اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

طنز جبهه ( 55 ) :

Image result for ‫تصاویری از رزمندگان اسلام‬‎

**********************

 مکبر بود ، در تکبیرﺓ الحرام نماز جماعت بعد ازالله اکبربلند می گفت :

خمینی رهبر !! چندبار بهش تذکر دادیم که برادر اینجا جاش نیست !

می گفت : شما زیادی سخت می گیرید من جاهای دیگه دیدم

بعدازخمینی رهبر مرگ برضد ولایت فقیه هم میگن !

طرز تهیه حلوای خوش رنگ با طعم آلبالو ( 22 )

حلوا,طرز تهیه حلوا با طعم آلبالو

 

مواد لازم برای حلوای آلبالو :
  آرد سفید شیرینی پزی  200 گرم

آرد سنگک  40 گرم

آب  350 میلی لیتر

شکر  300 گرم

مارگارین 225 گرم

روغن مایع 80 میلی لیتر

آلبالو بدون هسته 300 گرم

جوهرلیمو 1 قاشق چایخوری

رنگ آلبالویی چند قطره

شربت آلبالو 200 میلی لیتر


روش تهیه حلوای آلبالو :
ابتدا آرد سنگک را آنقدر تفت می‌دهیم تا کاملا برشته شود. سپس آن را الک کرده، کنار می‌گذاریم.
 

آرد سفید شیرینی پزی را تا حدی تفت می‌دهیم که بوی خامی آن گرفته شود ولی رنگش خیلی تغییر نکند. در قابلمه‌ای گود آب، شربت، شکر، آلبالو، رنگ و جوهرلیمو را مخلوط کرده، روی حرارت می‌گذاریم تا جوش آید.
 

داخل تابه‌ای که می‌خواهیم حلوا را تهیه کنیم کره را ذوب کرده، آردها را داخل آن الک می‌کنیم سپس روغن مایع را به مخلوط اضافه می‌کنیم و یک دقیقه تفت می‌دهیم.
 

حال با ملاقه به آرامی شربت را به مخلوط آرد و کره اضافه کرده، هم می‌زنیم تا جایی که حلوای لطیفی حاصل شود؛ حال از روی حرارت بر می‌داریم و آن را با آلبالو و ترافل های شکلاتی و ورق طلای خوراکی تزیین می‌کنیم.

طرز تهیه کیک با طعم موز ( 21 )

کیک,طرز تهیه کیک خوشمزه

 مواد لازم برای کیک موزی :

آرد 2 پیمانه

جوش شیرین  1 قاشق چای‌خوری

نمک 1/4 قاشق چای‌خوری

کره 1/2 پیمانه

شکر قهوه‌ای 3/4 پیمانه

تخم‌مرغ بزرگ 2 عدد، زده‌شده

موز رسیده‌ی له شده 2 و 1/3 پیمانه
 

روش تهیه کیک موزی:
فر را تا دمای 177 درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کنید. کف یک ماهیتابه با ابعاد حدود 23 در 12 سانتی‌متر را چرب کنید.
 

در یک کاسه‌ی بزرگ آرد، جوش‌شیرین و نمک را مخلوط کنید. در کاسه‌ی دیگری شکر قهوه‌ای و کره را ریخته و هم بزنید.
 

تخم‌مرغ و موزهای له‌شده را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند. ترکیب موز را درون ترکیب آرد بریزید. آن‌ها را هم بزنید تا ترکیب کمی مرطوب شود.
 

خمیر را در ماهیتابه‌ای که آماده کرده‌اید بریزید.
 

آن را در فر که گرم کرده بودید به مدت 60 تا 65 دقیقه بپزید. زمانی که یک خلال‌دندان در مرکز کیک فرو کردید و تمیز بیرون آمد یعنی کیک شما آماده است.
 

اجازه دهید برای ده دقیقه کیک در ماهیتابه بماند تا خنک شود. سپس آن را روی یک قفسه‌ی سیمی فر برگردانید.

راز دستیابی به سرّ ، الهی !

Image result for ‫تصویر گل سرخ‬‎

 

هر که عمل کرد به معلومات خودش، خداوند مجهولات او را معلوم می فرماید!

 

محمدتقی بهجت

" گپ و گفت خودمانی جام‌جم با سیدحسن نصرالله - بخش اول " :

 تنها ورزش در دسترس من تردمیل است /

برخی وقتی من را در ملا عام می بینند می گویند برو در معرض دید نباش!            

  
گفت‌وگو با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، معمولا بازتاب رسانه‌ای وسیعی دارد.
 
دلیل آن این است که این چهره برجسته سیاسی که نقشی مهم در معادلات منطقه و حتی
 
جهان دارد، کمتر حاضر می‌شود تن به گفت‌وگوی رسانه ای دهد.            
 
تصویر تنها ورزش در دسترس من تردمیل است / برخی وقتی من را در ملا عام می بینند می گویند برو در معرض دید نباش!                  

با این حال آنچه پیش‌رو دارید، گفت‌وگویی خودمانی با این چهره برجسته درباره زندگی

خصوصی و حتی خانوادگی اوست؛ گفت‌وگویی متفاوت که مخاطب را با ابعادی تازه از

این شخصیت کم‌نظیر تاریخ معاصر آشنا می‌کند.

به‌دلیل تفصیلی بودن این گفت‌وگو، بخش اول از آن در این شماره منتشر شده و بخش

دوم آن را می‌توانید فردا در صفحه «جهان» روزنامه جام جم بخوانید.

 

طی 25 سال گذشته زندگی شما زندگی بسیار سختی بوده است، مردم دوست دارند بدانند

طی این 25 سال به شما چه گذشته است با توجه به شرایط امنیتی که به شما و خانواده

شما تحمیل شده است، آیا خانواده شما از این وضعیت خسته نشده‌اند؟

انسان به وضعیت عادت می‌کند، اولا خانواده به این وضعیت عادت کرده‌اند بویژه همسرم و همین‌طور فرزندانم. تعداد خانواده ما زیاد نیست و بیشتر فرزندان من ازدواج کرده‌اند و به طور مستقل و جدای از ما زندگی می‌کنند. تنها یک فرزندم با ما زندگی می‌کند. در 25 سال گذشته با شرایط امنیتی، سیاسی و اجتماعی که برایمان پیش آمده سازگار شده‌ایم و اوضاع زندگی خود را بر این اساس تنظیم کرده‌ایم به‌گونه‌ای که توانسته‌ایم با آن کنار بیایم و یک زندگی قابل تحمل داشته باشیم. بنابراین ما راضی به رضای او هستیم و مقدرات الهی را برای خود نعمت می‌دانیم و در این مورد گزینه دیگری در پیش رو نداریم چون این مسئولیت را پذیرفته‌ایم. و راهی جز پذیرش آن و ادامه وضعیت موجود نداریم و این حداقل کاری است که می‌توانیم در راه خدای متعال انجام دهیم. من به شما و همه کسانی که این سوال را مطرح می‌کنند اطمینان می‌دهم که نگران این مسیر نباشند. برخی تصور می‌کنند مثلا فلانی و خانواده‌اش زندگی سختی دارند و ناراحتند و خسته شده‌اند، نه این‌طور نیست ما این مشکل را از مدت‌ها پیش حل کرده و با پذیرش این وضعیت با آن کنار آمده‌ایم و اکنون اوضاع برای ما بسیار عادی و طبیعی شده است و از نظر روحی و عاطفی همانند دیگر مردم زندگی عادی داریم (به فارسی) یعنی نگران ما نباشید.»

شما این‌طور که من اطلاع دارم دارای پنج فرزند بودید که یکی از آنها آقای محمدهادی شهید

شدند و یکی از خیابان‌های لبنان هم به نام ایشان است، اما سه فرزند پسر و یک فرزند دختر

شما در حال حاضر چه کاری انجام می‌دهند و آیا آنها ازدواج کرده‌اند و فرزندی که پیش شما

مانده است، کدام است؟

از کوچک شروع می‌کنم، کوچک‌ترین آنها نامش محمدمهدی است و حدود 15 تا 16سال دارد و در دبیرستان مشغول تحصیل است و طبعا هنوز مجرد است و به تحصیل خود ادامه می‌دهد. فرزند بزرگ‌تر از آن محمدعلی است که ازدواج کرده و دو فرزند دارد و در تشکیلات حزب‌الله کار می‌کند، یعنی در یکی از واحدهای حزب‌الله مشغول است. پس از او ، دخترم زینب است که ازدواج کرده و او نیز چهار فرزند دارد و دانشجوی حوزه و دانشگاه است و او هم در خانه خود به صورت عادی زندگی می‌کند.»

شنیدم همسر زینب خانم، محافظ شماست، همین‌طور است؟

نه درست نیست. او جزو تیم همراه من نیست. او نیز در تشکیلات حزب‌الله کار می‌کند و به دور از هر گونه ارتباط مستقیم با من. اصولا من تمایل ندارم نزدیکانم به صورت مستقیم با من کار کنند. ارتباط او با من این است که او داماد من است همانند ارتباط فرزندم یا دوستم یا برادرم با من و فرزند بزرگ‌ترم هم محمدجواد است که او نیز ازدواج کرده و چهار فرزند دارد و طبعا به صورت مستقل زندگی می‌کند و در تشکیلات حزب‌الله مشغول است.

آیا پیش آمده که تا به حال خانوادگی دور هم و با هم سر یک سفره بنشینید و غذا بخورید و

گفت‌وگو کنید؟

بعضی مواقع پیش می‌آید اما کم.

کدام یک از فرزندانتان سیاسی‌تر هستند، در خانه می‌نشینید چه بحث‌هایی می‌کنید؟

فرزندان یا نوه‌هایم اگر سوال سیاسی داشته باشند آن را از من می‌پرسند، یعنی حتی برخی از نوه‌هایم درحال حاضر مثلا 9 یا ده یا 11 سال سن و به مسائل سیاسی توجه دارند، چرا که در لبنان حتی کودکان نیز به مسائل سیاسی توجه دارند. اما معمولا درباره مسائل سیاسی صحبت نمی‌کنیم چرا که با فاصله زمانی یکدیگر را می‌بینیم و به مسائل خانوادگی و اجتماعی و مسائل کلی می‌پردازیم و به سوالات دینی و فرهنگی آنها پاسخ می‌دهم.

آخرین باری که به طور دسته جمعی دور هم نشستید کی بود؟

نمی‌توانم به شما بگویم.

شما ورزش هم می‌کنید؟

کم ورزش می‌کنم بویژه در دوره اخیر؛ به علت فشار کار در ماه‌های اخیر، حتی مقدار کمی که ورزش می‌کردم هم نیز متاسفانه کنار گذاشتم، اما ان‌شاء الله آن را از سر خواهم گرفت

چه ورزشی را دوست دارید؟

ورزشی را که دوست دارم نمی‌توانم به آن بپردازم. من در گذشته در زمان جوانی فوتبال را بسیار زیاد دوست داشتم، اما طبعا سال‌هاست که نمی‌توانم بازی کنم. زمانی که وارد حوزه علمیه شدم با گروهی از طلبه‌ها فوتبال بازی می‌کردم، اما الان این‌گونه نیست. الان تنها ورزش در دسترس، پیاده‌روی است، اما پیاده‌روی بر روی دستگاه ترد میل نه در فضای باز.

شما به دلیل مسائل امنیتی مجبورید از تلفن همراه و تلفن ثابت یا از فضای مجازی دور

باشید، این فاصله به شما به لحاظ کسب اطلاعات لطمه نزده است؟

نه، چرا که اولا وسایل متعددی وجود دارد، رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، همه چیز در رسانه ها ذکر می‌شود. همه رسانه‌های خبری و شاید اکثر آنها را دنبال می‌کنم. یعنی هم خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی و هم رسانه‌های خارجی، البته بیشتر رسانه‌هایی را که اخبار را به صورت فوری اعلام می‌کنند. ثانیا. درست است که من از ارتباط مستقیم با اینترنت دور هستم، اما از آنچه در رسانه ها گفته و آنچه منتشر می‌شود مطلع هستم یا حتی ویدئوهای کوتاه را دنبال می‌کنم و برادرانمان در دفتر هر روز به کپی کردن آنها چه روی کاغذ و چه روی سی دی اقدام می‌کنند و من از آنچه در شبکه‌های اجتماعی یا پایگاه‌های اینترنتی خبری ارائه می‌شود اطلاع دارم و همچنین کلیپ‌های ویدئویی را به صورت روزانه نگاه می‌کنم.

در‌خصوص رخدادها، ما شبکه ارتباطی امن یا تقریبا امنی داریم که می‌توانم در هر مکان در لبنان با هر مسئول در حزب‌الله گفت‌وگو کنم در این خصوص هیچ منع امنیتی وجود ندارد با جنوب با بقاع با دورترین روستاها تماس می‌گیرم و اگر چیزی داشته باشند، می‌فهمم و از آنها سوال می‌کنم و مشکلی در این خصوص نداریم.

با شمار زیادی از مسئولان حزب‌الله دیدار می‌کنم. برخی تصور می‌کنند من در یک نقطه زیر زمین می‌نشینم و گاهی با دیگران دیدار می‌کنم. نه این درست نیست. گاهی اوقات همه وقت روزانه من به صورت مداوم در حال دیدار با مسئولان حزب‌الله و برادران و حتی روحانیونی می‌گذرد که از مناطق دیگر می‌آیند، حتی با شخصیت‌های سیاسی. طبعا بیشتر این دیدارها به دور از رسانه‌ها انجام می‌شود. می‌نشینیم تبادل نظر و گفت‌وگو می‌کنیم و مسائل را می‌شنویم و برای همین در تماس دائمی برای فهمیدن جزئیات حوادث و رویدادهایی هستیم که رخ می‌دهد.

اما روزنامه و تلویزیون که مشکلی ندارد و می‌توانید به‌راحتی به آن‌ دسترسی داشته باشید؟

بله طبیعی است.که به روزنامه‌ها و رادیو تلویزیون دسترسی آسان دارم. حتی گاهی وقت‌ها من به بسیاری از مناطق می‌روم. برخی تصور می‌کنند من نمی‌توانم از محل سکونتم خارج شوم . نه می‌توانم اما به صورت غیرعلنی. یعنی به صورت عادی در خیابان راه نمی‌روم، به شکل غیرعلنی حضور می‌یابم و می‌توانم به هر جایی بروم و مردم و اماکن را از نزدیک ببینم.

آخرین باری که در ملأعام ظاهر شدید کی بوده است؟

روز دهم محرم گذشته.

مردمی که شما را یکدفعه می‌بینند و می‌نگرند که سیدحسن نصرالله جلوی آنها ظاهر

شده است چه احساس و برداشتی دارند، شما چه احساسی به آنها دارید؟

من و آنها احساسات دوستی و مودت و احترام متقابل را به یکدیگر ابراز می‌‌کنیم. آنها احساسات خویش را بیان می‌کنند و من هم از این احساسات استقبال می‌کنم. اما آنها معمولا نگران من هستند و اظهار می‌کنند که من زیاد در ملأ عام نباشم تا خطری متوجه من نباشد و زیاد با آنها صحبت نکنم و حتی برخی حاضران به من اشاره می‌کنند که شتاب کن برو و این‌گونه آشکارا در معرض دید نباش.

شما گفتید که برخی از اخبار مهم را به صورت دست نوشته برای شما می‌آورند و به شما

اطلاع می‌دهند. شما نگران نیستید که این اطلاعات نادرست باشد و در تصمیم‌گیری‌های

شما تاثیری بگذارد؟

غالبا ما درستی اطلاعات را ارزیابی و درباره آن تحقیق می‌کنیم بویژه از طریق رسانه‌ها. من همیشه به برادرانم می‌گویم باید در خصوص هرگونه اطلاعاتی که از رسانه‌ها دریافت می‌کنند، اطمینان حاصل کنند. زیرا متاسفانه امروزه نمی‌توان بسیاری از چیزهایی را که عنوان می‌شود مورد وثوق و اطمینان قرار داد. ما منتظر می‌مانیم تا اخبار تائید شوند. منتظر دیگر رسانه‌های رقیب و حتی مخالف خود می‌مانیم یا این‌که با طرف‌های ذی‌ربط تماس می‌گیریم تا درستی یا نادرستی اخباری را که گفته شده است، مشخص کنیم.

شما می‌بینید که دور بودن از فضای مجازی در حال حاضر یک فاصله اطلاعاتی میان شما

و جامعه ایجاد می‌کند، از طرفی هم شما به طور مدام نمی‌توانید در ملأعام حضور پیدا

کنید، آیا این روی تصمیم‌گیری‌های شما که باید بر اساس منطق و مسائل روز جامعه باشد؛

تاثیر نمی‌گذارد؟

من دور نیستم. خدمت شما عرض کردم. حتی مطالبی را که در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی نوشته می‌شوند یعنی مطالبی که افراد عادی درباره موضوعات مهم می‌نویسند، برادران برای من کپی آن را می‌آورند و من تصاویر را ملاحظه می‌کنم و اخبار و مقالات را به طور مستقیم می‌خوانم. در هر حال، تاکنون بنا بر تجربه، ما از 25 سال گذشته، با شرایط دشوار و مسائل پیچیده‌ای روبه‌رو شده‌ایم. تاکنون شکر خدا، تصمیماتی که رهبران حزب‌الله اتخاذ کرده‌اند و من نیز یکی از آنها به شمار می‌آیم‌؛ تصمیماتی عاقلانه، درست و خوب بوده است.

شما به مرحوم آیت‌الله بهجت ارادت ویژه‌ای داشتید. چه ویژگی از شخصیت ایشان شما را

مجذوب خود کرده بود؟

تواضع، سادگی، مختصرگویی، صداقت عجیب، همچنین شفافیت و صراحت بیان ایشان مرا تحت تاثیر خود قرار داده بود. شما وقتی روبه‌روی ایشان می‌نشستید، احساس می‌کردید همه چیز مقابل ایشان روشن و بی‌پرده است از افراد گرفته تا حوادث و آینده.

چرا از ایشان به عنوان پدر معنوی حزب‌الله نام برده‌اید؟

بعد از ارتحال امام خمینی (رضوان‌الله تعالی علیه)، اغلب مقامات حزب‌الله، چشمانشان در موضوعات روحی و معنوی و عرفانی به سمت و سوی حضرت آیت‌الله بهجت متوجه و معطوف شد. آنچه که بیشتر مسئولان حزب‌الله را به این سمت و سو ترغیب کرد؛ رفت و آمد‌های رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دام ظله الشریف) با ایشان بود. زمانی که ما مشاهده می‌کردیم رهبری و ولی امر ما با آیت‌الله بهجت چنین تماسی دارند و مرتب به دیدار ایشان می‌رفتند؛ طبیعتا ما نیز تشویق می‌شدیم که بیشتر به سمت آیت‌الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه) گرایش و تمایل داشته باشیم. به همین خاطر زمانی که برادران و مسئولان عالی‌رتبه و فرماندهان مقاومت و نیروها و رزمندگان حزب‌الله راهی ایران می‌شدند؛ به دیدار با آیت‌الله بهجت می‌رفتند و به پندها و نصیحت‌ها، توصیه‌ها و راهنمایی‌های ایشان گوش می‌دادند و بر اجرای این نصایح پافشاری داشتند و اغلب به نصایح ایشان پایبند بودند و از آن تاثیر می‌پذیرفتند.

شما همان طور که در مصاحبه قبل هم اعلام کردید و بارها هم اعلام کرده‌اید، به رهبر

انقلاب اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، علاقه ویژه‌ای دارید، این علاقه بیشتر

سیاسی، اعتقادی یا عاطفی است؟

در درجه نخست علاقه اعتقادی، روحی و معنوی است و به طور طبیعی، عاطفی است و در نهایت علاقه سیاسی به منزله نتیجه آن است و من علاقه اعتقادی خاص به رهبر انقلاب دارم و این من تنها نیستم بلکه بسیاری از برادران و نمی‌گویم همه تا مبالغه نکنم، اما می‌گویم بسیاری از ما در حزب‌الله لبنان، اعتقاد ویژه‌ای به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای داریم و این اعتقاد از تبلیغ دوستان ایرانی نیست، یعنی این‌طور نیست که دوستان یا طرفداران ایرانی رهبر انقلاب، عامل این دوست داشتن باشند و مابه این شخصیت تعلق خاطر پیدا کنیم بلکه نتیجه تماس مستقیم و تجربه مستقیم خود ما با ایشان است. من و برادرانمان، در تماس مستقیم با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران هستیم، البته از زمانی که رئیس‌جمهور بودند این ارتباط وجود داشت، یعنی در آغاز تاسیس و تشکیل مقاومت در لبنان در سال 1982 در زمان حیات امام خمینی (قدس سره الشریف) و ما در آن زمان، به ایران و نزد ایشان می‌رفتیم و ساعات زیادی نزد ایشان بودیم و به مسائل ما می‌پرداختند و این دیدارها پیوسته برگزار می‌شد و علاقه خاصی بود. بنابر این تجربه، ما از ایشان اوصاف ایمانی، تقوایی، دینی، اخلاقی، رهبری و شخصیتی دیدیم، به صورت آشکار و جذب ایشان شدیم و ایمان داریم که ایشان در جهان اسلام عالم‌تر، فقیه‌تر، نیرومندتر و شایسته‌تر برای عهده‌داری این مقام یعنی مقام رهبری و پیشوایی هستند و ما با تجربه‌ای که از ایشان داریم، به این موضوع اعتقاد داریم و از طریق اتفاقات و حوادث و آنچه از ایشان می‌شنویم و در حوادث مختلف می‌بینیم که ایشان رهبری است که از طرف خدا تائید و کمک می‌شود، ما به چنین چیزی یقین داریم و شکی در این باره نداریم که ایشان رهبری است که خداوند ایشان را تائید و کمک می‌کند و بر همین اساس ما ایشان را بسیار دوست داریم و در لبنان بسیاری در دعاهایشان نمی‌گویند از عمر ما بکاه و بر عمر رهبر بیفزا بلکه می‌گویند مابقی عمر ما را بگیر و به عمر رهبر بیفزا و من یکی از آنان هستم و ما معتقد هستیم که بقای عمر شریف ایشان، به عنوان رهبر بزرگ، فواید و منافع بزرگی برای امت و اسلام دارد و از بقای هر یک از ما مهم‌تر است.

چهارشنبه 25 اسفند 1395 ساعت 07:12          

مرتضی غرقی - جام‌جم

ادامه مصاحبه را فردا در صفحه 6 روزنامه جام جم بخوانید

طرز تهیه پنکیک شکلات و دارچین ( 20 )

 

پنکیک,پنکیک شکلاتی

 
  

این صبحانه ترکیب خوبی از مواد شادی‌آور است، یعنی ‌دارچین و گردو و شکلات. دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان است. ‌آنتی‌اکسیدان رخوت و سستی را از بدنتان می‌گیرد و باعث می‌شود خواب آلودگی از سرتان بپرد. شکلات تلخ هم حاوی فلاونوئید است که باعث افزایش اثرات ناقلین عصبی در مغز می‌شود‌. شکلات تلخ به دلیل داشتن مواد ضد‌افسردگی یک شاد‌کننده بی‌خطر است. شکلات برای تقویت روحیه بسیار عالی است.
 

گردو نیز منبع بسیار خوبی از سروتونین است. همچنین حاوی چربی‌های ‌امگا3 است که به پیشگیری از افسردگی و ایجاد حس شادی کمک می‌کند.  ‌البته گردو، روی، آهن و ویتامین B هم دارد که این ماده غذایی را به ماده‌ای شادی‌آور تبدیل کرده است. 60‌ درصد وزن خشک مغز از امگا 3 است. پس با تامین امگا 3 باعث عملکرد بهتر مغز می‌شویم. مغز که خوب کار کند بدن سرحال‌تر و شاد‌تر است.
 

مواد لازم برای پنکیک شکلات و دارچین :

پودر کاکائو 25‌ گرم

آرد 175‌ گرم

شیر 350‌ میلی لیتر

شکر  100‌ گرم

دارچین یک قاشق چایخوری

پودر گردو یک قاشق غذاخوری

پودر‌شکر 30‌ گرم

شکلات تلخ آب شده (به روش بن ماری)نصف پیمانه

وانیل یک قاشق چایخوری

روغن مایع نصف پیمانه

نمک 1/4 قاشق چایخوری

بکینگ پودر یک قاشق چایخوری

 

طرز تهیه پنکیک شکلات و دارچین :
مواد خشک یعنی آرد، بکینگ‌پودر، پودر کاکائو، وانیل، شکر، نمک، دارچین و پودر‌ گردو را در یک ظرف بزرگ با هم مخلوط کنید.

حالا روغن و شیر را اضافه کرده خوب ترکیب کنید تا یک مایه یک دست داشته باشید.

یک ظرف نچسب را روی حرارت بگذارید تا داغ شود.
 

کمی روغن کف ظرف بریزید و حرارت را کم کنید.

وقتی تابه گرم شد، حدود یک چهارم پیمانه از مواد را  برای هر پنکیک در تابه بریزید.

وقتی لایه زیرین آماده و لایه بالا حباب‌دار شد باید آن را با قاشق چوبی برگردانید تا طرف دیگر آن هم آماده شود.
 

این کار را تا جایی انجام دهید تا کل خمیر استفاده شود.

سپس بگذارید پنکیک‌ها خنک شوند.

شکلات آب شده به روش بن ماری را با پودر‌ شکر مخلوط کنید و  هم بزنید تا فرم بگیرد. بعد روی پنکیک‌ها بریزید.

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی با رویه آناناس ( 19 )


شیرینی ناپلئونی,طرز تهیه شیرینی ناپلئونی

 


مواد لازم برای تهیه شیرینی ناپلئونی:


خمیر هزارلا: ۵۰۰ گرم

کمپوت آناناس: یک قوطی

کرم پاتیسیر: به میزان لازم

 

روش تهیه:


۱. ابتدا خمیر هزارلا را به شکل چهارگوش باز کرده و اطراف آن را صاف و منظم می‌بریم و خمیر را با کاتر به قطر ۷ سانتی‌متر برش می‌دهیم.


۲. روی خمیرها را با یک چنگال یا وسیله مخصوص پر از حفره کرده، به صورت حلقه‌ای روی خمیر کرم پاتیسیر و سپس روی کرم، آناناس می‌گذاریم.


۳. سینی‌ را روی پنجره وسط فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌ایم قرار داده و نان‌ها را می‌پزیم . پس از سپری شدن این زمان و سرد شدن کامل نان‌ها آنها را با پودر شکر تزیین می‌کنیم.

چه زمانی دعا مستجاب می شود؟

شهر باف گفت: دعا با فضیلت ترین عبادات در نزد پروردگار است و ائمه اطهار (ع) 

 زمان های خاصی را برای این فریضه مهم ذکر کرده اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مهدی شهرباف در خصوص جایگاه دعا اظهار کرد:  دعا در بین عبادات دارای یک جایگاه ویژه بوده و بزرگان دین آن را افضل عبادات و دارای درجه عالیه می دانند. 
 
وی افزود: آیات شریفه قرآن هم دلالت بر این مهم دارند :« ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُم، بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را .» 

شهرباف عنوان کرد : از امام باقر(ع) نقل شده است که فرمود: «مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ أَفْضَلَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَنْ یُسْئَلَ وَ یُطْلَبَ مِمَّا عِنْدَهُ وَ مَا أَحَدٌ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِمَّنْ یَسْتَکْبِرُ عَنْ عِبَادَتِهِ وَ لَا یَسْأَلُ مَا عِنْدَهُ؛ هیچ چیزی نزد خداوند افضل از این نیست که دست دعا و مسئلت به پیشگاه او دراز کنند و فضل و نعمت او را تقاضا کنند و هیچ کس مبغوض تر و منفورتر نزد خداوند از کسانی که از عبادت او تکبر می ورزند و از مواهب او تقاضا نمی کنند نیست.»

وی با تاکید بر درجه والای دعا در بین ائمه اطهار (ع) خاطر نشان کرد: در کتاب جواهر الکلام جلد هفتم که یکی ازکتب مهم فقهی است از امام جعفر صادق (ع) نقل شده :«دونفر که با هم نمازشان راشروع کرده و پایان می دهند فقط یکی بیشتر دعا می خواند و کمتر قرآن می خواند و دیگری بیشتر قرآن می خواند و کمتر دعا می خواند شخصی درباره این دو نفر سوال کرده و می گوید: أیهما أفضل ؟ کدام یک برتر است؟ امام (ع) می فرماید: هرکدام دارای فضائلی هستند . شخص می گوید:کدام یک با فضیلت تر از دیگری است؟ امام صادق (ع) فرمود: الدعا افضل، دعا افضل تر و برتر است همانطور که خداوند متعال می فرماید: ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ؛ مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم در حقیقت کسانى که از پرستش من کبر مى ‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى ‏آیند؛ لذا امام (ع) می فرماید: به والله که دعا بالاترین عبادت است. وبسیار بر عبادت بودن دعا تاکید می کند.
 
این کارشناس مذهبی افزود: حضرت علی (ع)  می فرماید: أحب الأعمال عند الله فی الارض الدعا،  دوست داشتنی ترین اعمال نزد خداوند متعال دعا است.  

وی در رابطه با تدوین واژه دعا تشریح کرد: دعا از واژه "دعو" به معنای دعوت کردن آمده و سه عنصر دارد که این عناصر یکی داعی یعنی دعوت کننده ، مدعو به معنی دعوت شده و در آخر مکان عبادت است. 

حجت الاسلام شهرباف افزود : خداوند متعال به عنوان دعوت شده زمانی وارد مکان دل و روح ما در هنگام دعا می شود که این مکان از هر گونه گناهی پاک و منزه باشد که لازمه این پاکی استغفار به درگاه ربوبیت الهی است. 

وی در خصوص روزها و ماه های پر فضیلت برای دعا اظهار کرد : در بین روز های پر فضیلت،  روز عرفه،  شب و روز جمعه و در بین ماه ها،  ماه مبارک رمضان برای دعا مناسب تر و با فضیلت تر است.  

این کارشناس مذهبی در رابطه با روز جمعه افزود: در بین روزهای هفته شب جمعه و روز آن از همه افضل تر است و در روایات آمده: هیچ صبحی بهتر از صبح جمعه دمیده نشده است،  لذا هنگامی که برادران حضرت یوسف از پدر خود می خواهند تا برایشان دعا کرده و آنها را ببخشد حضرت می فرماید در سحر شب جمعه که از با فضیلت ترین زمان ها برای اجابت دعا است برایتان دعا خواهم کرد. 

وی عنوان کرد: یکی دیگر از زمان های اجابت دعا هنگام نزول رحمت الهی است.  
 
شهر باف افزود : در زمان بارش باران و برف دعا مستجاب می شود اما یکی دیگر از این زمانها هنگام زوال است که به آن ظهر شرعی نیز گفته می شود. 

وی در رابطه با غفیله خاطر نشان کرد: غفیله حد فاصل بین نماز مغرب و عشا است که برای اجابت دعا مناسب بوده و در خصوص آن نماز غفیله را مناسب می دانند. 

این کارشناس مذهبی افزود: یکی از عللی که به این زمان غفیله می گویند این است که شیطان در این زمان از انسان غافل شده و اجازه راهیابی به انسان راندارد البته نفس اماره در این زمان هم توانایی ارتکاب به گناه را دارد. 

حجت الاسلام شهرباف در پایان گفت: خواندن نماز شب و دعا در زمان نیمه شب شرعی که یازده ساعت و ربع بعد از اذان ظهر شروع می شود نیز بسیار تاکید شده است و لازم به ذکر است هرچه این زمان به اذان صبح نزدیک تر باشد اجابت دعا بیشتر خواهد بود. 

احوال حسنه حاصله از عبادات و زیارات و تلاوت‌ها، به سبب مجالست با ضعفا در ایمان، به سوء حال و نقصان، مبدل می شوند

Image result for ‫تصویر گل سرخ‬‎

کثرت مجالست با اهل غفلت، مزید قساوت و تاریکی قلب و استیحاش (گریزان بودن)

از عبادت و زیارات است؛ از این جهت است که احوال حسنه حاصله از عبادات و

زیارات و تلاوت‌ها، به سبب مجالست با ضعفا در ایمان، به سوء حال و نقصان، مبدل

می‌شوند؛ پس، مجالست با ضعیف الایمان ـ در غیر اضطرار و برای غیر هدایت آنهاـ

سبب می‌شود که ملکات حسنه خود را از دست بدهد، بلکه اخلاق فاسده آنها را یاد

بگیرد.

 

محمدتقی بهجت

طرز تهیه بیسکویت بدون شکر ( 18 )

بیسکویت بدون شکر,انواع شیرینی


مواد لازم:


آرد: ۲۲۵ گرم

مارگارین: ۱۲۵ گرم

پودر شکر رژیمی (اسپارتام): ۳۰ گرم

زرده تخم‌مرغ: یک عدد

آب سرد: دو قاشق غذاخوری

وانیل: یک دوم قاشق چایخوری


 

مواد میانی:


خرمای هسته گرفته: ۳۰۰ گرم

آب جوش: ۲۰۰ میلی لیتر

پودر هل: ۲ قاشق چایخوری

پودر گردو: ۱۰۰ گرم



 

روش تهیه:


۱. ابتدا آرد و پودر شکر را مخلوط کرده، داخل کاسه‌ای گود می‌ریزیم؛ سپس مارگارین را خرد کرده به همراه زرده تخم‌مرغ، آب و وانیل به مخلوط آرد اضافه

 می‌کنیم، تمامی مواد را با نوک انگشتان به خورد هم می‌دهیم و در آخر چند بار چنگ می‌زنیم تا خمیر یکدستی حاصل شود.


۲. خمیر را داخل یک کیسه نایلونی و به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال قرار می‌دهیم.


۳. پس از این مدت ۱۵ دقیقه خمیر را در دمای محیط و روی میز کار می‌گذاریم تا دوباره به دمای محیط برسد؛ سپس آن را توسط وردنه روی میز آردپاشی شده به قطر حدودا نیم سانتی‌متر پهن می‌کنیم.


۴. با کاتر گرد که قطر آن با قطر مهر همخوانی داشته باشد خمیر را کاتر زده داخل سینی فر می‌چینیم و روی هر بیسکویت دایره‌ای را یک بار مهر می‌زنیم.


۵. بیسکویت‌ها را روی پنجره وسط فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌ایم قرار داده و می‌پزیم.


طرز تهیه مواد میانی:


۱. مدت پخت این بیسکویت حدود ۲۰ دقیقه است. کمی که کف آن طلایی شد از فر خارج کرده و کنار می‌گذاریم تا سرد شود.


۲. ابتدا خرما را کاملا ریز خرد می‌کنیم؛ سپس با آب جوش، پودر هل و گردو داخل ظرف مخصوص کرم‌پزی می‌ریزیم و روی حرارت ملایم حدود

سه تا چهار دقیقه بعد از به جوش آمدن کرم را می‌پزیم. از کرم حاصل هر بار مابین دو بیسکویت قرار داده و آنها را به هم جفت می‌کنیم.


۳. این شیرینی حدود یک هفته داخل ظرف در بسته روی میز ماندگاری دارد.

طرز تهیه کلوچه های نوروزی,شیرینی نوروزی ( 17 )

کلوچه,طرز تهیه کلوچه


  

مواد لازم برای کلوچه های نوروزی :

کره با دمای اتاق 14 قاشق غذاخوری

شکر  سه چهارم پیمانه و 2 قاشق غذاخوری

آرد 2 پیمانه

جوش شیرین  یک قاشق مرباخوری

زرده  تخم مرغ 2 عدد

خامه 2 قاشق غذاخوری

سفیده تخم مرغ 2 عدد

پودر قند به اندازه کافی
 

طرز تهیه کلوچه های نوروزی :

فر را روی 175 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

کره را با 2 قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید.

آرد و جوش شیرین را با هم الک کنید و با کره هم زده شده،خامه و دو عدد زرده تخم مرغ مخلوط کنید تا خمیر به دست بیاید.
 

سفیده تخم مرغ را با شکر هم بزنید تا فرم بگیرد.

خمیر را به شکل مستطیلی روی کاغذ روغنی  باز کنید و سفیده تخم مرغ را روی سطح آن  کامل بمالید و لوله کنید. برای لوله کردن از کاغذ روغنی
کمک


بگیرید. خمیر لوله شده را به اندازه 1.5 سانتی متر برش بزنید و با فاصله روی سینی فر حاوی کاغذ روغنی بچینید.
 

بگذارید به مدت 17-15 دقیقه بپزد تا روی آن طلایی شود.

از فر در بیاورید و بگذارید خنک شود، سپس پودر قند روی آن بپاشید.

طنز جبهه ( 54 ) :

Related image

  در گردان تخریب چند نفر به اصطلاح " هیکل تدارکاتی " داشتیم .

همین شده بود سوژه شوخی و خنده بچه ها ! یکی می گفت :

مین اگه شما رو ببینه از ترسش جا خالی میده !

یکی دیگه می گفت :

یک مین که جواب شما رانمیده فقط یک لنگه کفشتون را در میاره !

" عبادت " :

Image result for ‫تصویر گل سرخ‬‎

خواندن قرآن در هر روز، و ادعیه مناسبه اوقات و امکنه (مکان‌ها)، در تعقیبات و غیر

آنها؛ و کثرت تردد در مساجد و مشاهد مشرفه؛ و زیارت علما و صلحاء و همنشینی با

آنها، از مرضیات خدا و رسول(ص) است و باید روز به روز، مراقب زیادتی بصیرت و

انس به عبادت و تلاوت و زیارت باشد.

 

محمدتقی بهجت

آیین های نوروزی از منظر اسلام/ ریشه های مذهبی و دینی عید نوروز

   نوروز در اسلام

              

بسیاری از مراسمات عید نوروز علی رغم داشتن ریشه ملّی، در مفاهیم اسلامی مورد تأکید واقع شده و این به دلیل هماهنگی آن سنت ها با مبانی عقلی و کمک به افزایش همبستگی ملی و انسجام است.

 از جشن ها و اعیاد کهن ایرانیان یکی عید نوروز می باشد که مردمان به مبارکی آمدن بهار و آغاز سالی نو، به جشن و شادی می پردازند. در پیدایش و آغاز نوروز، روایات تاریخی متعدد و افسانه های گوناگون وجود دارد که هر یک نظر خاصی نسبت به دیگری بیان می دارد. ما برای توضیح و تبیین اجمالی از نوروز ، لغت نامه دهخدا را که جامع اقوال و مدارک گوناگون است انتخاب کردیم.

دهخدا درباره نوروز چنین می نگارد :« نوروز ، روز اول ماه فروردین که رسیدن آفتاب است به نقطه اول حمل {...} روز اول فروردین که رسیدن آفتاب به برج حمل است و ابتدای بهار است {...} گویند خدای تعالی در این روز عالم را آفرید و هر هفت کوکب در اوج تدویر بودند {...} و آدم علیه السلام را نیز در این روز خلق کرد ، پس بنابراین این روز را نوروز گویند.

و بعضی گفته اند که جمشید که او اول ، جم نام داشت و عربان او را منوشلخ می گویند سیر عالم می کرد ، چون به آذربایجان رسید، فرمود تخت مرصّعی بر جای بلندی رو به جانب مشرق گذارند و خود تاج مرصّعی بر سر نهاده بر آن تخت بنشست. همین که آفتاب طلوع کرد و پرتوش بر آن تاج و تخت افتاد، شعاعی در غایت روشنی پدید آمد، مردمان از آن شاد شدند و گفتند: این روز نو است.

و گویند در این روز نیشکر به دست جمشید شکسته شد و از آن خورده شد و آبش معروف و مشهور گردیده و شکر از آن ساختند . بنابراین در روز نوروز خوردن شکر رسم شده و از آن حلویّات ساختند و خوردند و هنوز آن رسم برقرار است.

بعد از این تعریف و توضیح در باب ریشه پیدایش نوروز بهتر است چند نکته را برای تبیین بهتر داستان نوروز بیان کنیم:

اول . ریشه مذهبی و دینی نوروز: باید توجه داشته باشیم که نوروز علاوه بر سنت های ملی، برگرفته از عقائد زرتشت و آیین ایرانیان باستان می باشد؛ چرا که خلقت آدم و یا پیدایش عالم در این روز، قطعاً ریشه در عقائد مذهبی آریایی ها دارد. همانطور که کتاب «نوروز تا نوروز» بیان می دارد: «زرتشتیان برای شادی و خشنودی فروهر های درگذشتگان خود که از ده روز پیش از نوروز به زمین فرود خواهند آمد، آماده استقبال و پذیرایی از آنان خواهند شد. به این ترتیب که از چند روز پیش از آن خانه و محل زندگی خود را پاک و تمیز می سازند.» 

دوم . ریشه افسانه ای نوروز: بسیاری از نقل های تاریخی در باب پیدایش نوروز نه تنها از حقیقت برنیامده بلکه بر پایه افسانه ها بیان شده و جملات کتاب ها با «می گویند» یا «گفته می شود» آغاز می گردد و این بیانگر آن است که این افسانه ها به صورت سینه به سینه نقل شده و سند و مدرک معتبری ندارد. چنانکه خود دهخدا نیز می گوید: «برای پیدایش نوروز افسانه های بسیار نقل شده که هر چند اساطیر است اما تواتر آن اخبار، وجه تسمیه نوروز و همچنین قدمت انتساب آن به اعصار آریایی، نیک آشکار می گردد.» 

جالب تر آنکه این افسانه ها و اساطیر گاهی در تناقض با یکدیگر نیز می باشند؛ به طور مثال دهخدا ابتدا روایتی را بیان می کند که در آن «نوروز ، روز اول ماه فروردین که رسیدن آقتاب است به نقطه اول حمل.» و بعد به روایت دیگری اشاره می کند: «خدای تعالی در این روز عالم را آفرید.» چگونه ممکن است در حالی که عالم هنوز خلق نشده ، آفتاب به برج حمل برسد؟! مگر آفتاب جز عالم مخلوقات نیست؟!

سوم. عدم تعیّن نوروز در یک روز مشخص: در دوران ایران باستان، نوروز هیچ گاه به عنوان یک روز معین و ثابت در طول سال نبوده است و در هر دوره ای در گردش و نوسان به سر می برده. «چنانچه نوروز در ایرانیان پیش از ساسانی اول بهار بوده است و در دوره ساسانی در فصول مختلف سال گردش می کرد و لذا در نخستین سال تاریخ یزگردی، نوروز مصادف با شانزدهم حزیران رومی و تقریباً در اوایل تابستان بوده است. تا اینکه در حدود سال ۳۹۲ هجری قمری نوروز به اول حمل رسید و در سال ۴۶۷ نوروز به بیست و سوم برج حوت افتاد، یعنی هفده روز مانده به پایان زمستان، که در این سال به فرمان سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی تقویم جلالی تدوین گردید و نوروز را در تحویل شمس به برج حمل تثبیت کردند و از آن تاریخ، یعنی سنه ۴۶۷ هجری قمری به بعد، سال شمسی حقیقی را ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه قرار دادند.» 

با بررسی پیدایش نوروز و در نظر داشتن این نکات، سوال اصلی که به ذهن آدمی خطور می کند، این است که نوروز و مراسم مربوط به آن چه جایگاهی در نظر اسلام دارند؟؟ و آیا اسلام به عنوان دینی الهی و جامع ادیان پیشین و منسوخ کننده تعلیماتشان، نوروز را به رسمیت می شناسد یا به دیده انکار به آن می نگرد؟

پیش از پاسخ به این پرسش باید متذکر شد که میزان و معیار سنجش یک روش و سنت پسندیده و ارزشمند در ادیان الهی و به خصوص اسلام، حیثیت و جنبه عقلانی آن است که موجب تحسین و یا تقبیح آن روش و عادت و سنت می شود.

یک سنت به هر میزان که مطابق فطرت آدمی و عقل او باشد در نزد اسلام جایگاه و مرتبت بیشتری دارد. لذا پیامبر گرامی اسلام با در نظر داشتن نقش سنت ها و آداب و رسوم جوامع چنین می فرماید: «کسی که سنت و روش نیکویی را پایه گذارد، تا روز قیامت هر کس بدان عمل کند اجر و ثوابی به او می رسد.» 

اسلام آنچنان آداب و رسوم و سنن قبل از خود را محترم می شمارد که احکامش به دو دسته تأسیسی و امضایی تقسیم می شود. احکام تأسیسی آن بخش از احکام الهی بوده اند که اسلام پایه گذار آن بوده است و تا قبل از آن در جامعه رواج نداشته؛ چه از طریق آداب و رسوم و چه از طریق تعلیمات ادیان پیشین. مانند حجاب اسلامی. اما احکام امضایی آن دسته از احکام می باشند که قبل ظهور اسلام در جامعه رواج داشته و توسط مردمان محترم شمرده می شده است و اسلام تنها مهر تاییدی بر آن زده است؛ مانند ماه های حرام.

با این مقدمه به خوبی روشن می شود که نگاه دین مبین اسلام شامل دو بخش سلبی و ایجابی می باشد:  

ایجابی: بسیاری از مراسمات عید نوروز علی رغم داشتن ریشه ملّی، در مفاهیم اسلامی مورد تأکید واقع شده است و این به دلیل هماهنگی آن سنت ها با مبانی عقلی و کمک به افزایش همبستگی ملی و انسجام هر چه بیشتر جامعه خانواده محور است. به طور مثال دید و بازدید عید نوروز همان مفهوم صله رحم می باشد. این سنت نه تنها دارای ثواب اُخروی و پاداش الهی است بلکه با از بین بردن کینه و کدورت ها بین خانواده ها، موجب افزایش محبت در جامعه مسلمین خواهد شد.

یا سنت پسندیده دیگری که در ایام منتهی به عید نوروز بسیار مورد توجه خانواده ها قرار می گیرد، خانه تکانی و تهیه لباس نو می باشد. این رسمِ ارزشمند آدمی را به یکباره یاد حدیث تامل برانگیز و گهربار پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) می اندازد که فرمود: «انّ الله تعالی بنیَ الاسلام علی النظافه» خداوند تعالی اسلام را بر نظافت و پاکیزگی بنا نهاده است.

یکی دیگر از سنت های ملی مذهبی که به صورت فرهنگی عمومی بین ایرانیان رواج پیدا کرده، رفتن بر سر مزار گذشتگان خود در پنج شنبه آخر سال می باشد. «در این روز خانواده ها خوراک (پلو خورش)، نان، حلوا و خرما بر مزار نزدیکان می گذارند و بر مزار تازه گذشتگان شمع یا چراغ روشن می کنند.» این رسم نیکو نیز در تعلیمات ارزشمند اسلام به کرَات مشاهده می شود. چنانکه امام صادق(ع) فرمود: «پیامبر اکرم(ص) هر شب جمعه از میان اصحاب خود خارج می شد و به سمت قبرستان بقیع می رفت.» 

سلبی : بدون تعارف یا اغراق باید به صراحت اذعان کرد که برخی آداب و رسوم مربوط به نوروز ( چه قبل و چه بعد از آن ) علاوه بر عدم تطابق با مبانی اسلام عزیز، دارای وجه عقلایی نیز نمی باشد . به طور مثال شب چهارشنبه سوری یا شب آخرین چهارشنبه سال یکی از این موارد می باشد. با وجود آنکه برخی پیدایش آن را در پیش از اسلام مورد تردید قرار داده اند، اما هر ساله با انجام مراسمی بی معنا و بی فایده علاوه بر رنجش و اذیت دیگران گاهی صدمات جبران ناپذیری به خودمان می زنیم که هیچ علت یا مسببی نداشته است الَا خودمان. در حالی که ما به گذشته متمدن خودمان افتخار می کنیم اما جهانیان از منظر بیرونی بازتاب خارجی این فرهنگ و تمدن را خواهند دید که دولت جمهوری اسلامی ایران هر ساله باید بودجه عظیمی را صرف تبلیغات رسانه ای و تجهیز و آماده باش نیرو های انتظامی و آتش نشانی بکند تا در آستانه سال نو کمی از میزان تلفات و خسارات کمتر بشود؛ در حالی که همین بودجه و آمادگی سراسری برای مواجهه با چهارشنبه سوری، می توانست صرف شناسایی و کمک به نیازمندان و مستمندان شود تا آنان نیز چون دیگران به استقبال نوروز بروند.

چه زیبا و عالمانه فرمود امیر المومنین(ع) : «ارزش و مقدار هر فرد به اندازه چیزی است که او را نیکو می شمارد.» ما نیز آنگاه تمدن تاریخی خود را به جهانیان خواهیم نمایاند که به جای آتش افروزی و ایجاد خطر برای خود و دیگران سنت های ارزشمندی چون روز درخت کاری و جشن نیکوکاری را هر سال باشکوه تر برگزار کنیم.

نتیجه گیری

دین اسلام  به عنوانی دینی الهی و کامل، همواره بشریت را به فطرت خود دعوت کرده و فطرت الهی انسان را مرجعی برای قیاس اعمالش قرار داده است. یکی از مظاهر این فطرت درونی آدمی عقلانیت او می باشد. عقلانیتی که ملاک رفتار، اعمال و کردار انسان است. دین مبین اسلام نیز با محور قرار دادن عقلانیت، هر آن چیزی را که به سعادت و اکمال آدمی منتهی بشود مورد تایید و استقبال قرار داده و هر آنچه را که به نوعی موجب فساد آدمی، خانواده و در نهایت اجتماع بشری بشود، از خود دور داشته است.

همین نگاه ویژه به عید باستانی نوروز و یا سایر اعیاد و آداب و رسوم ملی وجود دارد. همانطور که با ذکر موارد متعدد نشان دادیم مفاهیم والای انسانی که ریشه در فطرت الهی انسان دارد خود را گاه در تعلیمات دینی نشان می دهد و گاه در سنت های ارزشمند ملی؛ گاه نام دید و بازدید به خود می گیرد و گاه نام صله رحم. در هر حال وجه مشترک هر دو عنصر عقلانیت و فطری بودن می باشد که می توان با افزایش آگاهی نسبت به آموزه های والای اسلامی و مطالعه درباره سنن  ارزشمند ملی آنها را تشخیص داد و هر چه بیشتر نسبت به کیش و آیین خود افتخار نمود.