اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

" عشق من رسول الله ( ص ) " :

گل سوسن چلچراغ sosan chelcherag

به اهل مکه خبر دهید که از ارتفاع کوه ، آبشاری جریان یافته است که نقطه تلاقی خدا

 با زمین خواهد شد .

مردی از عرب برمی خیزد تا ردای سبز رسالت را از دوش خود بر شهر یخ زده شب ها

بکشد تا در پناه آیه ها و سوره ها ی نگاهش روح منتظر بشر را به اشارتی آسمانی کند .

به اهل مکه خبر دهید مردی از بالا می آید تا قطره قطره دریا را به جان قلب های سنگی

ببخشد .

خبر دهد از روزی که خواب از سر دیوارها خواهد پرید و پرندگان ایمان در تامام زمین نامه

 رسان رسالت او خواهد شد .

مبعث سپیده دمی است که خداوند کلامش را به بنده ی امینش سپرد تا دستان زمین آن را 

 به آسمان برساند .

محمد یعنی انقلاب یعنی صبحی که سیاهی بلال حبشی روشن تر از آفتاب در بلندای کعبه

اذان می گوید و سنگ های تراشیده بت پرستان در طبیعت لال خود فرو می ماند .

این صدای جبرئیل است که می گوید :

" اقرا باسم ربک الذی خلق " برخیز محمد پایداری در رسالت رمز پیروزی تو است .

او که قطره قطره برخلاف جریان آب های زمانه حرکت می کرد آن روز آغاز معرفی گل محمدی

 و ثبت نام وسعت او در واپسین شناسنامه ی عشق است .

بی محمد ( ص ) باشی دیگر فرقی ندارد که سنگ و خاکستربر کوچه های عبورت سرازیر

 کنند یا نکنند .

تو جاری می شوی تا باران خود را بر همه بباری . از آن روز تو مراد و مقصود تمام غزل های

عاشقانه قرآن شدی سر و سّر خدا با تو را در الف ، لام ، میم و یاسین خواندم و بوئیدمت .

از امشب در آفتاب عالمتاب محمدی راهی به سپیده دمان باز خواهد کرد .

مبعث یعنی وساطت تو میان بنده و معبود .

یا رسول الله ( ص ) ، دستانم را بگیر تا بت های باقی مانده دلم را بشکنم .

خدای تو خریدار دلشکستگان است .

********************************

ماندانا حلمی نژاد - دوم علوم تجربی - دبیرستان شیخ الاسلام

" مبعث عاشق امتش محمد رسول الله ( ص ) " :

گل لیلیوم سفید و قرمز lily red white

از قله ی نبوت باز می گردد . آن که ندای " اقرا باسم ربک الذی خلق " در جان روشن

 پیامبر( ص ) طنین انداخته است .

قرآن بر قلب مبارک پیامبری نازل می شود که امین وحی است و دلسوز مومنان .

مردی از نسل ابراهیم ، به پیامبری مبعوث می شود تا دیگر بار دیگر بار کعبه را از

آلایش بت ها پاک سازد .

پیامبری بی تاب از کوه فرود می آید تا تجلی رحمت خداوند باشد .

پیامبری می آید که جبرئیل را در افق روشن دیده می شود .

یا محمد خداوند چه قدر تو را دوست می داشت که افلاک را به خاطر تو آفرید .

ای که جان پاکت زحمت درس و مشق نبرد بود و قلبت روح محفوظ علم الهی .

********************************

مهدیه زارعی - دوم علوم تجربی - دبیرستان شیخ الاسلام

" خاطرات یک معلم ( 10 ) " :

سال اولی که به روستای سیاهو رفتم ، دانش آموزان قصد داشتند مرا بترسانند

و یکی از آن ها گفت : خانم خبر دارید که این روستا مسیر عبور قافله اجنه زنگبار

است !

من هم مسخره اش کردم و او  قسم  خورد که عین حقیقت را می گوید و بقیه

دانش اموزان هم حرفش را تایید کردند و جالب این که مسیر عبوراین قافله از

نزدیک منزل اجاره ایی ما می گذشت ! و دلیل صحت حرف شان آن بود که من

نترس ! می توانستم هنگام شب از پشت پنجره اتاقم صدای اجنه و زنگوله

قافله هنگام عبور را بشنوم ! باز من زیر بار نرفتم و آن ها را دست انداختم .

 

چند شب که سپری شد نزدیکی های خانه مان صداهای عجیبی می آمد ، صدایی

شیبه ناله آدم بود اما صدای آدم نبود ! و عجیب تر آن که صدای زنگوله هم می آمد .

 

آخرهفته که بندر آمدم از پدرم پرسیدم و او گفت این صدای تورگ ( شغال ) است که

صدایش شبیه آدم  است . و پدرم گفت صدای زنگوله هم به احتمال زیاد ، بزهایی

است که از صحرا می آیند بوده . 

 

به مدرسه که آمدم دانش آموزان گفتند : خانم صدای قافله اجنه را شنیدید ؟ ! من

هم گفتم : بله ! این قافله اجنه زنگبار از نوع اجنه روستایی و اهل خود روستا

هستند ! و صدای این بز بز قندی هم مربوط  به بزهای روستاست ! بچه گیر آوردید !

هروقت به این قافله برخوردید سلام برسانید !

" بعثت آخرین منجی رحمت ( ص ) " :

شکوفه گل سفید بهاری flowers bloom tree branch

خورشید خانم با ناز قدم زنان با آن گیسوهای زرد رنگ خود با صدای جیرینگ جیرینگ

النگوهایش که تمام فضا را گرفته بود می آید .

باد می آید و همه جا را گلباران می کند .

درختان با خرمن های سبز و دامن های چین چین خود به رقص در می آیند .

گل ها در کرنش هستند .

گیسوان پریشان بید مجنون به یاد تو زلف پریشان کرده است .

ماهی ها با سر و صدا از آب بالا می اید و صدای ساز و دمبل در می آید .

قناری ها و پرنده ها در آسمان آواز می خوانند و می رقصند و من متحیر از این رویداد

 زیبا گوشه ایستاده ام .

آرام می پرسم : اینجا چه خبر است ؟

اما گویی کسی نمی شنود . دوباره ، دوباره ..... امام باز کسی نمی شنود .

بر بلندای تپه می روم و با صدایی رسا می گویم : اینجا چه خبر است ؟

صدای پرنده ی کوکو می آید :

می خواند و می خواند از شادی و سرور ......

و به ناگهان صدا خاموش می شود

ندای آسمانی همه جا را فرا می گیرد

مبعث رسول ( ص ) مهربانی هاست .

دوباره صدای ساز و دهل آسمانی از عرش به گوش می رسد و این بار من هم با آن ها

همراه می شوم . 

******************************************************

زهرا اسپید - دوم علوم تجربی - دبیرستان شیخ الاسلام

" بعثت رسول الله ( ص ) " :

شکوفه بهاری درخت سیب flower apple blossom

با صدای کاملا آسمانی بخوان ،

با صدای آسمانی بخوان ، آن چه بر تو گفته شد

بخوان ، بخوان صحیفه ای را که ورق به ورقش نشانی از اوست رایحه ایی از او می دهد

از نسل ابراهیم پیامبری مبعوث شد بار دیگر مردم در آسایش خوهند ماند.

شرک از بین خواهد رفت کسی خواهد آمد که بار دیگر کعبه را از آلایش بت ها پاک خواهد ساخت .

پیامبری می آید که تجلی رحمت و بخشایش است .

محمد ( ص ) همان پیامبری که در گوش زمان فریاد زد .

بانگ آزادی سروده شد .

او آمد ، با دستی پر از عشق و محبّت او .

او بعثت خود را آغاز کرد از سرزمین خشک حجاز و به تمامی نقاط دنیا گسترش یافت .

بار دیگر در گوش زمان ماندگار خواهد ماند .

این خواب و رویا نیست . مردی آمده که توانایی حفظ اسلام و قرآن را خواهد داشت .

مردی که غار حرّا به وجود نازنینش می بالید .

زمان بعثت او از غار حرّا ، بانگ رهایی سر داد .

آری این چنین است سرنوشت آزاد مردان .

*******************************************

عاطفه غلامی نژاد - دوم علوم تجربی - دبیرستان شیخ الاسلام

" ره توشه‌هایی ناب از اندیشه بلند استاد شهید مطهری " :

 

شهید آیت‌الله مرتضی مطهری یکی از شخصیت‌های برجسته و کم‌نظیر در تاریخ اسلام و یکی از دانشمندان اسلام‌شناس و محققان توانا به شمار می‌رود. ایشان عصاره مؤثر حوزه‌های علمیه و حاصل عمر با برکت امام امت بود.شهید مطهری با افکار و اندیشه‌های ناب و اصیل خود، آثار و نتایج بزرگی را در زمینه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در میان حوزویان و دانشگاهیان بر جای گذارد.
با مجهز ساختن خویش به علوم روز و نیز تحقیق درباره اسلام و تعالیم حیات‌بخش آن و فهم دقیق آن، در برابر انبوه تهاجمات و شبهات مختلف ایستادگی کرد و با منطق و استدلال به مبارزه با افکار الحادی، التقاطی و متحجرانه پرداخت، اسلام را به دور از هرگونه تحریف و بدعت و کژاندیشی معرفی کرد و بدینوسیله از خود نامی جاودانه در تاریخ باقی گذاشت.
اینک به مناسبت فرار رسیدن سالروز شهادت ایشان جملاتی کوتاه و ناب از اندیشه‌های
آن عالم ربانی که از لابلای کتاب‌های ایشان انتخاب شده و در پایگاه بنیاد علمی و
فرهنگی شهید مطهری انتشار یافته، تقدیم مشتاقان اندیشه بلند آن دانشمند
جلیل‌القدر می‌شود. ***
معلم در کلام استاد مطهری معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را به سوی استقلال رهنمون کند. باید قوه ابتکار او را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتش گیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتش‌گیره از خارج می‌آورید و آن‌قدر زیر این چوب‌ها و هیزم‌ها قرار می‌دهید که اینها کم‌کم مشتعل  شود. (مجموعه‏ آثار استادشهید مطهرى، ج‏22، ص 52)
ضرورت راهنمایی نسل جوان ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افکار و عقاید آنان باید جست‌وجو کرد. فکر این نسل از نظر مذهبی آنچنانکه باید راهنمایی نشده است. اگر مشکلی در راهنمایی این نسل باشد بیشتر در فهمیدن زبان و منطق او و روبرو شدن با او، با منطق و زبان خودش است و در این وقت است که هر کسی احساس می‌کند این نسل برخلاف آنچه ابتدا به نظر می‌رسد لجوج نیست و آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دینی دارد. (از کتاب مسئله حجاب)
یاد خدا تنها مایه آرامش جان ایمان هم یکی از حوائج فطری و تکوینی است و بلکه حاجت است و هر وقت به سرچشمه ایمان و معنا رسیدیم و نور خدا را مشاهده کردیم و خدا را در روح و جان خود دیدیم و مشاهده کردیم آن وقت است که معنای سعادت و لذت و بهجت را درک می‌کنیم. (از کتاب حکمت‌ها و اندرزها) راه سعادت منتهای سعادت همین است که آدمی در ناحیه عقل و فکر دارای محکم‌ترین اطمینان‌ها و در ناحیه احساسات و قلب دارای پاک‌ترین نیت‌ها و در ناحیه عمل نیکوترین عمل‌ها باشد. زندگی پاک و سعادت‌بخش همین است.(از کتاب حکمت‌ها و اندرزها)
حجاب و شرافت زن شرافت زن اقتضا می‌کند هنگامی که از خانه بیرون می‌رود متین و سنگین و باوقار باشد، در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ‌گونه عمدی که باعث تحریک و تهییج شود به کار نبرد، زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معنی‌دار به سخن خود آهنگ ندهد. (از کتاب مسئله حجاب)
حق و باطل در جهان هستی در حکمت الهی اصالت در هستی با حق است، با خیر است، با حسن و کمال و زیبایی است، باطل‌ها شرور، و نقص‌ها و زشتی‌ها در نهایت امر و در تحلیل نهایی به نیستی منتهی می‌شوند نه به هستی‌ها . - باطل حق را با شمشیر خود حق می‌زند، پس باطل نیروی حق را به خدمت گرفته است. این همان نیروی حق است که او از آن استفاده می‌کند. (از کتاب حق و باطل)
شرط موفقیت صبر و حوصله است که دوست قدیمی ظفر و موفقیت است، در اثر صبر و حوصله است که نوبت ظفر می‌رسد. اگر صبر و استقامت و حوصله باشد، بی‌استعدادترین افراد هم ولو در یک زمان طولانی به هدف خواهند رسید. (حکمت‌ها و اندرزها)
وظیفه مرثیه خوان‌ها باید کسانی که مرثیه خوانی می‌کنند، توجه داشته باشند به فلسفه قیام سید الشهدا و به فلسفه دستوراتی که ائمه اطهار درباره عزاداری داده‌اند. بی‌جهت دستوری نداده‌اند. باید فلسفه قیام سید الشهدا و هم فلسفه عزاداری آن حضرت را به مردم بگویند و مردم را آگاه کنند. (کتاب ده گفتار)
هجوم اندیشه‌های غربی من به عنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهی، به رهبران عظیم‌الشأن نهضت السلامی که برای همه‌شان احترام فراوان قایلم، هشدار می‌دهم و بین خود و خدای متعال اتمام حجت میکنم که نفوذ و نشر اندیشه‌های بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعم از آنکه روی سوء‌نیت و یا عدم سوء‌نیت صورت گیرد، خطری است که کیان اسلام را تهدید می‌کند. (نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر)
راه مبارزه با انحرافات نسل جوان راه مبارزه این خطر تحریم و منع نیست. مگر می‌شود تشنگانی را که برای جرعه‌ای آب له له می‌زنند از نوشیدن آب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد؟ این ما (رهبران دینی) هستیم که مسئولیم، ما به قدر کافی در زمینه‌های مختلف اسلامی به زبان روز عرضه نکرده‌ایم. اگر ما به قدر کافی آب زلال عرضه کرده بودیم، به سراغ آب‌های آلوده نمی‌رفتند. راه مبارزه، عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینه‌ها با زبان روز است. (نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر)
من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می‌دهم، که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می‌شود پاسداری کرد و آن علم است و آزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه صریح و روشن با آنها. (پیرامون انقلاب اسلامی) انسان کامل انسان کامل یعنی انسانی که قهرمان همه ارزش‌های انسانی است، در همه میدان‌های انسانیت قهرمان است. (لمعاتی از شیخ شهید)
جهان‌بینی اسلامی ما باید نشان دهیم جهان‌بینی اسلامی نه با جهان‌بینی غرب منطبق است و نه با جهان‌بینی شرق و به هیچ کدامشان وابسته نیست. (لمعاتی از شیخ شهید)
وابسته به عقیده در مکتب پیامبران، انسان بیش از اینکه وابسته به منافع باشد وابسته به مسلک و ایمان است، در حقیقت در این مکتب فکر و عقیده زیر بناست. (لمعاتی از شیخ شهید)
جایگاه مکتب اسلام یگانه مکتبی که صلاحیت رهبری بشر را دارد اسلام است. وقت آن است که غرب مانند همه زمان‌های دیگر با همه تقدمی که در علوم و صنایع دارد، فلسفه زندگی را از شرق بیاموزد. تلازم علم و دین اگر ما می‌خواهیم دین صحیح داشته باشیم، اگر می‌خواهیم از فقر رهایی یابیم، اگر می‌خواهیم از مرض نجات پیدا کنیم، اگر می‌خواهیم عدالت در میان ما حکمفرما باشد، اگر می‌خواهیم آزادی و دموکراسی داشته باشیم، اگر می‌خواهیم جامعه ما برخلاف حال حاضر به امور اجتماعی علاقه‌مند باشد، منحصرا راهش علم است و علم، آن علمی که عمومیت داشته باشد و از راه دین و به صورت یک جهاد مقدس در آید. اگر ما این جهاد مقدس را شروع نکنیم، دنیا خواهد کرد و ثمره‌اش را هم خود آنها خواهند برد، یعنی دیگران خواهند آمد و ملت ما را از گرداب جهالت نجات خواهند داد و خدا می‌داند که آن وقت این کوتاهی ما، چه لطمه بزرگی به پیکر اسلام وارد خواهد کرد. شکی نیست که علم به تنهایی ضامن سعادت جامعه نیست. جامعه دین و ایمان لازم دارد. همان طوری که ایمان هم اگر مقرون به علم نباشد مفید نیست بلکه وبال است و اسلام نه عالم بی‌دین می‌خواهد نه جاهل دین‌دار. حافظ امروز چرا حافظی به وجود نمی‌آید؟ آیا دیگر قریحه‌ها خشک شده است که حافظی نباشد؟ خیر! دلیلی ندارد که قریحه‌ها خشک شده باشد، بلکه روح‌ها در مسیر دیگری است. یعنی روح حافظ دیگر وجود ندارد تا اثری مثل حافظ و حتی مثل جامی به وجود آورد. (از کتاب تماشاگه راز، عرفان حافظ) غلط ترین فکر غلط ترین فکر این است که ما همه اصلاحات جزئی و کلی را از مصلح و ظهور غیبی بخواهیم .(یاداشت‌های استاد مطهری، ج1 ـ ص 169)
اسلام دشمن بیکاری و بیکارگی است انسان به حکم اینکه از جامعه بهره می برد و به حکم اینکه کار بهترین عامل سازنده فرد و اجتماع و بیکاری بزرگترین عامل فساد است باید کار مفید انجام دهد .(وحی و نبوت ـ ص 118) زنان در طول تاریخ تنها مولد و زاینده مردان و پرورش‌دهنده جسم آنها نبوده‌اند بلکه الهام‌بخش و نیرو‌دهنده و مکمل مردانگی آنها نیز بوده‌اند .(آینده انقلاب اسلامی ایران ـ ص 225)
دموکراسی در اسلام دموکراسی در اسلام یعنی انسانیت رها شده ودر غرب یعنی حیوانیت رها شده؛ بنابراین آزادی و دموکراسی در قاموس اسلام جنبه انسانی دارد و در غرب جنبه حیوانی .(آینده انقلاب اسلامی ایران ـ ص 272) معنای آزادی معنوی آزادی معنوی یعنی آزادی فکر از خرافات و اوهام و آزادی اراده از وابستگی‌های حیوانی .(یادداشت‌های استاد مطهری، ج 1 ـ ص 98)
آمادگی و نیرومندی در برابر دشمن قرآن می گوید برای اینکه رعب شما به دل دشمن بیفتد و خیال تجاوز به ساحت شما را در دماغ خود نپرورد، نیرو تهیه کنید و نیرومند باشید. (جهاد ـ ص 28) اهمیت شخصیت و هویت یک ملت برای یک ملت هیچ موهبتی بالاتر از شخصیت نیست اگر همه مواهب و ابزارهای زندگی را از ملتی بگیرند و شخصیتش محفوظ باشد غمی نیست. (یادداشت‌های استاد مطهری، ج9 ـ ص 51)
ضرورت وجود نیروهای نظامی اگر خداوند به وسیله بعضی از افراد بشر جلو بعضی دیگر را نگیرد خرابی و فساد همه جا را می گیرد ارتشی که وظیفه اش جلوگیری از تجاوز است، وجودش لازم و ضروری است. (جهاد ـ ص 16)
" نشریه کیهان "
درس معلم ار بود زمزمه محبتی          جمعه به مکتب آورد طفل گریز پا را

" خاطرات یک معلم ( 9 ) " :

دوسال اول خدمتم در روستای سیاهو و منطقه کوهستانی و در محاصره باغ ها

بود. نزدیک مدرسه ما یک کوه بود که به صورت دایره واراز پایین تا بالا درخت نارنگی

کاشته بودند و از دور که می دیدی، به نظر می آمد درختان ریشه در خاک ندارند و

معلق در هوا هستند !

و آدمی را یاد باغ های معلق بابل ( پادشاه بابل : هوخشتره )می انداخت حتی زمانی

که از نزدیکش رد می شدی باز ، پایین تنه درختان دیده نمی شد .       

 

من روزی سر کلاس سرگرم تدریس بودم که یکی از دانش آموزان سراسمیه و ناراحت

وارد کلاس شد و گفت : خانم اجازه ، یک اتفاق وحشتناک افتاده ! گفتم : چی شده ؟

گفت : خانم در مدرسه باز بوده و کهره ایی ( بز ) وارد مدرسه شده و کتاب قرآن مرا

دارد می خورد ! من هم بهش گفتم برو کتابت را ازش پس بگیر !

 

بنده خدا دوان دوان به تعقیب بز پرداخت و دو تایی دور مدرسه می دویدند  و آقا بزه

حاضر نبود کتاب را بیندازد و کتاب در دهان می دوید و دانش آموز ما هم در تعقیبش !

 

خلاصه حواس دیگرشاگردان و ما پرت شده بود و ما به تماشا روی سکو تالار ایستاده

و منتظرنتیجه بودیم تا بالاخره شاگرد ما به بز رسید و درگیری تازه شروع شد او کتاب

را گرفته و از دهان بز بیرون می کشید و بز سمج کتاب را رها نمی کرد و حاضر به از

دست دادن غذایش نبود !

 

بعد از کلی کشمکش کتاب به دو نیم شد و نصفش در دست شاگرد ما و نیمه دیگر در

شکم بز ! بود . شاگرد ما با عصبانیت چوبی برداشت به تعقیب بز پرداخت و بز در رفت !

یکی شاگردان داد زد : خجسته ( فقط اسم شاگردم یاده ) ناراحت نشو بزه قرآن خوان

میشه و سواد یاد می گیره ! من دعوایش کردم که پرت و پلا نگوید !

از آن به بعد در نرده ایی مدرسه را می بستیم که بزی وارد مدرسه نشود .

 

(  رویا   )

" روزت مبارک ای معلم از ازل تا ابد " :

 

آواز پرنده در فصل بهار spring cherry branch

 

می توان در سایه آموختن                          

گنج عشق  جاودان اندوختن

 

اول از استاد، یاد آموختیم                          

پس، سویدای سواد  آموختیم

 

از پدر گر قالب تن یافتیم                           

از معـلم جان روشن  یافتیم

 

ای معلم چون کنم توصیف تو                      

چون خدا مشکل توان تعریف تو

 

ای تو کشتی نجات روح ما                        

ای به طوفان جهالت نوح  ما

 

یک پدر بخشنده آب و گل است                     

یک پدر روشنگر جان و دل است

 

لیک اگر پرسی کدامین برترین                    

آنکه دین آموزد و علم  یقین

 

 محمد حسین شهریار

شیطان : سه وقت مواظب ضربه من باش !

 

شیطان (ابلیس) حضرت موسی(ع) را ملاقات کرد، و به او عرضه داشت:
ای موسی! تو آبرودار در خانه خدایی و من یکی از مخلوقات خدایم که
گناهی را مرتکب شدم، و علاقه دارم از آن گناه به درگاه حضرت حق توبه کنم!!
به پیشگاه محبوب عالمیان واسطه شو تا توبه‌ام را بپذیرد. موسی(ع) قبول کرد
و از خداوند مهربان درخواست کرد: الهی! توبه‌اش را بپذیر. خطاب رسید: موسی!
خواسته‌ات را قبول کردم.
به شیطان امر کن به قبر آدم سجده کند، چرا که توبه از گناه جبران عمل فوت
شده است.
موسی(ع) ابلیس را دید و پیشنهاد خدا را به او گفت: ابلیس سخت عصبانی و
خشمگین شد و با تکبر گفت: ای موسی! من به زنده او سجده نکردم، توقع
داری به مرده او سجده کنم!! پس گفت: ای موسی! به سبب اینکه به درگاه
حق جهت توبه من شفاعت کردی بر من حق‌دار شدی، به تو بگویم که در
سه وقت مواظب ضربه من باش که هر کس در این سه موضع مواظب من
باشد از هلاکت مصون می‌ماند:
1- هنگام خشم و غضب، مواظب فعالیت من باش که روحم در قلب تو
و چشمم در چشم تو است و همانند خون در تمام وجودت می‌چرخم، تا به
وسیله تیشه خشم، ریشه‌ات را برکنم.
2- به وقت قرار گرفتن در میدان جهاد، متوجه باش که در آن وقت من
مجاهد فی‌سبیل‌الله را به یاد زن، فرزندان و اهلش می‌اندازم تا جایی
که رویش را از جهاد فی‌الله برگردانم
. 3- بترس از اینکه با زن نامحرم خلوت کنی که من در آن جا واسطه
نزدیک کردن هر دو به هم هستم! (1)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- موعظه خوبان، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، ص 70

" خاطرات یک معلم ( 8 ) " :

کار درباره پایان نامه کارشناسی ارشد ادامه داشت و روزی من در حیاط دانشگاه تهران

برای استراحت نشسته بودم با صحنه جالبی روبروشدم که نقلش خالی از لطف نیست :

 

ظهر بود و حیاط خلوت و تعداد کمی دانشجو عبور می کرد .نزدیکی های من گروهی از

کلاغ ها به دنبال غذا در باغچه های پر از چمن می گشتند .

 

یکی از کلاغ ها تکه غذایی شبیه نان ساندویچی پیدا کرده و نگاهی به اطرافش کرد و

وقتی دید که کلاغ های دیگر کنارش نیستند با پایش و منقارش شروع به کندن زمین و

چمن ها کرد و آن نان را در میان انبوه چمن ها مخفی کرد و با پایش روی چمن ها راه

رفت که مطمئن شود نان ها مخفی شده !

 

من به ناگهان داستان جنگ هابیل و قابیل و این که چگونه به امر خدا دفن کردن جسد

برادر توسط قابیل توسط پرنده ایی به او یاد داده شد برایم تداعی شد ! که این پرنده

چه باهوش است که نان را از بقیه هم نژادهایش مخفی می کند حیرت کردم !

 

(  رویا )

" معلم دلسوز " :


کودکان مکتبی از اوستاد
رنج دیدند از ملال و اجتهاد


مشورت کردند در تعویق کار
تا معلم در فتد در اضطرار


چون نمی‌آید ورا رنجوریی
که بگیرد چند روز او دوریی


تا رهیم از حبس و تنگی و ز کار
هست او چون سنگ خارا بر قرار


آن یکی زیرکتر این تدبیر کرد
که بگوید اوستا چونی تو زرد


خیر باشد رنگ تو بر جای نیست
این اثر یا از هوا یا از تبیست


اندکی اندر خیال افتد ازین
تو برادر هم مدد کن این‌چنین


چون درآیی از در مکتب بگو
خیر باشد اوستا احوال تو


آن خیالش اندکی افزون شود
کز خیالی عاقلی مجنون شود


آن سوم و آن چارم و پنجم چنین
در پی ما غم نمایند و حنین


تا چو سی کودک تواتر این خبر
متفق گویند یابد مستقر


هر یکی گفتش که شاباش ای ذکی
باد بختت بر عنایت متکی


متفق گشتند در عهد وثیق
که نگرداند سخن را یک رفیق


بعد از آن سوگند داد او جمله را
تا که غمازی نگوید ماجرا


رای آن کودک بچربید از همه
عقل او در پیش می‌رفت از رمه


آن تفاوت هست در عقل بشر
که میان شاهدان اندر صور


زین قبل فرمود احمد در مقال
در زبان پنهان بود حسن رجال

 

" مولوی "

رایحه نرگس :

 

 

امام خامنه ای چه سالی به دیدار امام زمان(عج) شرفیاب شد؟

 

"خیبرآنلاین" -آیت الله مهدی احدی طی یک سخنرانی ضمن بیان نکات جالب توجه، به بازگویی بخشی از سخنان آیت الله کاظمی صدیقی در بیت رهبری پرداختند.
به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، آیت الله احدی که از شاگردان آیات عظام محمدتقی بهجت، رضا بهاءالدینی، میرزا هاشم آملی، سید محمدرضا گلپایگانی، فاضل لنکرانی، علامه افغانی، اشتهاردی و بزگان کنونی حوزه یعنی علامه انصاری شیرازی، علامه حسن زاده آملی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی و جوادی آملی و سید محمد هاشمی شاهرودی است، در سخنان خود که به بازنشری از بیانات آیت الله صدیقی در مراسم بیت رهبری بود، به دعای مستجاب آیت الله بهاءالدینی و تشرف امام خامنه ای به محضر امام زمان(عج) اشارات صریحی کرد.
 
متن کامل بخشی از سخنان این مدرس حوزه علمیه قم که در مردادماه 1389 ایراد شده است، بدین شرح است:
"مطلبی را به شما عرض می کنم شاید نشنیده باشید. جناب آقای صدیقی شب فاطمیه روی منبر در بیت ایشان (بیت رهبری) که آقای رییس جمهور نشسته بود، آقای هاشمی بود، سران مملکتی بودند، قوه قضاییه، همه بودند. آقای صدیقی روی منبر این مطلب را گفت و آن را نتوانست تمام کند، همین که خواست تمام کند فریاد گریه جمعیت و حضار بلند شد. دیدند این جمعیت به سوی آقا دارند حمله می کنند که به عنوان تبرک به ایشان دست بزنند، آقا را بردند و دیگر نتوانستند جمعیت را اداره کنند.

 

و آن مطلب این بود: من همه ساله مکه که می رفتم، قبل از رفتن به مکه به محضر آیت الله بهاءالدینی می رسیدم و توصیه می خواستم از ایشان. ایشان به من توصیه هایی می کرد و من این توصیه ها را در سفر مکه عمل می کردم. بعدهم که داشتم می آمدم، یک عمامه ای یا چیزی را برای ایشان هدیه می خریدم. این دفعه که رفتم محضر ایشان این مطلب را فرمودند:

شما وقتی که می روید مسجدالنبی از قسمت جنوب شرقی مسجد، از آن قسمت هفت قدم می آید به جلو و قسمت بعدی را هم گفت که من نمی توانم دقیق به شما بگویم، به خاطر اینکه ایشان این را به ودیعت پیش من گذاشت. آن وقت از دو طرف به من دستور داد وقتی که قدم زدی آمدی جلو رسیدی به آنجا، آنجا بنشین و این ذکر سبعه را بگو. این ذکر را که گفتی ان شاءالله به حوائجت خواهی رسید.

ذکر سبعه عجیب است، علامه حسن زاده آملی بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب اذکار سبعه را دارد که اینها را از آسیدعلی آقا قاضی گرفتند، ذکر سبعه واقعاً یک ذکری است که معجزه می کند در نفس انسان، عجیب معجزه می کند.

آقای صدیقی می گوید، عرض کردم: آقای بهاءالدینی چه وجهی دارد که من باید آنجا بنشینم و این اذکار سبعه را بگویم؟ چه وجهی دارد هفت قدم از آنجا قدم بزنم؟

حالا همه دارند مثل شما گوش می دهند، همه دارند دقت می کنند آقای صدیقی چه می خواهد بگوید؟

 

گفت: وجهش این است که دارم به شما می گویم فقط پیش شما بماند. وقتی که حضرت زهرا سلام الله علیها آمد برای دفاع از علی ابن ابیطالب علیه السلام بدنش خون آلود بود وقتی که آمد، که داخل مسجد وارد نشد، وقتی که برگشت دیگر توان از او رفت دیگر به گونه ای شد که می خواست ادامه راه را بدهد، نتوانست، آنجا نشست و فکر می کنم که آن مکان به خون فاطمه سلام الله علیها رسیده است؛ آنجا حاجتتان را بخواهید.

فریاد گریه جمعیت بلند شد، بعد آقای بهاءالدینی می گوید: این کار را انجام بده. ایشان می گوید: من رفتم این کار را انجام دادم، حالا تو نگو آقای بهاءالدینی خودش هم نظر دارد، نیت دارد یا حاجتی دارد، چون خودش مشرف نمی شود.

حالا جالب این است که حضار دارند به آقای صدیقی توجه می کنند، از اعیان شخصیتی مملکت و هم آقایانی که شرکت کننده بودند، ایشان هم با ضرس قاطع دارد مطلب را می گوید.

گفت: من رفتم مدینه همین کار را انجام دادم، بعد از این رفتم مکه دیدم از بلندگو صدا می زنند: آقای صدیقی دوباره بروند مدینه، من دوباره رفتم مدینه. چند روزی مدینه ماندم، وقتی برگشتم به ایران یک عمامه ای خریده بودم رفتم محضر حاج آقا، رسیدم، تا سلام علیک کردم بدون اینکه حرفی بزنم، حاج آقا بهاءالدینی فرمودند: میدانی ثمره ذکر امسال چه بود؟

گفتم: نه!

گفت: نمیدانی ثمره ذکر امسال چه بود، نگرفتی؟

گفتم: نه!

فرمود: امسال ثمره ذکر شما یکی این بود که شما دو بار آمدید مدینه!

گفتم: شما مطلعید من دو بار امسال آمدم مدینه؟

گفت: بله آنجایی که نشسته بودید ذکر می گفتید، در آنجا با تو بودم.

این نوارش در بیت آقا هست، دم در که می فروشند، نوار سه سال قبل فاطمیه؛ بعد برگشت و گفت: ثمره دوم اینجا بود، که تا گفت مجلس به هم پاشید، اینقدر مردم به خودشان زدند و گریه کردند که آقا تشریف بردند؛ دیدند که دیگر نمی شود جمعیت را اداره کرد.

فرمودند: ثمره دوم این بود که آن نیتی که من می خواستم، به آن نیت رسیدم و آن این بود که امسال مقام معظم رهبری به دیدار امام زمان نائل آمد.

" خاطرات یک معلم ( 7 ) " :

برای کار پایان نامه کارشناسی ارشد در تهران جاهای زیادی رفتم از جمله کتابخانه

مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان بود .

 

یک روز که در کتابخانه سرگرم نسخه برداری بودم و بعد از مدتی برق رفت و من به

طبقه دوم رفته و وارد سرویس بهداشتی کارمندان کتابخانه شده ودر حال شستن

دستم بودم و چون برق رفته بود بسیار تاریک بود و به زحمت فضای اطراف را

می توانستی ببینی .

 

دستم زیر شیر آب بود ودر حال شستن دستم بودم که دیدم خانمی وارد سرویس شد

و ناگهان بی مقدمه به من گفت : جنی یا آدم ! جا خوردم و شیطنتم گل کرد که سر به

سرش بگذارم اما دلم نیامد و پیش خودم گفتم بنده خدا ممکن است حرف مرا باور کند

و سکته کند !

 

خشک و رسمی بهش گفتم آدمم . و او در رفت ! و من سریع از آن جا خارج شدم که من

را نبینند و هر دفعه توی کتابخانه مرا به همدیگر نشان ندهند که اجنه محقق در کتابخانه

هست .

 

( رویا )

" خلیج فارس از ابتدای تاریخ خلیج فارس بوده است / نگاه اعراب به خلیج فارس مقطعی است"

یک استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل معتقد است :
 
نام خلیج فارس به واسطه اسناد و مدارک تاریخی موجود هیچگاه قابل تغییر
 
به نام مجعول خلیج عربی نخواهد بود.          
  
تصویر خلیج فارس از ابتدای تاریخ خلیج فارس بوده است / نگاه اعراب به خلیج فارس مقطعی است               

سید رسول موسوی در گفت وگو با جام جم آنلاین در آستانه 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس به سابقه تاریخی این منطقه اشاره می کند و می گوید:خلیج فارس از روزی که تاریخ به نگارش در آمد به همین نام شناخته شده است وبرای آن نام دیگری وجود نداشته و ندارد.حتی تمام اسناد و مدارک تاریخی موجود در این خصوص نیز گواه این واقعیت است اما اینکه عده ای نام دیگری بر این منطقه گذاشته اند به تحولات سیاسی دهه 70 میلادی در عراق ومصر بر می گردد.البته فراموش نکنیم که در مصر نیز اسنادی وجود دارد که در آن به صراحت از نام خلیج فارس استفاده شده است به طوریکه در کتب درسی قدیمی مصر نیز نام خلیج فارس به کار برده اند.تا اینکه بدنبال یکسری حرکت های ناسیونالیستی در جهان عرب بحث تغییر نام خلیج فارس از سوی کشورهای همسایه مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه این ادعا ها هیچ مرجعیت علمی ندارد می افزاید :حتی سازمان ملل نیز با توجه به این نکته که معتقد است اسامی ونام های تاریخی باید همچنان حفظ شود در تمام اسناد خود از نام خلیج فارس استفاده کرده و اسم مجعول عربی را به رسمیت نشناخته است.

موسوی بحث بر سر زبان افتادن تغییر نام خلیج فارس را عموما ناشی از تحولات سیاسی منطقه می داند و می گوید :اصولا زمان هایی که روابط متعادل ومنطقی میان ما و کشورهای عربی وجود دارد خلیج فارس همچنان خلیج فارس است و وقتی روابط کمی تیره وتار می شود این نام از سوی اعراب به خلیج عربی تغییر می یابد .

وی تاکید می کند : ضمن اینکه باید از تمامی اسناد ونقشه های تاریخی برای حفظ نام خلیج فارس بهره برد ، حفظ روابط بین الملل با کشورهای عربی نیز این موضوع را خود به خود برطرف خواهد کرد.

این استاد دانشگاه همچنین اقدامات حقوقی از سوی دولت ایران را چندان ضروری نمی داند و معتقد است که مطالعات بلند مدت سیاسی در جهت بهبود شرایط و روابط بین الملل بهترین راه حل است .

کد خبر :             2368095487871283426

" جام جم "

اسما ء الحسنی (10) :

قاهر :

 

" خداوند ، کمال اقتدار و توانایی را بر بندگان دارد "

                        سوره ، انعام ، آیه 61

 

خواص :

 

1- مداومت بر این اسم ، موجب بیرون رفتن دوستی دنیا از دل است

و برای غلبه و قوت بر دشمنان بسیار نافع است .

2- اگر کسی بعد از هر نمازی "  306  "  بار این ذکر را بگوید بر دشمنان

غلبه پیدا می کند ، مجرب است .

3- اگر کسی بعد از نماز روز جمعه "  100  " بار این اسم را بگوید بر

دشمنش مقهور و باطنش مصفّا و مطالبش برآورده می شد .

4-گفتن این اسم "  306  " بار برای رفع همّ و غمّ والم و محنت و رهایی

از زحمت دنیا و غلبه بر نفس آمّاره مجرب است .

5-اگر این اسم "   200  " بار برای پیدا شدن گمشده بخواند ، پیدا

شود

6- اگر امانتی به کسی داده باشد و نتواند از او بگیرد "  200  " مرتبه

با در نظر گرفتن اسم شخصی که امانت نزد اوست بخواند ، امانت به

او رد می شود .

7- خواندن این اسم را "  100  " بار برای دفع دشمن مجرب است .

8- جهت بیرون کردن محبت دنیا و مادیات از دل و جانشین کردن

محبت دنیا خدا در دل در هر روز "  306  " بار ذکر "  یا قاهر  "

خوانده شود .

9- جهت برآورده شدن حاجتی که از هیچ طریقی برآورده نشده ، چهل

جمعه پشت سر هم ، بعد از یکی از نمازهای صبح ، ظهر یا عصر با

در نظر گرفتن حاجت "  100  " بار ذکر "  یا قاهر  " گفته شود .