اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

ولادت حضرت عیسی در شعر و ادب فارسی


Image result for ‫تصویر میلاد حضرت عیسی‬‎



شب است و لحظه ی حرمان مریم 
و طفلی خفته در دامان مریم

وجود نازنینش بکر و بی عیب 
خدا می داند و وجدانِ مریم

مسیح خالق و پیغمبر صلح 
گلی خوشبوی از بُستانِ مریم

همان طفلی که از روح خداوند 
نهالش تنجه زد در جانِ مریم

نه دستی بهر تیمار وجودش 
نه دارویی که بُد درمانِ مریم

دلش در معرض اوهام وحشی 
ولی چون کوه بُد پیمانِ مریم

ندای لا تَخَف لا تَحَزنوها 
ز سوی خالقِ سبحانِ مریم

شفابخش دل پردرد او شد 
بشد لطف خدا از آنِ مریم

بُوَد او روح «جاوید» خداوند 
نبشته این چنین فرمانِ مریم

مسیح در آینه قرآن و روایات


امام علی علیه‌السلام درباره سبک زندگی حضرت عیسی علیه‌السلام فرمودند:«بالشت‌اش سنگ، لباس‌اش خشن و غذایش ناگوار بود. خورشت‌اش گرسنگی و چراغ‌اش در شب، ماه و سایبانش در روز، شرق و غرب زمین بود. میوه و سبزی‌اش، گیاهانی بود که در مناطق مختلف می‌رویید»

 حضرت عیسی بن مریم بنا به قول مسیحیان در روز ۲۵ دسامبر سال اول میلادی یعنی ۶۲۲ سال قبل از هجرت پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در بیت لحم واقع در سرزمین فلسطین به دنیا آمد. اما با این حال، تاریخ دقیق میلاد ایشان مشخص نبوده و در این باره اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. در چنین روزهایی مسیحیان جهان به دلیل میلاد حضرت مسیح علیه‌السلام و آغاز سال نوی میلادی به جشن و شادی می‌پردازند. این ایام فرصت بسیار خوبی است که از دریچه اسلام، زندگی حضرت مسیح علیه‌السلام را بررسی کنیم. در این یادداشت نگاهی داشته‌ایم به ماجرای تولد حضرت مسیح علیه‌السلام در قرآن و ویژگی‌های اخلاقی بیان شده از ایشان در روایات.
 
نگاهی به تولد و زندگی حضرت عیسی علیه‌السلام/ مسیح در آینه قرآن و روایات 
 
 
 
تولد عیسی بن مریم علیه‌السلام به روایت قرآن کریم
 
نام حضرت مسیح علیه‌السلام در قرآن ۲۳ مرتبه با نام عیسی علیه‌السلام، ۱۱ بار به نام مسیح و ۲ مرتبه نیز به وصف ابن مریم آمده است. ماجرای تولد حضرت مسیح علیه‌السلام به صورت مفصل در سوره آل عمران و سوره مریم بیان شده است. آنچه در قرآن دراین باره آمده است این است که؛ روزی جبرئیل امین از جانب خداوند برای مریم سلام‌الله علیها پیام آورد که:«ای مریم خداوند تو را به کلمه‌ای (وجود با عظمتی) از طرف خودش بشارت می‌دهد که نامش مسیح عیسی پسر مریم است در حالی که در این جهان و جهان دیگر صاحب شخصیت خواهد بود واز مقربان(الهی)است»(۱) مریم سلام‌الله با شنیدن این پیام شگفت زده شد و گفت:«پروردگارا چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد در حالی‌که انسانی با من تماس نگرفته است؟» در جواب او فرموده شد: «خداوند اینگونه هر چه را بخواهد می‌آفریند؛ هنگامی که چیزی را مقرر دارد (و فرمان هستی آن‌ را صادر کند) فقط به آن می گوید موجود باشد، آن نیز فوراً موجود می‌شود».(۲) پس از آنکه حضرت مریم سلام‌الله علیها باردار شد، از تهمت‌های مردم بسیار نگران بود و احساس تنهایی می‌کرد. به طوری که با خود می‌گفت:«اى کاش پیش از این مرده بودم و به کلّى فراموش مى‌شدم»(۳)
 
آن زمان که درد زایمان بر مریم مستولی شد تنها و غمگین کنار تنه درخت خرمای خشکیده‌ای رفت.  ناگهان صدایی از جانب خدا به او فرمود:«غمگین مباش! پروردگارت زیر پای تو چشمه آبی (گوارا) قرار داده است»(۴) و صدا به او گفت:«واین تنه‌ی نخل را به طرف خود تکان ده، رطب تازه‌ای بر تو فرو می‌ریزد(از این غذای لذیذ) بخور و(از آن آب گوارا) بنوش و چشمت را(به این مولود جدید) روشن دار و هرگاه کسی از انسان‌ها را دیدی (با اشاره) بگو من برای خداوند رحمن روزه‌ای نذر کرده‌ام؛ بنابراین امروز با هیچ انسانی سخن نمی‌گویم (و بدان‌که این نوزاد خودش از تو دفاع خواهد کرد)»(۵)


 
نگاهی به تولد و زندگی حضرت عیسی علیه‌السلام/ مسیح در آینه قرآن و روایات 
 
 
پس از به دنیا آمدن حضرت مسیح علیه‌السلام و زمانی که از سوی خدا به مریم سلام‌الله علیها اطمینان داده شد، همان کسی که به او نوزاد را بخشیده از او حمایت خواهد کرد. مریم سلام‌الله علیها نزد قوم خود بازگشت. قوم او با دیدن نوزاد در آغوش مریم سلام الله علیها شگفت زده شدند. گروهی او را ملامت کردند و گروهی دیگر در تقوای او شک کردند. بعضی گفتند:«ای مریم کار بسیار عجیب و بدی انجام دادی»(۶) و بعضی دیگر به اعتراض گفتند:«ای دختر هارون! نه پدرت مرد بدی بود و نه مادرت زن بدکاره‌ای»(۷)
 
مریم سلام‌الله علیها به فرمان خدا سکوت کرد و تنها به کودک اشاره کرد تا آنها جواب‌شان را از او بگیرند. این کار باعث تعجب آنان شد و گفتند:«تو ما را مسخره می‌کنی. ما چگونه با کودکی که در گهواره است، سخن بگوئیم»(۸) در این هنگام عیسی علیه‌السلام لب به سخن گشود و به بهترین شکل ممکن از مادر خود دفاع و خود را معرفی کرد:«من بنده خدایم، او کتاب(آسمانی) به من داده و مرا پیامبر قرار داده است و مرا (هر جا که باشم) وجودی پربرکت قرار داده و تا زمانی که زنده‌ام مرا به نماز و زکات توصیه کرده است و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و جبّار و شقی قرار نداده است و سلام (خدا) بر من در آن روز که متولد شدم و در آن روز که می‌میرم و در آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد»(۹)
 
واژه عیسى اصل آن «یسوع» و به معنى نجات دهنده است. حضرت عیسی علیه‌السلم چهارمین پیامبر اولوالعزم است. پیامبری که علاوه بر موعظه مردم، بیماران را شفا می‌داد، یاور مستضعفان و محرومان بود، به زنان و کودکان احسان می‌کرد، با تندروی‌های برخی متعصبین مبارزه می‌کرد و مردگان را به اذن خدا زنده می‌کرد.
 
نگاهی به تولد و زندگی حضرت عیسی علیه‌السلام/ مسیح در آینه قرآن و روایات 
 
 
حضرت مسیح علیه‌السلام در آینه روایات

علاوه بر قرآن در احادیث بسیاری درباره ویژگی‌های اخلاقی حضرت عیسی علیه‌السلام سخن گفته شده و بخش‌هایی از زندگی ایشان توسط پیامبر اسلام صلی‌الله علیه وآله و ائمه اطهار روایت شده است. امام صادق علیه‌السلام در حدیثی درباره کسانی که نبوت عیسی بن مریم علیه‌السلام را انکار کند، فرمودند:«بدانید که اگر کسی عیسی بن مریم را انکار کند و به نبوت دیگر پیامبران اعتراف نماید، ایمان نیاورده است»(۱۰)

ماه چراغ شب‌هایش بود
 
یکی از ویژگی‌های اخلاقی آن حضرت زهد ایشان بود. ایشان همچون پیامبران دیگر، خود را از تشریفات و زیبایی‌های دنیا دور نگه می‌داشتند. امام علی علیه‌السلام درباره سبک زندگی حضرت عیسی علیه‌السلام فرمودند:«بالشت‌اش سنگ، لباس‌اش خشن و غذایش ناگوار بود. خورشت‌اش گرسنگی و چراغ‌اش در شب، ماه و سایبانش در روز، شرق و غرب زمین بود. میوه و سبزی‌اش، گیاهانی بود که در مناطق مختلف می‌رویید»(۱۱)
 
نگاهی به تولد و زندگی حضرت عیسی علیه‌السلام/ مسیح در آینه قرآن و روایات 
 
 
حضرت عیسی علیه‌السلام همیشه درباره نوع زندگی خود چنین می‌فرمودند:«خادم من دستانم و مرکبم پاهایم و فرشم زمین و بالشم سنگ است. در زمستان، سرزمین‌های شرقی مرا گرم خواهند کرد. چراغ شب‌هایم ماه است و خورشتم گرسنگی. شعارم ترس و لباسم پشم و میوه و سبزیجاتم، چیزهایی است که زمین برای حیوانان وحشی و چارپایان رویانده. وقتی می‌خوابم چیزی ندارم و وقتی بیدار می‌شوم نیز چیزی ندارم ولی کسی ثروتمندتر از من روی زمین وجود ندارد»(۱۲)
 
خدمت به مخلوقات
 
حضرت عیسی علیه‌السلام نه فقط به انسان‌ها بلکه به دیگر مخلوقات خدا نیز خدمت می‌کردند. در این زمینه نقل شده است وقتی که ایشان با حواریون به ساحل دریا رسیدند، نان خود را به دریا انداختند. یکی از حواریین به ایشان گفت:«ای روح الله چرا چنین کاری کردی؟ آن نان قوت تو بود!» عیسی علیه‌السلام فرمود: «آن ‌را برای یکی از حیوانات دریایی انداختم. ثواب این کار بسیار بزرگ است. (۱۳)
 
نگاهی به تولد و زندگی حضرت عیسی علیه‌السلام/ مسیح در آینه قرآن و روایات 
 
 
غیر خدا را یاد نکنید
 
امام صادق علیه‌السلام در مذمت سخن گفتن زیاد، به نقل از حضرت عیسی علیه‌السلام می‌فرمودند:«حضرت مسیح دائماً می‌گفت: در غیر یاد خدا، زیاد سخن نگویید؛ کسانی که زیاد حرف می‌زنند، دل‌هایشان دچار قساوت شده ولی خودشان نمی‌دانند»(۱۴)
 
خصوصیات همنشین خوب
 
حضرت عیسی علیه‌السلام همچنین درباره خصوصیات همنشین خوب در جواب یکی از حواریون که از او پرسید:«با چه کسی همنشینی داشته باشیم؟» فرمودند:«کسی که با دیدنش به یاد خدا بیافتید و سخن گفتنش علم شما را افزایش دهد و اعمالش شما را به آخرت ترغیب کند»(۱۵)
 
نگاهی به تولد و زندگی حضرت عیسی علیه‌السلام/ مسیح در آینه قرآن و روایات 
 
 
شیرینی ایمان خالص
 
امام کاظم علیه السلام درباره شیرینی ایمان خالص از زبان حضرت مسیح می‌فرمودند:«مسیح علیه السلام فرمود: ای بندگان بد! گندم را پاک و تمیز کنید و خوب آردش نمایید تا طعم آن را بچشید و گوارایتان گردد. همچنین ایمان را خالص و کامل گردانید تا شیرینی آن را بیابید و سرانجامش شما را سود رساند»(۱۶)
 
از گناهکاران فرمان نبرید
 
امام صادق علیه السلام در روایتی از روستایی‌ای یاد می‌کنند که همگی ساکنان آن یک جا مرده بودند. عیسی بن مریم علیه السلام بر آبادی‌ای گذشت که مردم آن (همگی) مرده بودند. پس فرمود:«ای اهل این آبادی!» یکی از آن ها پاسخ داد:«لبّیک ای روح و کلمه خدا!» آن حضرت فرمود:«وای بر شما! اعمال شما چه بود؟» عرض کرد:«بندگی طاغوت و دوستی دنیا»... فرمود:«چگونه طاغوت را بندگی می‌کردید؟» عرض کرد:«از گنهکاران فرمان می‌بردیم».(۱۷)
 
چه راست، چه دروغ به نام خدا قسم نخورید

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که:«حواریون کنار حضرت عیسی علیه السلام جمع شدند و عرض کردند ای آموزگار نیکی‌ها ما را هدایت فرما» پس آن حضرت فرمود:«موسی کلیم الله (علیه السلام) به شما امر کرد که به خدای متعال قسم دروغ نخورید و من به شما امر می‏کنم که چه راست و چه دروغ، به خدای متعال قسم دروغ نخورید».(۱۸)
 
 
 نگاهی به تولد و زندگی حضرت عیسی علیه‌السلام/ مسیح در آینه قرآن و روایات

نجات از عذاب الهی به وسیله فرزند صالح
 
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله درباره حضرت عیسی علیه‌السلام نقل می‌کنند؛ عیسی بن مریم بر گوری گذشت که صاحب آن عذاب می‌کشید. سال بعد نیز بر همان گور گذشت و دید دیگر عذاب نمی‌شود. عرض کرد:«پروردگارا! سال گذشته از این گور عبور کردم و صاحبش عذاب می‌شد و امسال که از آن می گذرم دیگر عذاب نمی کشد؟» خداوند جل جلاله به او وحی فرمود: «ای روح الله! فرزند صالحی از او بزرگ شد و راهی را درست کرد و یتیمی را سرپرستی نمود و من به خاطر این کارهای فرزندش، او را آمرزیدم»(۱۹)
 
در پایان...
با تاملی در آیات و روایات، نه تنها با ویژگی‌های اخلاقی ممتاز حضرت مسیح علیه‌السلام آشنا می‌شویم بلکه بیش از پیش به این نکته پی می‌بریم که تکریم و تعظیم قرآن کریم از حضرت عیسی علیه‌السلام، در عالی‌ترین و عمیق‌ترین شکل ممکن قرار دارد.

پی‌نوشت:

۱.آل عمران آیه ۴۵

۲.آل عمران آیه ۴۷

۳. مریم آیه ۲۳

۴.مریم. آیه ۲۴

۵. مریم آیه ۲۵ تا ۲۶

۶.مریم آیه ۲۷

۷.مریم آیه ۲۸

۸.مریم آیه ۲۹

۹.مریم آیه ۳۰ تا ۳۳

۱۰. الأنوار الساطعة فی شرح الزیارة الجامعة، ج۴، ص۴۹۶

۱۱. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص ۲۲۷، قم،
 
هجرت، چاپ اول، ۱۴۱۴ق

۱۲. دیلمى، حسن بن محمد، إرشاد القلوب إلى الصواب، ج ۱، ص ۱۵۷- ۱۵۸، قم،
 
الشریف الرضی، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.

۱۳. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ‏۴، ص ۹، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم،
 
۱۴۰۷ق

۱۴. الکافی، ج ۱، ص ۳۹.

۱۵. بحارالأنوار (علامه مجلسى)، ج۱، ص۱۴۵

۱۶. البرهان فی تفسیر القرآن (سید هاشم بحرانى)، ج۵، ص۷۴۱.

۱۷. البرهان فی تفسیر القرآن (سید هاشم بحرانى )، ج۳، ص۷۱۱

۱۸.الکافی، ج۵، ص ۵۴۲

۱۹. الکافی، ج ۱، ص ۳۹

کاپ کیک کشمشی


زمان آماده سازی
30 دقیقه
حداکثر زمان پخت
30 دقیقه
2 پیمانه
آرد
1 پیمانه
شکر
150 گرم
کره
3/4 پیمانه
شیر
4 عدد
تخم مرغ
1/2 پیمانه
کشمش

3/2 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
1/2 قاشق چای خوری
وانیل
1/3 قاشق چای خوری
پودر هل
کاپ کیک کشمشی


برای تهیه کاپ کیک کشمشی کره ، تخم مرغ و شیر را از یخچال بیرون می آوریم تا با دیگر مواد همدما شود .
آرد ، بکینگ پودر و جوش شیرین را باهم ترکیب کرده و 3 بار الک می کنیم . فر را هم روشن می کنیم تا گرم شود


کره و شکر را در کاسه ای ریخته و با همزن برقی می زنیم تا کرم رنگ و یک دست شود . سپس تخم مرغ ها را به همراه وانیل و هل اضافه کرده و آنقدر می زنیم تا حسابی پف کند و مایع تقریبا سفید رنگی به دست آید . حالا شیر را نیز اضافه کرده و مخلوط می کنیم . ترکیب مواد خشک را که از قبل الک کرده ایم را آرام آرام و در چند مرحله به مایع کاپ کیک اضافه کرده و هم می زنیم تا آرد نیز با دیگر مواد ترکیب شود .

 در پایان کشمش هایی را که از قبل شسته و خشک کرده ایم را در کمی آرد می غلتانیم و بعد به مایع کاپ کیک اضافه می کنیم و با کاردک هم می زنیم تا مخلوط شود و مایع نسبتا رقیقی به دست آید .
کف قالب های کاپ کیک را چرب و آرد پاشی کرده و یا کپسول های کاغذی می گذاریم . قالب ها را تا 2/3 با مایع کاپ کیک کشمشی پر می کنیم . سپس قالب ها را در طبقه وسط فری که از قبل گرم کرده ایم به مدت 30 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا بپزند .
سپس از فر خارج کرده و بعد از سرد شدن از قالب ها جدا می کنیم .
کاپ کیک کشمشی را در ظرف مورد نظر چیده و با یک فنجان چای و یا شیر سرو می کنیم .

  1. بعد از گذشت 20 دقیقه از چخت کاپ کیک ، با یک خلال دندان یکی از آنها را امتحان کنید . اگر خلال دندان از داخل کاپ کیک تمیز بیرون آمد ، آماده است در غیر این صورت به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز است . 

کیک یک تخم مرغی


زمان آماده سازی
30 دقیقه
حداکثر زمان پخت
40 دقیقه
مناسب برای
10 نفر
3 قطره
اسانس پرتقال
1/2 قاشق چای خوری
وانیل
2 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
1 قاشق غذا خوری
پودر کاکائو
1 عدد
تخم مرغ
1/2 پیمانه
روغن مایع
1 پیمانه
شیر
1 پیمانه
شکر
2 پیمانه
آرد
کیک یک تخم مرغی


برای تهیه کیک یک تخم مرغی ، تخم مرغ و شیر را از یخچال بیرون می آوریم تا هم دمای محیط شوند . آرد و بکینگ پودر را باهم ترکیب کرده و 3 بار الک می کنیم . فر را هم با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود .
تخم مرغ را در کاسه ای ریخته و وانیل و اسانس پرتقال ( در صورت تمایل ) را به آن اضافه کرده و هم می زنیم تا از حالت لختگی در آید و بعد شکر را اضافه کرده و با همزن آنقدر می زنیم تا شکر کاملا به خورد تخم مرغ رفته و کرم رنگ و کشدار شود . روغن مایع را نیز اضافه کرده و هم می زنیم و بعد از آن شیر را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا روی مایع کیک یک تخم مرغی حباب هایی ایجاد شود . در پایان ترکیب مواد خشک را که از قبل الک کرده ایم را در دو مرحله اضافه کرده و هم می زنیم تا آرد نیز با دیگر مواد ترکیب شود . 1/3 مایع کیک یک تخم مرغی را جدا کرده و به آن پودر کاکائو اضافه می کنیم .
کف قالب میان تهی را چرب و آرد پاشی کرده و یا کاغذ روغنی می اندازیم و بعد نصف مایع کیک وانیلی را کف قالب می ریزیم . سپس مایع کیک کاکائویی را ریخته و دوباره روی آن را با مایع کیک وانیلی می پوشانیم و در صورت تمایل روی کیک یک تخم مرغی کمی کنجد ریخته و قالب را در فری که از قبل گرم کرده ایم قرار می دهیم به مدت 40 دقیقه قرار می دهیم تا بپزد .
کیک را از فر خارج کرده و بعد از خنک شدن برش داده و سرو می کنیم .

طنز جبهه( 81 )



Related image

  


  عراق قله شیخ محمّد راتصرف کرده بود.


در تبلیغات گردان برادری داشتیم به همین نام.


وقتی کسی او را از دور می دید و صدایش می زد.


هرکس می شنید می گفت :


دست عراق است ، داد و فریاد نکن ! 

دلیل وقوع زلزله‌های پی‌ در پی ایران چیست؟ + عکس


با وجود گذشت بیش از یک ماه از زلزله مهیب کرمانشاه، نه تنها از تعدد زمین‌لرزه‌ها کاسته نشده بلکه وقوع چند زلزله شدید در دیگر استان‌ها باعث افزایش نگرانی‌ها شده است؛ حال سوال پیش آمده این است که علت وقوع این زلزله‌های پی درپی چیست ؟


تصویر دلیل وقوع زلزله‌های پی‌ در پی ایران چیست؟ + عکس
 به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از کجارو، 500 کشته و ۶۰۰۰ زخمی ارمغان مهمان ناخوانده شب یکشنبه بیست و دوم آبان برای مردم استان کرمانشاه بود. زلزله ۷.۳ ریشتری سرپل ذهاب نیمی از کشور را به لرزه درآورد و در مدت ۳۰ ثانیه باعث تخریب زیرساخت‌‌های شهری و بی‌خانمانی ۷۰,۰۰۰ نفر شد. این زلزله بار دیگر موج نگرانی را درباره زلزله‌های بعدی در سایر شهرهای کشور ایجاد کرد.

علاوه بر خسارت‌های به جای مانده از این رویداد طبیعی، پس‌لرزه‌ها نیز باعث بغرنج‌تر شدن وضعیت شدند. البته طبق اعلام کارشناسان پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندس زلزله رخداد زلزله شدید با بزرگای بیش از ۶ ریشتر سبب وقوع پس لرزه‌های زیادی می‌شود که نمونه آن زلزله ۵ دی ماه ۱۳۸۲ بم بود که پس لرزه‌های آن حدود ۲ سال ادامه یافت. بنابراین، پیش‌بینی شده بود که تعداد پس‌لرزه‌های زلزله ازگله و سرپل ذهاب در کرمانشاه نیز طی ۲ هفته پس از رخداد آن قابل ملاحظه بوده و حداقل تا یک سال آینده در پیرامون همان پهنه کانونی در دشت ذهاب ادامه یابد.

روند پس‌لرزه‌های بزرگ و کوچک ادامه داشت تا اینکه وقوع زلزله ۶.۲ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری هجدک کرمان این سوال را در ذهن‌ها ایجاد کرد که آیا وقوع زلزله کرمانشاه باعث فعال شدن گسل‌‌ها و وقوع زلزله‌های بزرگ سریالی شده است؟

طبق گزارش پژوهشگاه زلزله، استان کرمان در محل تقاطع سیستم‌های گسلی با امتداد شمال-جنوب (گسل‌های نایبند، لکرکوه و سبزواران) و امتداد شمال باختر-جنوب خاور (گسل‌های کوهبنان، گلباف، شهربابک) و امتداد خاور (گسل بشاگرد) قرار گرفته است. از اینرو، احتمال وقوع زلزله‌های مخرب در محل تقاطع این گسل‌ها بسیار زیاد است. به عبارت دیگر، سیستم‌های گسلی فعالی که در امتدادهای مختلف قرار گرفته و یکدیگر را قطع می‌کنند، باعث ایجاد گره‌های تکتونیکی می‌شوند؛ در این گره‌ها، به علت قرار گرفتن بلوک‌های سنگی در مقابل گسل‌ها، امکان تجمع انرژی و بروز زلزله‌های مخرب بسیار زیاد است.

طبق اظهارات دکتر زارعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله به طور مستقیم ارتباطی بین گسل‌ها و زلزله‌های کرمانشاه با زلزله‌های کرمان یا سایر نقاط کشور وجود ندارد. وی در ادامه اظهارات خود در مورد زلزله‌های کرمان افزود:

از تاریخ دهم آذرماه سال جاری توالی زلزله‌ها در ۵۰ کیلومتری شمال کرمان آغاز شده و دو زلزله ۶ ریشتری در ادامه این پس‌لرزه‌ها هستند.

طبق بررسی‌های روی شباهت و ویژگی‌های زلزله‌های اخیر، زمین‌لرزه‌های جدید نتیجه از جابجایی گسیختگی است و قطعه‌های مختلف روی گسل به تدریج تکان می‌خورند. همچنین، دکتر زارع در گفته‌های خود بر این نکته تاکید کرد که کاهش قدرت پس‌لرزه‌ها پس از زلزله اصلی تصور غلطی است و احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ پی در پی دور از انتظار نیست. علت این امر نیز مرزهای جدیدی است که در گسل‌های شکسته شده ایجاد شده و احتمال شکستن مرزهای جدید با قدرت مشابه وجود دارد؛ به عبارت دیگر، این قطعه‌های گسلی مانند قطعه‌های یک پازل دومینویی عمل می‌کنند و با شکستن یک قطعه و ضربه به قطعه همجوار، سایر قطعه‌ها نیز به حرکت در می‌آیند. در این سه زمین‌لرزه بیش از اندازه یک زمین‌لرزه هفت ریشتری انرژی آزاد شده است.

وی در پایان در مورد علت افزایش وقوع زمین‌لرزه در جایجای کشور و ارتباط بین ‌آن‌ها افزود:

با توجه به میزان تغییر شکلی که در پوسته زمین به وجود آمده و کوتاه شدن این پوسته به صورت لرزه‌ای آزاد می‌شود و به شکل زلزله خود را نشان می‌دهد. در بعضی مواقع این پدیده به صورت مداوم و آرام اتفاق می‌افتد، ولی در برخی نیز توام با سکون است. ولی در هر صورت باید این پدیده کوتاه‌شدگی توام با لرزه اتفاق بیفتد. از آنجایی‌که در ۲۰ سال گذشته فقط دو زلزله با بزرگای هفت در ایران به وقوع پیوسته، بنابراین، در هر دهه می‌توان انتظار زلزله‌ای با این قدرت را با توجه به میزان تغییر شکل پوسته زمین در داخل ایران داشت و زلزله‌های اخیر در واقع جبران آن دوره سکون هستند.

البته پیش‌تر نیز حوادث مشابهی در سایر نقاط دنیا نیز اتفاق افتاده است؛ برای مثال، در سال ۱۹۹۲ زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر در لندرز کالیفرنیا به وقوع پیوست و سه ساعت بعد زلزله دیگری در ابعاد ۶.۵ ریشتر در فاصله ۴۰ کیلومتری از محل زلزله اول تکرار شد. در سال ۲۰۰۴ نیز دو زلزله در ابعاد ۹.۱ و ۸.۷ ریشتر به فاصله کمی از یکدیگر در اندونزی به وقوع پیوستند.

گفتنی است وقوع زلزله‌های بزرگ در طول سال‌های گذشته در اقصی نقاط جهان بحث در مورد وقوع زلزله‌های پی در پی داغ کرده است و نتیجه یافته‌ها حاکی از آن است که حتی با وجود احتمال کم این امکان وجود دارد.

در مجموع، بر اساس شواهد می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که هیچ دلیل و سندی مبنی بر ارتباط زلزله‌های اخیر ایران با یکدیگر وجود ندارد؛ همچنین، طبق نتایج بررسی‌ها روی گسل‌ها و زلزله‌های ایران و پوسته کره زمین، وقوع این زمین‌لرزه‌های سریالی پس از بیست سال سکون برای تخلیه انرژی زمین غیرقابل اجتناب است.

البته وقوع چنین حادثه‌ای برای تهران نیز با وجود گسل‌های متعدد (مُشا - فَشَم، گسل شمال تهران، گسل نیاوران، گسل تِلو پایین، گسل محمودیه، گسل شیان و کوثر، گسل شمال ری، گسل جنوب ری، گسل کهریزک، گسل گرمسار، گسل پیشوا، گسل پارچین) چندان دور از انتظار نیست؛ زیرا، داده‌ها نشان می‌دهد که در تهران حدود هر ۱۵۸ سال یک زمین‌لرزه اتفاق می‌افتد و آخرین زلزله برجسته پایتخت مربوط به سال ۱۸۳۰ میلادی و به بزرگی ۷.۲ ریشتر است.


" جام جم "

کارتون / قایق‌سواری در تهران با زلزله

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفته است که با یک زلزله ۷ ریشتری، در

تهران سیل می‌آید.

 

 

 

" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

آقا نماز جمعه‌ این هفته با تو .......


 

Image result for ‫تصویر امام عصر‬‎

 

من گریه می‌ریزم به پای جاده‌ات، تا


آئینه کاری کرده باشم مقدمت را



اوّل ضمیر غائب مفرد کجائی؟


ای پاسخ آدینه‌های پر معمّا



بی تو سرودیم آن چه باید می‌سرودیم


یعنی در آوردیم بابای غزل را



حتمّیِ بی چون و چرای سبز برگرد


راحت شویم از دست اما و اگرها



آب و هوای خیمه سبزت چگونه است؟


این جا گهی سرد است و گاهی نیست گرما



بهر ظهور امروز هم روز بدی نیست


ای تک سوار جاده‌های رو به فردا



آقا، صدای پای سبز مرکب توست


تنها جواب این‌ همه «می‌آید آیا؟»



یک جمعه می‌بینید نگاهِ شرقیِ من


خورشید پیدا می‌شود از غرب دنیا



آقا نماز جمعه‌ این هفته با تو


پای برهنه آمدن تا کوفه با ما



علی اکبر لطیفیان

پرواز شدند و پرگشودند آنها ........


 

Image result for ‫تصویر شهدای غواص دسته بسته‬‎

 

از چنبر نفس رسته بودند آنها


بت ها همه را شکسته بودند آنها


 

پرواز شدند و پرگشودند آنها


هرچند که دست بسته بودند آنها


 

" مصطفی محدثی خراسانی "

«خرم روز» بر بستر تمدن ایران زمین


بزرگداشت شب چله، موثر از گاهشماری ایرانیان است. این جشن در پهنه فرهنگ ایرانی (در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان، اران، کردستان ترکیه، کردستان عراق و بحرین) و هر جایی که ایرانیان هستند، برپا می‌شود.
تصویر «خرم روز» بر بستر تمدن ایران زمین

مردم ایران زمین برخلاف برخی اقوام همجوار در سرزمین‌های دیگر اساس تقویم را بر مبنای حرکت خورشید قرار می‌‌دادند و از این رو زمان برآمدن و فروافتادن خورشید در آسمان و مدت زمان درخشش و نحوه قرارگرفتن آن ازجمله موضوعاتی بود که مورد توجه ایرانیان قرار داشت چون بر مبنای آن نحوه کارکرد و فعالیت خود را تنظیم می‌کردند.

برابر با تحقیقات برخی کارشناسان، معیار تقویم نیاکان ما تقسیم روزهای یک‌سال به چهل روز بود و بر همین مبنا هر ماه چهل روز داشت و هر سال نه ماه. از رو شب چله و چله‌های دیگری که در طول سال واقع می‌شد برای مردم ایران اهمیت داشت.

در واقع شب چله در آخرین آخرین ماه فصل پاییز یادآور حضور طولانی‌تر خورشید در زندگی بود. بنابراین جشن شب چله سابقه‌ای هزاران ساله در میان ایرانیان دارد که البته در طول روند و آیند‌ه‌های مختلف تا به امروز دستخوش تغییر و تحولاتی شده است.

از جمله آنها تفال زدن به دیوان حافظ است که امروزه به عنوان یک سنت در میان سایر عادات شب چله از آن یاد می‌شود، در حالی که سابقه آن به 700 سال پیش می‌رسد و قبل آن در شب چله شاهنامه‌خوانی مرسوم بود.

یلدا در منابع تاریخی

ابوریحان بیرونی از دانشمندان ایرانی در کتاب «آثار الباقیه» خود با اشاره به اهمیت این شب تاکید کرده است که روز پس از این شب، را خرم‌روز می‌گویند و به باور کسانی که این شب را پاس می‌دارند، در خرم روز نور از نقصان به فزونی می‌گراید و قدرت آدمیان رو به فزونی می‌نهد.

براساس نوشته او،‌ در صبح بعد از شب چله پادشاهان ایرانی با جامه سپید، در بیابان‌ها بر فرش‌های سپید می‌نشستند و بدون قراول اجازه می‌دادند که هریک از مردمان، از فرودستان و تهیدستان یا اشرافیان با آنها گفت‌وگو کنند. وی البته اشاره قابل تاملی هم به این موضوع دارد که پادشاهان در این روز با دهقانان و برزگران همسفره می‌شدند و خود را برادر آنها می‌شمردند.

بیرونی در بخش دیگری از آثار الباقیه درباره جشن مردم بعد از پایان پاییز می‌نویسد: این جشن را «جشن نوروز» می‌نامند، چون میان این روز (اول دی ماه) تا نوروز، درست 90 روز فاصله است.

شاید یکی از دلایل جشن گرفتن مردم در آخرین شب فصل پاییز به اعتقادات گذشتگان برگردد. به باور ایرانیان در گذشته تاریکی، مظهری از اهریمن بود و چون در شب اول دی ماه تاریکی و سرما طولانی‌تر از شب‌های دیگر بود، از این رو، مردم این شب را نحس و شوم می‌پنداشتند و در شب یلدا آتش می‌افروختند تا در پرتو روشنی آن، تاریکی اهریمنی را از میان بردارند.

علاوه بر بیرونی، مسعودی هم به موضوع پایان پاییز اشاره کرده است، وی در کتاب خود به نام قانون مسعودی روز پس از یلدا را «خُره روز» ثبت کرده است.

بررسی منابع نشان می‌دهد که اول دی‌ماه نیز به سال آخرین شب پاییز مورد توجه مردم قدیم بوده و جشنی درخور برای آن می‌گرفتند. همچنین در برهان قاطع ذیل واژه «یلدا» چنین آمده است:

یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول جَدی و آخر قوس باشد و آن درازترین شب‌هاست در تمام سال و در آن شب یا نزدیک به آن شب، آفتاب به برج جدی تحویل می‌کند و گویند آن شب به غایت شوم و نامبارک می‌باشد و بعضی گفته‌اند شب یلدا یازدهم جدی است. علاوه بر منابع تاریخی، در سفرنامه‌های ایرانگردی که بخشی از خاطرات سفر جهانگردان ایرانی و غیرایرانی است، به موضوع یلدا و آداب و رسوم و آیین‌های مردم در این شب اشاره شده است.

علاوه بر منابع تاریخی و سفرنامه‌ها در آثار ادبی ایرانیان هم عنایت شایسته‌ای به شب یلدا شده است. شاعرانی چون منوچهری، حافظ و خاقانی در اشعار خود به یلدا اشاره کرده‌اند.

رسوم تاریخی یلدایی

آداب و رسوم مردم در شب یلدا نیز از جمله موضوعات قابل توجه است. چنانچه اسناد تاریخی نشان می‌دهد. جمع شدن مردم کنار یکدیگر در شب یلدا و گذران این شب با خوردن، نوشیدن و شادی کردن و گفت‌وگو هر کدام نمادی از سنت‌های گذشتگان است.

مردم روزگار قدیم سفره‌ای شایسته این جشن پهن می‌کردند و برای غذا تدارکی مفصل‌تر از شب‌های گذشته می‌دیدند و بعد غذا هم میوه‌های تازه و خشک خود را سر سفره می‌گذاشتند. آجیل هم جزو جدانشدنی ملزومات این سفره بود.

در روزگار گذشته البته شب یلدا تنها به خوردن و آشامیدن نمی‌گذشت، بلکه ایرانیان قدیم در محل‌های عبادت خود به نیایش می‌پرداختند، حتی برخی خود را شباهنگام به دامنه‌های کوه می‌رساندند و تا سپیده‌دم منتظر بودند تا برآمدن خورشید را به نظاره بنشینند.

بنابراین آداب و رسوم شب یلدا ریشه در سنت گذشتگان دارد و تا به امروز ادامه داشته است، گرچه در برخی از اقوام ایرانی شیوه برگزاری بزرگداشت این شب با تفاوت‌هایی همراه است، اما اهتمام ایرانیان در استمرار بزرگداشت یلدا به‌عنوان یکی از شناسه‌های فرهنگی دنیای تمدنی ایران درآمده است.

 جام جم

نگاهی به فلسفه اساطیری یلدا


شـب زایـش مهر +عکس

در باب معنای واژه یلدا با رجوع به لغت‌نامه دهخدا و فرهنگ فارسی معین در‌می‌یابیم یلدا، لغتی سریانی و به معنی میلاد در عربی و زایش در فارسی است. اما سوال اینجاست که در بلندترین شب سال تولد یا زایش چه کسی رخ داده که هزاران سال است ما آن را جشن می‌گیریم؟
تصویر شـب زایـش مهر +عکس

می‌گویند، یلدا شب زایش مهر است. ماجرا به آیین میترائیسم و مفهوم مهر در آن آیین باز می‌گردد. افسانه مهر را باید یکی از قدیمی‌ترین اسطوره‌ها در فرهنگ بشر و قوم آریایی دانست.

داستانی که کم‌کم به آیینی مذهبی تبدیل شد و بعدها به اشکالی در آیین زرتشت رسوخ یافت و حتی بتدریج بر مسیحیت نیز اثر گذاشت. هرچند کم‌کم به فراموشی سپرده شد و داستان‌هایش در تمدن‌های مختلف قباهای گوناگون به خود دید.

ماجرا از این قرار است که می‌گویند پیش از زایش مهر، زمین در تاریکی قرار داشت، روز وجود نداشت و همیشه شب و سرما بر زمین فرمان می‌راند.

هیچ انسان یا گیاهی روی زمین نبود و آب و باد و آتش پدید نیامده بود. تنها خاک و سنگ و کوه بود تا این‌که مهر شب یلدا در غاری در تاریکی پای به گیتی نهاد. داستان زایش مهر را با چند روایت نقل می‌کنند.

روایت‌های پیدایش یلدا


روایت اول می‌گوید: از دل سیاهی شبی درازآهنگ و سرد، مهر در یک غار گود و کم‌ارتفاع در میان کوه‌های البرز و از دل سنگی به دنیا می‌آید. در هنگام تولد تنها یک کلاه بر سر دارد و شمشیر و تیروکمان در دست. (برخی زاده شدن مهر از درون سنگ را استعاره از فروغ ناشی از برخورد دو سنگ به هم می‌دانند) می‌گویند میترا (مهر) هنگام تولد کره‌ای در دست دارد و دست دیگرش را بر دایره البروج گرفته‌ است.

روایت دوم می‌گوید: آناهیتا، الهه باروری آریایی، مهر را به صورت باکره درون غاری در تاریکی مطلق به دنیا می‌آورد. در این روایت گاهی از سه چوپان (بعضی روایات دو چوپان) صحبت به میان می‌آید که هنگام زایش وی در غار حضور دارند. آناهیتا پس از زایش مهر وی را روی برگ گل نیلوفر قرار می‌دهد.

روایت سوم نیز می‌گوید: مهر از درون گل نیلوفر و روی برکه‌ آبی که متعلق به آناهیتا بوده‌ به دنیا می‌آید. بیرون آمدن مهر از گل نیلوفر در برخی تندیس‌های به دست آمده نمایش داده شده‌است.

در داستان‌های اساطیری نقل می‌کنند که مهر چون کودک است و ضعیف با برگ انجیر خود را می‌پوشاند و با خوردن میوه‌های درختان نیرومند می‌شود.

مهر چون خورشیدی زمین سرد و تاریک را روشن و گرم می‌کند. به هرجا پای می‌گذارد شب از بین می‌رود و برهوت به سرسبزی و خرمی تبدیل می‌شود. چون به جوانی می‌رسد روزی گاوی را دیده، با او گلاویز می‌شود و شاخ‌هایش را می‌گیرد و سوار بر گاو می‌شود تا گاو را به غار خود بیاورد.

گاو می‌گریزد، اما کلاغ جای او را به مهر نشان می‌دهد و سگ جایش را پیدا می‌کند. مهر گاو را به غار برده و با دشنه‌ای قربانی می‌کند. از خون این گاو زمین بارور شده و خوشه گندم و تاک انگور می‌روید. جانوران اهریمنی (درآیین مهر)، چون مار و عقرب و مورچه برای جلوگیری از ریخته شدن خون گاو بر زمین و بارور شدن آن به سوی گاو هجوم برده و خون و نطفه گاو را می‌مکند، ولی ماه نطفه گاو را پاک کرده و از این نطفه حیوانات اهورایی و مشی و مشیانه (آدم و حوای میترایی ـ زرتشتی) به وجود می‌آیند. روح گاو که به‌وسیله سگ وفادار مهر حمایت می‌شود به آسمان‌ها رفته و در آنجا حامی روح رمه‌ها می‌گردد.

اهریمن برای از بین بردن هر آنچه مهر به وجود آورده از هیچ کاری فرو‌گذاری نمی‌کند، اما مهر که همه جا مدافع راستی و پاکی و دادگری است به رویارویی با اهریمن می‌پردازد. نخست اهریمن قحطی در روی زمین پدید می‌آورد، اما مهر با شکافتن صخره‌ای آب را از درون آن صخره جاری می‌کند و رودخانه‌ها و دریاها را پدید می‌آورد و موجودات روی زمین را نجات می‌دهد.

اهریمن سیل ایجاد می‌کند، اما مهر درخت را می‌آفریند و به انسان‌ها می‌آموزد چگونه از چوب، قایق بسازند و خود و رمه‌هایشان را نجات دهند. اهریمن آتش‌سوزی بزرگی به راه می‌اندازد و مهر با کمک باد و آب، توفان را به مقابله با آتش‌‌سوزی می‌فرستد.

سرانجام مهر با به پایان رساندن وظیفه بزرگ خویش درشب یلدا شام آخر را با یارانش می‌خورد. (بسیار شبیه به ماجرای شام آخر مسیح و حواریون) مهر و ایزدیاران گاوی را قربانی و گوشت او را کباب کردند. خون گاو را درون جام ریختند و از گندمی که مهر رویانده بود نان درست کردند و عصاره‌ای را که از انگورهای مهر بدست آمده بود همراه با آن نوشیدند.

عروج مهر به آسمان


در پایان شب یلدا مهر سوار بر ارابه‌ای با چهار اسب که نشانه چهار عنصر اصلی بوده به سوی آسمان عروج می‌کند و با خورشید یکی می‌شود. خورشید از مهر، نور و گرما می‌گیرد و در بامداد پس از طولانی‌ترین شب زمین در آسمان طلوع می‌کند و زین پس خورشید به کمک ماه زمین را روشن و گرم می‌کنند. از این روست که مهرآیینان برای نیایش مهر، خورشید را نیایش می‌کردند.

در برخی منابع آمده است که پس از مسیحی شدن رومیان و در جریان نبردهای اشکانیان و رومیان، بتدریج سربازان رومی با آیین میترائیسم آشنا شدند و آموزه‌های آن را به سرزمین خود بردند.

میترائیسم چنان در روم رواج یافت که 300 سال پس از تولد عیسی مسیح (ع)، کلیسا جشن تولد مهر را به عنوان زادروز عیسی(ع) پذیرفت، زیرا زمان دقیق تولد آن پیامبر بزرگ روز به روشنی مشخص نبود. یلدا را باید جشنی آریایی دانست که پیروان میترائیسم آن را از هزاران سال پیش در حوزه تمدن و فرهنگ ایران برگزار می‌کرده‌اند.


یلدا؛ ریشه کریسمس


با گسترش میترائیسم به سایر جهان، در روم و بسیاری از کشورهای اروپایی روز 21 دسامبر به عنوان تولد میترا جشن گرفته می‌شد، اما پس از قرن چهارم میلادی، به گفته برخی مورخان با بروز اشتباه محاسباتی، این روز به 25 دسامبر انتقال یافت و به این ترتیب این تاریخ جدید از سوی مسیحیان به عنوان روز کریسمس جشن گرفته شد.

صاحبنظران معتقدند لباس بابا نوئل شباهت زیادی به لباس و کلاه موبدان دارد و درخت سرو (که درختی نمادی در اساطیر و فرهنگ ایران است) و ستاره بالای آن یادگاری از آیین میترائیسم در مسیحیت است که اشکال تغییر یافته جشن زایش مهر در شب یلداست.

جشنی به قدمت تاریخ تمدن بشر که مطابق عقاید و تفکر او با ریشه‌ای نجومی در طول تاریخ اشکال مختلف به خود دیده است و حال امروز تبدیل به بهانه‌ای شیرین برای گردهم آمدن خانواده‌ها در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی شده است.

 

ضمیمه چمدان جام جم