اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

" دیدار عکاس و رزمنده خیبر پس از ۳۳ سال +عکس " :

           

           
یکی از عکس‌های خوب و ماندگار عملیات خیبر از دریچه‌های دوربین علیرضا جلیلی‌فر ثبت
 شده است؛ عکسی  که چهره رزمنده جوانی را نشان می‌دهد که پای چپ او قطع شده و دردی
در پس سکوت خود دارد.
           

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، عکاسان دفاع مقدس لحظات نابی را ثبت کرده‌اند که این لحظات

 برای همیشه در تاریخ این  رویداد بزرگ انقلاب اسلامی ایران ماندگار شده است؛ طوری که تعدادی

 از عکس‌ها، نماد یک اتفاق، یک عملیات، یک پیروزی و یا یک چهره ماندگار است.

یکی از عکس‌های خوب و ماندگار، مربوط به عملیات خیبر است؛ عکسی که چهره رزمنده جوانی که

 پای چپ او قطع شده و دردی در پس سکوت حنجره خاک دارد را برای مخاطبش به نمایش می‌گذارد.

این جوان با چشم‌هایش مظلومیت را فریاد می‌زند. خستگی و تحمل درد را می‌توان از چهره این

رزمنده مجروح فهمید. رزمنده‌های که ساعت‌ها سینه‌خیز حرکت کرده تا خود را نجات دهد.

علیرضا جلیلی‌فر عکاس این صحنه است که بعد از گذشت 33 سال رزمنده قطع پا را پیدا کرده است.

 

دوشنبه 16 اسفند 1395 ساعت 08:24

" جام جم "

الهی در کرم تو حیرانم ..........

Related image

 

الهی فرمودی که در دنیا بدان چشم که در توانگران می نگرید ،

 

بدرویشان و مسکینان نگرید .


الهی تو کریمی را والاتری که در آخرت بدان چشم که در مطیعان نگری در عاصیان نگری.

 

خواجه عبداللّه انصاری

" واقعیت‌ها و خرافات " :

 

قال الامام‌علی(ع):
العین حق، والرقی حق، والسحر حق، و الفأل حق، و الطیره لیست بحق
و العدوی لیست بحق...
امام‌علی(ع) فرمود:
چشم زخم حقیقت دارد، استفاده از نیروهای مرموز طبیعت (برای از بین بردن
چشم‌زخم) حقیقت دارد، سحر و جادو حقیقت دارد، و فال نیک حقیقت دارد، و
رویداد بد را بدشگون دانستن و تعمیم دادن درست نیست. (1)
ــــــــــــــــــــــــــــــ
1- نهج‌البلاغه- حکمت 400
 

" چشم زخم حق است " :

 

سهل‌بن حنیف از مسلمانان مخلص و از یاران با شهامت پیامبر(ص) و علی(ع)
بود. در همه جنگ‌های رسول خدا(ص) شرکت داشت، سیرت و صورت زیبای
او زبانزد مردم بود. درباره او چنین نقل می‌کنند: وی در یکی از جنگ‌ها همراه
پیامبر(ص) بود، به نهر آبی رسید، بدن خود را شست‌‌وشو داد.
چون از نظر جسمی، زیبا و خوش‌اندام بود. یکی از انصار با دیدن او در شگفتی
فرو رفت و جمله‌ای از روی شگفتی بیان کرد( نظر زدن) که باعث بیماری
سهل‌بن حنیف شد و تب کرد. وی را به حضور پیامبر(ص) آوردند، پیامبر(ص)،
پس‌از احوالپرسی فرمود: «ما یمنع احدکم اذا رای من اخیه ما یعجبه فی نفسه
او فی ماله، فلیبرک علیه، فان العین حق» چه می‌شود که هرگاه در جسم
یا مال برادرتان چیز جالبی یافتید، بارک‌الله بگویید؟ زیرا چشم زخم حق است.
آنگاه سفارش نمود که در این‌گونه موارد، برای شخص مورد نظر دعا کنند.(1)
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
1- سفینه البحار، ج 1، ص 676
 

خواص اسما ء الحسنی ( 31 ) :

ذاری

 

ازاسمای حسنای الهی است .

ذاری به معنی : آفریننده ، واگذارنده است .

 

خواص :

 

1- چون غایبی که ازاو خبری نباشد ، بعد از نصف شب برخواسته و به گوشه اتاق خانه

خود برود و ایستاده "  70  " بار   "  یا ذاری ء یا معید ردّ  علی فلانا  " - و به جای

فلانا اسم غایب را بگوید - را بخواند ، در همان هفته خبری از آن غایب به او می رسد .

این غایب یا مسافر است و یا شی ء پنهان و غایب دارد که نمی داند کجاست .

2- هر گاه "  911  " بار به جهت رسیدن خبری از غایب بخواند ، به زودی خبری از آن

به اوبرسد .

" خسته نشدن از پاسخگویی " :

Related image 

امام‌حسن عسکری(ع) فرمودند: روزی زنی نزد حضرت فاطمه زهرا(س) وارد شد و گفت
مادری دارم ضعیف و ناتوان که برای انجام نماز، مسئله‌ای برایش پیش آمده و مرا فرستاده
است تا پاسخ آن را از شما دریافت نمایم.
حضرت زهرا(س) پس از گوش دادن به سخنان آن زن، جوابش را داد. سپس آن زن سوال
دیگری را مطرح کرد و حضرت دوباره جواب او را داد.
و به طور مرتب آن زن سوالات دیگری را مطرح کرد تا آن که به ده مرتبه رسید و حضرت
زهرا(س) بدون هیچ‌گونه احساس و اظهار ناراحتی و بلکه با عطوفت و مهربانی پاسخ او
را بیان می‌نمود.
پس از آن، زن خجالت زده شد و گفت شما را خسته و ناراحت کردم، بیش از این مزاحم
شما نمی‌شوم. حضرت زهرا(س) اظهار نمود خیر، برای من زحمتی نخواهد بود. سپس
افزود چنانچه شخصی اجیر شده باشد تا باری سنگین را به جایی ببرد و در ازای آن
مبلغ صد هزار دینار مزد بگیرد آیا ناراحت می‌شود؟! آن زن در جواب حضرت گفت:خیر.
 
بعد از آن فرمود: من برای هر سوال که جوابش را بگویم اجیر تو هستم و مزد و پاداش
آن نزد خداوند متعال به ارزشی بیش از آنچه که در این جهان است می‌باشد. پس اکنون
آنچه می‌خواهی سوال کن و برای من ناراحت مباش که از پدرم رسول‌الله(ص) شنیدم که
فرمود علما و دانشمندان، شیعیان و پیروان ما در روز قیامت در حالی محشور می‌شوند
که تاج کرامت بر سر نهاده‌اند.
چون آنان در دنیا بر هدایت بندگان خدا تلاش و کوشش داشته‌اند، مورد لطف و رحمت
خداوند قرار می‌گیرند و هدایا و خلعت‌های فراوان و گرانبهای بهشتی از جنس نور
تقدیمشان می‌شود. سپس منادی الهی ندا می‌دهد که: ای سرپرستان یتیمان آل‌محمد
که آنها را در روزگار یتیمی و محرومیت از وجود ائمه خود هدایت و راهنمایی کردید!
 
اینها شاگردان و یتیمانی هستند که شما آنها را سرپرستی و هدایت نمودید، پس از
خلعت‌هایی که به شما ارزانی شد، به آنها نیز بدهید. در این هنگام علما به اندازه
علومی که مردم از آن فرا گرفته‌اند به آنها خلعت می‌دهند تا جایی که برخی از مردم
صدهزار خلعت نصیب آنها می‌شود. و پس از آن خداوند از فضل خود خلعت‌های علما را
فزون و مضاعف می‌گرداند. پس از آن حضرت زهرا(س) فرمود ای بنده خدا، ارزش
یکی از آن خلعت‌ها، هزار بار بیش از  آنچه است که در این دنیا وجود دارد و خورشید
بر آن می‌تابد.چون که چیزهای این دنیا، هرچند هم به ظاهر ارزش والایی داشته
باشد، اما فاسدشدنی و فناپذیر است. (1)
_____________________
1- تفسیر امام‌حسن عسکری(ع)، ص 340، حدیث 216

" اگر حق به اهلش واگذار می‌شد! " :

Related image

قالت فاطمه‌الزهرا(س): «اما والله. لو ترکوا الحق علی اهله، واتبعوا عتره


نبیه لما اختلف فی‌الله تعالی اثنان»


حضرت فاطمه(س) فرمود: به خدا سوگند اگر حق را به اهلش واگذار می‌نمودند، و از

عترت پیامبر پیروی می‌کردند، حتی دو نفر درباره خدا اختلاف نمی‌نمودند (و اسلام همه

عالم را فرا می‌گرفت). (1)


___________________


1- بحارالانوار، ج36، ص352

" در جستجوی عیدی " :

 

بیچاره خانواده های کارمند !

 

"  پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

" خسته نشدن از پاسخگویی " :

Related image 

امام‌حسن عسکری(ع) فرمودند: روزی زنی نزد حضرت فاطمه زهرا(س) وارد شد و گفت
مادری دارم ضعیف و ناتوان که برای انجام نماز، مسئله‌ای برایش پیش آمده و مرا فرستاده
است تا پاسخ آن را از شما دریافت نمایم.
حضرت زهرا(س) پس از گوش دادن به سخنان آن زن، جوابش را داد. سپس آن زن سوال
دیگری را مطرح کرد و حضرت دوباره جواب او را داد.
و به طور مرتب آن زن سوالات دیگری را مطرح کرد تا آن که به ده مرتبه رسید و حضرت
زهرا(س) بدون هیچ‌گونه احساس و اظهار ناراحتی و بلکه با عطوفت و مهربانی پاسخ او
را بیان می‌نمود.
پس از آن، زن خجالت زده شد و گفت شما را خسته و ناراحت کردم، بیش از این مزاحم
شما نمی‌شوم. حضرت زهرا(س) اظهار نمود خیر، برای من زحمتی نخواهد بود. سپس
افزود چنانچه شخصی اجیر شده باشد تا باری سنگین را به جایی ببرد و در ازای آن
مبلغ صد هزار دینار مزد بگیرد آیا ناراحت می‌شود؟! آن زن در جواب حضرت گفت:خیر.
 
بعد از آن فرمود: من برای هر سوال که جوابش را بگویم اجیر تو هستم و مزد و پاداش
آن نزد خداوند متعال به ارزشی بیش از آنچه که در این جهان است می‌باشد. پس اکنون
آنچه می‌خواهی سوال کن و برای من ناراحت مباش که از پدرم رسول‌الله(ص) شنیدم که
فرمود علما و دانشمندان، شیعیان و پیروان ما در روز قیامت در حالی محشور می‌شوند
که تاج کرامت بر سر نهاده‌اند.
چون آنان در دنیا بر هدایت بندگان خدا تلاش و کوشش داشته‌اند، مورد لطف و رحمت
خداوند قرار می‌گیرند و هدایا و خلعت‌های فراوان و گرانبهای بهشتی از جنس نور
تقدیمشان می‌شود. سپس منادی الهی ندا می‌دهد که: ای سرپرستان یتیمان آل‌محمد
که آنها را در روزگار یتیمی و محرومیت از وجود ائمه خود هدایت و راهنمایی کردید!
 
اینها شاگردان و یتیمانی هستند که شما آنها را سرپرستی و هدایت نمودید، پس از
خلعت‌هایی که به شما ارزانی شد، به آنها نیز بدهید. در این هنگام علما به اندازه
علومی که مردم از آن فرا گرفته‌اند به آنها خلعت می‌دهند تا جایی که برخی از مردم
صدهزار خلعت نصیب آنها می‌شود. و پس از آن خداوند از فضل خود خلعت‌های علما را
فزون و مضاعف می‌گرداند. پس از آن حضرت زهرا(س) فرمود ای بنده خدا، ارزش
یکی از آن خلعت‌ها، هزار بار بیش از  آنچه است که در این دنیا وجود دارد و خورشید
بر آن می‌تابد.چون که چیزهای این دنیا، هرچند هم به ظاهر ارزش والایی داشته
باشد، اما فاسدشدنی و فناپذیر است. (1)
_____________________
1- تفسیر امام‌حسن عسکری(ع)، ص 340، حدیث 216

" اگر حق به اهلش واگذار می‌شد! " :

Related image

قالت فاطمه‌الزهرا(س): «اما والله. لو ترکوا الحق علی اهله، واتبعوا عتره


نبیه لما اختلف فی‌الله تعالی اثنان»


حضرت فاطمه(س) فرمود: به خدا سوگند اگر حق را به اهلش واگذار می‌نمودند، و از

عترت پیامبر پیروی می‌کردند، حتی دو نفر درباره خدا اختلاف نمی‌نمودند (و اسلام همه

عالم را فرا می‌گرفت). (1)
___________________


1- بحارالانوار، ج36، ص352

" یک کلام از مادر عروس! " :

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان:
تهران، اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان و یک نیروی بی‌ثبات کننده در خاورمیانه
است که می‌خواهد ما را نابود کند!
 
یک کلام از مادر عروس!
 
منبع : خبرآنلاین 

" آیین تربیت فرزند فاطمه(س) " :

Image result for ‫تصویر گل سرخ‬‎

در حدیث شریف کساء حضرت فاطمه(س) در پاسخ سلام فرزند خود امام‌حسن(ع) می‌فرماید:
سلام بر تو ای نور دیده‌ام و میوه دلم. و در پاسخ سلام امام حسین(ع) می‌فرماید: سلام بر
تو ای فرزند من و ای نور دیده‌ام و میوه دلم.
حضرت فاطمه(س) فرزندان خود را همیشه برای یادگیری و تعلیم و تزکیه آماده می‌کرد؛
به عنوان مثال به فرزندش امام‌حسن(ع) می‌فرمود: به مسجد برو، آنچه را از پیامبر شنیدی
فراگیر و نزد من بیا و برای من بازگو کن! حضرت فاطمه(س) شادی و خوشحالی را در بیت
خود تسری می‌داد.
نقل شده که آن حضرت فرزندش حسن(ع) را روی دست می‌گرفت و به بالا می‌انداخت
و می‌فرمود: ای حسن! نظیر پدرت باش و ریسمان ظلم را از حق دور کن، و خداوندی
را که صاحب نعمت‌هاست پرستش کن و با افراد تیره‌دل دوست مباش!(1)
_____________________
1- پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه

" آثار تبعیت از سیره پیامبر(ص) و علی (ع) " :

Image result for ‫تصویر گل سرخ‬‎ 

قالت فاطمه‌الزهرا(س):
«ابوا هذه الامه محمد و علی، یقیمان اودهم و ینقذانهم من العذاب الدائم، ان اطاعوهما
و یبیحانهم النعیم الدائم ان واقفوهما»
حضرت فاطمه(س) فرمود:
پدران این امت حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) هستند،  (مردم) اگر از آن دو اطاعت
کنند، کژی‌های آنان را اصلاح می‌کنند و از عذاب دردناکشان نجات می‌بخشند، و همراهی
با آن دو، نعمت جاودان - بهشت - را ارزانیشان می‌دارد. (1)
____________________________________
1- بحارالانوار، ج 23، ص 259

الهی من کیستم

Image result for ‫تصویر گل سرخ‬‎

 

الهی من کیستم که ترا خواهم چون از قسمت خود آگاهم ،

از هر چه می پندارم کمترم .

 

خواجه عبدالله انصاری

جمعه های انتظار ...........

شباهت های صدیقه طاهره(س) و امام زمان/

مظلومیت های حضرت مهدی(عج)

 

امام زمان                        
    
حضرت مهدی (عج) می‌فرماید برای من در (زندگی و رفتار) دختر رسول خدا (ص) الگو و سرمشقی نیکو است. با نگاهی به ویژگی های این دو معصوم بزرگوار، جمله امام زمان (عج) نمود می یابد.                        

 امام مهدی (علیه السلام) می‌فرماید: «ِفی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» برای من در (زندگی و رفتار) دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله الگو و سرمشقی نیکو است .(۱)

با نگاهی به ویژگی های این دو معصوم بزرگوار، جمله حضرت (عج) نمود می یابد.

۱-مظلومیت اولین ویژگی مشترک آن بزرگواران ، مظلومیت است.

در زیارات حضرت زهرا (سلام الله علیها) می خوانیم:

«السَّلَامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظلُومَة المقهوره»(۲)

سلام بر تو ای مظلومه ی مورد ستم واقع شده.

در کتاب: امالی ابن الشیخ می نگارد: موقعی که وفات پیغمبر عظیم الشأن اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلم نزدیک گردید آن حضرت بقدری گریست که ریش مبارکش تر شد.

گفته شد: یا رسول اللّه! چرا گریه میکنی؟

 فرمود: برای ذریه و فرزندانم و آن ستمهائی که از ستمکاران امتم بعد از من به ایشان میرسد میگریم. گویا میبینم دخترم فاطمۀ زهراء بعد از من مظلوم واقع شده، هر چه صدا میزند: یا ابتاه! احدی از امت من بفریاد او نمیرسد.

وقتی فاطمۀ اطهر این مطلب را شنید گریان شد. پیغمبر اکرم به وی فرمود:

ای دختر عزیزم! گریان مباش!

فاطمه گفت: پدر جان! من برای ظلم‌هائی که بعد از تو خواهم دید گریه نمیکنم، بلکه بعلت مفارقت تو اشک میریزم.

پیغمبر اعظم فرمود: ای دختر محمّد! مژده باد تو را! زیرا تو اولین کسی هستی که در میان اهل بیتم بمن ملحق خواهی شد.(۳)

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در ترسیم مظلومیت همسرش فرمود:

«إنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ( ص) لَمْ تَزَلْ مَظْلُومَةً مِنْ حَقِّهَا مَمْنُوعَة» (۴)

فاطمه دختر پیامبر(ص) همواره ستم دیده و از حق خود محروم بود.

امیرالمؤمنین (ع) در ترسیم مظلومیت و غربت فرزندش مهدی(عج) نیز می ­فرماید:

«صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ»(۵)

صاحب این امر ، همان رانده شده دور شده یگانه و تنها است.

از حضرت ابو الحسن موسی بن جعفر علیهما السلام راجع به صاحب این امر پرسیدم. فرمود: او همان رانده‌شدۀ یکتای غریب پنهان از خاندانش می‌باشد که خونخواه پدرش خواهد بود.(۶)

مرحوم میرجهانی می گفت: در عالم رؤیا، مادر مظلومم حضرت فاطمه صدیقه(س) را دیدم و ایشان سه بیت شعر فارسی خواند. وقتی بیدار شدم فقط یک بیت را به یاد داشتم و آن بیت این گونه است:

«دلی شکسته تر از من در آن زمانه نبود

در این زمان دل فرزند من شکسته تر است»(۷)

۲-عدم بیعت با ...

غاصبان پس از غصب خلافت، سعی کردند برای مشروعیت بخشیدن به خلافتشان  از همه ی مردم، به خصوص حضرت علی و حضرت زهرا(ع) برای خود بیعت بگیرند ، ولی حضرت زهرا(س)، همه مصیبت ها را تحمل کرد و تا آخرین لحظه از زندگی مبارکشان ، با غاصبان حکومت بیعت نکرده، بلکه برای بازگرداندن خلافت به مسیر اصلی اش، مبارزه نمودند.(۸)

«روی برگردانید (قهر کرد) فاطمه از ابابکر و با اوسخن نگفت تا وفاتش و ۶ ماه بعد از پیامبر (ص)‌ زندگی کرد و بعد از وفاتش همسرش علی او را شبانه دفن کرد و برای نماز و دفن فاطمه ابابکر را خبر نکرد. »(۹)

امام مهدی (عج) هم در پس پرده غیبت به سر می برد تا بیعت کسی بر گردنش نباشد..

حضرت علی(ع) فرموده اند:

هنگامی که قائم ما قیام کند، بیعت احدی بر گردن او نخواهد بود. از این رو، ولادت او مخفی می شود و از دیده ها پنهان می شود.(۱۰)

حضرت مهدی(عج) می فرماید :

بر گردن همه پدرانم، بیعت سرکشان زمانه بود، امّا من وقتی خروج کنم، بیعت هیچ سرکشی بر گردنم نیست.(۱۱)

۳-کناره گیری از مردم و ...

بعد از آن تلاشی که حضرت زهرا(س) برای هدایت مردم و برگرداندن ولایت به حضرت علی(ع) کرد، و مورد بی مهری و ستم قرار گرفت، از مردم فاصله گرفت و در خانه مشغول عزاداری و گریه بر فقدان پدر شد، امّا این بار هم مورد بی لطفی قرار گرفت.(۱۲)

«اهل مدینه خسته و ناراحت شده به او گفتند: تو به واسطۀ کثرت گریه‌ات ما را اذیّت می‌کنی. لذا حضرت زهرا از مدینه خارج و به سوی قبر شهدا می‌رفت، وقتی ناراحتیهای قلبی خود را با گریستن خالی می‌کرد به سوی مدینه بازمی‌گشت.» (۱۳)

در صحیح بخاری که از کتابهای مؤثق اهل سنت است آمده، که وقتی حضرت زهرا(س) فدک را مطالبه کرد، ابوبکر خودداری کرد و چیزی را از فدک به او نداد. آن حضرت از ابوبکر ناراحت شد. پس از او کناره گیری کرد و با او سخنی نگفت تا از دنیا رفت.(۱۴)

امام مهدی (عج) از هنگام ولادت، از مردم و به ویژه ستمگران، مخفی بود. در آغاز ولادت، فقط بعضی از شیعیان خاص موفق به دیدار آن حضرت شدند. در زمان غیبت صغری امکان ملاقات شیعیان بسیار محدود تر شد و در زمان غیبت کبری به اوج خود رسید .

خود حضرت مهدی (عج) در توقیع شریف به شیخ مفید می فرماید:

اگر چه ما در مکان دور دستی زندگی می کنیم، مکانی که از خانه های ستمگران به دور است، به جهت مصلحتی که خداوند برای ما و شیعیان ما دیده در این دوری، امّا ما از خبرهای شما آگاه هستیم.(۱۵)

۴-زهد وساده زیستی

آن حضرت[فاطمه زهرا سلام الله علیها] به اندکی از معیشت دنیا راضی بود و بر سختی‌های زندگی بردبار و به مقدار ناچیزی از حلال قناعت می‌کرد. نفس قدسی‌اش راضی و مرضیِ حق بود. به آنچه دیگران داشتند طمع نمی‌بست و به چیزی که حقِّ او نبود چشم نمی‌دوخت و به حقِّ اَحَدی طمع نداشت، او در نفسِ خود غنی و به وضع خود خشنود بود و چنانکه پدرش فرموده بود:

«لیس الغنی عن کثرة العرض، إنّما الغنیّ غنیّ النفس»(۱۶) 

در زیارت آن حضرت  نیز می خوانیم: «یاحلیفة الورع و الزهد»

ای کسی که  بریده از دنیا و فانی در ذات احدیت بود.(۱۷)

حضرت مهدی(عج) نیز در نهایت زهد و سادگی زندگی می کند.

حضرت صادق(ع) می فرماید:

به خدا سوگند! لباس قائم (عج) زبر و غذاییش سخت خواهد بود.(۱۸)

۵-مبارزه با انحراف ها و بدعت ها

فاطمه زهرا سلام الله علیها اولین شهیده ی دفاع از ولایت به جرم مبارزه با بدعت در دین پدر بزرگوارشان به شهادت رسیدند.

حضرت مهدی (عج) هم با بدعت ها و انحرافات مبارزه می کند و فرایض الهی و سنن نبوی را احیا خواهد کرد.

امام صادق (ع) می فرماید: «بدعتی نمی ماند جز آن که از بین می برد و سنّتی نمی ماند جز آن که بر پا  می دارد.(۱۹)

حضرت علی (ع) می فرماید: «هر چه از کتاب و سنّت، متروک مانده، زنده خواهد کرد.»(۲۰)

در دعای شریف ندبه می خوانیم:

أین المؤمل لإحیاء الکتاب و حدوده؟ أین محیی معالم الدین و أهله؟ أین المدّخر لتجدید فرائض و السنن

کجا است آرزو کشیده برای زنده کردن قرآن و حدودش؟ کجا است زنده کننده آثار دین و اهل دین؟ کجا است آن ذخیره الهی برای تجدید واجبات و سنت های اسلام.

منابع:

۱- کلمات قصار امام زمان (عج) ص۲۰

۲-زیارت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) مفاتیح الجنان

۳- ترجمۀ جلد دهم بحار الانوار: در زندگانی حضرت فاطمه سلام الله علیها ، ترجمۀ

نجفی ص۱۷۴

۴-شیخ طوسی، امالی، ص ۱۵۶

۵- کمال الدین و تمام النعمه ج ۱ ص۵۶۳ ح ۱۳

۶-مکیال المکارم ج ۱ ص۱۸۰به نقل ازکمال الدین ج۲ ص۳۶۱

۷- عنایات حضرت مهدی(عج) به علما و طلاب، ص ۱۷۶

۸- ویژگی های امام مهدی و حضرت زهرا (س) ، علی مصلحی، پایگاه اطلاع رسانی حوزه

۹-حدیث بعد از چند راوی می رسد به ام المومنین عایشه که خبر می دهد ..... فَهَجَرتْهُ

فَلَمْ تُکَلَّمهُ حَتّی تُوُفَّیَتْ وَ عاشَتْ بَعْدَ الَّنبیِ (صلی الله علیه وسلم) سِتَّةَ اَشْهُرٍ فَلَمّا

تُوُفَّیتْ، ‌دَفَنَها زَوْجُها عَلیٌ لَیْلاً، وَ لَمْ یُوذِنْ بِها اَبابَکْرٍ وَ صَلی عَلَیْها.....

صحیح مسلم- کتاب الجهاد و السیر – باب ۱۶ باب قول النبی صلی الله علیه و سلم،

لانورث ما ترکنا فهو صدقه) حدیث ۱۷۵۹

۱۰- کمال الدین و تمام النعمه ج۱ ص۵۶۴

۱۱- کمال الدین ج ۲ ص۲۳۹

۱۲- ویژگی های امام مهدی و حضرت زهرا (س) ، علی مصلحی پایگاه اطلاع رسانی حوزه

۱۳- زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها : ترجمه و تحقیق از جلد ۴۳ بحار الانوار

 ترجمۀ روحانی ، ص۵۷۲

۱۴- الف- صحیح بخاری – کتاب المغازی – باب غزوه خیبر- حدیث ۴۲۴۰ و ۴۲۴۱

ب- صحیح مسلم- کتاب الجهاد و السیر – باب ۱۶ باب قول النبی صلی الله علیه

و سلم، لانورث ما ترکنا فهو صدقه) حدیث ۱۷۵۹

۱۵-احتجاج طبرسی  ترجمه جعفری ج۲ ص۶۵۰

۱۶-فاطمه زهرا (س) محمد عبده یمانی ترجمه محمد تقی رهبر ص۲۵۹

۱۷-بخشی از زیارت حضرت فاطمه سلام الله علیها

۱۸-مکیال المکارم ج۱ص۱۴۶ به نقل از بحار ج ۵۲ ص۳۵۸

۱۹-ینابیع المودة، ج ۳، ص ۶۲

۲۰-بخشی از خطبه ۱۳۸ نهج البلاغه