اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

آثار مدارا کردن با مردم

Image result for ‫تصویر صدف درشت کنار دریا‬‎

 

پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: «مدارا کردن با مردم نصف ایمان است و نرمی و مهربانی با آنان نصف زندگی است» (1)
در روایتی دیگر آن حضرت فرمود: «اگر نرمی مخلوقی دیدنی بود، در میان آفریده‌های خدا زیباتر و نیکوتر از آن وجود نداشت» (2)
همچنین آن حضرت می‌فرماید: هیچ دو نفری با هم رفاقت نکنند جز اینکه اجر آن کس بیشتر و نزد خدای عزوجل محبوب‌تر است که با رفیقش نرم‌تر باشد» (3)
امام علی(ع) می‌فرماید: «با مردم مدارا کن، تا از برادری آنان بهره‌مند شوی و با روی خوش با آنان برخورد کن تا کینه‌هایشان بمیرد» (4)
امام سجاد(ع) می‌فرماید: آخرین سفارشی که خضر(ع) به موسی بن عمران(ع) کرد این بود: هیچ‌کس در دنیا با کسی نرمی نکند مگر آنکه خداوند عزوجل در روز قیامت با او نرمی کند» (5)

_____________________________

1- میزان‌الحکمه، ج4، ح 5494  
 
2- همان، ج5 ، ح 7358 
 
  3- همان، ح 7360  
 
4- همان، ج4، ح5507 
 
  5- همان، ج5، ح 7397

آیین رفتاری


 

Related image

 

قال‌النبی(ص):
 
«من عامل الناس فلم یظلمهم، و حدثهم فلم یکذبهم و وعدهم فلم یخلفهم، فهو
 
ممن کملت مروته، و ظهرت عدالته و وجبت اخوته و حرمت غیبته».

پیامبر گرامی(ص) فرمود:
 
هر کس در رفتارش با مردم ستم نکند، و در گفتارش دروغ نگوید، و در وعده‌اش
 
تخلف نورزد، مروتش کامل و عدالتش آشکار و برادری او واجب و غیبتش
 
حرام است.(1)

___________________

1- بحارالانوار، ج 75، ص 252

استقلال اقتصادی و منزلت زن از دیدگاه اسلام و سایر مکاتب


Related image
 

طرفداران فرهنگ غرب مدعی هستند که جایگاه و منزلت و حقوق زنان در نظام‌های غربی مراعات شده و تحقیر و انزوای زنان جای خود را به تساوی حقوق زن و مرد و رسیدن به خاستگاه‌ها و جایگاه اصلی زنان در جامعه داده است.
در نوشتار حاضر شهید مطهری(ره) ضمن بیان تفاوت‌ها و اختلافات موجود درباره شخصیت زن، دیدگاه اسلام ناب را درباره جایگاه و منزلت حقیقی زنان از منظر قرآن تبیین می‌نماید.
***
یکی دیگر از نظریات تحقیرآمیزی که درباره زن وجود داشته این است که می‌گفته‌اند: زن مقدمه وجود مرد است و برای مرد آفریده شده است. اسلام هرگز چنین سخنی ندارد. اسلام، اصل علت غایی را در کمال صراحت بیان می‌کند؛ اسلام با صراحت کامل می‌گوید: زمین و آسمان، ابر و باد، گیاه و حیوان، همه برای انسان آفریده شده‌اند، اما هرگز نمی‌گوید زن برای مرد آفریده شده است.
اسلام می‌گوید: هر یک زن و مرد برای یکدیگر آفریده شده‌اند: «هن لباس لکم و انتم لباس لهن.» زنان، زینت و پوشش شما هستند و شما زینت و پوشش آن‌ها. (بقره- 187)
اگر قرآن زن را مقدمه مرد و آفریده برای مرد می‌دانست، قهرا در قوانین خود این جهت را در نظر می‌گرفت، ولی چون اسلام از نظر تفسیر خلقت چنین نظری ندارد و زن را طفیلی وجود مرد نمی‌داند، در مقررات خاص خود د رباره زن و مرد به این مطلب نظر نداشته است. 
یکی دیگر از نظریات تحقیرآمیزی که در گذشته درباره زن وجود داشته، این است که زن را از نظر مرد یک شر و بلای اجتناب‌ناپذیر می‌دانسته‌اند. بسیاری از مردان با همه بهره‌هایی که از وجود زن می‌برده‌اند، او را تحقیر و مایه بدبختی و گرفتاری خود می‌دانسته‌اند. قرآن کریم مخصوصا این مطلب را تذکر می‌دهد که وجود زن برای مرد خیر است؛ مایه سکونت و آرامش دل او است.
یکی دیگر از آن نظریات تحقیرآمیز این است که سهم زن را در تولید فرزند بسیار ناچیز می‌دانسته‌اند. اعراب جاهلیت و بعضی از ملل دیگر، مادر را فقط به منزله ظرفی می‌دانسته‌اند که نطفه مرد را که بذر اصلی فرزند است، در داخل خود نگه می‌دارد و رشد می‌دهد. در قرآن، ضمن آیاتی که می‌گوید شما را از مرد و زنی آفریدیم و برخی آیات دیگر که در تفاسیر توضیح داده شده، به این طرز تفکر خاتمه داده شده است.
از آنچه گفته شد، معلوم شد اسلام از نظر فکر فلسفی و از نظر تفسیر خلقت، نظر تحقیرآمیزی نسبت به زن نداشته، بلکه آن نظریات را مردود شناخته است. (نظام حقوق زن در اسلام، صص 147- 152)
استقلال اقتصادی زنان
اسلام در هزار و چهارصد سال پیش این قانون را گذراند و گفت: «للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنساء نصیب مما اکتسبن».۱
مردان را از آنچه کسب می‌کنند و به دست می‌آورند، بهره‌ای است و زنان را از آنچه کسب می‌کنند و به دست می‌آورند، بهره‌ای است. (نساء- 32)
قرآن مجید در آیه کریمه همان‌طوری که مردان را در نتایج کار و فعالیت‌شان ذی‌حق دانست، زنان را نیز در نتیجه کار و فعالیت‌شان ذی‌حق شمرد.
در آیه دیگر فرمود: «للرجال نصیب مما ترک الوالدان والاقربون و للنساء نصیب مما ترک الوالدان والاقربون.»
یعنی مردان را از مالی که پدرو مادر و یا خویشاوندان بعد از مردن خود باقی می‌گذارند، بهره‌ای است و زنان را هم از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان از خود باقی می‌گذارند، بهره‌ای است. (نساء- 7)
این آیه، حق ارث بردن زن را تثبیت کرد. ارث بردن یا نبردن زن، تاریخچه مفصلی دارد. عرب جاهلیت حاضر نبود به زن ارث بدهد، اما قرآن کریم این حق را برای زن تثبیت کرد.
یک مقایسه
پس قرآن کریم سیزده قرن قبل از اروپا به زن استقلال اقتصادی داد. با این تفاوت: اولا، انگیزه‌ای که سبب شد اسلام به زن استقلال اقتصادی بدهد، جز جنبه‌های انسانی و عدالت‌دوستی و الهی اسلام نبوده. در آن‌جا مطالبی از قبیل مطامع کارخانه‌داران انگلستان وجود نداشت که به خاطر پرکردن شکم خود این قانون را گذراندند؛ بعد با بوق و کرنا دنیا را پر کردند که ما حق زن را به رسمیت شناختیم و حقوق زن و مرد را مساوی دانستیم.
ثانیا، اسلام به زن استقلال اقتصادی داد، اما به قول «ویل دورانت» خانه‌براندازی نکرد، اساس خانواده‌ها را متزلزل نکرد، زنان را علیه شوهران و دختران را علیه پدران به تمرد و عصیان وادار نکرد. اسلام با این دو آیه، انقلاب عظیم در اجتماع به وجود آورد، اما آرام بی‌ضرر و بی‌خطر.
ثالثا، آنچه دنیای غرب کرد، این بود که به قول «ویل دورانت» زن را از بندگی و جان کندن در خانه رهانید و گرفتار بندگی و جان کندن در مغازه و کارخانه کرد؛ یعنی اروپا غل و زنجیری از دست و پای زن باز کرد و غل و زنجیر دیگری که کمتر از اولی نبود، به دست و پای او بست. اما اسلام زن را از بندگی و بردگی مرد در خانه و مزارع و غیره رهانید و با الزام مرد به تأمین بودجه اجتماع خانوادگی، هر نوع اجبار و الزامی را از دوش زن برای تأمین مخارج خود و خانواده برداشت.
زن از نظر اسلام در عین این که حق دارد طبق غریزه انسانی به تحصیل ثروت و حفظ و افزایش آن بپردازد، طوری نیست که جبر زندگی، اورا تحت فشار قرار دهد و غرور و جمال و زیبایی را که همیشه با اطمینان خاطر باید همراه باشد، از او بگیرد. اما چه باید کرد، چشم‌ها و گوش‌های برخی نویسندگان ما بسته‌تر از آن است که درباره این حقایق مسلم تاریخ و فلسفی بیندیشند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- نظام حقوق زن در اسلام، صص 258-256
 
 استاد شهید مرتضی مطهری(ره)

فضائل اهل بیت(ع) و شرایط عصر ظهور


Related image

علی‌بن هلال از پدرش روایت نموده که گفت: در هنگام مریضی پیامبر(ص) حضورش شرفیاب شدم، دیدم فاطمه(س) در بالین پدرش نشسته و اشک می‌ریزد، چون صدای گریه‌اش بلند شد، پیامبر(ص) سر برداشت و فرمود: فاطمه جان! چرا گریه می‌کنی؟ عرض کرد: می‌ترسم بعد از شما احترام ما از دست برود؟ حضرت فرمود: عزیزم مگر نمی‌دانی که خداوند به اهل زمین نگاه کرد و پدرت را از میان آنان برگزید، سپس نظر کرد و شوهرت را انتخاب کرد، و به من وحی فرمود: که تو را به او تزویج کنم. دخترم! ما اهل بیتی هستیم که خداوند عزوجل هفت فضیلت به ما عطا فرموده که به هیچ‌کس قبل و بعد از ما عطا نفرموده است و آن اینکه من خاتم پیامبران نزد خدا و بهترین آنها و محبوب‌ترین بندگان می‌باشم و با این امتیازات پدر تو می‌باشم، جانشین من بهترین جانشینان پیامبران و محبوب‌ترین آنها نزد خداست، و او شوهر تو است...

ای فاطمه! به خداوندی که مرا به راستی برانگیخته، مهدی این امت نیز از ایشان می‌باشد، موقعی که دنیا هرج و مرج شود و آشوب‌ها پدید آید و راه‌ها مسدود گردد، و اموال یکدیگر را به غارت برند، نه بزرگتر به کوچکتر رحم کند و نه کوچکتر احترام بزرگتر را نگاه دارد، خداوند کسی را برانگیزد که قلعه‌های ضلالت و دل‌های قفل‌زده را بگشاید، و اساس دین را در آخرالزمان استوار سازد، چنانکه من در آخرالزمان پایدار گردم و زمین را پر از عدل نماید چنانکه از ظلم پر شده باشد. (1)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- اربعین حدیث فی‌المهدی، حافظ ابونعیم اصفهانی، پایگاه اطلاع‌رسانی مهدیه
 
تهران، مورخ 97/2/9

منکر امام مهدی(عج) همانند پسر نوح منحرف است


Related image

قال الامام مهدی(عج):
 
«فاعلم انه لیس بین‌الله عزوجل و بین احد قرابه، و من انکرنی فلیس منی و سبیله
 
سبیل ابن نوح».

امام مهدی(عج) فرمود:
 
بدان که میان خدای متعال و بندگانش خویشی و قرابتی نیست و کسی که مرا انکار کند، از
 
من نیست و راه او راه پسر نوح است.(1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- کمال‌الدین و تمام‌النعمه، ج2، ص 484

لزوم توجه جامعه به تربیت مهدوی


امام زمان

 

 این ساعت‌ها، این دقایق، این ثانیه و این لحظه‌ها همه مملو از نور و سراسر شور است. تو گویی عزیزترین انسان در زندگی هر محبی قدم بر زمین می‌گذارد. فضای شهر فضای عید است و عید و عید.

در لحظاتی که با شب‌های قدر برابر است، در زمانی که ضربان قلب شیعیان از شادی می‌زند و در شرایطی که امید، بیش از هر زمان دیگری داروی کارساز است، آخرین وعده الهی در خلافت و امامت پا بر زمین می‌گذارد.

همان‌که شفیع دوستدارانش در دنیا و آخرت است. همان‌که عنوان منجی عالم را برایش انتخاب کرده‌اند، مگر می‌توان برای آمدن منجی مسرور نبود.



این روزها بیش از همیشه قلب مسلمانان آکنده با درد است. جهان اسلام با دشمنی مزدوران ظالم چنان در خود تنیده است و چنان اسیر بدذاتی بی‌معرفتان و بی‌غیرتان شده است که از هر گوشه‌اش خون می‌چکد و در جای‌جایش صدای مظلومیت کودکی یتیم به گوش می‌رسد که فرسخ‌ها راه را پیاده از ترس جان طی کرده است.

نه‌فقط شیعیان و مسلمانان که امروز سایر انسان‌های مظلوم نیز همچون بیمارانی که چشم‌به‌راه طبیب دارند، چشم به آزادی و لحظه خلاصی دوخته‌اند.

در این شرایط است که وقتی نام مهدیِ فاطمه(ع)، منتقم خون حسین(ع) و ادامه‌دهنده راه علی(ع) به گوش می‌رسد، امید جوانه می‌زند... کسی که نسلش از خاندانی سراسر عدالت‌خواه است و غیرتش غیرت بنی‌هاشمی، همان‌که نامش از زبان بهترین‌های عالم وعده‌ای برای دردکشیدگان بود و راهش راه رسول‌الله(ص)، آری چنین عصاره بابرکتی از خاندان امامت و رسالت پای بر زمین می‌گذارد و هستی را با اولین قدم‌هایش از ذلت و ناامیدی نجات می‌دهد.


وظایف منتظران حضرت مهدی(عج)


در بخش‌هایی از پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در کتاب سروش هدایت آمده است: «احادیث گران‌بهایی که هندسه مدینه مهدی موعود(علیه‌السلام) را ترسیم و ویژگی مردان آن را تصویر می‌نماید، هم از عدل جامعه خبر می‌دهد و هم از غنای قلبی مردم آن، یعنی اصول قانون اساسی حکومت آن حضرت که وحیانی است، هم نوید عدل می‌دهد و هم مژده تقویت روح استغنا؛ پیامبر عظیم‌الشأن اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم درباره سیره و سنّت امام زمان(عج) فرمود: «...و یمْلأ اللّه قلوبَ امّة محمّدٍصلی الله علیه و آله و سلم غنی ویسعهم عَدْلُه»؛ یعنی مهدی موعود(علیه‌السلام) دل‌های امّت مسلمان را پر از بی‌نیازی نموده و گستره عدل آن حضرت به همگان می‌رسد.»

آیت‌الله جوادی آملی ادامه می‌دهند: «چون وقت ظهور معلوم نیست؛ چه اینکه زمان ارتحال نامعلوم است، باید هماره واجد شرائط و لوازم ظهور مهدی موجود موعود (ارواحنا فداه) بود؛ چه اینکه لازم است همیشه دارای اسباب و علل لقای مسرت‌بخش خدای سبحان بود و همین آمادگی و پرهیز از تسویف و تأخیر، در اصلاح فرد و جامعه و در بارور شدن فکر فردی و عقل جمعی سهم به سزایی دارد.»


اگر نصاب صالحانِ منتظر به کمال خود نائل شد و نعمت ترقّب صادق به تمامیت خویش بالغ گشت، زمینه ظهور انسان کاملی که مظهر اسم اعظم است و مجرای هرگونه فیضِ تکمیل دین و تتمیم نعمت است، فراهم می‌گردداستاد سطوح عالی حوزه خاطرنشان کرد: «هر انسان صالحی که مثال محبوب واقعی را در سر، و وصال او را در دل می‌پروراند، مظهر نام مبارکی از اسمای حسنای الهی است؛ اگر نصاب صالحانِ منتظر به کمال خود نائل شد و نعمت ترقّب صادق به تمامیت خویش بالغ گشت، زمینه ظهور انسان کاملی که مظهر اسم اعظم است و مجرای هرگونه فیضِ تکمیل دین و تتمیم نعمت است، فراهم می‌گردد و خدای سبحان مشیت نفوذناپذیر خود را اِعمال می‌فرماید. آنگاه طنینِ «اَنا بقیةالله» از کنار کعبه که قبله عالمیان و مطاف زائران است، به گوش مشتاقانِ مترصّد می‌رسد و همگان وظیفه استماع، انصات و امتثال آن را، همچون آیه قرآن به‌خوبی ادراک می‌کنند و از هر سمتی به صَوْب آن حضرت و با هر زبان و در هر زمین و در هر زمان، تلبیه گویان به محضر انورش بار می‌یابند و یا در اقلیم خویش به اطاعت دستور معصومانه وی مبادرت می‌نمایند.»

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی همچنین در کتاب «امام مهدی موجود موعود» به وظایف منتظران آن حضرت پرداختند و با برشمردن تفصیلی و توضیحی هر وظیفه چنین آورده‌اند: «هر منتظری باید اهل پیوند با خداوند بزرگ باشد و ضمن درخواست روزی در ابعاد ذیل، برای درونی کردن و استقرار صفات « توفیق طاعت»، « دوری از معصیت»، « نیت خالصانه» و « شناخت محرّمات الهی» در خویش تلاش کند. همچنین انسانی که در انتظار کریم‌ترین انسان‌های عصرش به سر می‌برد، بایسته است که از خداوند کریم اعطا و ازدیاد و حفظ کرامت خود را در اسباب کرامت طلب کند و خویش هم در تحقق آن خواسته از پای ننشیند.»


دعا کردن به‌تنهایی برای ظهور حضرت حجت(عج) کافی نیست


آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی هم ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام زمان(عج) بیان کرد: دعا کردن به‌تنهایی برای ظهور حضرت حجت(عج) کافی نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید به قرآن رجوع کنیم و به دستورات آن عمل کنیم عنوان کرد: قرآن کریم شرط ظهور امام زمان(عج) را تربیت بندگان صالح خدا می‌داند و در کتب آسمانی متعدد نیز نوشته شده است که زمین در سیطره بندگان صالح خدا قرار خواهد گرفت. 

مرجع تقلید شیعه با اشاره به اینکه حضرت حجت(عج) به‌تنهایی جهان را اداره نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: ۳۱۳ نفر از یاران ایشان رده اول هستند و یاران دیگر امام زمان(عج) در رده‌های بعدی قرار دارند و ما باید برای تربیت یاران امام زمان به تربیت دینی نسل جوان و بزرگ‌سال جامعه اهمیت دهیم.

وی با اشاره به اینکه بندگان صالح هسته اصلی انقلاب اسلامی هستند، بیان کرد: این تصور که ظهور امام زمان(عج) مشروط به زیاد شدن فساد است دیدگاه باطلی است و باید برای ظهور ایشان عباد صالح تربیت شوند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: باید امربه‌معروف و نهی از منکر و معرفت به ولایت در میان مردم افزایش پیدا کند تا زمینه‌های ظهور امام زمان(عج) فراهم شود و مبلغان این وظیفه مهم را بر عهده دارند.


شب سیاه بشریت به روز سپید منتهی خواهد شد


آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی هم با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) که فرمودند امید مایه رحمت برای انسان‌ها است اظهار داشت: وعده پیامبر و ائمه(ع) به ظهور حضرت حجت، نقطه امید برای همه مسلمانان و مظلومان جهان و همچنین از نعمت‌های بزرگ الهی است.

وی افزود: روح امید سبب می‌شود تا جامعه دچار یأس و ناامیدی نشود چراکه بدون تردید شب سیاه بشریت به روز سپید منتهی خواهد شد.

مرجع تقلید شیعیان گفت: زمانی که امام زمان (ع) ظهور کنند، آسیب‌ها و خدشه‌هایی که به اسلام وارد شده است را ترمیم می‌کنیم، همچنین در زمان ظهور عقل مردم رشد می‌کند و زندگی تازه‌ای ایجاد می‌شود. 

وی ادامه داد: حوزه علمیه باید برای حفظ روحیه و امید به ظهور در جامعه مجتهد، محقق، سخنگو و مبلغ شایسته تربیت کند. 


 


مباحث خرافی نسبت به امام زمان(ع) از روی جهل است


معاون علمی، فرهنگی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی قم در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن رد هرگونه مباحث خرافی نسبت به وجود امام زمان(ع) گفت: تمام بحث‌های خرافی که در خصوص وجود مبارک ایشان گفته می‌شود از سر جهل است، درواقع این نادانی از سر ندانستن مسائل و خصوصاً نداشتن معرفت کافی نسبت به ایشان است.

حجت‌الاسلام محمود نجاریان زاده اظهار داشت: امام زمان تمام علوم را در اختیار دارد و باید بدانیم که از زمان جلوتر است، درواقع قبل از اینکه حادثه‌ای رخ دهد، هرساله شب قدر حوادثی که در زمین روی می‌دهد را خدمت ایشان می‌برند و ایشان به همین منظور از زمان جلوتر هستند.

وی افزود: پس ما اگر اعتقاد داشته باشیم که علم ایشان به علم خدا متصل است، درک می‌کنیم که وجود ایشان و تسلط ایشان بر همه‌چیز مانند دوربینی است که فیلم‌برداری می‌کند و یا نقشه ماهواره‌ای در اختیار بشر می‌گذارد، درواقع هر اتفاقی با علم الهی ابتدا به محضر ایشان می‌رسد.

معاون علمی، فرهنگی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی قم تأکید کرد: ما می‌گوییم عالم محضر خدا است و این مسائل را ایشان در اختیار امام عصر هم قرار می‌دهند، وقتی ما اعتقاد داشته باشیم که ایشان حاضر و ناظر همه‌چیز است، به‌گونه‌ای زندگی می‌کنیم که بیشتر مراقب رفتارمان باشیم.

حجت‌الاسلام نجاریان زاده گفت: امام عصر(ع) هم ظاهر و هم باطن ما را می‌بینند و برای ایشان مکشوف است، لذا اگر ما شناخت کافی داشته باشیم، شبهات مطرح‌شده بر ما تأثیری ندارد، مثلاً در خصوص عمر ایشان ما می‌دانیم که عمر دست خدا است و یا در مورد قدرت ایشان که اگر شناخت کافی باشد درک می‌کنیم این خداوند است که در اختیارشان قرار می‌دهد، پس اگر نسبت به وجود مقدس ایشان شناخت داشته باشیم می‌توانیم پاسخ بسیاری سؤالات را نیز متوجه شویم.


 


لزوم توجه جامعه به تربیت مهدوی


مدیر گروه مدیریت راهبردی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، با تأکید بر توجه به تربیت مهدوی در جامعه اسلامی اظهار داشت: ادعیه مانند دعای آل یاسین و دعای غیبت امام زمان(ع) از دعاهایی هستند که می‌توانند درزمینهٔ تربیت مهدوی مدنظر باشند.

حجت‌الاسلام سید محمدحسین هاشمیان افزود: شناخت نسبت به امام زمان معرفت حقیقی است که در زمینه‌های مختلف و رفتارهای ما باید مدنظر باشد، در همین زمینه باید شناخت کافی نسبت به خداوند، رسولش و همچنین امامان پس از پیامبر(ص) داشته باشیم.

وی با اشاره به اعتقاد مستحکم انسان‌های منتظر امام زمان(ع) و اینکه ایشان دروازه نعمات الهی هستند، ادامه داد: وقتی نسبت به ایشان شناخت کافی پیدا کنیم، پس محبت و شوق نیز به دنبالش خواهد آمد.

هاشمیان ضمن بیان اینکه انسان‌های منتظر امام عصر(ع) سرشار از شناخت اخلاقی می‌شوند، گفت: چنین اخلاق مهدوی برگرفته از شناخت مناسب نسبت به امام عصر(ع) است.


معرفت نسبت به امام زمان(عج) تنها راه نجات بشریت


حجت‌الاسلام روح‌الله شاکری رئیس دانشگاه معارف اسلامی قم هم گفت: همه ادیان، مکاتب و حتی اسطوره‌ها  به پایان تاریخ و نجات انسان پرداخته‌اند اما با توجه به حجم بالای روایات و با استناد به ده‌ها آیه قرانی و صدها روایت، قرائت اسلام از نجات آخرالزمان منحصربه‌فرد است.

 

وی افزود: در کتاب‌های مقدس سایر ادیان به‌ویژه در تورات با ملحقاتش و انجیل‌های چهارگانه، درباره آخرالزمان مباحثی مطرح‌شده، اما به‌صراحت و به‌صورت مبسوط در اسلام به‌ویژه مکتب شیعه به موضوع مهدویت پرداخته‌شده و دارای اصالت است.

شاکری تصریح کرد: عده‌ای با دیدگاه‌های انحرافی، رواج ظلم و فساد را زمینه‌ساز فرج قلمداد می‌کنند و به همین دلیل با نهضت امام خمینی(ره) و تشکیل نظام اسلامی مخالف بودند و این در حالی است که با استناد به روایات فراوان و بحث‌های کلامی این نگاه مردود و باطل است.

این مدرس دانشگاه شناخت و معرفت نسبت به امام زمان(عج) و اهل‌بیت را تنها راه نجات بشریت دانست و اظهار داشت: با شناخت سیره ائمه معصومین و تبعیت از آن‌ها می‌توان سعادت دنیا و آخرت را نصیب خود کرد.



 

کد خبر 4285532
 
" جام جم "

شعر انتظار


Related image

 


امروز جمعه نیست


آقای من




قرار نیست که فقط غروب‌های پنجشنبه تا غروب جمعه


سراغت را بگیریم


قرار نیست فقط جمعه‌ها انتظار ظهورت را بکشیم




شنبه هم می‌شود از دوریت ناله سر داد


یکشنبه هم می‌شود انتظارت را کشید


دوشنبه هم می‌شود دنبال گمشده گشت


سه‌شنبه هم می‌شود با آقا درد دل کرد


چهارشنبه هم می‌شود به خاطر آقا گناه نکرد


یا بن الحسن




دوریت درد بی‌درمان است


ای پسر فاطمه




امروز جمعه نیست اما


دلم برایت تنگ است

مصداق اولی‌الامر و چگونگی بهره‌مندی از آن


 Related image

 

طبق روایتی جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: هنگامی که خداوند متعال آیه 59
 
سوره نساء "ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خدا اطاعت کنید و از پیامبر و اولیای
 
امر خود نیز اطاعت کنید»
 
را بر پیامبرش حضرت محمد صلی‌الله علیه وآله نازل کرد، عرض کردم: ای رسول
 
خدا! ما خدا و رسولش را می‌شناسیم، حال می‌خواهم بدانم این اولی‌الامری که
 
خداوند اطاعت از آنان را در ردیف اطاعت از شما آورده است، کیستند؟

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:

ای جابر، آنها جانشینان من هستند که پس از من، امامت مسلمانان را عهده‌دار
 
می‌شوند؛ نخستین آنان علی‌بن ابی‌طالب(ع) است، آن‌گاه به ترتیب حسن، حسین،
 
علی‌بن حسین و محمد بن علی به امامت خواهند رسید.

ای جابر، محمد بن علی در تورات با نام باقر، معرفی شده است و تو او را ‌خواهی
 
دید؛ هر گاه او را دیدی، سلام مرا به او برسان.

ائمه بعدی عبارتند از: جعفر بن محمدصادق، موسی‌بن جعفر، علی‌بن موسی، محمد
 
بن علی، علی بن محمد حسن بن علی.

و آن گاه هم نام و هم کنیه من که حجت خدا در روی زمین و بقیهًْ‌الله در میان بندگان
 
است.
 
او فرزند حسن بن علی است که خداوند متعال، مشرق و مغرب زمین را به دست او
 
فتح می‌کند. او سال‌های سال از دیدگان شیعیان و دوست‌دارانش نهان می‌شود تا جایی
 
که در این مدت، تنها برخی افراد - که خداوند، دل‌هایشان را برای ایمان، آزموده
 
است - در ایمان به امامت او استوار خواهند بود.

جابر می‌گوید: عرض کردم، ای رسول خدا! آیا شیعیانش در طول دوران غیبت، از او
 
بهره‌مند می‌شوند؟

رسول خدا صلی‌الله علی و آله فرمود: آری، سوگند به خدایی که مرا به پیامبری
 
مبعوث نمود، آنها در دوران غیبت، از پرتو نوراو کسب روشنی و از ولایتش بهره‌مند
 
می‌شوند، درست همان‌ گونه که خورشید در پس ابر، مردم را بهره‌مند می‌کند.

ای جابر! این موضوع رازی از رازهای پنهان خداوند و ذخایر دانش اوست، پس آن را
 
از نااهلان مخفی نگاه‌دار. (1)

______________________

1- کمال‌الدین، ج 1، ص 253

برکات آخرین وصی


 Image result for ‫تصویر امام عصر‬‎


قال‌الامام‌المهدی(عج):
 
انا خاتم الاوصیاء، بی یدفع البلاء من اهلی و شیعتی... انی امان لاهل الارض کما ان النجوم
 
امان لاهل السماء»

امام مهدی(عج) فرمود:
 
«من وصی آخرین‌ام که به وسیله  من بلا از خانواده و شیعیانم دفع می‌شود.(1)...
 
(همچنین) من برای اهل زمین امن و امانم همان‌گونه که ستارگان آسمان امن و امان
 
اهل آسمانند»(2)

_______________________

1- الغیبهًْ، شیخ‌ طوسی، ص 285

2- بحارالانوار، ج 78، ص 38

به کمال رسیدن حق و نابودی باطل


 
Related image
 


قال‌الامام المهدی(عج):
 
«ابی‌الله عزوجل للحق الا اتماما و للباطل الا زهوقا، و هو شاهد علی بما اذکره»

امام مهدی(عج) فرمود:
 
خداوند مقدر فرموده است که حق به مرحله نهایی و کمال خود برسد، و باطل از بین
 
برود، و او بر آنچه بیان نمودم گواه است. (1)

___________________

1- احتجاج طبرسی، ج 2، ص 468

امام مهدی(عج) مظهر نجات، وحدت و وفاق


Image result for ‫تصویر فصل بهار‬‎



از امام‌علی(ع) روایت شده که فرمود: به پیغمبر اکرم(ص) عرض کردم: یا رسول‌الله!
 
امنا آل‌محمد المهدی ام من غیرنا؟ ای رسول خدا! آیا مهدی از ما اهل بیت‌ است یا از
 
غیر ما؟ پیامبر(ص) فرمود: او از ماست. خداوند دین را به وسیله او ختم کند، چنانکه
 
توسط ما گشود.
 
مردم به وسیله ما از آشوب‌ها نجات یابند، چنانکه از منجلاب شرک بیرون آمدند،
 
دل‌های آنها را به هم پیوند دهد و بعد از دشمنی‌ها آنها را با هم برادر کند، چنان که
 
بعد از نجات از شرک، آنها را با هم برادر دینی کرد. (1)

___________________
 

1- اربعین حدیث فی‌المهدی، حافظ ابونعیم اصفهانی، پایگاه اطلاع رسانی
 
مهدیه تهران، 97/2/9

شعر میلاد امام عصر ( عج )



Related image



دلگیرم از خود که لیاقت امامم را ندارم


آسمان عرشت گلباران است


نگاهت به قدمت تمام اعصار است




تو را از کودکی می شناسم


از سردابت تا پلکان گل های سپید یاس


نگاهت سبز سبز است




گویند چگونه از قدیم تا کنون آمدی


فاصله ازل تا ابد در یک ثانیه آمدی




دلگیرم از خود


گفتی که از یارانم


اما


آزمایش الهی سخت است




کومه دل عاشقانت سبز سبز است


تو رایحه نرگس را باخود داری


وبه دنبال




تربت جدتت در مهد هستی


گل های نرگس  و یاس


رایحه خوش آشنایی است




مجنون سرور دشت نینوایم


بدون ذکر یا حسین


کلید پردیس گشوده نمی شود




نیمه شعبان است


آسمان 


در انتظار آمدنت


گشوده است رازهای عرشش را



----------------------------------------------


نوشته رویاپوراحمدگربندی - سه شنبه ، ساعت 21:54 شب 


1397/2/11


(( به مناسبت میلاد امام عصر ( عج )  ))

تقدیم به امام عصر ( عج ) از طرف رویا الحسین



 Image result for ‫تصویرگل نرگس‬‎

 

درانتظارم باسپید دم بوی گل نرگس رابیاوری ؛


درظهرگاه کعبه به نمازبایستی و به تو اقتدا کنم ؛


و آن گاه که تمامی نگاه ها به سوی توست ؛


در مدینه فراخوانی خواهد بود وآن گاه یاران دیرینه از مهد برخواهند خاست و


یاران حال به استقبال می روند و از میان آسمان نیمه ابری ،



نور تو را به همه جا می تاباند ؛


همیشه در انتظارم که تو بیایی ،


آن گاه که کلام و تصویر  تو راببینم که به همه ی زبانها سخن می گویی ؛


عده ای در انکار تویند و


عده ای تو را با تمام وجود لبیک می گویند


 تو در هر گذرگاه تاریخ از کوچه های زمان می گذری و


بوی خوش نرگس های تازه ی دشت ها با خود می آوری و


تنها عده ای معدود این بو راحس می کنند .


( میلاد کشنده انتقام اباعبدالله "ع" ؛ بیدارکننده ی خواب زدگان مبارک ،


آن گاه که بوی نرگس آمد : یعنی دارد می آید !!!!! )


----------------------------------------------------------------------------


دل نوشته : رویاپوراحمدگربندی 


((     به مناسبت نیمه شعبان ؛ تولد قائم آل محمد، مهدی موعود (عج)    ))  

  

شعر انتظار ( 3 )


 Related image

 

تو عقربه ساعت‌شماری


من دقیقه‌شمار


لحظه‌شماری می‌کنم


برای دوازده تمام



*****



کاش همیشه صدایت می‌زدیم


ای کاش همه‌مان تو را می‌شناختیم



ای کاش تنها


در ندبه جمعه‌ها


خلاصه‌ات نکرده بودیم



و یا


در اسم یک


خیابان



کاش نه فقط برای حاجت


که همیشه


تو را صدا می‌زدیم




جلیل صفربیگی


شعر انتظار ( 2 )


 

Related image

 

 

ای اصل امید! بیم‌ها را دریاب


بابای همه! یتیم‌ها را دریاب



هر چند خدا خودش کریم است، آقا!


لطفی کن و یاکریم‌ها را دریاب

*

درسی که مرور می‌کنی، عاشوراست


هر جا که عبور می‌کنی، عاشوراست



ای وارث زخم‌های هفتاد و دو تن


روزی که ظهور می‌کنی، عاشوراست

*

تا کی همه جا بدون تو غم بخوریم


پس کی تو می‌آیی آب زمزم بخوریم؟



این جمعه خدا کند بیایی آقا


یک نان و پنیر ساده با هم بخوریم




جلیل صفربیگی