اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

فضیلت تسبیحات حضرت زهرا(س)


عکس پروفایل برای زمستان با منظره های زیبا و رمانتیک



قال‌الامام‌الصادق(ع):

«تسبیح الزهرا(س) فی دبرکل صلاهًْ احب الی من صلاهًْ الف رکعهًْ فی کل یوم»


امام صادق(ع) فرمود:

تسبیح حضرت زهرا(س) در تعقیب هر نمازی برای من از هزار رکعت نماز در هر روز

دوست داشتنی‌تر است.(1‍)

________________________________________

1- بحارالانوار، ج 85، ص 331

غذاهای مفید برای بدن چه غذاهایی هستند؟

انتخاب‌ مواد غذایی مفید و پرهیز از خوراکی‌های مضر می‌تواند منجر به سلامتی ریه‌ها شود.

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، ریه‌های شما ممکن است بنا به هر دلیلی از جمله بیماری‌های عفونی و یا آلودگی هوا، ملتهب شوند. این التهاب خطر ابتلا به آمفیزم، آسم و برونشیت را افزایش می‌دهد.

با این حال انتخاب‌ های غذایی درست می‌تواند منجر به کاهش التهاب اندام‌های حیاتی از جمله ریه‌ها شود. در مقابل، برخی مواد غذایی نیز هستند که مصرف آن‌ها در طولانی‌مدت، باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیر به ریه‌ها می‌شود.

این غذاهای مضر شامل:

گوشت‌های فرآوری‌ شده

مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف گوشت‌های فرآوری‌ شده و عملکرد ضعیف ریه وجود دارد. محققان معتقدند که نیتریت‌های مورد استفاده در فرایند فرآوری و نگهداری گوشت ممکن است باعث التهاب و استرس در ریه‌ها شوند.

مصرف بیش از حد الکل

نوشیدن زیاد الکل برای کبد و ریه‌ها مضر است. سولفیت‌های موجود در الکل می‌توانند علائم آسم را بدتر کنند و اتانول الکل، سلول‌های ریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر الکل را زیاد بنوشید، بیشتر ممکن است به ذات‌الریه مبتلا شوید.

نوشیدنی‌های دارای قند و نمک

به ریه‌های خود لطف کنید و نوشیدنی‌های حاوی قند را جایگزین آب نکنید. یک مطالعه نشان داده بزرگسالانی که بیش از ۵ نوشیدنی شیرین در روز می‌نوشند، در معرض ابتلا به برونشیت مداوم و آسم هستند. همچنین افرادی که بیش از حد نمک می‌خورند، بیشتر از سایرین دچار برونشیت طولانی‌مدت و آسم می‌شوند.

غذاهای مفید برای بدن چه غذاهایی هستند؟

غذا‌های پر فیبر

تحقیقات نشان می‌دهد عملکرد ریه در افرادی که فیبر بیشتری می‌خورند، بسیار بهتر از کسانی هستند که فیبر مصرف نمی‌کنند.

از غذا‌های غنی از فیبر می‌توان به اسپاگتی گندم سبوس‌دار، لوبیای پخته‌شده، دانه‌های چیا، کینوا، گلابی و کلم بروکلی اشاره کرد.

قهوه

نوشیدن یک فنجان قهوه در وعده صبحانه برای ریه‌ها مفید است. کافئین ضدالتهاب است و پلی‌فنول‌های موجود در قهوه که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند نیز باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب می‌شوند.

غلات کامل

غلات کامل شامل برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، جوی دوسر و کینوا نه تنها سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند، بلکه منبع خوبی از ویتامین E، سلنیوم و اسید‌های چرب ضروری محسوب می‌شوند که برای سلامت ریه ضروری هستند. غلات تصفیه‌ شده، مانند آرد و برنج سفید، بسیاری از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

گوجه‌ فرنگی

گوجه‌ فرنگی غنی‌ترین منبع لیکوپن است که با سلامت ریه ارتباط دارد. خوردن گوجه‌فرنگی و محصولات آن مانند آب گوجه‌ فرنگی در صورت ابتلا به آسم می‌تواند التهاب مجاری هوایی را بهبود بخشد و در صورت داشتن بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، احتمال مرگ را کاهش دهد.

" جام جم "

در محضر امام خمینی(ره)


السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَهُ  اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ | دانشگاه شهید رجایی



  پیشدستی در سلام کردن


یکی از شاگردان امام که بیش از دوازده سال در محضر‏‎ ‎‏ایشان بود، می‌گوید: به جرأت می‌توانم بگویم که هیچ گاه‏‎ ‎‏نشد که من در مسیر رفت و آمد، امام را زیارت کنم و‏‎ ‎‏ایشان در سلام کردن پیشدستی نکرده باشند.‏
گاهی اوقات در هنگام دیدنشان فاصله ما حدود ده‏‎ ‎‏الی پانزده متر بود و من احتمال می‌دادم که اگر سلام کنم،‏‎ ‎‏ایشان نشنوند، تصمیم می‌گرفتم فاصله که کمتر شد سلام‏‎ ‎‏کنم، ولی ایشان همیشه قبل از اینکه من اراده کنم، سلام‏‎ ‎‏می‌کردند. با وجود تمام فضیلت‌هایی که حق تعالی در‏‎ ‎‏وجودشان قرار داده بودند، این چنین متواضع ‏‎ ‎‏بودند.

* آیت‌الله مرتضی تهرانی- پا به پای آفتاب – ج 2 – صفحه 323.

شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س ) تسلیت به امام عصر (عج ) ......

جدیدترین اشعار ویژه شهادت حضرت زهرا(س)

در شلوغی گذرها غالبا
سخت خواهد بود تنها رد شدن
وای اگر دعوا نباشد تن به تن
مانده باشد بین سیصد مرد!زن..

جنگ جنگ عصمت و بی عصمتی ست
فاطمه بر اسم حیدر غیرتی ست

شعله بالا رفت زهرا جا نزد
حرفی از سازش به کافرها نزد
پشت پا بر غربت مولا نزد
جز به خون این حکم را امضا نزد

حکم صادر کرد با خون اینچنین
هست علی تنها امیرالمومنین

اهرمن هیزم بدست آمد اگر
فاطمه بسته است چادر بر کمر
گر گرفته بین آتش میخ در
باز اما میکند سینه سپر

صدهزاران میخ پیش او کم است
فاطمه در راه حیدر محکم است

تا که دود شعله شد از در بلند
گشت دیگر ناله ی کوثر بلند
از زمین دیگر نشد پیکر بلند
زیر پا افتاده اما سربلند

نیمه جان هم باز او صاحب لواست
چادر خاکی او مشکل گشاست

گرچه هرروضه مکرر میرسد
روضه روضه حرف دیگر میرسد
این حماسه کی به آخر میرسد
ارث مادر تا به دختر میرسد

کربلا زهرای خیمه زینب است
روز دشمن از وقار او شب است

گوشه گودال تنها میشود
گرچه می افتد زمین پا میشود
زینب کرار دنیا میشود
دین زصبرش باز احیا میشود

در اسیری سرفرازی میکند
صبر او با مرگ بازی میکند

سید پوریا هاشمی

شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س ) تسلیت به امام عصر (عج ) ......

جدیدترین اشعار ویژه شهادت حضرت زهرا(س)

من ندیدم که شبی پلک بهم بگذاری
هرشب از شدت درد کمرت بیداری

استراحت کن عزیزم ، بخدا میدانم
خسته ای ، بی رمقی ، سوخته ای ، بیماری

جان من سعی نکن با کمر تا شده ات
محض آرامش من بستر خود برداری

سرفه هایت بخدا قاتل جانم شده است
بس که خونابه در این سینه ی زخمی داری

سعی کن خوب شوی ، ای همه دارایی من
زینبت را به چه کس بعد خودت بسپاری

مونس خستگی حیدر خیبر شکنی
تو نباشی چه کسی میدهدم دلداری

پوریا باقری

شعر انتظار ....


 

دو پوستر بسیار زیبا برای شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) - کیفیت عالی - مجله  نودیها

 

در حسرت تو خون شده چشم نگارها

ای انتظار آخر چشم انتظار ها

 

ای آشنا تر از همه، این دیده کور باد

نشناخته اگرچه تو را دیده بارها

 

خار طمع به چشم و به پا ریسمان ترس

افتاده ایم بی تو در این گیر و دارها

 

جز اشک ناشیانه و جز آه پشت آه

دیگر چه چشم داشتی از تازه کارها!؟

 

کار دل از ترحم دلدار هم گذشت

زنگار بسته آینه جای غبار ها

 

پاییزمان شدند و گلاویزمان شدند

سرمی رسند بی تو یکایک بهار ها

 

مشتی پیاده در دل این جاده مانده ایم

رحمی به ما نکرد کسی از سوار ها

 

دل کاش جز مسیر تو راهی بلد نبود

شد درد سر برای من این اختیار ها

 

تاری ز موی یار دل زار را بس است

این ما و این گلوی مهیای دارها

 

برگرد!  تا به دور تو گردم مرید وار

در دور نامرادی این روزگارها

شبیه‌‌ترین فرد به رسول خدا(ص)از حیث سخن و عظمت


زیباترین والپیپر‌ها ویژه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)




حاکم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت از عایشه نقل کرده است: «من از حیث سخن و حدیث احدی را شبیه‌تر از فاطمه(س) به رسول خدا(ص) ندیدم. هرگاه که وی بر رسول خدا(ص) وارد می‌شد، آن حضرت به احترامش از جای برمی‌خاست، دستش را می‌گرفت و او را می‌بوسید و در جای خود می‌نشانید» (۱)

همچنین پیامبر گرامی(ص) در توصیف جایگاه و عظمت فاطمه(س) می‌فرماید: فاطمه جان! آن که بر تو درود فرستد، خداوند او را می‌آمرزد، و او را در بهشت هر جا که باشم به من ملحق خواهد ساخت. (2)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- مستدرک الصحیحین،‌ ج 3، ص 154
2- بحارالانوار، ج 43، ص 55

علاقه‌مندی‌های فاطمه(س)


 

عکس پروفایل (برای دوستانی که عکس پروفایل با موضوع حضرت زهرا میخواهند )



قالت فاطمهًْ(س): «حبب الی  من دنیاکم ثلاث:

» تلاوت کتاب‌الله و النظر فی وجه رسول‌الله و الانفاق فی سبیل‌الله»


حضرت فاطمه(س) فرمود: از دنیای شما سه چیز محبوب من است:

تلاوت قرآن، نگاه کردن به چهره رسول‌الله(ص)، انفاق کردن در راه خدا. (1)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- فرهنگ سخنان فاطمه(س)، ص 219

واکنش شیخ مرتضی زاهد به آب‌رسانی بی‌نوبت به منزل ایشان(حکایت اهل راز)


عکس هایی زیبا و دیدنی از زمستانی پر برف



 در قدیم و تا زمانی که هنوز لوله‌کشی‌های آب به خانه‌ها نیامده بود، درهر خانه‌ای آب انبار و حوضچه‌ای برای ذخیره آب وجود داشت. این آب انبارها هر چند وقت یک بار توسط مأموری معروف به «میرآب» پر می‌شد. میرآب با سرازیر کردن و هدایت آب در جوی‌های خیابان‌ها و کوچه‌ها، آب را به خانه‌های مردم می‌رساند. یک شب یکی از همین میرآب‌ها، آب را به سوی محله حمام گلشن و کوچه آقا شیخ مرتضی زاهد سرازیر می‌کند.

او می‌بایست به ترتیب و به نوبت، حوض و آب‌انبارهای خانه‌های این کوچه را پر می‌کرد و خانه آقا شیخ مرتضی نیز بعد از چند خانه نوبتش می‌شد، اما آن شب آن آقای میرآب، در همان ابتدای آب‌رسانی متوجه می‌شود که درخانه آقا شیخ مرتضی، خبری از آب نیست و حوض منزل به طورکامل خالی شده است، بنابراین او به احترام آقا شیخ مرتضی، بدون رعایت نوبت، آب را به سوی خانه ایشان سرازیر می‌کند و حوض خانه ایشان را پر از آب می‌کند.

آن شب آقا شیخ مرتضی به این مطلب آگاهی پیدا می‌کند. حاج محمد علی اخوان می‌گفت: آن شب دیدم در می‌زنند؛ صدایی از پشت در بلند شده بود و می‌گفت: « حاج محمد حسن آقا! حاج محمد حسن آقا! در را باز کنید.» آن صدا، صدای آقا شیخ مرتضی زاهد بود.

ما رفتیم در را باز کردیم و ایشان با آن قد خمیده‌اش به داخل خانه آمد. آقا شیخ مرتضی به پدرمان گفت: «آقای حاج محمد حسن آقا! این آقای میرآب امشب لطف کرده است و بی‌نوبت، ابتدا آب را به خانه ما آورده است و من الان نمی‌توانم بروم از همه همسایه‌ها حلالیّت بگیرم و رضایتشان را جلب کنم، بنابراین آمده‌ام اینجا وضو بگیرم؛ اجازه می‌فرمایید؟!» و آقا شیخ مرتضی تا زمانی که حوض منزلشان از آن آب بی‌نوبت خالی نشده بود، احتیاط می‌کرد و برای وضو و تطهیر به خانه ما می‌آمد!


* شیخ مرتضی زاهد، ص 132/ کتاب: رستگاران،
چاپ دوم، ص 27.

شعر انتظار ظهور ....


عکس نوشته انتظار | عکس نوشته و پروفایل انتظار ظهور + متن زیبا برای انتظار

لطفی کن و نپرس چرا عاشقت شدیم؟
حتماً دلیل داشت که ما عاشقت شدیم

در حیرتم که عشق از آثار دیدن است
ما کورها ندیده چرا عاشقت شدیم؟


اثبات می کنیم؛ بفرما! قسم که هست
باور نمی کنی؟ به خدا! عاشقت شدیم؟!

کی عاشقت شدیم فراموشمان شده
حالا مهم که نیست کجا عاشقت شدیم

گفتند پشت ابری و ما بی حواس ها
چون کودکان سر به هوا عاشقت شدیم

دیدیم سخت بود کمی لایقت شویم
در ندبه ها به زور دعا عاشقت شدیم

بی اعتنا به میل تو و آبروی تو
گفتیم مثل شاه و گدا عاشقت شدیم

این میوه ها رسیده و یاران گرسنه اند
اینجا که کوفه نیست، بیا! عاشقت شدیم

شعر انتظار ظهور ....


پروفایل انتظار فرج | ۷۰ عکس جمعه های انتظار ظهور امام زمان - دلبرانه

دلم گرفته از این جمعه های تکراری
دلم گرفته از این انتظار اجباری

چه قدر ندبه بخوانم! چرا نمی آیی؟
چه دیده ایی که از این دل شکسته بیزاری!؟


نیا! به درد خودم گریه می کنم، باشد
شما که از بدی حال من خبر داری

«صلاح مملکت خویش خسروان دانند»
ازاین به بعد غزل، من ندارم اصراری

نیا! که وُسع خرید کلافِ نخ هم نیست
شما که با خبر از نرخ هایِ بازاری

امان نمی دهدم گریه، درد و دل دارم
به سینه مانده چه ناگفته هایِ بسیاری

به جان مادرت آقا به کار می آیم
مرا اگر تو در این روضه ها نگه داری


به درد می خورم آقا، مرا تحمل کن
به جای «شیعه» بخوانم «غلام درباری»


تو شاهدی! جگرم خرجِ روضه هاتان شد
گمان کنم که به من اندکی بدهکاری

ببخش، حرف زیادی زدم، غلط کردم
شما امامی و من هم غلام، مختاری

مرا فراق و غمت می کشد، تو خواهی دید
که خورده برگۀ ترحیم من به دیواری

شعر از وحید قاسمی

تاثیر رفتار حاکمان بر مردم




 بارش برف زمستانی همدان را سپید پوش کرد+عکس



قال الامام‌ علی(ع):

«الناس بامرائهم اشبه منهم بابائهم»


امام علی(ع) فرمود:

مردم به دولتمردان خود شبیه‌ترند تا به پدرانشان.(1)

_______________

1- تحف‌العقول، ص 208

تشبیه زنان به گل‌های لطیف


تصویر زمستانی



قال‌الامام علی(ع):

«لا تملک المرأهًْ من امرها ما جاوز نفسها فان المرأهًْ ریحانه و لیست بقهرمانه»


امام علی(ع) فرمود:

به زن کاری را که از حد و توان او فراتر است نسپار، زیرا زن گلی لطف است نه پیشکار و کارگزار. (1)

ـــــــــــــــــــــــــ

1- نهج‌البلاغه - نامه 31

یکسان بودن منزلت زن و مرد در پیشگاه خدا


توت خوردن گروهی پرندگان +عکس | اقتصاد آنلاین



»هنگامی که «اسماء بنت عمیس» همسر «جعفر بن ابیطالب» با شوهرش از «حبشه» بازگشت، به دیدن همسران پیامبر گرامی(ص) آمد و یکی از نخستین سؤالاتی که مطرح کرد، این بود که آیا چیزی از آیات قرآن درباره زنان نازل شده است؟ آنها در پاسخ گفتند: نه!
اسماء به خدمت پیامبر اکرم(ص) آمد و عرض کرد: ای رسول خدا! جنس زن گرفتار خسران و زیان است! پیامبر گرامی(ص) فرمود: چرا؟ اسماء عرض کرد: به خاطر اینکه در اسلام و قرآن فضیلتی درباره آنها همانند مردان نیامده است. اینجا بود که آیه 35 سوره احزاب نازل شد (و به آنها اطمینان داد که زن و مرد در پیشگاه خدا از نظر قرب و منزلت یکسانند، مهم آن است که از نظر اعتقاد و عمل و اخلاق اسلامی واجد فضیلت باشند.)(1)

ـــــــــــــــــــــــــ
1- برگزیده تفسیر نمونه، ج 3، ص 611.

با خورشید انقلاب (خاطراتی از رهبر معظم انقلاب)


برف زان با جذاب مرغ نغمه سرا پرنده آبی دختر یا زن در جنگل برف ریزه



گنجاندن قصه یوسف در کتاب‌های درسی برای حفظ عفت پسر‌ها


آقای غلامعلی حداد عادل درباره کتاب‌های درسی نقل می‌کند: من در تألیف کتاب‌های درسی به‌ویژه در بخش‌های تاریخی، ادبی و دینی، از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب استفاده می‌‌کردم، تا اینکه ایشان پس از رحلت حضرت امام(ره) به رهبری رسیدند و ارتباط ما بیشتر شد. از جمله مواردی که چندین‌ بار از نظریات ایشان استفاده کردم، تدوین چهار جلد کتاب درس‌هایی از قرآن بود. پس از آنکه این درس در برنامه درسی مدارس گنجانده شد، آیه‌هایی را برگزیده بودم تا درباره آنها توضیح بدهم. البته هم در انتخاب آیه‌ها و هم در تنظیم مطالب از دیدگاه‌های معظم‌له استفاده کردیم.
در این چهار جلد کتاب، چندین درس گنجانده شد که مشخصاً بنا به توصیه ایشان بود که به برخی از آنها‌ اشاره می‌‌کنم. یکی از درس‌هایی که ایشان توصیه فرمودند در این مجموعه قرار دهیم، داستان طالوت و جالوت[بقره، 247] بود. رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «در این قصه معیاری برای رهبری در جامعه دینی مطرح شده است. وقتی اَشراف بنی‌اسرائیل از پیغمبرشان می‌‌خواستند برای آنها یک رهبر سیاسی تعیین کند و پیغمبرشان فردی را از جانب خدا تعیین کرد، بنی‌اسرائیل گفتند که پول ندارد، شهرت ندارد.
ایشان افزودند: «این آیات را در کتاب‌های درسی بگذارید.»
برای سال آخر دبیرستان نیز فرمودند: «داستان یوسف(ع) را بگذارید.»
به ایشان عرض کردم: «داستان مریم(س) را گذاشته‌ایم.»
معظم‌له فرمودند: «آن قصه برای حفظ عفت دخترهاست. قصه یوسف را برای حفظ عفت پسرها بگذارید. بگذارید این قصه قرآنی به‌عنوان نمونه بارز تقوا و عفت مردان مطرح شود.»
من هم به این نکته ظریف رسیدم و دیدم که این توجه دقیقی است.

* غلامعلی حداد عادل- سایت عقیق- کد خبر 60269- تاریخ انتشار 7 شهریور 1394.