اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

سراپا اگر زرد و پژمرده‌ایم / ولی دل به پاییز نسپرده‌ایم ...

 

پاییز امد.... - ویسگون


 سراپا اگر زرد و پژمرده ایم
ولى دل به پائیز نسپرده ایم


چو گلدان خالى لب پنجره
پر از خاطرات ترک خورده ایم


اگر داغ دل بود، ما دیده ایم
اگر خون دل بود، ما خورده ایم


اگر دل دلیل است، آورده ایم
اگر داغ شرط است، ما برده ایم


اگر دشنه دشمنان، گردنیم
اگر خنجر دوستان، گرده ایم


گواهى بخواهید، اینک گواه
همین زخم هایى که نشمرده ایم!


دلى سر بلند و سرى سر به زیر
از این دست عمرى به سر برده ایم.

 

دکتر قیصرامین پور


میلاد امام هادی ( ع ) ...... 2


 

شعر ولادت امام هادی(ع)

 

ای هدایت را به معنا جلوه گر
وی امامت از وجودت مفتخر


ای زنسل راد مردی و شرف
ای علی دیگر شاه نجف

 

نام زیبایت علی و عالمی
امتداد نسل پاک هاشمی


ای سرافراز هیاهوی معاد
ای تو جان عالم و جان جواد


شیرهء شیرین جانت کوثری
تو به حق ابن الرضای دیگری


کل قرآن را زبان ناطقی
هشت ساله بر امامت لایقی


ریشهء هر فصل آبادی توئی
سیرت و صورت به حق هادی توئی


ای بلند آوازهء اهل جهان
ای تو جد حضرت صاحب زمان


شد هدایت عبد زیر طوق تو
سینه ها مستانه دارد شوق تو


مثل اجدادت طلوع رحمتی
منبع فیض و علوم و حکمتی


پای تا سر جلوهء زهرا توئی
عشق را در معرفت معنا توئی


ای تو هادی صراط المستقیم
ای به دنبال تو جنات النعیم


ای زیارت جامعه تصدیق تو
درس تو جمع تو و تفریق تو


ای ز جانها بر زبان تو درود
ای کلامت روشنی بخش وجود


ناطق حق هستی و خوش لهجه ای
پیک شادی در مه ذیحجه ای


رهنمای جملهء مردم توئی
وارث فیض غدیر خم توئی


از خم نام تو عالم جرعه گیر
تو علی هستی و از نسل غدیر


عین و لام و یا یعنی اصل دین
یک کلام یعنی امیرالمؤمنین


بی علی بودن عبادت باطل است
کشتی گم کرده راه ساحل است


ساحل جانم تو هستی یاعلی
شاه و سلطانم تو هستی یاعلی

 

 مجتبی صمدی شهاب

میلاد امام هادی ( ع ) ...... 1


 

شعر ولادت امام هادی(ع)

 

دوباره مطلع اشعار من علی جان است
چکیده ی من و طومار من علی جان است


به دانه دانه ی تسبیح کربلا سوگند
که بهترین گلِ اذکار من علی جان است

 

چهار مرتبه مِی می زنم ز جام علی
علی امام من است و منم غلام علی

 

دوباره این کره ی خاک ، با صفا شده است
شبیه عرش خدا شهر سامرا شده است


به قلب ما عجمی ها پر است از شادی
ولادت نوه ی حضرت رضا شده است

 

و باز مرغ دلم پر زده به بام علی
علی امام من است و منم غلام علی

 

سلام حضرت خورشیدِ سامرایی ها
سلام معنی امّید سامرایی ها


تو آمدی و بپا شد بساط جشن و سرور
ولادت تو شده عیدِ سامرایی ها

 

من اهل شهر توام بنده ی مرام علی
علی امام من است و منم غلام علی

 

تو از تبار خودت ، یک کم از عشیره بگو
برای من که نشستم به خاک تیره بگو


چه خوب مدح خودت را برایمان گفتی
بیا و باز هم از جامعه کبیره بگو

 

من از شراب تو مستم ز مدح نام علی
علی امام من است و منم غلام علی

 

قسم به عشق که عشقت نهایت عشق است
که نورِ محضِ تو کارش هدایت عشق است


قسم به پنجره های ضریح شش گوشه ت
که زائر تو مرادش زیارت عشق است

 

تو سفره داری و من بارِ بارِ عام علی
علی امام من است و منم غلام علی

 

شرابِ کهنه ی ذی الحجه در سبوی من و …
زیارت خودِ ساقی شد آرزوی من و …


به نیمه اش که رسیدم تمامِ من شد مست
چه روزهای قشنگی ست ، پیش روی من و …

 

به سامرا و نجف دل دهم به دام علی
“علی امام من است و منم غلام علی”

 

شما مخاطب نعم الامیرهای منی
و روشنایی کلّ مسیرهای منی


ولادت تو پر از برکت است زیرا که
علیّ مطلعِ عید غدیرهای منی

 

به احترام تو شادم به احترام علی
علی امام من است و منم غلام علی

 

اگر چه شادی من بی نهایت است امشب
تمام حاجت من یک عنایت است امشب


دَمِ مُحرّم و قلبم پر است از حسرت
و خواهشم ز تو اذن زیارت است امشب

 

مرا ببر به حرم با گلِ سلامِ علی
علی امام من است و منم غلام علی

 

رضا قاسمی

تمامی نیازهای امت در قرآن موجود است


گل لاله، پادشاه گل‌های بهاری

 

قال‌الامام الباقر(ع): ان‌الله تبارک و تعالی لم یدع شیئا تحتاج الیه الامه الا انزله فی کتابه و بینه لرسوله، و جعل لکن شیئ حدا، و جعل علیه دلیلا یدلّ علیه، و جعل علی من تعدی ذلک الحد حدا»
امام باقر(ع) فرمود: خداوند متعال چیزی را که مورد نیاز این امت است در کتابش فروگذار نکرده و برای رسولش تبیین فرموده است و برای هر چیزی حدی قرار داده، و دلیل روشنی برای آن نهاده، و برای هر کسی که از این حد تجاوز کند، حد و مجازاتی قائل شده است. (1)
‍____________
1- تفسیر نمونه، ج 11، ص 363

یک شهید، یک خاطره


 

طبیعت زیبا و رویایی برای گذراندن وقت در تابستان

 

نماز شب
 

از همان 12 سالگی نماز شبش ترک نمی‌شد! چند مرتبه که با صدای حمد و قل هوالله نمازش بیدار شدم، ناراحت شد. از شب‌های بعد می‌رفت طبقة بالا تا نماز بخواند! یک شب‌، هر چه گفتم: «عباس جان! مادر! چرا همین‌جا نماز نمی‌خونی؟»
بی‌مقدمه می‌گفت: «نمی‌خوام از خواب بیدار بشید. اینجا مزاحم خواب شما میشم.»
با خودم فکر کردم: «این پسر به چه چیزهایی اهمیت می دهد!»
از همان نوجوانی به نظرم خیلی بزرگ‌تر از سن و سالش بود.

خاطره‌ای از شهید عباس حسین‌پور
راوی: مادر شهید

مریم عرفانیان

تا من زنده هستم امکان ندارد ساکت باشم!


سلام؛ تابستان

 

 در سال 1332 در پی مسافرت نواب صفوی به اجلاس مؤتمر اسلامی در اردن و بدنبال آن مسافرت به مصر و سخنرانی‌های آتشین او که مانند بمب در تمام دنیا صدا کرد‌، دغدغه شاه صدچندان شد. پس از بازگشت نواب، دکتر سید حسن امامی
امام جمعه تهران در حالی که مبلغ یکصد هزار تومان نیز از جانب شاه برای نواب آورده بود به دیدن او رفت و گفت‌:اعلیحضرت دستور دادند که شما این پول‌هارو خرج فدائیان اسلام و خودتان کنید‌. ایشان برای تجلیل از مقام فضل و کمال شما، نیابت تولیت آستان قدس رضوی را به شما تفویض می‌کنند و اختیار تام می‌دهند که درآمد آنجا را با نظر خودتان به مصارف شرعیه برسانید و از حمایت کامل اعلیحضرت برخوردار هستید، مشروط بر این که در کار سیاست مملکت هیچ مداخله‌ای نداشته باشید.

نواب که در آن مقطع زمانی از نظر مالی بسیار در مضیقه بود پس از شنیدن این جملات‌، چهره‌اش بر افروخته شد و پول‌ها را به ‌‌سوی امامی پرت کرد و با ناراحتی و عصبانیت به امام جمعه گفت:پسرعمو، این که به شما می‌گویم‌، مکلف هستید که عیناً به ... پهلوی برسانید، به او بگویید که تو می‌خواهی مرا با دادن پست و مقام و پول فریب بدهی و خودت آزادانه، هر کاری که می‌خواهی با دین خدا و مملکت اسلام‌، انجام دهی‌، این محال است‌. من یا تو را می‌کشم و به جهنم می‌فرستمت و خود به بهشت می‌روم و یا تو مرا می‌کشی و با این جنایتت باز هم به جهنم رفته و من در بهشت در آغوش اجدادم جای می‌گیرم. ولی در هر حال تا من زنده هستم امکان ندارد ساکت باشم و بگذارم تو هر کار که می‌خواهی انجام دهی.
مأخذ: کتاب به یاری خداوند توانا

فرماندهان اصلی سپاه امام زمان(عج) چه کسانی هستند؟!/ ایرانیان؛ یاران برگزیده


پروردگارا رحمت و درود فرست بر او و بر پدران بزرگوار او که امامان هدایت و پیشوایان با برکت امت هستند. درود فرست بر آنان مادامى که ستارگان طلوع مى کنند و درختان برگ برآورد و میوه‌ها برسد و شب و روز در عالم رفت و آمد کند .

فرماندهان اصلی سپاه امام زمان(عج) چه کسانی هستند؟!/ ایرانیان؛ یاران برگزیده

پروردگارا! سلام من و همه مشتاقان به دین و راهت را به خلیفه ات (عج) در زمین که زمینیان را به نام و راه تو دعوت خواهد نمود،برسان. هم او که کلمه تامّ تو و حافظ اسرار و علوم توست.منتقم و خونخواه مظلومان دنیا که به فرمان تو ، فاتح بر تاریکی های کفر و عصیان خواهد بود و راه حق را نمایان خواهد ساخت.

پروردگارا رحمت و درود فرست بر او و بر پدران بزرگوار او که امامان هدایت و پیشوایان با برکت امت هستند. درود فرست بر آنان مادامى که ستارگان طلوع مى کنند و درختان برگ برآورد و میوه‌ها برسد و شب و روز در عالم رفت و آمد کند. پروردگارا ما را به دوستى آن بزرگوار (عج) بهرمندگردان و در زمره یاران او ،زیر پرچم او ،محشورمان ساز.(۱)


سازمان امام مهدی (عج)

سازمان آن حضرت متشکل از:

فرشتگان و اجنه

اصحاب و یاران حضرت (عج)


یاران امام عصر - ارواحنا له الفداء - به چند گروه تقسیم می‌شوند:

۱-یارانی که حضرت مهدی‌علیه السلام نهضت خود را با آنان آغاز می‌کند.

 ۲-یارانی که به برکت مقدم بقیه اللَّه - ارواحنا فداه - از قبرها برمی‌خیزند.

 ۳-یارانی که همراه حضرت عیسی‌علیه السلام از آسمان فرود می‌آیند.(2)


************

۱- یارانی که حضرت مهدی‌علیه السلام نهضت خود را با آنان آغاز می‌کند.


فرماندهان اصلی سپاه امام، تعداد یاران

در حدیثی از مفضل بن عمر نقل شده است که حضرت صادق علیه السّلام فرمود: «وقتی از طرف خداوند به امام(عج) اذن ظهور داده شد ،خدا را به اسم عبری‌اش می‌خواند. آن گاه برایش سیصد و سیزده صحابی برگزیده می‌شود که هم چون ابرهای پراکنده پاییزی‌اند. آنها پرچم داران [و فرماندهان سپاه] آن حضرت می‌باشند. برخی از ایشان شبی از بستر خود جدا می‌شوند و صبحگاهان در مکه خواهند بود و بعضی دیگر در روز روشن در میان ابرها سیر می‌کنند و اسم آنها و پدرشان و مشخصات ظاهری آنها معلوم است.(۳)

در حدیث دیگری از قول امام صادق علیه السلام که شیخ صدوق به سند خود از ابو بصیر آورده است ،مردی کوفی از امام صادق علیه السّلام پرسید: «چند نفر با قائم قیام خواهند کرد؟ چه برخی می‌گویند شمار آنها به تعداد جنگجویان بدر است. یعنی سیصد و سیزده نفر.» حضرت فرمود: او جز با گروه نیرومندان (اولو القوه) قیام نخواهد کرد و آنها کمتر از ده هزار نفر نیستند.(۴)

به این ترتیب یاران امام (عج) بر دو قسم تقسیم می شوند؛ یکى خاصّ الخاص که سى‌صد و سیزده نفرند و خاص که ده‌هزار نفرند،فرق این دو قسم از چند جهت است.

دسته اوّل از طرف امام علیه السّلام در نواحى مختلف زمین در هنگام خروج و جنگ، فرمانداران و امرا(حکّام و علمدار)خواهند بود«...یارانش سى‌صد و سیزده نفر براى او آماده مى‌شوند،آنان پرچمدارانند.»(۵)

اما دستۀ دوّم،تا زمانى که گروه اوّل در مکّه گرد هم نیایند،خود را ظاهر و آشکار نمى‌کند و در مسجد الحرام براى اخذ بیعت حاضر نمى‌شود،ظهور و بیعت بر اجتماع دستۀ اوّل خواهد شد،اما دستۀ دوّم این‌گونه نخواهد بود.

پیش از بیعت همگانى، از عده‌اى از گروه اوّل بیعت خصوصى اخذ خواهد شد و آن‌ها اطراف امام علیه السّلام را خواهند گرفت و از او دفاع خواهند نمود،اما گروه دوّم در بیعت عمومى و یا بعد از آن جمع خواهند شد.

البتّه هردو گروه اشخاص معیّنى هستند که نام و نام پدرانشان و نام محلهایشان در کتابى مسطور و در نزد آن حضرت و ائمّه اطهار علیهم السّلام مانند اصحاب سیّد الشهدا علیه السّلام محفوظ است.

به عبارت دیگر امتیاز آن‌ها در این است که باید سى‌صد و سیزده تن جمع شوند تا حضرت خود را آشکار سازد و آن‌ها فرماندهان و پرچمدارانند و ده‌هزار نفر هم باید باشند تا از مکّه بیرون شده و خروج نماید و آن‌ها برگزیدگان سرى دوّم هستند، نه این‌که انصار و یاران امام،منحصر به این افراد است و نه وجود سى‌صد و سیزده تن در اصل ظهور آن حضرت مدخلیّت داشته باشد، بلکه اجتماع آن‌ها در بروز و ظهور مدخلیّت دارد؛چون ظهور آن حضرت،به انقضاى مدّت معیّن و سرآمد حکمت و تحقق شرایط و ظهور علامات بستگى دارد؛ زیرا براى غیبت مدّتى و براى حجاب مصلحتى و ظهور را شرایطى هست.(۶)

پس امام در روز اوّل ظهور با سى‌صد و سیزده نفر به تعداد ارتش بدر،به عنوان فرماندهان و با ده‌هزار سرباز خاص شروع خواهد کرد.

یاران امام (عج) از کدام نژاد هستند؟

اصحاب قائم علیه السلام از نژاد خاص، قبیله ای باسابقه یا کشوری معروف گزینش نمی گردند، زیرا این نهضت یک قیام عدالت گسترانه است و در راستای تحقق اسلام ناب، نژادپرستی در آن جایی ندارد.یاران امام زمان علیه السلام از سراسر جهان و دورترین شهرها و به تعبیر روایات از «اقالیم الارض» و «اقصی البلاد» گرد هم می آیند.

امام صادق علیه السلام از حضور تعدادی از اهل نوبه ـ که به ظاهر سیاه پوستند ـ در میان یاران مهدی خبر می دهد.

اگر در روایات بر «عجم» (غیر عرب) بودن یاران موعود اشاره شده است، جدای از تاکید بر شایسته گزینی، دلیلی بر مبارزه با قومیت گرایی است؛ ویژگی منفی ای که اعراب و بسیاری از نژاد ها بر آن پای می فشارند.

البته به جز ۳۱۳ یار اصلی، اعراب مؤمن و لایق در زمره اصحاب عمومی مهدی علیه السلام خواهند بود.(۸)

ایرانیان؛ یاران برگزیده

حافظ ابو نعیم از قول ابن عباس گوید: که در پیش رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله سخنى از فارس به میان آمد آن حضرت فرمود: فارس گروه ما و قدرت ما اهل بیت هستند.

امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: وزیران مهدى علیه السّلام از عجم‌هاست،در میان آن‌ها عربى نباشد، اما با عربى صحبت مى‌کنند، درحالى‌که آن‌ها خالص‌ترین وزرا و بافضیلت‌ترین وزیرانند.

ادامه دارد...

منابع:

۱-ترجمه فرازی از زیارت امام مهدی (عج) ،آداب سرداب مقدس

۲- بامداد بشریت، محمد جواد طبسی،بخش ۸ ،پ۴۲

۳- ترجمه تاریخ مابعداز ظهور ص۲۳۸به نقل از غیبت نعمانی ص۱۶۹

۴- همان ص۲۳۱ به نقل از کمال الدین شیخ صدوق(نسخه خطی)

۵- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ،محمدامینی گلستانی ص ۴۴به نقل از ترجمۀ غیبت نعمانى:باب ۲۰ ص ۳۶۸

۶- همان به نقل از از مهدى منتظر:ص ۳۲۵ به بعد

۷- جوانان یاوران مهدی (عج) ، محمدباقر پورامینی ص۲۲ به نقل از تهذیب الاحکام، شیخ طوسی ج ۷ ص۴۰۵



۸- عصر الظهور:ص ۲۲۷به نقل از ذکر اصبهان ۱۱

۹- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص ۳۸۱ به نقل از ینابیع الموده۳/۱۳۳، یوم الخلاص ص۳
۰

شرط امام زمان (عج) برای یارانش

 

شناخت واقعی «امام زمان (عج)» نشانه اصلی فرد منتظر است

امام زمان(عج) در ابتدای ظهور، یاران خاص خویش را مورد آزمایش قرار می‌دهد. آن بزرگوار بین صفا و مروه بر آنان ظاهر می‌شود و خطاب به آنان می‌فرماید: ۳۰ خصلت را همواره باید مراعات کنید.

به گزارش مشرق، امام مهدی (ع) در سپیده دم روز جمعه، نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری برابر ۸۶۹ میلادی در شهر سامرا در عراق دیده به جهان گشود. البته در سال تولد ایشان اختلافی مطرح است و سال ۲۵۴ و ۲۵۶ نیز گفته شده است که می‌تواند به علت پنهانی بودن تولد ایشان باشد.

منتظر واقعی کیست؟ 

در دوران کنونی که زمان غیبت امام زمان (عج) است، وظیفه ما انتظار ظهور ایشان را کشیدن و فراهم‌سازی مقدمات ظهور است. امام منتظر واقعی کیست؟ در لغت منتظر به کسی می‌گویند که چشم انتظار باشد و یا آماده آمدن و ورود کسی باشد. این حالت را می‌توان به فردی تشبیه کرد که روی زانو در حال تجافی و منتظر قیام امام جماعت برای رکعت بعدی نماز باشد، یعنی نیم‌خیز و کاملاً آماده قیام و همراه شدن با امام جماعت. در واقع یک منتظر واقعی هم باید اینچنین حالتی داشته باشد و هر لحظه منتظر امام غایب (عج) باشد.


واکاوی ادعای مدعیان ملاقات با امام زمان(عج)

در روایات متعددی آمده است که یک منتظر واقعی، باید آداب و اصولی را رعایت کند تا بتواند در جرگه منتظران واقعی امام مهدی (عج) درآید. بر همین اساس، یک منتظر واقعی کسی است که گوش به فرمان امام خود باشد و آنچه که او می‌گوید و فرمان می‌دهد، انجام دهد و در دوران انتظار به تمام اعمال خواسته شده جامه عمل بپوشاند و در رفتار، گفتار، کردار و تمام اعمال ریز و درشت خود نظارت و کنترل کامل داشته باشد و مطیع محض امام خود در هر حال و شرایطی باشد.

۳۰ شرط امام زمان (عج) برای یارانش

وظیفه اصلی منتظران ظهور چیست؟

افرادی که در جرگه منتظران ظهور امام مهدی (عج) قرار دارند، قطعاً دارای وظایفی هستند که باید در دوران انتظار انجام دهند. انتظار ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) به دو گونه است، یکی انتظار اعتقادی و شعاری و دیگری انتظار عملی و فراهم کردن زمینه ظهور آن حضرت. اما آنچه مهم‌تر و مأموریت اصلی منتظران ظهور است، انتظار عملی و زمینه‌سازی برای برپایی حکومت عدل جهانی در ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

علی بن محمد از محمد بن علی بن ابراهیم و او از عبدالله بن صالح نقل می‌کند که گفت: امام زمان (عج) را در کنار حجرالاسود مشاهده کردم که مردم همگی جذب نورانیت وجود او شده بودند، در حالی که ایشان را نمی‌شناختند چنین مجذوب بودند.

اهمیت شناخت امام زمان (عج)

شناخت وجود مقدس امام زمان (عج) بسیار مهم و ارزشمند است، چرا که از یک سو معرفت صحیح امام بر هر فردی واجب بوده و نبود آن، مرگ جاهلیت را به دنبال دارد. چنان که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة، هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است»، (بحارالانوار، ج ۳۲، ص ۳۳۱). و از سوی دیگر شناخت بهترین موعود پیامبران و مصلح جهانی و آگاهی از زندگانی او، نقش مهم و تعیین کننده‌ای در زندگی افراد دارد و حرکت آنان را تنظیم می‌کند.

این شناخت دو جنبه دارد، اول معرفت شخص آن بزرگوار که او کیست و زندگانی او به چه صورت است؟ دوم معرفت شخصیت ایشان که جایگاه آن حضرت در نظام هستی کجاست و چه آثاری بر آن مترتب است و ما چه وظایفی در قبال امام داریم؟

۳۰ شرط امام زمان (عج) برای یارانش

منظور از شناخت واقعی امام زمان چیست؟

شناخت واقعی، دارای ویژگی‌هایی است که عبارت است از اینکه: اولاً از منابع معتبر و موثق و مستند به دست آید. ثانیاً گستره‌اش شامل آموزه‌های اعتقادی، اخلاقی و عبادی شود. ثالثاً، از آن‌جا که امام، الگوی عملی برای انسان‌هاست، به ابعاد فکری، عملی و روحی امام نیز ناظر باشد.

اما این شناخت از سه راه ـ که مکمل یکدیگرند ـ حاصل می‌شود:
یکم. مطالعه تاریخ زندگانی آنان، مطالعه سرگذشت و سیره آنان، خصوصاً در باب فضایل، مناقب و خصوصیات آنان ـ از قبیل: شجاعت، مردانگی، ایثار، تواضع، صبر، فرزانگی و... ـ انسان را متوجه مقام والای آن بزرگواران می‌کند و جذبه و کشش خاصی نسبت به آن فرزانگان در روح انسان، حاکم می‌شود.

دوم. مطالعه و تفکّر در سخنان ایشان، اسلام تفکر را موجب بصیرت (الحیاه، ج ۱، ص ۸، ح‌۳)، دعوت کننده به عمل نیک (همان، ح ۹)، پدید آورنده نور (همان، ص ۴۹، ح ۱۸)، نشانه حیات و زنده بودن قلب بصیر می‌داند (همان، ص ۴۸، ح ۵).

مطالعه و تفکّر در آثار فکری امامان، هر چند کار مشکلی به نظر می‌رسد، ولی بسیار سودمند است. این امر علاوه بر آن که باعث شناخت شخصیت آن بزرگواران و ایجاد محبت آنان در دل می‌شود، سرمایه بزرگی برای روح بشر به شمار می‌رود. همان طور که فراگیری فصول یک کتاب، باید با تحقیق و دقت کامل و رجوع به استاد و... قرین باشد، مطالعه و اندیشه و تفکر در آثار ائمه (ع) نیز، باید با استفاده از استادان فن و مراجعه به کتاب‌هایی که در شرح سخنان آنان به رشته تحریر درآمده، همراه باشد.

سوم. شناخت خدا: اگر ما خداوند و صفات و اسمای او را به طور حقیقی بشناسیم، می‌توانیم انسان‌های کامل راستین (امامان) را نیز بشناسیم، زیرا آنان آینه تمام‌نمای صفات جمال و جلال حضرت حق‌اند و در تسمیه به اسمای الهی، از تمامی موجودات عالم امکان برترند. بر این اساس، با شناخت خدا و صفات او، می‌توانیم به اوصاف و ویژگی‌های امامان نیز واقف گردیم. شاید دعایی که سفارش شده در زمان غیبت بعد از نماز زیاد خوانده شود، ناظر به همین حقیقت باشد:

«اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ، لَمْ اَعْرِف نَبِیَّکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ، ضَلَلْتُ عَنْ دینی، خداوندا! خود را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی پیغمبر را نمی‌شناسم، خدایا! پیغمبرت را به من بشناسان که اگر به پیامبر معرفت پیدا نکنم، نمی‌توانم امامم را بشناسم، خدایا! حجت و امامت را به من بشناسان که اگر امام را نشناسم، در دین خود گمراهم» (مفاتیح‌الجنان، دعا در غیبت امام زمان (عج)).

۳۰ شرط امام زمان (عج) برای یارانش

تا امام زمان را نشناسیم، منتظر نیستیم

اولین شرط انتظار، معرفت است. تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد، منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی می‌نشیند که او را خوب بشناسد، اما اگر انسان، کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمی‌شناسند، مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمی‌کشند، اما کسانی که او را می‌شناسند و ارزش او را می‌شناسند و مقام او را می‌دانند، منتظر او می‌مانند.

شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول، شناخت تاریخی وجود آن حضرت است مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان (ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی می‌خواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان (ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناخته‌اند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می‌شود. همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان (ع) نوشته شده است می‌تواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان (ع) آشنا سازد.

کتاب‌هایی برای شناخت امام زمان (عج)

پیرامون شخصیت امام زمان (عج) و دوران ظهور به کتاب‌های زیر مراجعه کنید:

۱ـ ظهور نور، نوشته علی سعادت‌پرور، نشر تشیع

۲ـ علائم ظهور امام زمان (عج)، نوشته محمد حسین همدانی، انتشارات صحفی

۳ـ نشانه‌های ظهور، نوشته سادات مدنی، نشر منیر

۴ـ از ولادت تا ظهور، نوشته کاظم قزوینی، ترجمه: فریدونی، نشر آفاق

۵ـ از ولادت تا ظهور، کربی، انتشارات الهادی

۶ـ کتابنامه امام زمان نوشته محمدپور

۷ـ یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان نوشته رجالی تهرانی

۸ـ ترجمه منتخب الاثر نوشته آیت اللّه‌ صافی

۹ـ مهدی موعود، ترجمه علی دوانی

۱۰ـ وابستگی جهان به امام زمان نوشته لطف اللّه‌ صافی

۱۱ـ امام زمان در گفتار دیگران نوشته علی دوانی

۱۲ـ علائم ظهور نوشته محمد علی علمی

۱۳ ـ مجموعه‌ای از گفتار درباره امام زمان (عج) نوشته شهید صدر

۱۴ ـ عصر ظهور، نوشته علی کورانی

۱۵ ـ دانشمندان عامه و مهدی موعود (عج) نوشته علی دوانی

۱۶ ـ رسالت اسلامی در عصر غیبت نوشته محمد صدر

۱۷ ـ مهدی موعود (عج) نوشته شهید دستغیب

۱۸ ـ سیمای امام زمان (عج) نوشته تاج لنگرودی

۱۹ ـ خورشید مغرب نوشته محمد رضا حکیمی

۲۰ ـ دادگستر جهان نوشته ابراهیم امینی

۳۰ شرط امام زمان (عج) برای یارانش

انتظار فرج در عصر حاضر

روایت است از پیامبر اعظم (ص) که فرمودند: بالاترین جهاد امت من انتظار فرج است. دو نوع انتظار وجود دارد؛ یکی انتظاری است که سازنده است و دیگری انتظاری است که ویرانگر است. انتظار سازنده اصلاح‌گراست و دارای شرایط و ویژگی‌هایی است. اما انتظار ویرانگر هم همان است که معتقد است باید جامعه را به فساد کشاند تا ظهور حضرت میسر شود.

باید با فرهنگسازی در جامعه موضوع مهدویت و انتظار را نهادینه کنیم، امروز خیلی از افراد هنوز با موضوع مهدویت بیگانه و ناآشنا هستند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین وظایف در باب مهدویت این است که یک منتظر واقعی در بعد علمی، عقلی و رفتاری پیرو واقعی امام باشد و ایمان و فضایل را در وجودش تقویت کند و در وهله اول به ولایت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تمسک بجوید. از حضرت امام صادق (ع) روایت است که فرمودند: خوشا به حال شیعیان ما، همان کسانی که تمسک می‌جویند به محبت ما در زمان غیبت قائم ما.»

امام سجاد (ع) می‌فرمایند: هر کس که در زمان غیبت امام زمان (عج) در ولایت ما اهل بیت علیهم السلام ثابت قدم باشد پاداش هزار شهید از شهدای جنگ بدر و احد را به او می‌دهند. این حدیث بسیار پر مغز از امام چهارم شیعیان نشان از اهمیت بسیار زیاد بحث ولایت پذیری و ثابت قدم ماندن در راه ولایت اهل بیت و نایب امام زمان (عج) دارد.

شرایط بیعت یاران خاص با امام زمان (عج)

حضرت امیرالمؤمنین (ع) در خطبه معروف به «خطبه البیان» که در بصره ایراد فرمودند، در بیان علائم و نشانه‌های ظهور امام زمان (عج) و نیز وقایع هنگام و بعد از ظهور آن حضرت، مطالبی فرمود که در بخشی از آن آمده است:

پس از آن که حضرت صاحب الزمان (عج) در ابتدای ظهور، یاران خاص خویش، یعنی همان ۳۱۳ نفر را مورد آزمایش قرار می‌دهد و آنان را در طلب آن حضرت از مکه به مدینه، سه بار رفت و آمد می‌کنند، آن بزرگوار بین صفا و مروه بر آنان ظاهر می‌شود و خطاب به آنان می‌فرمایند: «انی لست قاصعاً امراً حتی تبایعونی علی ثلاثه خصله تلزمکم لاتغیرون منها شیئاً و لکم علی ثمان خصال فقالوا: سمعنا و اطعنا فاذکر لنا ما انت ذاکره، یا ابن رسول الله! یعنی هیچ برنامه روشنی برای شما ارائه نمی‌دهم، مگر این که با من هم پیمان شوید که ۳۰ خصلت را همواره مراعات کنید و هرگز هیچ یک از آنها را تغییر ندهید و رها نکنید، در برابر پیمانی که شما با من می‌بندید، من هم با شما پیمان می‌بندم، ۸ خصلت را همواره مدنظر داشته باشم.»

۳۰ شرط امام زمان (عج) برای یارانش

آنان عرض می‌کنند: ما گوش به فرمان و مطیع هستیم، ای پسر پیامبر خدا! هر شرطی که می‌خواهی مطرح فرما. پس از آن که یاران اعلام آمادگی کردند، حضرت صاحب الزمان (عج)، به طرف کوه صفا حرکت می‌کند و آنان نیز همراه آن حضرت حرکت می‌کنند. در آنجا امام زمان (عج) خطاب به آنان می‌فرماید: «اما آن ۳۰ نکته‌ای که باید منشور هم‌پیمانی شما با من باشد» حضرت به مواردی که در زیر می‌آید، اشاره می‌کنند:

۱ـ هرگز از اطاعت من سرپیچی نکنید و از هیچ یک از اصول توافقات عقب‌نشینی نکنید.

​۲ـ هرگز دست به دزدی نزنید.

​۳ـ هرگز به زناکاری آلوده نشوید.

​۴ـ هرگز فعل حرام انجام ندهید.

​۵ـ هرگز به فحشا و فساد گرایش نداشته باشید.

​۶ـ به ناحق هیچ کس را نزنید.

​۷ـ به زراندوزی و جمع کردن طلا مبادرت نکنید.

​۸ـ به جمع کردن نقره مشغول نشوید.

​۹ـ گندم را احتکار نکنید.

​۱۰ـ هرگز جو را احتکار نکنید.

​۱۱ـ هیچ مسجدی را خراب نکنید.

​۱۲ـ هرگز شهادت باطل ندهید.

​۱۳ـ هرگز از مؤمنین بدگویی نکنید.

​۱۴ـ هرگز ربا نخورید.

​۱۵ـ در سختی‌ها بردبار باشید.

​۱۶ـ بر هیچ خداپرستی لعنت نفرستید.

​۱۷ـ هرگز شراب نخورید.

​۱۸ـ هرگز لباس زربافت (بافته شده از تار و پود طلا) نپوشید.

​۱۹ـ هرگز پارچه ابریشمی را به روی خود نیندازند.

​۲۰ـ لباسی که از دیباج «پارچه ابریشمی رنگ شده» دوخته شده است را نپوشید.

۲۱ـ دشمن شکست خورده در حال فرار را تعقیب نکنید و نکشید.

۲۲ـ هیچ خون ناحقی را نریزید.

۲۳ـ با هیچ مسلمانی به حیله و نیرنگ برخورد نکنید.

​۲۴ـ حتی بر کفار هم تجاوز و ستم نکنید.

​۲۵ـ با منافقان به تجاوز و ستم برخورد نکنید.

​۲۶ـ هرگز لباس دوخته شده از ابریشم بر تن نکنید.

​۲۷ـ در زندگی ساده زیست باشید و خاک، فرش زندگی شما باشد.

​۲۸ـ از فساد و فحشا همواره بیزاری بجویید.

​۲۹ـ امر به معروف را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید.

​۳۰ـ همواره نهی از منکر کنید.

هرگاه شما نسبت به این ۳۰مورد ذکر شده با من پیمان بستید، این حق را خواهید داشت که من هم در مورد هشت چیز با شما پیمان بسپارم:

۱ـ متعهد می‌شوم، شما دوستان خاص من باشید و دیگران را بر شما ترجیح ندهم.

​۲ـ لباس‌هایی را که می‌پوشم، مانند لباس‌های شما باشد.

​۳ـ غذا و خوراکم مانند غذای شما باشد.

​۴ـ مرکب سواری من همتراز مرکب شما باشد.

۵ـ در همه حال و هر زمان با شما باشم.

۶ـ همواره همراه با شما حرکت کنم.

​۷ـ در زندگی به مقدار کم راضی باشم.

​۸ـ زمین پر از ظلم و جور شده را پر از عدل و داد کنم.

پس همگان، خدا را آن‌گونه که شایسته است، عبادت می‌کنیم، من به عهدم با شما وفا می‌کنم و شما هم به عهدتان با من وفادار بمانید.»

حال آیا ما منتظر واقعی امام عصر (عج) هستیم و می‌توانیم با توجه به این تعهدات خود را بیازماییم؟

منبع: فارس