اکنون
امام زمان ارواحنا فداه در غیبت به سر میبرند ولی پس از ظهور، حکومت
جهانی تشکیل میدهند که البته به یارانی نیاز دارند. قول مشهور اینست که
تعداد یاران اصلی امام که حکم وزرای حضرت را در حکومت جهانیاش دارند، 313
نفر هستند. در روایات ویژگیهای زیادی برای یاران حضرت برشمردهاند که حتما
قابل توجه است که ایشان با چه ویژگیهایی در زمره یاران حلقه اول امام
قرار گرفتهاند.
![اصحاب امام زمان](https://img.tebyan.net/big/1401/08/1006614521672331212642170216123916023811.jpg)
دور از هر ترس و غمی
شاید
بتوان گفت: که مهمترین ویژگی یاران امام زمان ارواحنا فداه این است که
آنها مصداق کامل "اولیاء الله" (دوستان خدا) هستند. در قرآن کریم
میفرماید: ألا إنَّ اَوْلیاءَ اللّهِ لا خَوْفٌ عَلَیهم وَ لا هُمْ
یحزنون(یونس، 62)؛ آگاه باشید که بر دوستان خدا بیمی نیست و غمگین
نمیشوند.
![](https://storage.backtory.com/tapsell-server/loader/lottie-logo/Type+78X20.svg)
اینکه
کسی از هیچ چیز ترسی به دل راه ندهد و اندوهگین نشود تنها زمانی
امکانپذیر است که جز خدا را نبیند و جز به او نیندیشد. این اوج کمال آدمی و
بالاترین مرتبهای است که یک انسان میتواند به آن دست یابد.
امام صادق
علیهالسلام میفرماید: خوشا به حال شیعیان قائم که در زمان غیبتش منتظر
ظهور او و فرمانبردارش هستند، آنان اولیای خدا هستند، همانها که نه ترس
آنها را فرا میگیرد و نه اندوهگین میشوند. (کمالالدین و تمامالنعمه،
ج۲، ص۳۵۷)
امیرالمومنین علیهالسلام فرمود: نـه از نسلهای گذشته کسی از آنان سبقت گرفته و نه از آیندگان کسی به مقام والای آنها میرسد.
جانبازان سلحشور
اصحاب
امام در حدّی از ایثار و جانبازی و شجاعت و سلحشوری هستند که به فرموده
امام سجاد علیهالسلام دشمنان امام زمان ارواحنا فداه جمع میشوند تا آن
حضرت را به شهادت برسانند، همین 313 نفر با دفاع قهرمانانه و جانبازی در
راه آن بزرگوار، دشمنان را دفع کرده و آنان را شکست میدهند. (بحارالانوار،
ج52، ص306)
پرچمداران و حاکمان روی زمین
در
روایات این اصحاب تشبیه به 313 نفر مسلمان شجاع و سلحشور شدهاند که در
جنگ بدر، نخستین شکست بزرگ را بر کفّار و دشمنان اسلام وارد آوردند، که تا
آن وقت دشمنان چنین شکستی از اسلام نخورده بودند و اصلاً تصوّر چنین شکستی
را نمیکردند. به علاوه، این 313 نفر پرچمداران روی زمین و حاکمان خدا بر
مردم در سراسر زمین میباشند، این ویژگیها حکایت از آن میکند که این
افراد علاوه بر سلحشوری و شجاعت، دارای علم و بینش بوده که لیاقت رهبری
جوامع را دارند و شایستگی آن را دارند که پرچمدار کشورها باشند.
شاید
بتوان گفت: هنگام برقراری حکومت جهانی امام زمان ارواحنا فداه همه جهان به
313 ایالت و استان تقسیم گردد و در هر یک از این ایالتها و استانها، این
مردان بزرگ رهبر آنها میشوند. امام صادق علیهالسّلام فرمود: گویا امام
قائم علیهالسّلام را بر بالای منبر کوفه مینگرم که یارانش 313 نفر، به
تعداد جنگآوران مسلمان جنگ بدر، اطرافش را گرفتهاند. این یاران
پرچمداران و حاکمان بر مردم در زمین از جانب خدا هستند. (بحارالانوار،
ج52، ص436)
با قدرت و توان بسیار
به
هر کدام از آنها قدرت چهل مرد داده شده و قلب آنها محکمتر از پارههای
آهن است. اگر به کوههایی از آهن برخورد کنند آنها را از جا برمیکنند و
شمشیرهای آنان از حرکت باز نمیایستد، تا زمانی که خداوند راضی شود.
(بحارالانوار، ج52، ص327)
رکنها و پایههای خللناپذیر
کلمه
«اوتاد» جمع «وَتَد» به معنی میخ است و با توجه به آیه 7 سوره نبأ خداوند
می فرماید: وَالجِبالَ أَوتاداً؛ ما کوهها را میخهای زمین قرار دادیم. (
که زمین را نگهدارند و به وسیله آن، زمین از هم نپاشند). یاران امام هم از
مردان بسیار خالص و دلاورند که همچون کوه استوار، در خدمت امام ارواحنا
فداه به سر میبرند.
در روایات تعداد اینان را سی نفر بیان کردهاند
که همواره در خدمت امام عصر ارواحناه فداه به سر می برند. هر کدام از
آنها که از دنیا بروند، فرد شایسته دیگری جانشین او میگردد و زمین خالی
از اوتاد نمیشود.(غیبت طوسی، ص102/ بحارالانوار، ج52، ص158)
جوانمرد و نیرومند
عصائب:
طبق بعضی از روایات اینها یاران امام زمان ارواحنا فداه در عراق هستند که
هنگام ظهور آن حضرت خود را به مکه میرسانند و با ایشان بیعت میکنند.
(المجالس السنیه، ج5، ص699) معنی «عصائب»، جمع «عصبه» به معنی جوانمردان
رشید و نیرومند است.(اثبات الهداة، ج7، ص38)
امام
صادق علیهالسّلام فرمود: گویا امام قائم علیهالسّلام را بر بالای منبر
کوفه مینگرم که یارانش 313 نفر، به تعداد جنگآوران مسلمان جنگ بدر،
اطرافش را گرفتهاند. این یاران پرچمداران و حاکمان بر مردم در زمین از
جانب خدا هستند
صالحان و نیکوکاران
ویژگی
دیگر ایشان ابدال است. اینها یاران امام زمان ارواحنا فداه در شام هستند و
هنگام خروج و ظهور آن حضرت، خود را به مکّه رسانده و با آن حضرت بیعت
میکنند. (المجالس السنیه، ج5، ص699و 709) معنی ابدال چنان که مرحوم طریحی
در مجمع البحرین می گوید: آن ها جمعی از صالحان می باشند ، که همواره در
زمین هستند، وقتی یکی از آنها فوت کند، خداوند بدل او، شخص صالح دیگری را
میگذارد، اینها چهل یا هفتاد نفر در شام هستند و یا سی نفر در جای دیگر.
(مجمع البحرین، ماده بدل) بنابراین اینها مردان خالص و کامل و صالح روی
زمین هستند. شخصی از امام رضا علیهالسّلام در مورد ابدال پرسید، امام
فرمود: ابدال، اوصیای پیامبران هستند.(سفینة البحار، ماده بدل)
پاک سرشت و خوشنفس
«نجباء»
که جمع «نجیب» به معنی افرد پاکسرشت و خوشنفس و جوانمرد است. طبق روایتی
از امیرالمومنین و امام باقر علیهماالسّلام ایشان یاران امام زمان ارواحنا
فداه از سرزمین مصر هستند. امیرالمومنین علی علیهالسّلام فرمود: الابدال
بالشام و انجباء بمصر و العصائب بالعراق (مجمع البحرین ماده عصب).
پارههای متراکم ابر پاییزی
رفقاء
یاران امام زمان ارواحنا فداه از کوفه هستند و خود را هنگام ظهور به مکّه
رسانده و با آن حضرت بیعت میکنند و همچون پارههای متراکم ابر پاییزی به
سوی مکّه روانه میشوند. (المجالس السنیه، ج5، ص709) با توجه به معنی «رفق»
و «رفاقت» که نشانگر صفا و صمیمیت و پیوند محکم آنهاست، به ویژگی دیگر
یاران مخلص امام زمان ارواحنا فداه نیز پی میبریم.
غیر عرب
اعاجم
یعنی غیر عرب. امام زمان ارواحنا فداه یاران بسیار مقاوم و خستگیناپذیر و
مخلص در این کشورهای عجمی دارد. ایشان هسته مرکزی ارتش نیرومند امام
علیهالسّلام را در کشورهای عجمی تشکیل میدهند و به توسعه آن اقدام جدّی
دارند. (بحارالانوار، ج53، ص8و9)
اصحاب
امام در حدّی از ایثار و جانبازی و شجاعت و سلحشوری هستند که به فرموده
امام سجاد علیهالسلام دشمنان امام زمان ارواحنا فداه جمع میشوند تا آن
حضرت را به شهادت برسانند، همین 313 نفر با دفاع قهرمانانه و جانبازی در
راه آن بزرگوار، دشمنان را دفع کرده و آنان را شکست میدهند
جوان بودن
امیرالمومنین
علی علیهالسّلام فرمود: اصحاب امام زمان ارواحنا فداه جوانند و پیر در
آنها یافت نمیشود، جز مثل سرمه در چشم و نمک در غذا، که کمترین مقدار در
غذا نمک است. (اثبات الهداة، ج7، ص37)
اصحابی با مقامی بینظیر
سربازان
و یاران امام زمان ارواحنا فداه مانند دیگر مؤمنان پارسا، دارای ایمان و
عمل صالح میباشند. آنان علاوه بر این خصوصیت، دارای امتیازات و ویژگیهای
خاصی هستند که آنها را از مؤمنان دیگر برجسته میسازد، آنگونه که
امیرالمومنین علیهالسلام فرمود: نـه از نسلهای گذشته کسی از آنان سبقت
گرفته و نه از آیندگان کسی به مقام والای آنها میرسد. (بحارالانوار، ج52،
ص304 و 307)
منتظر، با تقوا و اخلاق نیک
امام
صادق(ع) در روایتی ویژگیهای کلی و برنامههای کسانی را که میخواهند از
یاران امام زمان ارواحنا فداه باشند، چنین بیان کردهاند: هر کس خوشحال
میشود و دوست دارد که در شمارِ یاران امام زمان ارواحنا فداه باشد، باید
سه ویژگی داشته باشد:
1- منتظر بودن: انتظار فرج ویژگی نخست یاران امام مهدی(عج) است. البته انتظار به معنای حقیقی آن.
2- با ورع بودن: دومین ویژگی یاران امام زمان ارواحنا فداه تهذیب نفس و خودسازی است. دوری از گناه، تقوا و دوری از مکروهات و شبهات.
3- داشتن اخلاق نیکو: اخلاق نیکو و کریمانه از دیگر ویژگیهای یاران و سربازان امام زمان ارواحنا فداه است.(اثبات الهداة، ج7، ص92)
توصیف یاران امام در کلام امیرالمومنین
یاران
همچنان که در بالاترین درجه تقوا و پرهیزکاری قرار دارند، از نظر کمال
علمی نیز در بالاترین درجه قرار گرفته و از جام حکمت الهی و معرفت دینی،
چنانکه باید، سیراب شدهاند. امیرالمومنین علیهالسلام در اینباره
میفرماید: «... پس گروهی در آن فتنهها صیقلی میشوند، مانند صیقلی که
آهنگر به شمشیر میدهد. دیدههای آنها به نور قرآن جلا داده و روشن میشود
و تفسیر در گوشهایشان جا گرفته شود. در صبح و شب، جام حکمت را به آنها
مینوشانند. (شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید، خطبه 150، ج9، ص126)
+ نوشته شده در جمعه پانزدهم دی ۱۴۰۲ ساعت 0:2 توسط شجره طیبه
|
نظر بدهید
![](https://fa.al-shia.org/wp-content/uploads/2019/07/1309536.jpg)
اشاره:
بنابر
آموزه دین مبین اسلام حضرت مهدی(عجالله فرجه) روزی ظهور خواهد کرد و بساط
ظلم را با از بین بردن قدرتهای استعماری و طاغوت برخواهد چید. اما سؤال
اینجا است که با حاکمیت قدرتهای بزرگ در جهان و با تکنولوژی نظامی
پیشرفتهای که در اختیار آنان است چگونه پیروزی امام زمان بر آنان امکان
پذیر خواهد. در این مقاله این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و کیفیت پیروزی
آن حضرت بیان گردیده است.
بنا
بر احادیث و اخبار متواتر و مسلمی که در منابع اهل سنّت و منابع شیعی وجود
دارد، با قیام و ظهور قائم آل محمّد (علیهالسّلام) تمام نظام ها و
قدرتهای ستمگر که به پیشرفتهترین سلاح ها و تکنولوژی های عصر مجهزّند،
سرنگون میشوند، و در سایه نظام و حکومت مقتدر حضرت مهدی (علیهالسّلام)
جهان پر از جور و ستم، سرشار از عدل و داد میگردد، و صلح و امنیت در سراسر
گیتی پدید میآید. بدون تردید قیامی که منجر به نابودی ظلم و جور به طور
کامل گردد، و تمام قدرتهای استکباری مجهّز به تکنولوژی و سلاحهای پیشرفته
را از بین ببرد، قطعاً در اثر رشادت و فداکاریهای اصحاب و یاران آن حضرت
است که امدادهای غیبی و عنایات ویژه خداوند سبحان را با خود دارند، و در
اثر لیاقت و شایستگیهایی که کسب کردهاند، خداوند توان و نیروی
خارقالعادهای را به آنها میبخشد به گونهای که قلب های آنان استوارتر
از کوه هست، و اگر از کوه های آهنین عبور کنند آنها را از جا برمیکنند، و
روی آبها راه میروند، و بر روی ابرها حرکت میکنند، با فرشتگان الهی
همراه و همگام هستند، و حتی برخی از آنها بر فرشتگان سبقت میگیرند،(۱) و
دستورالعملهایی را که باید به آنها عمل کنند، روی کف دست های خویش
میبینند(۲).
از
جمله یاران صاحب الزمان(علیهالسلام)، حضرت خضر(علیهالسلام)،
الیاس(علیهالسلام)، و عیسی (علیهالسلام) هستند که هر کدام از این
پیامبران الهی دارای نیروی خارقالعاده عجیبی است که خداوند به آنها
بخشیده است حضرت خضر(علیهالسلام) در دریا، حضرت الیاس(علیهالسلام) در
خشکی و حضرت عیسی(علیهالسلام) در آسمان است، و به هنگام قیام قائم
(عجالله فرجه) به خدمت آن حضرت آمده و پشت سرش به نماز میایستد، و
بیتردید این پیامبران الهی دارای نیرویی خارقالعاده اند . همچنین سایر
اصحاب و یاران آن حضرت. روایات و احادیث زیادی دلالت دارد که یاران حضرت
دارای نیرویی خارقالعاده اند که به بعضی از آنها اشاره میگردد:
الف: احادیث و روایاتی که دلالت دارند حضرت خضر(علیهالسلام)، الیاس(علیهالسلام) و عیسی(علیهالسلام) از یاران آن حضرت اند:
در
اینکه حضرت خضر(علیهالسلام)، الیاس(علیهالسلام)، و عیسی(علیهالسلام)
از پیامبران الهی اند و دارای نیروی خارقالعاده میباشند، جایی تردید و
شکی نیست، و در جایش این امر به اثبات رسیده است. در اینجا به ذکر بعضی
احادیث میپردازیم که آن بزرگواران از یاران حضرت مهدی (علیهالسّلام)
هستند.
۱.
انس بن مالک ،به صورت ارسال نقل کرده است که حضرت خضر(علیهالسلام) در
دریا، و حضرت الیاس(علیهالسلام) در خشکی است و هر شب در کنار سدی که
ذوالقرنین بین مردم و یأجوج و مأجوج ساخته جمع شده ، در هر سال حج به جا
آورده و از زمزم جرعهای مینوشد که تا سال آینده برای ایشان کافی خواهد
بود. غذای آنها هم همین است (و ظاهراً مراد این است که این دو پیامبر
آمادهاند تا حضرت قیام کند و از یاران آن حضرت باشند.)(۳)
۲.
حسن بن فضال نقل کرده است، از امام علی بن موسی الرضا (علیهالسّلام)
شنیدم که میفرمود: «خضر (علیهالسلام) از آب حیات نوشید و زنده است، و تا
زمانی که در صور بدمند نمیمیرد، آن حضرت نزد ما میآید و ما صدایش را
میشنویم ولی جسم او را نمیبینیم، او هر کجا یاد شود، حضور مییابد، اگر
کسی از شما او را یاد کرد باید بر او سلام و درود بفرستد… خدای سبحان با
همدمی خضر (علیهالسّلام) اضطراب و تنهایی قائم ما را در زمان غیبتش برطرف
میسازد.(۴)»
۳.
سعید بن جبیر به نقل از ابن عباس گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
فرمود: «همانا خلفای من و اوصیای من و حجتهای خدا بر خلق بعد از من دوازده
نفر میباشند، اول ایشان علی و آخر ایشان مهدی است، روح الله، عیسی بن
مریم فرود میآید و پشتسر مهدی نماز میخواند. او به نور خدا زمین را روشن
میسازد، و سلطنت او در مشرق ومغرب زمین گسترش پیدا میکند».(۵)
۴.
در کتاب الفتن ،حافظ ابی نعیم به سند خود از ابی سعید خدری نقل می کند که:
«فرمود آن کس که عیسی بن مریم پشت سر او نماز میخواند از ما است، و در
همین کتاب به سند خود از هشام بن محمد گوید: آن مهدی که پشتسر او عیسی
نماز میخواند از ما است.(۶)»
بنابراین،
حضرت خضر(علیهالسلام)، الیاس(علیهالسلام) و حضرت عیسی (علیهالسلام) از
یاران حضرت مهدی (علیهالسّلام) هستند و در جایش به اثبات رسیده است که
حضرت عیسی (علیهالسّلام) و نیز دیگر پیامبران(علیهالسلام) دارای اعجاز و
نیروی خارقالعاده هستند.
ب) احادیث و روایاتی که دلالت دارند که یاران آن حضرت دارای نیروی خارقالعاده هستند.
احادیث
و روایاتی که دلالت دارد بر اینکه یاران و اصحاب آن حضرت دارای نیروی
خارقالعاده اند، فراوان است، و در اینجا به ذکر چند حدیث اکتفا میشود:
۱.
از امام باقر(علیهالسلام) و امام صادق (علیهالسلام) روایت شده که در
تفسیر آیه مبارکه (ولئن اخرنا عنهم العذاب الی امه معدوده) (۷) فرمودند:
«منظور از،شماری از امت که در ایه امده است، اصحاب حضرت مهدی
(علیهالسّلام) هستند که در آخر زمان به سیصد و سیزده نفر میرسند به
تعداد اهل بدر، و آنها همانند آمدن تکههای ابر درفصل پاییز، در یک ساعت
گرد هم جمع میشوند.» (۸)
۲.
علی بن حمزه از ابوبصیر از امام صادق (علیهالسّلام) سخن لوط
(علیهالسّلام) را نقل میکند که به قوم خود گفت: «لو انّ لی بکم قوّه أو
آوی الی رکن شدید. ای کاش در برابر شما قدرتی داشتم، یا تکیهگاه و پشتیبان
محکمی در اختیار من بود.» (۹)و می فرماید: سخن لوط(علیهالسلام) جز آرزوی
قوّت قائم (علیهالسّلام)نبوده است، و جز قدرت و قوّت اصحاب آن حضرت را
یادآور نشده است، و آنهایند رکن محکم. چون به هر یک مرد از آنها قدرت چهل
مرد داده میشود، و قلب هایی استوارتر از پارههای آهن دارند، اگر از
کوههای آهن عبور کنند آنها را از جای برمیکنندو شمشیرشان را بر زمین
نمیگذارند تا خدای عزوجل از آنها راضی گردد(۱۰).»
۳.
مسعود بن سعد جعفی از جابر، از امام باقر (علیهالسّلام) نقل کرده است که
فرمود: «خداوند متعال در دل شیعیان ما وحشت میاندازد، امّا هنگامی که
قائم ما (علیهالسلام) قیام کند و مهدی (علیهالسلام) ما ظهور کند، یک مرد
از شیعیان پر جرأتتر از شیر، و کاریتر و نافذتر از نیزه خواهد بود.» (۱۱)
۴.
عبدالله بن حماد انصاری، از ابیجارود، از امام باقر (علیهالسّلام)
روایت کرده که آن حضرت فرمود: «یاران و اصحاب قائم سیصد و سیزده نفر هستند…
که بعضی از آنها در روز روی ابر راه میروند… و بعضی از آنان بر فراش
خویش خوابیده و صبحگاهان در مکه هستند.» (۱۲) و نیز احادیثی به همین مضمون
با اندک تفاوتی از مفضل بن عمر از امام صادق (علیهالسّلام)، و از ابو
خالد کابلی، از علی بن الحسین (علیهالسّلام) یا از امام باقر
(علیهالسّلام)(۱۳) و از محمد بن فضیل از امام رضا (علیهالسّلام)(۱۴)
روایت شده است.
۵.
علی بن حمزه از امام صادق (علیهالسّلام) روایت کرده که فرمود: «جوانان
شیعه بر پشت بام های خود خوابیدهاند که ناگهان در یک شب بدون هیچ قرار
قبلی در مکه در اطراف صاحب خود حضرت مهدی (علیهالسّلام) جمع
میگردند»(۱۵)
۶.
ابو خالد کابلی از امام زینالعابدین (علیهالسّلام) نقل کرده که فرمود:
«کسانی که شب هنگام از بسترهای خویش ناپدید و مفقود میشوند سیصد و
سیزده نفر به تعداد اهل بدر هستند که صبحگاهان در مکه حضور پیدا میکنند، و
این فرموده خداوند عزوجل است که فرمود: «هر کجا باشید خداوند همگی شما را
خواهد آورد» و آنان یاران قائم (علیهالسّلام) هستند»(۱۶)
۷.
از امام صادق (علیهالسّلام) روایت شده که آیه «اینما تکونوا یات بکم
الله جمیعاً»(۱۷) درباره ناپدیدشدگان از اصحاب و یاران حضرت مهدی
(علیهالسّلام) نازل شده است. چون آنان شبانگاهان از بستر خویش ناپدید شده
و صبحگاهان در مکه دیده میشوند، و برخی از آنان به وسیله ابر سیر
میکنند… و آنهایی که در روز با ابر حرکت میکنند از نظر ایمان با عظمت و
افضلتر از دیگران هستند»(۱۸)
۸.
محمد بن حنفیه، از پدرش امام علی (علیهالسّلام) و او از رسول خدا
(صلیالله علیه و آله) نقل میکند که آن حضرت فرمود: «حضرت مهدی از ما اهل
بیت میباشد که خداوند امر قیام حضرت را در یک شب سروسامان میبخشد.»(۱۹)
از این احادیث به خوبی استفاده میشود که یاران آن حضرت دارای توان و نیروی خارقالعاده هستند زیرا:
۱.
در این احادیث تصریح شده که یاران حضرت نیرو و قوّت چهل نفر را دارند و
میتوانند کوه ها را از جایش برکنند. از لسان حدیث استفاده میشود، که این
قوّت و نیرو با صرفنظر از به کار گرفتن ابزارهای پیشرفته بشری عادی آن روز
است.
۲.
احادیث مزبور به صراحت میرساند که یاران آن حضرت بدون استفاده از ابزار و
وسیلههای عصرشان با نیرو و توانی که خداوند به آنها عنایت میکند به
وسیله ابر و غیره در یک شب ناگهان طیالارض میکنند و در مکه حاضر میشوند.
این امر قطعاً به وسیله هواپیما و یا سایر وسایل و ابزار زمانشان
نمیباشد. چون در روایات تعبیر مفقود و ناپدید شدن آمده است که آنها از
بستر خویش ناگهان مفقود میشوند، و تعبیر مفقود شدن در یک شب، درباره کسی
که سفر عادی با هواپیما و غیره بکند، نادرست است. بدون تردید، گرد آمدن
یاران آن حضرت در یک شب در مکه معظمه از امور خارقالعاده است که در اثر
لیاقت و شایستگی به آن دست یافتهاند.
۳.
در برخی از احادیث(۲۰) تصریح شده است که وقتی یاران حضرت در مکه حضور پیدا
میکنند، اهل مکه از پذیرایی آنها امتناع میورزند، و میگویند: اینها از
کجا آمدهاند؟ اینها نه برای حج و عمره آمدهاند و نه برای تجارت و سیاحت،
و نه با هیچ قافله و وسیله ای آمدهاند. گفتگوهای اهل مکه، که برخی احادیث
به آنها اشاره دارد، آمدن یاران حضرت را با هر گونه سیاره و هواپیما نفی
میکند.(۲۱) بلکه آنان به وسیله عنایت و قوت و نیرویی که خداوند در اختیار
آنها قرار داده طیالارض کرده و به خدمت حضرت رسیدهاند.
۴.
در برخی از احادیث تصریح شده است که یاران حضرت در یک ساعت، همانند ابرهای
متفرق و پاره پاره پاییزی جمع میشوند. بیتردید اجتماع سیصد و سیزده نفر
بدون قرار قبلی، و ناگهانی و آن هم در یک ساعت، با سفر عادی به وسیله
هواپیما که نیازمند گذرنامه، ویزا، و تهیه سایر مقدمات سفر میباشد، آن هم
از کشورهای مختلف دنیا، سازگاری ندارد، بلکه این عمل خارقالعاده یکی از
شاخص ها و ویژگیهای یاران آن حضرت است، که به وسیله ایمان، و شایستگی به
آن میرسند و مورد لطف و عنایت خداوند قرار میگیرند، چنانکه خود حضرت مورد
لطف و عنایت خاصه خداوند است. امام باقر (علیهالسّلام) در تفسیر این
کلام خداوند «یا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السموات و
الارض فانفذوا لا تنفذون الاّ بسلطان»(۲۲) میفرماید: «حضرت قائم با هفت
هودج از نور در پشت کوفه فرود میآید و کسی نمیداند که آن حضرت در کدام یک
از ان هودج ها است.» و بدون تردید اسباب و ابزار قدرتمندی که در اختیار
حضرت و یارانش است، در اثر عنایت ویژه خداوند سبحان است، و مافوق توانمندی
های عادی بشری آن روز است که این گونه هودج های نوری در اختیار دیگران
نخواهد بود.
از
مطالب یاد شده به این نتیجه میرسیم که یاران حضرت مهدی(علیهالسلام) سیصد
و سیزده نفر هستند، که از جمله یاران آن حضرت، حضرت خضر(علیهالسلام)،
الیاس(علیهالسلام)، و عیسی(علیهالسلام) هستند، و یاران حضرت دارای
توانمندی های خارقالعاده میباشند که به وسیله ابرها مسافرت و طیالارض
میکنند، و روی دریاها راه میروند، و هودج های نوری در اختیار دارند، و در
هر کجای دنیا که باشد، به طور مستقیم با حضرت سخن میگویند و آن حضرت را
میبینند. و اگر بر کوه ها حملهور شوند آنها را از جای بر میکنند، و با
پرچم های خویش به هر شهری روی آورند ان جا را تحت سیطره خویش در میآورند.
بر فراز اسب ها، چون عقاب چابک و چالاکند، و دارای قوّت و قدرت فوقالعاده
میباشند.
پی نوشت:
- محمد بن جریر طبری، دلائل الامامه، قم،انتشارات رضی،ص۲۴۱.
- محمد بن ابراهیم نعمانی، الغیبه، تهران، مکتبه الصدوق.ص۳۱۹.
- متقی هندی، کنزالعمال، ج ۱۲، ص ۷۱، ح۳۴۰۴۷وابو شجاع دیلمی، فردوس الحکمه، بیروت، مؤسسه الرساله: ج ۲، ص ۲۰۲، ح ۳۰۰۰.
- صدوق، کمال الدین، تهران، مکتبه الصدوق،ص ۳۹۰ ـ ۳۹۱، ح ۴.
- سلیمان بن ابراهیم قندوزی ، ینابع الموده ،ترجه سید مرتضی توسلیان ، بوذر جمهری، ج ۲،ص ۴۰۲ـ۴۰۱.
- سلیمان بن ابراهیم قندوزی ،همان ، ج ۲، ص ۴۰۵ـ۴۰۶.
- هود، آیه۸.
- سلیمان بن ابراهیم قندوزی ،همان ، ج۲، ص ۴۰۵ـ۴۰۶.
- هود، آیه۸۰.
- صدوق، کمالالدین، تهران، مکتبه الصدوق،ص۶۷۳، ب ۵۸، ح ۲۶.همان،سلیمانبن ابراهیم قندوزی، ینابع الموده، ج ۲ ص ۴۰۵ ـ ۴۰۶.
- ابو
نعیم اصفهانی، حیله الاولیاء:ج ۳، ص ۱۸۴و سلیمان بن ابراهیم قندوزی،همان، ج
۲، ص ۴۹۹، ب ۹۴، ح ۲۵و حر عاملی، اثبات الهداه: ج ۳،ص ۵۵۷، ب ۳۲، ح ۶۰۶.
- محمد بن ابراهیم نعمانی، الغیبه، تهران، مکتبه الصدوق، ص ۳۱۵ .
- محمد بن ابراهیم نعمانی،همان ، ص ۳۱۳ و شیخ صدوق، کمالالدین،ص ۶۷۲، ب۵۸ ح۲۴.
- محمدبن جریر طبری، دلائل الامامه، قم، انتشارات رضی،ص۲۴۱.
- محمد بن ابراهیم نعمانی،همان، ص ۳۱۶، ب ۲۱، ح ۱۱و بشاره الاسلام ص ۱۹۸، ب ۲.
- صدوق، کمال الدین ج ۱، ص۶۵۴، ب ۵۷، ح ۲۱و حر عاملی، اثبات الهداه ج۳ ،ص۴۹۱، ب ۳۲، فصل ۴، ح ۲۳۵.
- بقره، آیه۱۴۸.
- صدوق، کمال الدین ج ۲، ص۶۷۲، باب ۵۸ ح ۲۴،و حر عاملی، اثبات الهداه ج۳، ص۴۹۳، باب ۳۲، فصل ۵، ح ۲۴۶.
- ابن ابی شیبه،المصنف، ج ۱۵، ص ۱۹۷، ح ۱۹۴۹۰واسماعیل بخاری، تاریخ بخاری ج ۱، ص۳۱۷، ح ۹۹۴.
- مراجعه شود به:طبری، دلائل الامامه ص ۳۰۷ومتقی هندی، البرهان ج۱، ص ۱۶۳، ح ۹وصافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص ۴۸۵، فصل ۸، ب ۱، ح ۴.
- مراجعه شود به المهدی و اطباق النور، عبدالله عبدالهادی،بیروت، مؤسسه بلاغ، ص ۷۲ ـ ۷۴. به نقل از بشاره الاسلام ص ۲۳۸.
- مراجعه شود به: دلائل الامامه، ص ۳۰۷و البرهان ج۱، ص ۱۶۳، ح ۹و منتخب الاثر ص ۴۸۵، فصل ۸، ب ۱، ح۴.