اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

هنرهای خیابانی و هارمونی با طبیعت

    

 هنرهای خیابانی که فضای شهری را زیباتر کرده و به طبیعت
هم آسیب نرساند ، نه تنها آزاردهنده نیست بلکه چشم‌نواز و
 تحسین‌برانگیز است.

هنرهای خیابانی و هارمونی با طبیعت

هنرهای خیابانی و هارمونی با طبیعت





هنرهای خیابانی و هارمونی با طبیعت



هنرهای خیابانی و هارمونی با طبیعت


هنرهای خیابانی و هارمونی با طبیعتهنرهای خیابانی و هارمونی با طبیعت

منبع: خبر آنلاین 

" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

" حیات در کرات آسمانی "

ناسا رسماً اعلام کرد:

احتمال وجود حیات در خارج از زمین 

   *************        

سازمان فضایی آمریکا، "ناسا"، روز پنجشنبه رسماً اعلام کرد در قمری که به تازگی
 کشف شده است، احتمال حیات در خارج از زمین، وجود دارد. 
           

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از العالم،ناسا تاکید کرد که امکان وجود حیات در قمرِ تازه یافتۀ انسیلادوس که دور سیارۀ زحل می گردد، وجود دارد، زیرا این قمر، اکثر شرایط لازم برای زنده ماندن اعم از آب و شرایط شیمیایی زندگی انسان را داراست و امکان دارد همانند زمین، در این قمر نیز حیات وجود داشته باشد.

به گفتۀ شبکۀ بی.بی.سی، آزمایش های شیمیایی که کاوشگر "کاسینی" در قمر انسیلادوس انجام داده است ثابت می کند که این قمر، گازهایی مایع و ولرم از خود متصاعد می کند که بسیار شبیه به نمونه های زمینی است و به وجود حیات در زمین مرتبط است.

"هانتر وایت" کارشناس بنیاد پژوهش های "ساوث وست" در این خصوص گفت: صِرفِ وجود سامانه های حرارتی آبی نمی تواند وجود حیات در این قمر کوچک را تضمین کند و این احتمال هم وجود دارد که شرایط در این قمر، برای زندگی مناسب نباشد. اما نتایج تازه، بر ضرورت بازگشت به این قمر، با تجهیزات و فن آوری های پیشرفته تر تاکید دارد تا بتوانیم نمونه هایی تازه از آب های این قمر جمع آوری کنیم و به دلایل مشخص و روشنی برسیم که ثابت کند در این قمر، زندگی بیولوژیک، وجود دارد.

ناسا اخیرا، منظومه ای تازه کشف کرده بود که هفت سیاره دارد و از نظر بزرگی، مشابه منظومۀ شمسی است.

سازمان فضائی آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: منظومۀ جدید، دور ستاره ای کوچک می چرخد که نام "ترابست 1" برای آن انتخاب شده است.

به گفتۀ ناسا، این منظومه، 39 سال نوری از زمین فاصله دارد و سیاره های آن، در منطقه ای معتدل قرار دارند که دمای سطح این سیاره ها در آن، بین 0 تا 100 درجۀ سانتیگراد است.

این سازمان دربارۀ احتمال مناسب بودن سیاره های این منظومه برای زندگی اعلام کرده بود که سه سیاره از هفت سیارۀ این منظومه شرایطی دارند که احتمال وجود زندگی در آن ها فراهم است.

جمعه 25 فروردین 1396 ساعت 15:46            

" جام جم "

" از کی منتظرین من بیام ثبت‌نام؟ ۷؟ ۸؟ ۹؟ " :

در حاشیه کارناوال ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری، نازنین جمشیدی
این کارتون را در شهروند منتشر کرد
 
از کی منتظرین من بیام ثبت‌نام؟ ۷؟ ۸؟ ۹؟
 
 " پایگاه خبری اعتدال "

کیک سیب زمینی ( 65 )

 

یک شیرینی خوشمزه

مواد لازم برای تهیه خمیر:


آرد: ۷۰۰ گرم

تخم‌مرغ: دو عدد

ماست: دو قاشق غذاخوری

خامه: دو قاشق غذاخوری

شیر: ۲۵۰ میلی‌لیتر

کره ذوب شده: ۱۰۰ گرم

نمک: یک قاشق چای‌خوری

شکر: ۴۰ گرم

بیکینگ پودر: یک قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای داخل کیک:


سیب زمینی پخته شده: یک کیلو گرم

جعفری خرد شده: نصف لیوان

پیازچه خرد شده: یک‌سوم لیوان

پنیر لبنه، کره و خردل ملایم: از هرکدام دو قاشق غذاخوری

کاری، نمک، فلفل، آویشن و پودر سیر: از هرکدام یک قاشق چای‌خوری

 

روش تهیه:


۱. برای تهیه خمیر ابتدا آرد، نمک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. بقیه مواد خمیر را در کاسه‌‌ای گود با همزن دستی خوب مخلوط می‌کنیم، سپس آرد را اضافه کرده و همه مواد را با هم ورز می‌دهیم تا خمیر لطیفی حاصل شود. روی خمیر حوله کشیده و نیم ساعت به آن استراحت می‌دهیم.


۲. سیب‌زمینی‌های پخته را رنده کرده و در کاسه‌‌ای گود تمامی مواد وسط خمیر را با هم مخلوط می‌کنیم.


۳. دوسوم خمیر را به قطر نیم سانتی‌متر پهن می‌کنیم. قالب مورد نظر را چرب کرده و خمیر را روی کف و دیواره‌های آن می‌اندازیم، مواد سیب‌زمینی را داخل خمیر قرار داده، باقی‌مانده خمیر را روی آن پهن می‌کنیم و با چنگال چند حفره رویش ایجاد می‌کنیم.


۴. قالب را ۳۰ دقیقه روی پنجره وسط فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌ایم قرار می‌دهیم و پس از این مدت قالب را برگردانده، روی کیک را با زرده تخم‌مرغ و زعفران زرین می‌کنیم و دوباره ۳۰دقیقه داخل فر قرار می‌دهیم تا کاملا زرین شود.

مشورت پیامبر ( ص ) با مردم

نتیجه تصویری برای تصویر گل سرخ
رسول گرامی اسلام(ص) با آنکه پیغمبر بود و با آنکه مردم توقع نداشتند که او رأی
 و عقیده و نظر آنها را بخواهد و دخالت دهد، او خودش برای آنکه مردم را تحقیر
 نکرده باشد، برای آنکه به مردم شخصیت بدهد و شخصیت آنها را محترم بشمارد
، برای اینکه دستورالعمل امت باشد برای همیشه، با آنها مشورت می‌کرد و از آنها
نظر می‌خواست.
داستان مشورت نظامی در جنگ خندق و نظر دادن سلمان فارسی که در ایران در این
گونه مواقع دور شهر را خندق می‌کنند، و به این وسیله از خود دفاع می‌کنند، و
 پذیرفتن رسول اکرم(ص) نظر سلمان را، معروف است.(1)

ــــــــــــــــــــــــــــ

1- حکمت‌ها و اندرزها، شهید مطهری، ص 105

با چه کسانی نباید مشورت کرد؟

تصویر مرتبط

قال‌الامام علی(ع):
«لا تدخلن فی مشورتک بخیلا یعدل بک عن الفضل و یعدک الفقر، و لاجبانا یضعفک
  عن الامور، و لا حریصا یزین لک الشره بالجور.»

امام علی(ع) می‌فرماید:
با سه گروه مشورت نکن: بخیلی که تو را از فضل و بخشش باز می‌دارد، و از فقر
 و نیاز می‌ترساند و ترسویی که گام‌های تو را از اقدام سست می‌کند و حریصی که
 به ناروا حرص و آز را در نگاه تو می‌آراید.(1)
ــــــــــــــــــــــــــــ
1- نهج‌البلاغه- نامه 53

" با مشورت می‌توان به راه رشد و مطلوب رسید " :

نتیجه تصویری برای تصویر گل سرخ 

پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: مشورت‌کننده‌ای نیست که به رشد (راه راست
و مطلوب) هدایت نشود.(1)
امام علی(ع) می‌فرماید: کسی که خودرأی و خودکامه باشد هلاک می‌شود و مشورت
‌کننده با دیگران در عقل آنان شریک می‌شود.(2)همچنین آن حضرت در احادیثی می‌فرماید:
هیچ پشتیبان و تکیه‌گاهی همچون مشورت نیست.(3)
مشورت سرچشمه هدایت (4)است. مشورت اندیشه‌های صحیح دیگران را برایت به
ارمغان می‌آورد و تو را هدایت می‌کند.(5)
امام سجاد(ع) در رساله حقوق درباره وظایف مشاور می‌فرماید: حق مشورت‌خواه این
است که اگر عقیده و نظری داری از او دریغ نداری و اگر درباره محور مشورت چیزی
نمی‌دانی او را به دانایی راهنمایی کنی.(6)
___________________
1- مجمع‌البیان، ج 9، ص 51
2- نهج‌البلاغه- حکمت 161
3- همان- حکمت 54 4
- همان- حکمت 211
5- غرر‌الحکم، ص 441
6- الخصال، ص 570

منطق الطیر؛ روایتی حماسی از حرکت روح آدمی به سمت کمال

عطار نیشابوری                                                
منطق الطیر حرکت روح آدمی به سمت کمال را به نحوی حماسی طرح می‌کند. این داستان نخستین کتاب منظوم رمزی عارفانه است.

نخستین آثار برخی صوفیان از نیمه دوم قرن دوم هجری منتشر می شود. تصوف و عرفان عملی راه خود را تا حدود قرن پنجم ادامه می دهد؛ اما وقتی حکم قتل منصور حلاج صادر می‌شود عرفای دیگر تا حدودی دست و پای خود را جمع کردند و از عرفان عملی و شفاهی به عرفان علمی روی آوردند. نصر سراج «المع فی تصوف» را نوشت و کسانی چون ابوسعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری در خراسان ظهور کردند که عرفان را از زهد به ذوق کشاندند. پیش از آنها عرفان بیشتر جنبه زهدی داشت. کتاب نصر سراج نحوه‌ای عرفان زاهدانه را شرح می کند.

توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل و رضا، هفت مقامی که او برای طی طریق سالک قائل شده و بیشتر زاهدانه است و به عرفان عبوس شهرت دارد

توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل و رضا، هفت مقامی که او برای طی طریق سالک قائل شده و بیشتر زاهدانه است و به عرفان عبوس شهرت دارد. کسانی مانند هجویری، قشیری، امام محمد غزالی، جنید بغدادی و سایر عرفای بغدادی که عرفای «محو» یا اهل «هشیاری» نام گرفته‌اند، نیز دارای گرایش زاهدانه هستند.

براساس آنچه خود عطار نقل کرده، شیخ ابوسعید ابوالخیر بیشترین تأثیر را بر وی داشته است: « از دم بوسعید می دانم/ دولتی که این زمان همی یابم » کسانی چون امام محمد غزالی و شیخ احمد غزالی نیز بر وی اثری عظیم داشتند. شخصیت بعدی سنایی غزنوی است. او می توانست اصطلاحات عرفانی را به کمال در شعرش بیاورد و مخصوصاً در «حدیقة الحقیقه» حسابی از عهده برآمده است.

عطار در حقیقت با تأثیرپذیری از او کمال می یابد، هرچند خود صاحب نظر بود. برای مثال، مقامات عارفانه ابونصر سراج را به طور کلی تغییر می دهد. عطار حتی نسبت به عرفای پیش از خود ابتکاراتی دارد مثلاً به جای «مقامات» از «وادی»ها استفاده می کند؛ معنی وادی بیابان های سنگلاخی است، حال این بیابان ها چه هستند: طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا هستند. طلب شوق اولیه است و بعد عشق می‌ماند. از این رو، وادی های او ذوقی و عاشقانه اند. به همین خاطر، وادی های او را هفت شهر عشق نامیدند.  

سنایی غزنوی از یک جهت و امام محمد غزالی و احمد غزالی از سوی دیگر تقریباً بر تمامی عرفای پس از خود از جمله عطار تأثیرگذار بودند

سنایی غزنوی از یک جهت و امام محمد غزالی و احمد غزالی از سوی دیگر تقریباً بر تمامی عرفای پس از خود از جمله عطار تأثیرگذار بودند. مثلاً عطار داستان شیخ صنعان را از تحفة الملوک غزالی گرفته یا اصل منطق الطیر به صورت نثر در « لسان الغیب» شیخ احمد غزالی بوده است.
    
    
به هر حال تمام کتاب ها پیش از عطار بر وی  تأثیرگذاشتند. زیرا او محققی تمام بود. فلسفه، منطق، فقه و دیگر علوم را می دانست، ولی وجه عرفانی زندگی اش پررنگ تر بود. می گوید: گرچه عطارم من و تریاک ده/ سوخته دارم جگر و چون ناک ده.

«منطق الطیر» جزو کتاب‌هایی است که عطار در اواخر عمرش نوشته و می‌توان گفت وی  نظریه اصلی عرفانی خویش را در همین اثر آورده. در منطق الطیر حرکت روح آدمی به سمت کمال، به نحوی حماسی طرح می‌شود. این داستان نخستین کتاب منظوم رمزی عارفانه است. (کتاب های شیخ شهاب الدین سهروردی رمزی و به نثر هستند.)

در منطق الطیر مسأله بازگشت انسان به فطرت خود پیش کشیده می شود، چون هر پرنده نمادی از یک نوع تیپ است. ولی کل کتاب، سر تا پا رمزی است   

در منطق الطیر مسأله بازگشت انسان به فطرت خود پیش کشیده می شود، چون هر پرنده نمادی از یک نوع تیپ است. ولی کل کتاب، سر تا پا رمزی است. مثلاً وقتی سؤال می شود هستی چگونه به وجود آمده، می گوید: ابتدای کار سیمرغ ای عجب/ جلوه گر بگذشت بر چین نیمه شب/ در میان چین فتاد از وی پری/ لاجرم پرشور شد هر کشوری/ هر کسی نقشی از آن پر برگرفت/ هر که دید آن نقش کاری درگرفت/ آن پر اکنون در نگارستان چین است/ اطلب العلم ولو به السین از این است/ گر نگشی نقش پر او عیان/این همه غوغا نبودی در جهان/ این همه آثار صنع از فر اوست/ جمله انمودار نقش پر اوست.

   در همین جا، سیمرغ رمزی از خداوند، شب رمزی از عدم و پر سیمرغ جلوه ای از جلوه های حضرت حق است.( بعدها حافظ می گوید: هر دو عالم یک فروغ روی اوست/ گفتمت پیدا و پنهان نیز هم.) در واقع، سیر به وجود آمدن جهان هستی به صورت تمثیلی و نمادین بیان شده است.

عرفای پیش یا حتی بعد از عطار معتقد بودند تفاوت اساسی میان انسان و فرشته عشق است. چه، انسان عشق را پذیرفته ولی فرشتگان نپذیرفتند. حافظ گفته: فرشته عشق نداند که چیست قصه مخوان/ بخواه جام و شرابی به خاک آدم ریز. ولی عطار معتقد است فرشتگان هم مثل انسان‌ها عاشق خداوندند که حول عرش الهی می گردند. تهفه‌ای که انسان دارد و فرشته ندارد از نظر عطار «درد» است. قدسیان را عشق هست و درد نیست/ درد را جز آدمی درخرد نیست/ درد تو باید دلم را درد تو /لیک نی در خورد من در خورد تو/ ساقیا خون جگر در جام کن/ گر نداری درد از ما وام کن... کفر کافر را و دین دیندار را/ ذره ای درد در ده دل عطار را.

 در منطق الطیر، سرانجام   وقتی خبر وجود سیمرغ را به پرندگان می دهند، می گویند هر نقشی در این عالم است نقش و رنگ پری از پرهای سیمرغ است. در پایان، کاشف به عمل می آید که آن سیمرغ همین سی مرغ اند: چون نگه کردند آن سی مرغ زود/ بی شک این سی مرغ، آن سیمرغ بود. اما نمی توان ادعا کرد که فلسفه عطار اصالت انسان است زیرا وقتی یکی از پرندگان می پرسد: نسبت ما چیست با او بازگو/ زان که نتوان شد به عمیا راز جو؛ هدهد جواب می دهد: در حقیقت کل آنچه به وجود آمده سایه ای از سایه های سیمرغ است: تو بدان آنگه که سیمرغ از نقا/ آشکارا کرد رخ چون آفتاب/ صد هزاران سایه بر خاک او فکند/ پس نظر بر سایه پاک او فکند/ سایه خود کرد بر آدم نثار/ گشت چندین مرغ هر دم آشکار. یعنی کل مخلوقات در مقابل خداوند مثل سایه در مقابل خورشیدند.

این سایه ها وجودی از خود ندارند. وجود سایه وابسته به خورشید است. پس انسان که سایه پاک است، مورد توجه خاص خداوند است. پرنده ها در ابتدا خیال می کنند به جایی رسیده اند، اما مدت ها سرگردان می‌مانند، حتی وقتی هاتف غیبی می آید آنها را به سخره می گیرد: با چه کارآیید مشتی ناتوان یا مثلاً: از شما آخر چه خیزد جز زحیر/ بازپس گردید ای مشتی حقیر. اما بعد از آن که صبر و استقامت مرغان را می‌بیند، آن‌ها را به درگاه می‌خواند

اینجا کار مشکل می شود زیرا منطق الطیر یا زبان مرغان را کسی مثل سلیمان می تواند بفهمد : منطق الطیر غزل های مرا /کس نمی داند سلیمان اش تویی. این سی مرغ وقتی به قلعه می رسند و به سیمرغ نگاه می کنند چهره خود را به جای سیمرغ می بینند. اما چون پاک شدند، در نظر به خود سیمرغ را می بینند؛ وقتی به دیگران نگاه می کنند باز، هم خود را در آینه وجود دیگری می بینند و هم سیمرغ را. باز این رو به حیرت می افتند. تا زمانی که هاتف می گوید : « هیچ کس را دیده بر ما کی رسد/ چشم موری بر ثریا کی رسد/ دیده ای موری که سندان برگرفت/ پشه ای پیلی به دندان برگرفت » ، لذا دیدن سیمرغ یا اینکه خود آن ها سیمرغ شده باشند مطرح نیست: آینه است این حضرت چون آفتاب.

در اینجا، مرغان می پرسند چه کنیم. جواب می دهد که در وجود او مستغرق شوید تا بتوانید او را ببینید: محو او گشتند آخر بر دوام/ سایه در خورشید گم شد والسلام.

طرز تهیه شرینی آردی ( 64 )

 


مواد لازم :

کره : ۱۰۰ گرم

روغن جامد : ۱۰۰ گرم

پودر شکر : ۷۵ گرم

آرد ذرت : ۶۵ گرم

آرد سفید قنادی : ۲۰۰ گرم

بیکینگ پودر : ۱/۸ قاشق چایخوری

وانیل : ۱/۸ قاشق چایخوری

پودر هل : ۱/۲ قاشق چایخوری


طرز تهیه :

آرد، آرد ذرت و بیکینگ پودر را مخلوط کرده و الک کنید.


در ظرف دیگر کره و روغن را با همزن خوب بزنید تا سفید و روشن شود.


پودر قند را اضافه کنید و ۴ تا ۵ دقیقه هم بزنید تا کرمی و روشن شود. بعد وانیل و پودر هل را اضافه کرده کمی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.


سپس ترکیب آرد را به آن اضافه کرده و با هم مخلوط کنید.


خمیر را جمع کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا استراحت کند.


سپس از یخچال بیرون آورده و قالب بزنید.


و با فاصله ۲ سانت از هم در سینی فر بچینید.


به مدت ۲۰ دقیقه در فری که از قبل با حرارت ۱۷۰ درجه سانتیگراد گرم شده، بگذارید.

خواص اسما ء الحسنی ( 36 ) :

 

سلام :

 

سلام از اسمای حسنای الهی است و به دو معنا می باشد :

1-سالم بودن از هرنقصی در صفات و افعالش است .

2- به معنای مسلم است یعنی سلامتی دهنده به خلق ، زیرا که

سلامتی از جانب او ناشی می شود .

 

خواص :

 

1- امام رضا ( ع) می فرماید : " هرکس اسم "  السلام  " را "  131  " بار

برسربیمار به نیت صحت و سلامتی آن بیمار بخواند از رنج و سختی مرض

رها می شود و شفا می یابد .

2- اگرکسی "  318  " بار آن بر شربتی بخواند و به دشمن بدهد تا بخورد ،

مهربان می گردد .

3- برای شفای هر علتی خواندن این اسم مجرب است .

4- در آن شفاء مرض و سلامتی از آفات است ، و برسر هر بیماری صدبار

خوانده شود شفا می یابد .

5- صاحب مفاتیح النجات می گوید ، از خواص این اسم شریف  ، شفای بیماران

و سلامتی از آفات است و هرکس آن را "  136  " بار بر مریض بخواند ، شفا می یابد .

 

" جایگاه و اهمیت مشورت " :

 

قال‌الامام الصادق(ع):
مثل المشورهًْ مع اهلها مثل التفکر فی خلق‌السموات والارض و فنائهما
امام صادق(ع) فرمود:
مثل مشورت کردن با اهلش مانند تفکر در خلقت آسمان‌ها و زمین و از بین
رفتن آنها می‌ماند.(1)
___________________
1- مصباح‌الشریعه، ص 152

" گرامی باد یاد استاد بزرگ عرفان ادب کهن " عطارنیشابوری

نتیجه تصویری برای اشعار عطار نیشابوری

گر مرد رهی ز رهروان باش

در پردهٔ سر خون نهان باش

****

بنگر که چگونه ره سپردند

گر مرد رهی تو آن چنان باش

*****

خواهی که وصال دوست یابی

با دیده درآی و بی زبان باش

*****

از بند نصیب خویش برخیز

دربند نصیب دیگران باش

*****

در کوی قلندری چو سیمرغ

می‌باش به نام و بی نشان باش

*****

بگذر تو ازین جهان فانی

زنده به حیات جاودان باش

*****

در یک قدم این جهان و آن نیز

بگذار جهان و در جهان باش

*****

منگر تو به دیدهٔ تصرف

بیرون ز دو کون این و آن باش

******

عطار ز مدعی بپرهیز

رو گوشه‌نشین و در میان باش

" 25 فروردین بزرگداشت شیخ فریدالدین عطلرنیشابوری "

 

تصویر مرتبط

گم شدم در خود چنان کز خویش ناپیدا شدم          

                         شبنمی بودم ز دریا غرقه در دریا شدم

 

سایه ای بودم  ز اول بر زمین افتاده خوار       

                         راست کان خورشید پیدا گشت ناپیدا شدم

ز آمدن بس بی نشان و ز شدن بی خبر       

                          گو بیا یک دم برآمد کامدم من یا شدم

نه، مپرس از من سخن زیرا که چون پروانه ای    

                          در فروغ شمع روی دوست ناپروا شدم

در ره عشقش قدم در نِه، اگر با دانشی      

                          لاجرم در عشق هم نادان و هم دانا شدم

    
چون همه تن می بایست بود و کور گشت   

                         این عجایب بین که چون بینای نابینا شدم   

خاک بر فرقم اگر یک ذره دارم آگهی            

                          تا کجاست آنجا که من سرگشته دل آنجا شدم  


چون دل عطار بیرون دیدم از هر دو جهان            

                          من ز تأثیر دل او بیدل و شیدا شدم

 

طرز تهیه شیرینی مارمالادی ( 63 )

مواد لازم :
-کره نرم و خرد شده  ۱۸۵ گرم
-وانیل  1/4 قاشق چایخوری
-شکر ۱۶۵ گرم
-زرده تخم مرغ ۲ عدد
-پودر بادام ۶۰ گرم یا نصف پیمانه
-آرد ۲۲۵ گرم یا یک و نیم پیمانه
-بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
-مارمالاد تمشک یا آلبالو ۴ قاشق غذاخوری
-رنده پوست لیموترش ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه :
1. فر را با حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد گرم کنید.

2. کره، وانیل، شکر و زرده ها را در یک کاسه متوسط به کمک همزن برقی فقط تا حدی که با هم مخلوط شوند بزنید. پودر بادام را اضافه کنید. آرد و بیکینگ پودر را با هم الک کرده و با سایر مواد کاملا مخلوط نمایید.

3. از مایه به اندازه یک قاشق چایخوری برداشته و در دستتان گرد کنید و به فاصله ۵ سانتی متر از یکدیگر در سینی قرار دهید (سینی نیاز به چرب کردن ندارد).

4. با دسته یک قاشق چوبی یا با نوک انگشت حفره کوچکی به عمق یک سانتیمتر و پهنای یک و نیم سانتیمتر روی هر یک از شیرینی ها ایجاد کنید.

5. مارمالاد را با رنده پوست لیموترش مخلوط کرده و به کمک یک قاشق چایخوری یا یک قیف کاغذی داخل حفره ها را پر کنید.

6. شیرینی ها را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر قرار داده و بعد از پخت در سینی خنک کنید. این شیرینی در ظرف دردار تا ۳ هفته قابل نگهداری است.

نکات مهم استفاده از فر در شیرنی پزی+جدول تبدیل فارنهایت به سانتیگراد ( 62 )

هر کسی که حداقل یک بار شیرینی تهیه کرده باشد به خوبی به اهمیت پختن آن پی برده و متوجه شده است که اگر خمیر شیرینی به بهترین نحو ممکن تهیه شود ولی خوب نپزد، زحمت بیهوده ای کشیده شده ، بنابراین لازم است که در مورد پخت شیرینی و نحوه کارکردن با فرهای خانگی نکات زیر را بدانید:


معمولاً کیک و شیرینی هایی که دارای حجم زیادتری هستند با حرارت متوسط و مدت زمان زیاد، پخته می شوند.

کیک و شیرینی هایی که ریز و کوچک هستند(به جز شیرینی هایی که سفیده یا زرده زیاد در آنها به کار رفته) حرارت زیاد و وقت کمتری برای پخت نیاز دارند.

 

اگر حرارت فر برای پخت شیرینی زیاد باشد باعث می شود که روی آن پخته و وسط خمیر خام بماند، زمانی که این حالت پیش آمد بهتر است یک تکه کاغذ فویل را چند لایه کرده روی شیرینی بیاندازید به نحوی که به شیرینی آسیب نرساند و دوباره آن را درفرقرار دهید، در این حالت وسط خمیر نیز پخته خواهد پخت.

درجه حرارت فردرفرهای مختلف بر اساس سانتی گراد و فارنهایت است که با در دست داشتن جدول زیر می توان هر کیک یا شیرینی را در هر فری به راحتی پخت.

 

فارنهایت سانتی گراد
250 120
300 150
325 160
350 180
375 190
400 200
450 230

 

 

توجه:

با وجود داشتن این جدول، حتماً به دستورالعمل فر نیز توجه کنید.

فرهایی که حداکثر حرارت آنها 500 یا 550 باشد بر اساس فارنهایت تنظیم شده اند.

فرهایی که حداکثر حرارت آنها 250 تا 300 درجه است بر اساس سانتی گراد تنظمی شده اند.

تبدیل درجه های سانتی گراد به فارنهایت یا برعکس دارای فرمول است ولی می توان به صورت تقریبی درجه فارنهایت را نصف کرد و درجه سانتی گراد را به دست آورد مثلاً اگر حرارت روی 400 درجه فارنهایت باشد باید فرهای سانتی گرادی را روی درجه 200 تنظیم کرد.

برای طبخ انواع شیرینی یا غذا باید فر را حداقل 30-15 دقیقه قبل از پخت گرم کرد.