اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

بحر‌العلوم و رد هدیه قرآن جواهرنشان


 
Image result for ‫تصویر قرآن جواهر نشان‬‎


آغامحمد خان قاجار، قرآنى به خط میرزاى تبریزى که خطاط معروفى بود با جلدى که به یاقوت و الماس و زبرجد و سایر سنگ‌هاى گرانبها تزئین شده بود به رسم هدیه برای آیت‌الله العظمی بحرالعلوم(1) ارسال کرد. وقتى قرآن را آوردند که به ایشان برسانند، درب منزل را زدند.
با کوبیدن حلقه در، بحرالعلوم خود پشت درب منزل آمد و در را باز کرد، در حالى که دست مبارک آن بزرگمرد بالا و قلم به دستشان بود. خطاب به آنان فرمود: چه کار دارید؟ گفتند: حضرت سلطان، قرآنى براى شما فرستاده‌اند.
 
استاد نگاهى به جانب قرآن کرد و گفت : این زینت‌ها و دانه‌ها چیست که بر جلد آن نصب شده است؟ عرض شد: اینها سنگ‌هایى گرانبهاست که جلد قرآن را با آنها تزئین کرده‌اند.
گفت: چرا بر کلام خدا چیزى آویخته‌اید که باعث زندانى شدن و تعطیل آن مى‌‌شود؟ آنها را از جلد قرآن جدا کنید و بفروشید و قیمت آن را میان مسکینان قسمت کنید.
عرض کردند: قرآن را که با خط خطاطى معروف است و ارزش زیادى دارد قبول فرمایید. گفت: قرآن را هرکس آورده نزد او باشد و آن را تلاوت کند. این را فرمود و در منزل را بست. 

* فوائد الرضویه، عباس قمی، ص ۴۰۶؛  دیدارباابرار (سیدبحرالعلوم؛ دریای بی‌ساحل)،
نورالدین علی‌لو ،ص ۲۷.
-----------------    
1- سید محمدمهدی بحرالعلوم (۱۱۵۵ـ۱۲۱۲ق)، از مراجع تقلید و عهده‌دار ریاست عامه شیعیان در قرن دوازدهم و سیزدهم هجری قمری. بحرالعلوم از مشاهیر علمای امامیه در قرن دوازدهم بود و در علوم مختلفی چون فقه، اصول، حدیث، کلام، تفسیر و رجال تبحر داشت. او از شاگردان وحید بهبهانی و میرزا محمد مهدی خراسانی است. خراسانی او را به سبب مقام شامخ علمی‌اش، بحرالعلوم خواند. این لقب که پیش از آن به کسی اطلاق نشده، بعدها عنوان خاندان وی شد که تا امروز به آن شهرت دارند.
نظرات 3 + ارسال نظر
دخت چاهو پنج‌شنبه 10 اسفند 1396 ساعت 12:29 http://chahugharbi.parsiblog.com

لینک شدین

دخت چاهو پنج‌شنبه 10 اسفند 1396 ساعت 12:37 http://chahugharbi.parsiblog.com

وبلاگمو به اسم چاهوغربی بنویسین من چاهوشرقی نیستم ممنون خواهر

دخت چاهو پنج‌شنبه 10 اسفند 1396 ساعت 12:43 http://khaharaneh1.parsiblog.com

راستی پرسیدین اهل کجایین قشم هستم...یه وبلاگ دیگه هم داشتم ممنون میشم اون رو هم لینک کنین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد