اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

نشانه‎هایی که می‌گویند سنگ کلیه دارید!


 
Image result for ‫تصویر سنگ کلیه‬‎
 


  سنگ‌های کلیه رسوبات معدنی کوچک و سختی هستند که همان گونه از نامشان پیداست در کلیه‎‌ها شکل می‏گیرند. آنها به طور معمول از مواد معدنی خاص - 90 درصد از اگزالات کلسیم و 10 درصد از اسید اوریک - تشکیل می‏شوند.
به گزارش «ویمنز هلث»، سنگ‏های کلیه به طور معمول زمانی که میزان حجم ادرار فرد کاهش می‏یابد، یا میزان مواد معدنی سنگ‌ساز موجود در ادرار افزایش می‎یابند، تشکیل می‎شوند، اگرچه برخی افراد نسبت به دیگران در ابتلا به آنها مستعدتر هستند.
در شرایطی که شکل‎گیری سنگ کلیه در مردان اندکی شایع‌تر از زنان است، هر فردی می‎تواند به آن مبتلا شود. دلیل اینکه مردان بیشتر از زنان به سنگ کلیه مبتلا می‎شوند، نامشخص است، اما این شرایط اغلب با رژیم غذایی با محتوای نمک زیاد و کم‌آبی بدن پیوند خورده است.
چند روش برای درمان سنگ‎های کلیه وجود دارند، اما انتخاب بهترین گزینه در نهایت به اندازه و مکان سنگ بستگی دارد. بیشتر سنگ‎های کلیه از طریق ادرار از بدن دفع می‌شوند، اما فرد طی این روند ممکن است شرایط آزاردهنده‌ای را تجربه کند. سنگ‌های بزرگ‌تر با استفاده از دستگاه سنگ‌شکن ضربه‎ای که امواج انرژی را به صورت مستقیم از خارج بدن به سنگ وارد می‌کند، به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم می‏شوند.
متاسفانه برخی افراد برای خرد کردن سنگ‎ها باید چند بار این کار را انجام دهند، زیرا برخی سنگ‎ها می‌توانند 1/5 سانتیمتر یا بزرگ‌تر باشند. سپس، تکه‎های کوچکتر از طریق ادرار یا انجام عمل جراحی و ورود تلسکوپی کوچک درون دستگاه ادراری در شرایطی که بیمار بیهوش است، خارج می‎شوند. در برخی موارد نادر، ممکن است به روش‎های تهاجمی‌تر برای درمان سنگ‎های کلیه نیاز باشد.
اگر با علائم سنگ کلیه آشنا نباشید، ممکن است به راحتی آن را با بیماری‎ها و شرایط دیگر مانند عفونت دستگاه ادراری یا آپاندیسیت ‌اشتباه بگیرید. بدون تردید، روش‎های درمان بیماری‌ها بسیار متفاوت هستند و بر همین اساس است که آگاهی از شایع‌ترین علائم سنگ کلیه اهمیت 
دارد.

درد در ناحیه کمر، شکم، یا پهلو


این شرایط به دلیل آن شکل می‎گیرد که حالب، لوله کوچکی که ادرار را از کلیه‎ها به مثانه انتقال می‌‎دهد، با سنگ مسدود می‌شود. این رویداد می‎تواند احساس درد شدید در اطراف کلیه‎ها (که در میانه کمر واقع شده‎اند) را موجب شود، در شرایطی که این درد می‌تواند به قسمت پایین شکم یا ران‌‎ها نیز گسترش یابد.

درد یا سوزش هنگام دفع ادرار

این شرایط به طور معمول زمانی رخ می‌دهد که یک سنگ از حالب عبور کرده و وارد مثانه می‌‎شود. این رویداد مثانه را تحریک می‌کند و موجب احساس سوزش و درد هنگام دفع ادرار می‌شود.

ادرار خون‌آلود

همانند داخل دهان، دیواره داخلی کلیه‎ها و مثانه حساس هستند. سنگ می‎‌تواند بافت داخلی این اندام‎ها را خراش دهد که به خونریزی منجر شده و این خون در ادرار نمایان می‎شود.

میزان ادرار اندک به رغم احساس نیاز به دفع ادرار

این شرایط زمانی رخ می‎دهد که سنگ از حالب عبور می‎کند. زمانی که این اتفاق رخ می‎دهد، مثانه به واسطه سنگ تحریک می‎‏شود و نیاز مکرر به دفع ادرار در انسان شکل می‌گیرد، حتی اگر نیازی به این کار وجود نداشته باشد.

حالت تهوع و استفراغ
 
اگر حالب به طور نسبی یا کاملا مسدود شده، و از ورود ادرار به مثانه جلوگیری کند، ممکن است با حالت تهوع و استفراغ مواجه شوید. اعصاب روده و کلیه مشترک هستند، و انسداد کلیوی می‎تواند بر دستگاه گوارش تاثیرگذار باشد و حالت تهوع و حتی استفراغ دست بدهد.

تب و لرز

تب و لرز به تنهایی نمی‌توانند نشانه‌ای از سنگ کلیه باشند، اما اگر با علائم دیگر همراه باشند، می‎تواند نشانه‎‏ای از وجود عفونت (سنگ‏ها می‎توانند مکان مناسبی برای رشد باکتری‎ها فراهم کنند) باشد. در این حالت با یک شرایط پزشکی اضطراری مواجه هستیم که باید به سرعت درمان شود. اگر به همراه دیگر علائم شناخته شده سنگ کلیه تب و لرز را نیز تجربه می‎کنید، در کوتاه‏ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. تنها پس از خروج سنگ پزشک قادر خواهد بود تا عفونت را با تجویز آنتی‎بیوتیک‎ها مهار کند.
 


سال هفتاد و هفتم شماره ۲۱۹۷۲
 
سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۷
 
کیهان
 
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد