الهی!خواندی تاخیر کردم.
فرمودی،تقصیر کردم.
عمر خود بر باد کردم و بر تن خود بیداد کردم.
اگر گوییم ثنای تو گوییم.
اگر جوییم رضای تو جوییم.
الهی!گفتی کریمم،امید بدان تمام است.
تا کرم تو در میان است،نا امیدی حرام است.
خواجه عبدالله انصاری
رزّاق:
خداوند رزّاق است یعنی روزی بندگاش را می رساند چه نیکوکار باشند
و چه گناهکار .
خواص :
1-زیاد خواندن این اسم از جهت توسعه در روزی و زود به هم رسیدن آن
نافع است .
2- هرکس آن راذکرخودبسازد ، برکت روزی او می شود ووسعت در معیشت
او می شود .
3- اهل طریقت می گویند هرکسی در چهارگوشه ی خانه ی خود و درهر
گوشه ای " 100 " بار " یا رزاق " بگوید ، فقر و درویشی در آنن خانه
راه نمی یابد .
الهی چون آتش فراق داشتی با آتش دوزخ چه کار داشتی .
الهی روزگاری ترا می جستم خود را می یافتم .
اکنون خود را می جویم ترا یافتم.
الهی بر عجز و بیچارگی خود گواهم
و از لطف و عنایت تو آگاهم !
خواست خواست تو است من چه خواهم ؟ ( من چه دانم ؟)
خواجه عبداللّه انصاری
ظهور حضرت صاحب الزمان، نیازمند آماده شدن شرایط توسط امت اسلامی است. در ادامه مقدمات و شرایط و آمادگی برای ظهور در بیانات برخی از علما آمده است؛
حضرت آیت الله خامنه ای
سربازیِ منجی بزرگی که میخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بینالمللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشنبینی دارد... بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند... کسی که در انتظار آن مُصلحِ بزرگ است، باید در خود زمینههای صلاح را آماده سازد و کاری کند که بتواند برای تحقّق صلاح بایستد...(۱)وقتی چنین زمینههایی انشاءاللَّه گسترش پیدا کند، زمینه ظهور حضرت بقیةاللَّه ارواحنافداه نیز پدید میآید و مسأله مهدویت - این آرزوی دیرین بشر و مسلمین - تحقّق مییابد.(۲)
شما مردم عزیز - بخصوص شما جوانان - هرچه که در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و کسب صلاحیتها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید، این آینده را نزدیکتر خواهید کرد. اینها دست خود ماست. اگر ما خودمان را به صلاح نزدیک کنیم، آن روز نزدیک خواهد شد؛ همچنان که شهدای ما با فدا کردن جانِ خودشان آن روز را نزدیک کردند. نسلی که برای انقلاب آن فداکاریها را کردند، با فداکاریهای خودشان آن آینده را نزدیکتر کردند. هرچه ما کار خیر و اصلاح درونی و تلاش برای اصلاح جامعه انجام دهیم، آن عاقبت را دائماً نزدیکتر میکنیم.(۳)
آیت الله بهجت(ره)
از جمله ـ راه های آمادگی ـ اینکه توبه کند همین توبه باعث می شود که این همه بلاهایی که بر سر شیعه آمده است که واقعا بی سابقه است وبلاهای دیگری که تا قبل از ظهور آن حضرت می آید از سر شیعه رفع ودفع گردد.(۴)
آیت الله بها الدینی(ره)
نماز کثافات معنوی را از بین می برد. نماز سازنده است، اگر نماز قبول شود، انسان را از صفات حیوانی تطهیر و پاکش کرده است. اگر انسان به وسیله نماز تطهیر شد، همه چیز عوض می شود. اگرنمازمقبولواقعنشد،معلوماست که تطهیرش نکرده است و چیزهای دیگر هم قبول نمی شود. اگرنمازمقبولشد،انسانازبسیاریاز معاصی، فاصله می گیرد.
کسی که چهل روز با اخلاص صبح کند ینابیع(چشمه ها) حکمت بر قلبش ریزش می کند و از آنجا به زبانش ...تا آنجا که می توانیر اخلاص پیدا کنید بقیه آن را از خدا بخواهید ، به ائمه متوسل شوید.(۵)
آیت الله انصاری همدانی(ره)
حاج احمد انصاری، فرزند آیت الله انصاری می گوید: ایشان وقتی اسم حضرت ولی عصر(ع) برده می شد یک مرتبه تغییر رنگ می داد، قیافه اش عوض می شد، می فرمودند:
ظهور نزدیک است ولی اگر دعا کنید نزدیک تر می شود، چون دعا خیلی مؤثر است. هر چه می توانید برای ظهور حضرت دعا کنید.
ضمن این که زیارت عاشورا را زیاد تأکید می کردند که دوستان بخوانند به صورت مستمر، می فرمودند زیارت آل یس هم حتماً بخوانید و توسل پیدا کنید به حضرت و از ایشانبخواهیدمشکلات دنیا و آخرت و سیر وسلوک شما را بر طرف کند، چون الان اختیارات با حضرت است.(۵)
آیت الله جوادی آملی
آنان که دل به انتظار راستین سپرده و قلبی مملو از امید به ظهور امامشان دارند و میدانند که دیر یا زود صالحان، حاکمان زمین خواهند بود و حق به صاحبانش باز میگردد و با محو ستم و بیداد امر جامعه اصلاح و سامان میپذیرد، برای رسیدن به چنین جامعهای خویشتن را اصلاح خواهند کرد و در اصلاح جامعه خود نیز میکوشند، تا زمینه ایجاد و تشکیل آن دولت کریمه را فراهم آورند.
بر همین اساس، آنکه منتظر راستین مصلح جهانی است، هم صالح است و هم مصلح. چنین کسی با اقتدا به دعای مولای خویش از خدای سبحان چنین میخواهد: اللّهمّ! إنّا نرغب إلیک فی دولة کریمة، تعزّ بها الإسلام و أهله و تذلّ به النفاق و أهله و تجعلنا فیها من الدعاة إلی طاعتک و القادة إلی سبیلک.(۶)
منابع:
۱-بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم ۲۵/۰۹/۱۳۷۶
۲- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم۲۲/۰۸/۱۳۷۹
۳- امام زمان در کلام اولیای ربانی ص۴۵
۴- امام زمان در کلام اولیای ربانی ص۲۶
۵- همان ص۱۵
۶-امام مهدی موجود موعود آیت الله جوادی آملی ص۱۸۴
پیامبرگرامی اسلام(ص) نگاهش به چند کودک افتاد و فرمود: وای بر فرزندان
آخرالزمان از دست پدرانشان! عرض شد: ای پیامبر خدا! آیا از دست پدران
مشرکشان؟ پیامبر اکرم(ص) فرمود: نه، بلکه از دست پدران مومنشان که هیچ
یک از واجبات دینی را به آنان نمیآموزند، و چون فرزندانشان، خودشان بخواهند
بیاموزند، آنان را باز میدارند، و در برابر آن به بهرهبرداری اندک از دنیا خرسند
میشوند.من با چنین پدرانی بیگانهام و آنان نیز با من بیگانهاند. (1)
امام علی(ع) در وصیت خود به فرزندش امامحسین(ع) فرمود: دل جوان مانند
زمین کشت نشده است. آنچه در آن افکنده شود، میپذیرد.
از این رو پیش از آنکه دلت سخت گردد، و خردت سرگرم شود، به تربیت تو همت
گماشتم. (2)
همچنین در روایتی دیگر آن حضرت میفرماید: حق فرزند بر پدر این است که نام
نیکو بر فرزند نهد، خوب تربیتش کند و او را قرآن بیاموزد. (3)
________________________
1- بحارالانوار، ج 23، ص 114
2- نهجالبلاغه، نامه 31
3- همان، حکمت 399
معروفترین بناهای تاریخی جهان از برج ایفل گرفته تا مجسمه ابوالهول در کشور
چین ساخته شده است.
چینیها قصد دارند با ساخت آثار تاریخی و معروفترین سازههای جهانی به جذب
گردشگر بیشتر در کشور خود کمک کنند.
الهی اگر پرسی حجت نداریم واگر بسنجی بضاعت نداریم و اگر بسوزی طاقت نداریم .
مائیم همه مسلمان بیمایه و همه از طاعت بی پیرایه و
همه محتاج و بی سرمایه الهی چون نیکان را استغفار باید کرد ،
نانیکان را چه باید کرد ؟
الهی می بینی و می دانی و برآوردن می توانی .
الهی چون همه آن کنی که می خواهی پس از این بنده مفلس چه می خواهی .
الهی آمرزیدن مطیعان چه کار است .
کرمی که همه را نرسد چه مقداب است ؟
الهی آفریدی رایگان و روی دادی رایگان .
پس بیامرز رایگان که تو خدایی نه بازرگان
خواجه عبدالله انصاری
قالالامام علی(ع):
«لا تقسروا اولادکم علی ادابکم، فانهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم»
امام علی(ع) فرمود:
فرزندان خود را مجبور نسازید که حتما آداب و رسوم زمان شما یا پدرانتان را فراگیرند، بلکه آنها
فرزندان زمان خودشان هستند نه زمان
شما.(1)
____________
1- شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید، ج 20، ص 267، ح
102
به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، محمدابراهیم همت دوازدهم فروردین سال ۱۳۳۴ در خطه ذوقپرور اصفهان و «قمشه» به دنیا آمد.
پیش از تولد به زیات امام حسین (ع) رفت
قبل از اینکه متولد شود، در دوران بارداری مادرش به زیارت امام حسین (ع) رفت. محمدابراهیم در سایه محبتهای پدر و مادر پاکدامن، وارسته و مهربانش دوران کودکی را سپری کرد. این دوران نیز همانند زندگی بسیاری از کودکان هم سن و سال او طبیعی گذشت.
با رسیدن به هفت سالگی وارد مدرسه شد. در دوران تحصیل از هوش و استعداد فوقالعادهای برخوردار بود به طوری که توجه همه را به خود جلب میکرد.
ابراهیم از همان سنین کودکی و هنگام فراغت از تحصیل به ویژه در تعطیلات تابستان با کار و تلاش فراوان مخارج تحصیل خود را به دست میآورد و از این راه به خانواده زحمتکش خود نیز کمک میکرد. او با شور و نشاط و محبتی که داشت، به محیط گرم خانواده صفا و صمیمیت دو چندان میبخشید.
پس از اتمام دوران ابتدایی و راهنمایی، وارد مقطع دبیرستان شد. او در دوران تحصیلات متوسطه اشتیاق فراوانی به رشته داروسازی نشان میداد.
گرچه وضع مالی پدرش در آن حد نبود که بتواند برای فرزند علاقهمندش بعضی لوازم پزشکی را تهیه کند، با این حال از آنچه برایش مقدور بود، دریغ نمیورزید. خود ابراهیم نیز با مبلغ اندکی که از کار در مزرعه یا جای دیگر به دست میآورد، توانسته بود بخشی از امکانات مورد نیازش را فراهم کند.
در سال ۱۳۵۲ دیپلم گرفت و در کنکور سراسری شرکت کرد. خانوادهاش آرزو داشتند نامش را در لیست پذیرفتهشدگان دانشگاه ببینند ولی چنین نبود.
وقت اعلام نتایج، اسم ابراهیم در صدر اسامی ذخیرهها قرار داشت. پس از پایان مهلت ثبت نام و انصراف برخی از دانشجویان، انتظار میرفت که اینبار ابراهیم به دانشگاه راه یابد ولی در کمال تعجب دیده شد که اسامی تنی چند از ذخیرهها که رتبه آنها پایینتر از وی بود، اعلام شده ولی از نام او نشانی نیست.
اعتراض به ناعدالتی در کنکور
پس از آن، ابراهیم تلاش بسیاری کرد. اعتراض کتبی نوشت و جر و بحث زیادی کرد ولی به دلیل نفوذ صاحب منصبان آن زمان در آموزش عالی راه به جایی نبرد و حق او ضایع شد.
فقدان موفقیت ابراهیم در ورود به دانشگاه نتوانست خللی در اراده او به وجود آورد. در همان سال، پس از قبولی در امتحانات ورودی «دانشسرای تربیت معلم اصفهان» برای تحصیل عازم این شهر شد و دو سال بعد، با اتمام تحصیل، به خدمت سربازی رفت. اگر چه راضی نبود زیر پرچم رژیمی که مخالف آن بود دو سال عمر گرانبهای خود را تلف کند.
بنا به گفته خودش، تلخترین دوران جوانی او همان دوران سربازی بود. در همان مدت توانست با برخی از جوانان روشنفکر و انقلابی مخالف رژیم ستمشاهی آشنا شود و به تعدادی از کتابهایی که از نظر ساواک ممنوعه به حساب میآمد، دست یابد. مطالعه آن کتابها که به طور مخفیانه و توسط برخی از دوستان برایش فراهم میشد، تاثیری عمیق و سازنده در روح و جان او گذاشت و به روشنایی اندیشهاش کمک شایانی کرد.
در سال ۱۳۵۶، پس از بازگشت به زادگاه و آغوش گرم و پرمهر خانواده، شغل معلمی را برگزید. او در روستاهای محروم و طاغوتزده مشغول تدریس شد و به تعلیم فرزندان این مرز و بوم همت گماشت.
ابراهیم، در روزگار معلمی با تعدادی از روحانیون متعهد و انقلابی آشنا شد و در اثر همنشینی با علمای اسلامی مبارز، با شخصیت ژرف حضرت امام خمینی آشنایی بیشتری پیدا کرد و نسبت به آن بزرگوار معرفتی عمیق در وجود خود ایجاد کرد. هر روز آتش عشق به امام در کانون جانش شعلهور میشد. او سعی وافری داشت تا عشق و علاقه به امام را در محیط درس گسترش دهد و جان دانشآموزان را که ضمیرشان به صافی آب و آیینه بود، از عشق «روحالله» لبریز سازد.
اخطار ساواک به محمد ابراهیم
او در خصوص امام و احکام مترقی اسلام همواره به بحث مینشست و دانشآموزان را به مطالعه کتابهای سودمند و روشنگر ترغیب میکرد. همین امر سبب شد که در چندین نوبت از طرف ساواک به او اخطار داده شود اما روح سرکش و بیباک او به همه آن اخطارها بیتوجه و بیاعتنا بود. او هدف و راهش را بدون تزلزل و تشویش پی میگرفت و از تربیت شاگردان لحظهای غفلت نورزید.
با گسترده شدن امواج خروشان انقلاب، محمد ابراهیم نیز فعالیتهای سیاسی خود را علنی کرد. حضور او در پیشاپیش صفوف تظاهرکنندگان و سفر به شهرهای اطراف برای دریافت و نشر اعلامیههای رهبر کبیر انقلاب و ضبط و تکثیر نوارهای سخنرانی ایشان و سایر پیشگامان انقلاب، خاطراتی نیست که به سادگی از اذهان مردم شهر و اعضای خانواده و دوستانش محو شود. وقتی انقلاب به پیروزی رسید و اماکن اطلاعاتی ساواک شهر «شهرضا» به دست مردم انقلابی فتح شد، پرونده سنگینی از محمدابراهیم به دست آمد.
در این پرونده بیش از ۲۰ گزارش و خبر مکتوب در تایید نقش فعال وی در تظاهرات و شورش علیه رژیم شاه به چشم میخورد که در صورت عدم پیروزی انقلاب، مجازات سنگینی برای او تدارک دیده میشد.
تیمسار «ناجی» دستور قتل همت را صادر کرد
تیمسار «ناجی»، فرمانده نظامی وقت اصفهان، دستور داده بود که هر جا او را دیدند با گلوله مورد هدف قرار بدهند.
محمد ابراهیم در طول مبارزات و فعالیتها در قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه «قمشه» نقش چشمگیری داشت. او ضمن عضویت در شورای فرماندهی سپاه، مسئولیت واحد روابط عمومی را به عهده گرفت و فعالیتهای خود را بعدی تازه بخشید.
به دنبال حوادث کردستان، به شهرستان پاوه عزیمت کرد و مسئولیت روابط عمومی سپاه آنجا را بر عهده گرفت. پس از یک سال خدمت در کردستان، به همراه حاج احمد متوسلیان، به مکه مشرف شد.با شهادت «ناصر کاظمی» به فرماندهی سپاه پاوه منصوب شد و تا آغاز جنگ تحمیلی در این سمت باقی ماند.
وقتی محمد ابراهیم فرمانده شد
با شروع عملیات رمضان، در تاریخ ۶۱/۴/۲۳در منطقه شرق بصره، فرماندهی «تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص)» را بر عهده گرفت و بعدها با ارتقای این یگان به لشکر، تا زمان شهادتش، در سمت فرماندهی آن لشکر انجام وظیفه کرد.
در عملیات مسلمبنعقیل(ع) و محرم در سمت فرماندهی «قرارگاه ظفر»، سلحشورانه با دشمن متجاوز جنگید. در «عملیات والفجر مقدماتی»، مسئولیت «سپاه یازدهم قدر» را که شامل «لشکر ۲۷ حضرت رسول(ص)، لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ۵ نصر و تیپ ۱۰ سیدالشهدا بود»، بر عهده گرفت. سرعت عمل و صلابت رزمندگان لشکر ۲۷ تحت فرماندهی او در «عملیات والفجر ۴ » و تصرف ارتفاعات کانی مانگا هرگز از خاطرهها محو نمیشود.
اوج حماسهآفرینی این سردار بزرگ در عملیات خیبر بود. در این مقطع، حاج همت تمام توان خود را به کار گرفت و در آخرین روزهای حیات دنیویاش، خواب و خوراک و هرگونه بهره مادی از دنیا را برخود حرام کرد و با ایثار خون خود برگی خونین در تاریخ دفاع مقدس رقم زد.
سرانجام، فاتح خیبر - سردار بزرگ اسلام حاج محمدابراهیم همت - در روز ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۶۲ در جزیره مجنون به دیدار معبود خویش شتافت و به جمع دوستان شهیدش ملحق شد. روحش شاد و یادش گرامی.
" جام جم "
الهی دلی ده که در حرص و آز بر ما باز نشود و
قناعتی ده که چشم امید ما جز بروی تو باز نشود.
الهی دستم گیر که دست آویز ندارم و
عذرم بپذیر که پای گریز ندارم.
الهی تحقیقی ده که از دنیا بیزار شویم و
توفیقی ده که در دین استوار شویم .
خواجه عبدالله انصاری