به گزارش جام جم، افرادی که بسیار پرمشغله هستند، در ساعات بیداری ذهن آنها پر از
افکار گوناگون میشود و هر قدر کارهایی که انجام میدهند بیشتر باشد، به همان اندازه
دغدغه بیشتری دارند و ذهن آنها درگیر موارد مختلف میشود و احتمالا استرس بیشتری
را تجربه میکنند.
استرس یا فشار روانی، واکنش فیزیولوژیک بدن ماست در مقابل هر تغییر، تهدید و فشار
بیرونی یا درونی است که تعادل روانی فرد را بر هم میزند و باعث میشود آرامش انسان
به خطر بیفتد.
بسیاری از افراد تنش و ناکامی را در زندگی خود تجربه میکنند و درگیر استرس میشوند
و در مقابل عاملی که فشار روانی برای آنها ایجاد کرده است واکنشهای متفاوتی از
خودشان بروز میدهند و یکی از این واکنشها اختلال در روند خواب فرد است.
با توجه به اینکه خواب کافی باعث افزایش سطح هوشیاری، حافظه و توانایی حل مساله و
توان تصمیمگیری میشود، بنابراین مهم است عواملی که خواب فرد را مختل
میکند شناسایی کنیم که یکی از بارزترین آنها «استرس»های روزانه است که به دنبال
استرس فرد دچار درگیری ذهنی نیز میشود.
هجوم افکار ناشی از استرس باعث میشود تا فرد خواب راحت نداشته باشد و روند
خواب او مختل شود و علائمی مانند تپش قلب، دردهای عضلانی و سایر عارضههای
جانبی را تجربه میکند.
فردی که دچار استرس میشود ممکن است دچار پرخوابی یا بیخوابی شود.
برخی افراد برای فرار از فکر کردن به خواب روی میآورند و ساعات طولانی میخوابند.
آن دسته از افرادی که دچار هجوم افکار میشوند نمیتوانند بخوابند و سیستم خواب
شبانه آنها مختل میشود. این افراد حتی با اینکه ممکن است در طول روز بسیار خسته
شده باشند، اما باز هم خوابشان نمیبرد.
افرادی که دچار بیخوابی میشوند این نشانهها را دارند:
مشکل در به خواب رفتن یا تداوم خواب حتی با وجود خستگی شکایت بارز و نارضایتی از
کمیت یا کیفیت خواب بیدار شدنهای مکرر شبانه و مشکل در دوباره به خواب رفتن
زود از خواب بیدار شدن حتی با اینکه فرد به اندازه کافی نخوابیده است
خستگی صبحگاهی هنگام بیدار شدن
خواب آلودگی، کسالت و تحریکپذیری در طول روز
اختلال در تمرکز برای انجام کارهای روزانه
با توجه به اینکه خواب ضعیف میتواند زمینهساز سردردهای تنشی و افزایش حساسیت
در فرد شود، بنابراین لازم است برای درمان ابتدا عوامل استرس زا حل شود و سپس
درمان در خصوص اصلاح سبک زندگی فرد صورت گیرد.
بهتر است فرد قبل از خواب از رفتاردرمانی و تکنیکهای توقف فکر استفاده کند و
با استفاده از برنامهریزی متناسب با توانایی سبک زندگی خود را تغییر دهد. داشتن
فعالیتهای جسمانی و درمانهای شناختی و نگرشی نیز میتواند کمک کند تا فرد
آرامش بیشتری را داشته باشد.
دکتر مهرنوش دارینی
روانشناس و مشاور
به گزارش جام جم آنلاین، بمناسب سی امین سالگرد تهاجم نظامی به هواپیمای مسافربری ایرباس در تیر ماه سال 67 به دست ناو جنگی «USS Vincennes» آمریکا(به فرماندهی ژنرال ویلیام راجرز) که منجر به کشته شدن همه سرنشینان و شهادت شماری از هموطنانمان شد، سراغ سرهنگ پاسدار«منصور قاسمی» فرمانده وقت غواصی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه رفتیم.
وی که دقایقی پس از مخابره خبر سقوط یک فروند هواپیمای ایرانی روی آب های نیلگون خلیج فارس به عنوان سر تیم گروه همراه یک تیم غواصی به محل حادثه اعزام شد و فرماندهی میدان را عهده دار بود، در خصوص نحوه تفحص پیکرهای مسافران و نیز مشاهدات تکان دهنده خود به سئوالات جام جم آنلاین پاسخ داد که در ادامه متن می خوانیم.
اول بار کی و کجا از سقوط هواپیمای ایرباس در خلیج فارس با خبر شدید؟
12 تیر سال 67 تیم غواصی مطابق برنامه معمول کاری راس ساعت 7.30 صبح در بندر عباس در محل کار خود حاضر شدیم. قرار بود ساعت 8 به سمت تنگه هرمز عزیمت کنیم و بر همین اساس با ادوات و تجهیزات خود به نقطه جنوب غربی جزیره لارک مستقر شدیم.
در حین عملیات غواصی در عمق 30 الی 40 متری از سطح آب بودیم که دوستان من از سطح آب طناب مخابره را کشیدند و ما توجه شدیم که اتفاقی افتاده و باید سریعا به سطح برویم. در همین حال بود که به ما گفتند پشت بی سیم اعلام کردند یک فروند هواپیمای خودی در منطقه جغرافیایی جنوب شرقی جزیره هنگام سقوط کرده است.
همان لحظه از حمله نظامی ناو آمریکایی به این هواپیما با خبر شدید؟
خیر فقط به ما اعلام کردند هواپیما سقوط کرده است و از اصابت موشک به آن بی خبر بودیم. تیم غواصی هم سریعا وسایل خود را جمع آوری کرد و به محل حادثه اعزام شد.
چقدر تا جزیره هنگام فاصله داشتید؟
از نظر فاصله زمانی تقریبا چیزی در حدود نیم ساعت با ما فاصله داشت.
وقتی به محل حادثه رسیدید اولین صحنه ای که با آن مواجه شدید چه بود؟
در آغاز عملیات هیچ آثاری از سقوط هواپیما و یا وجود شیء شناوری روی
آب مطلقا رویت نشد. چون واقعا ما اطلاع نداشتیم که آیا این هواپیما به زیر
آب رفته یا اینکه روی هوا متلاشی شده است؟
احتمالا گرمای تابستان هم به دشواری کار شما افزوده بود؟
بله دقیقا، تیرماه هوای دریا بسیار داغ و شرجی است و با لباس غواصی هم که بر تن داشتیم شرایط عملیات را با مشکل روبهرو کرده بود گرمای هوا و نور خورشید هم کانون دید بچه ها را محدودتر می کرد. خلاصه هر چقدر گشت زدیم هیچ نشانی دال بر اینکه هواپیمایی در آن نقطه سقوط کرده مشاهده نکردیم.
آیا محل حاثه را ترک کردید یا به عملیات ادامه دادید؟
واقع امر این بود که فکرهای مختلف کردیم اول گفتیم شاید اصلا محل سقوط را اشتباه به ما مخابره کردند- بعد فکر کردیم همکاران ما را سرکار گذشتند و اصلا سقوطی در کار نیست. به هر شکل چنین فرضیاتی به ذهنمان خطور کرد. وقتی دیدیم گشت زنی ها به نتیجه نمی رسد تصمیم به بازگشت گرفتیم.
همین که خواستیم دور بزنیم به نقطه قبلی ماموریت خود بازگردیم، من یک شی شناور روی سطح آب مشاهده کردم. به ناخدا گفتم سمت شیء رویت شده برود که یک چادر مشکی زنانه سوراخ سوراخ شده بود. با دیدن این چادر برای ما مسجل شد صد در صد در محل وقوع حادثه قرار گرفته ایم.
بعد چه اقدامی صورت دادید آیا تیم های دیگر امداد و نجات به شما ملحق شد؟
بله ما همان جا مستقر شدیم و محل را با علامت گذاری مشخص کردیم و دقایقی بعد چند شناور و قایق به ما محلق شدند. در همین حین بود که رفته رفته با گذشت زمان قطعات سبک وزن هواپیما روی آب غوطه ور می شد.
چه اجسامی را رویت کردید که نشانه ای از سقوط هواپیما بود؟
اجسام سبکی مثل فوم صندلی هواپیما – جلیقه نجات- اسباب بازی کودکان و سوغاتی هایی که مسافران خریداری کرده بودند روی آب می آمد مثل گردو...
چقدر زمان برد تا کل محل انفجار هواپیما مورد شناسایی قرار بگیرد؟
در حدود ساعت 1 بعدازظهر بود که منطقه مشخص شد اما چون هواپیما روی آسمان متلاشی شده بود بدنه هواپیما، اجسام و اجساد مسافران در پهنه وسیعی از دریا پراکنده شده بود.
در این زمان از حمله نظامی ناو آمریکایی به هواپیما مطلع شدید؟
بله تقریبا ساعت 12 یا 1 بود که تیمی هایی که از بندرعباس به ما ملحق شدند خبر اصابت موشک به هواپیما را به اطلاع ما رساندند.
عملیات غواصی همان روز آغاز شد؟
از بعداز ظهر روز واقعه بعد از اینکه امکانات مورد نیاز تفحص به ما رسید عملیات غواصی را برای بیرون آوردن پیکر شهدا و یا احیانا نجات جان بازماندگان احتمالی آغاز کردیم.
آیا پیکری از مسافران رویت شد و با وجود چند ساعت از حاثه روی آب معلق شدند؟
در برخی از مصاحبه ها و اخبار آمده که اجساد بعد از سقوط هواپیما روی آب شناور بودند که اصلا چنین چیزی صحت ندارد و هیچ نشانه ای در ساعات اولیه از جسد مسافران روی آب مشاهده نشد.
دلیل آن چه بود؟
اولا بسیاری از اجساد در اثر شدت انفجار تکه تکه شده بودند در ثانی جسدی که کامل به اعماق آب می رود تا جماد نعشی(فساد و تورم نعش) رخ ندهد آب جسد را به سطح هدایت نمی کند. بنابراین اینکه گفته می شود روز حادثه انبوهی از اجساد روی آب شناور شد حقیقت ندارد.
پس چه زمانی این اجساد به روی آب آمد؟
تقریبا با گذشت دو روز از حادثه روی آب آمدند. اگر شما فیلم های متتشر شده از جمع آوری اجساد توجه کنید زمانی که دیگر پیکر مسافران متورم شده روی آب آمده بود و کاملا مشخص است حتی پیکرهای سالم مانده حالت طبیعی خود را از دست داده اند.
عملیات غواصی برای تفحص جانباختگان چقدر طول کشید؟
از بعدازظهر همان روز که آغاز شد به مدت دو و نیم تا سه هفته عملیات ادامه داشت.
آیا بومیان منطقه هم در امر کشف اجساد به شما کمک کردند؟
بله تعدادی از صیادان منطقه با تورهای ماهیگیری خود تعدادی از اجساد را از زیر آب جمع آوری کردند.
خاطرتان هست چه تعداد از اجساد مورد تفحص قرار گرفت؟ در چه عمقی از دریا عملیات را آغاز کردید؟
از تمام 290 مسافر جانباخته هواپیمای ایرباس 100 تن از مسافران هیچگاه پیدا نشدند. در عمق 35 متری برای کشف اجساد غواصی کردیم که واقعا عملیات دشوار و پیچیده ای در زمان خود محسوب می شد.
وضعیت اجساد کشف شده به چه ترتیب بود آیا در نگاه اول قابل شناسایی بودند؟
بعضی از آنها بله، قابل شناسایی بودند اما برخی دیگر تکه تکه شده بودند.مثلا خاطرم هست حین عملیات به یکبار دست و پای جدا شده اجساد زیر دستمان ظاهر می شد و اجساد نقطه ای که کانون انفجار هواپیما بود، کاملا متلاشی شده بود بنابراین یا جسد دیده نمی شود و یا تکه ای از بدن رویت می شد.
نزدیک به 70 تن از مسافران جز کودکان بودند، آیا پیکر کوچک کودکی را دیدید که پس کشف آن شما را متاثر خود کرده باشد؟
یکی از چیزهایی که من را در این عملیات بشدت متاثر کرد و تا روزی که زنده هستم تصویر آن را از یاد نخواهم بود کشف جسد یک مادر و فرزند در اعماق دریا بود.
در این مورد بیشتر توضیح می دهید؟
حین غواصی بودیم که در اعماق دریا با یکی از قطعات هواپیما (به طول سه پنجره هواپیما) مواجه شدیم. باید تاکید کنم تفحص قطعات هواپیما از جمله بخش های حساس آن همچون جعبه سیاه از دیگر وظایف ما بود. وقتی مبادرت به بالا کشیدن این بخش از لاشه از عمق 35 کردیم، با پیکر یک مادر و دختر خردسال مواجه شدم که در زیر لاشه قرار گرفته بودند.
وقتی من خوب بدنه را وارسی کردم دیدم صندلی سمت پنجره مادر و فرزند هستند که بخاطر بستن کمربند و به آغوش کشیدن دختر بچه توسط مادر از هم جدا نشده بودند.
بعد چه احساسی به شما دست داد؟
وقتی دیدم مادر و دختر تا آخرین لحظه هم همدیگر را رها نکرده اند از شدت ناراحتی بسیار منقلب شدم و وقتی دیدم قادر به کنترل دهانه تنفسی خود نیستم برای مدت کوتاهی صحنه را ترک کردم.
چطور مادر و دختر را به بالا منتقل کردید؟
چون پیکر شهیده از نظر پوشش مناسب نبود من زودتر به سطح آب رفتم و برای پوشاندن آن تقاضای پارچه یا یک پتو کردم. خلاصه مادر و دختر را با پوشش مناسب به بالا منتقل کردیم. اما هنوز هم حادثه تلخ سال 67 مخصوصا دیدن این مادر و دختر در ذهنم تداعی می شود. به خاطر همین خیلی تمایل ندارم دیگر به این موضوع بپردازم.
بعنوان سئوال آخر، شما بعنوان یکی از کهنه کاران نیروی دریایی سپاه چه تحلیلی از شرایط امروز نیروی فرامنطقه ای و حضور بحث برانگیز آنها در آب های نیلگون خلیج فارس دارید؟
نیروهای آمریکایی به بهانه جنگ نفکش ها و تامین امنیت منطقه یگان دریایی خود را به منطقه گسیل کردند و هنوز هم با وجود پایان یافتن جنگ حاضر به ترک منطقه نیستند و به دلایل واهی همچون ناامن کردن منطقه توسط ایران و ...به خانه خود باز نمی گردند.
اما تاکید می کنم ماندن آنها در خلیج فارس نمی تواند آسیبی به ما آورد کند چون زمانی که ما با دو قایق تند رو جلوی ناوهای غول پیکر می ایستادیم سپری شده است لذا بشدت از سوی قدرت دفاعی ما آسیب پذیر هستند.
محمدرضاشجاعیان/جام جم آنلاین
به گزارش جام جم آنلاین؛ 7 دقیقه بعد از اینکه پرواز شماره 655،فرودگاه بندرعباس را ترک می کند«ویلیام راجرز» فرمانده ناو وینسنس آمریکایی مستقر در خلیج فارس با این توجیه که گمان می کرده این یک هواپیمای اف 14 جنگی است، دستور کشته شدن 290 مسافر هواپیمای ایرانی را صادر می کند.
در همین رابطه امیر سرتیپ باز نشسته رضا رمضانی در گفت و گو با جام جم آنلاین گفت: فارغ از هر گونه جهت گیری سیاسی ما از بعد علمی و فنی به ماجرا نگاه می کنیم؛ هر هواپیمایی دارای سایز و اندازه مشخص است اعم از نظامی و غیر نظامی وقتی روی رادار قرار می گیرند تقریبا در همان مقیاس هم قابل شناسایی و رد یابی هستند. این مسئله تنها در مورد راداری اولیه و به لحاظ فنی ساده صدق می کند. در سامانه های پیشرفته ای که روی ناوهای هواپیمابر نصب شده مختصات بیشتری از هر گونه جسم پرونده را به سیستم ناوبری مربوطه از جمله سرعت، ارتفاع، کریدور محل عبور را مخابره می کند.
وی با بیان اینکه وجود سامانه های کنترل پرواز روی ناو مجهز وینسنس امکان بروز هر گونه خطا را به پایین ترین حد ممکن کاهش می دهد، افزود: هواپیمای مسافربری ایرباس در زمان پرواز دقیقا در کریدورهای بین المللی مبادرت به پرواز کرده است. افزون بر این فاصله هواپیما از ناو آمریکایی به قدری نزدیک بوده حتی صدای آن کاملا مشخص می کرده که یک هواپیمای Civil(غیرنظامی) مشغول پرواز است.
رمضانی در پاسخ به این سئوال که آیا دادهای مخابراتی اعم از آخرین مکالمات خلبان با برج مراقبت قابل ردیابی و رصد ناو آمریکایی بوده و از این طریق امکان شناسایی هواپیما وجود داشته است، تصریح کرد: در کل هواپیما وقتی از باند بلند می شود یک سری اطلاعات اولیه از برج مراقبت دریافت می کند و صدای آن کاملا قابل تشخیص است. یعنی یکی از ویژگی های سامانه های اطلاعاتی و شخص کاربر این دستگاه ها در کشتی این است که انواع مکالمات را به راحتی تجزیه و تحلیل می کنند.
خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ارتش در تکمیل مباحث فنی خود خاطر نشان کرد: در زمان جنگ بچه های اتاق شنود ما به راحتی تشخیص می دادند که مثلا فلان هواپیما جنگی است یا غیر نظامی و حتی نوع آن را از روی صدای موتور جنگنده هم شناسایی می کردند و مثلا می گفتند میگ25 است.
وی با بیان اینکه تمام مکالمات کاپیتان شهید محسن رضاییان(خلبان ایرباس) در طول پرواز مورد شنود ناو آمریکایی قرار گرفته است، ابراز داشت: خلبان مورد مختصات مبدا و مقصد خود در بیسم صحبت کرده و جالب اینجاست بطور همزمان تمام اظهارات او در سایت های بین المللی پروازی منتشر می شود و بنابراین تمام اطلاعات هواپیما، تعداد مسافران و غیره در اختیار سایت ها قرار گرفته است. لذا ایرباس ایرانی هیچ وجه پنهانی نداشته که از دید ناو جنگی آمریکا محلی از تردید محسوب شود.
خلبان روزهای دفاع مقدس در خصوص اینکه چرا باید یک فرد نظامی بخاطر کشتن تعدادی مسافر بی دفاع مدال شجاعت دریافت کند، گفت: یکی اینکه می خواستند خطای احتمالی بزرگی را که صورت گرفته بود را با این کار پوشش دهند و اینکه آمریکایی ها آنقدر از نیروهای ایرانی و روحیه شهدت طلبی آن در هراس بودند که با چسباندن مدال شجاعت به سینه راجرز قصد داشتد در رسانه های داخلی خود هیاهوی تبلیغاتی راه اندازند. اما به هر جهت این اقدام ناو آمریکایی یک جنایت جنگی بزرگ محسوب می شود.
رمضانی با اشاره به اینکه تمام محاسبات پروازی نشان دهنده کذب بودن ادعای ژنرال راجرز است در پاسخ به این سئوال که هدف ایالات متحده از سرنگون کردن ایرباس ایرانی چه بود، گفت: تحلیل های مختلفی در این خصوص وجود دارد اما شاید مهمترین آن گواه این مطلب باشد که اولا آمریکا بنا داشت خوی جنگ طلبی خود را در یک اقدام خارج از تصور غیر انسانی علیه ایران به همگان نشان دهد. در ثانی این اقدام در راستای تهدیداتی بود در مقطع فعلی هم از سوی مقامات کاخ سفید علیه ما دایما تکرار می شود.
وی با بیان اینکه موشک شلیک شده از ناو وینسنس نشان دهنده ضدیت محض دولت آمریکا با مردم بزرگ ایران بود و در واقع این موشک بر دل آحاد ملت نشست، افزود: نیروی دریایی آمریکا با این اقدام نشان داد علی رغم ادعاهای پر زرق و برق خود هیچ ابایی از تجاوزگری به حقوق مردم بی گناه ندارد. کما اینکه در گزارش و مستندهای بعدی هم مشخص شد اساسا ناو آمریکایی وینسنس وارد آب های سرزمینی ما هم شده بود که این خود نقض آشکار قوانین بین المللی است.
خلبان شکاری بمبافکن نیروی هوایی در ادامه در جواب این پرسش که در چه شرایطی از جنگ تحمیلی از موضوع سقوط هواپیمای ایرباس با خبر شد، بیان داشت: به هر حال خبرهای بدی از جبهه ها به گوش می رسید از جمله اینکه همکاری گروه تروریستی منافقین با ارتش بعث شدت گرفته بود و در این بین خبر انهدام ایرباس توط آمریکا بسیار ناراحت کننده بود. در مجموع یک جو ضد ایرانی علیه ما وجود داشت. اما اینکه شما باخبر شوید یک هواپیمای تجاری و غیر نظامی که در تمام دنیا امنیتش تامین است مرد اصابت موشک قرار گیرد خیلی دردآور و در عین حال غیر قابل توجیه است.
رمضانی پیرامون حضور امروز نیروهای فرامنطقه ای در آب های خلیج فارس از جمله ناوهای آمریکایی و بروز تهدیدات احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران از طرف آنها، اظهار داشت: در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران از هر زمان دیگری مقتدرتر است. ما امروز به انواع سلاح های پیشرفته در زمین، دریا و آسمان آن هم با بردهای مختلف تجهیز شده ایم. حتی در زمان جنگ هم که آمریکا کشتی های عراق، کویت و عربستان را اسکورت می کرد ما با به هدف قرار این اهداف نشان دادیم که از این خبرها نیست که آمریکا خود را قدرت مسلط خلیج فارس بداند.
وی با اشاره به اینکه ما در دوران دفاع مقدس با هواپیماها و ناوهای خود در ارتش و نیز قایق های تندروی عزیزان سپاه پاسداران اجازه عرض اندام به آمریکا را ندادیم، افزود: اگر ضرورت ایجاب کند امروز هم به مصاف آنها خواهیم رفت و این طور نیست که آنها حاکمیت خلیج فارس را در دست گیرند. از طرفی هیچ توجه ای به شعارها و تبلیغات دشمن نداریم چون همه این شعارها برای کسانی مصرف دارد که در حال حاضر هزینه حضور ناوهای آمریکایی در آب های خلیج فارس را تامین می کنند.
محمدرضاشجاعیان/جام جم آنلاین
معصیت و نافرمانی شدهای، و به وسیله همت و عفو و عافیت من بر توست که
یک نماینده تهران در گفتوگو با جامجمآنلاین:
حجت الاسلام مهدیشیخ در گفتوگو با جامجمآنلاین، گفت: تصمیم آمریکا در سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایران با تمام مقررات بینالمللی و مواضع حقوق بشر در تضاد صد در صد بود، پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان کرده و تلاش کردند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند.
وی ادامه داد: مقام های آمریکایی پس از مدتی برای این اقدام غیر بشر دوستانه، مدال شجاعت بر گردن ناخدای این ناو انداختند و او را تشویق کردند و این رفتارها در سوابق خصمانه آمریکا امری عادی است.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: روال آمریکا در طول تاریخ به اینصورت بوده که برای اقدامات مورد نظر خود دست به هر کار وحشیانهای بزند و تمام ملتهای جهان، بخصوص ملتهای منطقه ما نمونههای بسیار
زیادی برای اثبات این مسئله دارند.
شیخ افزود: با روند رفتار خصمانه خود، جساراتش برای رعایت حقوق بشر در جهان بسیار مضحک و خندهآور است. آمریکا باید از این اقدامات خود درس گرفته باشد چراکه با این اقدامات تا به امروز موفق به تسلیم ملت ایران در برابر آنها نشده است همچنین با تحریمها نیز نخواهند توانست به اهداف خود برسند.
نماینده مردم تهران در مجلس درباره اعمال تحریمها از سوی آمریکا و اهداف این اقدام بیان داشت: آمریکا به صراحت اعلام کرده که هدف از این فشارها به زانو درآوردن ایران است و این تنها یک خیال باطل است چراکه اگر میتوانستند پیچومهرههای پیشرفتهای ایران را نیز باز میکردند و با خود میبردند اما تا به حال در اهداف شوم خود موفق نبوده و شکست خورده اند و خواهند خورد.
وی در پایان تاکید کرد: ملت ایران ملتی پاییدار و مقاوم است و در طول تاریخ هویت و اصالت خود را نیز همواره حفظ کرده و در برابر اینگونه تهدیدها هرگز تسلیم نمیشوند.
نسترن نعمتی/جامجمآنلاین
قال الله تبارک و تعالی فی حدیث قدسی:
حجتالاسلام محسن غرویان در گفتوگو با جامجم آنلاین با اشاره به سالگرد حمله ناوگان آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران افزود: در ایران قبل از انقلاب، آمریکا حکومت داشته همچنین در زمان حکومت شاه، در ایران مستشارهای نظامی و سیاسی داشته است.
وی با اشاره به منافع بسیار زیاد آمریکا در ایران در گذشته، بیان کرد: آنها از ثروتهای نفت و .. این مملکت بهره میبردند و این نقطه جغرافیایی روی کره زمین بنام ایران را ایالتی از ایالتهای خود می دانستند و از منابع آن بهرهبرداری میکردند.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انقلاب آمریکا را از ایران بیرون و دستش را کوتاه کرد ، اظهار داشت: شاه دست نشانده آمریکا بود که با انقلاب 57 رژیم شاهنشاهی نیز ساقط شد، طبیعی است که در آن شرایط به
آمریکا نیز ضربه وارد شده و در صدد گرفتن انتقام است.
غرویان با بیان اینکه استکبار جهانی به روشهای مختلف فشار بر ما وارد میکند، ادامه داد: فشارهای سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی، (اگرچه حمله نظامی در طبس انجام شد اما شکست خورد) از سوی آمریکا به کشورمان وارد میشود؛ شخص ترامپ و روحیات و اخلاقیات وی بسیار در تشدید این وضعیت تاثیرگذار است چراکه شخصی عقده ای، منفعت طلب ، سود پرست و خشن است.
وی در توضیح اعمال تحریمها و تشدید آن از سوی آمریکا علیه ایران افزود: بسیاری از این تحریمها به روحیات شخصی ترامپ برمیگردد و باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم، البته آمریکا سیاستهای کلی را دنبال میکند که تغییر کابینهها و رئیس جمهور در آن تاثیری ندارد اما نوع برخوردها و روحیات شخصی رئیس جمهورها در آمریکا متفاوت و تاثیرگذار است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروزه با بدترین نوع شخصیت رئیس جمهور آمریکا یعنی ترامپ مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر بحرانهای طلا، ارز و تحریمهای دیگر یا خروج شرکتها از کشور و دیگر مشکلات در کشورمان ناشی از افکار شخصی ترامپ است .
غرویان اظهار کرد: نگاه استکبار جهانی به بشر تفاوتهای بنیادینی را با ما دارد چراکه ما حقوق بشر را بر اساس جهانبینی و فلسفه اسلامی خودمان تقسیم میکنیم اما آنان از بشر و حقوق بشر تعریف دیگری دارند، نگاه آنها نگاهی کمونیستی مبتنی بر لیبرالیسم و سکولاریسم است و ما درست در نقطه مقابل قرار داریم.
نسترن نعمتی/جامجم آنلاین