
سپس فرمود: یا علی، قاتل تو، قاتل من است و کسی که بر تو غضب کند بر من غضب کرده است و کسی که به تو دشنام دهد به من دشنام داده است، تو برای من به منزله جان من هستی، روح تو از روح من است و طینت تو از طینت من است، خدای تبارک و تعالی، من و تو را آفرید و انتخاب کرد،مرا برای نبوت و پیامبری و تو را برای امامت امت اسلامی اختیار کرد و هر کسی امامت تو را انکار کند، در حقیقت منکر نبوت من شده است
 

منبع:(بحار/ ج96/ص157 و 358؛
 
عیون أخبار الرضا/ ج1/ص؛295
 
وسایل‌الشیعه ،کتاب روزه)
 
 
 

ابعاد رفتاری روزه کامل (2)


Related image

 

امام صادق(ع) در روایت مبسوطی، حقیقت و حدود روزه را بدین شکل بیان می فرمایند: «... بر یکدیگر ستم نورزید، و بی‌خردی نکنید، و از هم دلگیر مشوید، از یاد خدا و نماز غفلت مکنید و ملازم سکوت و خاموشی و بردباری، پایداری و راستی و دوری از بدکاران باشید. و از سخن ناروا و دروغ و افتراء و دشمنی و گمان بد و غیبت و سخن‌چینی اجتناب ورزید، و چنان باشید که گویی قیامت و آخرت را در منظر خود، و مرگ را در پیش روی دارید، و چشم به راه تحقق وعده‌های الهی باشید، و برای لقای خداوند توشه برگیرید، و بر شماست مراعات آرامش و وقار و خضوع و خشوع و چونان بنده‌ای که از کیفر مولایش می‌هراسد.(1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- وسائل‌الشیعه، ج 10، ص 166

عوامل بطلان حقیقت روزه


Image result for ‫تصویر فصل بهار‬‎

 

قال‌الامام‌الباقر(ع):
 
«ان الکذبه لتفطّر الصائم و النظرهًْ بعد النظرهًْ و الظلم قلیله و کثیره»

امام باقر(ع) فرمود:
 
یک دروغ، نگاه (حرام) بعد از نگاه اول، و ظلم کردن چه کم باشد و چه زیاد، موجب

 از بین رفتن روزه می‌شود. (1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- وسائل الشیعه، ج 10، ص 165

سلسله مباحث مهدویت



وهابیت یکی از عجائب و دروغ های تاریخی را وجود امام عصر می دانند، در حالی که عامه اهل سنت خودشان کتاب های مجزا و مختص امام عصر دارند و در منابع روایی آنها هم یافت می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر جلسه سوم از سلسله مباحث مهدویت است که توسط حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ایراد شده است.

منبع دوم دین ما بحث روایات است. آیا بحث از امام عصر با تمام موضوعات مربوط به ایشان در روایات آمده است؟

یکی از موضوعاتی که بیشترین حد از روایات در رابطه با او وجود دارد بحث امام عصر با بیش از ۶ هزار روایت است. این روایات هم در منابع عامه و هم شیعیان وجود دارد.

آیت الله صافی گلپایگانی به دستور استادشان مرحوم بروجردی ماموریت پیدا می کنند که احادیثی که پیرامون امام عصر وجود دارد را جمع آوری کند. بررسی آقای صافی منجر به تالیف یک کتاب به نام منتخب الاثر می شود که در سه جلد مجموعه ای از روایاتی است که پیرامون امام عصر موجود است.

در این کتاب نویسنده احادیثی که جمع آوری کرده در صد عنوان دسته بندی کرده و ذیل هر عنوان روایات مربوطه را ذکر کرده است. مثلا تحت عنوانی مانند اینکه امامان ما دوازده نفرند، ۲۷۱ حدیث ذیل آن ذکر شده است. یا مثلا ذیل عنوان رسالت عدل و داد امام عصر، ۱۲۳ حدیث ذکر شده است و یا در مورد غیبت کبری ۹۱ حدیث ذکر شده است و یا در مورد عمر طولانی امام عصر ۳۱۸ حدیث گردآوری شده است.

کتاب دیگری به نام معجم احادیث امام مهدی(عج) در هشت جلد است. این هم در جای خود کتاب بی نظیری است.

ما احادیث مربوط به امام عصر را از منابع عامه می آوریم تا به وهابیت جواب دهیم. آنها کتاب می نویسند و در اختیار عموم قرار می دهند. آنها یکی از عجائب و دروغ های تاریخی را وجود امام عصر می دانند، در حالی که عامه اهل سنت خودشان کتاب های مجزا و مختص امام عصر دارند و در منابع روایی آنها هم یافت می شود که ان شالله در جلسات بعد به آن اشاره خواهیم کرد.

نکته دیگر این است که آیا از وجود نازنین پیامبر اسلام روایتی در مورد امام عصر هست یا خیر؟

ما روایاتی از نزدیکان پیامبر نقل می کنیم. از خود دوران رسالت به وجود امام عصر و غیبت او و اهداف و ماموریت هایش اشاره شده است.

امیرالمومنین از پیامبر نقل می کنند که «لاتذهب الدنیا حتّی یقوم بامر امّتی رجل من ولد الحسین، یملأها عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً» یعنی دنیا به آخر نمی رسد تا آن که مردی از فرزندان حسین(ع) امر امّت مرا به دست می گیرد و جهان را پر از عدل و داد می کند، آن گونه که پر از ستم و جور شده باشد.

ابوایوب انصاری از حضرت زهرا(ع) نقل می کنند که وقتی پیامبر در بستری بیماری که منجر به رحلت ایشان شد بودند، من را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند «و الّذی نفسی بیده لابُدَّ لِهذِهِ الاُمَّهِ مِن مهدیٍ و هو و اللهِ مِن وُلدِکِ» یعنی قسم به آن کسی که جانم در دست اوست حتماً مهدی و هدایت گری برای این دست می آید و قسم به خدا او فرزند تو است.

حدیث سوم از عبدالله بن عمر فرزند خلیفه دوم است که از پیامبر نقل می کند «یَخرُجُ المَهدی و علی رَأسِه غَمامَةٌ فیها مُنادٍ یُنادی «هذا المَهدی خَلیفةُ اللهِ فَاتَّبِعوهُ» یعنی زمانی که حضرت مهدی(ع) ظهور می‌کند ابری بالای سر دارد که در آن منادی ندا می‌کند «این مهدی خلیفة‌الله است، از او متابعت و پیروی کنید.

حدیث چهارم این است که عایشه از پیامبر نقل می کند «المهدی رجل من عترتی یقاتل علی سنتی کما قاتلت انا علی الوحی» یعنی مهدی، مردی از خاندان من است. او بر طبق سنت من با مخالفین- می جنگد، چنانکه من بر طبق وحی الهی می جنگم.

امیرالمومنین از پیامبر نقل می کند «المهدی منا أهل البیت یصلحه الله فی لیلة» یعنی مهدی از اهل بیت من است و خداوند کار او را در یک شب اصلاح می کند.

ابن عباس از پیامبر نقل می کند که «ان خلفائی و اوصیایی و حجج الله علی الخلق بعدی اثنی عشر؛ اولّهم اخی و آخرهم ولدی، قیل یا رسول الله و من اخوک؟ قال علی بن ابی طالب، قیل و من ولدک؟ قال: ‌المهدی الذی یملا الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلما و جورا» یعنی رسول‏ خدا فرمودند: حقّاً که جانشینان من بعد از من و اوصیای من دوازده نفرند، اول آنها برادر من است و آخرین آنها فرزند من است. سؤال کردند: یا رَسُول الله برادر شما کیست؟ فرمود: علی بن أبی طالب. گفته شد: پس فرزند شما کیست؟ فرمود: مهدی، همان کسی که زمین را از عدل و داد پر کند همچنان که از جور و ستم پر شده باشد.

حضرت می فرماید «و الذی بعثنی بالحق نبیا لو لم یبق من الدنیا إلا یوم واحد لطول اللّه ذلک الیوم حتی یخرج فیه ولدی المهدی، فینزل روح اللّه عیسی ابن مریم فیصلّی خلفه، و تشرق الأرض‏بنوره، و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب» یعنی سوگند به آن خدائی که مرا به حقّ بشیر و نذیر قرار داده است اگر از عمر دنیا نماند مگر یک روز خداوند آن روز را آنقدر طولانی خواهد نمود تا آنکه فرزند من مهدی خروج کند و روح الله عیسی ابن مریم از آسمان پائین آید و در پشت سر او نماز گزارد، و زمین به نور پروردگار خود درخشان و نورانی گردد، و سیطره مهدی شرق و غرب عالم را فرا گیرد.

حدیث هفتم از ابوسعید خدری است که از پیامبر نقل می کند. او از اصحاب پیامبر است و اینگونه روایات را در منابع اهل سنت نیز می توان یافت. پیامبر فرمود «ابشرکم بالمهدی یبعث فی امتی علی اختلاف من الناس و زلزال فیملاء الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً یرضی عنه ساکن السماء و ساکن الارض یقسم المال صحاحاً فقال له رجل ما صحاحاً؟ قال بالسویه بین الناس قال و یملاء قلوب امه محمد غنی و یسعهم عدله» یعنی  آیا بشارت بدهم شما را به مهدی که ظهور می‌کند در امتم، که اختلاف زیاد در بین مردم وجود دارد و با ظهور او اختلافات از بین خواهد رفت و زمین را پر از عدل و داد می‌کند، همان‌طور که پر از ظلم و جور شده، ساکنان آسمان و ساکنان زمین از او راضی هستند، او اموال را به‌صورت مساوی تقسیم می‌کند، و بعد حضرت به منادی دستور می‌دهد که بگوید، کسانی‌که احتیاج به مالی دارند بیایند، هیچ‌کس جز یک نفر که او هم بعداً پشیمان می‌شود، نخواهد آمد.

لذا یکی از ویژگی های حکومت رضایت مردم از حاکم است. حاکم جهانی آن است که ساکنین زمین از او راضی هستند. این تنها به اعجاز الهی است. نه تنها مقبولیت او بر روی زمین است بلکه آسمانی ها هم از او راضی هستند.

حدیث هشتم این است که پیامبر فرمود «أنا و علیّ أبوا هذه الأمّة من عرفنا فقد عرف اللّه عزّوجلّ و من أنکرنا فقد أنکر اللّه ، عزّوجلّ، و من علیّ سبطا أمّتی و سیداشباب أهل الجنّة، الحسن والحسین و من ولد الحسین تسعة أئمّة، طاعتهم طاعتی و معصیتهم معصیتی، تاسعهم قائمهم و مهدیّهم» یعنی من و علی دو پدر این امتیم؛ هر کس که ما را شناخت خدای عزّوجلّ را شناخته است و هر که ما را انکار کند، خدای عزّوجلّ را منکر شده است. دو سبط این امت و دو سید جوانان اهل بهشت، حسن و حسین، از [فرزندان] علی اند و از نسل حسین نه امامند که پیروی از آنان پیروی از من و نافرمانی از آنها نافرمانی از من است. نهمین نفر از این امامان، قائم (برپا دارنده) و مهدی آنان است.

حدیث نهم این است که پیامبر فرمود «بَلَاءً یُصِیبُ هَذِهِ الْأُمَّةَ حَتَّی لَا یَجِدَ الرَّجُلُ مَلْجَأً یَلْجَأُ إِلَیْهِ مِنَ الظُّلْمِ فَیَبْعَثُ اللَّهُ رَجُلًا مِنْ عِتْرَتِی أَهْلِ بَیْتِی فَیَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» یعنی بلایی دامن گیر این امت خواهد شد که مردم، پناه گاهی نمی یابند که از شر این ظلم بدان پناه آورند که خداوند (در این هنگام) مردی از خاندان من را خواهد فرستاد.

۹ حدیث را از رسول خدا و اصحاب نقل کردیم لذا در دوره رسالت و از لسان پیامبر بحث امام عصر(عج) مطرح بوده است.

در ادامه در مورد امام عصر از زبان ائمه معصومین صحبت خواهیم کرد.


کد خبر 4298390
 
" جام جم "

وظیفه شیعیان در کلام امام مهدی (عج)

امام زمان



برای نزدیک شدن ظهور و فرج زیاد دعا کنید به راستی همین دعا فرج شماست.

«وَأَمَّا الحَوادِثُ الواقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیها إِلی رُواةِ حَدِیثِنا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللَّهِ؛ (1) امّا در پیشامدهای روزگار، به راویان احادیث ما مراجعه کنید، زیرا آنان حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا بر آنان هستم».

«فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِءٍ مِنْکُمْ ما یُقَرِّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا؛ (٢)

پس هر یک از شما باید به آنچه او را به مقام محبّت ما نزدیک می کند، عمل نماید».

«فَلْیَدَعُوا عَنْهُمْ اِتِّباعَ الهَوی (٣)

همگان باید گناه و پیروی از هوای نفس را ترک کنند».

«فَاتَّقُوا اللَّهَ وَسَلِّمُوا لَنا وَرَدُّوا الأَمْرَ إِلَیْنا فَعَلَیْنَا الإِصْدارُ کَما کانَ مِنَّا الإِیرادُ؛ (٤) تقوای الهی پیشه کنید و تسلیم ما باشید و امر دین را به ما ارجاع دهید، زیرا بر ماست که شما را سیراب از سرچشمه بیرون آوریم، همچنان که ما شما را به سرچشمه بردیم».

«أَکْثِرُوا الدُّعآءَ بِتَعْجِیلِ الفَرَجِ فَإِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ؛ (٥) 

برای نزدیک شدن ظهور و فرج زیاد دعا کنید به راستی همین دعا فرج شماست».

«طَلَبُ المَعارِفِ مِنْ غَیْرِ طَرِیقِنا أَهْلِ البَیْتِ مُساوِقٌ لِإِنْکارِنا؛ (٦) جستجوی معارف و دانش‌ها جز از طریق ما اهل بیت علیهم السلام مساوی با انکار ما است».

«إِنَّ اللَّهَ قَنَعَنا بِعَوآئِدِ إِحْسانِهِ وَفَوائِدِ امْتِنانِهِ وَصانَ أَنْفُسَنا عَنْ مُعاوَنَةِ الأَوْلِیآءِ، إِلاَّ عَنِ الإِخْلاصِ فِی النِّیَّةِ وَإِمْحاضِ النَّصِیحَةِ وَالمُحافَظَةِ عَلی ما هُوَ أَتْقی وَأَبْقی وَأَرْفَعُ ذِکْراً؛ (٧) به یقین، خداوند ما را به لطف و احسان مکرّر خویش و به بهره های انعام و کرم خود راضی و خوشنود ساخته، و ما را نیازمند یاری دوستان قرار نداده، مگر آن یاری که از روی اخلاص در نیّت و خیرخواهی محض صورت گیرد و در آن بر آنچه به تقوای الهی و بقای نزد خدا و رفعت جایگاه نزدیک تر است، محافظت شود».

«وَلَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا - وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطاعَتِهِ - عَلَی اجْتِماعٍ مِنَ القُلُوبِ فِی الوَفآءِ بِالعَهْدِ عَلَیْهِمْ لِما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الیُمْنَ بِلِقآئِنا؛ (٨)

اگر شیعیان - که خدا برای اطاعت خود توفیق شان دهد - در راه وفای به پیمانی که بر عهده دارند، همدل و همراه می شدند، سعادت دیدار ما برای ایشان به تأخیر نمی افتاد».

«إِنَّهُ مَنِ اتَّقی رَبَّهُ مِنْ إِخْوانِکَ فِی الدِّینِ وَخَرَجَ عَلَیْهِ بِما هُوَ مُسْتَحِقُّهُ کانَ آمِناً مِنَ الفِتْنَةِ المُظِلَّةِ؛ (٩)

همانا هر یک از برادران دینی تو(منظور حضرت (عج)،شیخ مفید ،در نامه حضرت(عج)به ایشان) پرهیزکار باشد و حقوق الهی را که بر عهده دارد به مستحقّین آن بپردازد - به 

برکت دعا و یاری ما - در فتنه های باطل کننده و ویرانگر، ایمن و محفوظ خواهد ماند».

«فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إِلاَّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمَّا نُکْرِهُهُ وَلا نُؤَثِّرُهُ مِنْهُمْ؛ (١٠)

ما را - از دیدار و یاری شیعیانمان - باز نمی دارد، مگر آنچه از کردارهای ناپسند آنان به ما می رسد که برای ما ناخوشایند است و توقّع آن را از ایشان نداریم.

و العاقبة به جمیل صنع الله سبحانه تکون حمیدة لهم ما اجتنبوا المنهی عنه من الذنوب

عاقبت با زیبایی صنع خداوند سبحان برای ایشان(شیعیان) پسندیده خواهد بود بشرط آنکه از گناهان ممنوع و نهی شده اجتناب ورزند.(١١)


منابع:


١-احتجاج طبرسی ترجمه جعفری ج ٢ص٤٨٤


٢-بحارالانوار ج ٥٣ ص١٧٦


٣-همان ج٥٣ص١٩٠


٤-همان ص١٧٩


٥-کمال الدین ج ٢ص٢٣٩


٦-ملاقات علمای اسلام با امام زمان (عج)،سید محمد طباطبایی،توسل  میرزامهدی اصفهانی


 ٧-کمال الدین ج ٢ص٤٥٢


 ٨-احتجاج طبرسی ترجمه جعفری ج ٢ص٦٥٥


٩-همان


١٠-همان


 ١١-احتجاج ج ٢ص٦٥٤

 

شعر انتظار


 Image result for ‫تصویر گل نرگس‬‎

 

شبتان مهتابی



عرض تبریک آقا و کمی بی‌تابی


کوچه‌ها منتظرند


دشت‌ها حوصله سبزه ندارند دگر


پس چرا دیر آقا؟!



این نفس‌ها به فدای نگاه پر مهر شما


اندکی تند قدم بردارید

جمعه های انتظار .......


امام زمان

 

پیامبر، مرگ کسی که امام زمانش را نشناسد مرگ جاهلی معرفی کرده است. مرگ جاهلی که همان مرگ کفر و ضلالت و گمراهی است به دنبال زندگی جاهلانه و در مسیر تباهی است، و سرانجام چنین مرگی عذاب است.

 یکی از وظایف مهم امام حسن عسکری علیه السلام، به علت پنهانی بودن امر ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، معرّفی آن حضرت به شیعیان بود تا آنان ضمن دیدار با او و شناخت آخرین حجت خدا، بتوانند خبر ولادت را در اختیار دیگران قرار دهند و بدین ترتیب جامعه شیعه، دچار اشتباه و انحراف نگردد.

شناخت جانشین هر امام در نزد شیعیان به خصوص بزرگان شیعه امری بسیار مهم بود؛ از این رو اصحاب بر اساس وظیفه، این سؤال را از امام عصر خود می‌پرسیدند که امام و جانشین پس از شما کیست؟ تا هم شناخت بیشتری از دوازده امام داشته باشند و هم اگر برای امام حادثه ای رخ داد و ایشان به شهادت رسید، آنان بدانند باید به چه کسی رجوع کنند. این مطلب در رابطه با اصحاب امام حسن عسکری علیه السلام نیز جاری بود که به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود:

«احمدبن اسحاق از علما و بزرگان شیعه و یکی از اصحاب با وفای امام یازدهم می‌گوید:

خدمت امام حسن عسکری علیه السلام شرفیاب شدم و می‌خواستم از جانشین پس از وی پرسش کنم. ولی قبل از آنکه حرفی بزنم، امام آغاز سخن کرد و فرمود: «ای احمدبن اسحاق! خدای تعالی از زمانی که آدم را خلق کرد زمین را خالی از حجت نگذاشت و تا روز قیامت نیز خالی از حجت نمی گذارد، به واسطه او بلا را از اهل زمین دفع می‌کند و به خاطر او باران نازل می‌کند و برکات زمین را خارج می‌سازد».

احمدبن اسحاق می‌گوید: پس من گفتم: ای پسر رسول خدا! امام و جانشین پس از شما کیست؟ پس حضرت با شتاب برخاست و داخل خانه شد و سپس برگشت در حالی که بر روی شانه اش کودکی سه ساله بود که صورتش مانند ماه شب چهارده می‌درخشید. پس حضرت فرمود:

«ای احمدبن اسحاق! اگر نزد خدای عزوجل و حجت‌های او گرامی نبودی، این فرزند را به تو نشان نمی دادم. همانا او هم نام و هم کنیه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است و کسی است که زمین را پر از عدل و داد می‌کند، همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد».

«ای احمدبن اسحاق! او در این امت، مانند خضر علیه السلام و ذی القرنین است. او غیبتی طولانی خواهد داشت.

کسی در آن از هلاکت نجات پیدا نمی کند، مگر کسی که خدای تعالی او را در اعتقاد به امامت ثابت بدارد و [در دعا] به تعجیل فرج او موفق سازد».

احمدبن اسحاق می‌گوید: پس عرض کردم: ای مولای من! آیا نشانه ای هست که قلبم بدان مطمئن شود؟ [در این هنگام] آن کودک به زبان عربی فصیح به سخن در آمد و فرمود:

«انا بقیة اللّه فی ارضه و المنتقم من اعدائه، فلا تطلب أثراً بعد عین یا احمدبن اسحاق»؛ «من بقیة اللّه [و ذخیره خداوند] در زمین هستم و از دشمنان او انتقام می‌گیرم. ای احمد بن اسحاق! پس از مشاهده و دیدن با چشم به دنبال نشانه نباش».

احمدبن اسحاق می‌گوید: پس شاد و خرّم بیرون شدم…. (١)

این گونه دیدارها گاه به صورت فردی و برای یک نفر اتفاق می‌افتاد (مانند دیدار ‌احمدبن اسحاق اشعری قمّی) و گاه به صورت دسته جمعی و برای تعدادی از اصحاب و دوستداران. صدوق قدس سرّه یکی از دیدارهای جمعی را چنین نقل می‌کند: «معاویة بن حکیم، محمدبن ایوب و محمدبن عثمان عمری گویند: ما چهل نفر در منزل امام حسن عسکری علیه السلام بودیم و او فرزندش را به ما نشان داد و فرمود:

 «این امام شما پس از من و خلیفه و جانشین من بر شماست، از او اطاعت کنید، و پس از من در دین خود متفرق نشوید که هلاک خواهید شد، بدانید که بعد از این او را نخواهید دید».

آنان گویند: «از حضورش بیرون آمدیم و پس از چند روز امام حسن علیه السلام از دنیا رفت». (٢)

امام حسن عسکری علیه السلام فرزند بزرگوار خویش حضرت مهدی علیه السلام را به برخی افراد نشان می‌داد تا ضمن اعلام ولادت ایشان، شیعیان با امام زمان علیه السلام آشنا شده و از وجودشان بهره گیرند.(٣)

برای اثبات ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به احادیث عام ذیل که مورد قبول فریقین (شیعه و اهل سنت) است می‌توان استناد کرد.

حدیث من مات

در کتاب فریقین (شیعه و عامه) روایت مشهور و معروفی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که «مَن مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة؛

‌هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است. » (۴) این حدیث حاوی نکات مهمی است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به صراحت بیان می کند،  هرکس امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا می‌رود. اطلاق کلام پیامبر، شامل همة مسلمین شده و مردم همة زمانها را در بر میگیرد. نکتة لطیف اینکه حضرت از تعبیر «زمانه» استفاده کرده است و یعنی امام زمان خودش را باید بشناسد. پس باید در هر زمان امام زمان باشد.

پیامبر، مرگ کسی که امام زمانش را نشناسد مرگ جاهلی معرفی کرده است. مرگ جاهلی که همان مرگ کفر و ضلالت و گمراهی است به دنبال زندگی جاهلانه و در مسیر تباهی است، و سرانجام چنین مرگی کیفر و عذاب است. این نشان می دهد که امام زمان شخصیت و جایگاهی دارد که معرفت نداشتن به او مساوی با عدم ایمان و مرگ ‌زمان کفر و جاهلیت است.

افزون بر این، از کلام پیامبر به دست می آید که صرف شناختن و اطلاع داشتن کافی نیست؛ بلکه منظور از معرفت و شناخت این است که باید همراه امام زمان باشد زیرا معنای امام، پیشوایی و رهبری است، ولذا وظیفه دیگران تبعیت و پیروی از اوست.

از بیان بالا چنین استفاده می شود که طبق بیان پیامبر لازم است در هر زمان امام باشد تا مردم او را شناخته و پیروی از او نمایند، و این امام چنان شخصیت و جایگاهی دارد که معرفت نداشتن به او مرگ کفر وجاهلی را به دنبال دارد؟ به راستی آیا نتیجة نشناختن حاکمان ستمگر و جاهل میتواند مرگ جاهلی باشد؟ آیا عاقبت عدم معرفت نسبت به کسی که حاکم اجرایی دنیوی است و فضیلت و ویژگی خاصی ندارد می تواند مرگ کفر باشد؟


منابع:


١-کمال الدین وتمام النعمة، ج ۲، ب ۳۸، ح ۱.


٢-کمال الدین وتمام النعمة، ج ۲، ب ۴۳، ح ۲. 


٣-طلوع خورشید،مهدی یوسفیان صص٥٣-٤٩


۴- بحارالانوار، ج۳۲، ص۳۳۱، ح۳۱۷؛ صحیح بخاری، ج۵، ص۱۳؛ صحیح مسلم، 


ج۶، ص۲۱و۲۲. 

برکات ماه رمضان(2)


Related image

پرسش:

ماه مبارک رمضان نسبت به دیگر ماه‌ها چه وجوه تمایزی دارد، و چه آثار و برکاتی را برای مومنان به ارمغان می‌آورد؟

پاسخ:

در بخش  نخست پاسخ به این سؤال به چند ویژگی‌ شامل:
 
1- وجه تسمیه رمضان

2- ضیافهًْ‌الله

3- جایگاه و منزلت ضیافتگاه
 
4- محفل پیامبران 


5- ماه پاداش‌های بی‌شمار

در حدیثی طولانی پیامبر گرامی اسلام(ص) برای هر یک از روزهای ماه رمضان ثواب‌های بسیاری بیان فرموده است. آن حضرت در آغاز حدیث می‌فرماید: اگر شما درمی‌یافتید که چه کرامتی در ماه رمضان برای شما مقرر شده است بر سپاس خود نسبت به خداوند می‌افزودید.(همان، ص 174)
و در پایان آن‌گاه که سی روز تمام از آن بر شما بگذرد، خداوند در برابر هر روز آن ثواب هزاران شهید را برای شما می‌نویسد.(همان)
هرچند درک این همه پاداش، برای برخی که شناخت درستی از مقام والای خداوندی ندارند، سنگین است، ولی اگر کسی، بزرگی، قدرت و لطف بی‌حد او را به درستی دریابد، فهم این حجم از پاداش نیز برای او آسان می‌گردد.

6- ماه آرزوکردنی

انسان همواره در جست‌وجوی سعادت و خوشبختی است، ولی بسیار می‌شود که غالب مردم سرچشمه سعادت خود را نمی‌دانند، و در شناخت آن دچار خطا و انحراف می‌شوند. 
برای مثال؛ برخی از فرارسیدن ماه رمضان اندوهگین و ناراحت می‌شوند و برای پایان آن روزشماری می‌کنند، غافل از اینکه راه سعادتمندی و خوشبختی آنها از همین ماه می‌گذرد که باید در آرزوی طولانی شدن آن بود.
پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: اگر انسان بداند که چه کرامت‌هایی در ماه رمضان است، دوست می‌داشت تمام سال رمضان باشد. (بحارالانوار، ج 96، ص 346)

7- بخشش فراگیر

انس بن مالک می‌گوید: ماه رمضان که رسید، پیامبر گرامی(ص) خطاب به مردم فرمود: «سبحان‌الله ماذا تستقبلون و ماذا یستقبلکم» پاک و منزه است خدا! به چه روی آورده‌اید و چه به شما روی کرده است! و این جمله را سه بار تکرار کرد.
عمربن خطاب که در آن جمع حضور داشت، پرسید: بر شما وحی نازل شد یا از هجوم دشمنی هشدار می‌دهید؟! حضرت فرمود: این گونه نیست، ولی خداوند تعالی در نخستین روز ماه رمضان همه اهل این قبله(مسلمانان) را می‌آمرزد. شخصی از میان این جمع ناباورانه سر تکان می‌داد و می‌گفت: چه خوب! پیامبر(ص) خطاب به او فرمود: گویا از آنچه شنیدی سینه‌ات تنگ است؟ او پاسخ داد: به خدا سوگند، نه ای رسول خدا، ولی سخن شما منافقان را هم دربر گرفت. پیامبر(ص) فرمود: منافق در حقیقت کافر است و کافر هم از این خوان رحمت بهره‌ای ندارد. (مستدرک‌الوسائل، میرزاحسین نوری، ج1، ص 575) آری این بخشش فراگیر الهی در حقوق الهی و در غیر حق‌‌الناس است.

8- برترین ماه‌ها

شخصیت ممتاز ابوذر، صحابی بزرگ پیامبر خدا(ص) را همگان می‌شناختند و شنیده بودند که آن حضرت درباره آن بزرگوار فرموده‌اند: بر صاحب گفتاری راستگوتر از ابوذر نه آسمان سایه افکنده و نه زمین بر روی خود دیده است. (سفینه‌البحار، ج1، ص 482)
از سوی دیگر جایگاه رفیع و منزلت والای امامان معصوم(ع) نیز نزد مسلمانان به ویژه پیروان آن بزرگواران روشن بود، از این رو گاهی برای برخی از آنان این پرسش پیش می‌آمد که در مقایسه جناب ابوذر با امامان معصوم(ع) کدام یک برتری دارند. این سوال را یکی از یاران امام صادق(ع) به نام «صهیب» با آن حضرت درمیان گذاشت. او می‌گوید: به آن حضرت عرض کردم؛ «ابوذر بافضیلت‌تر است یا شما اهل بیت؟ امام صادق(ع) فرمود: ای صهیب! ماه‌های سال چند تا است؟ گفتم: دوازده ماه. پرسید: چند تای آن ماه حرام است؟ عرض کردم: چهار ماه، حضرت فرمود: ماه رمضان از آنها است؟ پاسخ دادم: نه. حضرت پرسید: ماه رمضان برتر است یا ماه‌های حرام؟ گفتم: ماه رمضان. آنگاه فرمود: ما اهل بیت همین گونه‌ایم. هیچ‌کس با ما مقایسه نمی‌شود. (وسائل‌الشیعه، ج7، ص 225)
آری امام صادق(ع) برای رساندن این حقیقت به ذهن این پرسشگر، نمونه‌ای گویاتر از این مثال ندانستند و این خود هم بیانگر اصل ارزشمندی ماه‌های حرام است، که به ابوذر تشبیه شده‌اند و هم نشان برتری غیرقابل قیاس ماه مبارک رمضان بر آنها است.

ابعاد رفتاری روزه کامل(1)


Image result for ‫تصویر شربت لیمو‬‎

امام صادق(ع) در روایت مبسوطی، حقیقت و حدود روزه کامل را بدین شکل بیان می‌دارند: «بی‌گمان روزه، تنها دست کشیدن از طعام و آشامیدنی نیست، و برای آن شرطی است که تنها با رعایت آن، روزه کامل می‌گردد، و آن شرط سکوتی است که از تفکر درونی نشأت گرفته باشد. پس هنگامی که روزه گرفتید، زبان خود را از دروغ نگه دارید، و دیدگانتان را از ناروا فرو پوشید، با یکدیگر نزاع مکنید، و بر هم حسد مبرید و غیبت یکدیگر را نکنید، و با هم بحث‌های جدلی نکنید، و دروغ نگویید، و با همسر خود آمیزش نکنید، و با یکدیگر به اختلاف نپردازید، و نسبت به هم خشمگین نشوید، و دشنام و ناسزا نگویید، و القاب زشت بر یکدیگر مگذارید، و با هم دشمنی و جنگ مکنید!»

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- وسائل‌الشیعه، ج10، ص 166