اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

" گرم شدن هوا در آخرالزمان " :

 

 امام حسن عسگری (ع) فرمودند: اذا ظهر الماء علی الأرض(67) یکی از نشانه های ظهور حضرت مهدی (ع) آن است که آب بر زمین بالا بیاید و این امر، سبب آن می شود که بسیاری از زمینهای جهان بزیر آب فرو می رود، و اتفاقا در اوائل سال 2002 این خبر در اخبار سراسری پخش شد که بر اثر بالا آمردن دریاها کشور ایرلند در دهها سال آینده، کاملا بزیر آب فرو خواهد رفت و دیگر کشوری بنام ایرلند در جغرافیا وجود نخواهد داشت، و تمام اینها بر اثر گرم شدن کره زمین و ذوب شدن تدریجی یخهای قطب شمال و قطب جنوب می باشد.

و اکنون به این حدیث که درباره گرم شدن هوا در آخرالزمان اشاره دارد توجه کنیم. قال: سمعت الرضا (ع) یقول هذا الامر بئوح، قال فلم ادر ما البئوح فحججت، فسمعت اعرابیا یقول: هذا یوم بئوح فقلت له: ما البئوح؟ فقال: الشدید الحر در حدیثی که از امام رضا (ع) بدست ما رسیده، بر موضوعی بسیار مهم دلالت دارد. یکی از علاقمندان به آن حضرت گفت شنیدم که امام رضا فرمودند قبل از ظهور یعنی در آخرالزمان، گرمای شدید همه جا را فرا می گیرد، و آن حضرت گرما را به مکان خاص مشخص ننموده است به این معنا است که زمین را گرمای شدید فرا خواهد گرفت چند سالی است که هر چند روز یک بار، می بینیم که رادیو و تلوزیون و روزنامه ها، بطور مرتب و پی در پی، از گرمتر شدن کره زمین گفته می شود،

و همواره کارشناسان در این باره چیزهای تازه تری می گویند و علل مختلفی را برای آن ذکر می کنند ولی آنچه که مسلم است گرمای شدید در حال افزایش و طولانی شدن مدت آن در سال، همواره بیشتر می شود و حقیقت گرما برای مردم دنیا در همه جا بخوبی احساس می شود و زیست شناسان از تاثیرات مخرب گرما بر اکوسیستم طبیعت، همواره مواردی را متذکر می شوند. آنچه که مهم است و ذهن هر شیفته و خردمندی را جلب و متوجه آن می شود، همین جمله از امام رضا (ع) که در هزارو سیصد سال پیش بیان شده، و از گرمای شدید در آخر الزمان خبر می دهد.

آن شنونده که این گفتار را از امام شنیده، او بخوبی متوجه معنا و مفهوم آن نشد ولی این ما هستیم که بهتر از آن شنونده، معانی واقعی کلام آن حضرت را می فهمیم چون اکنون ما هستیم که این گرما را حس می کنیم و جنجال بحث مفصل آن را بطور مرتب می شنویم و از حقیقت آن گفتار و این گرما آگاه هستیم. آیا ممکن است گرمای آتشفشانی را که مواد مذاب و گداخته و آتش از آن فوران میکند، از فاصله بسیار زیادی احساس کنیم؟ هرگز - چون آن گرما هر چه باشد تا فاصله معین و تا حدودی که می توان گرمای آن را احساس کنیم و نه بیشتر.

آیا می توان گرمائی را حس کنیم که فردا و یا روزهای آینده آن آتش برافروخته میشود، امروز آن را حس کنیم؟ هرگز و هرگز - تا چه برسد به هزار و سیصد سال بعد از بیان این گفتار، وضعیتی پدید آید که گرما همه جای زمین را فرا گیرد. بزرگان دین و آئین ما، از آخرالزمان برای مردم زمان خود سخن بسیار گفته اند و تعریف و توصیف بسیار نموده اند و بیشتر اوضاع و احوال این زمان را برای مردم، گوشزد کرده اند و در واقع هشدار باشی نیز برای ما هم هست.

و یکی از آن پیش بینی ها که اکنون به حقیقت پیوسته، همان است که حضرت رضا (ع) وقتی که درباره ظهور حضرت مهدی (ع) تعریف می نمود، می گویند که قبل از آن، گرمای شدید و طولانی مدت، همه جا را فرا می گیرد. شاید کسی بپرسد چگونه؟ مگر طبیعت و نظام آن بر هم می خورد؟ بله ما امروز شاهد ویرانگری در طبیعت و اکوسیستم آن می باشیم و هر روز بر خطرات و آلودگی آن افزوده می شود.

پیش بینی کردن و به حقیقت پیوستن، بسیار مهم است و کاری است الهی، و این کار، تنها از برگزیدگان خدا بر میاید. و حرف آخر این است که ما عرض کنیم، ای رضا پیامت را که گفته بودی شنیدم و گرمائی را پیش بینی نمودی، اکنون حس می کنیم، آقاجان از خدا بخواه که در این وضعیت و شرایط زود گذر دوره آخرالزمان، ایمان ما را حفظ و مصون بدارد، و از شر آفت هوسها و بی بندوباری در امان بدارد، و چشم ما را به جمال حضرت مهدی (ع) روشن بگرداند. به امید آن که یاری از یاران خوب آن حضرت باشیم.(68)

اختلال در وضع طبیعت و اوضاع مردم در آخرالزمان

علی (ع) درباره آخرالزمان و نشانه های نزدیکی ظهور حضرت مهدی (ع) سخنان بسیار دارد و یکی آنها که اینک میخوانید اهمیت بسیاری دارد و هر چند که این حدیث از نظر علمی، احتیاج به تحقیق بیشتری دارد ولی ما چاره ای جز خلاصه گفتن نداریم. قال امیر المومنین (ع) بین یدی المهدی، موت احمر. و موت ابیض و جراد فی حینه و جراد فی غیر حینه کالوان الدم: فاما الموت الاحمر فالیسف و اما الموت الابیض الطاعون (در نزدیکی ظهور حضرت مهدی (ع) وضع بگونه ای میشود که مرگ سرخ و مرگ سفید، همه جا را فرا می گیرد و همچنین، پایدار شدن ملخها در وقت و فصل خود، و نیز در غیر وقت و موقع خود، ملخهای سرخ رنگی منتشر میشود. و اتفاقا در اول زمستان 1383 انبوه ملخهای فراوانی به شهر قاهره حمله کردند و تمامی مدارس و کارخانجات و دائر و فروشگاهها چند روز تعطیل شد و این ملخها که متمایل به رنگ سرخ بودند در زمانی به این شهر حمله کردند که واقعا فصل یورش ملخها در زمستان تا کنون نبوده.

مرگ سرخ:

مرگهای خونین بتوسط قتل و کشتارها و مرگ سفید: مرگها طاعونی است علی (ع) پیش بینی میکند که در آخرالزمان، مرگها فراوان میشود، چه آنهائی که در قتل و نزاع و کشتار در جنگها، از بین می روند، و چه آنهائی که به توسط وباهای میکروبی و تازه پدید آمده، از بین می روند، و امروز می بینیم که آفتهای میکروبی مثل ایدز و سارس و تب زرده و غیره، هر روز وباهای مدل جدید میکروبی بسیار خطرناک پدید می آید و در بین مردم منتشر می شود و جان میلیونها انسان را در خطر مرگ حتمی قرار میدهد و هر روز به تعداد آمار و ارقام مبتلایان و به این وباهای میکروبی، بصورت وحشتناک، همواره در حال افزایش است و چه بسا در آینده، آفتهای واگیردار دیگری بوجود می آید و جان مردم کشورها را بیشتر تهدید کند.

وباهای مدل جدید و مسری و لاعلاج، یکی پس از دیگری، در بین مردم منتشر میشود و بر اثر، آن مرگ و میرها افزایش می یابد و احتمال بسیار دارد که بر طبیعت و موجودات ریز و درشت هم تاثیر بگذارد. آن حضرت از منتشر شدن مرض طاعون اشاره میکند، و اکنون می دانیم که طاعون از بدترین میکروبها شکل میگیرد و انواع آن گوناگون است لذا آن حضرت از این وباهای مسری و خطرناک، از نام طاعون استفاده کرد تا مردم آنزمان بتوانند درک و قبول کنند چون نام این وبای مسری برای همه آشنا بود و اگر آن حضرت از ایدز و سارس و غیره سخن میگفت، کسی نمی توانست باور کند و بفهمد چون این چیزها را کسی ندیده و نشنیده است.

آن حضرت پس از آن کشتارهای فردی و جمعی، و آن وباهای مسری، از پیدایش ملخهای انبوه و متمایل برنگ سرخ، اشاره میکند، چه آنهائی که در فصل خود و موقعیت های جغرافیائی خاص، طبق معمول گاهی پدیدار و منتشر میشوند و چه آن ملخها و آفت دیگر که در غیر فصل خود و در غیر موقعیت های جغرافیائی که سابقه در آنجا نداشته، بوجود می آیند. و همه اینها از بر هم خوردن شرایط طبیعی در این زمان را می رساند، آمار مبتلایان و قربانیان ایدز هر روز بمراتب افزایش می یابد و هجوم بی سابقه حیوانات عجیب و غریب به مزارع و روستاها در اینجا و آنجا شنیده میشود و هر روز خبر تازه ای از نابودی گونه های گیاهی و انقراض حیوانات ریز و درشت از رسانه های گروهی پخش میشود و آلودگی روز افزون، شرایط طبیعی را بر هم می زند و بلایای طبیعی کم سابقه با اشکال مختلف، پی در پی و در همه جا نفوذ میکند و خلاصه این که حوادث ناخواسته بیداد میکند

و حال و روز مردم آخرالزمان هر روز مشکل تر خواهد شد باضافه افزایش و درگیری های سیاسی و نزاعهای قومی و جنگ های ناحیه ای و منطقه ای که همه این ها نتیجه شیطنت و فتنه انگیزی قدرتهای جهان خوار است و آن ها اهداف شومی را برای مردم تمامی جزایر و قارات دارند و هر لحظه احتمال خطر وقوع جنگ جهانی هم وجود دارد و از هر طرف با اشکال مختلف، مردم دنیا در معرض گرفتاری و مرگهای جور وا جور قرار دارند.(69)

کاهش شدید جمعیت در آخرالزمان

در مدت دهها سال گذشته، بر اثر پیشرفت دانش طب و توسعه روز افزون انواع داروها، کار بجائی رسید که میزان مرگ و میرها را به حداقل ممکن برساند و باعث شد تا جمعیت جهان، سیر صعودی پیداکند و همواره بر تعداد جمعیت جهان افزوده شود و همینطور هم شد تا آنجا که سازمانهای بین المللی ناچار شدند زنگ خطر را بزنند و افزایش جمعیت را همچون انفجاری بزرگ که جهان را تهدید می کند اعلام کردند.

اما در دو دهه اخیر کار برعکس شده و کاهش جمعیت در بیشتر نقاط جهان، سیر نزولی پیداکرده است و می رود تا در چند دهه آینده، کاهش شدید جمعیت، خطر انقراض ملتها و فرهنگ ها را در پی خواهد داشت. در حالی که دانش طب امروز از دهها سال گذشته هم پیشرفته تر و امکانات و تجهیزات، بسیار فرق کرده و مدرنتر شده است ولی حالا چرا وضع این چنین است؟ اگر بخواهیم علت پدیدار شدن این وضع را پی گیری و ریشه یابی کنیم، می بایستی در فرهنگ جدید و تحولات و تغییرات اخلاقی مردم جستوجو کنیم تا بدانیم که چرا وضع اینطور شده است. گذر زمان همچون دریا است و امواج آشفته زیادی دارد و هر روز موجهای مطلاطم آن به یک شکل باقی نمی ماند، اما آنچه که استوار باقی می ماند، خورشید و حقیقت است و این دو، هیچگاه دست خوش تغییرات مردم و بازیچه هوی و هوسها نخواهد شد.

امام صادق (ع) از کاهش شدید جمعیت در آخرالزمان سخن می گوید و در این باره حدیثی نقل می کنیم که بسیار جالب و حائز اهمیت است و اکنون به آن توجه کنیم ولی آنچه که شاید در ذهن افراد کنجکاو خطور کند آن است که بگویند، چرا آن حضرت از افزایش جمعیت در چند دهه پیش، چیزی نگفته اند و تنهابه کاهش جمعیت اشاره نموده اند.

معمولا بزرگواران ما وقتی که درباره چیزی اظهار نظر میکنند، بخصوص درباره اوضاع و احوال آخرالزمان، می بینیم که آنها از امواج متلاطم زمانه و مردم سبک مغزی که بازیچه هوی و هوسها شده اند پیش بینی کرده اند و این هوسها است که مردم را هر روز به یک وضع و حالی در می آورند، و اصل مطلب که پایان و نتیجه کار است، بزرگواران ما حقایقی را بازگو میکنند که گفتار آنها حقیقی است همچون خورشید، استوار و پابر جا است و سخن آن حضرت بر خلاف آنها که در قالب سازمانها و نهادهای بی المللی، دیروز با صدای بلند رادیوها می گفتند جمعیت افزایش یافته، خطر انفجار، آهای مواظب باشید، ولی وقتی که امروز، سیر نزولی پیدا کرده و فرهنگها و ملت های متمدن در خال فروپاشی و در خطر انقراض قرار گرفته اند، می بینیم که آنها ساکت شدند و خودشان هم در گرداب قطع نسل قرار گرفته اند و سکوت مرگبارشان خاموش شده است،

ولی امام صادق (ع) بدون در نظر گرفتن هیاهو و جنجال و حرفهای دیروز آنها، بلکه از آخرین وضعی که در نزدیکی ظهور، پیدا می شود اعلام نظر می کنند و غوغا گران بدون در نظر گرفتن شرایط دیگر، سر و صدا کردند و امروز بدون نتیجه، ساکت شدند ولی آن حضرت بدون در نظر گرفتن شرایط دیگری که توسعه فساد و رواج فحشا است که بر علم و عقل غالب می شود آن حضرت خیلی آرام و بی سر صدا، نتیجه کار و آخر خط را بازگو می کند، سخن او همچنین حقیقت خورشید، می درخشید و دستخوش تفاوت اوضاع سیر صعودی و سیر نزولی چند دهه آنها نمی شود همچنین کوهی استوار که بادها او را نمی لرزاند.

امام صادق (ع) درباره نزدیکترین زمان به ظهور حضرت مهدی (ع) اشاره می کند و سالهای آینده، با این نشانه ها و علائم، بیقین که به زمان ظهور نزدیکتر است، و آنزمان که رشد جمعیت در حال افزایش بود، فاصله زمانی آن بیشتر است، پس علائمی که از ظهور بیان میشود، به نزدیکترین زمان ممکن به ظهور آن حضرت است و حوادثی را مطرح میکند حتما چون علامت های راهنمائی که در کنار جاده ها نصبت شده، همواره به ما اختار می کنند که زمان رسیدن به مقصد در حال نزدیکتر شدن است.

سمنا اباعبدالله (ع) یوقول: لایکون هذا الامر حتی یذهب ثلثا الناس، فقیل له: فاذا ذهب الناس فما یبقی؟ فقال (ع): اما ترضون ان تکونوا الثلث الباقی؟ عده ای گفتند که شنیدیم امام صادق (ع) درباره آخرالزمان فرمودند که حضرت مهدی ظهور نمی کند تا اینکه سه چهارم مردم از بین بروند، اما آنها با تعجب پرسیدند پس چیزی باقی نمی ماند؟  آن حضرت فرمودند: آیا نمی خواهید که شما از بقیه مردم باقی ماند بوده باشید؟ اگر بخواهیم حقیقت گفتار امام صادق (ع) را خوب بدانیم، می بایستی تحولات و اوضاع حاکم بر جهان را با دقت، زیر نظر بگیریم و ببینیم که امروز چه فرهنگی بیشتر میان مردم در حال رواج و گسترش است که این وضعیت کاهش روز افزون جمعیت را پدید آورده است تا پس از آن، بفهمیم که این سخن آن حضرت تا چند درصد، اکنون به حقیقت پیوسته است.

در زمان حاضر و سالهای آینده اغلب کشورهای جهان با کاهش جمعیت روبرو هستند و در آینده، این کاهش با سیر نزولی در صد بیشتری مواجه خواهد شد، و کاهش جمعیت به این معنا است که مرگ و میر افراد، بیشتر از آنها است که متولد می شوند اینک می بینیم که خیلی از کشورهای جهان، با کاهش جمعیت مواجه هستند و چند کشوری هستند که رشد جمعیت دارند ولی آنچه که مسلم است، آنها نیز در سالهای آینده از میزان رشد افزایش جمعیت آنها کاسته خواهد شد و سپس، آنها هم با کاهش مواجه خواهند شد.

علل این کاهش جمعیت را در جهان می بایستی در فرهنگ جدیدی که بر دنیا حاکم می شود و همه جا به یک وضع در می آید و تمامی آداب و سنن و فرهنگ ها، در حال افول و زمال است تا جائی است تا جائی که آنها کاملا ریشه کن شوند و دیگر یاد و یادگیری از آنها بر جای نماند و آثار تمامی آنها محو خواهد شد و تنها یک فرهنگ جدید، باقی می ماند و آن فرهنگ ابتذال است و بی بند و باری فساد و فحشا، دنیا را فرا می گیرد همانگونه که پیامبر گرامی و ائمه معصومین (ع) از رواج فساد و گسترش فحشاء در آخرالزمان، سخنان بسیاری گفته اند، و بهترین آداب و رسوم جامعه که سنت ازدواج است از بین می رود و هیچکس برای ازدواج، ارزشی قائل نمی شود.

زنان هوس باز به مردان دل نمی بندند و مردان، به زنان بد بین و بی اعتماد می شوند و نه دین می ماند و نه ایمان.... و خلاصه مطلب آن است که بقدری فساد و فحشا و مخلفاتش زیاد می شود که دو سوم جمعیت از بین می روند و یک سوم از آنها باقی میماند، اما بقیه چه حال و روزی دارند، بحث آن فصل است و آنچه که از سخن امام صادق (ع) ما باید پند و عبرت بگیریم، این است که ایمان خود را حفظ کنیم و به اصول اخلاقی و اسلامی پای بند باشیم تا ان شاءالله در وقت ظهور آن حضرت، از صالحان و پاکیزه گان و شایستگان باشیم و چه بسا، سعادت نصیب ما شود تا از یاران آن رادمرد حق و حجت خدا باشیم و در آخرت هم به سعادت ابدی نائل شویم. و حداقل باید این را بدانیم که در انتظار ظهور آن حضرت و در آرزوی دیدار مهدی (ع) بودن، بهمان اندازه برای ما اجر و ثواب در صحیفه اعمال ما ثبت خواهد شد.(70)

 

" مرکز اطلاع رسانی غدیر "

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد