اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

دل من میخی بر دیوار نیست ...........

Related image

دل من میخی بر دیوار نیست


که کاغذپاره‌های عشق را بر آن بیاویزی


و چون دلت خواست آن را جدا کنی


ای دوست! خاطره در برابر خاطره


نسیان در برابر نسیان


و آغازگر ستمگرترست


این است حکمت جغد...

 

غاده السمان

طنز جبهه ( 57 ) :

Image result for ‫تصویر رزمندگان اسلام‬‎

تو چادر والیبال نشسته بازی می کردیم که فرمانده وارد شد .

سریع افتادیم به عذرخواهی و بهانه آوردن و

قول دادیم که دیگه تکرار نمیشه و

اما در کمال تعجب رو کرد به ما و گفت :

برادرا آخه این چه کاریه می کنید ؟!

ما وقتی مثل شما بودیم تو چادرفوتبال بازی می کردم !

نقش خانه درسبک‌زندگی ایرانی‌اسلامی

حوض و شمعدانی از خانه ها رفت / این منزل حریم ندارد

/

خانه های تاریخی شیراز
 
                     
قدیم‌ها سبک زندگی مردم بر تمام جوانب زیستی‌شان تأثیر می‌گذاشت مانند معماری و خانه‌سازی که در آن حریم‌ها رعایت می‌شد و اهل خانه آرامشی داشتند که در خانه‌های امروز اثری از آن نیست.

خانه‌های قدیمی و معماری بومی و اصیل بخشی از حافظه تاریخی یک شهرند. آن‌وقت‌ها که هنوز مردمان شهر در آهن و فولاد محصور نشده بودند، با خاک و سنگ، آب و آفتاب در بستر آگاهی و تجربه‌های دیرین، فضاهایی را سامان دادند که امروزه یادگارهای آن جزو میراث فرهنگی ما و آیندگان سرزمین است.

باگذشت زمان ساختار معماری در محیط جغرافیایی استان‌ها تغییر کرده است درصورتی‌که سبک معماری بومی، اصیل و تاریخی خاص هر استان بر اساس اقلیم، مصالح بومی، فرهنگ و سبک زندگی مردم هر استان طراحی می‌شده است.

«خبرگزاری مهر» در مجموعه گزارش‌هایی در راستای تبیین رویکرد سند چشم‌انداز مبنی بر ترویج سبک زندگی و معماری ایرانی اسلامی به دنبال احیای مفهوم خانه در جامعه ایرانی از طریق کار رسانه‌ای بوده است و در این راستا سلسله گزارش‌هایی از استان‌های مختلف با عنوان «نقش خانه در سبک زندگی ایرانی - اسلامی» منتشرشده است.

در این گزارش‌ها به نقشه، مصالح، المان‌ها، هویت عناصر، طراحی و سبک زندگی مردم هر استان در این خانه‌ها پرداخته‌شده و ضمن توصیف و تشریح ویژگی‌های خانه‌های تاریخی و معماری ایرانی- اسلامی با مسئولان مرتبط، اهل‌فن، اساتید دانشگاه، پژوهشگران حوزه معماری و شهرسازی و معماران نیز صحبت شده است.

در این گزارش به سراغ معماری اصیل استان فارس و شهر شیراز رفته‌ایم، جایی که پیش‌ازاین حوض و شمعدانی و نماهای آجری ساده منادی سبک معماری اصیل این منطقه بوده است.

«خانه» محل آرامش

یک درِ فیروزه‌ای یا قهوه‌ای سوخته با کلون‌های مجزا برای مردها و زن‌ها و دو پیر نشین در اطراف در، اجزایی هستند که مشخصه یک خانه با معماری ایرانی را تداعی می‌کند.

خانه‌هایی که به‌جای آیفون تصویری دو کلون مختص مردها و زن‌ها داشت تا با این روش مشخص شود چه کسی پشت در قرار دارد.

در تعریف خانه آمده است: «آنجایی که آدمی در آن سکنی می‌گزیند(۱)» و برای آن مترادف‌هایی مانند سرا و یا منزل نیز دیده‌شده است. قدیم ها «خانه» برای ایرانی‌ها مطابق با آداب، رسوم، فرهنگ و نوع زندگی کردنشان ساخته می‌شد، خصوصیت‌ها و عناصری که به خانه روح می‌بخشید، آرامش می‌داد و اهالی خانه در آن آسایش و شادابی داشتند.

در شیراز نیز مانند سایر نقاط  ایران مردم برای خانه‌هایشان عناصری به کار می‌بستند که مطابق با طرز زندگی‌شان باشد.

در شیراز خانه‌ها معماری و ویژگی‌های خاص خود را داشتند مانند اینکه نمای بیرونی خانه‌ها آجری و ساده است و تنها بخش تزئینی نمای بیرون سردرهاست. و یا اینکه حیاط‌ها در حدود یک متر از سطح زمین پایین‌ترند که علت‌های گوناگونی مثل بهره‌گیری از تعدیل حرارت زمین، استحکام در مقابل زلزله، بهره‌گیری از خاک زمین برای ساخت‌وساز خانه و دسترسی آسان به آب قنات را می توان برای آن برشمرد(۲).

 حیاط‌ها در جهت طولی زمین احداث‌شده‌اند و حوض و باغچه نیز به‌صورت عمود برهم و موازی محور طولی حیاط ساخته‌شده‌اند؛ یا اینکه از خانه‌های حیاط مرکزی و درون‌گرا بهره گرفته می‌شد.

همه این خصوصیت‌ها از خانه‌های شیراز بناهایی می‌ساخت که محصول سبک زندگی خاص ایرانی‌ها و شیرازی‌ها بود.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس در خصوص تأثیر سبک زندگی مردم شیراز بر خانه‌سازی و معماری قدیم به خبرنگار مهر گفت: در این خانه‌ها باور مردم به «بایدها و نبایدها» و «حریم‌ها» به‌خوبی رعایت شده و این موضوع در  معماری آن دوران به‌خوبی نمود بیرونی داشته است.

مسعود منیعاتی با اشاره به اینکه در کنار در دو سکو با عنوان پیر نشین وجود داشت که کهن‌سالان هنگام عبور از کوچه می‌توانستند بنشینند و نفسی تازه کنند، بیان کرد:  وقتی فردی مقابل در ورودی خانه قرار می‌گیرد با یک محوطه هشتی شکل مواجه می‌شود که هیچ دیدی به درون حیاط ندارد و این معماری خاص باعث می‌شود که غریبه‌ها نتواند درون منزل را نظاره کنند.

ویژگی‌های خاص معماری شیراز با نگاهی به دوره قاجاری

نمای بیرونی خانه‌ها آجری و ساده است و تنها بخش تزئینی نمای بیرون سردرها است.

هشتی خانه‌ها عموماً به شکل چهارضلعی و مستطیل است که یک فضای خصوصی برای یک خانه ایجاد کرده است. راه‌پله ورودی به پشت‌بام نیز در این فضا تعبیه‌شده است.

حیاط‌ها در حدود یک متر از سطح زمین پایین‌ترند که به علت‌های گوناگونی مثل بهره‌گیری از تعدیل حرارت زمین، استحکام در مقابل زلزله، بهره‌گیری از خاک زمین برای ساخت‌وساز خانه و دسترسی آسان به آب قنات را می‌توان برای آن برشمرد.

استفاده از کاشی‌های منقوش و نقش دار (نقوش اساطیری که نو درباری در دوره قاجاریه عناصر تزئینی و نماکاری معماری تحت تأثیر عناصر غربی قرار می‌گیرد.)

استفاده از رنگ قرمز ارغوانی در کاشی های خشتی هفت رنگ.

بهره‌گیری از خانه‌های حیاط مرکزی و درون‌گرا.

حوض و باغچه در امتداد محور طولی حیاط ساخته شده است.


وی ادامه داد: بعد از ورود به منزل راه دسترسی میهمان به اتاق‌ها تفاوت داشت، برفرض مثال  میهمانی که نامحرم قلمداد می‌شود بدون اینکه وارد حریم خانه شود با یک راه دسترسی ویژه به اتاق میهمان یا همان «پنج‌دری» وارد می‌شد و اعضای خانه هم از یک‌ راه دسترسی دیگر وارد اتاق‌های خودشان می‌شدند که این یعنی توجه ویژه به حرائم که به‌خوبی در خانه‌سازی آن دوران موردتوجه قرار می‌گرفت.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: نکته قابل توجه وضعیت مطبخ یا آشپزخانه بود، با توجه به اینکه غریبه‌ها نباید درون مطبخ را می‌دیدند، مطبخ از یک راه دسترسی دیگر برخوردار بود و برای اینکه اعضای خانه بیرون از مطبخ را مشاهده کنند  پنجره‌های سنگی قرار داشته که از داخل مطبخ، بیرون آن قابل‌مشاهده هست اما فردی که بیرون ایستاده درون مطبخ را نمی‌توانست مشاهده کند.

منیعاتی ادامه داد: مجموع این مشخصات فیزیکی، سبک زندگی خاصی را در دوره قاجاریه تشکیل داده که بر روی معماری خانه آن دوران تأثیرگذار بوده است که از آن به‌عنوان «بایدها و نبایدها» یاد می‌شود.

اما اکنون خانه‌های جدید فاقد روح معماری شیراز هستند، معماری که با فرهنگ و اصالت مردم این سرزمین همخوانی ندارد و هرروز بر غلظت غربی شدنش افزوده می‌شود.

امروز دیگر از «پیر نشین» خبری نیست و جای آن را موانعی قرار داده‌ و  تهدید کرده‌اند که اگر در کنار خانه ماشین خود را پارک کنید خودروی تان را پنچر می‌کنیم، چنین می‌کنیم و چنان می‌کنیم!

امروز خبری از  هشتی نیست، مطبخ با پنجره‌های سنگی جدا نشده‌اند به‌جایش یک‌راست وارد پذیرایی خانه می‌شوید و آشپزخانه‌های اوپن هم از بیرون پیداست هم از داخل تا هیچ حریمی برای اهل خانه دیده نشود.

یکی از ویژگی‌های خانه های شیراز برخورداری از آیینه‌کاری‌های بسیار زیبا بود که در هر خانه قاجاری بنا بر وضعیت مالی صاحب‌منزل وجود داشتمنیعاتی در خصوص اینکه چگونه می‌توان روح معماری قدیم را در خانه‌سازی‌های جدید جاری کرد هم گفت: در دوره قاجاریه مردم برای خانه‌هایشان اهمیت ویژه‌ای قائل و معتقد بودند، «منزل» که از واژه «منزلت» می‌آید-جایی برای آسایش روانی و روحی انسان- به همین منظور برای زیباسازی آن معماری ویژه‌ای داشتند.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های خانه های شیراز برخورداری از آیینه‌کاری‌های بسیار زیبا بود که در هر خانه قاجاری بنا بر وضعیت مالی صاحب‌منزل وجود داشت و آن‌هایی که وضعیت مالی بهتری داشتند حتی یک تالار به نام تالار آیینه نیز ایجاد می‌کردند.

این فعال میراث فرهنگی فارس ادامه داد: این زیبایی‌های بصری، نقش خاصی در آرامش و نشاط اهالی خانه ایجاد می‌کرده است.

وی افزود: در معماری امروزی به‌جای اینکه از نورپردازی‌های گران‌قیمت و یا معماری غیربومی استفاده شود می‌توان از روش‌های قدیمی مثل آیینه‌کاری، شیشه‌های رنگی و ازاین‌دست بهره برد که نوعی آرامش‌دهنده روح انسان نیز به شمار می‌رود. ازاین‌رو در معماری جدید از تزئینات سنتی می‌توان به‌عنوان عنصر تطابق دهنده استفاده کرد که به‌مراتب هزینه‌های کمتری از تزئینات معماری جدید مانند نورپردازی ، سقف‌های کاذب و ... دارد.

یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز نیز در رابطه با تأثیر سبک زندگی مردم بر روابط اجتماعی آن‌ها و همچنین نحوه معماری خانه‌ها در طول تاریخ بیان کرد: معماری با فرهنگ ارتباط متقابل دارد و فرهنگ هر شهری متأثر از معماری هست، درعین‌حال معماری هم متأثر از فرهنگ است.

مصطفی ندیم با اشاره به اینکه تغییر معماری در یک شهر به عوامل مختلفی بستگی دارد، افزود: مثلاً وقتی مصالح عوض می‌شود مطمئناً روی یک معماری تأثیر می‌گذارد همین اتفاق در شیراز طی یک قرن اخیر در اواخر دوره قاجار افتاد، وقتی استفاده از فلز بیشتر و به‌جای خشت از آجر استفاده شد، جرز و ضخامت دیوار کوچک و کم و درعین‌حال به فضای خانه اضافه شد.

ورود ماشین، معماری را به شدت تحت تاثیر قرار دارد چون خانه باید به گونه ای طراحی می شد که فضایی برای ماشین تعبیه شود

وی از ورود خودرو به زندگی مردم به‌عنوان عاملی مهم در تغییر معماری خانه‌ها نیز یادکرد و گفت: به‌عنوان نمونه ورود ماشین، معماری را به‌شدت تحت تأثیر قرار دارد چون خانه باید به‌گونه‌ای طراحی می‌شد که فضایی برای ماشین تعبیه شود، درنتیجه این معماری و فضای حیاط که قبلاً چندضلعی بود الآن یک‌طرف خانه قرار دارد و طرف دیگر حیاط باغچه، درخت و جای ماشین پیش‌بینی شد و بدین سبب معماری دستخوش تغییرات شدید شد.

ندیم با اشاره به اینکه با تغییر شیوه زندگی مردم معماری هم خودبه‌خود عوض شد، افزود: همچنین روابط اجتماعی نیز با تحولات در طول دوران تغییر پیدا کرد و خانواده‌های تیره‌ای به خانواده هسته‌ای که مختص یک خانواده است تبدیل شد.

این استاد تاریخ دانشگاه شیراز دراین‌باره توضیح داد: قبلاً جمعیت بیشتری با خانواده‌های متعدد در خانه زندگی می‌کردند چون امنیت کم بود و هرچه خانواده‌های یک‌خانه بیشتر می‌شد مردم در امان‌تر بودند اما الآن با امنیت بیشتر خانواده هسته‌ای توسعه پیدا کرد.

ندیم گفت: هم‌زمان با این امر مشاغل اداری و دوایر دولتی بیشتر شد، افراد بیشتری به استخدام دولت درآمدند و درنهایت نقدینگی بیشتر  شد و پیامد همه آن ضربه خوردن خانواده تیره‌ای بود و در پی آن خانواده هسته‌ای شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه محصول این رویدادها این بود که خانواده هسته‌ای و تک خانواده‌ای شکل گرفت و بر این اساس خانه‌های قدیمی که محل زیست چند خانواده بود کارکرد خودش را از دست داد، افزود: این تغییر و تحولات با ایجاد حمام در خانه‌ها نیز رقم خورد زیرا حمام‌های عمومی از بین رفتند و در پی آن روابط اجتماعی و همبستگی مردم نیز رو به ضعف گذاشت.

وی گفت: اینکه چگونه می‌توان در معماری امروزی تغییر ایجاد و فرهنگ گذشته را وارد معماری جدید کنیم باید گفت برخی چیزها را نمی‌توان تغییر داد یعنی نمی‌توان خانه‌ای ساخت که در آن پارکینگ نباشد چون ماشین نیاز جامعه امروز  است.

برقراری ارتباط بین معماری سنتی و مدرن

این استاد دانشگاه بیان کرد: اما می‌توانیم یکسری المان‌ها را در منازل به سمت فرهنگ سنتی و قدیمی پیش ببریم، در دکوراسیون تغییراتی ایجاد کنیم که با فرهنگ اصیل ایرانی خودمان همخوانی بیشتری داشته باشد نظیر اینکه حوضی در حیاط بسازیم و یا دکور را با سنت‌های ایرانی تزئین کنیم یا از آیینه‌کاری برای تزئین خانه بهره ببریم.

ندیم بیان کرد: با این کار هم هنرهای اصیل و سنتی را احیاء می‌کنیم و هم اینکه به‌نوعی تاریخ را وارد منازل کرده و فرهنگ غنی را به خانه‌ها بازمی‌گردانیم.

در این رهگذر فریدون فعالی کارشناس میراث فرهنگی و مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان فارس نیز در خصوص چگونگی برقراری ارتباط بین معماری سنتی و مدرن گفت: با برقراری پل ارتباطی بین معماری سنتی و مدرن می‌توان شیوه‌های منطقی برای آسایش و آرامش انسان‌ها را فراهم آورد.

معماری سنتی ایرانی از نسل‌های معماری پایدار است که به‌کارگیری درست آن در کارکردهای مختلف می‌تواند بازتاب مناسبی بر معماری مدرن داشته باشدوی گفت: به‌طور مسلم معماری سنتی ایرانی از نسل‌های معماری پایدار است که به‌کارگیری درست آن در کارکردهای مختلف می‌تواند بازتاب مناسبی بر معماری مدرن داشته باشد.

فعالی گفت: برای این منظور کافی است نگرش جامع و بوم گرایانه و با توجه به الگوی موجود در فضاهای سنتی هر منطقه طراحی و اثری نو پدید آورد که معرف هویت ایرانی  باشد.

وی ادامه داد: مسلماً در اجرای روش‌های طراحی ساختمان در شیوه‌های سنتی توجه به اقلیم و اکولوژی مورد تأکید بوده است ازاین‌رو طراحی ساختمان‌ها اگر امروزه با رویکردهای سنتی به بهره‌گیری از امکانات آب و هوایی و انرژی طبیعی همراه باشد می‌تواند مانند پل ارتباطی بین معماری سنتی و مدرن عمل کند.

وی گفت: استفاده از تزئینات سنتی در طراحی‌های مدرن مثل کاشی‌کاری و آیینه‌کاری، استفاده از سقف‌های سنتی و... می‌تواند نمونه مهمی از تلفیق معماری سنتی و  مدرن باشد.

 به‌هرروی چه بخواهیم و چه نخواهیم سبک زندگی در حال تغییر و تحول است اما باید به سمتی حرکت کنیم که فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی نیز از معماری خانه‌هایمان رخت برنبندد، معماری که در آن حوض بود و ماهی،  و گل‌های شمعدانی که دورتادور حوض چیده می‌شد تا حیاط خانه‌ها واقعاً یک حیاط ایرانی باشد.

پی نوشت:

۱-دهخدا

۲-افسر ،کرامت الله: ۱۳۵۳

چگونه در خانه بستنی سنتی درست کنیم؟ ( 43 )

 

 

مواد لازم :
شیر 2 لیوان (نیم لیتر)
شکر  4 قاشق سوپخوری (100 گرم)
زرده تخم مرغ 4 عدد
ثعلب به جای زرده تخم مرغ 15 گرم
وانیل نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه بستنی در خانه :
شکر، زرده تخم مرغ و وانیل را خوب با هم بزنید تا تخم مرغ کف کند.

شیر را جوش آورده و زرده و شکر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تخم مرغ با شیر کاملا مخلوط شود.

توجه:
اگر می خواهید از ثعلب استفاده کنید باید بعد از گرم کردن شیر، شکر، وانیل و ثعلب را به آن بیافزایید و مخلوط کنید تا کاملا مخلوط و شکر حل شود.

اکنون برای اینکه شیر به شکل و شمایل بستنی شبیه شود باید آن را در سرما هم بزنید.
کسانی که بستنی ساز دارند، این وسیله کار را برایشان انجام می دهد اما کسانی که بستنی ساز ندارند باید به روش دیگری عمل کنند.

ظرفی پر از یخ تهیه کنید و شیر را در ظرفی فلزی ریخته، داخل ظرف یخ قرار دهید و با همزن بزنید تا کم کم کش دار شده و تبدیل به بستنی شود.
 

می توانید روی این بستنی ساده وانیلی مقداری کارامل بریزید.

 

راه دیگر این است که ظرف شیر را که بهتر است فلزی (استیل) باشد در فریزر قرار دهید تا اطراف شیر کمی یخ بزند؛ سپس شیر را از فریزر درآورده و با همزن بزنید و آن قدر این کار را تکرار کنید تا شیر کش دار شده و به شکل بستنی درآید.
می توانید روی این بستنی ساده وانیلی مقداری کارامل بریزید و نوش جان کنید.

طرز تهیه شیرینی کره‌ای بادامی ( 42 )

مواد لازم :


۲۵۰ گرم آرد سفید

۲۰۰ گرم کره

۷۰ گرم مغز بادام چرخ شده

۷۰ گرم پودر قند

 

طرز تهیه:


۱. کره را در دمای اتاق قرار دهید تا نرم شود. سپس با همزن آن را بزنید. پس از آن پودر قند را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید.


۲. آرد و بادام را اضافه کرده و این‌بار با دست شروع به مخلوط کردن کنید. به همین راحتی مایه خمیر این شیرینی آماده است. فقط کافی است آن را در قیف مخصوص ریخته و به شکل دلخواه روی سینی فر بچینید. سپس با خلال بادام روی آنها را هم تزیین کنید.


۳. سینی حاوی شیرینی‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در فر اجاق گاز که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده است حرارت دهید تا سطح زیر شیرینی‌ها کمی طلایی رنگ شود.اگر احساس کردید این دما زیاد است می‌توانید آن را به ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد هم کاهش دهید.

" وقتی صدای شهید در مراسم تشییعش طنین انداز شد " :

 

تشییع پیکر شهید حسین معز غلامی                        
سه شنبه ۸ فروردین مراسم تشییع پیکر یکی از اولین شهدای مدافع حرم سال جدید، در محله خانه پدری اش در بلوار فردوس تهران برگزار شد. روایت ما از این مراسم را می خوانید.                        

همه «بهار»ها شبیه هم نیستند. خبرهای بهاری هم شبیه هم نیست. مثل بهار امسال، که وقت چک کردن سایت ها و شبکه های اجتماعی ، لابه لای عکس های شاد و رنگی سفره هفت سین و دید و بازدید و مسافرت های نوروزی، به عکس جوانی می رسی که «بهار» را طور دیگری تفسیر کرده است:« مدافع حرم حضرت زینب(س)- شهادت: چهارم فروردین ۹۶» همه بهارها شبیه هم نیستند. گاهی «نوبرانه» یک بهار، عکس قهرمان بیست و سه ساله ای است که بهارِ جوانی اش قاب شده روی سر در کوچه ها و خیابان ها؛ و گاهی بهانه «دورهمی» های نوروزی، بدرقه باشکوه پیکر اوست از خیابان های این شهر تا منزلش در بهشت.

 

«سوریه » کجا و «چند خیابان آن طرف تر» کجا؟!

از همان ابتدای خیابان سازمان برنامه که جلو بروی، بنرهای شهید یکی یکی پیدا می شوند:«شهید مدافع حرم حضرت زینب(س) ، پاسدار رشید اسلام، کربلایی حسین معز غلامی» اطلاعیه ها ساعت نُه صبح را برای شروع مراسم تشییع نوشته اند، اما هنوز خبری نیست. از بلندگوی مسجد اعلام می شود که پیکر را برای وداع خانواده و دوستان شهید تا معراج شهدا در خیابان بهشت برده اند و شروع مراسم کمی عقب می افتد. چندنفر از دوستان شهید آن طرف بلوارفردوس به نام او ایستگاه صلواتی زده اند. روی یکی از بنرهای ایستگاه صلواتی، آدرس کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام معرفی شهید را هم نوشته اند: @shahid_hosein_gholami جمعیت، روبروی منزل پدر شهید و  آن طرف تر منتظر هستند. شادی ۲۲ ساله، دبیری زبان انگلیسی خوانده است. تا پیش از این فقط در مراسم شهدای گمنام شرکت می کرده و این اولین بار است که با پیامک دوستش از برگزاری این مراسم باخبر شده است:« نمی دانم کجا اطلاع رسانی می کنند ولی من از تشییع شهدای قبلی بی خبر بودم. اتفاقا خود دوستم به خاطر مسافرت خانواده اش نتوانست شرکت کند و فقط التماس دعا گفت. اصلاً خیلی ها به خاطر ایام عید بی خبر بودند از این مراسم. » می پرسم خودش چطور راضی شده اول صبح تعطیلات نوروز، برای تشییع بیاید و این همه معطل شود؟ لبخند می زند:«ببین! شهدا به خاطر امنیت ما تا سوریه رفته اند. آن وقت اگر من تا دوخیابان آن طرف تر بیایم برای تشکر و قدردانی از آنها که کار زیادی نیست.»

از بلندگوهای مسجد قمر بنی هاشم(ع) تعدادی از مداحی های معروف مربوط مدافعین حرم پخش می شود. به رسم خیلی از مراسم های تشییع شهدای مدافع حرم، چند «دمام زن» جایی ایستاده اند و با قطع مداحی، شروع به دمام زنی می کنند. اعلام می شود که حالا قرار است مداحی خود شهید پخش شود:« تو این روزای بی کسی / کار دلم صبوریه / یعنی قسمت میشه منم / شهید بشم تو سوریه؟» یکی از هم محله های شهید می گوید او مداح هیئت محل هم بوده است. بعد از شهادت به درخواست پدرش، قرار است همه جا پیش از اسم او بنویسند: « ذاکرالحسین شهید حسین معز غلامی». تعدادی ازهمسایه ها هم از مراسم بی خبر هستند.در حال رفتن به محل کار یا خرید، به جماعت تشییع کننده که می رسند آرام تر قدم بر می دارند تا بفهمند ماجرا چیست؟ زنی با حجاب متفاوت از اکثر خانم های حاضر در جمع، با نان تازه ای که خریده از کنار مردم عبور می کند. کمی جلوتر روبروی عکس بزرگ شهید معز غلامی می ایستد و چند دقیقه به آن خیره می شود. صدای مداحی شهید و دمام با هم به گوش می رسد:«حتی اگه بره سرم/ من از شما نمی گذرم/آرزومه یه روز بگن/ به من مدافع حرم» زن ناگهان بغض می کند و اشک هایش سرازیر می شوند. نگاه ها که به سمتش بر می گردد، آرام راهش را می گیرد و می رود.

عطر و بویی تازه می پیچد! شهید آورده اند

یک ساعت و نیم بعد، آمبولانس پیکر شهید و ماشین خانواده او با هم از راه می رسند. روبروی مسجد برای همه جمعیت جا نیست. تصمیم می گیرند نماز میت را در پارکی که پشت مسجد است اقامه کنند. صاحب سوپرمارکت همان حوالی هم  بیرون آمده و مردم را راهنمایی می کند:«خانوما بفرمایید از این طرف، آقایون از اون طرف، بفرمایید از این طرف راه داره» بعد از نماز، مراسم از جلوی مسجد شروع می شود. بی تابی دوستان شهید که دور تابوت را گرفته اند،  مردم را احساساتی کرده است. صدای یکی از جوان ها بین صدای گریه و تکبیر می پیچد:«ما که با هم برای رفتن اسم نوشتیم.ما که با هم بودیم همه جا. حسین! داداش! جامون گذاشتی رفتی...»  چند پسر نوجوان ۱۳ تا ۱۶ساله هم گوشه ای دورتر از جمعیت ایستاده اند، همدیگر را در آغوش گرفته اند و مثل ابر بهار اشک می ریزند. آنقدر سنشان کم هست که فکر نکنی رفیق شهید ۲۳ ساله امروز باشند. بین نماز هم صدای گریه همین نوجوان ها بود که دل مردم را می لرزاند. وقتی می پرسیم، می گویند شهید معز غلامی سرگروه حلقه صالحین این بچه ها در مسجد محل بوده است. سرگروهی که حسابی دوستش داشتند و پای کار رفتن به گلزار شهدا، نماز جماعت، اردوی تفریحی، ورزش و بازی و ...بوده است. مربی شهیدی که حالا شبیه او شدن بزرگترین آرزوی آنهاست.

سلام عزیز پرپرم، سلام عزیز برادرم

چند دختر جوان از اول مراسم دور مادر و دوخواهر شهید را گرفته اند تا تنها نباشند. یکی از دخترها می گوید:« این طور که شنیده ام، قرار بود پیکر شب قبل برسد معراج، که خانواده هرقدر می خواهند با او خلوت کنند. اما به خاطر مشکلاتی نرسید. فردایش قرار شد شش صبح برای وداع بروند. که آن زمان هم باز به این بنده های خدا گفته اند نه! ۷:۴۵ اینجا باشید.»حالا آهسته تر صحبت می کند:« آن ها که دیده اند می گویند چشم راست تیر خورده و جای آن را پنبه گذاشته اند. هر دو گونه شهید هم تیر خورده و همه دندان هایش شکسته است.بازویش هم همینطور.» خواهر شهید آرام زمزمه می کند: «آخ حسینم... برادرم...چشم راستش...برای همین گفتند دیرتر بیایید. داشتند این زخم ها را ترمیم می کردند.» کسی از نحوه شهادت تک پسر ته تغاری  خانواده معز غلامی خبر ندارد، فقط صدای یکی از خواهرهای داغدارش را می شنویم که می گوید:« هشت ساعت طول کشیده شهادتش. گفتند هشت ساعت طول کشیده رفتنش...»

 خیلی از خانم ها و آقایان تشییع کننده با لهجه همدانی صحبت می کنند یا پدر و مادر شهید را دلداری می دهند. خانواده شهید اصالتاً همدانی ولی ساکن تهران هستند و همین دیروز از شهرشان برگشته اند تا مسافر تازه از راه رسیده  را بدرقه بهشت کنند. «علی اکبر معز غلامی » پدر شهید، چند دقیقه ای میکروفن را در دست می گیرد تا صحبت کند. او می گوید و مردم گریه می کنند:«این همه روضه شنیدیم، ولی امروز سر پیکر پسرم  تازه حال امام حسین(ع) را وقت شهادت علی اکبرش فهمیدم... این رزمنده ها از ما جلو افتاده اند. حسین سرعتش خیلی زیاد بود. خوش انصاف، آنقدر سرعت داشت که پدرش را هم جا گذاشت. آی مردم! باید هرچقدر توان دارید بگذارید که این بچه ها، این مدافعین حرم، صدای شما را در مرزهای سوریه و عراق هم بشنوند.» دیگر صدای «لبیک یا زینب(س) » مردم است که خیابان را پر می کند. با همان قدرتی که پدر شهید می خواهد.

دوربینی که فقط شهدا را قاب می گیرد

 چندنفر از مسئولین شهر مثل «مرتضی طلایی»، نایب رئیس شورای اسلامی تهران هم به جمعیت اضافه شده اند. «نیلوفر» دانش آموز هفده ساله ای است که دوربین به دست از مراسم تشییع عکس می گیرد. اولین بار با کلی ذوق با دوربین معمولی گوشی اش از مراسم تشییع شهدای غواص عکس گرفته و همین نقطه شروع او بوده است. حالا یک سال است دوربین حرفه ای خریده و تا الآن از مراسم تشییع «شهید علی اصغر شیردل»، تولد«شهید محمدرضا دهقان» و تولد «شهید امیر سیاوشی» عکاسی کرده است. نیلوفر به ندرت از مکان های دیدنی یا مسافرت های خانوادگی خودشان عکس می گیرد:« آخر این مراسم ها حال و هوای دیگری دارند. عکس این شهید را هم اتفاقی دیدم. یکهو اینستاگرامم پر شد از عکس های شهید حسین معز غلامی. راستش برای ما یادآور شهدای دهه هفتادی دیگر بود؛ مثل شهید محمدرضا دهقان و شهید مصطفی موسوی. من هم دهه هفتادی هستم. شاید به همین خاطر برایم مهم بود که در مراسمش باشم.» عکس هایی که گرفته را نشانم می دهد و می گوید بیشتر از همه، عکسی را دوست دارد که از وداع دوستان شهید با او در آمبولانس گرفته است:« این لحظه های خلوت کردن رفیق شهید با او آن قدر خاص و زیبا و دل نشین است که به ندرت مثل آن پیدا می شود. باید باشی تا درکش کنی.»

پشت سر شهید، به نیابت از دوستانم هم قدم برداشتم

حوالی ساعت یازده پیکر را تا انتهای خیابان سازمان برنامه تشییع کرده اند. پنج اتوبوس برای رساندن مردم به مراسم خاکسپاری آماده حرکت هستند. بعضی ها که با ماشین شخصی می روند، عکس شهید را روی شیشه عقب ماشین چسبانده اند. قرار است شهید حسین معز غلامی را در قطعه پنجاه و در کنار شهید مدافع حرم «محمد کامران» به خاک بسپارند. همان شهیدی که شهید معز غلامی چندبار نامش را در مداحی هایش گفته است. «زینب» ۲۴ساله  است و از شهرک شهید محلاتی خودش را برای تشییع رسانده است. می گوید در شهرک محلاتی حضور مردم در مراسم شهدا خیلی بیشتر و پررنگ تر است، اما اینجا هم به لطف خدا، مردم خانواده شهید را تنها نگذاشته اند:« دوست داشتن شهدا اصلاً ربطی به طبقه اجتماعی و محل زندگی و ...ندارد. من با مترو آمدم و از خروجی ایستگاه ارم سبز برای رسیدن به اینجا تاکسی گرفتم. اتفاقی فهمیدم دوخانم دیگر در تاکسی هم با من هم مسیر هستند. راننده پرسید:«می روید مراسم این شهید که عکسش را همه جا زده اند؟» گفتیم بله. آن وقت راننده بنده خدا مسیرش را طولانی کرد تا ما را دقیقا سر کوچه مسجد پیاده کند و راهنمایی هم کرد که از کدام مسیر می توانیم راحت برگردیم.»

می گوید حضور در این مراسم ها «دعوتی» و کار خود شهید است:«مطمئن باش ! آن ها نخواهند هیچ اتفاقی نمی افتد. دوستان دیگری دارم که هرکاری کردند نتوانستند امروز بیایند. سفارش کردند به نیت بقیه دوستان و به نیابت از شهدای دیگر هم امروز پشت سر پیکر شهید قدم برداریم.» می گوید قرار نیست هم محله ای و همسایه شهید باشیم تا به او ارادت داشته باشیم: «من دنبال وجه مشترک بین این شهید و شهدای دیگر می گردم. خودم هم دنبال دلیلی هستم که ما را به اینجا کشاند! اصلا نظرم این است که شهدا یواش یواش ما را به راهی که می خواهند می کشانند و بعد چیزی که دنبالش هستیم را به ما می دهند.» زینب به کار با گوشی اش مشغول می شود. چندعکس که از مراسم گرفته و صداهایی که ضبط کرده را برای دوستانش در گروه تلگرامی می فرستد و می رود که سوار یکی از اتوبوس های بهشت زهرا شود.

" خبرگزاری مهر "

کیک جواهرات با مکعب‌های رنگی ژله‌ای ( 41 ) :

 

برای داشتن مکعب‌های رنگی ژله‌ای باید با پودرهای رنگی و متفاوت ژله درست کنید و بعد ژله‌ها را به صورت مکعب ببرید. وقتی ژله درست کردید و از آنها مقداری باقی ماند، می‌توانید برای روز بعد کیک جواهرات درست کنید! می‌توانید از شربت کمپوت آناناس برای لایه داخلی استفاده کنید.

 

مواد لازم برای لایه کیک:


پودر بادام: یک پیمانه

شکر: سه‌چهارم پیمانه

آرد: یک‌سوم پیمانه

تخم‌مرغ درشت: سه عدد

زرده تخم‌مرغ: یک عدد

سفیده تخم‌مرغ: سه عدد

پودر قند: یک‌دوم پیمانه

کره: دو قاشق سوپ‌خوری (آب شده)

رنگ خوراکی قرمز: مقداری

مواد لازم برای داخل کیک:

پودر ژلاتین: دو قاشق سو‌پ‌خوری

شربت آناناس: یک پیمانه

آب سرد: یک‌چهارم پیمانه

خامه فرم گرفته شیرین: یک و یک‌دوم پیمانه

عصاره وانیل: یک‌دوم قاشق چای‌خوری

ژله‌های مکعبی‌ رنگی:یک و یک‌دوم پیمانه

 

چطور درست کنیم؟


۱- فر را با حرارت ۲۱۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. در سینی فر یا یک قالب کم ارتفاع مسطح (به اندازه تقریبا ۳۰۲۰) دو، سه ورق کاغذ روغنی پهن کنید.


۲- در یک کاسه پودر بادام، شکر و آرد را بریزید. تخم‌مرغ‌ها را هم اضافه کنید. حالا با همزن برقی مواد را هم بزنید. باید آنقدر مواد را هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند.


۳- حالا یک زرده تخم‌مرغ را همراه رنگ خوراکی بیفزایید و باز هم زدن را ادامه دهید، سپس در یک کاسه دیگر سفیده تخم‌مرغ را با همزن برقی خوب هم بزنید تا سفید و پف‌کرده شود.


۴- به سفیده پف‌کرده، پودر قند را هم اضافه کنید تا یکدست و فرم‌دار شود. حالا سفیده را به مواد اولیه (مخلوط پودر بادام) اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. کره آب شده را هم افزوده و خوب با مواد مخلوط کنید.


۵- حالا مایه کیک آماده را روی کاغذ روغنی بریزید و پهن کنید. سینی را در فر بگذارید و حدود ۵ تا ۸ دقیقه صبر کنید تا کیک بپزد. در این فاصله دائم کیک را نگاه کنید. وقتی پخت، سینی را بیرون بیاورید. مواظب باشید این کیک سریع می‌سوزد.


۶- کیک آماده را از فر بیرون آورده و روی سطح آن یک‌چهارم پیمانه پودر قند بپاشید و پخش کنید. حالا روی آن یک تکه دستمال پارچه‌ای تمیز بگذارید.


۷- کمی که گذشت و کیک نرم شد، قالب کمربندی مناسب (با قطر حدود ۱۸ سانت) روی کیک بگذارید. با کمک آن تکه‌هایی از کیک را برش زده و در قالب بگذارید تا کف و دیواره‌های قالب با کیک پوشیده شود.


۸- حالا سراغ درست کردن لایه میانی کیک بروید. شربت آناناس را در یک شیرجوش کوچک بریزید. پودر ژلاتین را روی آن بپاشید. کمی صبر کنید تا پودر در شربت نرم شود، سپس شیرجوش را روی حرارت ملایم بگذارید و دائم هم بزنید تا ژلاتین حل شود.


۹- بلافاصله شیرجوش را از روی حرارت ‌بردارید و آب سرد را به آن افزوده و هم بزنید. مخلوط را به یک کاسه مناسب منتقل کنید و کمی صبر کنید تا خنک شود، سپس ظرف را در یخچال بگذارید، پنج دقیقه کافی است. این مرحله فقط برای خنک شدن مخلوط است و شربت نباید سفت شود، باید هنوز مایع باشد.


۱۰- در یک کاسه بزرگ خامه فرم‌گرفته شیرین و عصاره وانیل را بریزید و با همزن خوب هم بزنید تا خامه فرم‌دار شود. حالا مخلوط شربت و ژلاتین خنک‌شده را هم به خامه بیفزایید و حسابی هم بزنید.


۱۱- مکعب‌های ژله‌ای رنگارنگ را با فاصله از یکدیگر در خامه بریزید. در این مرحله نباید مواد را هم بزنید چون شکل ژله‌ها به هم می‌ریزد. فقط با تکان دادن کاسه، ژله‌ها را بیشتر در خامه فرو برید.


۱۲- این مخلوط را به آرامی و ترجیحا با تکان دادن کاسه داخل قالب کمربندی روی کیک بریزید. در آخر روی آن را با یک کاردک صاف کنید. قالب را حداقل شش ساعت در یخچال بگذارید تا سفت و آماده شود. بعد از این مدت کیک را از قالب بیرون بیاورید و با ترافل‌های رنگی تزئین کنید. کیک را برش زده و سرو کنید.


اگر آلرژی دارید


درصورتی‌که آلرژی دارید یا به‌خاطر فصل کهیر می‌زنید یا دچار اگزما می‌شوید، سراغ رنگ خوراکی نروید؛ مصرف چنین ماده‌ای می‌تواند مشکل شما را تشدید کند.

طرز تهیه باقلوا یزدی با خمیر یوفکا,شیرینی خوشمزه ( 40 ) :

مواد اولیه:


پودرقند ۱۵۰گرم

هل سبز (پودرشده) ۱قاشق مرباخوری

شکر ۵۰۰گرم

آب ۲لیوان

روغن مایع به میزان لازم

خمیریوفکا به میزان لازم

بادام (بدون پوست وپودرشده) ۳۰۰گرم

گلاب نصف لیوان

جوهر لیمو نصف قاشق چایخوری

طرزتهیه موادمیانی:


بادام را به مدت یک ساعت درآب جوش بگذارید بعد از این مدت به راحتی پوستش راجدا کرده بگذارید کمی خشک شود بعد نیم ساعت در فریزر گذاشته و بادام را پودر کنید و با پودر قند و پودر هل مخلوط کنید.


طرز تهیه شربت:


۱. آب وشکر را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا شکرحل شودوشربت کمی قوام بیایدگلاب رااضافه کنیدوبعدازده دقیقه جوهرلیمو رابریزید وپ نج دقیقه بعدحرارت را خاموش کنید.


۲. حالا در ظرف موردنظر (که میتونه یک ظرف پیرکس باشه یا یک سینی آلومنیومی) یک لایه خمیریوفکا میچینیم روی آن کمی گلاب اسپری کرده ونیمی ازموادمیانی راروی آن میریزیم یک لایه دیگرخمیریوفکاچیده گلاب اسپری میکنیم وبقیه موادمیانی را روی آن ریخته وپخش میکنیم بایدکل سطح خمیر را بپوشاندیک لایه دیگرخمیرمیچینیم وبا دست کمی آن راپرس میکنیم تاهمه جای باقلوایک سطح شود.


۳. دراین مرحله بایک چاقوی تیزخمیر رابه صورت لوزی یا بدلخواه مربع شکل برش میزنیم و روغن مایع راکه کمی گرم کرده ایم روی تمام سطح باقلوامیریزیم.


۴. سینی را درطبقه وسط فر باحرارت ۱۸۰درجه سانتیگراد یا ۳۶۰درجه فارنهایت به مدت ۲۰دقیقه میپزیم تاروی آن طلایی شود. سینی را از فرخارج کرده وشربت راکه بایدسردباشد روی باقلوا میریزیم کمی که شربت به خوردباقلوارفت آن رادر ظرف دیگرگذاشته وبا پودرپسته تزیین میکنیم نوش جان.

نکات خیلی مهم:


۱.نیازی به چرب کردن سینی یا ظرف پیرکس نیست.


۲.گذاشتن بادام درفریزرقبل ازپودرکردن باعث میشوددیگر بادام درحین پودرشدن روغن نیندازد.


۳.جوهرلیمو راحذف نکنیدزیرا بهترین چیزی است که مانع ازشکرک یاقندک زدن شربت میشود.


۴.فراموش نکنیدکه شربت حتمابایدسرد باشدو بالعکس باقلوابایدکاملاداغ باشد درغیر اینصورت باقلوادیگر ترد نبوده وکاملاخمیر می شود.

درختهای ما باروت می دهند .............

Image result for ‫باغ های زیتون در فلسطین اشغالی‬‎

 

دیگر درباغ های ما

عطر شکوفه ای به مشام نمی رسد

 

تنها

درختهای ما باروت می دهند

 

شکوفه هایشان فشن گهای سمی است

میوه هایشان بمب های خوشه ای است .

 

درباغ های ما

باغبان لباس رزم پوشیده

 

به اندازه موشک های خورده اش

ستاره روی شانه دارد

 

وبه اندازه گل هایی که سوزانده است

مدال می گیرد .

 

درباغ های ما نهری جاری نیست

همه اش جوی خون است .

 

"برگردان:بابک شاکر"

خواص اسما ء الحسنی ( 35 ) :

رائی :

 

خداوند رائی است یعنی به اعمال بندگانش نظر می کند چه آن هایی که

به وقوع پیوستنه اند و چه آن هایی که هنوز به مرحله عمل نرسیده اند

بلکه در نیت ها است و قبل از این که عمل نیتی ، وجود خارجی پیدا بکند

خدواند آن را می بیند .

 

خواص :

 

1- مداومت نمودن براین اسم و نیز اسم "  رافع  "  موجب شان و رفعت

است .

2- مداومت نمودن براسم "  الرائی  " "  221  " بار جهت حصول معرفت

و بصیرت  نافع است .

3- به جهت نورانی شدن دل و بصیرت پیدا کردن و باز شدن چشم دل

و عالم شدن به ضمائر "  221  " بار گفتن "  الرّائی  " نافع است .

 

شیرینی رول دارچینی یک شیرینی خوشمزه ( 39 )

مواد لازم:


آرد ۶۰۰ گرم

شیر ۲۰۰ میلی‌لیتر

پودر خمیر ترش ۱۰ گرم

شکر ۵۰ گرم

نمک 1/2قاشق چایخوری

تخم مرغ ۲ عدد

مارگارین مخصوص قنادی ۴۰۰ گرم

روغن مایع ۶۰ میلی‌لیتر

کرم پاتی‌سیر، دارچین و کشمش به میزان لازم

زعفران به میزان لازم

زرده تخم‌مرغ یک عدد

روش تهیه:


۱. ابتدا شیر، روغن مایع، تخم‌مرغ، نمک و شکر را با هم مخلوط می‌کنیم تا مایه یکدست حاصل شود. در کاسه‌ای دیگر آرد و پودر خمیر ترش را با هم مخلوط کرده، به مایه آماده شده اضافه می‌کنیم. خمیر به دست آمده را ۱۰دقیقه روی میز قرار داده و روی آن را می‌‌پوشانیم و استراحت می‌دهیم. سپس خمیر را به شکل یک به علاوه برش داده، از چهار طرف کمی باز می‌کنیم.


۲. مارگارین را وسط خمیر گذاشته و چهار طرف را روی آن جمع می‌کنیم و وردنه را روی آن می‌کشیم تا کره بین خمیر باز شود. خمیر را سه‌لا تا می‌زنیم و ۳۰ دقیقه در یخچال می‌گذاریم؛ پس از این مدت خمیر را باز کرده و پنج لا تا می‌زنیم و ۲۰ دقیقه در یخچال قرار می‌دهیم. دوباره مرحله پنج لا را با ۲۰ دقیقه استراحت تکرار می‌کنیم و بار آخر خمیر را سه لا تا زده و ۱۰ دقیقه استراحت می‌دهیم.


۳. حالا خمیر را به قطر سه میلی‌متر باز می‌کنیم، روی خمیر را با کرم پاتی‌سیر، دارچین و کشمش پوشانده، آن را لوله می‌کنیم و حلقه حلقه می‌بریم و یک پهلو داخل سینی می‌گذاریم، روی نان‌ها را با مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران زرین کرده، شکر می‌پاشیم و به مدت ۴۵ دقیقه روی پنجره وسط فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌ایم قرار می‌ دهیم و می‌پزیم.


نکته:


این شیرینی را با خمیر هزارلا نیز می‌توانیم تهیه کنیم؛ در این صورت چون خمیر هزارلا به صورت آماده در بازار به فروش می‌رسد کار ما بسیار ساده‌تر خواهد شد اما شیرینی‌ای که با خمیر هزارلای آماده تهیه می‌شود بسیار ترد‌تر و خشک‌تر از شیرینی‌ای خواهد بود که خمیر آن در منزل تهیه می‌شود ولی در هر دو صورت مطبوع و خوش‌طعم است.

طرز تهیه تافی شکلاتی گردویی ( 38 )

 

 
مواد لازم برای تافی شکلاتی


۲۰۰گرم شکلات تخته‌ای

۴ /۳ پیمانه شکر

۲ /۱ پیمانه شکر قهوه‌ای

۲ /۱ پیمانه کره

نوک ق‌چ وانیل

۱ پیمانه گردو

۸/۱ ق‌چ بیکینگ‌پودر

۸ /۱ ق‌چ نمک

طرز تهیه:


۱. سینی فر یا یک سینی فلزی را با کاغذ روغنی بپوشانید. کره را به تکه‌های کوچک برش بزنید. گردوها را هم به تکه‌های کوچک تقسیم کنید.


۲. شکرها، کره، وانیل و مقدار خیلی کمی نمک را در یک تابه کوچک ریخته و تابه را روی حرارت ملایم بگذارید. مواد را دائم هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط و ترکیب شوند.


۳. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مواد شروع به جوشیدن کنند. وقتی که حباب‌های ریزی در مواد دیده شد یا به اصطلاح جوش سوزنی زد، تابه را از روی حرارت بردارید.


۴. باز هم به هم زدن ادامه دهید و بیکینگ‌پودر را هم اضافه کنید تا با دیگر مواد ترکیب شود.


۵. مخلوط تافی گرم را روی کاغذ روغنی ریخته و پهن کنید. در اینجا باید سریع عمل کنید و مخلوط را به سرعت پهن کنید تا تکه تکه و سفت نشود. حالا صبر کنید تا لایه تافی سفت و سرد شود.


۶. شکلات را در این فاصله به روش بن‌ماری (حرارت غیرمستقیم) آب کنید و باز، هم بزنید تا همه جای شکلات یکنواخت گرم شود. بعد از برداشتن از روی حرارت شکلات را به صورت یکنواخت روی تافی سرد شده ریخته و با پشت قاشق یا کاردک مخصوص آشپزی صاف و پهن کنید.


۷. در اینجا زود دست به کار شوید. تا شکلات سفت و سرد نشود، حال تکه‌های گردوی خردشده را روی شکلات بریزید.


۸. قبل از سرو کردن تافی شکلاتی، بهتر است آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم‌کنید.


نکته:


این شکلات برای پوست‌تان خوب است. امگا۳ گردو باعث تقویت غشای سلول‌های پوست می‌شود و با حفظ رطوبت و مواد مغذی باعث می شود پوست‌ها درخشان تر شود.

مادر! به من بیاموز ..............

Image result for ‫سواحل دریای مدیترانه‬‎

به من بیاموز

چگونه عطر به گل سرخش باز می گردد

تا من به تو بازگردم

مادر!

به من بیاموز

چگونه خاکستر، دوباره اخگر می شود

و رودخانه، سرچشمه

و آذرخش ها، ابر

و چگونه برگ های پاییز دوباره به شاخه ها

باز می گردد

تا من به تو بازگردم مادر!

 

غاده السمان