اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

یادی از مشفق کاشانی




تبیان :لطفاً شرح مختصری از زندگی خود را برای مخاطبان سایت اینترنتی تبیان بفرمایید .



اینجانب عباس کی منش ( ملقب به مشفق کاشانی ) به سال 1304 شمسی در شهر کاشان پا به عرصه هستی گذاشتم. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در زادگاه خود و تحصیلات دانشگاهی را تا اخذ درجه فوق لیسانس در دانشگاه تهران به پایان بردم . تاکنون علاوه بر انتشار حدود سی مجموعه شعر از آثار گذشتگان و شاعران معاصر در زمینه های مختلف، ده مجموعه شعر از آثارم نیزبه شرح ذیل توسط ناشران مختلف به بازار شعر و ادب عرضه شده است:

سرود زندگی ، سراب آفتاب ، آذرخش ، آینه خیال ، گزینه ادبیات معاصر ، شب همه شب ، هفت بند التهاب ، پنجره ای به آفتاب ، در صلای غم ، تضمین 12 بند محتشم کاشانی ، سیرنگ.

تبیان :چه عاملی شما را به سمت شعر کشاند ؟ و از چه سنی سرودن شعر را آغاز نمودید ؟



اولین مشوق من مادرم بود که در سنین کودکی غزل های حافظ را برایم زمزمه می کرد و من با علاقه ای عجیب گوش می دادم و وقتی احساس کرد که در این زمینه استعدادی دارم و می توانم پیشرفت کنم، توجه او بیشتر جلب شد. در کلاس چهارم ابتدائی با کمک مادرم شعر کمی ابتدائی برای معلم سرودم. همین موضوع و تشویق معلم ادبیات باعث شد تا به عالم شعر و ادب روی آورم .

تبیان :چه کتابی یا کاری در دست تهیه دارید ؟ به کدام یک از آثارتان بیشتر علاقه مندید ؟



در حال حاضر منظومه ای در بحرمتقارب در دست تهیه دارم مبنی بر شرح حال و آثار عرفای بزرگ ایران.


تبیان :نظرتان راجع به وضع شعر و شاعری در عصر حاضر و در ایران چیست ؟



شاعران معاصر ایران را به دو دسته می توان تقسیم کرد. دسته اول که عده آنان انگشت شمارند،افرادی هستند که با بهره گیری از آثار شاعران بزرگ ایران و مطالعه دقیق در آثار گذشته و معاصر آثاری ارزشمند و قابل توجه به وجود آورده و می آورند. دسته دوم که متأسفانه در اکثریت اند بدون پشتوانه ادبی آثاری را عرضه می دارند که فاقد ارزش است و نمونه های آن را در جراید می بینیم. این افراد مشمول این ضرب المثل اند که می گوید : به مکتب نرفته ملا شده.

تبیان :آیا شما حد و مرزی برای شعر کلاسیک و شعر نو قائل هستید ؟



استفاده از قالب های شعر کلاسیک واوزان ابداعی زنده یاد نیما،بستگی به احساس شاعر دارد که وقتی می خواهد اثری را به وجود بیاورد، قالب شعر،خود به خود در ذهن شاعر تداعی می شود.ولی شعری را می توان شعر نامید که از نظر لفظ و معنی،تازه و در ترکیبات،نو و مردم پسند باشد. قالب هر چه می خواهد باشد، ولی شعر وقتی شعر است که خواننده را به فضاهای تازه و خوشایند رهنمون گردد .

تبیان : درشعر بیشتر پیرو چه سبکی و تحت تأثیر کدام شاعران هستید ؟ چرا ؟



بین سبک های شعر فارسی سبک و سیاق آثار من آمیزه ای است از سبک هندی و عراقی. با این که در اکثر قوالب شعر فارسی طبع آزمایی کرده ام ،قالب غزل را بیشتر دوست دارم؛ زیرا این قالب از نامی ترین قوالب شعر فارسی است ، و ما در حال حاضر توجه بیشتر شاعران نسل جوان را به این قالب شاهد هستیم و مشاهده می کنیم بسیاری از شاعران نامدار شعر نو به غزل سرایی روی آورده اند .


تبیان :به نظر شما چرا امروزه دیگر اشعار ماندگاری مانند حافظ ، مولانا ، سعدی ، فردوسی نداریم ؟



دنیای امروز لحظه به لحظه و گام به گام از نظر علمی و هنری در تحول است،در کشورهایی که در باب فضل و دانش و هنر دغدغه ای از نظر مادی و اقتصادی ندارند، در این زمینه ها موفق بوده اند. اگر مسئولان محترم کشورمان برای جوانان نسل امروز و فرهیختگان وادی شعر و ادب،آسایش خیال از لحاظ زندگی روزمره فراهم سازند و امکانات لازم را در اختیار آنان قرار دهند، امید آن خواهد بود که روزی و روزگاری شاهد ظهور بزرگانی چون مولانا ، حافظ و سعدی و فردوسی و غیره باشیم .

تبیان :چه پیامی یا توصیه ای برای جوانان و شعرای جوان دارید ؟



اگر جوانان شاعر با مطالعه دقیق در آثار بزرگان شعر و ادب گذشته و معاصربه رمز و رازهای این هنر والا آشنا شوند و از تقلید بپرهیزند، بدون تردید در این زمینه موفق خواهند بود.


تبیان :لطفاً نظرتان را راجع به این بخش معرفی نخبگان سایت اینترنتی تبیان بفرمایید؟



معرفی نخبگان و فرهیختگان در سایت اینترنتی و معرفی آنان به جوامع بشری کاری است کارستان،مشروط بر این که افراد انتخاب شده از بین کسانی باشند که در آثار خود حرفی برای گفتن داشته باشند و مردم نیز آن ها را بشناسند و برایشان احترام قائل باشند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد