اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

لزوم باز بودن باب انتقاد از رهبران جامعه

Related image

در یکی از نامه‌هایی که در نهج‌البلاغه هست سیدرضی این طور نوشته است که در جنگ جمل، زمانی که علی(ع) از مدینه حرکت کرد و به طرف بصره می‌آمد، نامه‌ای به مردم کوفه نوشت، آنها را دعوت کرد،
در ابتدای نامه می‌نویسد که من یک گذشته‌ای در دوره خلفای پیشین دارم، هر جور مردم درباره گذشته من فکر می‌کنند، آیا ظالم بودم یا مظلوم، یاغی بودم یا مبغی علیه، هر طور بوده فعلاً درباره اینها بحث نمی‌کنم، ولی امروز مسلمین با من بیعت کرده‌اند.
هر کس که می‌خواهد به یاری من بیاید، بیاید، اما من یک قید و یک شرط با او می‌کنم: نزد من بیاید، اگر دید خوب عمل می‌کنم مرا کمک بدهد و اگر دید بد عمل می‌کنم به من انتقاد و اعتراض کند تا من جبران کنم. (این را می‌گویند نمونه یک حکومت آزادیخواه) (1)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- پانزده گفتار، شهید مرتضی مطهری، ص93

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد