اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

آشنایی با رسم و رسوم و آداب نوروز در ایران باستان


نوروز نخستین روز سال نو خورشیدی است که طبق آداب و رسوم خاصی جشن گرفته می‌شود. با کسم و رسوم زیبا و آداب نوروز در ایران باستان آشنا شوید.
"نوروز" نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است.
خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز هم مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند. زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است که امروزه به آن برابری بهاری یا اکیونوس می‌گویند.
نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و مردمان آن جشن را برپا می‌کنند.
نوروز را با تحویل سال می‌شناشند اما آداب نوروز به روز عید و ساعت تحویل سال محدود نمی‌شود بلکه؛ از چند روز قبل از فرارسیدن این عید، مردم خود را آماده کرده و مقدمات ورود به سال جدید را فراهم می‌کنند. 
از خانه تکانی و خرید کفش و لباس نو و محیا کردن بساط پذیرایی تا پهن کردن سفره هفت سین و ... همه جزو رسوم و آداب نوروز هستند که این آداب از دیرباز تاکنون دست‌خوش تغییراتی نیز شده‌اند و به نوعی اکثر آن‌ها به روز شده و مطابق با زندگی مدرن امروزی تغییر یافته‌اند.
در ادامه شما را با نوروز و رسم و رسوم و آداب نوروز در ایران باستان آشنا خواهیم کرد. 

آداب نوروز در ایران باستان، رسم و رسوم نوروز باستانی، سفره هفت سین

زمان نوروز:

جشن نوروز با تحویل سال یا لحظه برابری اعتدال بهاری آغاز می‌شود؛ لحظه‌ای که خورشید در سیر ظاهری خود در ابتدای برج حمل، از استوای زمین گذشته و به شمال آسمان میل می‌کند. در گاه‌شماری هجری خورشیدی، لحظه تحویل سال، تعیین کننده نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین است. چنانچه آغاز سال، قبل از ظهر و در نیمه اول شبانه روز تحویل شود، همانروز نوروز است و در صورتیکه تحویل سال بعد از ظهر باشد، فردای آن روز، نوروز است. نوروز در تقویم میلادی در بیشتر سالها با ۲۱ و گاه ۲۰ و بندرت ۲۲ مارس مطابقت دارد.
در کشورهایی مانند ایران و افغانستان که گاه‌شماری هجری خورشیدی به کار برده می‌شود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌شود.

نوروز در ایران باستان:

درباره نوروز و سنت‌های وابسته بدان تا چند دهه قبل منابعی قدیمی‌تر از ایام ساسانیان که به دست نویسندگان مسلمان نوشته شده بود، وجود نداشت. اما با کشف بایگانی‌های دولتی اشکانیان در تاجیکستان معلوم گردید که نوروز در دوران شاهنشاهی اشکانیان و ایامی قدیمتر از دو هزار سال پیش در آغاز بهاران بوده است.
در تمام دوران ساسانی نوروز جشن ملی همه ایرانیان به شمار می‌رفته‌است. به همین جهت حتی مردمی که پیرو آئین زرتشت نبوده‌اند اما در حوزه حکم‌رانی ایران زندگی می‌کردند، نیز در آن شرکت داشتند.
شواهدی وجود دارد که در دوران ساسانی سال‌های کبیسه رعایت نمی‌شده‌است. روز برگزاری مراسم نوروز در هردوره ۴ ساله، یک روز از موعد اصلی خود عقب می‌ماند و درنتیجه زمان نوروز در این دوران همواره ثابت نبوده و در فصل‌های گوناگون سال جاری بوده است.

نوروز کوچک:

پنج روز نخست فروردین جشنی همگانی بین عموم مردم بود از این رو آن را نوروز کوچک یا نوروز عامه نامیده‌اند که عموم مردمان به اجرای مراسم و سرور و شادمانی می‌گذرانیده‌اند.

نوروز بزرگ:

 روز ششم فروردین که جشن نوروز به گونه درباری برگزار می‌شده است نوروز بزرگ نام داشته است. در گاه‌شماری ایران باستان، روز ششم هر ماه شمسی و ماه سوم هر سال خورشیدی، بنام خرداد می‌باشد. نوروز بزرگ یا خردادروزنام ششمین روز فروردین ماه در ایران باستان بوده‌است. خردادامشاسپند موکل بر آب است و این روز بدو منسوب می‌باشد. این روز در میان جشن‌ها و اعیاد فراوان ایران باستان به ویژه دوران ساسانیان از اهمیت و ارزش و تقدس خاصی بهره داشته‌است. در پهلوی رساله‌ای است به نام ماه فروردین روز خرداد که بسیاری از حوادث مهم به موجب آن در چنین روزی واقع شده و هم چنین بسا رویدادها که در آینده در چنین روزی حادث خواهد شد. اما چنانکه در سنت است و زرتشتیان بدان باور دارند که تولد زرتشت نیز در چنین روزی است. بعدها وقتی ایرانیان اسلام و تقویم عرب را پذیرفتند، جشن زرتشتی فروردگان و نوروز بزرگ، در ششمین روز ماه فروردین، از بین رفت.

مجموعه رسم‌های جشن بهاری نوروز با جشن سوری و آتش‌افروزی آغاز می‌شد و پس از برگزاری مراسم سال نو، در روز سیزده فروردین پایان می‌یافته است. شرح آیین نوروز و تشریفات وابسته به آن به تفصیل در تاریخ نگاری دوران اولیه اسلام آمده است، که قدیمی‌ترین سند در این دوره به جاحظ دانشمند سده سوم هجری تعلق دارد.

آداب نوروز در ایران باستان:

آداب و رسوم نوروزی همه سرچشمه‌ای کهن دارند و از نظرگاه دانش مردم‌شناسی بسیار جالب توجه برای مطالعه هستند. ایرانیان عقیده داشتند که سرنوشت انسان و جهان در سالی که در پیش است، در نوروز تعیین می‌شود. گفته می‌شد که در این روز زرتشت با خدا گفتگویی پنهانی داشت و در این روز نیکبختی‌ها برای مردمان زمین، تقسیم می‌گردد و از این روست که ایرانیان آن را روز امید نامند.

خانه تکانی:

غبار روبی و گردگیری از در و دیوار خانه و کف پوش ها و اسباب خانه، و شستشو و پاکیزه و نوکردن جامه و ظروف و اشیای کهنه، دور افکندن اشیای ژنده و فرسوده و تمیز کردن ظروف و دیوارهای منزل، خلاصه «خانه تکانی» برای زدودن آلودگی ها و سیاهی ها و بیرون افکندن پلشتی ها از فضای خانه از رسم های کهن ایرانیان در فرا گشت سال کهنه به سال نو بوده است.
هنوز هم این رسم همچون گذشته در سراسر ایران میان مردم ایران معمول است.

 آداب نوروز در ایران باستان، رسم و رسوم نوروز ایرانی، خانه تکانی

کاشت سبزه هفت سین:

یکی از رسوم و آداب نوروز که از دیرباز توسط ایرانیان از چندین روز قبل از تحویل سال انجام می‌شده، تهیه سبزه برای سفره هفت سین بوده است. رسم بر این بوده که  هر کدام از مردمان در ظرفی یا چیزی مانند آن جو می‌کاشتند و از آن زمان به بعد این آیین مرسوم گشت که در این روز در اطراف ظرفی، هفت نوع غله را بر هفت ستون بکارند و خوبی و بدی رویش غلات را در سالی که در پیش بود، از چگونگی روییدن آن پیش بینی می‌کردند.

خوان نوروزی یا سفره هفت سین:

یکی از نظریاتسنتی درباره هفت سین بر این باور است که ایرانیان عقیده داشتند در ایام نوروز ارواح درگذشتگان از جایگاه آسمانی خود به زمین و به خانه‌های خویش باز می‌گردند. بازماندگان برای پذیرایی از آنها سفره‌ای رنگین می‌گستراندند و انواع خوراک‌ها و نوشیدنی‌ها را در آن می‌نهادند تا ارواح درگذشتگان از پذیرایی و صفا و پاکیزگی بازماندگان، دل خوش شده و آنان را برکت عطا کنند. این رسم توجیه سفره نوروزی یا هفت سین شد. 
برخی محققان بر این نظرند که چیدن هفت سین در سفره نوروزی بعد از تسلط اعراب در ایران معمول شده‌است و ایرانیان باستان خوان نوروزی را با هفت عنصر که حرف اول آن با "شین" بوده‌است، می‌آراسته‌اند و آن هفت عنصر عبارت بودند از: شمع، شیرینی، شراب، شیر، شربت، شکر و شانه. پس از تسلط اعراب بعلت اینکه یکی از این هفت عنصر شراب بوده‌است، هفت شین را موقوف و بجای آن هفت سین معمول شده‌است.

رد نظریه هفت شین:

تاریخچه رسم خوان نوروزی مبهم است. ایده "هفت شین" توسط بعضی ایرانیان پشتیبانی می‌شود که از جمله می‌گویند شراب به دلیل باورهای اسلامی‌تر، جایش را به سرکه داده است و هفت شین به هفت سین تبدیل شده است. این نظریه به دلیل این که نام اجزاء را به عربی می‌آورد و از اجزای ویژه‌ای چون سمنو نام نمی‌برد رد شده است. در بعضی ریشه‌یابی‌های دیگر، هفت سین را به "هفت سینی" ربط داده‌اند، یا اصلش را «"هفت میم" دانسته‌اند، یا آن را از ریشه "هفت‌چین" به معنی هفت چیدنی نامیده‌اند که این ریشه یابی نیز از سوی محققین جدی گرفته نمی‌شود. دیگر این که در آیین نوروزی ساسانیان، عدد "هفت" اهمیت داشته است. سفره هفت سین از جلوه‌های اصیل نوروز خصوصا در میان خانواده‌های ایرانی است. در گذشته بر حاشیه سفره قلمکار ایرانی با قلم خوانا شعری با مضمون زیر نوشته می‌شد:
ادیم زمین سفره عام اوست     بر این خوان یغما چه دشمن چه دوست
به این معنی که نعمت‌ها برای دوست و دشمن گسترده است.

جشن و مراسم آب‌پاشی:

از جمله مراسم بسیار مشهور و سنتی معتبری که در نوروز انجام می‌شد، رسوم آبریزگان یا شست‌وشو و غسل و آب پاشیدن به یکدیگر بوده‌است. در جشن آبریزگان و به کار بردن آب، برای تطهیر و برای اطمینان یافتن از باران کافی بوده است. ابوریحان بیرونی می‌گوید مردمان هنگام سپیده‌دم این روز، خود را می‌شستند و در آب کاریزها و آبگیرها، غوطه‌ور می‌شدند. در این روز مردمان به یکدیگر آب می‌پاشیدند، به همان دلیلی که خود را می‌شستند و سبب آن همان اغتسال است. برخی گفته‌اند که علت این است که در کشور ایران دیرگاهی باران نبارید، ناگهان به ایران سخت ببارید و مردم به این باران تبرک جستند و از این آب به یکدیگر پاشیدند و این کار همین طور در ایران مرسوم بماند.
 البته به نظر می‌رسد که مراسم آب‌پاشی و جشن آبریزگان اصلی همان تیرگان باشد و در نوروز رسوم آبریزگان عبارت بوده‌است از غسل و شست‌وشو و آماده شدن از لحاظ سنن دینی جهت حلول سال نو.

آداب نوروز در ایران باستان، نوروز باستانی، سال نو مبارک، سفره هفت سین

آیین عیدی نوروز در ایران قدیم:

با نیم نگاهی به عادات و سنت‌های نوروزی در آیین کهن سرزمین ایران درمی‌یابیم که عیدی دادن و عیدی گرفتن ریشه دیرینه دارد و هیچگاه این سنت پسندیده از آیین نوروز باستانی حذف نشده است. در گذشته ‌های‌ دور، ایرانیان‌ در نوروز به‌ یکدیگر شکر هدیه‌ می‌ دادند و برای‌ هم‌ آرزوی‌ شادکامی‌ همیشگی‌ می‌‌کردند در حالی که این‌ رسم‌ در طول‌ زمان‌ رفته‌ رفته‌ تغییر شکل‌ داد و به شکل و رسوم امروزی مبدل شده است.
بر اساس کتب آیین و آداب نوروز در لحظه تحویل سال نو، اهل‌ خانواده‌ عزیزترین‌ نعمت‌های‌ خدا همراه با هدایای نوروزی خود را داخل سفره هفت سین می گذاشتند و پس از تحویل سال نو عیدی بچه‌ها و بزرگترها از همین‌ سفره‌ هفت ‌سین‌ داده‌ می‌شد.
بر اساس این آیین هر خانواده‌ بنا به‌ توان‌ مالی‌‌اش‌ به‌ میهمانان‌ خود گندم‌ بو داده، سیب‌ و سمنو یا تخم‌ مرغ‌ رنگ‌ شده‌ می‌‌داد و ارزش‌ این‌ هدایا در آن‌ حد بود که‌ صاحبخانه‌ با این‌ نیت‌ که‌ گندم ‌نماد روزی‌ و نشان‌ فراوانی‌ و برکت، تخم‌ مرغ‌ نشان‌ تداوم‌ نژاد آدمی، سیب‌ نشان‌ برکت‌ و نعمت‌ و فراوانی‌ و سمنو نماد فراوانی‌ خوراک‌ است، آنها را به‌ عزیزانش‌ هدیه‌ می‌‌کردند.
رسم سکه عیدی دادن در زمان هرمز دوم - شاه ساسانی در سال 304 میلادی آغاز شد و بر اساس کتب تاریخی ایران باستان داریوش دوم به مناسبت نوروز، در سال 416 پیش از میلاد سکه زرین ویژه‌ای ضرب کرد که یک طرف آن شکل سربازی را در حال تیراندازی با کمان نشان می‌دهد که این رسوم به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی مردم آرام آرام جای خود را به هدایای سنتی و کشاورزی داد.

بهار فرصت خوبی است گل فشانی را


 

Related image

 

اگر چه عمر تو در انتظار می‌گذرد

 

دل فقیر من! این روزگار می‌گذرد
 

 

بهار فرصت خوبی است گل فشانی را

 

به میهمانی گل رو بهار می‌گذرد
 

 

چه مانده ای به تماشای تیرگی و غبار

 

همیشه هست غبار و سوار می‌گذرد
 

 

تمام چشمه دلان از کنار ما رفتند

 

اگر نه سنگدلی جویبار می‌گذرد
 

 

دلی که شوق رهایی در اوست ای دل من


بدون واهمه از صد حصار می‌گذرد

 

" سلمان هراتی "

تبریک ولادت امام محمد باقر (ع)


 

مولودی ولادت امام محمد باقر,شعر تبریک میلاد


 

 بــه ســر مى پــرورانــم مــن هــواى حـضـرت باقر


بـه دل بـاشـد مـرا شـوق لـقــاى حـضــرت بــاقــر


 

ز عشقش جان من بر لب رسیده ، کَس نمى داند


که نبود چـــاره ســاز من سواى حـــضــرت بــاقــر



چــنـان بـگـرفته صـیت عـلمیش آفــاق را یـک سـر


که پـیـچـیـده در ایـن عـالم صـداى حـضـرت بــاقـــر



پـیـمـبـر گـفـت بـا جـابر، کـه خـواهى دیـد بـاقـر را


سـلام از مـن رسـان آن گـه بــراى حضـرت بــاقر


 

سؤالاتــى کـه از وى کــرد دانـشـمـنـد نـصــرانى


جـوابـش را شـنـیـد از گـفـتـه هاى حـضـرت بـاقــر


 

مسلمان گشت راهب،ناگهان در مـحضـر آن شـه


مـنــــوّر شـد دل او از ولاى حــضـــرت بـــاقــر



بـه رسـتـاخـیز گـر خواهى نجات از گرمى محشر


بـــرو در ســایــه ظــلّ همــاى حـضـرت بـاقــر


 

جـلال و شــأن قـــدر آن امــام پــاک بـــازان را


نمى دانــد کــسى غـیــر از خــداى حـضـرت بــاقر


شاعر: آقاى رضائى

ای کاش درختی باشم .......


 عکس ای کاش درختی باشم سلمان هراتی

 

ای کاش درختی باشم


تا همه تنهایان


از من پنجره‌ای کنند


و تماشا کنند در من



 

کاهش دلتنگی شان را
 

 

اگر این گونه بود


پس دلم را


به سمت دست نخورده ترین قسمت آسمان می‌بردم


تا معبر


بکرترین عطرها باشم

 

که تاکنون هیچ مشامی نبوییده باشد
 

 

و قاب تصویر های متحرک


از خیال سبز در باغ آسمان


که قوی‌ترین چشم‌ها آن را

 

رصد نمی‌توان کرد
 

 

ای کاش درختی باشم


تا از من دریچه‌ای بسازند


و از آن خورشید را بنگرند


که حرارت و بزرگی را


ازپیشانی مردی وام گرفت


که خانه‌ای داشت

 

کوچکتر از دو گام که برداری
 

 

ای کاش مرا تا خدا وسعت دهند


تا نشان دهم


انسان یعنی


چهل سال آیینه‌وار زیستن


من تصویرهایی دارم از سکوت که در بیابانش

 

واژه ها لالند و کلمه ها کوچک
 

 

بروز سکوت


در جنگل کلمه


چگونه آیا؟

 

ای کاش پنجره‌ای باشم!
 
 
" سلمان هراتی "

 

خواص الاسماء الحسنی ( 44 ) :

سبّوح :

 

خداوند سبوح است یعنی از همه ی زشتی ها و نواقصی که در مخلوقات است

پاک و منزه و بری است .

 

خواص :

1- جهت خاص شدن از معایب مداومت بر این اسم مفید است .

2- هر کس ای ن اسم را بعد از نماز جمعه بر نان بنویسد و آن را بخورد

ملک الصّفات می گردد .

3- هر کس در وقت ظهر " 100 " بار این اسم را بخواند از شرّ نفس و

وسوسه های شیطان در امان باشد .

 

خلقت بهشت و جهنم(پرسش و پاسخ)


پرسش:
آیا بهشت و جهنم در حال حاضر برای پاداش و جزای نهایی اعمال انسان‌ها وجود دارد یا خیر؟ اگر جواب مثبت است مکان آن کجا قرار دارد؟
پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به این سوال به اعتقاد جمهور بزرگان شیعه مبنی بر خلقت بهشت و جهنم و بهشت و جهنم از دیدگاه روایات پرداختیم. اینک در ادامه دنباله مطلب ‌را پی می‌گیریم.
مکان بهشت و جهنم
در برخی از روایات آمده است که مردی یهودی از امام علی(ع) پرسید: بهشت و جهنم در کجا واقع شده‌اند؟ حضرت فرمود: بهشت در آسمان و دوزخ در زمین است. (ارشاد القلوب دیلمی، ترجمه رضایی، ص 178)
از آنجا که بحث بهشت و جهنم و صحبت از وسعت، مکان و کیفیات آن، مربوط به عالمی غیر از عالم ماده است، شناخت مسائل آن نیز از طریق اخبار غیبی آیات و روایات است.
درباره اصل وجود بهشت و جهنم، آیات و روایات متعددی وجود دارد، درباره مکان بهشت و جهنم آنچه برخی از علما از روایات استفاده کرده‌اند، این است که بهشت فوق آسمان‌های هفت‌گانه و جهنم در زمین هفتم قرار دارد.(بحارالانوار، ج 8، ص 205) اما آیا منظور از آسمان و زمین در این گونه روایات، معنای ظاهری آن است یا نه؟ چیزی نمی‌دانیم. در قرآن آسمان به معانی مختلفی آمده است:
1- آسمان مادی
قرآن کریم در بسیاری از موارد واژه سما (آسمان) را معنای مادی آن به کار برده است، که مصادیق و معانی متعددی از آن اراده می‌شود، از جمله: 
الف) آسمان به معنای جهت بالا: «اصلها ثابت و فرعها فی‌السماء» مانند درخت پربرکت و پاکیزه‌ای که ریشه آن در زمین ثابت و محکم است، و شاخه‌های آن به آسمان کشیده شده است. (ابراهیم- 24)
ب) آسمان به معنای جو اطراف زمین: «ونزلنا من السماء ماءً مبارکاً» و از آسمان آب مبارکی را فرو فرستادیم.(ق-9)
ج) آسمان به معنای مکان سیارات و ستارگان: «بزرگوار آن خدایی است که در آسمان برج‌ها مقرر داشته و در آن چراغ روشن خورشید و ماه تابان را روشن ساخت» (فرقان- 61)
2- آسمان به معنای معنوی
قرآن کریم در بسیاری از موارد واژه سما (آسمان) را به معنای معنوی آن بکار برده است که از آن نیز مصادیق و معانی متعددی اراده می‌شود، از جمله: 
الف) آسمان به معنای مقام قرب و مقام حضور که محل تدبیر امور عالم است: «یدبرالامر من السماء الی الارض» (سجده-5) اوست که امر عالم را از آسمان به سوی زمین تدبیر می‌کند.
ب) آسمان به معنای موجود عالی و حقیقی: «وفی السماء رزقکم و ما توعدون» (ذاریات- 22) روزی‌تان و آنچه به شما وعده داده می‌شود، در آسمان قرار دارد.
در مورد مکان بهشت و جهنم قیامت اختلاف نظر است:
1- در آسمان‌ها است: 
زیرا قرآن خبر از معراج پیامبر اسلام(ص) به آسمان‌ها می‌دهد و می‌فرماید: «عندها جنهًْ الماوی» (النجنم- 15) بهشت جاویدان نزد سدرهًْ المنتهی است، همان نقطه‌ای که برترین مکان آسمان است. و در آیه دیگری می‌فرماید: «و فی‌السماء رزقکم و ما توعدون (ذاریات- 22) روزی شما و آنچه به شما وعده داده می‌شود، در آسمان است.
2- بهشت و جهنم مادی نیست تا نیاز به مکان داشته باشد: 
چرا که با برپایی قیامت، طومار زمین و کرات آسمانی در هم پیچیده می‌شود، ولی بهشت و جهنم موجود بوده و به حال خود باقی است.
3- بهشت و جهنم در درون و باطن این جهان قرار دارد.

با خورشید انقلاب (خاطراتی از رهبر معظم انقلاب)


تا سال‌ها نمی‌دانستیم آقا چه میل می‌کنند. یک بار کسالتی داشتند که از ایشان پرسیدم
 چه می‌خورند؟ فهمیدم که غذایشان نان و ماست یا نان و بادمجان است و بعضا هفته‌ای
 یکبار هم گوشت نمی‌خورند که من به خاطر سلامت ایشان توصیه موکد کردم که حداقل 
باید این چیزها را مصرف کنند..
 به ایشان می‌گفتم وقتی کسی پا به سن می‌گذارد نباید این‌طور غذا بخورد و باید این‌گونه 
غذا بخورد. ایشان هم علی‌رغم میل خودشان اطاعت می‌کردند. چون خودشان دوست دارند
 از پایین‌ترین طبقات جامعه، پایین‌تر زندگی کنند و غذا بخورند، اما وقتی به ایشان 
متذکر شدم شما مسئولیت  سنگینی دارید، شما در جامعه مسئول هستید، به دلیل سنتان 
باید این مواد غذایی را مصرف کنید، پذیرفتند. من به ایشان توصیه می‌کردم نه 
اینکه چیز فوق‌العاده‌ای بخورند چون ایشان  هیچ‌ چیز فوق‌العاده‌ای نمی‌خورند بلکه حداقل 
همین غذاهای عادی را مصرف کنند.
* دکتر علیرضا مرندی، مجله پنجره، به نقل از جهان‌نیوز یکشنبه 11 خرداد 1393.

چقدر بهار به قیامت شبیه است!


قال النبی(ص): 
«اذا رایتم الربیع، فاکثروا ذکر النشور، ما اشبه الربیع بالنشور»

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: 
هر وقت بهار را دیدید، بسیار از قیامت یاد کنید، چقدر بهار به قیامت شبیه است. 1
__________________
1- مفاتیح‌الغیب، فخرالدین راضی، ج 17، ص 194.

من می‌روم سوی دریا جای قرار من و تو


Image result for ‫منظره بهاری‬‎



دیروز اگر سوخت ای دوست غم برگ و بار من و تو


 امروز می‌آید از باغ بوی بهار من و تو


 

 

آن جا در آن برزخ سرد در کوچه های غم و درد


 غیر از شب آیا چه می‌دید چشمان تار من و تو؟


 

 دیروز در غربت باغ من بودم و یک چمن داغ


 امروز خورشید در دشت آیینه دار من و تو


 

 غرق غباریم و غربت با من بیا سمت باران


 صد جویبار است اینجا در انتظار من و تو

 

 

این فصل فصل من و توست فصل شکوفایی ما


 برخیز با گل بخوانیم اینک بهار من و تو


  

با این نسیم سحرخیز برخیز اگر جان سپردیم


 در باغ می‌ماند یا دوست گل یادگار من و تو


 

 چون رود امیدوارم بی تابم و بی قرارم


 من می‌روم سوی دریا جای قرار من و تو


 

" سلمان هراتی "

تأثیر دعای مادر


Related image

حڪـایــت

 

روزی حضرت موسی (ع) در ضمن مناجات خود عرض کرد:
خدایا می‌خواهم همنشین خود را در بهشت ببینم.

جبرئیل بر حضرت موسی نازل شد و عرض کرد:
یا موسی، فلان قصاب در فلان محله همنشین تو خواهد بود.

حضرت موسی (ع) به آن محل رفت و مغازه قصابی را پیدا کرد 
و دید که جوانی مشغول فروختن گوشت است.

شامگاه که شد، جوان مقداری گوشت برداشت و به سوی منزل خود روان شد.

حضرت موسی (ع) از پی او تا در منزلش آمد و سپس به او گفت:

میهمان نمی‌خواهی؟

جوان گفت: خوش آمدید.

آنگاه او را به درون منزل برد.
حضرت موسی (ع) دید که جوان غذایی تهیه نمود،
آنگاه زنبیلی از سقف به زیر آورد و پیرزنی کهنسال را از درون آن خارج کرد
او را شستشو داده و غذایش را با دست خویش به او خورانید.
موقعی که جوان می‌خواست زنبیل را در جای اول بیاویزد، 
پیرزن، کلماتی که مفهوم نمی‌شد ادا کرد.
بعد از آن جوان برای حضرت موسی (ع) غذا آورد و خوردند.

حضرت پرسید: حکایت تو با این پیرزن چگونه است؟

جوان گفت: این پیرزن مادر من است. 
چون مرا بضاعتی نیست که برای او کنیزی بخرم، 
ناچار خودم کمر به خدمت او بسته‌ام.

حضرت پرسید: 
آن کلماتی که بر زبان جاری کرد چه بود؟

جوان گفت: 
هر وقت او را شستشو می‌دهم و غذا به او می‌خورانم، 
می‌گوید:

«غفرالله لک و جعلک جلیس موسی یوم القیامة فی قبّته و درجته»


(یعنی خداوند، تو را ببخشد و همنشین حضرت موسی (ع) در بهشت باشی، به‌‌

همان درجه و جایگاه او)

حضرت موسی (ع) فرمود:‌
ای جوان بشارت می‌دهم به تو که خداوند
دعای او را درباره ات مستجاب گردانیده است. 
جبرئیل به من خبر داد که در بهشت، تو همنشین من هستی.

 

عابد و سگ


Related image

حڪـایــت

 

 روزی روزگاری، عابد خداپرستی بود که در عبادتکده ای در دل کوه راز و نیاز خدا میکرد، آنقدر مقام و منزلتش پیش خدا زیاد شده بود که خدا هر شب به فرشتگانش امر میکرد تا از طعام بهشتی، برای او ببرند و او را بدین گونه سیر نمایند...

 بعد از ۷۰ سال عبادت، روزی خدا به فرشتگانش گفت: امشب برای او طعام نبرید، بگذارید امتحانش کنیم.

 آن شب عابد هر چه منتظر غذا شد، خبری نشد، تا جایی که گرسنگی بر او غالب شد. طاقتش تمام شد و از کوه پایین آمد و به خانه بت پرستی که در دامنه کوه منزل داشت رفت و از او طلب نان کرد.

بت پرست ۳ قرص نان به او داد و او به سمت عبادتگاه خود حرکت کرد.

 سگ نگهبان خانه بت پرست به دنبال او راه افتاد، جلوی راه او را گرفت...

 مرد عابد یک قرص نان را جلوی او انداخت تا برگردد و بگذارد او براهش ادامه دهد، سگ نان را خورد و دوباره راه او را گرفت،

 مرد قرص دوم نان را نیز جلوی او انداخت و خواست برود اما سگ دست بردار نبود و نمیگذاشت مرد به راهش ادامه دهد.

 مرد عابد با عصبانیت قرص سوم را نیز جلوی او انداخت و گفت : ای حیوان تو چه بی حیایی! صاحبت قرص نانی به من داد اما تو نگذاشتی آنرا ببرم؟

 سگ به سخن آمد و گفت: من بی حیا نیستم، من سالهای سال سگ در خانه مردی هستم، شبهایی که به من غذا داد پیشش ماندم، شبهایی هم که غذا نداد باز هم پیشش ماندم، شبهایی که مرا از خانه اش راند، پشت در خانه اش تا صبح نشستم...
تو بی حیایی، تو که عمری خدایت هر شب غذای شبت را برایت فرستاد و هر چه خواستی عطایت کرد، یک شب که غذایی نرسید، فراموشش کردی و از او بریدی و برای رفع گرسنگی ات به در خانه یک بت پرست آمدی و طلب نان کردی...

مرد با شنیدن این سخنان منقلب شد و به عبادتگاه خویش بازگشت و توبه کرد...

 

کیک شکلاتی خیس


زمان آماده سازی
30 دقیقه
حداکثر زمان پخت
40 دقیقه
2 لیوان
آرد
1 1/2 لیوان
شکر
1 1/2 لیوان
روغن مایع
1 1/2 لیوان
شیر
3 عدد
تخم مرغ
4 قاشق غذا خوری
پودر کاکائو
1 قاشق غذا خوری
بکینگ پودر
1/2 قاشق چای خوری
وانیل
کیک شکلاتی خیس



برای تهیه کیک خیس شکلاتی ، ابتدا مواد خشک شامل آرد ، وانیل و بکینگ پودر را باهم ترکیب کرده و ۳ بار الک کرده و کنار می گذاریم . فر را هم با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود .
در یک کاسه شکر ، شیر ، پودر کاکائو و روغن مایع را باهم ترکیب کرده و با همزن برقی آنقدر می زنیم تا کاملا مخلوط شوند و مایع یکدستی حاصل شود . حالا یک لیوان از مایع شکلاتی را برداشته و کنار می گذاریم .
سپس تخم مرغ ها را هم دانه دانه به بقیه مایع شکلاتی اضافه کرده و هرکدام را جداگانه هم می زنیم تا کاملا ترکیب شوند .
در پایان ترکیب مواد خشک را که از قبل الک کرده ایم را کم کم اضافه کرده و با همزن دستی و یا لیسک مخلوط می کنیم تا آرد نیز با دیگر مواد مخلوط شود .
کف قالب مورد نظر را چرب کرده و پودر کاکائو روی آن الک می کنیم ( چون کیک شکلاتی است بهتر است از پودر کاکائو به جای آرد استفاده شود چرا که بعد از پخت دانه های سفید آرد دیده می شود )
مایع کیک شکلاتی خیس را داخل قالب ریخته و آن را به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه در فری که از قبل گرم کرده ایم با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا بپزد . فقط دقت کنید به هیچ عنوان درب فر را در ۲۰ دقیقه اول باز نکیند چرا که باعث می شود پف کیک بخوابد .
بعد از پخت کیک را از فر خارج کرده و همان طور که داغ است آن را برش می زنیم . در پایان یک لیوانی سس شکلاتی را که جدا کرده بودیم را روی برش های کیک ریخته و اجازه می دهیم سس به خورد کیک خیس شکلاتی برود .
سپس برش های کیک را بعد از خنک شدن به آرامی جدا کرده و در ظرف مورد نظر قرار می دهیم 

شیرینی نخودچی بدون فر


زمان آماده سازی
20 دقیقه
1 پیمانه
آرد نخودچی
1 پیمانه
پودر شکر
1/2 پیمانه
کره یا روغن جامد آب شده
1/2 قاشق چای خوری
پودر هل
شیرینی نخودچی بدون فر



برای تهیه شیرینی نخودچی بدون فر ، ابتدا آرد نخودچی را الک کرده و در تابه ای ریخته و روی حرارت قرار می دهیم تا بوی خوش آرد درآید . سپس به آن کره یا روغن جامد آب شده را اضافه کرده و هم می زنیم تا به خورد آرد نخودچی برود .
( من از ترکیب روغن جامد و کره آب شده استفاده کردم )
حالا ترکیب آرد نخودچی و کره را از روی حرارت برداشته و پودر شکر و هل آسیاب شده را هم به ترکیب بالا اضافه کرده و ورز می دهیم تا پودر شکر نیز کاملا به خورد مواد بالا برود .
حالا مواد شیرینی نخودچی را کنار می گذاریم تا سرد شده و از حرارت بیفتد .
سپس از آن به اندازه فندق یا کمی بزرگتر برداشته و به صورت گلوله های کوچک در می آوریم . سپس با یک کارد روی آن طرح زده و در صورت تمایل با خلال بادام و پسته آن را تزئین می کنیم .
من به مواد بالا حدود ۱ قاشق چای خوری پودر کاکائو اضافه کردم تا طعم کاکائویی گرفته و رنگ آن نیز کمی تیره تر شود .
در صورت تمایل می توانید به جای گلوله کردن شیرینی نخودچی ، آن را داخل قالب های مخصوص شکلات ریخته و در یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد و بعد از قالب خارج کرده و سرو کنید 

پیش از تو آب معنی دریا شدن نداشت


 Related image



پیش از تو آب معنی دریا شدن نداشت


 شب مانده بود و جرأت فردا شدن نداشت

 

 بسیار بود رود در آن برزخ کبود


 اما دریغ، زَهره‌ دریا شدن نداشت


 

 در آن کویر سوخته، آن خاک بی بهار


 حتی علف اجازه‌ زیبا شدن نداشت


 

 گم بود در عمیق زمین شانه‌ی بهار


 بی‌تو ولی زمینه‌ی پیدا شدن نداشت


  

دل ها اگر چه صاف، ولی از هراس سنگ


 آیینه بود و میل تماشا شدن نداشت


 

 چون عقده‌ای به بغض فرو بود حرف عشق


 این عقده تا همیشه سر وا شدن نداشت


 

" سلمان هراتی "

خلقت کنونی بهشت و جهنم شاخص اعتقادی شیعه


 

Image result for ‫منظره بهاری‬‎

قال الامام الصادق(ع):
 
لیس من شیعتنا من انکر اربعهًْ اشیاء:
 
1- المعراج
 
2- والمسأله فی القبر
 
3- و خلق الجنهًْ و النار
 
4- والشفاعهًْ
 
امام صادق(ع) فرمود:
 
آن کس که چهار چیز  را انکار کند، شیعه ما نیست و آنها عبارتند از:
 
1-معراج
 
2- سوال قبر
 
3- خلقت کنونی بهشت و دوزخ
 
4- شفاعت.1

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- بحارالانوار، ج8، ص196، ح186