ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
رحمن :
از اسمای حسنای الهی است . خداوند " رحمان " است یعنی به تمام بندگانش نظر
لطف و بخشندگی دارد ، مومن باشد یا کافر مطیع باشد یا معصی .
امام ( ع) می فرماید : رحمن یعنی به وسیله دادن رزق بندگانش به آن ها مهربان و
بخشنده است و به وسیاه معصیت آن ها رزقشان را قطع نمی کند .
و در همه حال روزی آن ها را می دهد . رحمانیت خداوندشامل تمام مخلوقات می شود .
خداوند برحسب رحمانیت خود به همه روزی می دهد و نفع کلی برخلائق می رساند
فرقی نمی کند که آن ها مومن باشند یا کافر و یا غیر آن ها .
رحمان بودن خداوند عام است و در مقابل آن رحیمیت خداوند است که خاص است .
خداوند رحیم است یعنی نظر لطفش فقط شامل حال مومنین می باشد و فقط مومنین
هستند که از رحیم بودن خداوند فیض می برند . رحمان بودن خداوند اختصاص به دنیا
دارد اما رحیم بودنش شامل هم دنیاست و هم آخرت .
غیر مومنین و کفار فقط در دنیا از نعمت های الهی نفع می برند ، اما مومنین هم در دنیا
و هم در آخرت در دریای نعمت های خداوندی غوطه ور هستند و کافران در آن جا از نظر
لطف و واسعه ی الهی بی بهره هستند و در حسرت ابدی خواهند سوخت .
خواص :
1- اما رضا ( ع ) می فرماید : " هر کس بعد از هر نمازی " 298 " بار " الرحمن الرحیم "
را بگوید ، همه ی مخلوقات او را دوست می دارند و از اهل تحقیق می گردد .
2- از حضرت خضر ( ع ) روایت شده که فرمود : هر کس در عصر جمعه نمازبخواند و روی
به قبله باشد و " یا الله یا رحمن " بگوید تا این که خورشید غروب بکند و از خداوند چیزی
بخواهد به او عطا می شود .
3- در خواص الاسماء و مفاتیح النجات آمده است ، اگر کسی بعد از هر نمازی " 100 " بار
" الرحمن " را بگوید در همه ی حالات مورد لطف و عنایت حق می گردد .
4- " الرحمن و الرحیم " دو اسم جلیل و عظیم هستند و دعا به وسیله ی آن ها به
مضطرین نفع می رساند و امانی برای خائفین می باشد . پس هر کس آن دو اسم مبارک
را در آخرین ساعت های روز جمعه در انگشتری از نقره حک بکند و در انگشت خود بکند
ابدا هیچ بدی را نمی بیند .