اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

" شهادت امام علی النقی ، هادی ( ع ) به امام عصر ( عج ) تسلیت عرض می کنیم "

Image result for ‫شعری به مناسبت شهادت امام هادی‬‎

شده ام بر آن که پری زنم به هوات یا علی النقی

سفری کنم و سری زنم به سرات یا علی النقی

 

به هوات تازه کنم نفس، به سرات آیم از این قفس

برسم به مأمن آسمان رهات یا علی النقی

 

هله ای قلم تو شروع کن، ز درون درآ و طلوع کن

بنویس سردر مشق های سیات یا علی النقی

 

بنویس دست مِداحتم نرسد به عرش فضائلت

شود آبهای جهان اگر که دوات یا علی النقی

 

بنویس اوج کدام دم، برسد به وسعت آن قلم

که دمیده جامعه ای بدان جلوات یا علی النقی

 

تو همان تجلّی ایزدی، که به شکل بنده درآمدی

و سروده ای غزل از زبان خدات یا علی النقی

 

و به استناد زیارتت، تو و اهل بیت نبوتت

شده اید رب جلی ولی به صفات یا علی النقی

 

ز عدم وجود درست کن، ز نبود بود درست کن

و به شیر جان بده با مسیح نگات یا علی النقی

 

منم آشنای قدیم تو، ز دیار عبدالعظیم تو

که سلام میدهمت به شوق لقات یا علی النقی

 

نبود به بودن تو غمم،بخداکه حر جهنمم

که گرفته ام به ولات برگ برات یا علی النقی

 

بگذار کعبه ی سامرا، قدمی طواف کنم

سر خویش را بزنم به کوی منات یا علی النقی

 

محمد بیابانی

12 فروردین 58 چه خبر بود؟

 

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به دعوت امام خمینی همه‌پرسی در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد و ۹۸٫۲ واجدین شرکت در همه‌پرسی با دادن رای «آری»، با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند.

به گزارش ویزه نامه نوروزی مشرق،پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال ۱۳۵۷، به دعوت امام خمینی همه‌پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در  سراسر ایران برگزار شد و ۹۸٫۲ واجدین شرکت در همه‌پرسی با دادن رای «آری»،  با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند.
 
 در روز ۱۲ فروردین نتایج اعلام شد و این روز را روز جمهوری اسلامی نامیدند.  طبق اعلامیه دولت موقت، در رفراندم 20 میلیون و 288 هزار تن (98 و دو دهم  درصد آراء) به حذف سلطنت و برقراری نظامی اسلامی «بله» و 241 هزار تن «نه»  گفته بودند. برگه رای‌گیری چه شکلی ود؟
برگه رای، دوقسمتی بود و شامل نیمه «آری» -به رنگ سبز- و نیمه «نه» -به رنگ قرمز- بود و روی آن درج شده بود

" حضرت مهدی(عج) با چه سلاحی ظهور می‌کند؟ " :

 

خداوند در عصر ظهور، تمامی تسلیحات پیشرفته را از کارمی اندازد و مردم ناگزیرند در
 
جنگ از همان سلاح‏های ابتدایی استفاده ‏می کنند.

یکی از سوالات مطرح در خصوص مهدویت اینکه، در احادیث آمده است که سلاح حضرت

مهدی در هنگام ظهور، شمشیر خواهد بود. با توجّه به این همه پیشرفتی که بشر در زمینة

نظامی کرده است

چگونه ایشان با شمشیر می خواهند بر این همه سلاح مجهّز و فوق مدرنِ دشمنانش،

غلبه کنند؟


جواب:

 

 

این که سلاح حضرت، هنگام ظهور چه خواهد بود، امری است که حقیقت آن برای ما روشن

نیست؛ لذا مشخص کردن دقیق نوع سلاح ایشان، امکان ندارد. به همین دلیل در بین علمای

اسلامی در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد که همگی در حدّ احتمال است؛

 

مهمترین این نظریات عبارتند از:

نظر اول:

 منظور از شمشیر، خود شمشیر نیست، بلکه حضرت از سلاح های روز استفاده می کنند.

نظر برخی بر آن است که روایاتی که در آنها به (شمشیر) اشاره شده، لزوماً به معنای آن

نیست که سلاح حضرت، شمشیر است؛ بلکه معنای درست آن، اینست که قیام امام مهدی 

مسلّحانه است.

طبق این نظر، سلاحی که حضرت در قیام خود از آن استفاده می‌کند، سلاح متعارف روز است

آنها معتقدند «شمشیر» کنایه از قدرت و نیروی نظامی می باشد، همانگونه که «قلم» کنایه از

علم و فرهنگ است. دلیل این گروه آنست که چون در زمان معصومین، سلاحی جز سلاح سرد

(مانند شمشیر) نبود، معنا نداشت که ائمه برای مردم آن زمان در مورد سلاح-های

پیشرفتة امروزی (مانند موشک و ...) سخن بگویند.

 

نظر دوم: 

 

سلاح حضرت، همان شمشیر است نه سلاح های مدرن امروزی دستة دیگر می گویند حضرت

واقعاً از خود شمشیر استفاده می کند نه سلاح های روز. دلیل این افراد اینست که سلاح‌های

جنگیِ فعلی ظالمانه هستند و باعث کشته شدن انسان‌های فراوان دیگری که ممکن است بی

‌گناه هم باشند، می‌شوند.

البته این گروه در جواب این سؤال که حضرت چگونه می خواهد با شمشیر در مقابل این همه سلاح

های قدرتمند مبارزه کند، احتمال های مختلفی را مطرح کرده اند که همگی آنها نیز در حدّ احتمال

است نه به صورت قطعی:

 

1ـ احتمال اول:

 

 اگر چه حضرت با شمشیر قیام می‏کند؛ ولی خداوند در آن شمشیر، قدرت و  اعجازی نهفته

که تمامی سلاح‏های موجود را مغلوب نیروی خود می‏سازد. آری! همانگونه که خداوند با یک

قطعه چوب (عصا) حضرت موسی را بر فرعون و لشکریانش پیروز گردانید؛ قادر است که امام

زمان  را با شمشیر بر همة دشمنانش پیروز گرداند. (إنَّ الهَف قادِرٌ عَلی کُلِّ شَیْءٍ)

 

2ـ احتمال دوم: 

 

خداوند در عصر ظهور، تمامی تسلیحات پیشرفته را از کارمی اندازد و مردم ناگزیرند در جنگ

از همان سلاح‏های ابتدایی (یعنی شمشیر و مانند آن) استفاده ‏کنند؛ بنابراین حضرت نیز با

همان شمشیر می‏جنگد.

 

3ـ احتمال سوم: 

 

از کجا که در زمان ظهور، این اسلحه های مهیب در اختیار بشر باقی باشد، چرا که ممکن است

که در اثر جنگ های خانمانسوزِ جهانی که پیش از ظهور واقع می شود، بسیاری از این سلاح

های مدرن معدوم گردد.

 

4ـ احتمال چهارم:

 

 پیروزی اصلی حضرت، بوسیلة افتادن رعب و وحشت در دل دشمنان است، به گونه‌ای که

آنها نمی‌توانند از ابزار خود بهره ببرند. در حدیث آمده است (او با شمشیر و ایجاد رعب و

وحشت یاری می‌شود.)  بدیهی است که شرط اولیة استفاده از توان و تجهیزات پیشرفته،

داشتن روحیه است. وقتی کسی بترسد، هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.

 

5- احتمال پنجم: 

 

امکان دارد سپاهیان دشمن وقتی کلام دلنشین امام را شنیده و معجزات ایشان را ببینند، از

فرماندهان ظالم خود سرپیچی کرده و از این سلاح‌ها استفاده نکنند. به راستی اگر بیست

سال قبل از شروع انقلاب اسلامی کسی خبر می داد که امام خمینی بدون هیچ سلاحی در

برابر شاه و ارتشِ تا دندان مسلح او پیروز می شود، برای مردم قابل پذیرش بود!

ولی همگان دیدید که ارتش و نیروهای مسلّح طاغوت، از فرمان فرماندهان خود سرپیچی

کرده و سلاح ها را علیه مردم و انقلابیون بکار نگرفتند. مشابه این مطلب نیز در طول تاریخ

مکرّر دیده شده است؛ نمونة کوچک آن واقعة نماز باران مرحوم آیت الله خوانساری است:

قم گرفتار بی بارانی شده بود. مردم تصمیم ‏گرفتند برای نماز به مصلّی بروند.

مرحوم آیت الله خوانساری امامت جماعت را پذیرا شد و فرمود: من حاضرم برای نماز استسقاء

‏بروم. بسیاری از مردم هم به راه افتادند؛ رودخانة شهر خشک شده بود؛ یک عده داخل رودخانه

راه می‏رفتند و یک ‏عده جوان خام هم متلک می‏گفتند، آنها می‏گفتند: «توی رودخانه نروید، آب

شما را می‏برد!»

اما اینها اعتنا نکردند و رفتند. ‏این جریان در موقع جنگ جهانی بود. پایگاه نظامی‏های آمریکا

در «خاکفرج» بود؛ آمریکاییها دیدند که جمعیت می‏آید، ‏خیال کردند می‏خواهند به پایگاهشان

حمله کنند، تمام مسلسل ها را سوار کردند که مردم را بکوبند، اما رئیس شهربانی نزد ‏آمریکائیها

رفت و گفت: «مردم می‏خواهند نماز بخوانند و دعا کنند. به شما کاری ندارند.» بالاخره مردم

آمدند، آمریکاییها هم نگاه ‏می‏کردند.

مرحوم سید محمد تقی خوانساری آمد دعا خواند، نماز خواند، با فاصلة ‏کم، باران عجیبی آمد.

وقتی باران آمد آمریکاییها شوکه شده بودند و بلافاصله بوسیلة رئیس شهربانی از مرحوم سید

محمد تقی ‏خوانساری وقت گرفتند، اُمراء و فرماندهان بزرگ آمریکایی آمدند مقابل آیت الله

خوانساری زانو زدند، گریه کردند، التماس کردند، مترجم گفت ‏اینها می‏گویند: «آقا تو مسیح

زمانی! تو مستجاب الدّعوه‏ای! تو که دعا کردی باران آمد، دعا کن، جنگ تمام شود، ما ‏پیش

زن و بچه‏مان برویم!» آنها با دیدن کرامتی کوچک  از آن عارف، این گونه به او دل بستند؛ حال

اگر خود امام زمان  که حجت بزرگ الهی است بیاید چه خواهند کرد!!‏ (1)

  ---------------------------------

- (1) برگرفته از کتاب: پاسخ به شبهات دینی

کاری ازوبلاگ سربازان امام

طرز تهیه کیک آلو سیاه در فر یک کیک جدید ( 37 )

مدت زمان آماده سازی و پخت : 80 دقیقه

مواد لازم جهت تهیه کیک آلو سیاه :


-آرد  3 پیمانه
-روغن مایع 1 پیمانه
-تخم مرغ 4 عدد
-آلو سیاه  4 عدد
-ماست 1 پیمانه
-شکر 1 و 1/2 پیمانه
-بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
-نمک 1/8 قاشق چایخوری
-وانیل 1/2 قاشق چایخوری


طرز تهیه کیک آلو سیاه :


فر را روی حرارت 180 روشن می کنیم، آلو ها را از وسط نصف کرده هسته آنرا جدا کرده و در مقدار خیلی کم آب و 3 قاشق غذاخوری شکر قرار داده تا کمی نرم شود چند تا از آلوها را برای روی کیک برداشته کنار می گذاریم و بقیه را خوب می گذاریم بپزد و بعد له می کنیم تا پوره مانند شود.

 

روغن و شکر را خوب مخلوط تا کرم مانند شود بعد تخم مرغها را دونه دونه داخل مواد ریخته خوب هم می زنیم بعد نمک و وانیل را می ریزیم.

 

سپس آرد و  بکینگ پودر الک شده را کم کم ریخته و هم می زنیم و در آخر ماست را اضافه می کنیم.

قالب کیک را چرب کرده نصف مواد کیک را ریخته و مواد پوره شده آلو را که با مقداری بادام یا گردو مخلوط کرده ایم می ریزیم و بعد باقی مواد کیک و سپس آلو ها را که نصف کرده و کنار گذاشتیم روی کیک می چینیم و در فر به مدت 45_50 دقیقه می پزیم .

طرز تهیه تافی شکلاتیِ گردویی ( 38 )

 

 


مواد لازم برای تافی شکلاتی


۲۰۰گرم شکلات تخته‌ای

۴ /۳ پیمانه شکر

۲ /۱ پیمانه شکر قهوه‌ای

۲ /۱ پیمانه کره

نوک ق‌چ وانیل

۱ پیمانه گردو

۸/۱ ق‌چ بیکینگ‌پودر

۸ /۱ ق‌چ نمک

طرز تهیه:


۱. سینی فر یا یک سینی فلزی را با کاغذ روغنی بپوشانید. کره را به تکه‌های کوچک برش بزنید. گردوها را هم به تکه‌های کوچک تقسیم کنید.


۲. شکرها، کره، وانیل و مقدار خیلی کمی نمک را در یک تابه کوچک ریخته و تابه را روی حرارت ملایم بگذارید. مواد را دائم هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط و ترکیب شوند.


۳. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مواد شروع به جوشیدن کنند. وقتی که حباب‌های ریزی در مواد دیده شد یا به اصطلاح جوش سوزنی زد، تابه را از روی حرارت بردارید.


۴. باز هم به هم زدن ادامه دهید و بیکینگ‌پودر را هم اضافه کنید تا با دیگر مواد ترکیب شود.


۵. مخلوط تافی گرم را روی کاغذ روغنی ریخته و پهن کنید. در اینجا باید سریع عمل کنید و مخلوط را به سرعت پهن کنید تا تکه تکه و سفت نشود. حالا صبر کنید تا لایه تافی سفت و سرد شود.


۶. شکلات را در این فاصله به روش بن‌ماری (حرارت غیرمستقیم) آب کنید و باز، هم بزنید تا همه جای شکلات یکنواخت گرم شود. بعد از برداشتن از روی حرارت شکلات را به صورت یکنواخت روی تافی سرد شده ریخته و با پشت قاشق یا کاردک مخصوص آشپزی صاف و پهن کنید.


۷. در اینجا زود دست به کار شوید. تا شکلات سفت و سرد نشود، حال تکه‌های گردوی خردشده را روی شکلات بریزید.


۸. قبل از سرو کردن تافی شکلاتی، بهتر است آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم‌کنید.


نکته:


این شکلات برای پوست‌تان خوب است. امگا۳ گردو باعث تقویت غشای سلول‌های پوست می‌شود و با حفظ رطوبت و مواد مغذی باعث می شود پوست‌ها درخشان تر شود.

جمعه های انتظار ............

محل زندگی امام عصر در دوره غیبت/

شباهت امام زمان(عج) به حضرت عیسی

امام زمان                        
                
   امام باقر(ع) فرمودند: شباهت حضرت مهدی(عج) به حضرت عیسی(ع)، جهانگردی
 
و نداشتن مکان خاص است.                        

 «پنهان‌زیستی حضرت مهدی عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف نه فقط چگونگی زندگی آن حضرت را در هاله‌ای از اسرار فرو برده که بسیاری از موضوعات مربوط به حیات آن حضرت را نیز جزو امور پنهان نظام هستی قرار داده است.

یکی از مهم‌ترین این امور پنهان، محل زندگی آن حضرت در طول غیبت است.»(۱)

«عدۀ کمی از مسلمین می‌گویند: امام عصر فرزند امام حسن عسکری که در سال ٢۵۶ متولد گشته، از این عالم به عالم «هورقلیا» ارتقاء یافته و هروقت،نوع انسانیت بسن بلوغ رسید و کدورات این عالم را رها کرد و استعداد ملاقات و مشاهدۀ امام عصر را پیدا کرد،آن حضرت را مشاهده خواهد نمود.»(۲)

«این سخن قطع‌نظر از اینکه فی حد نفسه مطلب غیرمعقولی است، با براهین عقلی و نقلی امامت سازش ندارد،زیرا آن براهین دلالت می‌کنند که:همیشه باید در بین افراد انسان،فرد کاملی که تمام کمالات انسانیت در وی به فعلیت رسیده و در متن صراط مستقیم دیانت قرار گرفته و هدایت و رهبری افراد را عهده‌دار باشد، وجود داشته باشد تا نوع انسان بی‌غایت نماند و احکام الهی در بین آنان محفوظ بماند و حجت بر بندگان خدا تمام گردد و آن فرد برگزیده عبارتست از وجود مقدس امام.»(۳)

«برخی از نویسنده‌گان معروف و غیر معروف اهل تسنّن می‌گویند: شیعیان اعتقادشان بر این است که «مهدی موعود علیه السّلام» در شهر سامرّا در سرداب خانه‌شان غیبت نموده و هنوز هم در آن‌جا است!هرروز با اسب و یراق در آن‌جا کشیک می‌دهند تا آقایشان از همان سرداب بیرون آید و سوار اسب شود.» (۴) «آنان با نسبت دادن تهمت‌های ناروا، به شیعه تاخته و معتقدان به غیبت حضرت مهدی عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف را به استهزا گرفته‌اند»(۵)

«البتّه این ادّعا از ابتدا پوچ و باطل است و هیچ شیعه‌ای از عالم و جاهل بر این عقیده نیست که امام علیه السّلام در سرداب به سر می‌برد یا از آن‌جا ظهور خواهد کرد؛[اینان]روایات فراوان شیعی را نخوانده‌اند که ظهور حضرت«مهدی علیه السّلام»از مکّه خواهد بود.»(۶)

«آن حضرت برای انجام وظایف و تکالیف خود از مکانی به مکان دیگر می‌رود و براساس حکایات معتبره در شهرها و اماکن مختلفی دیده شده است.مدینه، مکه، نجف، کوفه، کربلا، کاظمین، سامرا، مشهد و قم، از جمله آن است.

و در بعضی از زمان‌ها و مناسبت‌ها در مکانی مقدس حضور دارد.»(۷)

روایات در این‌باره به محل‌های گوناگونی اشاره کرده‌اند که برخی از آن‌ها از این قرارند:

 

مدینه

امام باقر علیه السّلام می‌فرماید:«ناچار برای صاحب الزمان، عزلت و غیبتی است و طیبه(مدینه)خوب جایگاهی[برای ایشان]است.»(۸)

ابی حمزه از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که آن حضرت فرمود:« به ناچار برای صاحب این امر،غیبتی و به ناچار در غیبتش،عزلتی خواهد بود و چه منزل خوبی است«طیبة»و با وجود سی(نفر)وحشتی نیست.»(۹)

ذی طوی

ناحیه ذی طوی در یک فرسخی مکه و داخل حرم قرار دارد و از آن‌جا خانه‌های مکه دیده می‌شود.برخی از روایات،آن محل را مکانی معرفی می‌کند که حضرت بخشی از زمان غیبت را در آن سپری می‌کند.

امام باقر علیه السّلام در این‌باره فرمود:

«صاحب این امر را در برخی از این درّه‌ها غیبتی است(و با دست خود به ناحیه ذی طوی اشاره کرد.)»(۱۰)

مسجد کوفه، سهله، کربلا و نجف

براساس حکایات معتبر،ملاقات بزرگانی چون مقدس اردبیلی،علامه بحر العلوم،شیخ محمد تقی آملی و...در مسجد سهله و کوفه صورت گرفته است.(۱۱)

دشت ها و بیابان ها

از برخی روایات نیز استفاده می‌شود که آن حضرت در طول غیبت، محل خاصی ندارد و همواره در سفر به سر می‌برد.

از امام باقر علیه السّلام نقل شده است دربارۀ شباهت‌های حضرت مهدی عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف به پیامبران الهی،چنین فرمود:

«و اما شباهت حضرت مهدی عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف به حضرت عیسی علیه السّلام پس جهانگردی [نداشتن مکان خاص]است.»(۱۲)

همچنین، در توقیعی که به نام شیخ مفید صادر شده است، نیز به نامعلوم بودن مکان حضرت مهدی عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف اشاره شده است. در آن نوشته چنین بیان شده است:

«با این که ما براساس فرمان خداوند و صلاح واقعی ما و شیعیان مؤمن خود تا زمانی که حکومت در دنیا در اختیار ستمگران است در نقطه‌ای دور و پنهان از دیده‌ها به سر می‌بریم.»(۱۳)

از مجموع این روایات و حکایات معتبر، برداشت می‌شود که آن حضرت در شهرها و مناطق مختلف حضور دارد و محل زندگی ایشان، جای خاصی نیست.

پس زندگی ایشان به شیوۀ عادی و معمولی است؛ زیرا این‌گونه زندگی، حسّاسیت‌برانگیز نیست و برای آن حضرت نیز آسان‌تر و طبیعی‌تر است.(۱۴)

چنانچه سدیر صیرفی از امام صادق علیه السّلام روایت می‌کند:««صاحب الامر»از این جهت با یوسف علیه السّلام شباهت دارد که برادران یوسف-با اینکه عاقل و دانا بودند و قبلا هم با وی معاشرت داشتند-وقتی پیش او رفتند تا خودش را معرفی نکرد؛ او را نشناختند و با اینکه بین او و یعقوب علیه السّلام، بیش از هجده روز راه فاصله نبود، یعقوب از وی اطلاعی نداشت.

پس چرا این مردم انکار می‌کنند که خداوند همین عمل را نسبت به حجّت خویش صاحب الامر نیز انجام دهد؟ او نیز در بین مردم تردّد می‌کند و در بازار ایشان راه می‌رود و بر فرش‌های آنان قدم می‌گذارد؛ ولی[مردم] او را نمی‌شناسند و به همین وضع زندگی می‌کند تا هنگامی که خداوند به او اذن معرّفی به مردم را بدهد.»(۱۵)

منابع:

۱-درسنامه مهدویت، خدامرادسلیمان ج۲ص۱۴۲

۲- یکی از بزرگان آنها در کتاب خویش نوشته:«این عالم نازل شده بود تا ته زمین.در عصر آدم به او گفتند:بالا بیا و هنوز در هنگام بالا رفتن است و از آن کثافتها و غلظتها و غبارها نرسته و به هوای صاف نرسیده است.پس اینجاها مقام ظلمات است و در ظلمات،دینی می‌جویند و عملی می‌کنند و اعتقادها دارند و چون از این غبارها بگذرند و داخل هوای صاف شوند،آفتاب رخسارۀ ولی را مشاهدتا ببینند و انوار او را مشاهده کنند و از او علانیه و بی‌پرده منتفع شوند،و احکام،احکام دیگر شود و دین دیگر دین،و وضع دیگر وضع.

پس باید ما برویم تا آنجا که ولی ظاهر است برسیم نه آنکه ولی به پیش ما آید.اگر ولی پیش ما آید و ما قابل نباشیم از او منتفع نشویم پس اگر او به پیش ما آید و ما به همین احوال باشیم او را نخواهیم دید و منتفع نخواهیم شد و خلاف حکمت هم هست و اگر قابلیت ما تغییر کرده و بهتر شده‌ایم پس معلوم است بالاتر رفته‌ایم پس معلوم شد که:ما باید بالا رویم تا به آن مکان برسیم و نام آن مکان در زبان حکمت«هورقلیا»است.

دادگسترجهان ،ابراهیم امینی ص۷۵ به نقل از کتاب ارشاد العوام تألیف محمد کریم خان،چاپ کرمان سال ١٣٨٠ هجری ج ٣ ص ۴٠١

۳- دادگسترجهان،ابراهیم امینی صص۷۵-۷۴

۴-سیمای جهان در عصر امام زمان (عج)،محمد امینی گلستانی ،ج ۱،ص۲۲۲

۵- درسنامه مهدویت،خدامرادسلیمان ج۲ص۱۵۰

۶-سیمای جهان در عصر امام زمان (عج)،محمد امینی گلستانی ،ج ۱،ص۲۲۳

۷- مهدویت (پیش از ظهور)،رحیم کارگرص ص۱۷۶

۸-همان به نقل از کافی،ج ١،ص ٣۴٠،ح ١۶،باب فی الغیبة

۹- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج)،محمد امینی گلستانی ،ج ۱،ص۲۲۳به نقل از کافی:٣٣٨/١ و ٣۴٠؛غیبت نعمانی:ص ٩٩؛بحار الأنوار:١۵٧/۵٢ ب ٢٣ ح ٢٠؛غیبت طوسی:ص ١٠٢

۱۰- درسنامه مهدویت ص۱۴۹ به نقل از غیبت، نعمانی ،ص ١٨١

۱۱- ر.ک:توجهات ولی عصر(عج)به علما و مراجع،ص ١۴۶-١۵۵

۱۲-همان به نقل از دلائل الامامة، طبری،ص ٢٩١

۱۳- بحار الانوار، علامه مجلسی،ج ۵٣،ص ١٧۴

۱۴- مهدویت (پیش از ظهور)،رحیم کارگرص ص۱۷۸

۱۵-همان به نقل از بحار الانوار،ج ۵٢،ص ١۵۴؛کمال الدین،ج ٢،ب ٣٣،ج ٢١

خویشتن را در غیابت از حضورت آزاد می کنم

 Image result for ‫سواحل دریای مدیترانه با باغ  زیتون‬‎

 

آنگاه که درباره ی تو می نویسم

با پریشانی دل نگران دواتم هستم

 

و باران گرمی که درونش فرو می بارد …

و می بینم که مرکب به دریا بدل می شود

 

و انگشتانم، به رنگین کمان

و غم هایم، به گنجشکان

 

و قلم، به شاخه ی زیتون

و کاغذم، به فضا

 

و جسم، به ابر!

خویشتن را در غیابت از حضورت آزاد می کنم

 

و بیهوده با تبرم بر سایه های تو بر دیوار عمرم حمله می کنم .

زیرا غیاب تو ، خود حضور است

 

چه بسا که برای اعتیاد من به تو

درمانی نباشد به جز جرعه های بزرگی از دیدار تو

در شریان من!

 

غاده السمان

" میلاد امام محمدباقر ( ع ) مبارک " :

Image result for ‫شعری به مناسبت تولد امام باقر‬‎

 

عطر لبخند خدا پیچید در دنیای من

پنجمین خورشید تا گل کرد در شب های من

 

آیه ای نازل شد از سمت بلوغ آسمان

روشنی پاشید بر آیینه ی سیمای من

 

فصل وصل آمد، زمین پُر شد ز بوی ناب عشق

جلوه گر شد از مدینه، ماه من، مولای من

 

عصمتی روشن تبسّم کرد بر روی زمین

حضرت حق گفت: «او نوری ست با امضای من»

 

وارث بوی بهشت است و خِرَد میراث اوست

سیب شیرینی ست او از شاخه ی طوبای من

 

قاف غیرت، بحر حیرت، کهکشان حکمت ست

باقر نور است، بشنو از لبش آوای من

 

فصل لبخند گل پنجم، امام باقرست

پنجمین خورشید، زد لبخند بر دنیای من

 

تشنه ی یک جلوه از خورشید سیمای توأم

ای طلوع پنجمین! ای حجّت فردای من

 

شاعر: رضا اسماعیلی

به مناسبت ولادت حضرت امام محمدباقر ( ع )

امام باقر(ع)؛ بنیان‌گذار انقلاب فرهنگی در جهان اسلام

امام باقر(ع)
                       
پس از شهادت سیدالشهدا(ع) به تدریج بستری فراهم شد تا امام باقر(ع) و امام صادق(ع) انقلاب عظیمی در حوزه اندیشه جهان اسلام راه بیاندازند و زمینه تاسیس جغرافیای جدیدی را برای شیعه فراهم آورند.

 امام محمد باقر(ع) پنجمین امام شیعیان، فرزند علی بن الحسین امام سجاد (ع) و فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع) در اوّل رجب یا سوّم صفر سال ۵۷ هجری در مدینه به دنیا آمد. ابن شهرآشوب می نویسد که حضرت‏ باقر(ع) اول‏ کسی‏ بود که‏ آمیخته‏ از نژاد امام‏ حسن‏ و امام‏ حسین(ع)‏ محسوب‏ می شد چون‏ مادرش‏ ام‏ عبد الله‏ دختر امام‏ حسن‏(ع)‏ بود که‏ راست گوترین‏ و نیکوترین‏ ‏ زنان‏ به شمار می رفت.

در زمان امام محمد باقر (ع) که مصادف با حکومت مروانیان بود، کشور اسلام بسیار وسیع و پهناور شد، اقوام و ملل گوناگونی به اسلام گرویده بودند، در این هنگام مسائل جدیدی در حوزه‏ های دینی مسلمانان مطرح بود

در زمان امام محمد باقر (ع) که مصادف با حکومت مروانیان بود، کشور اسلام بسیار وسیع و پهناور شد، اقوام و ملل گوناگونی به اسلام گرویده بودند، در این هنگام مسائل جدیدی در حوزه‏ های دینی مسلمانان مطرح بود، تعدادی کتاب از زبان‏ های مختلف ترجمه شده و مطالب جدیدی در میان مردم پخش می ‏شد و ایجاد شبهه می ‏کرد. در این هنگام حکومت مروانیان در اثر فساد از درون خراب و ضعیف و ناتوان شده بود، امام باقر (ع) از اوضاع و احوال استفاده کرد و حوزه بزرگی در مدینه تشکیل داد و شاگردان زیادی تربیت نمود، حکومت وقت هم چندان نیرومند نبود که جلوی مردم را بگیرد و امام (ع) را از تدریس و نشر احکام باز دارد. در حوزه درس امام باقر (ع) تعداد زیادی عالم و محدث از سراسر کشور پهناور اسلامی شرکت می‏کردند، در وقت حج و عمره بر تعداد آنها افزوده می‏گردید.

انحطاط امت اسلام در زمان امام باقر(ع)

انسان با ورق‌زدنِ کتاب توحید صدوق(ره) و مرور سؤال‌هایی که به امام باقر(ع) و امام صادق(ع) ارجاع داده می‌شد، می‌تواند متوجه شود که کار مسلمان‌ها به جایی رسیده بود که درباره توحید و معرفت خداوند متعال، حرف‌هایی بدتر از یهود می‌زدند!

آیت الله میرباقری در این باره می گوید: «انسان با ورق‌زدنِ کتاب توحید صدوق(ره) و مرور سؤال‌هایی که به امام باقر(ع) و امام صادق(ع) ارجاع داده می‌شد، می‌تواند متوجه شود که کار مسلمان‌ها به جایی رسیده بود که درباره توحید و معرفت خداوند متعال، حرف‌هایی بدتر از یهود می‌زدند!

این انحطاط، تصادفی نیست! فرقه‌سازی، ایجاد بدعت، راه‌اندازی نهضت ترجمه و پدیدآوردن جریان‌های انحرافی، همه و همه، کارهای مدیریت‌شده و توام با برنامه‌ریزی‌ای بوده است که دستگاه نفاق، با دوراندیشی و نگاه تاریخی، آن را راه انداخت؛ تا اسلام و معنویت حاصل از آن را سرنگون کند.

... در چنین شرایطی بود که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با ایجاد پایگاه مرجعیت علمی در جهان اسلام، نه تنها شیعیان [را ارتقا فکری دادند] که حتی اهل سنت را از افتادن در ورطه انحطاط فکری نجات دادند و چارچوب‌های مقننی را بنا گذاشتند. ایشان ضمن اتخاذ تدابیر بلند، با تربیت شاگردان فقهی در بدنه اهل سنت، در برابر پدید آمدن انحراف‌های خطرناک‌تر که می توانست به فروپاشی جامعه اسلامی منتهی شود و نام اسلام و مسلمانی را یک سره در تاریخ به فراموشی بسپارد، ایستادند...».

تاسیس جغرافیای جدید شیعه

لذا پس از شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) به تدریج رجعتی به سمت شیعه پدید آمد و بستری فراهم شد تا امام باقر(ع) و امام صادق(ع) انقلاب عظیمی در حوزه اندیشه جهان اسلام راه بیاندازند و زمینه تاسیس جغرافیای جدیدی را برای شیعه فراهم آورند.

آیت الله میرباقری این انقلاب فکری را در نتیجه مشی امام سجاد(ع) می داند که مردم این امکان را پیدا کردند که معنویت و قداست امام معصوم (ع) را ببینند و سرچشمه توحید و بندگی را پیدا کنند.

وی می گوید: «این طور نیست که حضرت سجاد(ع) با دعا، به جنگ با بنی امیه رفته باشند؛ بلکه، دعا، یکی از شئون امامت ایشان بوده، که احیاء معنویت در آن منعکس گردیده است. به بیان دیگر، صحیفه، تجلی احیاء توحید در جامعه زمان امام سجاد(ع) است؛ نه ابزار مبارزه حضرت.

امام باقر و امام صادق(ع) جایگاه مرجعیت علمی امام معصوم را نیز در جامعه اسلامی احیاء نمودند؛ و معادله مراجعه مردم برای حل و فصل مسائل فقهی را عوض کردند

در پی ارجاع مردم به خانه اهل بیت (ع) که نتیجه تلاش های امام سجاد(ع) بود، امام باقر و امام صادق(ع) جایگاه مرجعیت علمی امام معصوم را نیز در جامعه اسلامی احیاء نمودند؛ و معادله مراجعه مردم برای حل و فصل مسائل فقهی را عوض کردند. پیش تر، جامعه شیعه مسائل فقهی اش را از اهل سنت اخذ می کرد؛ اما در این دوره با احیاء مرجعیت علمی امام معصوم، کار به جایی رسید که بزرگان هر چهار مذهب اهل سنت، در مکتب تدریس امام صادق(ع) حضور پیدا می کردند و از شاگردان آن حضرت به شمار می آمدند.»

سختی های ارتباط امام با شیعیان

لذا بهترین زمان‌هایی که مردم از ائمه استفاده کردند زمان امام باقر و امام صادق(ع) بوده است. البته این امر با سختی هایی نیز همراه بوده است. مثلا بسیاری از اوقات شیعه‌ها وقتی می‌خواستند سوالی از امام بپرسند باید به عنوان یک دست ‌فروش بروند در کوچه داد بزنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این موضوع می گوید: به بهانه‌؛ تخم‌مرغ فروختن، سبزی فروختن، خیار فروختن بروند در خانه امام صادق (ع) و از ایشان مسأله بپرسند. تازه عصر این دو امام بهترین زمان‌ها بود. حتی در چنین زمانی که‌؛ امام زنده است، ظاهرا زندان هم نیست، کرسی درس هم دارد و هزاران نفر از شهرهای اطراف می‌آیند از محضرش استفاده می‌کنند.

آن کسی که در شهرهای دور زندگی می‌کند، فرض کنید در خراسان آن روز، فاصله را نسبت به مدینه حساب کنید که باید با شتر این مسافت را طی کنند شاید یک سال طول می‌کشید که از خراسان به مدینه بروند. برای این فرد اگر مشکلی پیش می‌آمد باید چه کار کند؟»

لذا آیت الله مصباح یزدی از این موضوع نتیجه می گیرد: «مسائل اجتماعی، سیاسی را که ایجاب می‌کرد به حکومت مراجعه کند نزد چه کسی برود؟ در میان مردم اگر اختلافی پیدا شد چه کنند؟ این‌جا فرمودند ولایت ‌فقیه معتبر است؛ یعنی کسی که جای امام باشد به عنوان یک بدل اضطراری.

و کسی که او را رد کند مثل آنست که مارا رد کرده است ؛ چرا که امام صادق می فرماید: «والرد علیه کالرد علینا»؛ بعد از آن هم یک جمله‌ای دارد که خیلی تکان‌دهنده است: «وهو علی حد الشرک بالله»؛

ببین چه‌قدر برای امام معصوم مسألة وجود حکومت اهمیت دارد که این قدر پایة ولایت‌ فقیه را محکم می‌کند و نمی‌گوید انکارش، (در حد شرک به خداست بلکه) می‌گوید ردش، ‌که ظاهرا رد عملی منظور است؛ ولایت‌فقیه یعنی این.»

نظر علمای اهل سنت در مورد امام باقر(ع)

ابن حجر عسقلانی در کتاب تقریب التهذیب، در معرفی امام باقر(ع) می‌نویسد: محمد باقر(ع) به اندازه ‌ای رموز و اسرار علوم و دانش‌ها را آشکار ساخت و حقایق احکام، حکمت‌ها و لطایف دانش‌ها را بیان نموده که جز کوردلان و تاریک باطنان، کسی نمی‌تواند آن‌ها را انکار کند و از این رو شکافنده مشکلات علم و برافرازنده دانش لقب یافته است

نمونه های فراوانی در مورد اظهار نظرهای علمای اهل سنت در مورد امام باقر(ع) وجود دارد که همه به فضل و دانش و برتری آن امام همام اقرار داشته اند. مثلا ابن حجر عسقلانی در کتاب تقریب التهذیب، در معرفی امام باقر(ع) می‌نویسد: «محمد باقر(ع) به اندازه ‌ای رموز و اسرار علوم و دانش‌ها را آشکار ساخت و حقایق احکام، حکمت‌ها و لطایف دانش‌ها را بیان نموده که جز کوردلان و تاریک باطنان، کسی نمی‌تواند آن‌ها را انکار کند و از این رو شکافنده مشکلات علم و برافرازنده دانش لقب یافته است.»

همین طور محمد بن سعد زهری درباره پیشوای پنجم شیعیان گفته است «محمد من الطبقه الثالثه من التابعین من المدینه، کان عابدا عالما ثقه؛ محمد از طبقه سوم از تابعین مدینه است. او مردی عابد، عالم و ثقه بود.» همچنین در جای دیگر می‌گوید «کان ثقه کثیر الحدیث؛ او ثقه و کثیر الحدیث بود.»

در مورد مقام علمی و سیاسی امام باقر(ع) در نزد علمای اهل سنت می توان به نمونه های دیگری اشاره کرد که برخی از علمای اهل سنت به امامت آن حضرت در علم و سیاست تصریح نموده اند که ما تعدادی را متذکر می شویم.

شمس الدین محمّد بن احمد بن عثمان الذهبی می گوید: «ابوجعفر الباقر سیّد امام فقیه، یصلح للخلافة؛ ابوجعفر باقر،سیّد، امام، فقیه و کسی است که برای خلافت صلاحیت دارد.»

وی در جایی دیگر می گوید: «و کان احد من جمع بین العلم و العمل و السؤدد و الشرف و الثقة و الرزانة و کان اهلا للخلافة»؛ «او یکی از کسانی بود که بین علم وعمل و بزرگواری و شرف و وثاقت، جمع نموده بود. او اهلیت بر خلافت را داشت.»

صلاح الدین خلیل بن ابیک صفدی می گوید: «... و کان احد من جمع العلم و الفقه و الدیانة و الثقة و السؤدد و کان یصلح للخلافة و هو أحد الأئمة الاثنی عشر الذین یعتقد الرافضة عصمتهم...»؛ «...او یکی از کسانی بود که علم و فقه و دیانت و وثاقت و بزرگواری را جمع نموده و برای خلافت صالح بود و او یکی از ائمه دوازده گانه است که شیعه قائل به عصمت آنها است.»

ابن صبّاغ مالکی می گوید: «وکان محمّد بن علیّ بن الحسین(ع) مع ما هو علیه من العلم و الفضل و السؤدد و الرئاسة و الامامة، ظاهر الجود فی الخاصة و العامة، مشهورالکرم فی الکافة، معروفا بالفضل و الاحسان مع کثرة عیاله و توسط حاله»؛ «محمد بن علی بن الحسین(ع)، با وجود علم و فضل و بزرگواری و ریاست و امامت، اهل جود به خاص و عام بود. او مشهور به کرم بر همه بود و با کثرت عیال و متوسط  الحال بودن در مال، معروف به فضل و احسان بود.»

احمد بن یوسف قرمانی می گوید: «وکان خلیفة ابیه من بین اخوته و وصیّه و القائم بالامامة من بعده، و لم یظهر عن احد من اولاد الحسن و الحسین من علم الدین و السنن و علم القرآن و السیر و فنون الآداب ما ظهر عن ابی جعفر»؛ «...او از بین برادرانش جانشین پدرش و قائم مقام امامت بعد از او بود. و از هیچ یک از اولاد حسن و حسین در علم دین و سنن و علم قرآن و تاریخ و فنون و آداب، به مقدار آنچه از ابی جعفر رسیده، ظاهر نشده است.»

محمد ابو زهره از بزرگان علمای مصر می گوید: «وکان محمّد ابنه وریثه فی الامامة العلم و نیل الهدایة، و لذا کان مقصد العلماء من کل البلاد الاسلامیة، و ما زار احد المدینة الّاعرج علی بیت محمّد الباقر یاخذ عنه»؛ «محمد فرزند زین العابدین وارث او در امامت علم و نیل به هدایت بود. و لذا مقصد علمای همه سرزمین های اسلامی بود. هیچ کس به زیارت مدینه نمی آمد جز آنکه وارد خانه او شده و از آن حضرت اخذ علم می نمود.»

حجت الاسلام فاطمی نیا در این باب می گوید: «ابن حجرمکی از علمای سنی وبسیارمتعصب است. دربعض کتب خود خیلی به شیعیان و بزرگان شیعه جسارت کرده است. اما همین ابن حجر پلید زمانیکه به حضرت باقر(ع) می رسد، بغض و تسنن خود را فراموش میکند و دروصف حضرت می گوید: «سُمّی بالباقر لأنّه أظهر من مقطعات کنوز المعارف»؛ باقر نامیده شد چرا که گنجینه های مخفی معارف را ظاهرکرد.

حقیقتا امام باقر و امام صادق(ع) بنیان گذاران انقلاب فرهنگی در جهان اسلام هستند. هشام پلید برای خاموش کردن نورخدا، بسیار با حضرت مقابله کرد و انواع آزار واذیت ها را به ایشان رساند و در آخر هم حضرت را به شهادت رساند.»

" جام جم "

" لیلة الرغائب؛ شبی برای ارتباط بی‌واسطه با خدا " :

لیلة الرغائب شبی که بندگان بدون واسطه با معبود راز و نیاز می‌کنند. 
           

 اولین شب جمعه ماه رجب (لیلة الرغائب) نام دارد، شبی که درهای رحمت الهی به سوی زمینیان گشوده شده است و عرشیان همه آماده اند تا در بزم دعا و نیایش زمینیان حضور یابند و خداوند ناز بندگانش را می خرد و این بنده است که باید نیاز کند تا خداوند اجابت کند، شبی که می‌توان به معنای راز و نیاز و بندگی نزدیک‌تر شد و خدا را خواند و عرض نیاز به ساحت آن بی‌نیاز بنده‌نواز برد.

رجب، ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که مناسبت های بسیاری در دل ماه قرار دارد و اعمال و ثواب بسیاری برای آن ذکر شده است.

پیامبراکرم صلوات الله علیه فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود و همین طور فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است.


علت نام‌گذاری این شب به لیلة الرغائب

واژه (رغائب) جمع (رغیبه) و به‌معنای چیزی است که مورد رغبت و میل باشد و نیز به‌معنای عطا و بخشش فراوان است و (لیلة الرغائب) به این دلیل بدین نام موصوف گشته که آن شبی است که میل، خواسته، نیاز و راز با عبادت و بندگی خدای متعال عجین شده و در این وقت عزیز، بندگان حق تعالی، گرد شمع وجود او در محفل دلشان گرد می‌آیند و به مناسکی معنوی و اعمالی ربانی دست می‌یازند تا عروج گیرند و به آسمان بپیوندند.

معنای دوم(لیلة الرغائب) شبی است که بخشش خدا در آن موعود، باریدن می‌گیرد و بر بسیاری از بندگان نازل می‌گردد.

برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

اعمال شب لیله الرغائب

روز پنج شنبه اول آن ماه، در صورت امکان و بلا مانع بودن روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد؛ ما بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می شود و درهر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده رکعت به اتمام رسید،هفتاد بار ذکر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود.

پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر" سبوح قدوس رب الملائکة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر" رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.

پیامبراکرم صلوات الله علیه در فضیلت این نماز می فرماید:
کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده ام و کلامی شیرین تر از کلام تو نشنیده ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوییده ام.

آن زیباروی پاسخ می دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.

         

چهارشنبه 9 فروردین 1396 ساعت 18:22

" جام جم "

طرز تهیه رولت خامه ای بدون فر در تابه دوطرفه ( 36 )


آماده سازی و پخت : 35 دقیقه

مواد لازم جهت تهیه رولت خامه ای بدون فر :


-تخم مرغ 2 عدد
-آرد 50 گرم
-شکر 50 گرم
-وانیل  1/4 قاشق چایخوری
-بکینگ پودر 1/2 قاشق چایخوری
-خامه 1 عدد

طرز تهیه رولت خامه ای بدون فر :


تخم مرغ و وانیل و شکر را انقدر با همزن زده تا پوک و سبک شود حجم مواد به دو برابر برسد.

 

سپس آرد و بکینگ پودر را سه بار الک کرده به مواد اضافه کرده با لیسک آرام هم زده تا مخلوط شود.

 

سپس تابه دو طرفه را با مقدار روغن چرب کرده روی حرارت گذاشته تا داغ شود. مواد رولت را ریخته صاف می کنیم.

 

حرارت باید کم رو به بالا یعنی ملایم باشد. سپس ده دقیقه یک طرف و پنج دقیقه طرف دوم. سپس روی حوله نمناکی کاغذ روغنی گذاشته نان رولت را درون آن قرار داده و به آرامی رول می کنیم.

 

می گذاریم کنار تا سرد شود. سپس بازکرده خامه کشی می کنیم از مغزیجات و موز و شکلات به دلخواه استفاده کرده باز رول می کنیم و درون کاغذ روغنی در یخچال گذاشته و بعد برش زده و میل می کنیم.

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خانگی بدون فر ( 35 )

کاپ کیک شکلاتی,تهیه کاپ کیک شکلاتی بدون فر


مواد لازم:


۸ ق س آرد الک شده

۱۰ ق س شیر

۶ ق س روغن مایع

۶ ق س شکر

۱ ق س بیکینگ‌پودر

۲ عدد تخم‌مرغ

۴ ق س پودر کاکائو

نوک ق چ وانیل

طرز تهیه:


۱. در یک کاسه مناسب آرد، شکر، وانیل ،  پودر کاکائو و بیکینگ‌پودر را با هم مخلوط کنید. نیازی به همزن برقی نیست. بعد از آنکه مواد خوب با هم مخلوط شدند، تخم‌مرغ‌ها را اضافه کرده ، به هم زدن ادامه دهید تا مواد یکدست شوند. در انتها شیر و روغن را بیفزایید و مواد را با هم خوب مخلوط کنید تا مایه کیک آماده شود.


۲. فنجان‌های مورد نظرتان را با کمی روغن کاملا چرب کنید. حالا فنجان‌ها را تا نیمه از مواد پر کنید.فنجان‌ها را داخل قابلمه مناسبی قرار دهید. داخل قابلمه تا نیمه فنجان‌ها، آب بریزید. دقت کنید که آب داخل فنجان‌ها نرود. وقتی آب جوش آمد، حرارت را کم کنید. روی در قابلمه دم کنی بگذارید و آن را روی قابلمه قرار دهید. کیک‌ها را به این صورت حدود ۱۵ دقیقه بپزید. بعد از ۱۵ دقیقه در قابلمه را برداشته و یک خلال دندان داخل یکی از کیک‌ها فرو کنید. اگر مواد به خلال نچسبید، کیک آماده است.


۳. مجددا در قابلمه را بگذارید و آن را از روی حرارت بردارید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کیک کاملاً آماده شود. حالا فنجان‌ها را از قابلمه خارج کنید. وقتی سرد شدند، با نوک چاقو دورش را آزاد کنید، سپس کیک‌ها را از فنجان خارج کنید.


فوت و فن


در صورت نداشتن شیر می‌توانید به همان اندازه از ماست شیرین استفاده کنید.

" سپاه آزادسازی جولان تشکیل شده است/ منتظر موافقت دمشق هستیم " :

معاون جنبش نجباء عراق در گفتگو با مهر:

 

نصر الشمری                        
     
 نصر الشمری می گوید که ابتکار عمل در تحولات منطقه به دست رژیم صهیونیستی و آمریکا نیست و منتظریم به جای مبارزه با گروه های تکفیری و بازوان خبیث آنها، با خود رژیم صهیونیستی مقابله کنیم.                        

عراق به عنوان یکی از کشورهای درگیر با پدیده تروریسم، نقش مهمی را در محور مقاومت و منطقه ایفا می کند. در حال حاضر وجود گروه های متشکل از نیروهای مردمی در این کشور مانند جنبش «النجباء» در روند مبارزه با تروریست های داعش در عراق و فراتر از آن در سوریه تاثیر بسیاری داشته است.

«نصر الشمری» معاون نظامی جنبش مقاومت اسلامی «النجباء» عراق درباره اهمیت ائتلاف ایران و کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم به خبرنگار مهر گفت: رژیم اشغالگر صهیونیستی عامل اصلی مشکلات  و حضور گروه های تروریستی در منطقه است.

وی افزود: باید سلاح های مقاومت و ارتش های اسلامی و عربی به سوی این رژیم نشانه رود و بر همین اساس نیز جنبش النجباء اعلام کرد که برای آزادسازی «جولان» سپاهی تشکیل شود. زیرا آزادسازی این منطقه هم بخشی از روند مبارزه با گروه های تکفیری است.

وی در ادامه درباره موافقت دولت سوریه با تشکیل سپاه آزادسازی جولان نیز بیان داشت: این سپاه برای کمک و مساعدت به برادران در ارتش سوریه تشکیل شد و بر همین اساس نیز با موافقت برادران در دولت سوریه شروع به کار خواهد کرد.

الشمری در ادامه تأکید کرد: در صورتی که این موافقت حاصل شود که بسیار هم حائز اهمیت است، سپاه آزادسازی جولان شانه به شانه برادران در ارتش سوریه خواهد جنگید. محور مقاومت در راستای مسأله اصلی یعنی مسأله فلسطین تلاش می کند و این تلاش ها در تغییر نقشه منطقه از طریق نابودی رژیم غاصب صهیونیستی تاثیر بسیاری دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورت نابودی این رژیم، مشکلات منطقه به صورت کلی از بین می رود. زیرا عامل اصلی مشکلات منطقه همین رژیم است.

سخنگوی النجباء درباره نقش مقاومت عراق در معادلات منطقه نیز تصریح کرد: مقاومت عراق سخنان خود را در عرصه عمل نیز پیاده کرد و با ذلیل کردن اشغالگران آمریکایی، آنها را از عراق اخراج کرد؛ درست همانگونه که مقاومت لبنان رژیم صهیونیستی را خار کرد.

سخنگوی جنبش نجبا در ادامه افزود: ابتکار عمل به دست رژیم صهیونیستی و یا دولت جدید آمریکا نیست. چه آنها ادعای آزادی و صلح کنند و یا اینکه از نژادپرستی و فرقه گرایی سخن بگویند.

وی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر مقاومت اسلامی ابتکار عمل را به دست گرفته است و حضور ما در کنار برادرانمان در سوریه برای مبارزه با تروریسم نیز در همین چارچوب معنا می شود. ما منتظریم که به جای مبارزه با گروه های تکفیری در منطقه و بازوان خبیث آنها، با خود رژیم صهیونیستی مقابله کنیم.

شناسهٔ خبر: 3933718

" خبرگزاری مهر "

" آیا صله رحم سبب طول عمر می شود؟ " :

   Image result for ‫تصویر گل سرخ‬‎           

 

شبهه:

در روایات آمده که صله رحم سبب طول عمر می شود. اگر اجل و طول عمر انسان مشخص

است چگونه یک عمل میتواند آن را تغییر دهد؟؟

چکیده پاسخ

در روایات و سیره امامان(ع)، توصیه زیادی به پیوند و معاشرت با نزدیکان شده است، تا جایی که

تأکید فرموده‌اند، حتی با افرادی که با شما قطع رابطه کرده‌اند رابطه برقرار کنید و در معاشرت‌ها

«مقابله به مثل»، نکنید

زیرا طبق روایات و احادیث مختلف، ثمرات زیادی با عمل به توصیه‌ها به ما می‌رسد. یکی از

مهمترین نتایج صله رحم، طول عمر است.

در متون اسلامی به دو گونه اجل اشاره شده است. قرآن کریم می‌فرماید: «ثُمَّ قَضی‏ أَجَلًا وَ أَجَلٌ

مُسَمًّی عِنْدَهُ‏؛ سپس مدتی مقرر داشت و اجل حتمی نزد او است» (۱) ؛ یعنی انسان یک اجل

مبهم دارد و یک اجل مسمی و متعین، که در نزد خدا است و تغییری در آن حاصل نمی‌شود و این

همان اجل محتوم است که در قرآن بدان اشاره شده است: «... لِکُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ‏ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا

یسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا یسْتَقْدِمُون؛ هنگامی که اجل آنها فرا رسد، [و فرمان مجازات یا مرگشان

صادر شود،] نه ساعتی تأخیر می‌کنند، و نه پیشی می‌گیرند».(۲)

تفاوت این دو در آن است که «اجل» به تنهایی به معنی عمر و وقت و مدت غیر حتمی، و «اجل

مسمی» به معنی عمر و مدت معین است ؛مدت عمر انسان از یک نگاه مشروط و مقید است به

برخی عوامل و اسباب و از نگاه دیگر که همان علم محتوم و قطعی الهی است اجل معین و

مشخص است که از آن تخلف نمی کند.

 با توجه به این دو نوع «اجل» در روایات میخوانیم صله رحم عمر را زیاد و یا قطع رحم عمر را

کاهش می دهد (منظور از عمر و اجل در این موارد اجل غیر حتمی است).(۳)

 گاهی بیان می‌شود که صدقه از اجل معلّق جلوگیری می‌کند و عمر آدمی را زیاد می‌نماید و گاهی

هم گفته می‌شود که صله رحم باعث عمر طولانی می‌شود. در این گونه موارد مکانیزم دقیق اضافه

شدن عمر برای ما معلوم نیست؛ شناخت دقیق آن مربوط به علم و اراده خداوند است؛ خداوند

می‌تواند با روش‌های گوناگون به عمر افراد بیفزاید. به عنوان نمونه از وقوع تصادف یا حوادث

دیگر که برای او مقدر شده بود جلوگیری کند و به این طریق عمر او طولانی شود.

منبع:

۱.انعام:۲.

۲. یونس ۴۹ .

3. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیة، ۱۳۷۴، ج۵، ص۱۴۸ و ۱۴۹.

طرز تهیه کیک هویج و طعم د ارچین برای عصرانه ( 34 )

کیک با طعم هویج,کیک عصرانه


مواد لازم:


٣ عد د تخم‌مرغ

٢٢٠ گرم شکر

1/2 ق چ وانیل

١٢٥ گرم روغن

٥٠ گرم آب

٢٥٠ گرم آرد

١ ق م بیکینگ‌پود ر

٢ عد د هویج بزرگ رند ه شد ه

٢ ق م د ارچین

٥٠ گرم گرد وی خرد شد ه

خامه و پود ر قند برای تزیین

 

طرز تهیه:


۱. فر را روشن کرد ه و د ر د مای ١٨٠ د رجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. تخم‌مرغ‌ها را با شکر و وانیل د ر یک ظرف مناسب بریزید و آنها را باهمزن برقی آنقد ر بزنید تا حجم آن د و برابر شود و رنگ مخلوط به زرد کمرنگ د رآید.


۲. حالا روغن و آب را افزود ه و د وباره به مد ت یک د قیقه باهمزن هم بزنید.


۳. د ر یک ظرف جد اگانه آرد و بیکینگ‌پود ر را الک کنید، سپس آن را آرام‌آرام به مخلوط اضافه کرد ه و مواد را با لیسک به‌صورت د ورانی هم بزنید تا مخلوط یکد ستی حاصل شود.


۴. حالا باید هویج، گرد و و د ارچین را به مخلوط اضافه کنید و د وباره با لیسک هم بزنید تا مایه کیک آماد ه شود.


۵. قالب را باکمی روغن مایع چرب کرد ه و مخلوط را د ر قالب بریزید، سپس آن را د ر فر به مد ت ٤٥ د قیقه قرار د هید تا کیک بپزد.


۶. بعد از ٤٥ د قیقه یک سیخ چوبی را د اخل مرکز کیک فرو کنید. د رصورتی‌که کاملاً پخته باشد، هیچ ماد ه‌ای به سیخ نمی‌چسبد.


۷. روی کیک را می‌توانید با خامه و پود ر قند تزیین کنید.