اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

همسر مصری خاشقجی هم پیدا شد+ تصاویر


یک خانم مصری مدعی است امسال در مراسمی مذهبی و سری در ایالات متحده با جمال خاشقجی ازدواج کرده؛ چند ماه پیش از آن که این روزنامه‌نگار منتقد برای دریافت مدارک لازم برای ازدواج با زن دیگری به کنسولگری عربستان در استانبول برود و کشته شود.
یک خانم مصری مدعی است امسال در مراسمی مذهبی و سری در ایالات متحده با جمال خاشقجی ازدواج کرده؛ چند ماه پیش از آن که این روزنامه‌نگار منتقد برای دریافت مدارک لازم برای ازدواج با زن دیگری به کنسولگری عربستان در استانبول برود و کشته شود.

به گزارش اعتدال، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، افشای این ازدواج که به نظر می‌رسد جمال خاشقجی از نامزد ترکیه‌ای و حتی اعضای خانواده‌اش مخفی کرده بود، به وضعیت پیچیده خاشقجی در ماه‌های پایانی می‌افزاید.

این خانم در مصاحبه‌ای گفت علت اینکه پیشقدم شده است تا رابطه‌اش را با خاشقجی فاش کند این است که او "زنی مسلمان" است و می‌خواهد تا تمام حق و حقوقش به رسمیت شناخته شود.
او به شرطی با واشنگتن پست مصاحبه کرد که تنها از اول نام و نام خانوادگی او استفاده شود چرا که نگران امنیت و شغلش است. این خانم با نام اختصاری "ح" (H. Atr) پیام‌ها و تصاویری که با خاشقجی رد و بدل کرده است، نشان داد. برخی از این تصاویر برای مراسم ازدواجشان است که ماه ژوئن در حومه واشنگتن برگزار شده است.


یکی از دوستان قدیمی خاشقجی هم که در مراسم به عنوان شاهد حضور داشته، اظهارات این خانم را تایید می‌کند. او هم با اشاره به نگرانی‌های امنیتی نخواست نامش فاش شود. اعضای خانواده خاشقجی درباره این ازدواج اظهارنظر نکردند. خدیجه چنگیز، نامزد ترکیه‌ای خاشقجی در تماسی تلفنی گفت که از رابطه خاشقجی با این خانم بی‌اطلاع بوده و انگیزه‌های این زن را زیر سوال برد.


خدیجه چنگیز گفت: جمال هرگز درباره این زن حرفی به من نزده بود. چرا این زن تلاش دارد تا تصویری که مردم از جمال دارند را تغییر دهد؟ او چه می‌خواهد؟ تردید ندارم که این تقلایی برای بی‌اعتبار کردن وجهه او و لطمه به شخصیت اوست.


چنانچه این خانم اثبات کند همسر قانونی خاشقجی است، می‌تواند از دیه‌ای که احتمالا دولت عربستان به خانواده خاشقجی می‌دهد، سهم ببرد. وضعیت حقوقی ازدواج این خانم با خاشقجی مشخص نیست و همچنین مشخص نیست که آیا او سند ازدواجی هم گرفته است یا خیر.


خانم ح. می‌گوید تصاویر و سایر شواهد ازدواجش را به مقام‌های سعودی و ترکیه‌ای نشان داده است. برخی از این تصاویر در چند روز گذشته به صورت آنلاین در یک حساب کاربری توئیتر برای حامیان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان منتشر شده است.



این خانم ۵۰ ساله می‌گوید ساکن منطقه خلیج‌فارس است و در زمان سفرهای کاری خاشقجی به ایالات متحده همراه او بوده است. او می‌گوید حدود یک دهه پیش در یک نشست رسانه‌ای در خاورمیانه با خاشقجی آشنا شد اما رابطه احساسی آنها حدود یکسال پیش آغاز شد. این خانم می‌گوید خاشقجی را آخرین بار اوایل سپتامبر دیده و همان زمان هم خاشقجی نسبت به تلاش دولت سعودی برای انجام اقدامی تلافی‌جویانه ابراز نگرانی کرده است. با این حال خاشقجی فکر نمی‌کرده که جانش در خطر باشد.



خانم ح. گفت: او اصلا فکر نمی‌کرد که ترور شود. می‌دانست که آنها می‌توانند او را دزدیده و کتک بزنند اما هرگز فکر می‌کرد که تا کشتن او پیش بروند.


یک روحانی به نام انور حجاج که در مراسم ازدواج حاضر بوده، از پاسخ دادن امتناع کرد. در رسانه‌ها از او به عنوان پروفسور مطالعات و آموزش اسلامی در دانشگاه آزاد آمریکایی در ویرجینیا نام برده شده است. 


" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال " 


لوکس ترین زندان جهان برای شاهزاده‌‌های سعودی +عکس


هتل پنج ستاره ریتزکارلتون ریاض که میزبان یک کنفرانس بزرگ برای نشان
 دادن ظرفیت های اقتصادی عربستان سعودی بود اکنون زندان آنهاست!




















                                             "پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

کاهش مصرف لبنیات تهدیدی جدی برای سلامت نسل های آینده/ کوتاهی قد ارمغان کمبود کلسیم

عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی 


سازمان نظام دامپزشکی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین؛



کاهش مصرف لبنیات تهدیدی جدی برای سلامت 

نسل های آینده/ کوتاهی قد ارمغان کمبود کلسیم


عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی گفت: گروه شیر و لبنیات یکی از مهم‌ترین گروه‌ها در هرم غذایی محسوب می‌شود. سرانه مصرف لبنیات در کشور قبل از گرانی‌ها کم بوده اما با افزایش قیمت آن نیز به‌مراتب این مقدار کمتر هم خواهد شد.
تصویر کاهش مصرف لبنیات تهدیدی جدی برای سلامت نسل های آینده/ کوتاهی قد ارمغان کمبود کلسیم

دکتر آراسب دباغ‌مقدم، کارشناس صنایع غذایی در خصوص تبعات افزایش قیمت لبنیات بر سلامت عموم جامعه به جام جم آنلاین گفت: گروه شیر و لبنیات یکی از مهم‌ترین گروه‌ها در هرم غذایی محسوب می‌شود. این گروه تأمین‌کننده اصلی کلسیم در بدن بوده و به جرات می‌توان گفت هیچ خوراکی به‌اندازه شیر و لبنیات نمی‌تواند کلسیم مورد نیاز بدن انسان را تأمین کند. البته ناگفته نماند سرانه مصرف لبنیات در کشور قبل از گرانی‌ها کم بوده اما با افزایش قیمت آن نیز به‌مراتب این مقدار کمتر هم خواهد شد.

وی گروه انحصاری تأمین‌کننده کلسیم در بدن را شیر و لبنیات دانست و گفت: کمبود کلسیم تبعات جدی و جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. از مهم‌ترین نقش‌های کلسیم در بدن می‌توان به انقباضات قلبی، هدایت پیام‌های عصبی، انعقاد خون، استحکام استخوان و دندان‌ها اشاره کرد.

این متخصص بهداشت اظهار داشت: اگر کلسیم خون آن‌قدر به‌قدری کاهش یابد که انقباضات قلب به‌سختی صورت گیرد، مسلماً بدن به‌ناچار برای تأمین این ماده حیاتی از کلسیم استخوان و دندان‌ها برای ادامه عملیات قلب استفاده می‌کند، این موضوع به‌خودی‌خود در درازمدت پوکی استخوان، پوسیدگی دندان‌ها و ... را به همراه خواهد داشت.

به گفته دباغ مقدم، نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص کاهش مصرف شیر و لبنیات ارتباط مستقیم آن با رشد قد کودکان است. زمینه‌های ژنتیکی و عوامل محیطی بخصوص تغذیه در ریز فاکتورهایی مثل قد نقش مؤثری دارد. به عبارتی ساده‌تر، نوشیدن شیر برای کودکان ضروری است چراکه تحقیقات نشان داده است نوشیدن منظم شیر در دوره کودکی رابطه مستقیمی با افزایش قد در نوجوانی دارد.

وی ادامه داد: افرادی که پروتئین و ریزمغذی‌هایی ازجمله کلسیم را به‌اندازه کافی دریافت نکرده‌اند مطمئناً به قد مطلوبی نخواهند رسید. همچنین نسبت بین کلسیم و فسفر نیز در میزان قد بسیار حائز اهمیت است چراکه وجود و انباشت این دو باهم تعادل فسفر و کلسیم را به هم می‌ریزد که خود عاملی بر کوتاه‌قدی است.

این متخصص در خصوص نقش لبنیات در سلامت زنان به جام جم آنلاین گفت: خانم‌ها از بدو تولد، تراکم استخوانشان نسبت به آقایان بسیار کمتر است. همچنین زنان تا قبل از سن یائسگی به دلیل ترشح هورمون استروژن کلسیم کافی در استخوان‌هایشان تأمین می‌شود اما در سنین بعد از یائسگی کلسیم به مقدار قابل‌توجهی در بدن کاهش پیدا می‌کند و آن زمان است که درگیر تبعات جدی کمبود کلسیم در بدن می‌شود.

به گفته دباغ مقدم، بر اساس آمارها به دلیل مصرف پایین شیر و لبنیات، پوکی استخوان در زنان ایرانی 11 سال زودتر از زنان دیگر کشورهای دنیا رخ می‌دهد.

وی معتقد است تا 35 سالگی ذخیره‌سازی کلسیم در بدن به‌خوبی انجام می‌گیرد و بعدازآن نیز بدن تنها از آن ذخایر برداشت می‌کند.

عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی خاطرنشان کرد: البته بعدازاین سنین مصرف شیر و لبنیات نیز مهم است اما برای استحکام استخوان و دندان‌ها تنها تا قبل از 35 سالگی فرصت است.

این متخصص یادآور شد: متأسفانه هیچ خوراکی را نمی‌توان ازنظر تأمین کلسیم جایگزین شیر و لبنیات کرد و به جرات می‌توان گفت تمام خوراکی‌هایی که در فضای مجازی و ماهواره‌ها مبنی بر تأمین‌کننده کلسیم بدن تبلیغ می‌شود، تنها نقش گول زنک و تجاری دارند.

وی در پایان اشاره کرد: طرح توزیع شیر رایگان در مدارس یکی از بهترین طرح‌ها برای جلوگیری از خرابی دندان، کوتاهی قد و کمبود ویتامین D بود چراکه متخصصان معتقد هستند فرهنگ مصرف شیر باید از دوران کودکی و نوجوانی جا بیفتد اما متأسفانه به دلایل گوناگون دو سالی می‌شود این طرح نیز متوقف‌شده است. درصورتی‌که بسیاری از کشورها با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های مناسب توانسته‌اند متوسط قد افراد جامعه را افزایش دهند. اما متأسفانه در کشور ما نه‌تنها برنامه ای برای افزایش قد نداشتیم بلکه شاهدیم ایرانی‌ها نسل به نسل با مشکل کاهش قد روبه‌رو هستند.

جام جم

قیمت فعلی لبنیات منطقی نیست/ نابسامانی قیمت لبنیات زیر سایه فقر نظارت

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس 


درگفتگو با جام جم آنلاین؛


قیمت فعلی لبنیات منطقی نیست/

 نابسامانی قیمت لبنیات زیر سایه فقر نظارت



عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس گفت: بر اساس قانون، وزارت جهاد کشاورزی، مسئول تنظیم بازار محصولات لبنی است و سازمان تعزیرات باید بر نرخ‌گذاری نظارت داشته باشند.
تصویر قیمت فعلی لبنیات منطقی نیست/ نابسامانی قیمت لبنیات زیر سایه فقر نظارت











به گزارش جام جم آنلاین ، عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول در گفتگو با جام جم آنلاین درباره افزایش قیمت لبنیات در کشور افزود: بحث افزایش نرخ لبنیات ناشی از افزایش قیمت نهادهای دامی، افزایش دستمزدها، افزایش بسته‌بندی و تورم موجود در بازار است که بر بخش کشاورزی واردشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ قیمت شیر هزارو 440 تومان تعیین شد و از آن موقع تا امروز هیچ دامداری نتوانست محصول خود را به این نرخ به فروش برساند گفت:در پی افزایش قیمت‌ها دامداران وقتی باقیمت‌های جدید نهاده‌های دامی مواجه شدند و دیدند که قادر به ادامه کار نیستند؛ لذا اقدام به افزایش قیمت کردند و برخی کارخانه‌ها فرآوری محصولات لبنی نیز برای اولین بار شیر را به قیمت روز خریداری کردند و به همین دلیل نرخ‌های جدیدی مشخص کردند.

وی تأکید کرد :کارخانه‌ها تولید فرآوری شیر ، به بهانه‌های مختلف، ازجمله افزایش دستمزدها، و دیگر ملزومات تلاش کردند قیمت محصولات خود را افزایش دهند، اما این قیمت‌ها عملاً به مصرف‌کنندگان فشار وارد کرده که باید سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده ورود کنند و قیمتی منطقی را مشخص کند.

پاپی زاده گفت: به نظر می‌رسد در این شرایط سازمان تعزیرات باید نظارت دقیق‌تری داشته باشد و نابسامانی در حوزه لبنیات را پیگیری کرده و پاسخی برای این اتفاق بدهد.

وی در ادامه یادآور شد:شاید برخی افزایش قیمت‌ها طبیعی باشد اما آنچه در بازار می‌بینیم افزایش قیمت غیرمنطقی است که باید با آن برخورد شود.

عضو کمیسیون کشاورزی در خصوص صادرات محصولات لبنی که منجر به گرانی این کالا شده گفت: زمانی که کشاورز ضرر می‌کرد کسی از او حمایت نمی‌کرد اما الآن ۳ الی ۴ ماه است که کشاورزان و دامداران ، شیر خود را به قیمت منطقی می‌فروشند لذا اشکال به دامدار وارد نیست و باید مشکل را از کارخانه‌ها فراوری لبنی پیگیری کرد.

پاپی زاده افزود: سازمان تعزیرات و وزارت جهاد کشاورزی که در قانون مسئول تنظیم بازار است باید به افزایش قیمت‌ها که به بهانه تورم و گرانی صورت می‌گیرد ورود کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد راهکار تعادل بازار برای خرید لبنیات گفت: دولت باید کمک کند تا هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند و قیمت تمام‌شده پایین آورده شود و تولیدکنندگان نیز ضرر نکنند از طرف دیگر باید به این بخش یارانه‌ تعلق گیرد تا محصول در خروجی با هزینه‌های مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده برسد.

وی با تأکید بر اینکه کاهش مصرف لبنیات می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد و تأثیرات به‌شدت تأثیر منفی بر جامعه بگذارد افزود: وقتی همه قیمت‌ها افزایش پیداکرده چاره‌ای نیست تا تمهیداتی اندیشیده شود دستگاه‌های نظارتی به مسئله ورود کنند و قیمت محصولات از کارخانه گران‌تر از نرخ مصوب به سطح جامعه عرضه نشود.


جام جم


کد خبر : 3524448943360416362

بت های بزرگ زودتر می شکنند ....

 

  ØªØµÙˆÛŒØ± مرتبط

 

این سنگ خدایان که تبر می شکنند


روزی که بیایی از کمر می شکنند

 


بردار تبر را و بزن ابراهیم!


بت های بزرگ زودتر می شکنند 

 

جلیل صفربیگی 

 

تا نیست نگردی، ره هستت ندهند ........


تصویر مرتبط

 

 

تا نیست نگردی، ره هستت ندهند


این مرتبه با همت پستت ندهند


 

چون شمع قرار سوختن گر ندهی


سر رشتهٔ روشنی به دستت ندهند 

 

شیخ بهایی

 

یک شهید، یک خاطره


نتیجه تصویری برای تصویر کودک در پاییز
 
 
 


قبل از اینکه بخواهد به جبهه برود، گفت:
- «فهیمه (دخترم) رو به خونة مادرت ببر.»
از علاقه‌اش به دخترمان باخبر بودم، دوباره گفت: «چون طاقت ندارم فهیمه موقع خداحافظی توی چهره‌ام نگاه کنه و نگاهش برای همیشه در ذهنم بمونه.»
می‌دانستم دل کندن از فرزندمان چه‌قدر برایش سخت است؛ برای همین فهیمه را به خانه مادرم بردم. 
***
وقت خداحافظی گفت: «این آخرین دیدارمان است.»
مهدی رفت و من هیچ وقت نفهمیدم چگونه از فرزندمان دِل کَند؟

خاطره‌ای از شهید مهدی هنرور با وجدان

راوی: همسر شهید
 
مریم عرفانیان
 

در صحبت دل شکستگان می‌باید ........


تصویر مرتبط

 

آن حرف که از دلت غمی بگشاید


در صحبت دل شکستگان می‌باید


 

هر شیشه که بشکند، ندارد قیمت


جز شیشهٔ دل که قیمتش افزاید


 

 شیخ بهایی

 

توجه به خانواده با عشق به اسلام و انقلاب (فانوس)


  ØªØµÙˆÛŒØ± مرتبط


  دکـتر عـزیـزاللـه سـالاری از دوستان شهید صـدرالله فنی، فـرمانده سپاه 16 رمضان نقل می‌کرد: شبی به منزل آقا صدرالله رفتم، دیدم همانند یک خدمه برای دختر بزرگش کار می‌کند و گوش به فرمان اوست. 

از این همه علاقه و عنایت شگفت زده شدم. گفتم:صدرالله تو که اینقدر وابسته به فرزندانت هستی، چطور آنها را به مدت طولانی تنها می‌گذاری و به مأموریت می‌روی؟ وی در پاسخ گـفت : علاقـه ام به انقلاب و اسـلام صد چندان است ولی حالا که نزد بچه ها هستم، وظیفه خود می دانم که نهایت محبت خویش را به آنها ابراز دارم.

ملاک ارزش‌گذاری عملکرد مسئولین


 Ù†ØªÛŒØ¬Ù‡ تصویری برای منظره طبیعت پرگل

 


ابن ابی‌یعفور که از اصحاب بزرگ امام صادق(ع) است نقل می‌کند که شنیدم امام‌صادق(ع) می‌فرمود: خداوند در بخشی از مناجات‌هایی که موسی(ع) با ایشان داشت به او خطاب کرد و فرمود: هیچ‌وقت نسبت به کسی که مردم از او اظهار رضایت می‌کنند غبطه مخور، تا آنجا که مشخص شود آیا خدا از او راضی است یا نه؟ (زیرا تنها معیار رضایت مردم نیست، بلکه رضایت الهی هم است) چون اگر حرف گوش کردن و دنباله‌روی مردم نسبت به او به غیر حق باشد و ریاست آن فرد باطل باشد، هم برای خودش هلاک دارد، و هم برای کسانی که دنبالش می‌دوند. (1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- رسائل بندگی (حب به دنیا) آیت‌ا... شیخ مجتبی تهرانی (ره)، ص 324

سوزاندی‌ ام که دلم خام‌ تر شود ...........


تصویر مرتبط

 

سوزاندی‌ ام که دلم خام‌ تر شود


وحشی شدی غزلم رام‌ تر شود


آهو برای چه باید زمان صید


کاری کند که خوش اندام‌ تر شود


جز اینکه از سر جانش گذشته تا


صیاد نابغه ناکام ‌تر شود

 

 

سوزاندی‌ ام که دلم خام‌ تر شود


وحشی شدی غزلم رام‌ تر شود


آهو برای چه باید زمان صید


کاری کند که خوش اندام‌ تر شود


جز اینکه از سر جانش گذشته تا


صیاد نابغه ناکام ‌تر شود

 

 

آدم برای نشستن به خاک تو


باید نترسد و بدنام‌ تر شود


چیزی نگفتی و گفتی نگویم و


رفتی که قصه پر ابهام‌ تر شود


چیزی نگفتی و گفتی نگویم و


رفتی که قصه پر ابهام ‌تر شود


آنقدر گریه نکردنی میان بغض


تا چشم اشک سرانجام‌ تر شود


امشب کنار غزل های من بخواب


شاید جهان تو آرام ‌تر شود

 

شاعر : افشین یداللهی

پیامبراکرم از تعرض به حریم اسلام به سادگی عبور نمی کرد


یکی از مواردی که پیامبر اکرم همواره جوانان را به آن توصیه می کردند موضوع امیدواری بوده است. ایشان تاکید داشتند که اگر امید نباشد هیچ جوانی تن به کار وتلاش نمی دهد. توصیه دیگر پیامبر اکرم (ص) به جوانان تلاش در جهت کسب علم و دانش است به نحوی که پیامبر اکرم (ص) دراین باره فرمودند: "هر کس در دوران جوانی علم یاد بگیرد، گویی علم و آموزه وی روی سنگی حکاکی شده و هر جوانی که در راه کسب علم قدم بگذارد، بهشت به دنبال وی می رود در حالی که بسیاری عبادت می کنند تا وارد بهشت شوند."

تصویر پیامبراکرم از تعرض به حریم اسلام به سادگی عبور نمی کرد


موضوع گناه گریزی از مباحثی است که پیامبر اکرم (ص) همواره جوانان را به آن دعوت و توصیه کرده و دراین باره فرمودند: "در دنیا چیزی برای خدا محبوب تر از جوانی نیست که در موقعیت گناه قرار دارد و توان انجام گناه دارد، اما گناه نمی کند".

در تاریخ آمده جوانی نزد پیامبر آمد و گفت می خواهم خطایی انجام دهم، پیامبر اکرم (ص) با آرامش به وی گفت: آیا دوست داری کسی چنین کاری با خانواده تو انجام دهد گفت نه و به شدت برافروخت، حضرت فرمودند" "پس هنگامی که برای خودت نمی پسندی، برای دیگران نیز اینگونه نباش." برخورد مطلوب پیامبر با جوانان بسیاری از آنها را به راه حق کشانده و آنها را از ورود به راه گمراهی و ضلالت باز می داشت.
امروز بزرگ مبلغ جهان اسلام یعنی مقام معظم رهبری از محل منبر و شأن و مقام و منزلت والای خود توانسته است مخاطبان فراوان و وسیعی را در عالم اختصاص دهد که خطابه ایشان را نه فقط قافله جهان اسلام در برمی‌گیرد بلکه جوانان اروپایی هم پیام رهبر معظم انقلاب را در گوشی‌های همراه خود و جراید مشاهده می کنند که چگونه ایشان جان و روح اسلام را و حقیقت و رحمانیت دین اسلام را بیان کردند.
شهدای ما بزرگ مبلغان راستین بر احیاء قرآن بودند که ارزشهای سنت نبوی را در جامعه مادی و دنیا زده و جامعه غفلت و جامعه در جهل فرو رفته به کرسی اثبات و عمل نشاندند و در راه مبارزه با دشمن لحظه ای به عقب ننشستند که این مهم را نیز از مشی پیامبر ختمی مرتبت الگوبرداری نمودند. بی شک رفتارهای پیامبر اکرم (ص) در نحوه برخورد و تعامل با دشمنان بیانگر هدف والای ایشان در اشاعه رحمت وجودی خود است که خداوند متعال درایشان نهادینه کرده است. رحمت پیامبر بر دشمنان باعث شد بسیاری با دلهای سنگ جذب پیامبر و اسلام شوند.
پیامبر اکرم (ص) مامور بود تا با اشاعه اسلام همگان را به زندگی در پرتو عدالت اسلامی دعوت کند، هر چند برخی از دشمنان آن حضرت با اینکه پیامبر با آنها بسیار مدارا می کرد اما به روایت تاریخ به شخصیت وجودی پیامبر اکرم (ص) جسارت و اهانت می کردند اما پیامبر از آنها می گذشت و معتقد بود چون ارکان نظام اسلامی به خطر نمی افتد و اهانت هایی صورت گرفته به دلیل عصبانیت است نه اهانت به جایگاه رسالت، در بسیاری از موارد آرام از کنار چنین توهین هایی عبور می کردند؛ اما با کسانی که به ارکان نظام اسلامی ، مسلمانان و به جایگاه رسالتی پیامبرکه به صورت امانت از طرف خداوند یکتا به ایشان عنایت شده بود توهین می کردند از جایگاه اسلام و مسلمانان دفاع می کردند و از شنیدن اذیت مسلمانان ناراحت و در جایگاه رسالت با توجه به اینکه موظف به برخورد با دشمنان و دفاع از حریم اسلام و مسلمانان بودند از مسائل ایجاد شده به راحتی عبور نمی کردند.

 

" جام جم "

پنج رکن حیات طیبه


 ØªØµÙˆÛŒØ± مرتبط


قال‌الامام‌الصادق(ع)
 
«خمس خصال من فقد واحدهًْ منهن لم یزل ناقص العیش، زائل العقل، مشغول القلب. 
 
فاولها: صحه البدن،
 
و الثانیهًْ : الامن و
 
الثالثه: السعهًْفی‌الرزق،
 
و الرابعهًْ : الانیس الموافق
 
(قال الراوی) قلت: و ما الانیس الموافق؟
 
قال: الزوجهًْ الصالحه، و الولد الصالح، و الخلیط الصالح،
 
و الخامسهًْ : و هی تجمع هذه الخصال: الدعهًْ»


امام‌صادق(ع) فرمود:
 
 
پنج چیز است که هرکس یکی از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگی‌اش کمبود
 
دارد، و عقل او زائل و قلب او مشغول و نگران است.
 
 
اول: تندرستی و عافیت
 
 دوم: امنیت
 
سوم: روزی فراوان
 
چهارم: مونس همفکر و همراه.
 
راوی پرسید: مونس همراه کیست؟
 
امام فرمودند: همسر و فرزند و همنشین خوب و صالح،
 
و پنجم: که در برگیرنده همه این امور است، رفاه و آسایش است.(1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- خصال، شیخ صدوق، ص 284

آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج)؛


دانستنی‌هام مهم درباره آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج)

 

یکی از نکات درباره ظهور و انتظار حضرت ولیعصر (عج)، برداشت‌ها نسبت به انواع انتظار در طول تاریخ است؛ عده‌ای گفتند باید منتظر باشیم و دعا کنیم، عده‌ای دیگر گفتند بی‌تفاوت باشیم تا خود آقا تشریف‌فرما شوند، دیگران نیز عقیده داشتند گناهان را ترویج دیم تا آقا ظهور کند. هر سه تفکر موردقبول نیست چراکه انتظار واقعی یعنی هم دعا کنیم و هم حرکت. به قول حضرت امام، انقلاب ما طلیعه‌دار ظهور است یعنی لااقل مقدمات را مهیا کنیم و این به معنای انتظار واقعی است.
 
تصویر دانستنی‌هام مهم درباره آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج)



به گزارش جام جم آنلاین- آنچه در روایت آمده است زمان ظهور حضرت ، جامعه و مردم دنیا به سمت و سویی رفتند که حاکمانشان ظالم است و بر عدالت قضاوت نمی‌کنند، روایت داریم که در آخر زمان هم‌وغم مردم مسائل دنیوی یا شهوتشان می‌شود و حرص و طمع بسیار مردم را فرامی‌گیرد و اطاعت‌های بی‌چون‌وچرا از یکدیگر دارند؛ حیا از بین زن‌ها و غیرت از میان مردان رخت برمی‌کند و به نماز اهمیتی داده نمی‌شود.

در جامعه شباهت مردان به زنان وزنان به مردان بسیار می‌شود، مساجد بسیار خوش آبرنگ شده و قران‌ها تزیین می‌شوند همچنین در روایات آمده است که در آخر زمان نهی از منکر و امربه‌معروف صورت نمی‌گیرد. درجایی که به ضررشان باشد به تعبیر امام باقر نمازشان را هم ترک می‌کنند و نماز را سبک می‌شمارند و برکات از زندگی‌ها دور می‌شود.

 

 


خصوصیات دشمنان:


حضرت رسول‌الله فرمودند: مهدی من باکسانی روبه‌رو می‌شود که جهل‌شان بیش‌تر از جهل مردم در زمان من است، گفتند چرا و ایشان در پاسخ فرمودند: من باکسانی جنگیدم که سنگ و چوب و ... تراشیده بودند و به‌عنوان خدا می‌پرستیدند اما مهدی باید باکسانی بجنگد که قران را تفسیر و تعبیر می‌کنند.

حضرت ولیعصر (عج) در هنگام ظهور دو دشمن اصلی دارد: افرادی که مسلمان نیستند و اسلام و رو قبول ندارند و ‌ حضرت را نیز قبول ندارند و دیگر افرادی که خود مسلمان هستند و حضرت را قبول ندارند و دین خود را دین اصلی می‌دانند.

روایتی از امام صادق آمده است و ایشان فرمودند: زمانی که حضرت قائم ظهور می‌کند با انسان‌های جاهلی روبه‌رو می‌شوند که جهالت آنان بیش‌تر از جهالت مردم در زمان پیغمبر است.

در روایات دیگر نیز آمده است، در زمان ظهور حضرت ولیعصر(عج) از بین بردن دو مقوله تحریف و بدعت در دین مطرح است.

 

وظیفه منتظران حقیقی یا خصوصیات یاران حضرت:


خصوصیات یاران حضرت در روایات بسیار آمده و گفته‌شده است: افرادی خداجو و اهل توحید نابند تا آنجا که امام صادق می‌فرماید: مردهایی که دل‌هایشان گویا پاره‌های آهن است و نور باران دارد و از ناخوشنودی پروردگارشان هراسانند و برای شهادت دعا می‌کنند. بصیرت دارند به این معنا که خوب می‌بنند و خوب درک می‌کنند و فرمان خداوند برایشان ارزشمند و مهم است. شجاعت دارند و می‌جنگند و ترسی از دشمن روبروی خود ندارند.

یاران حضرت به دودسته خاص و عام تبدیل می‌شوند، 313 یاران خاص و مابقی یاران عام و از 313 یار 50 نفر آنان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.


وظیفه مسلمانان در زمان غیبت:


در روایات برای منتظران حضرت چهار وظیفه عمده ذکر شده است:

شناخت حضرت به معنای واقعی
تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقی یعنی آمادگی روحی روانی
پیوند با مقام ولایت
پیوند روحی و معنوی

کسب آمادگی‌های ظهور که برای یک منتظر حقیقی از نظر باورها، زندگی شخصی، شغل، درآمد، همه تاثیرگذارند.


دستورات مذهبی :


امام صادق می‌فرماید: بزرگترین مشکل امت آخر الزمان شک است.

از دستورات رفع شک: در روایات آمده است: شک گذرگاهی خوبی است اما اقامتگاه خوبی نیست.


نشانه‌های ظهور:


نشانه ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: نشانه‌های حتمی و غیرحتمی.

غیرحتمی همچون ظلم و فساد و افزایش زلزله

از نشانه‌های حتمی صیحه ‌آسمانی است به این معنا که ندای الله اکبری عالم را جهان‌گیر می‌کند؛ دیگر خروج دجال یا سفیانی است.


محمد کدخدا رستم

استاد معارف دانشگاه

 

" جام جم "

پاداش مصیبت‌ها برای مومن


 
نتیجه تصویری برای تصویر پاییز
 


عبدالله بن‌یعفور که همیشه بیمار بود می‌گوید: به امام‌صادق(ع) از دردهایی که
 
به من به علت بیماری‌ام می‌رسید شکایت کردم. حضرت به من فرمود: اگر مومن
 
پاداشی را که برای مصیبت‌ها خداوند برایش در نظر گرفته بداند، هر آینه آرزو
 
می‌کند که او را با قیچی تکه‌تکه کنند.(1)

همچنین آن حضرت در حدیثی دیگر می‌فرماید: برای بنده مومن در آخرت مقامی نزد
 
خدای عزوجل مهیا گشته است که به آن نمی‌رسد جز به وسیله یکی از این دو امر:
 
یا رفتن مالش (ضرر مادی)، یا رسیدن بلایی به تنش (ضررجانی)(2)

ـــــــــــــــــــــــــــــ

1- اصول کافی، ج 3، ص 354

2- همان، ص 356