اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

عواقب کنترل نکردن نفس اماره


Related image


عالم وارسته حضرت آیت‌الله محمد کوهستانی (ره) در جمعی از طلبه‌ها می‌فرمودند: «شما وضع مرا که نگاه می‌کنید شاید گمان کنید این شیخ چیزی نمی‌فهمد و خیلی آدم ساده‌ای است و حال آنکه امکانات رفاهی هر طور که بخواهم برایم آماده است، اما من نمی‌خواهم، چرا که نفس را هر طور عادت بدهید همان گونه پرورش می‌یابد ،

اگر توانستید کنترل کنید، همان جا می‌ایستد ولی اگر نفس را آزاد گذاشتید چموش می‌شود و دیگر نمی‌شود او را کنترل کرد؛ مثلاً اگر امروز بگویم این فرش اتاق من از حصیر یا نمد است، باید تبدیل به قالیچه شود، فردا می‌گویم این قالیچه به درد این اتاق نمی‌خورد،

چرا که بهتر از اتاق است و اتاق باید عوض شود. اتاق را عوض کردم، آن وقت می‌گـویم این قالـیچه‌ها به درد این اتاق نو نمی‌خورد، بایـد قـالی یک تخته باشد و پرده اتاق باید فلان جور باشد و همین طور که اتاق عوض می‌کردم و قالیچه را تبـدیل می‌کردم، عمر شیخ محمد هم در این مسیر تمام شد.(و هیچی عایدش نشد.) پس همین جا نفس را کنترل می‌کنیم تا کِش پیدا نکند، شما باید متوجه باشید که اگر در زندگی ،نفس را کنترل نکنید، گرفتار می‌شوید و تا آخر عمر باید مشغول این کارها باشید.


*عبد الکریم کوهستانی  - کتاب بر قله پارسایی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد