اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

قند پارسی سنددار می‌شود

   

                   

تدوین سند ملی خط، زبان و ادبیات فارسی در چارچوب تحقق نهمین راهبرد کلان نقشه جامع علمی کشور، در دستور کار اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت. با تدوین این سند هر سازمانی نسبت به اهداف و وظایف خود در حوزه خط، زبان و ادبیات فارسی آگاه می‌شود و سیاست‌های آموزشی زبان فارسی در خارج از کشور نیز مشخص می‌شود.

 

به گزارش جام جم، جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور هر دو هفته یکبار سه شنبه ها برگزار می شود که بر اساس نقشه جامع علمی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب اسناد و سیاست هایی در زمینه های علمی و فناوری کشور می پردازد و نقش هماهنگ کننده دستگاه های اجرایی کشور را ایفا می کند.

آن طور که خبرگزاری صدا و سیما گزارش داده، منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی با تشریح دستور جلسه روز گذشته اعلام کرد: این جلسه به گزارش تدوین پیش نویس سند ملی گسترش زبان فارسی اختصاص داشت.

سازمان های مرتبط با سند

او با بیان این که آقای دکتر حدادعادل و همکارانشان گزارش خوبی را درباره سند خط، زبان و ادبیات فارسی ارائه کرده اند، بیان کرد: نهمین راهبرد کلان نقشه جامع علمی کشور به تکلیف ستاد درباره گسترش زبان فارسی پرداخته است و دستگاه های بسیار زیادی در این سند ذی نفع هستند.

دستگاه های مهمی از جمله بنیاد سعدی، جامعه المصطفی، سازمان صدا و سیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای عالی مرکز ملی فضای مجازی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی همکاری می کنند که در این جلسه مقامات ارشد هر یک از این دستگاه ها حضور داشتند.

کبگانیان با اشاره به آسیب هایی که زبان فارسی را تهدید می کند، تاکید کرد: مطالبی که در تبلیغات و جامعه می شنویم و زبان هایی که در بحث های علمی، فناوری و صنعتی استفاده می شود نگران کننده است. از این رو تلاش می کنیم تا انتهای پاییز پیش نویس سند خط، زبان و ادبیات فارسی را تهیه کنیم و در ادامه بتوانیم این سند مهم را نیز جزو اسناد مصوب و قابل رصد کشورمان داشته باشیم.

یک سند داخلی و یک سند خارجی

اما برای اطلاع از جزئیات این سند سراغ محمدرضا دربندی، معاون بین الملل بنیاد سعدی رفتیم. او دراین باره به خبرنگار جام جم گفت: ما دو سند مهم برای تدوین داریم؛ یکی سند زبان فارسی به معنای عام که جنبه داخلی دارد و در آن حدود 12 سازمان و نهاد حضور دارند و مدیریت آن با فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. همکاران فرهنگستان زبان و ادب فارسی به کمک این 12 سازمان یک پیش نویس را آماده می کنند و در صورت قطعی شدن برای تصویب تحویل شورای عالی انقلاب فرهنگی می دهند.

او ادامه داد: سند دوم، مربوط به گسترش و ترویج زبان فارسی در خارج از کشور است که مسئولیت آن برعهده بنیاد سعدی است. چون بنیاد سعدی تنها نهاد رسمی مامور برای آموزش، گسترش و ترویج زبان فارسی در خارج از کشور است.

معاون بین الملل بنیاد سعدی درباره روند نگارش سند دوم چنین توضیح داد: برای تحقق و شکل گیری این سند 12 منطقه را در سطح جهان مشخص کردیم. مثلا منطقه هایی مانند آمریکای جنوبی، اروپای غربی، اروپای شرقی، شبه قاره هند و جهان عرب را در نظر گرفتیم. براین اساس 12 شورای راهبردی تعیین کردیم که اعضای آن افرادی هستند که تازه از محل خدمت خود برگشته اند. این افراد شامل استادان زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور، استادان حوزه بین الملل، سفرا، رایزنان فرهنگی و کارشناسان هستند و در جلسات خود روی چهار مولفه فرصت ها و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف بحث می کنند و اطلاعات میدانی خود را در خارج از کشور ارائه می دهند. در نهایت بعد از این، بارش اطلاعاتی کارشناسان اطلاعات را جمع آوری می کنیم تا بتوانیم سند خط، زبان و ادبیات فارسی را در خارج از کشور تصویب کنیم.

دربندی تاکید کرد: سند اول که جنبه عام و داخلی دارد بعد از جمع بندی همه سازمان ها باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد، اما سند دوم که برای تدوین سیاست های خط، زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور است با تصویب بنیاد سعدی ابلاغ خواهد شد و نیازی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد.

کارکردهای تدوین سند

شاید برای شما که این گزارش را خوانده اید یا فقط تیترش را می خوانید این پرسش به میان بیاید تدوین این سندها چه کارکردی دارد و اصلا به چه درد می خورد. محمدرضا دربندی معاون بین الملل بنیاد سعدی در پاسخ به این پرسش به «جام جم» گفت: وقتی سند تدوین شود، هر سازمانی نسبت به اهداف و وظایف خود در حوزه خط، زبان و ادبیات فارسی آگاه می شود. مثلا وزارت آموزش و پرورش باید آن سیاست ها را در کتاب های آموزشی اعمال کند، وزارت علوم باید آن را در کتاب های دانشگاهی لحاظ کند و صدا و سیما باید آن را در ساخت برنامه هایش مدنظر قرار دهد.

   جام جم  -سجاد روشنی - فرهنگ و هنر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد