اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

شعرانتظار

Image result for ‫تصویرجدیدامام عصر‬‎

 

 من گریه می ریزم به پای جاده ات، تا 

آئینه کاری کرده باشم مقدمت را



اوّل ضمیر غائب مفرد کجائی؟

ای پاسخ آدینه های پر معمّا


بی تو سرودیم آنچه باید می سرودیم

یعنی در آوردیم بابای غزل را



حتمّی ِ بی چون و چرای سبز برگرد...

راحت شویم از دست اما و اگرها



آب و هوای خیمه ی سبزت چگونه است؟

اینجا گهی سرد است و گاهی نیست گرما



بهر ظهور امروز هم روز بدی نیست

ای تکسوار جاده های رو به فردا



آقا، صدای پای سبز مرکب توست 

تنها جواب اینهمه "می آید آیا؟"



یک جمعه می بینید نگاه شرقی ِ من 

خورشید پیدا می شود از غروب دنیا



آقا نماز جمعه ی این هفته با تو

پای برهنه آمدن تا کوفه با ما

 

علی اکبر لطیفیان

فلسفه غیبت امام زمان‌(ع)

Image result for ‫تصویر امام عصر‬‎



امام علی (ع) در حالی که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) حضور داشتند خطاب به مردم فرمودند: ای مردم! آگاه باشید، سوگند به خدا من و این دو فرزندم به قتل خواهیم رسید. آنگاه خداوند شخصی از فرزندان مرا در آخر‌الزمان ظاهر خواهد کرد تا خون ما را از ستمگران طلب کند، او از دیده مردم غایب خواهد بود تا اهل ضلالت و گمراهی از دیگران شناخته شوند،‌و این غیبت به قدری طولانی خواهد شد که مردمان نادان خواهند گفت: خداوند هیچ برنامه‌ای در آل‌محمد (ص) ندارد.(1)
مفضل‌بن‌ عمر از امام  صادق(ع) روایت کرده است که آن حضرت فرمود: روزی امیرالمومنین(ع) در بالای منبر مسجد کوفه فرمودند: ای مردم! بدانید زمین هرگز از حجت خدا (امام معصوم) خالی نخواهد ماند. اما خداوند متعال به زودی مردم را به خاطر ظلم و ستم و همین‌طور اسرافی که در حق خودشان انجام می‌دهند، از دیدن حجت الهی محروم خواهد کرد. (یعنی مردم به جهت اعمال خودشان در آینده از دیدن امام معصوم محروم خواهند شد.)(2)


_______________


1- غیبت نعمانی،‌ ص140
2-بحارالانوار،‌ج 51،‌ص 112

شعرانتظار


 

Image result for ‫تصویرجدیدامام عصر‬‎

 

 این جا که شعر در کف نامردمان رهاست  

موعود من! صدای تو عاشقترین صداست

 

این جغدهای خفته که آواز شومشان  

در ژرفنای تیره و خاموش شب رهاست

 

باور نمی‌کنند که چشمان روشنت  

دیری است قبله‌گاه تمام ستاره‌هاست

 

من می‌شناسمت، دل غمگین و خسته‌ات  

با درد، با غرور ترک خورده آشناست

 

آری تو آن درخت کریمی که دستهات  

دیری است آشیانه گرم پرنده‌هاست

 

آخر چگونه در گذر بادهای تند

اِستاده‌ای که قامت سبز تو تا خداست؟

 

من از هجوم دشنه شب زخم خورده‌ام  

پس مرهم نگاه اهورایی‌ات کجاست؟!

 

انسیه موسویان

الطاف امام‌زمان(ع) نسبت به شیعیان

Image result for ‫تصویر امام عصر‬‎



قال‌الامام‌المهدی(ع):

«انا غیر مهملین لمراعاتکم و لاناسین لذکرکم و لولاذلک لنزل بکم اللاواه و

اصطلکم الاعداء»


امام مهدی(ع) فرمود: ما در رعایت حال شما هیچ‌ کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما

را از خاطر نمی‌بریم وگرنه محنت و دشواری‌ها شما را فرا می‌گرفت و دشمنان،

شما را از بن و ریشه قلع و قمع می‌ساختند.(1)


ولادت حضرت علی اکبر ( ع) مبارک 2


Related image

 

 

در بیت حسین بن علی جشن وسرور است
میلاد عزیزی زسراپرده ی نور است

 

لیلا به شعف دست پدر داد پسر را
از چهره ی مولا غم واندوه بدور است

 

او اکبر اولاد علی نام حسین (ع)است
برخلقت او خالق دادار فخور است

 

با دیدن رویش همه در حال تحیر
در چشم همه روی پیمبر به ظهور است

 

آتیه نشان داد که آقا علی اکبر
از حیث عمل در ره جدش به عبور است

 

از قول معاویه شده ثبت به تاریخ
لایق به خلافت علی آن ماه فکور است

 

تمرین اذان می کند از کودکی خویش
در کرببلا صوت اذانش به وفور است

 

روزی که به دنیا زده پا روز جوان است
تبریک همه در طبق شادی وشور است

 

تبریک بگو شیعه تو بر حضرت صاحب
عیدی زسوی سرور ما اذن حضور است

ولادت حضرت علی اکبر ( ع) مبارک 1


Image result for ‫شعرمیلاد علی اکبر‬‎

 

 

یا رب این صوت محمّد یا صدای اکبر است

روی ماه احمد است یا لقای اکبر است

 

چون شبیه حضرت طه است خلق و خوی او

زین جهت مدح پیمبر خود ثنای اکبر است

 

خوی احمد را خدا فرمود اگر خلق عظیم

وصف این آئینه احمد نمای اکبر است


برتر از بیت الحرام است این حریم کربلا

چون گلشن آغشته با خون خدای اکبر است

 

داد قربانی بسی در کربلا ذات حسین

لیک حال او دگرگون در منای اکبر است

 

شد صفاو مروه اش ، سعی و تکاپوی حسین

زینبش لبیک گویان بر ندای اکبر است

 

داد جان خود حسین آن گه که اکبر شد جدا

گر نفس آید هنوزش ، از صدای اکبر است

 

از لب عطشان اکبر ، خشک شد کام حسین

عقل حیران از حدیث کربلای اکبر است

 

نور یزدان  است اگر چه نور چشم فاطمه

تیره چشمانش و لیکن در عزای اکبر است

 

گفت بعد از تو علی جان گردد این دنیا خراب

قصه لولاک مصداقش فنای اکبر است

 

در حریم قرب حق ساقی علی مرتضی است

احمد اندر کربلا ساقی برای اکبر است

 

شد به زیر پای ثارالله جسمش تکیه گاه

عالم هستی حسان در زیر پای اکبر است

انسان دو نوع معلم دارد :

تصویر مرتبط

 

انسان دو نوع معلم دارد :

آموزگار و روزگار ...

هرچه با شیرینی

از اولی نیاموزی

دومی باتخلی

به تو می آموزد ...

اولی به قیمت جانش

دومی به قیمت جانت ...

سه چیز پشیمانی در پی دارد :

تصویر مرتبط

 

سه چیز پشیمانی در پی دارد :

1- به خود بالیدن

2- فخرفروشی 

3- چیره جویی بر دیگران

 

امام صادق ( ع )

 

تحف العقول ، ص

توصیف شرایط زمانی امام حسین(ع)

تصویر مرتبط

 


در کتاب تحف العقول از امام حسین (ع) درباره اوضاع زمانه خود نقل شده که هنگام سفر به کربلا فرمود: راستی این دنیا دگرگونه و ناشناس شده و خیرش رفته، از آن جز نمی که بر کاسه نشیند، و جز زندگی وبال‌آور چیزی نمانده،

آیا ننگرید که حق را به کار نبندند، و از باطل دست نکشند تا مومن به درستی در مرگ و لقای خدا رغبت کند، راستی که من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمان را جز هلاکت نمی‌دانم،

راستی مردم همه دنیا پرستند، و دین بر سر زبانشان جاری است و تا برای آنها وسیله زندگی است، آن را می‌چرخانند و وقتی به بلا آزموده شدند، دیندار کم است.(1)


____________________


1- تحف العقول، ص245

آثار احسان به برادر دینی

تصویر مرتبط



قال‌الامام‌الحسین(ع): «من‌ارادالله تبارک و تعالی بالصنیعه الی اخیه کافأه بها فی وقت حاجته، و صرف عنه من بلاء الدنیا ما هو اکثر منه»
امام حسین(ع) فرمود: هرکس به قصد رضایت و خشنودی خداوند تبارک و تعالی به برادر دینی خود احسان و نیکی نماید و خیری برساند، خداوند پاداش آن را هنگام نیازمندیش عطا می‌فرماید، و از گرفتاری‌های دنیای او بیشتر از اندازه احسانش برطرف می‌سازد.(1)

__________________

1- بحارالانوار، ج75،ص122

25 اردیبهشت ماه ؛ بزرگداشت مقام عارف بزرگ عطارنیشابوری 2

تصویر مرتبط

 

گم شدم در خود چنان کز خویش ناپیدا شدم

شبنمی بودم ز دریا غرقه در دریا شدم

 

سایه ای بودم ز اول بر زمین افتاده خوار

راست کان خورشید پیدا گشت ناپیدا شدم

 

ز آمدن بس بی نشان و ز شدن بی خبر

گو بیا یک دم برآمد کامدم من یا شدم

 

نه، مپرس از من سخن زیرا که چون پروانه ای

در فروغ شمع روی دوست ناپروا شدم

 

در ره عشقش قدم در نِه، اگر با دانشی لاجرم

در عشق هم نادان و هم دانا شدم

 

چون همه تن می بایست بود و کور گشت

این عجایب بین که چون بینای نابینا شدم

 

خاک بر فرقم اگر یک ذره دارم آگهی تا کجاست

آنجا که من سرگشته دل آنجا شدم

 

چون دل عطار بیرون دیدم از هر دو جهان

من ز تأثیر دل او بیدل و شیدا شدم

 

عطارنیشابوری

25 اردیبهشت ماه ؛ بزرگداشت مقام عارف بزرگ عطارنیشابوری 1

عارف و شاعر قرن ششم و هفتم هجری - عطار نیشابوری


گر مرد رهی ز رهروان باش


در پرده سر خون نهان باش



بنگر که چگونه ره سپردند


گر مرد رهی تو آن چنان باش



خواهی که وصال دوست یابی


با دیده درآی و بی زبان باش



از بند نصیب خویش برخیز


دربند نصیب دیگران باش



در کوی قلندری چو سیمرغ


می‌باش به نام و بی نشان باش



بگذر تو ازین جهان فانی


زنده به حیات جاودان باش



منگر تو به دیده تصرف


بیرون ز دو کون این و آن باش



عطار ز مدعی بپرهیز


رو گوشه‌نشین و در میان باش




عطارنیشابوری


رفع مشکلات - با - سیل صلوات

تصویر مرتبط

 

 وقتی گره های کور به شما هجوم آورد ؛ با ذکر صلوات سیلی راه بیندازید

تا تمام مشکلات را باخود ببرد !

 در زمان های قدیم ؛ انسان های متدین در مجالس ختم صلوات ؛ حوائج

خود را برآورده و مشکلات خود را برطرف می کردند !

 

علامه طباطبایی ( ره )

عواقب کنترل زبان نداشتن

تصویر مرتبط

 

 

اغلب جهنمی ها ، جهنمی زبان هستند .

فکر نکنید همه شراب می خورند یا از دیوار مردم بالا می روند .

 

استاد آیت الله سید فاطمی نیا

شعر انتظار ..... 70

تصویر مرتبط

 

 

امام عصر! گلویم فشرده از درد است

هنوز حال و هوای قبیله‌ام سرد است

 

قسم به چهره نورانیت که پنهان است

قسم به دست دعایت که رحمت از آن است

 

قسم به ناله جانسوز شام عاشورا

قسم به نور هدایت، امام عاشورا

 

قسم به روح شهیدی که غرق لبخند است

قسم به جسم شهیدی که پشت اروند است

 

شب بسیجی تو با حسین می‌گذرد

و با صحیفه پیر خمین می‌گذرد

 

دم بسیجی سید، دم مسیحایی است

اگر اشاره کند پا و سر تماشایی است

 

اگر ز پای خود اکنون فتاده‌اند آنها

اگر دو چشم خود از دست داده‌اند آنها

 

اگر ز بعد شبی که ستاره می‌چینند

دو دست عاشق خود را دگر نمی‌بینند

 

محسن جلالی