اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

طرز تهیه موس کیک شکلاتی,یک کیک خوشمزه و مجلسی ( 51 )


مواد مورد نیازجهت کیک شیفون شکلاتی :

تخم مرغ : 2 عدد
آرد : 60 گرم
شکر : 50 گرم
روغن مایع : 1/2 پیمانه
آب جوش : 2 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر : ½ قاشق چایخوری
نمک میوه : ¼ قاشق غذاخوری
وانیل : کمی
کاکائو : 1 قاشق غذاخوری


مواد مورد نیاز جهت موس شکلات :
تخم مرغ : 2 عدد
شکر : 1/8 پیمانه
خامه شیرین : 125 گرم
شیر : ½ پیمانه
نسکافه : ½ قاشق مرباخوری
کاکائو : ½ قاشق غذاخوری
پودر ژلاتین : 1 قاشق غذاخوری
آب : ¼ پیمانه
وانیل : کمی


مراحل آماده سازی :
ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید و زرده ها و شکر و وانیل را با همزن بزنید تا سفیدرنگ شود سپس آب جوش را به آن اضافه کنید، آرد را نیز همراه بکینگ پودر و نمک میوه و کاکائو به مایه کیک بیفزائید. سفیده های تخم مرغ را در ظرف جداگانه ای با همزن بزنید تا پف کند، سپس با مایه کیک مخلوط کنید و آرام هم بزنید تا پف آن نخوابد.کف یک قالب 23 سانتی متری را کاغذ کاهی بگذارید و مایه کیک را در آن بریزید.
کیک در فر 180 درجه سانتیگراد به مدت تقریبی 20 دقیقه آماده است.اجازه دهید کیک کاملا خنک شود.


برای تهیه موس شکلات ابتدا زرده و سفیده های تخم مرغ را از هم جدا کنید ، زرده ها و شکر و وانیل را با همزن بزنید تا کمی تغییر رنگ دهد. سپس شیر داغ را که در آن نسکافه و کاکائو را حل کرده بودید، به مخلوط زرده و شکر بیفزائید.ژلاتین را نیز به همراه ¼ پیمانه آب روی بخار کتری بن ماری کنید و به این مخلوط اضافه کنید.حال سفیده ها ی تخم مرغ با همزن زده شده و کف شده و خامه قنادی فرم گرفته را نیز به مایه قبلی که خنک شده بیفزائید.
کیک شکلاتی شیفون را به یک قالب کوچکتر یعنی قالب 20 سانتی متری منتقل کنید تا و قتی که مایه موس را روی کیک می ریزید از منافذ اطراف کیک بیرون نزند.
بهتر است به منظور دستیابی به نتیجه بهتر مایه موس را روی یخ نیم بند کنید ، سپس روی کیک بریزید.موس کیک شکلاتی را حدود 2-3 ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود سپس سرو کنید.

طرز تهیه کیک ماست,یک کیک خوشمزه و ساده( 50 )

مواد مورد نیاز :

تخم مرغ : 3 عدد
روغن مایع : ¼ پیمانه سرخالی
کره آب شده : ¼ پیمانه سرخالیش
 شکر : 1 پیمانه
ماست : 1 پیمانه
آرد : 2 پیمانه
بکینگ پودر : 1 قاشق غذاخوری
وانیل یا رنده پوست پرتقال کمی


طرز تهیه :

- ابتدا شکر را به همراه کره و روغن مایع با همزن بزنید تا قدری سفید و کشدار شود.
- سپس تخم مرغ ها را یکی یکی با فاصله اضافه کنید و هر بار با همزن بزنید.
- وانیل یا رنده پوست پرتقال را نیز همراه تخم مرغ ها اضافه کنید تا عطر خوبی به مایه کیک دهد.
- سپس ماست را اضافه کنید.
- و درآخر نیز آرد و بکینگ پودر را در مایه کیک الک کنید و با پالت هم بزنید.
- مایه کیک را در قالب ریخته و در فر 180 درجه سانتیگراد که از پیش گرم شده به مدت تقریبی 35 دقیقه زمان پخت دهید.
- برای تزیین این کیک می توان از میوه های همان فصل استفاده کرد.
- برای تزیین دیگر می توانید پس از خامه کشی، گاناش ( Ganache مایعی کرم مانند است که از ترکیب خامه،کره و شکر و شکلات درست می شود ) روی کیک بریزید و سطح کیک را با شکوفه خامه و انواع مغزها و شکلات رنده شده استفاده کرد

جمعه های انتظار ........

معلم تربیت و سیاست، در عصر غیبت امام عصر(عج) کیست؟

 

امام زمان                        
 مسلمین در عصر غیبت بی‌سرپرست رها نشده‌اند و طبق قاعدۀ لطف کلامی نایب امام، به جای امام قرار دارد و احیا و اجرای احکام قرآن و رهبری شعار قرآن و تشکیل دادن جامعه قرآنی به عهده اوست.                        

 

«دین عامل هدایت است. و هدایت، دو رکن دارد: ١-تربیت،   ٢-سیاست.

تربیت، دادن خط است به انسان. سیاست، نظارت بر حرکت انسان است در خط. و زندگی فرصتی است که به انسان داده‌اند برای حرکت. و این فرصت (یعنی فرصت حیات و زندگی) ، مرکب از دو جریان است، دو جریان تفکیک‌ناپذیر؛  ١-جریان حیات فردی و  ٢-جریان حیات اجتماعی.

چون چنین است، اسلام به این هردو جریان، توجه عمیق کرده است، تا هیچکدام دچار تباهی و فساد و انحطاط نگردد. زیرا که هریک از این دو جریان، دچار تباهی و فساد و انحطاط گردد، آن دیگری را نیز به تباهی و فساد و انحطاط خواهد کشانید. اگر جریان حیات فردی فاسد باشد، جریان حیات اجتماعی فاسد خواهد شد. و اگر جریان حیات اجتماعی فاسد باشد، جریان حیات فردی فاسد خواهد گشت.

این است که اسلام، به منظور تصحیح حیات فردی، به امر تربیت می‌پردازد، و به منظور تصحیح حیات اجتماعی، به امر سیاست. و در این زمینه، هم فرد را، و هم اجتماع را، هردو را، زیر دو پوشش حفظ کننده قرار می‌دهد:

فرد را، به عنوان فرد، زیرپوش تربیت اسلامی قرار می‌دهد، و به عنوان عضوی از اجتماع، زیر پوشش سیاست اسلامی. و جامعه را، به عنوان جامعه، زیر پوشش سیاست اسلامی قرار می‌دهد، و به عنوان افراد، زیر پوشش تربیت اسلامی.

بنابر آنچه یاد شد، در نظام اسلامی، تربیت (رهبری و ادارۀ فرد) ، و سیاست (رهبری و ادارۀ اجتماع) ، دوشادوش حرکت می‌کنند، برای ادای «رسالت بزرگ» . بدینگونه، تربیت اسلامی فرد، مددکار سیاست اسلامی اجتماع است، و سیاست اسلامی اجتماع، مددکار تربیت اسلامی فرد. و اینها همه، مقدمۀ ارائۀ «تفسیر بزرگ» است، یعنی: «تفسیر حیات» و «تفسیر زندگی» .

اسلام، زندگی را، در رابطه با انسان و سعادت، تفسیر می‌کند: «انسان در مسیر زندگی ناپایدار حرکت می‌کند برای به دست آوردن سعادت پایدار و جاوید».

در نظام اسلام-که براساس وحی پی ریزی شده است-به وحدت جهت، در تربیت و سیاست، توجه کامل شده است. اسلام شامل همۀ ابعاد لازم برای ادارۀ بشریت هست، هم ابعاد تربیتی (برای افراد) ، هم ابعاد سیاسی (برای اجتماع) . . . در اسلام، همۀ جریانها و دیدها و تربیتها، از یکجا سرچشمه می‌گیرد، و همه با هم هماهنگ است. فلسفۀ الهی، فلسفۀ تربیتی، فلسفۀ اخلاقی، فلسفۀ سیاسی، فلسفۀ اجتماعی، فلسفۀ علمی، فلسفۀ نظامی، فلسفۀ اقتصادی، و فلسفۀ هنری، همه و همه، از یک جهان‌بینی و از یک مایۀ اعتقادی برخاسته است (که همان جهان‌بینی اسلامی، و اعتقاد توحیدی است) . بنابراین، همه، یک خط و یک زمینه دارد، و به سوی یک هدف حرکت می‌کند. اصول همۀ فلسفه‌های یاد شده در بالا یکی است (اعتقاد به توحید) . معلّم همۀ آنها یکی است (پیامبر) . متن تعلیمنامۀ همه یکی است (قرآن) . راهنمای تعلیمنامه و مجری و ناظر بر اجرا نیز یکی است (امام) . و هدف از همۀ شناختها و تلاشها، در همۀ ابعاد یکی است (ایجاد حرکت صحیح، برای تحصیل کمال والا، و سعادت اعلی) .

بر مبنای وحدت جهتگیری در هدایت انسان، و هماهنگی جوانب گوناگون تعالیم اسلامی، می‌نگریم که اسلام، امر هدایت انسان را منوط به پیروی از دو نهاد یگانه قرار داده است. امور تربیتی و فردسازی، و امور سیاسی و اجتماع‌سازی، همه و همه، در ارتباط با این دو نهاد است، دو نهادی که یگانگی تام و پیوستگی تمام دارند: قرآن و امام. قرآن کتاب خداست، و امام حجت خدا و مفسّر کتاب خدا. قرآن و امام، دو روی یک سکه‌اند، سکۀ هدایت و نجات.

چنانکه پیامبر اکرم(ص) در حدیث مشهور «ثقلین»، بر همین امر تأکید کرده است و دو نهاد یگانه (قرآن و امام) را، به نام میراث هدایت و شاخص خط نجات و سعادت، در میان امت باقی گذاشته است و سفارش اکید فرموده است تا مردم از این هردو، با هم پیروی نمایند، نه اینکه یکی را بگیرند و دیگری را رها کنند  . پیامبر، در حدیث «ثقلین »به صراحت فرموده اند:  «من، در میان شما امت، دو وزنۀ گران (دو نهاد اساسی) می‌گذارم و می‌گذرم. تا هنگامی که به آن هردو با هم چنگ در زنید، هرگز گمراه نخواهید شد. این دو نهاد، هیچگاه از هم جدا نخواهند گشت، تا در رستاخیز، لب حوض کوثر، به نزد من بازآیند» و این چگونگی، ژرفترین و حکیمانه‌ترین نوع راهنمایی و هدایت است، زیرا هم قانون است، و هم ضامن اجرای قانون.

...قرآن، تعلیمنامۀ هدایت انسان است و آیین‌نامۀ تربیت و سیاست. و امام، مربّی افراد است و مدیر اجتماع.»

در عصر غیبت کار چگونه است و تکلیف چیست؟ کتاب تربیت و سیاست، یعنی: قرآن، برجاست، اما شارح کتاب و معلم تربیت و مجری سیاست، یعنی: امام، غایب است.

معلم تربیت و سیاست، در عصر غیبت، نایب امام است. مسلمین در این عصر نیز بی‌سرپرست رها نشده‌اند و طبق قاعدۀ لطف کلامی-که در امامت بدان استدلال می‌شود-نایب امام، به جای امام قرار دارد و احیا و اجرای احکام قرآن، و رهبری شعار قرآن، و تشکیل دادن جامعۀ قرآنی، به عهدۀ او است.

و نایب امام، در هر عصر، عالم بزرگ آن عصر است، عالم نمونۀ امام (عالم ربّانی) ، و جامع همۀ شرایط لازم.

نیابت از امام، یک مقام تشریفاتی نیست، بلکه، یک مقام تشکیلاتی است. بنابراین، نمی‌تواند سازمان نیافته و دیمی و بی‌نظم و بی‌قاعده باشد. بلکه باید اصول لازم، در آن رعایت گردد، و از هرگونه هرج و مرج، و تعدد مراکز، و اختلاف نظر-که موجب تشتت قدرت مذهبی می‌شود-دور باشد.

هرکسی که سالی چند درس خواند و زحمت کشید و مجتهد شد-اگر شرایط لازم فقاهت را واجد گشت-فقیه هست، اما زعیم و رهبر و اقامه‌کنندۀ سیاست اسلامی نیست، پس این نمی‌شود که هرکسی در این مقام قرار بگیرد، و جمعی را گردآورد، اموالی را صرف کند، و قدرت مرکزی اسلامی را تجزیه نماید، و مسلمین را دشمنکام سازد. جامعۀ تشیع نمی‌تواند بهای چند سال فقه و اصول- خواندن و درس خارج گفتن و رساله نوشتن هرکس را، به قیمت نابودی موجودیت فرهنگی و میراث خونین و حیثیت اجتماعی خود بپردازد.

رهبری برای نظم و سازماندهی و ایجاد تشکیلات و بقا و گسترش تشیع است، هرچه با این هدف معارض باشد، کنار گذاشته می‌شود این مقام، غیر از فقه دانستن و اجتهاد کردن و بیان احکام نمودن و مدرس خارج بودن است. این مقام، [ چنانچه از روایات ائمه معصومین  علیهم السلام استفاده می شود.]محتوای تشکیلاتی دارد   . بنابراین، هم باید متوجه مصالح فرد باشد، از راه اشاعۀ تربیت اسلامی، و هم متوجه مصالح جمع، از راه اقامۀ سیاست اسلامی، بخصوص که می‌دانیم-چنانکه چند بار اشاره کردیم-که میان تربیت (خط زندگی فردی) و سیاست (خط زندگی اجتماعی) جدایی نیست. هریک در آن دیگری نقش سرنوشت‌ساز دارد. اگر در جامعه‌ای، تربیت اسلامی نباشد، سیاست اگر اسلامی هم باشد، موفق نیست و کاری از پیش نمی‌برد. و اگر در جامعه‌ای، سیاست اسلامی نباشد، تربیت اگر اسلامی هم باشد، موفق نیست و کاری از پیش نمی‌برد.

عالمی که، در بعد علم و آگاهی و تقوی و تعهد، نمونه و کامل باشد. چنین کسی، به جعل و نصّ و تعیین و تأکید امام «ع» ، صاحب «ولایت شرعیّه» است. و در عصر غیبت، پیروی از او لازم است. و حرکت در خط او، حرکت در خط دین و خط ائمۀ طاهرین است. و مقابله با او، و اهمال در امر او، و موضعگیری در برابر او، و جبهه‌گشایی در قبال او-تا چه رسد به قیام در برابر او و توهین و تحقیر او-همه و همه، خروج از خط امامت و قرآن است. و خروج از خط امامت و قرآن، خروج از خط نبوت است.

 

" جام جم "

گوشه ای از علائم ظهور مهدی موعود

در روایات اسلامی که دانشمندان شیعه و سنی راجع به علائم ظهور مهدی موعود اسلام نقل‏ کرده‏اند سه نوع اخبار دیده میشود:

نوع اول:روایاتی است که از سقوط بنی‏امیه و روی کارآمدن بنی‏عباس بعنوان فرج‏ آل محمد نام برده است.

نوع دوم:اخباری است که در آنها از ویرانی شهرهائی امثال بصره و ذلت و سقوط بنی‏عباس و عظمت و انحطاط شهر کوفه و غیره بعنوان گشایش کار شیعه و آزادی نسبی آنها سخن رفته‏ است.

نوع سوم:روایات کثیری است که بنام علائم ظهور و اوضاع آخرالزمان و پیشامدهای‏ ناگواری در سراسر گیتی خاصه ممالک عربی خاورمیانه و برخی از کشورهای اسلامی دیگر به‏ تفصیل و صراحت هرچه تمامتر در کتب معتبر آمده است.

این سه نوع علائم که باید در اعصار متوالی و قرون متمادی روی دهد بدین منظور بوده‏ است که در تمام زمان‏ها شیعیان را در جریان ظهور دولت آل محمد(ص)و گشایش کار پیروان‏ حقیقی اسلام یعنی شیعیان جهان بگذارند.لازم بذکر نیست که مثلا سقوط بنی‏امیه با آن‏ همه تبهکاری و فشاری که بر مردم مسلمان و پیروان اهلبیت وارد میساختند یا ذلت و انحطاط بنی‏عباس که از مخالفان سرسخت شیعیان بودند،خود نوعی گشایش در کار آنان و آزادی نسبی‏ ائمه‏اطهار(ع)بوده،و قطعا هرچه روبجلو مریفته زمان پیدایش قائم آل محمد و ظهوردولت جهانگیر او نزدیکتر میشده،و همه نوید روح‏بخشی برای شیعیان بوده است.

علائم ظهور که در روایات معتبر و صحیح آمده است،برخی جنبه خارق‏العاده و اعجاز دارد و بعضی دیگر حوادثی است که بطور طبیعی مانند سایر وقایع گیتی روی میدهد،و خود نشانه نزدیک‏شدن ظهور دولت حق و پایان عمر حکومت‏های خودکامه و بیدادگر جهان است، که قبلا از آن خبر داده‏اند. نکته‏ای را که نباید از نظر دور داشت اینست که چون از روز نخست مدعیان مهدویت‏ دست‏بکار اثبات حقانیت خود بوده و کم‏وبیش دستبردی به اخبار علائم ظهور زده و احیانا زیاده و نقصانی در پاره‏ای از آنها پدید آورده‏اند،لذا باید قبلا دربارهء سند روایات و مفاد و مدلول آنها و تطبیق هر یک با واقعیات و قرائن و شواهد دیگر دقت و مطالعه نمود و سپس آنرا پذیرفت.

 

عذابی که از آسمان و زمین می‏آید

در تفسیر علی بن ابراهیم قمی و سایر منابع از امام باقر(ع)روایت کرده‏اند که فرمود: یکی از علامات آخر الرمان فرو فرستادن عذاب از بالای سر مردم وزیر پاهای آنهاست. سپس این آیه شریفه را تلاوت فرمود: قل هو القادر علی ان یبعث علیکم عذابا من فوقکم‏ او من تحت ارجلکم او یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم بأس بعض 1یعنی:ای پیامبر!بگو خداوند قادر است که عذابی از بالای سرتان یا از زیر پاهایتان بفرستد،و لباس اختلاف و پراکندگی‏ براندام شما بپوشاند،و شما را(بجرم اعمالتان)بجان هم بیاندازد.آنگاه فرمود:عذابی‏ که از بالای سر مردم به آنها میرسد.صدای وحشتناک آسمانی است!

همچنین علی بن ابراهیم روایت میکند که امام باقر(ع)در تفسیر آیه قل ارأیتم ان اتاکم‏ عذابه بیاتا او نهارا ماذا یستعجل منه المجرمون2ای پیامبر!بگو بمن بگوئید:اگر عذاب‏ خداوند(بطور ناگهانی)شبی یا روزی به شما برسد،بدکاران درباره کدام یک شتاب میکنند؟ فرمود:این عذاب در آخرالزمان بر افراد بدکار فرود می‏آید،در حالیکه خود آنها حاضر نیستند باور کنند عذاب بر آنها فرود خواهد آمد. و نیز در تفسیر آیه و لو تری اذ فزعوا فلافوت و اخذوا من مکان قریب 3یعنی:اگرآنها را هنگامیکه به وحشت افتاده‏اند به‏بینی خواهی دید که بدون فوت وقت از جای نزدیکی‏ گرفته میشوند،فرمود:این وحشت از صدای آسمانی است و گرفته شدن از نزدیک بدینگونه‏ است که زمین زیرپایشان،آنها را فرو میبرد.

باز در«غیبت نعمانی»از امام باقر(ع)روایت شده است که فرمود:با مشاهده سه علامت‏ منتظر آمدن قائم باشید یکی از آنها صدای آسمانی است که دختران از خانه‏ها بیرون میدوند و آنها که خوابند بیدار میشوند.و آنها که بیدارند هراسان میگردند. مجموع این آیات که در این روایات جزو علائم آخرالزمان بشمار آمده است،کاملا با وضع جنگ و آلات وادوات جنگی و بمب‏های مخرب‏کنونی قابل تطبیق است. آیا صدای آسمانی غرش هواپیماهای غول‏پیکر و جنگنده‏های وحشتناک که از صدای آنها آسمان و زمین میلرزد نیست؟ آیا عذابی که از بالاوپائین می‏آید،بمباران‏های هوائی و دفاع ضدهوائی بوسیله‏ مسلسل‏های سنگین و موشکهای زمین بهوا نیست که از بالاوپائین هواپیما و خلبانان را مثل‏ برگ درخت بروی زمین میریزد،و انفجارهائی پدید میآورد که مردم و ساختمانها را در کام زمین فرومیبرد؟ جالب‏تر اینکه در یک روایت امام(ع)میفرماید:در یک روز سه هزارهزار(سه ملیون) نفر کشته میشوند.آیا جنگی که در یک روز این تعداد قربانی میدهد جنگ اتمی یا هیدرژنی‏ نیست؟آیا مثلا سی‏سال پیش برای ما قابل قبول بود که طی جنگی در یک روز سه ملیون نفر کشته‏ میشوند؟! اینها گوشه‏ای از اخبار علائم ظهور مهدی موعود اسلام است که هزار سال پیش در کتب معتبر شیعه آمده است و امروز هم جهان روی آنها صحه میگذارد!

 

علامات دیگر

پیشوای محدثان شیعه شیخ صدوق متوفی بسال 381 هجری در کتاب«کمال الدین»از محمد بن مسلم روایت میکند که از حضرت باقر(ع)پرسید:علامت آمدن قائم چیست؟فرمود: ظهور قائم بعد از آنست که مرد و زن(در ظاهر)باهم شباهت پیدا کنند،و اعمال منافی عفت‏بین‏ هم‏جنسان زن و مرد شیوع یابد،گواهی ناحق پذیرفته شود و گواهی عادلان رد گردد.مردم‏ ریختن خون یکدیگر و زنا و خوردن ربا را حلال و آسان شمارند،و از اشرار بواسطه ترسی که‏ از زبان آنها دارند،ملاحظه کنند. در همان کتاب ضمن علائم ظهور،از امیرالمؤمنان(ع)روایت میکند که از جمله فرمود: آن علامات که همگی باید پدید آید اینست که:رشوه گرفتن رایج میشود و دین را به دنیا می‏فروشند. اعمال زشت و گفتار بهتان‏آمیز و نافرمانی خداوند و تجاوز،علنی میگردد.دروغگو را تصدیق و خائن را امین میشمارند.زنان نوازنده آلات طرب بدست گرفته و بطور آشکار نوازندگی میکنند!

 

گوشه دیگری از این علائم

دانشمند عالیمقام کلینی متوفی بسال 329 هجری در کتاب ارجدار«کافی»روایتی از حضرت‏ صادق(ع)نقل میکند که خطاب به یکی از شاگردان خود«حمران بن اعین»به تفصیل علائم پیش از ظهور دولت آل محمد و قیام مهدی موعود را بیان میفرماید که از جمله این چند قسمت است:ظهور مهدی مادر زمانی است که...حق و طرفداران حق ضعیف شوند،و ظلم همه‏جا را فراگیرد و پیروان باطل برطرفداران حق چیره گردند. فساد در همه‏جا آشکار شود و کسی هم از آن جلوگیری نکند و مرتکبین آن خود را معذور دارند.شخص باایمان لب فروبسته و حرفش پذیرفته نمیشود.انواع شراب آشکار نوشیده‏ شود،و مردم بی‏ایمان،گرد آن اجتماع کنند(تشکیل بار برای صرف مشروبات الکلی)زنان‏ آلوده به کارهای زشت خود افتخار کنند،و مردان زنان خود را در اعمال بدشان همراهی‏ نمایند. سران قوم کافران را بخود نزدیک و افراد شایسته را دور کنند.شنیدن صوت قرآن‏ بر مردم گران و استماع سخنان بیهوده آسان شود.آلات موسیقی در مکه و مدینه آشکار گردد!مردم در ملاء عام مانند حیوانات درهم آمیزند و کسی هم این عمل را زشت نداند. اگر یک روز از عمر کسی بگذرد و گناه بزرگی مانند زنا و کم‏فروشی وغل‏وغش در معامله‏ یا شرابخواری نکرده باشد،غمگین میشود که چرا آن روز را بیهوده از دست داده است!

 

علامات جالب دیگر

آتشی در قلب شهر«عدن»پدید می‏آید،مرگ سریع و ناگهانی(سکته)و آمدن انبوه‏ ملخ‏های بی‏موقع و تلف‏کردن کشت و زرع شیوع می‏یابد.زیردستان از فرمانبرداری ارباب‏ خود سرباز میزنند و آنها را بقتل میرسانند.شخصی شب زمام حکومت را دردست دارد ولی‏ صبح کشته او در کوچه‏ها افتاده است! دیگری شب هنگام بر مسند دولت و قدرت تکیه زده است،و فردا روی زمین راه میرود در حالیکه فاقد همه چیز است و دیگری بجای او می‏نشیند(کودتاهای سرخ و سفید و پی‏درپی‏ رخ میدهد). شهرهای موصل و بصره در فتنه و آشوب بسر خواهد برد.چنان ترس و هراسی مردم عراق‏ را فرو گیرد که آرام نداشته باشند و شمول اهل العراق خوف لا یکون معه قرار! بیشتر ناامنی‏ها در مصر،عراق،شام و فلسطین خواهد بود!در تمام سرزمین‏های‏ عربی(خاورمیانه)کشمکش‏ها و اختلافات روی میدهد.در پنج نقطه اغتشاش و ناامنی پدید می‏آید:دمشق،فلسطین،اردن،حمص و حلب.وای بر عرب از شری که دامنگیر آنها خواهد شد.ویل للعرب من شر قد اقترب!شعله آتشی از مغرب زمین بالا آمده مه را تهدید به نابودی میکند(آیا انفجارات اتمی نیست؟) قوم یهود نضج میگیرند،و دست به فساد و طغیان و تجاوز میزنند و کار آنها بالا میگیرد، ولی سرانجام به دست افراد باایمان و بندگان شایسته خداوند دستشان کوتاه میشود،بطوریکه‏ خانه‏بخانه آنها را دنبال میکنند این وعده الهی است که باید تحقق یابد. فجاسوا خلال‏ الدیار و کان وعد اللّه مفعولا4 جنگی در حوالی دمشق درمیگیرد که تا آن روز اتفاق نیافتاده باشد و معنی آیه فاختلف‏ الاحزاب من بینهم؛فویل للذین کفروا من مشهد یوم عظیم 5احزاب و دسته‏ها بهم میریزند وای بر کافران از جنگی که در آن روز بزرگ به وقوع می‏پیوندد!

  • 1.آیه 65 سوره انعام
  • 2.آیه 50 سورهء یونس
  • 3.آیه 50«سبأ
  • 4.آیه 17 سورهء اسراء
  • 5.آیه 19 سوره مریم
منابع: 

 * آدرس مقاله در پایگاه مجلات تخصصی نور: مجله درسهایی از مکتب اسلام »

مهر 1347، سال نهم - شماره 11 (از صفحه 26 تا 30) وسایت راسخون

  * " وبلاگ سربازان امام "

طرز تهیه کیک فنجانی با پدر کاکائو بدون فر ( 49 )

 

مواد لازم :
آرد : چهار قاشق غذاخوری
شکر : چهار قاشق غذاخوری
بکینگ پودر : یک قاشق چایخوری
پودر کاکائو : دو قاشق چایخوری
وانیل : کمی
تخم مرغ : ١عدد
شیر : پنج قاشق غذاخوری
روغن مایع : سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه :
اول همه مواد خشک را با هم مخلوط می‌کنیم. سپس تخم مرغ را می‌زنیم. بعد شیر و روغن را می‌افزاییم و همه مواد را با هم مخلوط می‌کنیم. فنجان‌های کیک را کمی چرب می‌کنیم. مواد را تا نصف فنجان می‌ریزیم. قابلمه را تا نصف آب کرده فنجان هارا در آن می‌چینیم و می‌گذاریم روی گاز.

آب که جوش آمد در قابلمه را به مدت پانزده دقیقه دمکنی می‌گذاریم. بسپس قابلمه را از روی گاز برمی‌داریم و تا ١٠دقیقه در آن را باز نمی‌کنیم تا پف کیک نخوابد. در مرحله آخر هم روی کیک را با تارافل تزیین می‌کنیم. توجه داشته باشید این دستور برای دو فنجان کیک است.

تهیه کیک کدوحلوایی و هویج ، کیک رژیمی و خوش طعم ( 48 )

مواد لازم :
آرد : 2 پیمانه
آرد ذرت : یک چهارم پیمانه
شکر :  2 پیمانه
جوش شیرین : 3 قاشق مرباخوری
بکینگ پودر : یک قاشق مرباخوری
پودر دارچین : 2 قاشق مرباخوری
تخم مرغ : 3 عدد درشت
روغن مایع : نصف پیمانه
وانیل : کمی
هویج رنده شده : 2 پیمانه
پوره کدو حلوایی : یک پیمانه
آناناس له شده : یک پیمانه
گردوی خرد شده : نصف پیمانه
پودر نارگیل : یک و نیم پیمانه

 

برای روی کیک :
کرم با دمای اتاق : 4 قاشق غذاخوری
پنیر خامه ای : ۴۰۰ گرم
آب لیموترش : 2 قاشق غذاخوری
پودر نارگیل : یک پیمانه
گردوی خرد شده : سه چهارم پیمانه

 

طرز تهیه :
فر را روی ۱۷۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. دو قالب مناسب را با کاغذ روغنی آماده کنید و کنار بگذارید. در کاسه ای متوسط، آرد، آرد ذرت، شکر، جوش شیرین، بکینگ پودر و دارچین را مخلوط کنید. در کاسه بزرگ تری، تخم مرغ، روغن و وانیل را هم بزنید تا یکدست شود. سپس کم کم مواد خشک را به آن اضافه کنید. در این مرحله مایه کمی غلیظ خواهد بود.

آناناس، کدوحلوایی، هویج و گردو را به مواد اضافه و خوب مخلوط کنید.

 

مایه کیک را در قالبی که از قبل آماده شده است، بریزید و به مدت یک ساعت در فر قرار دهید.

برای اطمینان یافتن از پخته شدن کیک، خلال دندان داخل کیک فرو کنید. اگر مایه کیک به آن نچسبید نشانه پخته شدن کیک است. کیک را از فر دربیاورید و پس از کمی سرد شدن روی سینی پنجره ای قرار دهید تا کاملا سرد شود. برای تهیه رویه کیک، در کاسه بزرگی کره، پنیر خامه ای و آب لیمو را هم بزنید تا یکدست شود. کم کم پودر قند را اضافه کنید تا سبک شود. گردو و نارگیل را نیز اضافه کنید.

کیک سرد شده را به دلخواه خود تزئین کنید.

در محاصره، زندگی خودْ وقت است ...........

 Related image

اینجا، پای سراشیبیِ تپه‌ها، در برابرِ غروب

و دهانه‌ی وقت،

نزدیکِ باغ‌هایی بی‌سایه،

کارِ زندانیان را می‌کنیم،

و کار بیکارگان را:

امید را پرورش می‌دهیم.

*

آسمان در بامدادْ سربی است

و در شب‌ها نارنجی. ولی دل‌ها

چون گلِ پَرچین بی‌طرف مانده‌اند.

*

در محاصره، زندگی خودْ وقت است

میانِ یادآوریِ آغازِ زندگی

و از یاد بردنِ پایانش…

*

 

اینجا، پای بلندی‌های دود، بر پلکانِ خانه

وقت را وقت نیست،

کارِ کسانی را می‌کنیم که سوی خدا برمی‌شوند:

درد را فراموش می‌کنیم.

*

فاصله را میانِ پیکرهای خود

و خمپاره … با حسِّ ششم اندازه می‌گیریم.

*

هر مرگی،

اگرچه منتظَر باشد،

خودْ مرگی نخستین است.

پس چگونه من

زیرِ هر سنگی

ماهِ خفته‌ای بینم؟

"  فدوی طوقان "

عوامل و موانع استجابت دعا


یکی ازدغدغه‌های همیشگی جامعه ایمانی همواره این است که چرا دعاهایمان به هدف اجابت نمی‌رسد.نوشتارحاضردر مقام بیان این مطلب است که عوامل وموانع استجابت دعا را از منظر آموزه‌های وحیانی تشریح نماید.
***
در اهمیت دعا همین قدر کافی است که خداوند در قرآن به پیامبر می‌فرماید: «بگو: پروردگارم، برای شما ارجی قائل نیست اگر دعای شما نباشد...» (فرقان ـ 77)
آری؛ محبوب‌ترین اعمـال نزد خـدا دعا کردن است. (کافى، ج 2، ص 468) خداونـدی که ابراهیم، خلیـل خود را از آن جهت به خوبی یـاد می‌کنـد، و می‌ستاید که «بسیار دعا کننده» بود (هود ـ 75) و او دعا را شفای هر دردی قرار داد، و در پرتو دعا بلاهای زیادی را از ما دور می‌کند. (کافى، ج 2، ص 470)
با توجه به آیات قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) برای استجابت دعا می‌طلبد که دو نوع فعالیت داشته باشیم:
اول اینکه کوشش کنیم تا دعای ما به اجابت نزدیک شود. [یعنی ببینیم چه چیزهایی زمینه استجابت دعا را فراهم می‌کند]
دوم اینکه از اعمالی که مانع استجابت دعا می‌شود پرهیز کنیم.
عوامل استجابت دعا
با توجه به محدودیت مجال؛ برخی از اهم این راهکارها را ذکر می‌کنیم:
1. ایمان به خدا و اینکه باور داشـته باشیم که همه امور به دست اوست و تا او نخواهد هیچ خیر و شری از ما دور یا به ما نمی‌رسد؛ از این روی خداوند می‌فرماید: «ادعونی استجب لکم» (غافر ـ 60)
مفسـرین می‌گویند از آیه اسـتفاده می‌شود که از این روی خداونـد می‌فرماید: [«مرا» بخوانید [و امید به دیگران نداشته باشید] تا دعایتان مستجاب شود].
در روایت آمـده: که هرگـاه یکی از شـما اراده کرد که از خداونـد چیزی بخواهـد و دوست داشت تـا دعایش مسـتجاب شود، بایـد از همه مردم «ناامیـد» شود و فقط به او «امیـدوار» باشـد پس هرگاه این حالت را خداوند در قلب او دید هرچه او بخواهد خداوند به او عطا می‌کند. (وسائل ج 7، ص 143)
پس چنین نباشد که ما خداوند را بخوانیم در حالیکه چشم به دست دیگران بدوزیم و به غیراو امیدوار باشیم.
2. حسن ظن و اعتماد به خداوند
در همین رابطه از پیامبر(ص) نقل شده:
باب دعا به روی هیـچ کس باز نمی‌شود مگر اینکه خداوند باب اسـتجابت را هم باز خواهد کرد، پس هرگاه توفیق دعا پیدا کردید کوشش کنید و خسته نشوید چرا که تا زمانی که شما از دعا کردن خسته نشوید خداوند از عطاکردن خسته نمی‌شود. (وسائل، ج 7، ص 28)
پس هرگاه دعا کردیم «حسن ظن و اعتماد» داشته باشیم که خداوند مستجاب می‌کند و امیدوارانه دعا کنیم.
3. حضور قلب
موقع دعـا حضور قلب داشـته باشـیم و بـا تمـام وجود از او درخواست کنیم چرا که حکـایت شـده: دعایی که با بی‌توجهی و بـدون حضور قلب باشد خداوند مستجاب نمی‌کند. (کافى ج 2 ص 473)
4. توسل به اهل بیت(ع)
راهی که همه اولیاء خدا و خوبان عالم از آن اسـتفاده می‌کنند و حتی اهل بیت(ع) هم مثل امام صادق(ع) بهترین چیزی که در دعا بر آن اصرار داشتند، درخواست از خدا به حق «خمسه طیبه» بوده است. (وسائل، ج 7، ص 98)
به ویژه توسل به امام زمان(ع) بسـیار مهم است چرا که در دعای ندبه می‌خوانیم: «أین باب الله الذی منه یؤتی أین وجه الله الـذی الیه یتوجه الاولیاء»؛ «کجاست آن درگاه خدایی که از آنجا به سوی خدا روند؟ کجاست آن آئینه خدایی که به سویش توجه کنند اولیاء؟»
5. تکرار و پافشاری در دعا
از امام باقر(ع) نقل شـده: هیـچ بنـده‌ای در حاجت خود اصـرار و پافشاری نمی‌کند مگر اینکه خداوند دعای او را مسـتجاب می‌کند. (وسائل الشیعه، ج 7، ص 55)
6. صلوات
یکی دیگر از امور مؤثر صـلوات بر پیامبر و اهل بیت او، قبل، وسط، و بعـد از دعاهاست چرا که فرمودند: خداوند کریم‌تر است از آن که قبل و بعد دعا را مستجاب کند ولی خود آن را مستجاب نکند. (کافى، ج 2، ص 494)
7. دل شکستگی و منقلب شدن و گریه در موقع دعا
امام صادق(ع) فرمود: هرگاه، اشک چشـمت جاری شـد و بـدنت لرزید پس آگاه باش که در آن موقع حاجتت برآورده شده است.  (وسائل، ج 7، ص 73)
8. توجه به زمان استجابت دعا
دعا در زمان‌هایی که وعده داده شده به اجابت نزدیک‌تر است مانند:
الف. موقع اذان ظهر
ب. بعد از هر نماز
ج. قبل از غروب
د. سحرگاه
ه. شب جمعه
و. موقع نزول باران
ز. در نماز وتر (نافله شب)
ح. به هنگام قرائت قرآن
ت. وقت اذان
ی. موقع ریخته شدن خون شهید
ک. شب قدر و شب‌های مانند آن مثل شب عید فطر و قربان و روز عرفه
9. توجه به مکان‌های استجابت دعا
دعاکردن در مکان‌های شریف به اجابت نزدیک‌تر است مثل دعا در مسجد یا حرم‌های اهل بیت(ع) مخصوصاً زیر بقعه سیدالشهداء(ع)
10. صدقه

صـدقه دادن قبل از دعا نیز در فراهم شـدن مقدمات اسـتجابت مؤثر است؛ چنانچه از امام صادق(ع) حکایت شده: پدرم هر گاه حاجتی داشت موقع زوال خورشـید(ظهر)، اول صـدقه می‌داد، بعـد عطر اسـتعمال می‌کرد و به مسـجد می‌رفت و حاجت خود را طلب می‌کرد.
11. بلندکردن دست‌ها به هنگام دعا
چنانچه سـنت رسول خدا(ص) هم بوده است و حکایت شده خداوند متعال به حضـرت موسی(ع) چنین سفارش می‌کند:
ای موسـی ذلیلانه دست‌هـایت را به سوی من بلنـد کن همانطورکه بنـده‌ها در برابر مولای خود انجام می‌دهنـد که هرکس چنین کرد حتمًا مورد رحم من قرار می‌گیرد. (وسائل الشیعه، ج 7 و ص 113)
12. حضور در جمع مؤمنین و دعا کردن
از امام صادق(ع) نقل شده: هیچ جماعت چهل نفری نیستند که دعا کنند مگر اینکه خداوند دعایشان را مستجاب می‌کند و ... (کافى، ج 2، ص 487) و خود ایشان هم به هنگام مشکلات زن و فرزندان را جمع می‌کرد و دعا می‌کرد و آنها آمین می‌گفتند. (کافى، ج 2، ص 487)
13. به صورت جمع دعا کردن و نه فقط برای خود دعا کردن [بلکه به فکر دیگران هم باشیم]
از پیامبر اکرم(ص) روایت شده: «اذا دعا احدکم فلیعم فانه اوجب للدعاء»
هرگاه شخصی از شما دعا کرد پس به صورت جمع دعا کند، چرا که برای همه خواستن، دعا را به استجابت نزدیک‌تر می‌کند. (کافى، ج 2، ص 487)
14. دعا برای دیگران
در این زمینه روایات و تأکیدات فراوانی رسـیده است چنانکه حضـرت زهرا(س) نیز شب تا به صـبح را به عبادت و در حال دعای به دیگران می‌گذراند و می‌فرمود: «الجار ثم الدار» «اول همسایه بعـد خودمان». (وسائل الشیعه، ج 7، ص 113)
و در روایات فراوانی نقل شـده که دعای به دیگران از جمله دعاهایی است که خداوند وعده اسـتجابت آن را داده (کافى، ج 2، ص 509) و چندین برابر آن دعا را در حق خود دعا‌کننده مستجاب می‌کند. (کافى، ج 2، ص 508)
15. دعای پدر و مادر
یکی از دعاهایی که به استجابت نزدیک است دعای والدین به فرزندان می‌باشد. (بحارالانوار و امالى شیخ طوسى ص 541 – 280)
ان شاء الله با نیکی به پدر و مادر و درخواست خاضعانه از آنها خود را از دعای آنها بهره مند کنیم.
16. استغفار و اقرار به گناه
یکی از مسائلی که در استجابت دعا مؤثر است طلب بخشش از خداوند و اقرار به گناهان می‌باشد. (بحارالانوار، ج 22، ص 318)
17. ستایش خداوند
در روایات و دعاهایی (مانند دعاى کمیل، ابوحمزه ثمالى و...) که از اهل بیت(ع) رسیده این مطلب را بطور عملی به ما آموزش می‌دهند که قبل از دعا و طلب حاجت، شـکر نعمت‌های الهی را بجا آوریم و به خاطر نعمت‌هایی که خداوند به ما داده از او تشـکر کنیم و خداوند را با اسـماء و صفاتش ستایش کنیم و بعد طلب حاجت کنیم.
و در روایتی از امام صادق(ع) به این ترتیب سفارش شده است:
«اول مدح خداوند متعال، سپس اقرار به گناهان [و طلب بخشش]، و آنگاه خواستن حاجت.» (بحارالانوار، ج 22، ص 318)
18. خواندن اسماء خداوند با آن معانی بلند و دلنشین قبل از دعا
از امام صادق(ع) روایت شده: هرکس ده مرتبه «یا الله » و «یا رب» بگوید به او لبیک گفته می‌شود و از حاجت او می‌پرسند. (وسائل الشیعه، ج 7، ص 85) و همچنین: هرکس هفت مرتبه بگوید: «یا ارحم الراحمین» خداوند به او می‌گوید: آری من «ارحم الراحمین» هسـتم حاجت خود را درخواست کن. (وسائل ج 7 ص 88)
19. بندگی و اطاعت خدا
هرچه خـدا را بیشتر بنـدگی کنیم، خـدا هم بیشتر به ما لطف می‌کنـد. «من کان لله کان الله له» «هرکه برای خدا بود خدا هم برای اوست.» لذا پیامبر اکرم(ص) بیان شیرین و پر معنایی در همین رابطه به ابوذر دارند: ابوذر! وقتی انسان مطیع و بنده باشد، به اندازه نمکی که به غذا می‌زنند، دعا کافی است تا به مرادت برسی. (وسائل ج 7، ص 85)
و همچنین از امـام صادق(ع) حکایت شـده: «هرکس مسـتجاب شـدن دعایش خوشـحالش می‌کنـد پس کسب و کارش را حلال کند.» (وسائل ج 7، ص 84)
موانع استجاب دعا
1. گناه، مهم‌ترین مانع استجابت دعا
چنـانچه از امـام بـاقر(ع) روایت شـده: «گـاهی بنـده‌ای به درجه‌ای می‌رسـد که بناست دعایش به زودی یا آینـده نزدیک مسـتجاب شود ولی گناهی از او سر می‌زند، آنگاه خداوند به ملائکه خطاب می‌کند: حاجت او را برآورده نکنید چرا که او متعرض سخط من شد و مستحق محرومیت. (وسائل ج 7، ص 145)
و امام سجاد(ع) برخی گناهانی که مانع استجابت دعاست را چنین بر می‌شمارند: (عدهًْ‌الداعى، ص 214)
1. نیت بد داشتن 2. بد طینتی 3. نفاق 4. عقب انداختن نمازهای واجب تا بعد از وقت
2 شک داشتن به ولایت اهل بیت(ع) (بحار ج 75، ص 311)، مانع دیگر استجابت دعا
3. ظلم به دیگران
خداوند به حضرت عیسی(ع) فرمود: به مردم بگو دعای کسی که به دیگران ظلم کرده را مستجاب نخواهم کرد. (عدهًْ الداعى، ص 66)

یادآوری‌ها: در پایان برای تکمیل بحث توجه به چند نکته لازم است:
1. دعایی که با حکمت خدا یا مصلحت ما منافات دارد مستجاب نمی‌شود:
از خداوند حکیم در حدیث زیبای قدسـی حکایت شده: ای بندگان من در آنچه به شما امر کرده‌ام عبادت و بندگی مرا انجام دهید و مصالح خود را به من یاد ندهید، چرا که من عالم‌ترین به مصالح شما هستم و نسبت به مصالح شما بخل نمی‌ورزم. (تنبیه الخواطر، ص 350)
2. آنچه از روایات به دست می‌آیـد این است که ممکن است دعاکننده به همان حاجت مورد نظر خود نرسد ولی به هرحال دعای او اثرات دیگری خواهد داشت.
از این رو از رسول خدا(ص) حکایت شده: هیچ دعایی نمی‌شود (در صورتی که گناه و قطع رحم درخواست نکند) مگر اینکه خـدا یا همان درخواست را در دنیا به او می‌دهـد یا در آخرت برای او مسـتجاب می‌کنـد یا گناهان او را به اندازه همان دعا می‌آمرزد. (وسائل ج 7 ص 27)
و از حضـرت امیرالمـؤمنین علی(ع) روایت شـده: چه بسـا چیزی را از خـدا درخواست می‌کنی ولی همـان را به تو نمی‌دهد بلکه بهتر از آن را به تو می‌دهد. (غررالحکم ص 193، ح 3765)
یا در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) می‌خوانیم: وقتی شما دعا می‌کنید یا همان زمان به شما می‌دهند یا موکول به آینده می‌کنند و یا به ازای دعای تان بلا و مشکلی را از شما دور می‌کنند. (وسائل ج 7 ص 27)
از امـام صـادق حکـایت شـده: «گـاهی بنـده‌ای که دوست خـدا باشـد برای مشـکل خـود دعـا می‌کنـد پس به مَلَک مخصـوص آن امر می‌شـود حـاجت بنـده من را برآورده کن ولی عجله نکن چرا که من دوست دارم صـدا و صوت بنـده خود را بشـنوم؛ و گاهی هم بنده‌ای که دشمن خداست دعا می‌کند و به ملک مخصوص گفته می‌شود حاجت او را برآورده کن و عجله هم بکن چرا که من کراهت دارم صدای او را بشنوم. آنگاه حضرت فرمودند: در حالیکه مردم می‌گویند: به این دشمن خدا به خاطر ارزشی که داشت عطا شد و به آن دیگری به خاطر بی‌ارزشی او عطا نشد.» (وسائل ج 7 ص 62)«یعنی حکمت آن را نمی‌دانند و قضاوت بیجا می‌کنند».
3. انسان باید در راستای همان دعایی که کرده تلاش و کوشش کند و گرنه دعای او مستجاب نخواهد شد.
از حضرت امیرالمؤمنین(ع) نقل شده:
«الداعی بلا عمل کالقوس بلا وتر»؛ «دعاکننده ای که بدون عمل است مثل کمان بدون چّله [زه] می‌باشد. (غرر ص 193، ح 3767)
و همچنین در روایات آمده: شخصی که در خانه نشسته و از خدا درخواست رزق می‌کند خدا دعای او را مستجاب نمی‌کند. (کافى ج 2 ص 511)
انسان سـعی کند چه در موقعی که مشکل و ناراحتی دارد و چه موقعی که مشکل ندارد، همیشه در درگاه خدا ندای نیاز سر دهد و دعا کند، تا دعایش در موقع گرفتاری زودتر مستجاب شود.
از امام صادق(ع) حکایت شـده: «ان الـدعاء فی الرخاء یسـتخرج الحوائج فی البلاء» دعاکردن در موقع راحتی و خوشـی باعث می‌شود در موقع گرفتاری حاجت‌ها زودتر برآورده شود. (کافى ج 2 ص 472)

طرز تهیه یک بیسکویت کاملا رژیمی خوشمزه با ماست در منزل ( 47 )

 

مواد لازم :
آرد : ۲ پیمانه
شکر : ۲ قاشق مرباخوری
بکینگ پودر : یک قاشق غذاخوری
ماست چکیده ساده کم چرب : یک پیمانه
شیر کم چرب : نصف پیمانه
نمک : نوک قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه :
فر را روی ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید.
آرد، شکر، بکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید.
ماست و یک چهارم شیر را اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا خمیر سفت شود، سپس روی میز آشپزخانه بگذارید.
بقیه شیر را به خمیر اضافه کنید و ورز دهید تا یک دست شود. در این مرحله خمیر کمی چسبناک می شود. خمیر را با وردنه به ضخامت حدود ۲ سانتی متر باز کنید و با لیوان یا چاقوی مخصوص برش بزنید و با فاصله روی سینی بچینید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه در فر بماند.
بیسکویت داغ را با کره، عسل و مربا سرو کنید.

طرز تهیه بستنی یخی رژیمی خوشمزه با میوه ( 46 )

 

 

طرز تهیه بستنی یخی موز و تمشک
مواد لازم برای ۳ یا ۴ بستنی :
یک دوم فنجان ماست
یک فنجان تمشک
یک عدد موز
یک قاشق غذاخوری عسل

 

دستورالعمل :
همه این مواد را داخل همزن و یا غذا ساز بریزید و آنها را مخلوط کنید تا زمانی که به یک مخلوط روان و یکدست تبدیل شوند.

این مخلوط را داخل قالب و یا لیوانهای کاغذی دست دار بریزید و حداقل ۶ ساعت آن را در فریزر بگذارید . اگر لیوان کاغذی دسته دار ندارید قبل از اینکه مخلوکاملا" یخ بزند و سفت شود یک چوب بستنی داخل آن بگذارید.

اگر در هنگام درآوردن بستنی ها از داخل قالب یا لیوان کاغذی دچار مشکل شدید ، کمی آب گرم روی سطح خارجی آنها بریزید تا بستنی ها را حت تر خارج شوند.

برای درست کردن بستنی یخی فقط به این ترکیب اکتفا نکنید شما می توانید با ترکیب انواع مواد ، بستنی دلخواه خود را تهیه کنید. کمی خلاقیت از خود نشان دهید و از انواع میوه های تابستانه مثل هندوانه و هلو و حتی پودینگهای خانگی برای درست کردن بستنی یخی دلخواهتان استفاده کنید.

" زهد و معرفت حضرت فاطمه الزهرا ( س ) " :

Image result for ‫تصویر گل سرخ‬‎

  

زنان مهاجر و انصار به فاطمه زهرا(س) عرض کردند: ای دختر رسول خدا، چگونه
صبح کردی؟ حضرت زهرا(س) فرمود: به خدا سوگند صبح کردم در حالی که از
طعم ناگوار میوه دنیای شما سخت متنفر و بیزارم.(1) ابن عباس نقل کرده است؛
از امیرالمؤمنین(ع) شنیدم که فرمود: یک روزرسول اکرم(ص) برفاطمه(س)
وارد شد، و دید آن حضرت محزون و غمگین است.
حضرت ازاو پرسید: ای دخترم! اندوه وپریشانی تو از چیست؟حضرت فاطمه(س)
عرض کرد: ای پدر! به یاد آوردم روز محشر و توقف مردم را در آن روز، در حالی که
همه برهنه‌اند.
پس وای از آن روزی که در پیشگاه خداوند زشتی‌های انسان آشکار گردد و انسان
به وسیله آن زشتی‌ها رسوا شود.(2)
____________________
1- بحارالانوار، ج 43، ص 161
2- همان، ج 8، ص 303
 

" دروغ گفتم؛ خواستم بخندید " :

 

دروغ سیزده

                       
 
 دروغ اول آوریل، دروغی است که در برخی از کشورهای اروپایی رایج است
 و حالا چند سالی است میان ایرانی‌ها بدجوری باب شده‌است. اما این دروغ عجیب از کجا آمده است ؟
 
                      
 

مجله مهر: «دروغ گفتم خواستم بخندید» به همین سادگی و با همین دلیل ابتدایی می‌شود یک دروغ عجیب و غریب سرهم کرد و حداقل تا ۲۴ ساعت یک موج راه انداخت. موجی که ممکن است انرژی زیادی داشته باشد و حتی گاهی خطرناک هم شود اما بعد از اینکه در زمان کوتاهی خبر دروغ همه جا را به هم ریخت، صاحب دروغ در چشم مخاطب زل بزند و با یک لبخند بگوید: «دروغ گفتم».

دروغ اول آوریل هم از آن دروغ‌هاست که تاکنون ماجراهای زیادی داشته و بلواهای زیادی را به پا کرده‌است و سالهاست به دلیل نزدیکی ماه آوریل با سیزدهم فروردین‌ماه این رسم غربی ایرانیزه شده و به «دروغ سیزده» تبدیل شده‌است. در چندسال اخیر نیز دروغ سیزده بین برخی روزنامه‌نگاران و مطبوعاتی‌ها حسابی محبوب شد تا با اخبار کذب خود چندساعتی به مخاطبانشان بخندند.

هرکی راستشو بگه احمقه!

از پیشینیه این دروغ همه‌گیر اطلاعات زیادی دقیقی در دسترس نیست اما عده‌ای معتقدند زمان شارل نهم یکی از پادشاهان فرانسه یعنی حدود ۴۰۰ سال پیش زمان اصلاح تقویم جشن‌های سال نو از اول آوریل یعنی اول بهار به اول ژانویه منتقل شد. این اقدام مخالفان زیادی داشت که همچنان اصرار داشتند اول آوریل به دید و بازدید عید بروند که دوستان آشنایان به این افراد که همچنان به عیددیدنی اول آوریل اصراد داشتند «احمق‌های آوریل» می‌گفتند. در این رسم عجیب و غریب نیز یک دروغ بزرگ مطرح می‌شود که اگر صاحب دروغ حقیقت را قبل از شب فاش کند به او نیز «احمق آوریل» گفته می‌شود.

برداشت ماکارونی تازه از درخت!

در طول تاریخ دروغ های شاخدار زیادی در روز آوریل در رسانه‌ها  گفته شده‌است که مخاطبان زیادی را سرکار گذاشته‌است. در سال ۱۹۵۷ شبکه «بی‌بی‌سی» فیلمی با عنوان «فصل برداشت اسپاگتی» پخش کرد که کشاورزان از درخت اسپاگتی تازه می‌چیدند. این گزارش کاملا دروغ باعث شد مخاطبان زیادی با این شبکه تماس بگیرند و خواهان اسپاگتی تازه شوند.

الِکی میگه!

هرساله اخبار ماه آوریل با وسواس مردم دنبال می‌شود و با شنیدن هر خبر امکان کذب بودن آن را می‌دهند. اما بالاخره گاهی هم حدسیاتشان با شکست روبرو می‌شود. به طور مثال وقتی دونالد ترامپ اعلام کرد که می‌خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود. عده‌ای سرخوشانه تصور می‌کردند که این حرف تنها یک شوخی احمقانه ماه آوریل است. اما در نهایت ترامپ نه تنها نامزد انتخابات شد بلکه در حال حاضر شخص اول ایالات متحده آمریکا نیز هست.

فرمان آتش بس هیتلر در بحبوحه جنگ جهانی!

دروغ‌های آوریلی یا «دروغ سیزده»‌نیز در کشورما به خصوص در چندسال اخیر حسابی باب شده‌است. پیش از این نیز این دروغ در جراید باب بود. به طورمثال «اسماعیل مدبر» از روزنامه‌نگاران سرشناس ایرانی است که درباره این دروغ در جراید ایران می‌گوید:«ما در شماره ۱۳ فروردین ۱۳۲۲، روزنامه «نبرد» را یک پارچه به صورت دروغ درآوردیم. یکی از این دروغ‌ها نطقی از هیلتر بود که در آن بحبوحه جنگ، دستور آتش بس می‌داد تا دروغ شیرینی باشد. بعد هم یک دروع آزاردهنده گفتیم که بساط سیزدهمین روز نوروز را به هم ریخت. دروغ خبر فوت «حاج محتشم السلطنه» رئیس مجلس وقت که چون بین مردم کوچه بازار محبوب بود همه برای مراسم تشییع جنازه‌اش راهی خانه‌اش شدند.

برج میلاد کج است!

اما «دروغ سیزده» در چندسال اخیر حسابی در مطبوعات داخلی هم دردسرساز شده است. روزنامه شرق در سال ۱۳۸۴ دروغی گفت که نیمی از شهر را به هم ریخت. این روزنامه در صفحه اول خود نوشت:«برج میلاد در آستانه سقوط» و با فونت ریز و غیرقابل دیدی نوشته شده بود کلی محتویات این صفحه دروغ سیزده است. اما کار از کار گذشته بود و عده زیادی برای دیدن این کجی به پای برج میلاد رفتند.

واحد اداری علی دایی در برج میلاد!

در سال ۸۷ نیز دوباره دروغ سیزده دست به دامان برج میلاد شد تا خبرتازه ای بسازد. این بار فروش واحدهای اداری برج میلاد در طبقات فوقانی که علی دایی نیز دو واحد از آنها را خریداری کرده است. این خبر به یکباره سوال اول خبرنگاران از شهردار تهران شد که آقای قالیباف اعلام کرد این برج هیچ واحدی اداری و تجاری در طبقات فوقانی ندارد و همه این ها شوخی های سیزده یک طنزپرداز بوده است.

مخاطبان وبلاگ شما کجا ایستاده اند؟

سایت وبگذر که یک سایت اینترنتی است که خدمات نصب کنتور روی وبلاگ ها را ارائه می دهد اعلام کرد که یک سرویس جدید به کاربران خود ارائه خواهد کرد که با آن کاربران می توانند محل تقریبیبازدید کنندگان از وبلاگ های خود را ببینند. بر طبق دروغ سایت وبگذر قرار بود این سرویس از روز ۱۵ فروردین ارایه شود از روز ۱۵ فروردین کاربران به وبگذر هجوم بردند تا از این امکان استئنایی باخبر شوند که با یک مربع صورتی که روی آن نوشته شده بود «سیستم ردیابی کاربر» روبرو شدند. بعد از کلیک بر روی آن صفحه جدیدی باز شد که نوشته شده بود: «این مطلب دروغ سیزده (۱ آوریل)  سایت وبگذر بوده است و امکان شناسایی ماهواره‌ای آدرس در عمل غیر ممکن است. با خیال راحت به وبگردی خود ادامه دهید!»

ماست مالی به اسم دروغ سیزده!

بعد از باب شدن دروغ سیزده در مطبوعات و رسانه‌ها عده‌ای از چهره‌ها نیز تصمیم گرفتند که از خودشان دروغ سیزده در بیاورند تا به خیال خودشان مخاطبان را سرگرم کنند. عده‌ای هم بعد از افشای خبر و یا حرفی که از زدن آن پشیمان شدند ادعا کردند که یک شوخی سیزده بیشتر نبوده و دماغ سوخته خریدارند.

 

" خبرگزاری مهر "

کیک بهارنارنج و پرتقال,ساده و خوشمزه( 45 )

 

 

مواد لازم کیک بهارنارنج و پرتقال:
آرد  150 گرم
شکر 150 گرم
بیکینگ پودر  2 قاشق چایخوری
آب پرتقال 1 پیمانه
پوست پرتقال رنده شده 2 قاشق چایخوری
پوست لیمو رنده شده 1 قاشق چایخوری
عرق بهارنارنج 4 /1 پیمانه
وانیل 2 /1 قاشق چایخوری
تخم مرغ 6 عدد
کره 100 گرم

 

طرز تهیه کیک بهارنارنج و پرتقال :
تخم‌مرغ ها را بشکنید، زرده و سفیده آنها را جدا کنید و هر کدام را در کاسه ای بریزید. به کاسه زرده‌ها شکر اضافه کنید و مخلوط را با همزن بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود.

حالا وانیل و بیکینگ پودر را به زرده‌ها افزوده و هم بزنید. در آخر کره را حرارت دهید تا آب شود، سپس به زرده‌‌ها اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

سفیده را هم با همزن برقی هم بزنید تا خوب پف کند. وقتی سفیده‌ها خوب پف‌دار و سفیدرنگ شدند مخلوط زرده را به آن اضافه کرده و با لیسک مخلوط کنید.

حالا نوبت اضافه کردن مایعات است. آنها را که به مواد کیک اضافه کردید، پوست لیمو و پرتقال رنده شده را هم به مواد بیفزایید و خوب هم بزنید. فر را با درجه 175 درجه سانتی‌گراد گرم کنید، سپس آرد را کم‌کم به مایه کیک اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید.

قالب را چرب کرده و کمی آرد به ته و دیواره‌ها بپاشید.که کیک به قالب نچسبد مایه کیک را در قالب ریخته و در فر بگذارید. بعد از نیم ساعت تا 45 دقیقه که کیک پخت و رویه آن طلایی رنگ شد، قالب را بیرون آورید تا از حرارت بیفتد،  سپس آن را در ظرف مورد نظر گذاشته ، سرو کنید.

طرز تهیه شیرینی نان برنجی( 44 )

 

مواد لازم:


۳۵۰ گرم آرد برنج

۹۰ گرم پودر قند

۴ /۱ پیمانه گلاب

۱۴۰ گرم روغن جامد

 ۱ عدد تخم مرغ (زرده و سفید جدا)

تخم خرفه به مقدار لازم

 

طرز تهیه:


۱. ابتدا روغن را در کاسه مناسبی ریخته و با چنگال بزنید تا نرم شود. سپس پودر قند را اضافه کرده و با همزن بزنید. بعد از مخلوط شدن روغن و پودر قند، زرده تخم‌مرغ را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید.سفیده تخم مرغ را نیز به صورت جداگانه آن قدر بزنید تا سفت شود.


۲. سپس همراه با گلاب به مخلوط روغن، پودر قند و زرده اضافه کنید. آرد برنج را هم کم‌کم بریزید و مرتب هم بزنید تا به شکل خمیر درآید.


نکته:با توجه به اینکه این خمیر معمولا نسبت به دیگر خمیرها شل است، بهتر است آن را در کیسه پلاستیکی ریخته و از شب تا صبح یا حتی ۲۴ ساعت کناری بگذارید تا استراحت کند.روی یک سینی بزرگ یا پیشخوان آشپزخانه مقداری آرد بپاشید و خمیر را با وردنه روی آن باز کنید؛ به صورتی که قطر خمیر ۵/۱ سانتی‌متر شود. سپس آن را با قالب های مخصوص، قالب بزنید. راه دیگر، استفاده از دست است؛ به این ترتیب که خمیر را با دست شکل داده و در صورت دلخواه روی آن نقش بیندازید. سپس روی هر کدام مقداری تخم‌خرفه بریزید.


۳. خمیرهای شکل داده شده را در سینی فر بچینید و فر را با حرارت ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ دقیقه روشن کنید. بعد از این مدت، سینی را خارج کرده و تا زمان سرد شدن کامل نان برنجی ها صبر کنید.