جنگ جهانی دوم اسرای آلمانی توانسته بودند 24 ساعت رادیو داشته باشند که هنوز با گذشت سال‌ها همچنان برای آن سالگرد و جشن می‌گیرند و افتخار می‌کنند.

 

آنها تنها توانسته‌بودند تنها 24 ساعت رادیو داشته باشند که وقتی لو رفت، رادیو را از شخص گرفتند و ردش کردند و رفت. در حالی که رژیم بعث اگر رادیو را از کسی می‌گرفت خود شخص و 2 نفر کنار دستش صددرصد به مجازات اعدام محکوم می‌شدند.

اگر یک نفر را با اسلحه می‌گرفتند فقط خودش اعدم می‌شد اما برای بعث رادیو سلاح سیاسی محسوب می‌شد و حداقل 3 نفر مجازات می‌شدند. با این تفاصیل و حضور ستون پنجمی‌ها توانستیم 6 سال رادیو را نگهداری کنیم و با خود به ایران برگردانیم.

 

*پناهگاه رادیو

یوسفی می گوید: 6 ساعت از روز را در محوطه آزاد بودیم می‌توانستیم از سرویس‌های غیر بهداشتی آسایشگاه استفاده کنیم اما برای بقیه روز حاج علی اصغر با استفاده از 4 قطعه فلز و گونی یک حلبی و شلنگ سرویس بهداشتی توانست درست کند که در زیر لگن آن مکانی تعبیه کرده بود برای نگهداری رادیو و تنها افراد قابل اعتماد صبح قبل از باز شدن درهای آسایشگاه به بهانه استفاده از سرویس بهداشتی رادیو را در آنجا در می‌آورد و به اخبار گوش می‌داد و بعد برای بچه‌ها می‌گفت.

فاش نیوز