اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

روایتی پندآموز از سرزمین آفتاب تابان؛




با زلزله دوست شویم +عکس و فیلم






وقوع زلزله در کشورهایی مانند ایران و ژاپن حقیقتی است که اگر هم دوست
 نداشته باشیم باید با آن سازگار شویم.








به گزارش جام جم آنلاین، در نزدیکی یک کوه آتشفشانی در جنوب کشور زلزله خیز ژاپن، مجتمعی از 450 خانه گنبدی شکل مقاوم در برابر زلزله احداث شده که پذیرای بسیاری از گردشگران آسیایی سرزمین آفتاب تابان است.





  





استان کوماموتو که در جزیره کیوشو قرار دارد از مناطق بشدت زلزله خیز ژاپن محسوب می‌شود. به همین دلیل ژاپنی ها که می‌دانند زلزله مهمان همیشگی آن‌هاست سعی کرده‌اند از آن فرار نکرده و راه و رسم زندگی را با آن بیاموزند. اینگونه است که امروزه کشور ژاپن بیشترین ابداعات را در زمینه کنار آمدن با این پدیده طبیعی به خود اختصاص داده است.

برای ساخت این خانه‌های پیش ساخته از قطعات فوم پلی استایرن که نوعی محصول پتروشیمی بوده و البته به لطف وجود نفت در ایران ما نیز ساخت آن به سهولت امکان پذیر است، استفاده می‌شود.

سازنده این بنای زیبا آقای کاتسویوکی کیتاگاوا، سرپرست اداره زمین‌های کشاورزی!! بوده که از طرح نوعی شیرینی سنتی ژاپن الهام گرفته است و این فکر بکر اکنون میزبان گردشگرانی از نقاط مختلف آسیاست.

ساخت این منازل مقاوم در برابر زلزله در ژاپن که فرآیندی ساده داشته و مواد اولیه آن نیز در کشور ما وجود دارد و به سرعت قابل انجام است، الگوی مناسبی برای ایران بوده و مزیت آن نسبت به چادر، دوام، مقاومت در برابر باران و آتش، برطرف شدن دغدغه اسکان در سرپناه‌های مستحکم‌تر همچون کانکس می‌باشد. همچنین مهمترین نکته فضای نسبتا راحت آن بوده که امنیت روانی افراد زلزله زده را تا حدود زیادی تامین می‌کند.

در ادامه توجه شما را به فیلم و عکس این شهرک زیبا جلب می‌کنیم:

         

" جام جم "

تصاویر منظره اماکن مشهور در شب



به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از فرادید،  نور شب 

 دربرخی از شهر‌ها به عنوان بر جسته‌ترین

 نشانه  هایشان در جهان به شمار می‌شود. در این

 مقاله تعدادی از این تصاویر برگفته از گالری

 Laurence Miller در نیویورک به نمایش

 گذاشته شده اند.

1- تاوربریج ، لندن

۲ – پل گلدن گیت، سانفرانسیسکو.

۳ – نمای از شهر به همراه مجسمه کلوپترا، لندن.

۴ – نمایی از بندرگاه، هنگ کنگ.

۵ – کهکشان سوهو زا‌ها، پکن.

۶ – میلان.

۷ – رودخانه Huangpu، شانگهای.

۸ – پل ویلیامبز بورگ، نیویورک.

۹ - The Forum، رم.

۱۰ – پل Nanpu، شانگ‌های.


" جام جم "

کوک است ساز د‌ل‌ها، کی میل شور داری؟


Image result for ‫گل نرگس‬‎

 

ای آنکه در نگاهت حجمی ز نور داری


 کی از مسیر کوچه قصد عبور داری؟


  

چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابی


ای آنکه در حجابت دریای نور داری


 

 من غرق در گناهم، کی می‌کنی نگاهم؟


 برعکس چشمهایم چشمی صبور داری


 

 از پرده‌ها برون شد، سوز نهانی ما


 کوک است ساز د‌ل‌ها، کی میل شور داری؟


 

 در خواب دیده بودم، یک شب فروغ رویت


 کی در سرای چشمم، قصد ظهور داری؟


 

 عباس سجادی

 

جمعه های انتظار .......


ویژگی های زمینه سازان ظهور در روایات/ بندگان سخت و نیرومند

 

امام زمان
 
 
  
زمینه سازان ظهور در روایتی این گونه توصیف شده اند: «لا تزلّهم الریاح العواصف، لا یملّون من الحرب ولا یجبنون و علی اللّه یتوکّلون». آنان را تندبادها نمی لرزاند، از نبرد دلتنگ و ملول نمی شوند.

 نخستین چیزی که در روایات درباره ویژگی های زمینه سازان جلب نظر می‌کند، صلابت، نیرومندی و استواری آنان است. آنان قوی و نیرومند هستند و زمین را برای ظهور امام زمان(ع) آماده می‌سازند.

محمد بن یعقوب کلینی ذیل آیه (فاذا جاء وعدُ اولیهما بعثنا علیکم ‌عباداً لنا اُولی بأس شدید) آورده که: امام صادق(ع) «بندگان سخت نیرومند» را به همین قشر تفسیر کرده است.(١)

در روایتی از این گروه، با عنوان «قلوبهم کزبر الحدید، لاتزلّهم الریاح العواصف»؛  توصیف شده است.(٢)

ایشان با آنکه دارای «دل» هستند وطبیعت دل، نرمی و رأفت است؛ لیکن این دل‌ها در رویارویی با طاغوت‌ها و ستمگران، به تکّه‌های آهن بدل می‌شوند که دیگر نرمی و رقّت نمی شناسند.

صلابت و نیرومندی، از ویژگی‌های نسل‌هایی است که خدای تعالی مسئولیت تغییر [نظام‌های اجتماعی] وایجاد انقلاب را به دوش آنان گذاشته است. همچنین این دو صفت از ویژگی نسل‌هایی است که خدای تعالی، آنان را در گردنه‌های بزرگ تاریخ برای انتقال مردم از مرحله ای به مرحله دیگر، برگزیده و گروه زمینه سازان، دارای این ویژگی‌ها است.


گروه مبارز



وظیفه این گروه، مبارزه با نظام جهانی وعصیان علیه آن است. اینکه نظام جهانی چیست و چگونه این نظام در خدمت به ابرقدرت ها و هم پیمانان آنها و حفظ مراکز قدرت و موقعیت استراتژیکی شان در مناطق مختلف دنیا عمل می‌کند، یک پرسش جدّی است.

مسؤولیت حفظ این مراکز قدرت، مسؤولیتی بسیار دشوار و ظریف است که نظام جهانی در تمام سطوح دنیا نه تنها در سطوح منطقه ای یا کشوری بدان پایبند است.

این نظام، از یک سری معادلات وموازنه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی وخبری دقیق شکل گرفته است. همچنین این نظام از رژیم‌های سیاسی تشکیل یافته که به عنوان عضو یک خانواده جهانی محسوب می‌شوند و مجموعه ای از خطوط قرمز و سبز و زرد در میان آنها در زمینه حوادث، امتیازها، تنظیم نقش ها، تقسیم درآمدها، بازار و منابع ثروت و مناطق نفوذ وجود دارد.

این مجموعه پیچیده، قدرت‌های بزرگ را به سلطه بر دنیا قادر ساخته است؛ همان طور که یک اهرم (٣) کوچک، انسان را در جا به جایی اجسام سنگین با کمترین حرکت، توانا می‌سازد. از این رو نظام جهانی، قبل وبعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، همچنان نزد همگان احترامش را حفظ کرده است؛ زیرا هر یک از آنان، به قدر گستره و توان خویش از این نظام بهره می‌برد.

زمینه سازان ظهور امام عصر(ع)، به سادگی و بی هیچ تردیدی، این خطوط قرمز را زیر پا می‌گذارند و معادلات و موازنه‌های مورد توافق را بر هم می‌زنند. همچنین استقرار، توازن و شوکت جهانی این رژیم‌ها و سازمان‌های بین المللی را بی اعتبار می‌سازند.

این سازمان‌ها و رژیم ها، نه قدرت سلطه بر این جوانان را دارند و نه توانایی تحمّل یا دفعشان را؛ زیرا بیشترین توان این حکومت‌ها و هیبت جهانی شان، در رویارویی با حکومت‌ها و سازمان‌هایی همانند خودشان است و آخرین سلاح آنان قتل، زندان، شکنجه و تبعید است؛ حال آنکه این جوانان از هیچ یک از این امور نمی هراسند.

از این رو، وصفی که در روایت درباره این گروه به کار رفته، بسیار دقیق است:

«لا تزلّهم الریاح العواصف، لا یملّون من الحرب ولا یجبنون و علی اللّه یتوکّلون و العاقبة للمتّقین»؛

«آنان را تندبادها نمی لرزاند، از نبرد دلتنگ و ملول نمی شوند و نمی هراسند، و بر خدا توکل می‌کنند وعاقبت [نیک] از آن پارسایان است».

بی گمان آن که [در دل] هراسی ندارد، از نبرد خسته ودلتنگ نمی شود و تندبادها او را تکان نمی دهد. نیرو و امتیاز اینان در آن است که نمی هراسند و دشواری اینها از دیدگاه حکومت‌ها وقدرت‌های بزرگ، در همین نکته نهفته است.


‌ بازتاب‌های جهانی


بازتاب‌های جهانی در مقابل این نسل چنان که در روایات بدان تصریح شده خشمگینانه ومتعرّضانه است؛ زیرا آنان معادلات و موازنه‌های جهانی را با چالش‌های سخت و حقیقی مواجه می‌سازند؛ از این رو عکس العمل‌های جهانی در برابرشان با عصبانیت و خشم همراه است. ابان بن تغلب از امام صادق علیه السلام نقل کرده است:

«اِذا ظَهَرَتْ رایة الحقّ لعنها اهل الشرق واهل الغرب، اَتدری لِمَ ذلک؟ قلت: لا، قال: للّذی یلقی النّاس من اهل بیته قبل ظهوره» (٤) ؛

«آن گاه چه پرچم حق آشکار شود، اهل شرق وغرب لعنتش کنند. آیا می‌دانی، برای چه؟ گفتم: نه، فرمود: به دلیل مشکلات و سختی‌هایی که اهل بیت او برای [نظام های] شرق وغرب ایجاد خواهند کرد».

اهل بیت وی قبل از ظهور، زمینه سازان ظهور هستند که مشکلاتی را برای این رژیم‌ها وسازمان‌ها فراهم کرده وراحتی وآرامش را از آنان سلب می‌کنند. کلینی از امام صادق علیه السلام در تفسیر سخن خدای تعالی: (بعثنا علیکم عباداً لنا اولی بأس شدید) (٥) چنین نقل کرده است:

«قومٌ یبعثهم اللّهُ قبل خروج القائم فلا یدعون واتِراً لآلِ محمّد اِلاّ قتلوه» (٦) ؛

«گروهی هستند که خدای تعالی قبل از ظهور قائم علیه السلام بر می‌انگیزد.

آنان هیچ ستم کننده ای به خاندان محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) را رها نمی کنند؛ جز آنچه او را به قتل می‌رسانند».

بازتاب‌های جهانی که در این روایات ذکر شده، تا حدّ زیادی به عکس العمل دنیای امروز در برابر بیداری اسلامی که از آن به «بنیادگرایی اسلامی» تعبیر می‌کنند و ناجوانمردانه ترین صفاتی چون خشونت و تروریسم را بدان منتسب می‌سازند همسانی دارد.(٧)


منابع:


١-اسراء (۱۷) آیه ۵: «پس آن گاه که وعده تحقق نخستین آن دو فرارسد، بندگانی ازخود را که سخت نیرومندند بر شما می‌گماریم... ». 

٢-دل هایشان همچون پاره‌های آهن است که طوفان‌ها آنان را نلرزاند. 

٣-اهرم: میله آهنی ضخیمی که به وسیله آن اجسام سنگین را جا به جا می‌کنند

٤-بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۶۳. 

٥-اسراء (۱۷) آیه ۵: «بندگانی از خود را که سخت نیرومندند بر شما می‌گماریم. » 

٦-کافی، ج ۸، ح ۲۵۰، ص ۱۴۲ (بیروت: دارالاضواء) ; سیمای حضرت مهدی در قرآن، ص ۲۱۳

٧-انتظار پویا، محمدمهدی آصفی صص٤٥-٤١

وزن انسان در سایر سیارات/ تصویر



اگر وزن شخصی روى زمین 100 کیلوگرم باشد، وزن او در مریخ 38 کیلوگرم و در
 ماه 17 کیلوگرم مى باشد.


" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

دعا و تلاش برای هدایت مردم


Related image

در جنگ احد با این که پیامبر(ص) و مسلمین صدمات بسیار دیدند و شهدایی همچون حضرت حمزه دادند و سر تا پای پیامبر(ص) و امام علی(ع) مجروح شد، و آنان در شدیدترین وضعیت قرار گرفتند، در این بحران سخت یکی از مسلمانان به پیامبر عرض کرد: «چرا نفرین نمی‌کنی؟ بر دشمن نفرین کن» پیامبر(ص) در پاسخ او، دست به درگاه الهی بلند کرده و عرض کرد:‌ «اللهم اهد قومی فانهم لا یعلمون، خدایا قوم مرا به راه راست هدایت کن، چرا که آنان نادان هستند.»(1)
همچنین در روایتی نقل شده که روزی حضرت داود(ع) تنها از شهر به سوی کوه‌ها و بیابان‌ها خارج شد، خداوند به او وحی کرد:‌«چرا از خلق بریده‌ای و تنها سر به بیابان‌ها نهاده‌ای؟» داود(ع) عرض کرد: «اشتیاق و علاقه شدید به تو مرا به این کار واداشت، تا بیشتر با تو رابطه برقرار سازم.» خداوند به او وحی کرد:‌ «به سوی شهر و مردم بازگرد، که اگر در میان مردم با هدایت‌هایت، یک نفر منحرف را به سوی راه راست هدایت کنی، نام تو را در لوح محفوظ به عنوان «حمید» (پسندیده و ستوده) ثبت می‌کنم.»(2)

___________________

1- اعلام الوری، طبرسی، ص 92

2- بحار‌الانوار، ج 14، ص 40

خیر و شر دنیا و آخرت


Related image

  
  
قال‌النبی(ص): 
«خیرالدنیا و الاخرهًْ مع‌العلم، و شرالدنیا و الاخرهًْ مع‌الجهل» 
پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: 
خیر دنیا و آخرت با علم و دانش و شر دنیا و آخرت با جهل و نادانی است. (1)
________________
1- بحارالانوار، ج 79، ص 170

در محضر امام خمینی(ره)

 
 
Image result for ‫تصویر منظرهای زمستان‬‎
 
در محضر امام خمینی(ره)
 
خرید به اندازه نیاز


امام به سبزی خوردن خیلی علاقه داشتند؛ یک روز به امام عرض کردیم که به ما اجازه بدهید یک کیلو سبزی برای سه روز بخریم و هر روز نخریم. فرمودند: خیر، معنا ندارد چیزی را که نیاز نداریم از سهم امام بخریم و ذخیره کنیم.
امام نسبت به امور مالی احتیاط فوق‌العاده‌ای داشتند؛ مثلاً اگر می‌خواستند آبلیمو بخرند، به خدمتکار دستور می‌دادند فقط 50 فلس بخر یعنی به اندازه یک لیوان! و هر چه خدمتکار اصرار می‌کرد که یک شیشه می‌گیریم، می‌فرمود: نه، فعلاً به اندازه‌ای که لازم است باید بگیرید. سبزی که می‌خواستند بگیرند بیش از چند فلس نمی‌گرفتند. اینها ریزه‌کاری‌هایی است که بزرگی و عظمت این مردرا می‌رساند.

(آیت‌الله سید عباس خاتم یزدی، کتاب آئینه حسن ص 87)

کیک کرامبل سیب


زمان آماده سازی
40 دقیقه
حداکثر زمان پخت
45 دقیقه
مناسب برای
10 نفر
200 گرم
آرد
100 گرم
شکر
50 گرم
شکر قهوه ای
200 گرم
کره
150 گرم
ماست
50 گرم
گردو خرد شده
1 بسته
بیسکوئیت پتی بور
2 عدد
سیب
2 عدد
تخم مرغ
1 1/2 قاشق غذا خوری
پودر دارچین
1 قاشق غذا خوری
پودر قهوه
2 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
1/4 قاشق چای خوری
وانیل
1/4 قاشق چای خوری
نمک
کیک کرامبل سیب



برای تهیه کیک کرامبل سیب ، ابتدا کرامبل را آماده می کنیم . برای این کار یک بسته بیسکوئیت پتی بور را داخل کیسه فریزر ریخته و نیم کوب می کنیم . سپس گردو خرد شده ، پودر دارچین و پودر قهوه را هم اضافه می کنیم . ۵۰ گرم از کره موجود در دستور را همانطور که سرد است ، تکه تکه کرده و به مواد کرامبل اضافه می کنیم و سپس با نوک انگشتان کره را به خورد بیسکوئیت ها می دهیم . بعد از اینکه تمامی مواد کاملا باهم ترکیب شد و کره به خورد مواد رفت کرامبل ما آماده است .
حالا مایع کیک را آماده می کنیم . ابتدا آرد ، بکینگ پودر و نمک را باهم ترکیب کرده و ۳ بار الک می کنیم . فر را هم روشن می کنیم تا گرم شود .

کره و شکر را داخل کاسه ای ریخته و با همزن برقی آنقدر می زنیم تا کاملا باهم ترکیب شده و یک دست شود . سپس تخم مرغ ها را دانه دانه به همراه وانیل اضافه کرده و هر کدام را جداگانه هم می زنیم . سپس ماست را نیز اضافه کرده و کمی هم می زنیم .
در پایان ترکیب مواد خشک را که از قبل الک کرده ایم را کم کم و در چند مرحله به مایع کیک اضافه کرده و به آرامی با دیگر مواد مخلوط می کنیم .
کف قالب مورد نظر را چرب و آرد پاشی کرده و نیمی از مایع کیک را کف قالب می ریزیم و بعد نصف مواد کرامبل را روی کیک ریخته به طوری که سطح کیک را بپوشاند . سپس برش های سیب را روی کرامبل چیده و بقیه مایع کیک را هم در قالب می ریزیم . در پایان مابقی مواد کرامبل را هم روی مایع کیک ریخته و قالب را به مدت ۴۵ دقیقه در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا کیک بپزد .
سپس گریل را روشن می کنیم تا روی کیک نیز طلایی رنگ شود .
کیک کرامبل سیب را بعد از پخت از فر خارج کرده و بعد از خنک شدن برش زده و سرو می کنیم .

کیک صبحانه


زمان آماده سازی
30 دقیقه
حداکثر زمان پخت
40 دقیقه
مناسب برای
8 نفر
2 پیمانه
آرد
3/4 پیمانه
شکر
1 قاشق غذا خوری
پودر کاکائو
1/2 پیمانه
شیر
3 عدد
تخم مرغ
1/2 قاشق چای خوری
وانیل
1 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
کیک صبحانه



برای تهیه کیک ، ابتدا تخم مرغ ها را از یخچال بیرون می آوریم تا هم دمای محیط شوند .

آرد و بکینگ پودر را مخلوط کرده و 3 بار الک می کنیم و کنار می گذاریم .

فر را روشن می کنیم تا گرم شود .

نصف پیمانه روغن را با شکر مخلوط کرده و با همزن برقی آنقدر می زنیم تا کشدار شود . سپس تخم مرغ ها را دانه دانه به مایع اضافه کرده و هم می زنیم . وانیل را به همراه تخم مرغ آخر به مواد کیک صبحانه اضافه می کنیم . ( هر تخم مرغ را حدود 3 دقیقه هم می زنیم ) . شیر را نیز اضافه کرده و هم می زنیم . در پایان مخلوط آرد و بکینگ پودر را که از قبل الک کرده ایم را آرام آرام و در 3 مرحله به مایع کیک صبحانه اضافه می کنیم .

3/1 مواد کیک را جدا کرده و به آن یک قاشق غذا خوری پودر کاکائو اضافه می کنیم .

کف قالب مورد نظر را کاغذ روغنی انداخته و یا چرب و آرد پاشی می کنیم . نصف مایع کیک سفید رنگ را در قالب ریخته و بعد مایع کاکائویی را روی آن می ریزیم و در پایان بقیه مایع سفید رنگ را در قالب ریخته و قالب را در طبقه وسط فری که از قبل گرم شده به مدت 30 تا 40 دقیقه ( بستگی به دما و درجه فر دارد ) در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا کیک ما پخته و آماده شود .

بعد از نیم ساعت با یک خلال دندان کیک را امتحان می کنیم . اگر خلال دندان از داخل کیک تمیز درآمد کیک صبحانه ما حاضر است در غیر این صورت صبر می کنیم تا کیک بپزد . بعد از پخت کیک گریل را روشن می کنیم تا روی کیک هم کمی طلایی رنگ شود .

کیک را بعد از پخت از فر خارج کرده و اجازه می دهیم تا کاملا خنک شود . و بعد از قالب خارج کرده و برش می زنیم .

کیک صبحانه دو رنگ را با یک فنجای چای و یا یک لیوان شیر نوش جان کنید .

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب


 
 
Related image

چرا به مرگ یقین نداریم ؟


فى الکافی، عن الباقر (علیه‌السلام): سَمعتُ جابرَ بنَ عبدالله یقوِل: انّ رسولَ الله (صلی‌الله علیه و آله) مرّ بِنا ذِاتَ یوم و نحن فی نادینا و هو علی ناقَته و ذلک حینَ رجَع مِن حَجّهًْ الوداع فَوَقَف علینا فسَلٍّم فرَدَدنا علیه سلامَه ثمّ قال: ما لی أری حُبَّ الدنیا قد غَلب علی کثیر من الناس حتیّ کأنّ الموتَ فی هذه الدنیا علی غیرهِم کُتبِ و کأنّ الحقَّ فی هذه الدنیا علی غیرهِم وَجب و حتیّ کأن لم یسَمَعوا و یرَوا منِ خَبرِ الامواتِ قبلَهم سبیلُهم سبیلُ قوم سَفرٍ عَمّا قلیلٍ إلیهم راجعون یبُوَّئونهَم اجداثهَم و یأکُلون ترُاثهَم فیظُنوّن أنهّم مَخلَّدون بعدَهم هیهاتَ هیهات أ ما یتَعَّظُ آخِرُهم بأوّلهٍم! لقد جَهلِوا و نسُوا کلَّ واعظٍ فِیِ کتاب الله و أمنِوا شَرَّ کلِّ عاقبهًْ سَوء و لم یخَافوا نزُولَ فادحهًْ و بوَائق حادثهًْ.[1]
امام باقر(ع)فرمودند: از جابر بن عبد اللَّه شنیدم که می‌گفت: روزى رسول خدا (ص) همچنانکه سوار شتر بود از کنار انجمن ما گذر کرد و این جریان وقتى بود که از سفر حجهًْ الوداع باز می‌گشت، پس در نزد ما که رسید توقف کرده بر ما سلام کرد، آنگاه فرمود: چه شده که مى‏بینم دوستى دنیا بر بیشتر مردم چیره شده بحدى که گویا مرگ در این دنیا به نام دیگران ثبت شده؟ و گویا حق و حقیقت در این جهان بر جز اینها واجب گشته، و تا اینکه گویا سرگذشت مردگان پیش از خود را نشنیده و ندیده‏اند، (با اینکه) راه ایشان همان راه مردم مسافر است و بزودى‏ بسوى آنان (یعنى مردگان) بازگردند، خانه‏‌هاى آن مردگان گورشان باشد و اینان میراث آنان را خورند، اینها پندارند پس از آن مردگان، همیشه خواهند ماند! هرگز هرگز! [آیا] دنبال آیندگان از جلو رفتگان پند نگیرند؟ براستى که از یاد برده و فراموش کردند هر پند دهنده‏اى را در کتاب خدا و از شر هر سرانجام بدى ایمن و آسوده خاطر گشته و از نزول بلاهاى سخت و پیشامدهاى ناگوار ترس ندارند.
حِضرت‌باقر(ع) روایت می‌کنند از جابربن‌عبدالله، سند روایت سند معتبری است. می‌گوید جمع شده بودیم، مشغول گفت‌وگو بودیم، حضرت رسول(ص) سوار شترشان بودند، از کنار ما عبور کردند - فرمایش پیغمبر اکرم، خطاب به ماهاست، دربارۀ ما این حرف گفته شده - می‌فرمایند: چگونه است که می‌بینم محبتّ دنیا بر بسیاری از مردم غالب شده! گویا مرگ برای آنها نیست و فقط برای دیگران، مرگ مقدّر و معینّ شده است، اینها بنا نیست بمیرند! اینطور مکِبّ [روی آورنده] بر دنیا و محبتّ دنیایند، کأنهّ بنا نیست از دنیا جدا بشوند. این حقوقی که مردم دارند، مسلمان‌ها دارند، گویا این حقوق بر اینها واجب نشده است و بر دیگران این حقوق واجب شده است! گویا اصلاً اطلاعی ندارند از مردمی که قبل از اینها وارد عالمَ اموات شدند و مرُدند. کلمۀ سَفر جمع سافرِ است. 
گویا اینها خیال می کنند که این مرُده هایی که رفتند، این مرُده‌ها مسافرانی هستند که بزودی به طرف اینها برمی گردند. کأنهّ اصلاً مرگ به معنای واقعی‌اش برای اینها جا نیفتاده! مرُده‌ها را در قبرها جا می‌دهند، میراث آنها را می‌خورند، خیال می کنند که خودشان بعد از این مرُده‌ها تا ابد بناست در دنیا بمانند! کأنهّ باورشان این است. 
ممکن است ما بگوییم: ما که مرگ را قبول داریم. بله، در ذهنمان قبول داریم، اماّ در باطنِ دلمان کأنهّ قبول نداریم که روزی باید از این عالم به عالمَ برزخ برویم و وارد در یک عالمَ عجیب ناشناخته‌ای شویم که انسان قادر بر کوچکترین عملی برای نجات خودش نیست. 
در اینجا [در دنیا] هزار کار می‌توانیم برای نجات خودمان انجام بدهیم؛ توسّل کنیم، خدمت کنیم، تلاش کنیم، مجاهدت کنیم، همه کار می‌توانیم بکنیم اماّ آنجا که رفتیم، دستها بسته است، برای نجات خودمان از مشکلاتی که آنجا ممکن است پیش بیاید، راهی وجود ندارد. این را باید از عُمق جان باور کرد، صِرف باورِ عقلی و ذهنی کافی نیست (فادِحَة به معنای حوادث سخت و دشوار است). 

* شرح حدیث در ابتدای درس خارج، 17/7/91 به نقل از مشرق

---------------------

1 - الشافی، ص 821

شاخص‌های فتنه و آثار آن


Image result for ‫تصویر منظرهای زمستان‬‎


قال‌الامام علی(ع) «الفتن ثلاث: حب‌النساء و هو سیف‌الشیطان، و شرب الخمر و هو فخ ‌الشیطان، و حب‌الدینار و الدرهم و هو سهم الشیطان، فمن احب النساء لم ینتفع بعیشه، و من احب‌الاشر به حرمت علیه الجنه، و من احب الدینار والدرهم فهو عبد الدنیا»
امام علی(ع) فرمود:‌ فتنه‌ها سه چیز است: زن دوستی (از حیث شهوانی) که آن شمشیر شیطان است، و شرابخواری، که آن دام شیطان است و عشق به درهم و دینار، که آن تیر شیطان است. پس کسی که عشق (شهوانی) به زنان داشته باشد از زندگی‌اش بهره‌مند نشود، و کسی که مشروبات را دوست داشته باشد، بهشت بر او حرام گردد و کسی که عشق به درهم و دینار داشته باشد، بنده دنیا  است. (1)

___________________

1- بحارالانوار، ج 73، ص 140

آزمون عملی با اموال و دین‌مداری


Related image

مردی به امام علی(ع) گفت: ای امیرالمومنین ما را از فتنه آگاه کن، آیا نسبت به فتنه از پیامبر خدا(ص) سوالی نفرموده‌ای؟
حضرت در پاسخ فرمود: آنگاه که خداوند آیه 1 و 2 سوره عنکبوت را نازل کرد که آیا مردم خیال می‌کنند همان که گفتند ایمان آورده‌ایم، بدون آزمایش رها می‌شوند؟‌ دانستم که تا پیامبر(ص) در میان ما (پشتوانه فکری و عملی) است ما مورد فتنه قرار نمی‌گیریم.
پرسیدم ای رسول خدا! این فتنه و آزمایش کدام است که خدا شما را بدان آگاهی داده است؟ حضرت فرمود: ... ای علی! همانا این مردم به زودی با اموالشان دچار فتنه و آزمایش می‌شوند و در دینداری بر خدا منت می‌گذارند، با این حال انتظار رحمت او را دارند و از قدرت و خشم خدا، خود را ایمن می‌پندارند، حرام خدا را با شبهات دروغین و هوس‌های غفلت‌زا، حلال می‌کنند،
شراب را به بهانه اینکه «آب انگور» است، و رشوه را با این عنوان که «هدیه» است و ربا را با عنوان اینکه «نوعی معامله»‌ است، حلال می‌شمارند! گفتم: ای رسول خدا! در آن زمان مردم را در چه پایه‌ای(حکمی) بدانم؟ آیا در پایه(حکم) ارتداد؟ یا فتنه و آزمایش؟ حضرت فرمود: در پایه‌ای(حکمی) از فتنه و آزمایش.(1)

___________________

1- نهج‌البلاغه- خطبه 156

دفاع از وطن ، کیش فرزانگی ست ......


 

 Image result for ‫تصویر کوه دماوند‬‎



منم پورایران و نام آورم                           ز نیروی شیران بود گوهرم


کنم جان خود را فدای وطن                        که با اوچنین است پیمان من



دفاع از وطن ، کیش فرزانگی ست         گذشتن زجان ، رسم مردانگی ست


کسی کزبدی ، دشمن میهن است           به یزدان ، که بدتر ز اهریمن است



مرا اوج عزّت در افلاک توست               به چشمان من کیمیا خاک توست


رود ذرّه ای گر ز خاک به باد                   به خون من آن ذرّه آغشته باد

 

" نظام وفا "