اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

آغاز برداشت موسیر در چهار محال و بختیاری/ عطر موسیر در بازارها پیچید


 

آغاز برداشت موسیر در چهار محال و بختیاری/ عطر موسیر در بازارها پیچید

شهرکرد - خبرگزاری مهر: فصل برداشت موسیر در کوهستانهای چهار محال و بختیاری آغاز شده و موجب پراکنده شدن عطر موسیر در بازارهای این استان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، موسیر جزء خانواده ی سیر و پیاز است، برگ های آن بلند و میان تهی و گل هایش به رنگ سرخ یا بنفش است و پیاز آن در مناطق کوهستانی می روید که از آن ترشی درست می کنند.

ریشه و پیاز گیاه بعد از انجام یک سری اقدامات خاص مورد استفاده قرار می گیرد بدین صورت که آنها را به شکل رشته های بسیار نازک در آورده و در مسیر آب سرد قرار می دهند تا تلخی که در پیاز آن هست از بین برود و آن را در آفتاب خشک می کنند تا به عنوان چاشنی غذایی مصرف شود.

 

مصرف موسیر در فرانسه بسیار رایج است وموسیر نسبت به پیاز برای پخت مناسب تر است و به ویژه برای افرادی که به طعم و بوی پیاز حساس هستند وموسیر نسبت به پیاز شیرین تر و هضم آن نیز آسان تر است.

 

درست است که موسیر شبیه پیاز و سیر است ولی بر خلاف پیاز، گل های آن تخم نمی دهد و دارای پیازچه های زیادی می شود و بر خلاف سیر، بوی مطبوعی دارد و نرم تر از سیر است و زود کوبیده و له می شود.

 

موسیر گونه های زیادی دارد و بهترین آن رنگ قرمز مِسی است که آن را خشک کرده و می سایند و در ادویه و غذا مخلوط می کنند.

 

اغلب قسمت های بالایی برگ دور ریخته می شوند، اما این قسمتها سرشار از ویتامین و قابل استفاده در سالاد هستند وهمچنین می توان آنها را به صورت پخته مصرف کرد.

 

گرد موسیر به غذاها به خصوص سُس های بی مزه طعم خوبی می دهد و طعم غذاها را لذیذتر می کند.

 

 متخصصان تغذیه معتقد هستند وجود موسیر در غذاها موجب تقویت معده می شود و همچنین عمل هضم را آسان می کند

 وموسیر سرشار از ویتامین C، پتاسیم، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است و منبع خوبی از پروتئین محسوب می شود، بنابراین یک سبزی مفید برای سبزی خواران به شمار می آید.

 

موسیر دارای ترکیبات سولفوری مانند آلیل پروپیل دی سولفید و فلاوونوئیدهایی از قبیل کوئرستین است و بررسی ها نشان داده اند افرادی که به میزان زیادی از فلاوونوئیدها مصرف می کنند، شانس پیشرفت سرطان، بیماری های قلبی و دیابت در آن ها کاهش می یابد.

 

از دیگر خواص فلاوونوئیدها، اثرات آنتی باکتریال آن ها می باشد وهمچنین این مواد، دارای خواص  ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد آلرژی هستند.

 

موسیر در حذف سموم از بدن، به کبد کمک می کند همچنین موسیر حاوی ساپونین ها است که این ماده در مهار و کشتن سلول های سرطانی نقش دارد ودارای خواص شفابخش زیادی است که از آن جمله می توان به تولید پروستاگلاندین ها و رقیق نمودن خون اشاره کرد.

 

 مصرف موسیر تأثیر مثبتی بر دستگاه اعصاب مرکزی دارد و سردردهای میگرنی را کاهش می ‌دهد از دیگر خواص موسیر می توان به تقویت قدرت جنسی، افزایش دفع ادرار، التیام‌ دهنده و ترمیم‌ کننده زخم ‌ها و تسکین‌ دهنده التهاب طحال و کبد اشاره کرد.

 

موسیر به سیستم قلبی - عروقی، تنظیم فشار خون و کاهش چربی ‌های خون کمک می ‌کند و از تصلب شرایین جلوگیری می‌ کند.

 

چهار محال و بختیاری به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی و تنوع آب و هوایی دارای انواع مختلف گونه های  گیاهی است و از معدود استانهای کشور است که بیشترین تنوع و پراکنش گیاهی در آن مشاهده می شود.

این گیاهان مرتعی شامل قارچ، کرفس کوهی، کنگر، پرموسیر، کاردی و سریدنگ، تره کوهی، لیباس و گیاهان دارویی شامل زنجبیل، بابونه، آویشن، کاسنی، کتیرا، شیرین بیان، شنگ و ... است.

موسیر یکی از گیاهانی است که به  وفور در استان می روید و دارای پیاز های درشت و کیفیت عالی است.

مردم این استان موسیر را معمولا  خریده و به بیشتر به دوصورت مصرف می کنند.

مصرف بیشتر موسیر در این استان همراه با ماست است و موسیر را بصورت قطعات درشت در ماست ریخته و با کمی نمک مصرف می کنند.

همچنین مردم این استان موسیر را همراه با کرفس کوهی و گیاهان کوهستانی دیگر در تهیه ترشیجات محلی مصرف می کنند.

گیاه موسیر بیشتر در شهرستان کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری  می روید و با رفتن به دشتهای لاله های واژگون این استان می توان گیاه موسیر را در کنار لاله مشاهده کرد.

زمان برداشت موسیر از ابتدای خرداد تا انتهای تیر ماه است. سمت غرب ایران (کنگاور، سیاخ‌دارنگون، صحنه، آشتیان، دشت‌ارژن، کوهرنگ، سپیدان، دیواندره، بروجرد، خمین، یاسوج، نهاوند، خوانسار، هرسین، اراک، دشمن‌زیاری و کوهمره‌سرخی) کشت میشه. به نظرم بهترین موسیر توده کنگاور هست که دارای بیشترین درصد آهن و مس و توده کوهرنگ دارای بیشترین مقدار منیزیم است.

" خبرگزاری مهر "

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد