اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

" قیامت صغرا " :

 

بر اساس آموزه‌های وحیانی قرآن، هر نفسی دو قیامت دارد: قیامت صغرا و قیامت کبرا. «قیامت صغرای» هر کسی از زمان مرگ آغاز می‌شود. در این زمان هر آنچه کرده را می‌بیند و به حقایق هستی آگاه می‌شود. (ق، آیه 22)
پس از مرگ و چشیدن آن از سوی نفس انسانی، شخص وارد برزخی می‌شود که از جهتی شبیه آخرت و از جهتی شبیه دنیا است؛ در این زمان که حقیقت آشکار شد، اگر انسانی ایمان داشته و عمل صالح کرده باشد، سعادت را در می‌یابد و اگر ایمان نداشته باشد، دیگر نمی‌تواند ایمان بیاورد و خودش را درمکان امن قرار دهد. خداوند می‌فرماید: «آیا جز این انتظار دارند که فرشتگان به سویشان بیایند یا پروردگارت بیاید یا برخی از نشانه‏‌هاى پروردگارت بیاید؛ اما روزى که پاره‏‌اى از نشانه‏هاى پروردگارت پدید آید، کسى که قبلا ایمان نیاورده یا خیرى در ایمان آوردن خود به دست نیاورده، ایمان آوردنش سود نمى‏بخشد، بگو منتظر باشید که ما هم منتظریم». (انعام، آیه 158)
از همین روست که ایمان فرعون در هنگام احتضار و مرگ، سودی برایش نداشت، زیرا وارد عالم برزخ شده بود. خداوند می‌فرماید: «و فرزندان اسرائیل را از دریا گذراندیم، پس فرعون و سپاهیانش از روى ستم و تجاوز، آنان را دنبال کردند تا وقتى که در شرف غرق شدن قرار گرفت، گفت ایمان آوردم که هیچ معبودى جز آنکه فرزندان اسرائیل به او گرویده‏‌اند نیست و من از تسلیم‏شدگانم. آیا اکنون (ایمان می‌آوری) در حالى که پیش از این، نافرمانى می‌کردى و از تباهکاران بودى.» (یونس، آیات ۹۰ و 91)
 افراد در این زمان می‌خواهند به دنیا برگردند و جبران مافات و از دست‌رفته‌ها کنند؛ ولی خدا می‌فرماید: «تا آنگاه که مرگ یکى از ایشان فرا رسد مى‏ گوید پروردگارا مرا بازگردان تا شاید من در آنچه وانهاده‏‌ام کار نیکى انجام دهم، نه چنین است؛ این سخنى است که او گوینده آن است و پیشاپیش آنان برزخى است تا روزى که برانگیخته خواهند شد.» (مومنون، آیات 99 و ۱۰۰)
بر این اساس درباره مرگ و ورود به عالم برزخ، در روایات از آن به قیامت هر کسی تعبیر شده است: «مَنْ ماتَ فَقَدْ قامَتْ قِیامَتُهُ‏؛ هرکس بمیرد، قیامتش برپا مى‏شود.» (بحارالانوار، ج 58، ص‏7)پس مرگ و برپایی قیامت کوچک هر کسی به همین سادگی همانند خوابیدن و بیدار شدن است. پیامبر(ص) می‌فرماید: پیامبر فرمود: بى‏گمان سرپرست، به اهل و قومش دروغ نمى‏گوید. سوگند به آن‏که مرا مبعوث‏کرد، همان‏گونه که مى‏خوابید، مى‏میرید؛ و همان طور که بیدار مى‏شوید، برانگیخته خواهید شد. (بحارالانوار، همان، ج‏7، ص‏47)
در قیامت صغرا هر کسی پس از بازخواست نکیر و منکر بر اساس ایمان و عمل خودش کیفر و پاداش می‌بیند و در عالم برزخ بهره‌هایی از بهشت یا دوزخ برزخی را خواهد برد؛ در این زمان شخص نمی‌تواند از شفاعت شفاعت کنندگان بهره‌ای برد؛ چنانکه در حدیث امام صادق(ع) است؛ زیرا شفاعت در قیامت صغری و عالم برزخ نیست، بلکه در قیامت کبری است. (الکافى، ج 3، ص 242) اما قیامت کبرا، قیامت عمومی است و پس از پایان دنیا و جمع شدن آن اتفاق می‌افتد. در آن زمان است که شفاعت ممکن است.
سال هفتاد و چهارم شماره ۲۱۵۷۱
" کیهان "

" شیرین‌ترین نمازی که خواندم " :

   حجت‌الاسلام قرائتی می‌گوید: یک وقتی ما در ستاد نماز نوشتیم آقازاده‌ها، دختر
خانم‌ها، شیرین‌ترین نمازی که خواندید برای ما بنویسید.
یک دختر یازده ساله یک نامه نوشت، همه ما بُهتمان زد، دختر یازده ساله ما ریش‌سفیدها
را به تواضع و کرنش واداشت. نوشت که ستاد اقامه نماز، شیرین‌ترین نمازی که خواندم
این است: در سفری همراه پدر و مادرم در اتوبوس نشسته بودم و به زمین و آسمان
نگاه می‌کردم، خورشید را دیدم که کم‌کم غروب می‌کرد،
یادم آمد نماز ظهرم را نخوانده‌ام، به پدرم گفتم: از راننده درخواست کن توقف کند تا
نمازم را بخوانم، پدرم گفت: راننده به خاطر نماز یک دختربچه توقف نمی‌کند و اگر هم
توقف کند، ممکن است بعضی از مسافران ناراحت شوند.
گفتم: خودم به راننده می‌گویم، پدر گفت: گوش نمی‌دهد. گفتم: به راننده پول بدهیم تا
دقایقی توقف کند، پدر گفت: با پول توقف نمی‌کند، پدر که اصرارم را دید، با تندی
گفت:‌ای‌کاش نمازت را می‌خواندی و مزاحم مردم نمی‌شدی، حالا سر جایت بنشین
و بعداً نمازت را قضا کن!
 به پدرم گفتم: خواهش می‌کنم امروز به من اجازه دهید خودم تصمیم بگیرم و در کار
من دخالت نکنید. پدرم سکوت کرد، بطری آبی را برداشتم و سطلی را هم که زیر صندلی
آویزان بود، از صندلی جدا کردم.
تصمیم گرفتم با همان آب و در همان سطل وسط اتوبوس وضو بگیرم و نشسته روی
صندلی نمازم را بخوانم. همین که مشغول وضو بودم، شاگرد راننده پرسید: چه کار
می‌کنی؟ ماجرا را توضیح دادم و او همه چیز را به راننده گفت، راننده که از آینه ماشین
وضو گرفتن مرا می‌دید،
خوشش آمد و گفت: دخترم من به احترام نماز شما دقایقی توقف می‌کنم، با خوشحالی
از او تشکر کردم و از ماشین پیاده و مشغول نماز شدم، تمام مسافران اتوبوس از کار من
تعجب کرده بودند و به یکدیگر نگاه می‌کردند، برخی هم گفتند: ما هم نماز نخواندیم، آفرین
بر این دختر و اراده و عزم او، همین دختر روز قیامت برای ما حجت است، نمازم که تمام
شد، دیدم 17 نفر از مسافران به نماز ایستاده‌اند ، این شیرین‌ترین نماز من بود که
در بیابان توانستم نماز و یاد خدا را زنده کنم.
از: فارس

" شعری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا ( س ) ( 20 ) " :

خسته ام ،منتظرم ،لحظه شماری سخت است
روز و شب از غم تو گریه و زاری سخت است

می روم گاه به صحرا که فقط گریه کنم
گریه وقتی به سرت سایه نداری سخت است

می روم تا در و همسایه نگویند به تو
گوش دادن به غم فاطمه کاری سخت است

طاقت آوردن این زخم زبان ها دیگر
بیش از آن سیلی و آن ضربه ی کاری سخت است

فرض کن پیش تو لیلای تو را آزردند
بعد از آن سر به بیابان نگذاری سخت است

بال و پر زخم ،قفس تنگ ،در این وضعیت
زندگی از نظر هر دو قناری سخت است

منتظر باش علی جان پدرم می آید
تک و تنها دل شب خاکسپاری سخت است


***کاظم بهمنی***

" عصمت حضرت فاطمه (س) در آیه تطهیر " :

Related image 

 یکی از مهم‌ترین دلایل قرآنی بر عصمت اهل بیت (ع ) که شرط لازم در امامت است(1)
آیه مبارکه تطهیر است، خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: (... انما یرید الله لیذهب
عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا؛ جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد
هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را چنان که شایسته است ]از همه
گناهان و معاصی[ پاک و پاکیزه گرداند)  (سوره احزاب، آیه 33)
این آیه در خانه‌ ام‌سلمه، همسر رسول‌الله(ص) نازل شد و داستان از این قرار بود که
پیامبر اکرم، امام علی، حضرت زهرا و حسنین (علیهم‌السلام) را زیر کساء خویش بردند
و خود آن حضرت هم به زیر کساء رفتند
و از خداوند متعال چنین خواستند: «اللهم هولاء اهل بیتی‌الذین وعدتنی فیهم ما وعدتنی
اللهم اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا؛ خداوندا ایشان اهل بیت من هستند، آن
کسانی که به من وعده‌ای در مورد ایشان داده‌ای؛ خداوندا از ایشان پلیدی را ببر و آنها
را پاک و پاکیزه بگردان» سپس آیه نازل شد.(۲)
شیخ صدوق در «کمال‌الدین» از امیرالمؤمنین(ع) چنین گزارش می‌کند که آن حضرت در
جمع مهاجرین و انصار در مسجد پیامبر در زمان ایام خلافت عثمان فرمودند: «ای مردم!
آیا می‌دانید که خدای تعالی در کتابش فرموده است: «انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس
اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» و پیامبر، من و فاطمه و دو فرزندم حسن و حسین را گرد
آورد و کسایی بر روی ما افکند و فرمود: بارالها! اینان اهل‌بیت و گوشت تن من هستند،
آنچه که ایشان را به درد آورد مرا به درد می‌آورد و آنچه که ایشان را مجروح سازد، مرا
مجروح ساخته است، پس پلیدی را از ایشان بردار و آنان را پاکیزه ساز.
ام‌سلمه گفت: یا رسول‌الله! آیا من نیز از ایشان هستم؟ فرمود: تو بر خیری، اما این آیه
در شأن من و برادرم علی و دخترم فاطمه و دو فرزندم حسن و حسین و نه تن از فرزندان
فرزندم حسین نازل شده است و هیچ کس غیر ما در آن مشارکت ندارد. همه گفتند:
گواهی می‌دهیم که ام‌سلمه به ما نیز چنین گفت و از رسول خدا(ص) هم پرسش کردیم
و او نیز حدیث ام‌سلمه را برای ما باز گفت.(3)
برخی با توجه به اینکه صدر آیه و آیه بعد در مورد زنان رسول خدا است گمان برده‌اند که
این آیه هم اختصاص به زنان آن حضرت دارد؛ در جواب گفته می‌شود آیه نفرموده است:
لیذهب عنکن و یطهرکن، که بیانگر ضمیر مناسب با زنان باشد؛ بلکه ضمیر (کم) آمده است و
این در حالی است که در منابع اهل سنت نزول این آیه مختص به اهل بیت(ع ) دانسته
شده است.(4)
به هر حال این آیه شامل زنان پیامبر نمی‌شود زیرا آنها گاهی مرتکب گناه می‌شدند. در
سوره تحریم می‌خوانیم که پیامبر رازی را به بعضی از همسرانش فرمودند و او امانتداری
نکرد و به دیگری گفت. قرآن این عمل را گناه نامیده و می‌فرماید: «ان تتوبا الی الله فقد
صغت قلو بکما؛ اگر شما دو زن از کار خود به پیشگاه خدا توبه کنید ]خدا توبه شما را
می‌پذیرد[، چون دل شما دو نفر از حق و درستی منحرف شده است».(5)
علاوه بر این از عایشه چنین روایت شده که نزول این آیه مختص به خمسه طیبه است:
«صبح زودی پیامبر(ص) از خانه خارج شد و بر دوش ایشان عبایی از موی سیاه شتر بود؛
امام حسن(ع) آمد و داخل بر آن شد سپس امام حسین(ع) آمد و او هم داخل بر آن شد
سپس خانم فاطمه(س) آمد و داخل بر آن شد سپس امام علی(ع) آمد و داخل بر آن شد
سپس پیامبر این آیه را خواندند.»(6)
پیامبر اکرم(ص) در راستای تثبیت این مسئله، در طی شش ماه، به هنگام نماز صبح از کنار
خانه فاطمه می‌گذشتند و این آیه را تکرار می‌کردند.(7)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. «توضیح مطلب اینکه امامت منصب الهی است و طبق آیه 124 سوره بقره که
می‌فرماید: (لا ینال عهدی الظالمین؛ پیمان من ]که امامت و پیشوایی است
[ به ستمکاران نمی‌رسد)، این منصب به کسانی که آلوده به گناه باشند نخواهد رسید.
2. تفسیر القمی، ج 2، ص 193.
3. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج 1، ص 278، ح 25.
4. ن.ک: صحیح مسلم، ص 130، ح 7؛ صحیح ترمذی، ج 3، ص 34؛ مستدرک الصحیحین
حاکم نیشابوری، ج 3، ص 148؛ شواهد التنزیل حسکانی، ج 2، ص 10 و...
5. تحریم، 4.
6. صحیح مسلم، ص 130، ح
7 به نقل از: آیات الانوار فی‌فضائل النبی و آله الاطهار علیهم‌السلام، آیت‌الله میرزا
محمود یوسفی غروی، ص 251.
7. شواهد التنزیل، حسکانی، ج 2، ص 18.

" رمز محبت شدید پیامبر(ص) به حضرت فاطمه(س) " :

Image result for ‫تصویر گل سرخ‬‎ 

پیامبر گرامی اسلام(ص) بسیار به فاطمه(س) علاقمند بود، او را می‌بوئید و می‌بوسید،
روزی عایشه (یکی از همسران پیامبر«ص») عرض کرد: می‌بینم بسیار به فاطمه(س)
اظهار محبت می‌کنی؟
رسول خدا(ص) در پاسخ فرمود: آری، هنگامی که جبرئیل مرا به آسمان‌ها سیر داد،
سرانجام مرا به بهشت وارد کرد و کنار درخت «طوبی» برد، و از سیب آن درخت به من
داد و خوردم
و هنگامی که به زمین برگشتم با خدیجه(س) همبستر شدم، و نور فاطمه(س) در رحم
خدیجه(س) قرار گرفت، و هر وقت مشتاق بهشت می‌شوم، فاطمه را می‌بوسم و بوی
بهشت را از وجود فاطمه(س) می‌یابم و نیز بوی درخت طوبی را از فاطمه(س) استشمام
می‌کنم، او انسیه آسمانی است. (1)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 160
 

" آثار بندگی خالصانه " :

Related image 

قالت فاطمهًْ‌الزهرا(س):
من اصعد الی الله خالص عبادته، اهبط‌الله عزوجل له افضل مصلحته»
حضرت فاطمه(س) فرمود:
هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند
بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می‌نماید.(1)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- بحارالانوار، ج 67، ص  249

الهی ترسانم از بدی،خود بیامرز مرا به خوبی خود.

Image result for ‫تصویر گل سرخ‬‎

 

الهی از پیش خطر و از پس راهم نیست دستم گیر که جز فضل تو پناهم نیست.

الهی ترسانم از بدی،خود بیامرز مرا به خوبی خود.

الهی بنیاد توحید ما خراب مکن و باغ امید ما بی آب مکن.

الهی هرکس ازآنچه ندارد مفلس است و من از آنچه دارم.

الهی ابوجهل از کعبه می آید و ابراهیم از بتخانه،

کار به عنایت بود ، باقی بهانه.

الهی اگر مجرمم، مسلمانم و اگر بد کرده ام پشیمانم.

الهی کدام درد از این بیش باشد که معشوق توانگر بود و عاشق درویش...

 

خواجه عبدالله انصاری

" فروش آخرت خود به دنیای دیگران " :

Related image 

کسانی که مال مردم را می‌خورند کسانی هستند که «آخرت خودشان را به دنیای
دیگران می‌فروشند» آنان از هر راهی شده از حلال و حرام جمع می‌کنند و نخورده
می‌میرند و دیگران می‌خورند و لذتش را می‌برند.
خداوند می‌گوید آنچه مهم است حلال‌خوری است. آدم باید حلال خور باشد و از حرام خوری دست بردارد. به جای رباخواری و اختلاس و دزدی، خرید و فروش منصفانه داشته باشد تا خداوند به مال اندکش برکت دهد. چنانکه می‌فرماید: لاتأکلو اموالکم بینکم بالباطل؛ اموالتان را در میان خودتان به باطل نخورید. (بقره، آیه 188)
مراد از این خوردن، هر نوع تصرف است. از آنجا که مهمترین تصرف در مالی خوردن آن است، خداوند این خوردن را نماد برای تصرف گرفته است؛ بویژه آنکه مال در اصل همین گاو و گوسفند و بز و شتر بوده که ثروت مردم را تشکیل می‌داد و مهمترین تصرف در این چیزها همان کشتن و خوردن گوشت آنها است؛ بعدها مال به هر ثروتی اطلاق شد.
با این همه مراد از خوردن، مطلق تصرف در مال است که نباید به حرام باشد.این نوع کاربرد در قرآن اختصاص به مال ندارد، به عنوان نمونه خداوند در آیه 18 سوره ق می‌فرماید: ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب عتید؛ چیزی از قول تلفظ نمی‌شود مگر آنکه نزدش مراقب آماده است؛ یعنی فرشتگانی هستند که آماده نوشتن و استنساخ هستند و با مراقبت و گردن کشیدن از بالا، همه جزئیات را می‌نویسند.
در اینجا مراد از قول، سخن در برابر فعل نیست، بلکه مراد هر عملی است که انسان انجام می‌دهد. پس همه اعمال انسان از اخلاقی گرفته تا عقیده و ایمان و گفتار و نوشتار و نشست و برخاست ثبت و استنساخ می‌شود؛ یعنی که «ما ینظر و ما یسمع و لا یتکلم و لا یقوم و لا یقعد و لا یکتب و لا یقول و لا یفعل الا لدیه رقیب عتید».
پس آدم باید مواظب باشد چه می‌کند و چه عمل و فعلی را انجام می‌دهد. به هر حال، بدترین مردم کسی است که مال مردم و بیت‌المال را از راه باطل چون گرانفروشی و دزدی و اختلاس و بی‌انصافی می‌خورد، ولی نخورده می‌میرد و آن مال را بی‌هیچ بهره‌ای برای وارث از زن و بچه می‌گذارد بی‌آنکه خودش لذت خوردنش را برده باشد و این گونه است که آخرت خودش را به دنیای دیگری می‌فروشد.
سال هفتاد و چهارم شماره ۲۱۵۷۱
" کیهان "

" شعری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا ( س ) ( 19 ) " :

Related image

دنیاست چو قطره ایّ و ، دریا زهرا
کی فرصت جلوه دارد اینجا ، زهرا

قدرش بود امروز نهان چون دیروز
هنگامه کند و لیک فردا ، زهرا

خالق چو کتاب خلقت انشا فرمود
عالم چو الفبا شد و معنا ، زهرا

احمد که خدا گفت به مدحش : لولاک
کی می شدی آفریده ، لولا ، زهرا

طاها و علی دو بیکران دریایند
وآن برزخ ما بین دو دریا زهرا

او سرّ خدا و لیلة القدر نبی است
خیر دو سرا ، درخت طوبی ، زهرا

بر تخت جلال ، از همه والاتر
بر مسند افتخار ، یکتا ، زهرا

در آل کسا محور شخصیّتهاست
مابین اَب و بَعل و بنیها ، زهرا

سر سلسله ی نسل پیمبر کوثر
سرچشمه ی نور چشم طاها ، زهرا

تنها نه همین مادر سبطین است او
فرمود نبی : اُمّ ابیها ، زهرا

آن پایه که دیروز پیمبر بنهاد
امروز نگهداشته بر پا ، زهرا

از احمد و مرتضی چه باقی ماند
از مجمعشان شود چو منها ، زهرا

حرمت بنگر که در صفوف محشر
یک زن نبود سواره الا زهرا

هنگام شفاعت چو رسد روز جزا
کافی است برای شیعه ، تنها ، زهرا

حیف است ( حسانا ) که در آتش سوزد
آن شیعه که ورد اوست : زهرا ، زهرا


***استاد حاج حبیب الله چایچیان(حسان)***

" تصاویر | سوار بر آرامش در هند! " :

"کوماراکوم" منطقه‌ای توریستی در نزدیکی شهر "کوتایام" در استان "کرالا" -هند- است.
 
تصاویر | سوار بر آرامش در هند!
 
تصاویر | سوار بر آرامش در هند!
 
تصاویر | سوار بر آرامش در هند!
 
تصاویر | سوار بر آرامش در هند!
 
تصاویر | سوار بر آرامش در هند!
 
تصاویر | سوار بر آرامش در هند!
 
تصاویر | سوار بر آرامش در هند!
 
تصاویر | سوار بر آرامش در هند!
 
تصاویر | سوار بر آرامش در هند!
 
منبع : خبر آنلاین 

" آیین همسرداری فاطمه(س) " :

Related image 

امام علی(ع) می‌فرماید: جهاد زن خوب شوهرداری کردن است. (1) آن حضرت در بیانی
دیگر فرمود: سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن زمان که خداوند او را به سوی
خود برد، خشمگین نساختم، و در هیچ کاری موجب ناخشنودی او نشدم. او نیز هیچ
‌گاه مرا خشمگین نکرد، و عملی از او سر نزد تا باعث ناخشنودی من شود.(2)
همچنین نقل است که امام علی(ع) فرمود: هرگاه به چهره او «زهرا» نگاه می‌کردم
هرگونه غم و اندوه از من برطرف می‌شد. (3)
رسول خدا(ص) در اولین شب ازدواج علی(ع) و زهرا(س) کارهای آنان را تقسیم نمود،
پس از آن حضرت زهرا(س) فرمود: جز خدا کسی نمی‌داند که از این تقسیم کار تا
چه اندازه خوشحال شدم، زیرا رسول خدا(ص) مرا از انجام کارهایی که مربوط به
مردان است بازداشت.(4)
همچنین در روایتی دیگر پیامبر(ص) از علی(ع) سؤال کرد: همسرت را چگونه یافتی؟
علی(ع) در پاسخ گفت: «نعم‌العون علی طاعه‌الله» بهترین یار و یاور برای اطاعت و
بندگی خدا است. (5)
___________________
1- وسائل‌الشیعه، ج 11، ص 15، خصال، ج
2، ص 620 2 و
3- بحارالانوار، ج 43، ص 134 
  4- همان، ص 81   
5- همان، ص 117

" شعری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا ( س ) ( 18 ) " :

Related image

 

ببین می تــوانی بمانی بمان
عزیزم تو  خیــلی  جـوانی بمان

تو هم مثل من نیمه جـانی بمان
زمــین گـیر  من،آســمانی،بمان

اگر  می شـود می توانی بـمان

تو  نـیلوفرانه  تـریـن  یاس  شـهر
وجود  تو  کانون  احـساس  شهر

دعا گوی  هر قـدر  نشناس شهر
نکش دست از دست دستاس شهر

نباشـی، چـه آبی چه نانـی بمان

چه شد با علی همسفر ماندنت
چه  شـد  ماجرای  سـپر ماندنـت

چه  شد پـای حـرف پـدر  ماندنـت
پس از غـصه ی پشـت  در  ماندنت

نـدارد علــی هـمزبانی بمــان
 
برای علی بی تو بـد میشود
بدون تو غم بی عـدد میشود

نرو که غــرورم لــگــد میشود
و این سـقف،سـنگ لحدمیشود

تو باید غــمم را بدانــی بمــان

چرا اشــک را آبـرو میکــنی
چرا چــادرت را رفـو میکـــنی

چرا اسـتخوان درگـلو میکــنی
چرامـــرگ را آرزو میکـــــنی

چه کم دارد این زنــدگانی بمان


***صابر خراسانی***

" آبشار آتش؛ پدیده‌ای زیبا در پارک ملی کالیفرنیا " :

 «آبشار آتش» عنوان پدیده‌ای طبیعی است که در دو هفته نخست ماه فوریه در
پارک ملی یوسه میته کالیفرنیا قابل مشاهده است. در این پدیده تابش نور
خورشید در حال غروب باعث می‌شود به نظر برسد مواد مذاب در حال جاری
شدن از صخره‌هاست.
 
آبشار آتش؛ پدیده‌ای زیبا در پارک ملی کالیفرنیا
 
آبشار آتش؛ پدیده‌ای زیبا در پارک ملی کالیفرنیا
 
آبشار آتش؛ پدیده‌ای زیبا در پارک ملی کالیفرنیا
 
آبشار آتش؛ پدیده‌ای زیبا در پارک ملی کالیفرنیا
 
آبشار آتش؛ پدیده‌ای زیبا در پارک ملی کالیفرنیا
 
آبشار آتش؛ پدیده‌ای زیبا در پارک ملی کالیفرنیا
 
آبشار آتش؛ پدیده‌ای زیبا در پارک ملی کالیفرنیا
 
آبشار آتش؛ پدیده‌ای زیبا در پارک ملی کالیفرنیا
 
آبشار آتش؛ پدیده‌ای زیبا در پارک ملی کالیفرنیا
 
منبع : خبرآنلاین 

" نقش و جایگاه اهل‌بیت پیامبر(ص) " :

 

قالت فاطمه‌الزهراء(س):
«نحن وسیله فی خلقه، و نحن خاصته و محل قدسه، و نحن حجته فی
غیبه، و نحن ورثه انبیائه»
حضرت فاطمه(س) فرمود:
ما اهل بیت پیامبر(ص) وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم، ما برگزیدگان پاک
و مقدس پروردگار می‌باشیم، ما حجت و دلیل‌های روشن خداییم و ما وارثان پیامبر الهی
هستیم. (1)
___________________
1- شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 211
 

" جامعه با ظلم هلاک می‌شود نه با کفر " :

«و ما کان ربک لیهلک القری بظلم و اهلها مصلحون» (هود- 117) و پروردگار تو بر آن نبوده تا آبادی‌هایی را که مردمش اصلاح‌گرند، به ظلم و ستم هلاک کند. پیامبر گرامی(ص) در ذیل این آیه شریفه می‌فرماید: مراد از اصلاح در آیه، انصاف مردم نسبت به یکدیگر است. (تفسیر مجمع‌البیان)
همچنین آن حضرت در بیانی دیگر می‌فرماید: ای ابن مسعود! با مردم رفتاری منصفانه داشته باش و خیرخواه آنان باش و به آنان رحم کن. اگر چنین باشی و خدا بر مردم شهری غضب کند که تو در میان آنان هستی، به سوی تو نظر می‌کند و به خاطر تو به آنان رحم می‌کند. (بحارالانوار، ج74، ص109)
پیام‌های آیه
1- قهر خداوند دلیل دارد «یهلک القری بظلم»
2- ظلم علت هلاکت اقوام، ملت‌ها و دولت‌ها است.
3- صالح بودن تنها کافی نیست، بلکه باید مصلح بود
. 4- حق‌الناس بر حق‌الله در نزد خدای متعال ترجیح دارد.
5- جامعه با کفر و اهل اصلاح تداوم می‌یابد، ولی با ظلم و اهل اسلام هلاک می‌شود.
" کیهان "