اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

" خوشبخت‌ترین مردم " :

Related image 

قال‌الامام‌علی(ع):
«اسعدالناس من ترک لذهًْ فانیه للذهًْ باقیه»
امام علی(ع):
خوشبخت‌ترین مردم کسی است که برای لذت باقی، دست از لذت
فانی بردارد.(1)
ــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ 1- غررالحکم، ص198

پشت پرده توهین ترکیه به ایران!

 در حاشیه اظهارات ضد ایرانی یک مقام ترکیه علیه ایران در کنفرانس مونیخ، مسعود ماهینی
 این کارتون را در روزنامه قانون منتشر کرد.

پشت پرده توهین ترکیه به ایران!

منبع : خبرآنلاین 

" شعری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا ( س ) ( 13 ) " :

Image result for ‫تصویرگل یاس کبود‬‎

نای نفس کشیدن و رعنا شدن نداشت
سرو علی دگر کمر پا شدن نداشت

این بر همه طبیب ، ز خود دست شسته بود
کی گفته او توان مسیحا شدن نداشت

آب از سرش گذشته ، علی را خبر کنید
کوثر که میل راهی دریا شدن نداشت

پیچیده است اگر، کمرش درد می کند
او هیچ گاه قصد معما شدن نداشت

اامروز کار خانه خود را تمام کرد
گویا که قصد عازم فردا شدن نداشت

حتی حسین آب ز دستش گرفت و خورد
گویا خبر ز راهی گرما شدن نداشت

می شست رخت خویش ، ولی طول می کشید
چون دست لاغرش رمق واشدن نداشت

اسماء کمی خلاصه بینداز بسترش
تصویر فاطمه که غم جا شدن نداشت

می خواست دختر پدر خویشتن شود
گویا که میل حضرت زهرا شدن نداشت

با قصد قربت از پسرانش برید دل
هرچند قصد قربت مولا شدن نداشت


***محمد سهرابی***

" معجزه‌ای که در حرم امام حسین (ع) رخ داد +عکس " :

 

داوطلبان طرح ترمیم دیوارهای حرم امام حسین(ع)، هنگام کار کردن با معجزه جدیدی
 
روبه رو شدند که قابل توجه است.            
 
 
تصویر معجزه‌ای که در حرم امام حسین (ع) رخ داد +عکس               

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، مهاجری، مدیر اجرایی طرح ترمیم

و مقاوم سازی دیوارهای حرم امام حسین (ع)، از دو معجزه جدیدی که در هنگام

کار کردن با آن مواجه شدند، خبر داد.

وی گفت: معجزه نخست هنگام استفاده از دستگاه «سونار» که با استفاده از اشعه

ایکس، میزان تراکم خاک را اندازه گیری می کند، رخ داد. قصد داشتیم تا به میزان تراکم

خاک تا عمق 15 متری پی ببریم، اما دستگاه نشان داد پیکر مطهر امام حسین (ع) در

عمق 6 تا 7 متری سطح زمین است، در قدم بعدی با استخراج خاک حرم مطهر در عمق

11.5 متری، متوجه بوی بسیار خوشی از آن شدیم و بوی عطر آن بسیار متفاوت از بوی

خاک سایر بخش های حرم بود.

مهاجری در ادامه به حضور داوطلبانه نیروها اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ مشکلی برای

نیروها پیش نیامده است و شکر خدا همه در سلامت به سر می برند.

 

 

یکشنبه 1 اسفند 1395 ساعت 14:15            

" حام حم "

واکنش مسئولین به وضعیت بحرانی خوزستان

    

واکنش مسئولین به وضعیت بحرانی خوزستان
    
" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "             

" شعری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا ( س ) ( 12 ) " :

 

Related image

ز بازی غریب فلک آه می کشید
از زخم های خورده نمک آه می کشید

آن چهره ای که تاب نسیم سحر نداشت
حتی ز باد بال ملک آه می کشید

حالا چه آمده به سرش که تمام شب
از جای زخم های فدک آه می کشید

او بار شیشه داشت که در کوچه خرد شد
آئینه بود و غرق ترک آه می کشید

وقتی که می برید لباس حسین را
تنها خودش بدون کمک - آه می کشید


***حسن لطفی***

" راز چپ دست‌ها فاش شد " :

محققان دانشگاه روهر آلمان دریافتند علت چپ دست یا راست دست بودن افراد عملکرد
 
نخاع آن‌ها در دوران جنینی است و این وضعیت ربطی به مغز ندارد.            
 
تصویر راز چپ دست‌ها فاش شد                     

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، پیش از این محققان مختلف به این نتیجه رسیده بودند که چپ دست یا راست دست بودن افراد به نامتقارنی دو نیمکره مغز آن‌ها بستگی دارد؛ اما محققان آلمانی دریافتند اولویت استفاده از دست چپ یا راست در هشت هفتگی جنین و در نخاع آن مشخص می‌شود و در هفته سیزدهم بارداری با استفاده از سونوگرافی قابل تشخیص است.
حرکات دست و بازو توسط غشای حرکتی مغز کنترل می‌شود. این غشا سیگنال‌های مربوطه را به نخاع ارسال می‌کند تا در آنجا به دستورالعمل‌های حرکتی تبدیل شوند. با وجود این در مراحل اولیه رشد جنین غشای حرکتی مغز با نخاع ارتباط ندارد و پس از تشکیل پیش‌سازهای دست در رحم برقرار می‌شود.
محققان برای اثبات این نظریه، بیان ژن نخاع را بین هفته هشتم تا دوازدهم بارداری تحلیل کردند و در بخش‌هایی از نخاع جنین که حرکات بازو و پا را کنترل می‌کنند، تفاوت‌های مهمی بین جنین‌های چپ دست و راست دست شناسایی کردند.
همچنین محققان علت فعالیت‌های ژنتیکی نامتقارن را ردیابی کرده و عوامل «اپی‌ژنیکی» را شناسایی کردند که منتهی به آنزیم‌هایی می‌شود که گروه‌های متیل (گروهی که از پیوند شیمیایی یک اتم کربن با سه اتم هیدروژن تشکیل شده‌است) را به دی‌ان‌ای متصل می‌کنند و موجب کاهش قابلیت بازخوانی ژن‌ها شده یا بر این قابلیت اثر می‌گذارند.

«اپی ژنیک» به تغییرات خارجی دی‌ان‌ای اشاره دارد که ژن را خاموش یا روشن می کنند. این تغییرات توالی دی‌ان‌ای را تغییر نمی دهند، بلکه بر نحوه بیان ژن تاثیر می گذارند.
نتایج این تحقیقات نشان داد این پدیده در قسمت چپ و راست نخاع به اشکال متفاوتی به‌وقوع می‌پیوندد و در نتیجه فعالیت ژن‌ها در دو طرف نخاع با یکدیگر متفاوت است.

 

" جام جم "

" شعری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا ( س ) ( 11 ) " :

Related image

چشم تو کعبه ی همه حاجات حیدر است
گلخنده ات صفای مناجات حیدر است

مادر ، تو گفته ای که فدائی حق شدن
راه رسیدن به ملاقات حیدر است

ای ذوالفقار شیر خدا ، قدرت علی
نام تو رمز هر عملیّات حیدر است

صبر علی... به پای غمی... چون فراق تو
یک ذره از تمام کمالات حیدر است

از این غریب خسته چه دیدی که هر سحر
چشم کبود و زخمی تو مات حیدر است

در اوج گریه ات به علی خنده می زنی
این خنده هم برای مراعات حیدر است

در عشق ورزی به علی بی بهانه ای
این مایه ی غرور و مباهات حیدر است

هم سینه ات شکسته و هم دست و هم دلت
گویا وجود تو همه خیرات حیدر است


***مجتبی روشن روان***

" گلایه اهالی مدینه از گریه‌های مستمر فاطمه(س) " :

 

پس از مصائب وارده بر حضرت زهرا(س) روزی تعدادی از اهالی مدینه به امام علی(ع)
گفتند: فاطمه هر شب و روز گریان می‌باشد و آسایش را از ما و خانواده‌هایمان سلب
نموده است، تقاضامندیم که از او بخواهی که یا در شب و یا در روز گریه کند!
وقتی علی(ع) حرف‌های اهالی مدینه را منتقل نمودند، حضرت زهرا(س) فرمودند:
«یا علی! ستم و جفای زمانه چنان بر من هجوم آورده است که بی‌اختیار می‌گریم،
لکن به مردم شهر بگو که از عمر من چند روزی بیشتر باقی نمانده است.»
از آن روز به بعد، امام علی(ع) کنار قبرستان بقیع سایه‌بانی برپا نمود و حضرت
زهرا(س) هر روز صبح به همراه دو فرزندش حسن و حسین‌(علیهما‌السلام) از خانه‌اش
رهسپار قبرستان بقیع می‌شد.(1)
_________________________________
1- بحارالانوار، ج 43، ص 175

" درد بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری مهاجرین و انصار " :

 

قالت فاطمه(س):
«الیکم عنی، فلاعذر بعد غدیرکم، والامر بعد تقصیرکم، هل ترک ابی یوم غدیرخم لاحد عذرا؟»
حضرت فاطمه(س) خطاب به مهاجرین و انصار فرمود:
از من دور شوید، و مرا به حال خود رها کنید، با آن همه بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری‌هایتان،عذری
 برای شما باقی نمانده است. آیا پدرم در روز غدیرخم برای کسی جای عذری باقی گذاشت؟(1)
___________________
1- احتجاج، ج 1، ص 146

" شعری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا ( س ) ( 10 ) " :

Related image

با چشم های نیمه بازت گاه گاهی


چشمان خیس و خسته ام را کن نگاهی

وقتی تنور خانه روشن شد برایت


گفتم خدا را شکر کم کم رو براهی

دستاس را چرخاندی اما رنگ خون شد


دستاس فهمید از نگاهت بی گناهی

از بس به پای گریه هایت آب رفتی


چیزی نمانده از وجودت مثل کاهی

پهلو به پهلو می شوی و می چکد خون


از زخم های پیکرت خواهی نخواهی

از درد شانه ، شانه می افتد ز دستت


خون می نشیند کنج لبهایت ز آهی

در خواب بودی چادرت را باز کردم


شاید ببینم چهره ات را در پگاهی

دیدم که پائین تر ز چشمان تو پیداست


زخم عمیق پنج انگشت سیاهی

این چند شب از سرنوشتم روضه خواندی


از سر گذشتم از جدایی بی پناهی

گفتی غروبی شعله می پیچد به بالم


گفتی که می سوزم میان خیمه گاهی

در حلقه ی نامحرمان و نیزه داران


هرجا که می گردم ندارم تکیه گاهی


***حسن لطفی***

" با این شبکه‌های مبتذل چه کنیم؟ " :

یک مقام قضائی: در هر هفته بین 15 تا 20 هزار شبکه ضداخلاقی را می‌بندیم ولی
باز هم از جای دیگر سر در می‌آورند.
 
 
با این شبکه‌های مبتذل چه کنیم؟
 
منبع :خبرآنلاین 
 

" هراس از وضعیت خود در قیامت " :


انسان همان طوری که باید به بهشت امیدوار باشد، بایداز دوزخ هم هراسان باشد وحتی

پیش از رفتن به بهشت باید نگران باشد؛ زیرا ممکن است کسی به بهشت برود، اما پس

از آنکه مشکلاتی را در عالم برزخ یا در عالم قیامت و حتی در دوزخ بگذراند؛ زیرا بر اساس

آیات قرآن بسیاری از کسانی که به دوزخ می‌روند به دلیل آنکه مسلمان و خداپرست هستند

و شرکی نداشته اند، در نهایت وارد بهشت خواهند شد؛ ولی این بهشت رفتن کجا و آن بهشت

رفتنی که با سلامت تمام از همان آغاز قبر همراه باشد، کجا؟


خداوند در قرآن بیان می‌کند که برخی از انسانها هستند که اصولا در هیچ مرحله‌ای از مراحل

رفتن به بهشت با دلهره و مشکل مواجه نخواهند بود و تنها یک مرگ را تجربه می‌کنند که همین

مرگی است که باآن از دنیا می‌روند:

لَا یَذُوقُونَ فِیهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَهًْ الْأُولَى وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ؛ در آنجا جز مرگِ نخستین، مرگی

نخواهند چشید و خدا آنها را از عذاب دوزخ نگاه مى‏دارد. (دخان، آیه 56)

اما بسیاری دیگر مرگ‌های دیگری دارند که از جمله آنها مرگ از عالم برزخ و حیات در روز قیامت

و مانند آن است: رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ؛‌ای پروردگار ما ! تو ما را دوبار می‌راندی و

دوباره زنده کردی. (غافر، آیه 11)


اصولا غیر از این مرگ، شرایطی برای اشخاص پیش می‌آید که از مرگ نیز سخت‌تر است؛ از

جمله شرایط فشار قبر است که بسیاری از مردم از آن در امان نیستند؛ زیرا این فشار قبر

بازتابی از دیگر آزاری و گناه است مانند اذیت و آزار زن و بچه در خانه که موجب فشار قبر

است؛ چنانکه در داستان سعد بن معاذ از اصحاب و یاران پیامبر(ص) آمده است.


براساس آیات قرآن روز قیامت بدترین حالت برای آدمیان است؛ زیرا آن روز که همه گردآوری

می‌شوند: لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِیقَاتِ یَوْمٍ مَّعْلُومٍ؛ قطعاً همه در موعد روزى معلوم گردآورده شوند.

(واقعه، آیه 50)

هر کسی به فکر خودش است؛ زیرا جمعیت است، ولی اجتماع نیست که کسی به کسی

کمک کند و یاری برساند، بلکه روز تغابن است: یَوْمَ یَجْمَعُکُمْ لِیَوْمِ الْجَمْعِ ذَلِکَ یَوْمُ التَّغَابُنِ ؛

روزى که شما را براى روز گردآورى، گرد مى‏آورد، آن [روز]، روز تغابن است و هر کس به خدا

ایمان آورده و کار شایسته‏اى کرده باشد، بدیهایش را از او بزداید و او را در بهشتهایى که از زیر

[درختان‏] آن جویبارها روان است درآورد، در آنجا جاودانه بمانند. این است همان کامیابى

بزرگ.(تغابن، آیه 9)


«غبن» به معنای آن است که در معامله کسی بر کسی کلاه بگذارد و فریب دهد. تغابن به

معنای آن است که هر دو طرف معامله سر دیگری کلاه بگذارد؛ یعنی کلاه گذاری طرفینی

است. در قیامت روشن می‌شود که در معاملات فریب کاری کرده‌اند؛ در آن روز همچنین

معلوم می‌شود که تنهامومنان هستند که با معامله خود با خدا سود کرده‌اند.


خداوند بیان می‌کند در روز قیامت همه از یکدیگر می‌گریزند؛ زیرا وحشت همه را فرامی‌گیرد

به طوری که مادر، بچه اش را در هنگام شیر دادن رها می‌کند؛ نه اینکه بچه شیرخوار را مادر

می‌گذارد و فرار می‌کند، بلکه از پستان خودش جدا می‌کند و می‌گریزد؛ زیرا خداوند واژه

«مُرْضِعَهًْ»  را به کار برده تا بیان کند در همان حالت شیردادن از پستان جدا می‌کند.

(حج، آیه 2)


همین وحشت و خوف از آن روز جمع است که خداوند نسبت به آن انذار و هشدار می‌دهد

و ی‌گوید: وَتُنذِرَ یَوْمَ الْجَمْعِ لَا رَیْبَ فِیهِ؛ تو‌ای پیامبر؛ بیم دهى از روزِ گردآمدن [خلق‏] که

تردیدى در آن نیست. (شوری، آیه 7)


همین وحشت را حتی در آیات قرآن برای اهل بیت(ع) با تعبیر خوف بیان کرده و می‌فرماید:

إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا؛ یعنی اهل بیت و ابرار گفتند: ما از پروردگارمان از روز

عبوسى سخت، هراسناکیم.» (انسان، آیه 10) با آنکه برای مومنانی چون اهل بیت(ع) مرگ

همانند بوئیدن سیبی است و هرگز آن مرگ تکرار نخواهد شد و مشکلات قیامتی را نخواهند

داشت ولی از آن هراسان هستند. پس ما باید هراسان‌تر و نگران‌تر باشیم؛ زیرا اهل عصمت

و طهارت نیستیم و بی‌گمان گناهان کوچک و بزرگی داریم که باید از عواقب آن تا بهشت رفتن

بهراسیم.

 

" کیهان "

" شعری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا ( س ) ( 9 ) " :

Related image

گر نگاهی به ما کند زهرا


دردها را دوا کند زهرا


 
بر دل وجان ما صفا بخشد


گوشه چشمی به ما کند زهرا



کم مخواه از عطای بسیارش


کآنچه خواهی عطا کند زهرا



نه عجب به شأن او گویند


خاک را کیمیا کند زهرا



این مقـام کنیز او باشد


تا دگر خود چه هـا کند زهرا



روز محشر که از شفاعت خویش


حشر دیگر به پا کند زهرا



همچو مرغی که دانه برچیند


دوستان را جدا کند زهرا

 


***سید رضا موید***

" درد بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری مهاجرین و انصار " :


قالت فاطمه(س):
«الیکم عنی، فلاعذر بعد غدیرکم، والامر بعد تقصیرکم، هل ترک ابی یوم
غدیرخم لاحد عذرا؟»
حضرت فاطمه(س) خطاب به مهاجرین و انصار فرمود:
از من دور شوید، و مرا به حال خود رها کنید، با آن همه بی‌تفاوتی
 و سهل‌انگاری‌هایتان،عذری برای شما باقی نمانده است. آیا پدرم در
 روز غدیرخم برای کسی جای عذری باقی گذاشت؟(1)
___________________
1- احتجاج، ج 1، ص 146