اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

متن ، معنی و تفسیر “دعای تحویل سال” نو شمسی


با فرا رسیدن عید نوروز همه برای شروع یک سال جدید و متفاوت آماده می شوند تا سالی بهتر از سال قبل را تجربه بکنند. شروع عید نوروز با چرخیدن یک دور کامل زمین به دور خورشید اتفاق می افتد و از آن دسته اعیادی محسوب می شود که مبدآ پیدایش آن پیش از اسلام بوده و جنبه ملی دارد. با آمدن اسلام این عید مورد تایید و موافقت آن واقع شد. همانطور که می دانید زمان تحویل سال دعاها و ذکر هایی خوانده می شود یکی از بهترین به معروف ترین دعاها، دعای تحویل سال است در این بخش از نمناک به معنی و تفسیر این دعای زیبا و معروف می پردازیم.

دعای تحویل سال نو

متن دعای تحویل سال :

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

ترجمه و معنی فارسی دعای تحویل سال :

ای تغییر دهنده دلها و دیده‏ ها * ای مدبر شب و روز * ای گرداننده سال و حالت ها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال

منبع دعای تحویل سال :

مرحوم حاج شیخ عباس قمی(قدس سره) در کتاب مفاتیح الجنان آن را ذکر نکرده و همینطور سید ابن طاووس در اقبال و شیخ طوسی در مصباح المتهجد به آن اشاره ای ننموده اند و فقط مرحوم مجلسی در زاد المعاد آورده است که در کتب غیر مشهوره این دعا را برای تحویل سال ذکر نموده اند و ظاهر آن است که در همان کتب هم به معصوم(علیه السلام) نسبت داده نشده است.در هر صورت نمی توان آن را معتبر دانست و نیز نمی توان به معصومین نسبت داد.

دعای تحویل سال نو

تفسیر دعای تحویل سال نو :

«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ»

مولفه های مهم معنوی که در مسیر کمال انسان نقش دارند قلب و بصیرت قلبی می باشد و تاکید بسیاری در روایات ناب و قرآن کریم بر آنها شده است چرا که سرچشمه همه خیزش ها و جوشش های وجود آدمی قلب است.

«یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ»

«إنی جاعل فی الارض خلیفة»، با تکیه بر این آیه انسان جانشینی برای خدا در روی زمین است لایق این است که به کرات تجلی گاه صفات و اسماء الهی باشد یکی از همان اسماء الهی «مدبّر» می باشد که توسط آن خداوند عالم به تدبیر نظام زمین و آسمان و یا روز و شب و نظام خدمت می پردازد انسان بایستی خود را خوگر به اخلاق الهی کند و او نیز تدبیر روز و شب خود نقش داشته باشد.

دعای تحویل سال

«یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»

دعای تحویل سال «حَول» به معنای «سال» می باشد و همچنین «احوال» که جمع حال است به معنی طبیعت و تحول وضعیت انسان می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که خداوند دگرگون کننده و تحول بخش طبیعت مرتبط به مخلوقاتش است و این تحول لازمه زندگی و حیات موجودات در مسیر رشد و کمال می باشد. در این دعای شریف از درگاه الهی طلب می کنیم که طبیعت وجود ما تبدیل به نیکوترین و بهترین طبیعت ها شود و این تحول ظاهری یا باطنی وجودمان را با تغییر و تحول طبیعت ظاهری، در مسیر بالندگی و شکوفایی همسو و هم جهت کند.

تفسیر دیگری برای دعای تحویل سال نو :

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ

واژه عید برگرفته از عود می باشد و در لغت معنی بازگشتن دارد. تحول سال نو و فرا رسیدن نوروز تداعی گر اعیادی چون عید فطر می باشد. روزه داران بعد از عبادت کردن به مدت یک ماه روزی را که از فطرت توحیدی اش غباری زدوده است و بازگشتی نو به فطرت توحید دارد جشن می گیرند. البته ناگفته نماند که در افراد گوناگون این بازگشت به مراتب متفاوت است. دعای تحویل سال هم نیز همین مسیر را با جملاتی کوتاه پیش روی انسان قرار می دهد.

مقلب القلوب والابصار همان خداوند است که قلب ها را برای به کمال رسیدن متحول می کند و دیدگان را به سمت و سوی خود خیره می کند. دلها را برای چندمین بار دگرگون کرده و بعد از دگرگونی به آنها استواری می بخشد چراکه در ادعیه وارد شده است:«و ثبت قلوبنا علی دینک; قلب های ما را بر دین خود ثابت بدار.» چنانچه قلب ها دگرگون شدند استوار گردیدند، ابصار نیز چنین می شوند ; زیرا ابصار فرمانبردار قلوبند شاید از این رو اول قلوب و سپس ابصار ذکر شده است.

یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ 

«یا مدبر اللیل و نهار» نماد نور و ظلمت، متعلق به نهار و لیل می باشد چنانچه تدبیرگر شب و روز است پس ظلمت و نور را هم می تواند بیافریند. بنابراین تنها او توانایی برداشتن پرده ظلمت از روی دل را داشته و تاباندن نور معرفت در آیینه قلب را دارد. در آیه 257 سوره بقره آمده است:«الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و . . . ; خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده اند:آن ها را از ظلمت ها به سوی نور بیرون می برد.» محول سال و حال او است.

دعای سال نو

یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ 

تحویل سال مقارن با تحویل حال نکته ای است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که کمتر مورد توجه واقع شده است آنطور که رسوم تحویل سال خودنمایی می کند تحویل حال جلوه ای برای خود نداشته و پشت پرده مورد غفلت واقع شده است. سوالی که در این میان جای بحث دارد این است که به هنگام تحویل سال چرا تحویل حال به احسن حال طلب می شود؟ ممکن است به خاطر این باشد که اول احسن الحال را درک کنیم و بعد گامی در تحقق راه آن برداریم؟ بایستی تفسیر آن را از ژرفای این دعا جستجو کرد که «اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک; خدایا، بدی حال ما را به خوبی حال خود تغییر ده.» درباره ذات اقدس الاهی، احسن بودن حال بی معنا است; چراکه تفضیل حالی بر حال دیگر، فقدان و وجدان و تبدیل و تبدل درخواست می کند و ذات اقدس الاهی از آن پیراسته است.

حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

درباره ما انسان ها برتری حالی بر حال دیگر کاملاً صحت دارد. کمال ما انسانها در همین تبدیل کردن سوء حال به حسن حال و حسن حال و احوال حال است، حسن حال الهی به معنی بودن و وجود همه کمالات نحوه تمام و کمال در ذات اقدس الهی است بنابراین احسن الحال بودن برای ما به معنای رسیدن و دستیابی به همان کمالات ولی به اندازه ظرفیت وجود ما است چراکه ما برتر از آن حالی نداریم.

تحویل حال به احسن الحال تحول و تغییر یافتن سوء حال انسان به حسن حال الهی می باشد و این تغییر زمانی محقق می شود که:

1- رهایی یافتن از پلیدی وصیت ها، چراکه پست ترین مقام و بدترین حال انسان زمانی رخ می دهد که در باتلاق گناه غرق شده است.

2- به جا آوردن واجبات، برای اینکه چراغی برای راهمان باشد و ما را به سمت حسن حال الهی راهنمایی کند.

3- زدودن زنگار صفات زشت از آینه دل تا حال ما تبدیل به حسن حال شود. بنابراین روزه گرفتن در عید نوروز یکی از اعمال این روز مبارک می باشد تا در رسیدن به احسن حال مقرر شود و به اخلاق الله متخلق سازد.

دعای تحویل سال

ذکر های مستحب در لحظه تحویل سال 

در لحظه تحویل سال قرائت بعضی از اذکار بسیار سفارش شده و مستحب می باشند و چنانچه آنها را به جا آورید گناهان 50 ساله تان بخشیده می شود، این ذکرها شامل :

بسیار بگو :یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ 

قبل از سال تحویل 365 مرتبه «یا مقلب القلوب و الابصار…» 

120 مرتبه «أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ» 

به تعداد روزهای سال آیه الکرسی را بخوانید و پس از آن این دعا را بخوانید:«اللَّهُمَّ هَذِهِ سَنَهٌ جَدِیدَهٌ وَ أَنْتَ مَلِکٌ قَدِیمٌ أَسْأَلُکَ خَیْرَهَا وَ خَیْرَ مَا فِیهَا وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا فِیهَا وَ أَسْتَکْفِیکَ مَؤُنَتَهَا وَ شُغْلَهَا یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ.»  ( کتاب زادالمعاد علامه مجلسی )

ذکر تحویل سال

هفت سین قرآنی امام علی (ع)

هفت سین قرآنی امیر المومنین علی (ع) دستور داده اند که:بر روی ظرف چینی با زعفرانی که با گلاب مخلوط شده این هفت ذکر قرآنی نوشته شود:سلام علی آل یاسین سلام علی نوح فی العالمین سلام علی ابراهیم سلام علی موسی و هارون سلام قولا من رب رحیم سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین سلام هی حتی مطلع الفجر سپس این نوشته ها با آب شسته شود (که بهتر است آب زمزم و یا باران باشد) و آب جمع شده را به افراد خانواده بنوشانید؛ امید است که باعث دفع بلا و کسب سلامتی در طول سال جدید شود.

نماز عید نوروز امام صادق (ع) به نقل از معلّی بن خنیس 

از طرف معلی بن خنیس درباره نماز عید نوروز نقل شده که امام صادق در مورد عید نوروز فرمودند زمانی که روز نوروز فرا رسید … همین که نماز نافله و ظهر و عصر خواندی چهار رکعت نماز به این ترتیب بخوان:

در رکعت اول بعد از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «قدر» بخوان در رکعت دوم بعد از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «کافرون» را قرائت کن در رکعت سوم ده مرتبه سوره مبارکه «توحید» را بخوان و در رکعت چهارم بعد از سوره «حمد» هر یک از معوذتین «سوره فلق و ناس» را ده مرتبه قرائت کن و سپس سر بر سجده بگذار و سجده شکر به جای آور و این دعا را بخوان خداوند گناهان 50 ساله تو را می آمرزد:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ عَلَی جَمِیعِ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ صَلِّ عَلَی أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِیمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتَّی لا أَشْکُرَ أَحَدا غَیْرَکَ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ اللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّی فَلا یَغِیبَنَّ عَنِّی عَوْنُکَ وَ حِفْظُکَ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَلا تُفْقِدْنِی عَوْنَکَ عَلَیْهِ حَتَّی لا أَتَکَلَّفَ مَا لا أَحْتَاجُ إِلَیْهِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.( بحار الانوار مجلسی روایات معلی بن خنیس )

نماز عید نوروز

اتفاقات بسیار مهمی که در نوروز رخ داده است:

عید نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی قرار گرفت.

همان روزی که جبرئیل بر نبی (ع) نازل شد.

روزی که رسول اکرم (ص) علی (ع) را بر دوش کشید تا بت های قریش را از بالای کعبه رمی کند نوروز روزی است که نبی (ع) به وادی جن رفت و از ایشان بیعت گرفت.

روزی که برای علی (ع) از مردم بیعت گرفت (غدیر خم) نوروز روزی است که قائم آل محمد (عج) ظهور خواهد کرد.

همان روزی که امام عصر (عج) بر دجال پیروز خواهد شد روزی است که حضرت سلیمان (ع) انگشتری خویش را پس از مدتی پیدا کرده است.

شعرانتظار .....


 

جمعه را دوست دارم ، سحر به رنگ الماس است 

جمعه را دوست دارم ، غروب به دلتنگی یاس است

 

جمعه را دوست دارم که درهر زمزمه وآوازی 

با واژه های شیدایی ، کلام " یا ایها الناس "است

 

جمعه را دوست دارم ،می دانم که تو می آیی

آرمان " کن لولیک الفرج" دلواپسی هر خناس است

 

جمعه را دوست دارم با دغدغه های بی امان 

تمام  بود و نبودم  ، در شوق  التماس است

 

جمعه را دوست دارم ، ثانیه هایش معطرند

گر حس نشود حضورتو ، مشامم نا سپاس است

 

جمعه را دوست دارم با تکرار "لیت شعری "

هرکو نداند کجایی ، بی خبر ز احساس است 

 

جمعه را دوست دارم ، روز میعاد منتقمان 

روز انتقام خون حسین و دست عباس است (علیهم السلام )

 

جمعه را دوست دارم با چشم های منتظر

روز ابراهیم ، عیسی ، محمد و الیاس است ( صلوات الله علیهم )

 

آموخته ام که در غم فراق تو صبرکنم ولی

جان من ارزن ، هجر تو سنگ دستاس است

 

بیا که بازار نیرنگ منحرفان داغ است آقاجان

هرکو برد نام ترا جملگی گویند سیاس است  

 

به امید عنایت و ظهورش .انشاا..


میلاد امام سجاد ( ع) مبارک ..... 2


 

خواص دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

به پنجم روز شعبان در مدینه آمده دنیا
علی بن الحسین بن علی آن گوهر والا

 

گرفته شهربانو در بغل قنداقه او را
کند شکر خدا جدش علی عالی اعلا

 

پدر باشد حسین وشاد ازمیلاد فرزندش
مبارکباد می گوید براوجبریل از بالا

 

علی اوسط است وبر علی اکبر برادر او
رخش را بوسه باران کرد اکبر زاده لیلا

 

ولیعهد حسین است وولایت را مه چارم
میان عابدان کل عالم شاخص ویکتا

 

شرافت دار می گردد سجده با وجود او
برای عابدین زینت برای ساجدین آقا

 

خدا خواهد که او بیمار درکرببلا گردد
بماند زنده وباشد به جمله شیعیان مولا

 

بود گریان همیشه بر مصیبتهای بابایش
مکمل می شود این کار بهر نهضت بابا

 

شود جشنی بپا با یاد میلادش در جنت
به مهمانداری مولا حسین وحیدر وزهرا

 

بسی شادی نما ای شیعه در هنگام میلادش
که تا بابای او گیرد دستت در صف عقبی

 

خداوندا نصیب من نما در روز میلادش
کنم طوف مزار اودر شهر رسول الله

میلاد امام سجاد ( ع) مبارک ..... 1


۶۵۰ هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری به پرورش گل محمدی اختصاص دارد - خبرآنلاین

 

یوسف ارباب اومد به دنیا
قبله ی عالَم،کعبه ی دلها

علی بن الحسین بن علی فرزند زهرا
ای امام ِ هُدی علی جان علی جان
نور ارض و سما علی جان علی جان
روح ذکر و دعا علی جان علی جان
یا سیدی یا سجاد یا سیدی یا سجاد یا سجاد یا سجاد یا سجاد

 

اومدی و شد کار دل ما
شوق وصال و شور تولّی
نشسته گل ِ خنده بر رخسار حسینی ها
رُکن دین خدا علی جان علی جان
بحر لطف و عطا علی جان علی جان
روح ذکر و دعا علی جان علی جان
یا سیدی یا سجاد یا سیدی یا سجاد یا سجاد یا سجاد یا سجاد

 

سوره ی عصمت یا حجت الله
آرزومونه با شور و با آه
که آخر بشیم فدایی ِ مکتب ثارالله
در وجود شما علی جان علی جان
عطر ناب خدا علی جان علی جان
روح ذکر و دعا علی جان علی جان
یا سیدی یا سجاد یا سیدی یا سجاد یا سجاد یا سجاد یا سجاد

میلاد ابوالفضل العباس( ع) مبارک .....2


 

آغاز برداشت گل محمدی از گلستانهای دشت کاشان | خبرگزاری صدا و سیما

آسمان پیش قدمهات به حیرت افتاد
کهکشان وقت تماشات به زحمت افتاد

 

موج برخاست و از آنهمه هیبت افتاد
کوه تا نام تو را بُرد به لکنت افتاد

 

این علی هست خودش هست جنابش آمد
خوش به حال دلِ زینب که رکابش آمد

 

تشنه خاکیم و ترک خورده ولی دریا تو
شوره زاری همه با ماست وَ باران با تو

 

و نوشتیم که یا هیچ پناهی یا تو
دلمان قُرص بُوَد ، قُرص چرا؟ زیرا تو

 

بعد مرگم به هوای حرمت پر گیرم
من کفن پاره کفن زندگی از سر گیرم

 

رگِ پیشانی تو تا که تَوَرم میکرد
لشگر انگار که با مرگ تکلم میکرد

 

دست و پا را نه فقط راهِ نفس گم میکرد
بیرقت در وسط دشت تلاطم میکرد

 

تو سلیمانی و تختت وسط میدان است
چقدر سر ز سر ِتیغ تو سرگردان است

 

میکشی تا وسط معرکه ها طوفان را
بند آورده نگاهت نفس میدان را

 

 تا که ارباب بگیرد به سرت قرآن را
میدرد نعره ی تو زَهره ی سرداران را

 

شور ِآن قله که آتش فوران کرد تویی
آن کماندار که ابروش کمان کرد تویی

 

سایه بان دلِ زینب دلِ ما هم با توست
حاجتی گرچه نگفتیم فراهم با توست

 

ماهِ شب های محرم تویی و دم با توست
ای علمدار ِ ادب شور محرم با توست

میلاد ابوالفضل العباس( ع) مبارک .....1


 

برداشت گل محمدی از دشت گل لایزنگان داراب آغاز شد - ایرنا

جمعمان جمع که تا نقش خیالی بزنیم
کوچه باغی برویم و پر و بالی بزنیم

 

پای حافظ مِی ای از شعر زلالی بزنیم
جمعمان جمع بیایید که فالی بزنیم

 

شاهِ شمشاد قدان خسرو شیرین دهنان
که به مژگان شکند قلب همه صف شکنان

 

بگذارید از این فاصله بویی بکشیم
در ِخُم را بگشاییم و سبویی بکشیم

 

تیغ ابروی کجش را به گلویی بکشیم
صد و سی و سه نفس نعره ی هویی بکشیم

 

از دلِ ما چه به جا مانده؟ که غارت کرده
پسر سوم زهراست قیامت کرده

 

ماه و خورشید دو حیران و دو سرگردانند
سالها دل سر ِ این طایفه میگردانند

 

بال در بال فرشته غزلی میخوانند
ما همه بنده و این قوم خداوندانند

 

آمده تا ز علی تیغ دو دَم را گیرد
قد برافرازد و بر دوش علم را گیرد

 

جمع مِهر و غضب و جذبه و زیبایی را
در تو دیدیم مسیحایی و موسایی را

 

محشری کن که ببینند دل آرایی را
برده ای ارث از این سلسله آقایی را

 

حق بده مات شود چشم ، تماشا داری
هرچه خوبان همه دارند تو یکجا داری

میلاد امام حسین ( ع) مبارک ..... 2


 

فروش گل محمدی | کشت بافت آسیا - مرکز بیوتکنولوژی دکتر رستگار

 آمد به دنیا،اُمید دلها

نور افشان شده،خورشید زهرا
آید ندا از،عرش معلا،انّ الحسینَ مصباحُ الهُدی
اباعبدالله اباعبدالله...

 

قبله ی شرف،کعبه ی وفا
سلامٌ علی،سبطُ المصطفی
با ملائکه شَوَم همنوا،انّ الحسینَ مصباحُ الهُدی
اباعبدالله اباعبدالله...

 

از مقدم او ، عالم شد دلشاد
فطرس ِ مَلَک،گردیده آزاد
لطفش از ازل،شد شامل ما،انّ الحسینَ مصباحُ الهُدی
اباعبدالله اباعبدالله...

 

نوکری بر تو،عنایت حق
رضایت او،رضایت حق
باید که رَویم،در راه ِ تقوی،انّ الحسینَ مصباحُ الهُدی
اباعبدالله اباعبدالله...

 

راه ِ حسینی،تا روز محشر
امر ِ به معروف،نهی ِ از منکر
باید که شویم،اهل کربلا،انّ الحسینَ مصباحُ الهُدی
اباعبدالله اباعبدالله...

 

بر عُشّاق ِ او،از قوم یزید
اثر ندارد،تحریم و تهدید
راه ِ ما باشد،راه ِ شهدا،انّ الحسینَ مصباحُ الهُدی
اباعبدالله اباعبدالله..

میلاد امام حسین ( ع) مبارک ..... 1


 

عکس با کیفیت گل محمدی

ای که در مقــدم تـو بـاد صبــا گُل ریزد
پیـک شادی به نثارت همه جا گُل ریزد

 

شب میلاد تو عالم اگر عطـر آگیـن است
جبـرئیـل از در و از بـام و هـوا گُل ریزد

 

ای گُل سـرسبـد گلشـن زهـرا، جبـریل
گربه پـای تو نـریـزد به کجـا گُل ریزد

 

فطـرس از مقـدم تو شکـر خـدا می گوید
بـال بگشـوده و بر ارض و سما گُل ریزد

 

خبـری گر ز جمـال تـو بـه یوسف بـرسد
ز سـرشک شعف خود همه جا گُل ریزد

 

هرکسی نقش ببنـدد به لبش نام حسین
گـوئی از شـاخـۀ پُـربـار وفـا گُل ریزد

 

ای بقـا یـافتـه دین از تو، به پاس قدمت
خضـر پیـوستــه لب آب بقـا گُل ریزد

 

احتـرام حـرم از منـزلت و حُرمت توست
هاجر از شـوق تو در سعی و صفا گُل ریزد

 

هـر زمـانی کـه بـه محـراب نیایش آئی
روی سجّــادۀ محـراب دعـا گُل ریزد

 

گلفروش چمن عشقی و غیر از تو چه کس
در ره دوست گــه رنـج و بـلا گُل ریزد

 

تُربت اطهـر و ایثـار تو از بس خوشبوست
گـوئی ازخاک تو در کرب و بـلا گُل ریزد

 

می چکـد گر که ز چشمان «وفائی»اشکی
به روی خـاک تـو بـا اهـل ولا گُل ریزد

میلاد حضرت علی ( ع) مبارک


یا علی مددی...

 

مکه شده «یاعلی» ‌جان کلامش

کعبـه طـواف آورد دور امامش

هستی احمد

جان محمّد

حقیقت کوثر و قرآن و تبارک

لیلۀ میـلاد تـو بر خدا مبارک

یا مولا یا مولا خوش آمدی یا مولا

ای حجر امشب ببوس دست علی را

دسـت علـی حجـت لم‌یزلی را

بـا مــدد هــو

ذکــر علـی گو

ذکر علی بر همگان بود عبادت

خاصه در این لیلۀ میلاد ولادت

یا مولا یا مولا خوش آمدی یا مولا

میلاد حضرت علی ( ع) مبارک


 

عکس های پروفایل ولادت حضرت علی و روز پدر + متن های تبریک

 از ابتدای صبح ازل مقتدا علیست
تا انتهای شام ابد رهنما علیست

 

حبل المتین محکم و برهان قاطع است
لوح و قلم علیست قدر تا قضا علیست

 

دریای عشق و موج بلا...ما مسافریم
ساحل علی و کشتی علی ناخدا علیست

 

جاری ترین ترانه ایمان و آبرو
شبگرد دلشکسته درد آشنا علیست

 

از خود به خود بیا زعلی تا خدا برس
نور خدا و آینه حق نما علیست

 

بغضش چو دوزخ است و بهشت است مهر او
سکان عرش و چشمه اب بقا علیست

 

روح عبادت است و بلندای معرفت
سرمایه قبولی طاعات ما علیست

 

رکن نماز و روزه و خمس و زکات ماست
حج و طواف و مروه و سعی و صفا علیست

 

رودی که در غدیر خروشنده شد به عشق
از دستهای تب زده مصطفی علیست

 

خاک درش چو سرمه به چشمان(مدعی)
ورد زبان کون و مکان ذکر یا علی است

نشانه‌های منافق


Image result for تصویر زمستان



قال‌النبی(ص):

«ثلاث من کن فیه کان منافقاً و ان صام و صلی و زعم انه مسلم، من اذا انتمن خان،

و اذا حدث کذب، و اذا وعد اخلف»


پیامبر گرامی(ص) فرمود: سه خصلت است که در هرکس باشد منافق است، هرچند این

فرد روزه بگیرد و نماز بخواند و گمان کند که مسلمان است:

‍1- کسی که هرگاه امین شمرده شود، خیانت ورزد.

2- و زمانی که سخن می‌گوید، دروغ گوید

3- و چون وعده دهد تخلف کند. (1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- الکافی، ج 2، ص 290

شعر انتظار ......


Image result for تصویر امام عصر

 

آقا بیا که بی تو پریشان شدن بس است

از دوری تو پاره گریبان شدن بس است

 

کنعان دل، بدون تو شادی پذیر نیست

یوسف!ظهور کن که پریشان شدن بس است

 

یعقوب دیده ام چه قَدَر منتظر شود؟

یعنی مقیم کلبه ی احزان شدن بس است

 

گریه  فراق گریه فراق  این چه رسمی است؟

دیگر بس است این همه گریان شدن بس است

 

موی سپید و بخت سیاه مرا ببین

دیگر بیا که بی سر و سامان شدن بس است

 

تا کی گناه پشت گناه ایّها العزیز؟

تا کی اسیر لذّت عصیان شدن ... بس است

 

خسته شدم از این همه بازی روزگار

مغلوب نفس خاطی و شیطان شدن بس است

 

سر گرم زندگی شدنم را نگاه کن

بر سفره های غیر تو مهمان شدن بس است

 

یک لحظه هم اجازه ندادی ببینمت

گفتی برو که دست به دامان شدن بس است

 

باشد قبول می روم امّا دعای تو ...

... در حقّ من برای مسلمان شدن بس است

 

دست مرا بگیر که عبدی فراری ام

دست مرا بگیر، گریزان شدن بس است

 

اِحیا نما در این شب اَحیا دل مرا

دل مردگی و این همه ویران شدن بس است

 

آقا بیا به حقّ شکاف سر علی

از داغ هجرت آتش سوزان شدن بس است

محمد فردوسی

شعر انتظار ......


 

Image result for تصویر امام عصر

 

 نگاه رحمتت بر ماست؛ می‌دانم که می‌آیی

ز اشک دوستان پیداست؛ می‌دانم که می‌آیی


گذشته چارده قرن و هنوز ای یوسف زهرا

تو تنها و علی تنهاست می‌دانم که می‌آیی


به گوش شیعه از پشتِ در آتش‌زده گویی

صدای نالۀ زهراست می‌دانم که می‌آیی


به یاد کربلا، کرب و بلا شد عالم امکان

زمان، هر روز عاشوراست، می‌دانم که می‌آیی


هنوز آیات قرآن از لب جدّت به نوک نی

به گوش زینب کبراست، می‌دانم که می‌آیی


به یاد آب‌آب تشنگان، چشم محبانت

ز اشک و خون دل دریاست، می‌دانم که می‌آیی


هنوز آن زخم پیکانی که بر چشم عمویت خورد

به چشم خون‌فشان ماست می‌دانم که می‌آیی

 

 تماشای خیالیِّ سر اصغر به نوک نی

شرار آتش دل‌هاست می‌دانم که می‌آیی


به خون پاک مظلومانِ عالم می‌خورم سوگند

که مهدی مصلح دنیاست می‌دانم که می‌آیی