- زمان آماده سازی
- 30 دقیقه
- حداکثر زمان پخت
- 45 دقیقه
- آسان
- مناسب برای
- 10 نفر
- 2 پیمانه
- آرد
- 3/4 پیمانه
- شکر
- 1 پیمانه
- آب پرتقال
- 1/2 پیمانه
- روغن جامد
- 1 عدد
- رنده پوست پرتقال
- 3 عدد
- تخم مرغ
- 2 قاشق چای خوری
- بکینگ پودر
- 1/4 قاشق چای خوری
- وانیل

وهابیت یکی از عجائب و دروغ های تاریخی را وجود امام عصر می دانند، در حالی که عامه اهل سنت خودشان کتاب های مجزا و مختص امام عصر دارند و در منابع روایی آنها هم یافت می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر جلسه سوم از سلسله مباحث مهدویت است که توسط حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ایراد شده است.
منبع دوم دین ما بحث روایات است. آیا بحث از امام عصر با تمام موضوعات مربوط به ایشان در روایات آمده است؟
یکی از موضوعاتی که بیشترین حد از روایات در رابطه با او وجود دارد بحث امام عصر با بیش از ۶ هزار روایت است. این روایات هم در منابع عامه و هم شیعیان وجود دارد.
آیت الله صافی گلپایگانی به دستور استادشان مرحوم بروجردی ماموریت پیدا می کنند که احادیثی که پیرامون امام عصر وجود دارد را جمع آوری کند. بررسی آقای صافی منجر به تالیف یک کتاب به نام منتخب الاثر می شود که در سه جلد مجموعه ای از روایاتی است که پیرامون امام عصر موجود است.
در این کتاب نویسنده احادیثی که جمع آوری کرده در صد عنوان دسته بندی کرده و ذیل هر عنوان روایات مربوطه را ذکر کرده است. مثلا تحت عنوانی مانند اینکه امامان ما دوازده نفرند، ۲۷۱ حدیث ذیل آن ذکر شده است. یا مثلا ذیل عنوان رسالت عدل و داد امام عصر، ۱۲۳ حدیث ذکر شده است و یا در مورد غیبت کبری ۹۱ حدیث ذکر شده است و یا در مورد عمر طولانی امام عصر ۳۱۸ حدیث گردآوری شده است.
کتاب دیگری به نام معجم احادیث امام مهدی(عج) در هشت جلد است. این هم در جای خود کتاب بی نظیری است.
ما احادیث مربوط به امام عصر را از منابع عامه می آوریم تا به وهابیت جواب دهیم. آنها کتاب می نویسند و در اختیار عموم قرار می دهند. آنها یکی از عجائب و دروغ های تاریخی را وجود امام عصر می دانند، در حالی که عامه اهل سنت خودشان کتاب های مجزا و مختص امام عصر دارند و در منابع روایی آنها هم یافت می شود که ان شالله در جلسات بعد به آن اشاره خواهیم کرد.
نکته دیگر این است که آیا از وجود نازنین پیامبر اسلام روایتی در مورد امام عصر هست یا خیر؟
ما روایاتی از نزدیکان پیامبر نقل می کنیم. از خود دوران رسالت به وجود امام عصر و غیبت او و اهداف و ماموریت هایش اشاره شده است.
امیرالمومنین از پیامبر نقل می کنند که «لاتذهب الدنیا حتّی یقوم بامر امّتی رجل من ولد الحسین، یملأها عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً» یعنی دنیا به آخر نمی رسد تا آن که مردی از فرزندان حسین(ع) امر امّت مرا به دست می گیرد و جهان را پر از عدل و داد می کند، آن گونه که پر از ستم و جور شده باشد.
ابوایوب انصاری از حضرت زهرا(ع) نقل می کنند که وقتی پیامبر در بستری بیماری که منجر به رحلت ایشان شد بودند، من را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند «و الّذی نفسی بیده لابُدَّ لِهذِهِ الاُمَّهِ مِن مهدیٍ و هو و اللهِ مِن وُلدِکِ» یعنی قسم به آن کسی که جانم در دست اوست حتماً مهدی و هدایت گری برای این دست می آید و قسم به خدا او فرزند تو است.
حدیث سوم از عبدالله بن عمر فرزند خلیفه دوم است که از پیامبر نقل می کند «یَخرُجُ المَهدی و علی رَأسِه غَمامَةٌ فیها مُنادٍ یُنادی «هذا المَهدی خَلیفةُ اللهِ فَاتَّبِعوهُ» یعنی زمانی که حضرت مهدی(ع) ظهور میکند ابری بالای سر دارد که در آن منادی ندا میکند «این مهدی خلیفةالله است، از او متابعت و پیروی کنید.
حدیث چهارم این است که عایشه از پیامبر نقل می کند «المهدی رجل من عترتی یقاتل علی سنتی کما قاتلت انا علی الوحی» یعنی مهدی، مردی از خاندان من است. او بر طبق سنت من - با مخالفین- می جنگد، چنانکه من بر طبق وحی الهی می جنگم.
امیرالمومنین از پیامبر نقل می کند «المهدی منا أهل البیت یصلحه الله فی لیلة» یعنی مهدی از اهل بیت من است و خداوند کار او را در یک شب اصلاح می کند.
ابن عباس از پیامبر نقل می کند که «ان خلفائی و اوصیایی و حجج الله علی الخلق بعدی اثنی عشر؛ اولّهم اخی و آخرهم ولدی، قیل یا رسول الله و من اخوک؟ قال علی بن ابی طالب، قیل و من ولدک؟ قال: المهدی الذی یملا الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلما و جورا» یعنی رسول خدا فرمودند: حقّاً که جانشینان من بعد از من و اوصیای من دوازده نفرند، اول آنها برادر من است و آخرین آنها فرزند من است. سؤال کردند: یا رَسُول الله برادر شما کیست؟ فرمود: علی بن أبی طالب. گفته شد: پس فرزند شما کیست؟ فرمود: مهدی، همان کسی که زمین را از عدل و داد پر کند همچنان که از جور و ستم پر شده باشد.
حضرت می فرماید «و الذی بعثنی بالحق نبیا لو لم یبق من الدنیا إلا یوم واحد لطول اللّه ذلک الیوم حتی یخرج فیه ولدی المهدی، فینزل روح اللّه عیسی ابن مریم فیصلّی خلفه، و تشرق الأرضبنوره، و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب» یعنی سوگند به آن خدائی که مرا به حقّ بشیر و نذیر قرار داده است اگر از عمر دنیا نماند مگر یک روز خداوند آن روز را آنقدر طولانی خواهد نمود تا آنکه فرزند من مهدی خروج کند و روح الله عیسی ابن مریم از آسمان پائین آید و در پشت سر او نماز گزارد، و زمین به نور پروردگار خود درخشان و نورانی گردد، و سیطره مهدی شرق و غرب عالم را فرا گیرد.
حدیث هفتم از ابوسعید خدری است که از پیامبر نقل می کند. او از اصحاب پیامبر است و اینگونه روایات را در منابع اهل سنت نیز می توان یافت. پیامبر فرمود «ابشرکم بالمهدی یبعث فی امتی علی اختلاف من الناس و زلزال فیملاء الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً یرضی عنه ساکن السماء و ساکن الارض یقسم المال صحاحاً فقال له رجل ما صحاحاً؟ قال بالسویه بین الناس قال و یملاء قلوب امه محمد غنی و یسعهم عدله» یعنی آیا بشارت بدهم شما را به مهدی که ظهور میکند در امتم، که اختلاف زیاد در بین مردم وجود دارد و با ظهور او اختلافات از بین خواهد رفت و زمین را پر از عدل و داد میکند، همانطور که پر از ظلم و جور شده، ساکنان آسمان و ساکنان زمین از او راضی هستند، او اموال را بهصورت مساوی تقسیم میکند، و بعد حضرت به منادی دستور میدهد که بگوید، کسانیکه احتیاج به مالی دارند بیایند، هیچکس جز یک نفر که او هم بعداً پشیمان میشود، نخواهد آمد.
لذا یکی از ویژگی های حکومت رضایت مردم از حاکم است. حاکم جهانی آن است که ساکنین زمین از او راضی هستند. این تنها به اعجاز الهی است. نه تنها مقبولیت او بر روی زمین است بلکه آسمانی ها هم از او راضی هستند.
حدیث هشتم این است که پیامبر فرمود «أنا و علیّ أبوا هذه الأمّة من عرفنا فقد عرف اللّه عزّوجلّ و من أنکرنا فقد أنکر اللّه ، عزّوجلّ، و من علیّ سبطا أمّتی و سیداشباب أهل الجنّة، الحسن والحسین و من ولد الحسین تسعة أئمّة، طاعتهم طاعتی و معصیتهم معصیتی، تاسعهم قائمهم و مهدیّهم» یعنی من و علی دو پدر این امتیم؛ هر کس که ما را شناخت خدای عزّوجلّ را شناخته است و هر که ما را انکار کند، خدای عزّوجلّ را منکر شده است. دو سبط این امت و دو سید جوانان اهل بهشت، حسن و حسین، از [فرزندان] علی اند و از نسل حسین نه امامند که پیروی از آنان پیروی از من و نافرمانی از آنها نافرمانی از من است. نهمین نفر از این امامان، قائم (برپا دارنده) و مهدی آنان است.
حدیث نهم این است که پیامبر فرمود «بَلَاءً یُصِیبُ هَذِهِ الْأُمَّةَ حَتَّی لَا یَجِدَ الرَّجُلُ مَلْجَأً یَلْجَأُ إِلَیْهِ مِنَ الظُّلْمِ فَیَبْعَثُ اللَّهُ رَجُلًا مِنْ عِتْرَتِی أَهْلِ بَیْتِی فَیَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» یعنی بلایی دامن گیر این امت خواهد شد که مردم، پناه گاهی نمی یابند که از شر این ظلم بدان پناه آورند که خداوند (در این هنگام) مردی از خاندان من را خواهد فرستاد.
۹ حدیث را از رسول خدا و اصحاب نقل کردیم لذا در دوره رسالت و از لسان پیامبر بحث امام عصر(عج) مطرح بوده است.
در ادامه در مورد امام عصر از زبان ائمه معصومین صحبت خواهیم کرد.
برای نزدیک شدن ظهور و فرج زیاد دعا کنید به راستی همین دعا فرج شماست.
«وَأَمَّا الحَوادِثُ الواقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیها إِلی رُواةِ حَدِیثِنا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللَّهِ؛ (1) امّا در پیشامدهای روزگار، به راویان احادیث ما مراجعه کنید، زیرا آنان حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا بر آنان هستم».
«فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِءٍ مِنْکُمْ ما یُقَرِّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا؛ (٢)
پس هر یک از شما باید به آنچه او را به مقام محبّت ما نزدیک می کند، عمل نماید».
«فَلْیَدَعُوا عَنْهُمْ اِتِّباعَ الهَوی (٣)
همگان باید گناه و پیروی از هوای نفس را ترک کنند».
«فَاتَّقُوا اللَّهَ وَسَلِّمُوا لَنا وَرَدُّوا الأَمْرَ إِلَیْنا فَعَلَیْنَا الإِصْدارُ کَما کانَ مِنَّا الإِیرادُ؛ (٤) تقوای الهی پیشه کنید و تسلیم ما باشید و امر دین را به ما ارجاع دهید، زیرا بر ماست که شما را سیراب از سرچشمه بیرون آوریم، همچنان که ما شما را به سرچشمه بردیم».
«أَکْثِرُوا الدُّعآءَ بِتَعْجِیلِ الفَرَجِ فَإِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ؛ (٥)
برای نزدیک شدن ظهور و فرج زیاد دعا کنید به راستی همین دعا فرج شماست».
«طَلَبُ المَعارِفِ مِنْ غَیْرِ طَرِیقِنا أَهْلِ البَیْتِ مُساوِقٌ لِإِنْکارِنا؛ (٦) جستجوی معارف و دانشها جز از طریق ما اهل بیت علیهم السلام مساوی با انکار ما است».
«إِنَّ اللَّهَ قَنَعَنا بِعَوآئِدِ إِحْسانِهِ وَفَوائِدِ امْتِنانِهِ وَصانَ أَنْفُسَنا عَنْ مُعاوَنَةِ الأَوْلِیآءِ، إِلاَّ عَنِ الإِخْلاصِ فِی النِّیَّةِ وَإِمْحاضِ النَّصِیحَةِ وَالمُحافَظَةِ عَلی ما هُوَ أَتْقی وَأَبْقی وَأَرْفَعُ ذِکْراً؛ (٧) به یقین، خداوند ما را به لطف و احسان مکرّر خویش و به بهره های انعام و کرم خود راضی و خوشنود ساخته، و ما را نیازمند یاری دوستان قرار نداده، مگر آن یاری که از روی اخلاص در نیّت و خیرخواهی محض صورت گیرد و در آن بر آنچه به تقوای الهی و بقای نزد خدا و رفعت جایگاه نزدیک تر است، محافظت شود».
«وَلَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا - وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطاعَتِهِ - عَلَی اجْتِماعٍ مِنَ القُلُوبِ فِی الوَفآءِ بِالعَهْدِ عَلَیْهِمْ لِما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الیُمْنَ بِلِقآئِنا؛ (٨)
اگر شیعیان - که خدا برای اطاعت خود توفیق شان دهد - در راه وفای به پیمانی که بر عهده دارند، همدل و همراه می شدند، سعادت دیدار ما برای ایشان به تأخیر نمی افتاد».
«إِنَّهُ مَنِ اتَّقی رَبَّهُ مِنْ إِخْوانِکَ فِی الدِّینِ وَخَرَجَ عَلَیْهِ بِما هُوَ مُسْتَحِقُّهُ کانَ آمِناً مِنَ الفِتْنَةِ المُظِلَّةِ؛ (٩)
همانا هر یک از برادران دینی تو(منظور حضرت (عج)،شیخ مفید ،در نامه حضرت(عج)به ایشان) پرهیزکار باشد و حقوق الهی را که بر عهده دارد به مستحقّین آن بپردازد - به
برکت دعا و یاری ما - در فتنه های باطل کننده و ویرانگر، ایمن و محفوظ خواهد ماند».
«فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إِلاَّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمَّا نُکْرِهُهُ وَلا نُؤَثِّرُهُ مِنْهُمْ؛ (١٠)
ما را - از دیدار و یاری شیعیانمان - باز نمی دارد، مگر آنچه از کردارهای ناپسند آنان به ما می رسد که برای ما ناخوشایند است و توقّع آن را از ایشان نداریم.
و العاقبة به جمیل صنع الله سبحانه تکون حمیدة لهم ما اجتنبوا المنهی عنه من الذنوب
عاقبت با زیبایی صنع خداوند سبحان برای ایشان(شیعیان) پسندیده خواهد بود بشرط آنکه از گناهان ممنوع و نهی شده اجتناب ورزند.(١١)
منابع:
١-احتجاج طبرسی ترجمه جعفری ج ٢ص٤٨٤
٢-بحارالانوار ج ٥٣ ص١٧٦
٣-همان ج٥٣ص١٩٠
٤-همان ص١٧٩
٥-کمال الدین ج ٢ص٢٣٩
٦-ملاقات علمای اسلام با امام زمان (عج)،سید محمد طباطبایی،توسل میرزامهدی اصفهانی
٧-کمال الدین ج ٢ص٤٥٢
٨-احتجاج طبرسی ترجمه جعفری ج ٢ص٦٥٥
٩-همان
١٠-همان
١١-احتجاج ج ٢ص٦٥٤
شبتان مهتابی
عرض تبریک آقا و کمی بیتابی
کوچهها منتظرند
دشتها حوصله سبزه ندارند دگر
پس چرا دیر آقا؟!
این نفسها به فدای نگاه پر مهر شما
اندکی تند قدم بردارید
پیامبر، مرگ کسی که امام زمانش را نشناسد مرگ جاهلی معرفی کرده است. مرگ جاهلی که همان مرگ کفر و ضلالت و گمراهی است به دنبال زندگی جاهلانه و در مسیر تباهی است، و سرانجام چنین مرگی عذاب است.
یکی از وظایف مهم امام حسن عسکری علیه السلام، به علت پنهانی بودن امر ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، معرّفی آن حضرت به شیعیان بود تا آنان ضمن دیدار با او و شناخت آخرین حجت خدا، بتوانند خبر ولادت را در اختیار دیگران قرار دهند و بدین ترتیب جامعه شیعه، دچار اشتباه و انحراف نگردد.
شناخت جانشین هر امام در نزد شیعیان به خصوص بزرگان شیعه امری بسیار مهم بود؛ از این رو اصحاب بر اساس وظیفه، این سؤال را از امام عصر خود میپرسیدند که امام و جانشین پس از شما کیست؟ تا هم شناخت بیشتری از دوازده امام داشته باشند و هم اگر برای امام حادثه ای رخ داد و ایشان به شهادت رسید، آنان بدانند باید به چه کسی رجوع کنند. این مطلب در رابطه با اصحاب امام حسن عسکری علیه السلام نیز جاری بود که به نمونههایی از آن اشاره میشود:
«احمدبن اسحاق از علما و بزرگان شیعه و یکی از اصحاب با وفای امام یازدهم میگوید:
خدمت امام حسن عسکری علیه السلام شرفیاب شدم و میخواستم از جانشین پس از وی پرسش کنم. ولی قبل از آنکه حرفی بزنم، امام آغاز سخن کرد و فرمود: «ای احمدبن اسحاق! خدای تعالی از زمانی که آدم را خلق کرد زمین را خالی از حجت نگذاشت و تا روز قیامت نیز خالی از حجت نمی گذارد، به واسطه او بلا را از اهل زمین دفع میکند و به خاطر او باران نازل میکند و برکات زمین را خارج میسازد».
احمدبن اسحاق میگوید: پس من گفتم: ای پسر رسول خدا! امام و جانشین پس از شما کیست؟ پس حضرت با شتاب برخاست و داخل خانه شد و سپس برگشت در حالی که بر روی شانه اش کودکی سه ساله بود که صورتش مانند ماه شب چهارده میدرخشید. پس حضرت فرمود:
«ای احمدبن اسحاق! اگر نزد خدای عزوجل و حجتهای او گرامی نبودی، این فرزند را به تو نشان نمی دادم. همانا او هم نام و هم کنیه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است و کسی است که زمین را پر از عدل و داد میکند، همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد».
«ای احمدبن اسحاق! او در این امت، مانند خضر علیه السلام و ذی القرنین است. او غیبتی طولانی خواهد داشت.
کسی در آن از هلاکت نجات پیدا نمی کند، مگر کسی که خدای تعالی او را در اعتقاد به امامت ثابت بدارد و [در دعا] به تعجیل فرج او موفق سازد».
احمدبن اسحاق میگوید: پس عرض کردم: ای مولای من! آیا نشانه ای هست که قلبم بدان مطمئن شود؟ [در این هنگام] آن کودک به زبان عربی فصیح به سخن در آمد و فرمود:
«انا بقیة اللّه فی ارضه و المنتقم من اعدائه، فلا تطلب أثراً بعد عین یا احمدبن اسحاق»؛ «من بقیة اللّه [و ذخیره خداوند] در زمین هستم و از دشمنان او انتقام میگیرم. ای احمد بن اسحاق! پس از مشاهده و دیدن با چشم به دنبال نشانه نباش».
احمدبن اسحاق میگوید: پس شاد و خرّم بیرون شدم…. (١)
این گونه دیدارها گاه به صورت فردی و برای یک نفر اتفاق میافتاد (مانند دیدار احمدبن اسحاق اشعری قمّی) و گاه به صورت دسته جمعی و برای تعدادی از اصحاب و دوستداران. صدوق قدس سرّه یکی از دیدارهای جمعی را چنین نقل میکند: «معاویة بن حکیم، محمدبن ایوب و محمدبن عثمان عمری گویند: ما چهل نفر در منزل امام حسن عسکری علیه السلام بودیم و او فرزندش را به ما نشان داد و فرمود:
«این امام شما پس از من و خلیفه و جانشین من بر شماست، از او اطاعت کنید، و پس از من در دین خود متفرق نشوید که هلاک خواهید شد، بدانید که بعد از این او را نخواهید دید».
آنان گویند: «از حضورش بیرون آمدیم و پس از چند روز امام حسن علیه السلام از دنیا رفت». (٢)
امام حسن عسکری علیه السلام فرزند بزرگوار خویش حضرت مهدی علیه السلام را به برخی افراد نشان میداد تا ضمن اعلام ولادت ایشان، شیعیان با امام زمان علیه السلام آشنا شده و از وجودشان بهره گیرند.(٣)
برای اثبات ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به احادیث عام ذیل که مورد قبول فریقین (شیعه و اهل سنت) است میتوان استناد کرد.
حدیث من مات
در کتاب فریقین (شیعه و عامه) روایت مشهور و معروفی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که «مَن مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة؛
هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است. » (۴) این حدیث حاوی نکات مهمی است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به صراحت بیان می کند، هرکس امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا میرود. اطلاق کلام پیامبر، شامل همة مسلمین شده و مردم همة زمانها را در بر میگیرد. نکتة لطیف اینکه حضرت از تعبیر «زمانه» استفاده کرده است و یعنی امام زمان خودش را باید بشناسد. پس باید در هر زمان امام زمان باشد.
پیامبر، مرگ کسی که امام زمانش را نشناسد مرگ جاهلی معرفی کرده است. مرگ جاهلی که همان مرگ کفر و ضلالت و گمراهی است به دنبال زندگی جاهلانه و در مسیر تباهی است، و سرانجام چنین مرگی کیفر و عذاب است. این نشان می دهد که امام زمان شخصیت و جایگاهی دارد که معرفت نداشتن به او مساوی با عدم ایمان و مرگ زمان کفر و جاهلیت است.
افزون بر این، از کلام پیامبر به دست می آید که صرف شناختن و اطلاع داشتن کافی نیست؛ بلکه منظور از معرفت و شناخت این است که باید همراه امام زمان باشد زیرا معنای امام، پیشوایی و رهبری است، ولذا وظیفه دیگران تبعیت و پیروی از اوست.
از بیان بالا چنین استفاده می شود که طبق بیان پیامبر لازم است در هر زمان امام باشد تا مردم او را شناخته و پیروی از او نمایند، و این امام چنان شخصیت و جایگاهی دارد که معرفت نداشتن به او مرگ کفر وجاهلی را به دنبال دارد؟ به راستی آیا نتیجة نشناختن حاکمان ستمگر و جاهل میتواند مرگ جاهلی باشد؟ آیا عاقبت عدم معرفت نسبت به کسی که حاکم اجرایی دنیوی است و فضیلت و ویژگی خاصی ندارد می تواند مرگ کفر باشد؟
منابع:
١-کمال الدین وتمام النعمة، ج ۲، ب ۳۸، ح ۱.
٢-کمال الدین وتمام النعمة، ج ۲، ب ۴۳، ح ۲.
٣-طلوع خورشید،مهدی یوسفیان صص٥٣-٤٩
۴- بحارالانوار، ج۳۲، ص۳۳۱، ح۳۱۷؛ صحیح بخاری، ج۵، ص۱۳؛ صحیح مسلم،
ج۶، ص۲۱و۲۲.