اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

با خورشید انقلاب (خاطراتی از رهبر معظم انقلاب)


 
 
تصویر مرتبط

  
  توجه خاص به شعرای عرب زبان
 

چند سال پیش حضرت آقا به اهواز تشریف بردند. یکی از چیزهایی که ایشان علاقه‌مند بودند در اهواز صورت بگیرد، ملاقات با شعرای عرب اهواز بود. شعرای عرب همین که فهمیدند ایشان مایل هستند آنها را ببینند، از اطراف و اکناف به اهواز آمدند. جلسه‌ای تشکیل شد که اداره‌اش به عهده‌ من بود. من اصلاً نتوانستم جو و شرایط پراحساس جلسه را کنترل کنم، از بس این شعرای خوزستان برای ابراز احساسات هر یک قصیده‌ای خواندند. من دیدم اگر تمام این قصاید بخواهد خوانده بشود، سه روز طول می‌کشد و ما سه چهار ساعت بیشتر وقت نداریم. این شعرا با هم مسابقه می‌دادند. من فکر می‌کردم آقا از این بی‌نظمی ناراحت هستند ، ولی دیدم نه؛ خیلی خشنود بودند و از این همه احساسات واقعی به اسلام و انقلاب و اهل بیت لذت می‌بردند. من روز دوم وقتی که خدمتشان رفتم، گفتم آقا جلسه چطور بود؟ فرمودند: فوق‌العاده بود و زیاد تعریف کردند. البته ایشان نظرشان را نسبت به شعر خوزستان، خوبی‌ها و نقاط ضعف و قوتش هم بیان کردند.
یک جلسه‌ ادبی دیگری خاطرم هست که در حاشیه‌ کنفرانس یاری ملت فلسطین برگزار شد. در حاشیه‌ دیدارهای رسمی، آقا ‌خواستند شعرایی را که در این کنفرانس شرکت کرده بودند، ببینند. ایشان شش ساعت با این شعرا نشستند و اشعارشان را شنیدند؛ نظرات منتقدانه دادند و با اینها صحبت کردند. بعد از اینکه جلسه تمام شد، نشستند و با آنها شام خوردند. این جلسه‌ای تاریخی است که خیلی از ادبای لبنانی وقتی که به لبنان برگشتند، مقاله‌های شگفت‌انگیزی در رابطه با این پدیده نوشتند و گفتند که اصلاً باورمان نمی‌شد رهبر انقلاب با آن همه مشغولیت‌ها و مسئولیت‌هاشان، شش ساعت فقط برای شنیدن شعر و فرهنگ عربی نشستند. نامه‌های زیادی هم در پی آن برای آقا رسید.

*دکتر آذرشب - استاد دانشگاه تهران -
 
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 

جدیدترین عمل زیبایی بعد از گوش الاغی! /کاریکاتور


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          









                                                                                                                       " پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

الاغ؛ قبل از عمل، بعد از عمل!/ کاریکاتور


 

"پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

داناترین مردم


 
 
 Ù†ØªÛŒØ¬Ù‡ تصویری برای تصویر گل آلاله


قال‌ الامام الصادق (ع)
 
«سئل امیرالمومنین عن اعلم الناس: قال: من جمع علم الناس الی علمه»
 
مام صادق (ع) فرمود:
 
از امام علی (ع) پرسیدند:  داناترین مردم چه کسی است؟
 
حضرت فرمود: کسی که دانش و آگاهی مردم را بر دانش خود بیفزاید. (1)

ــــــــــــــــــــــــــــ

1- خصال، شیخ صدوق،‌ ص 5

چرا در کرمانشاه این قدر زلزله می‌آید؟


با توجه به تکرار زلزله اخیر که تاکنون بیش از ۷۰۰ زخمی به همراه داشته و سه شهر سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین را لرزانده، این پرسش به وجود می آید که چرا در کرمانشاه تا این حد زلزله می‌آید؟
با توجه به تکرار زلزله اخیر که تاکنون بیش از ۷۰۰ زخمی به همراه داشته و سه شهر سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین را لرزانده، این پرسش به وجود می آید که چرا در کرمانشاه تا این حد زلزله می‌آید؟

به گزارش اعتدال، روزنامه آفتاب یزد نوشت: زلزله کرمانشاه به بزرگی ۳/۷ ریشتر که در آبان ماه سال قبل ( ۱۳۹۶) رخ داد، زلزله ازگله نام داشت که هم ایران و هم عراق را لرزاند.
پزشکی قانونی آمار کشته شدگان آن زلزله را ۶۲۰ نفر به همراه بیش از ۹هزار زخمی و ۷۰ هزار بی خانمان اعلام کرد. این اولین زلزله بزرگ در ایران بود که در زمان اوج شکوفایی شبکه‌های اجتماعی رخ داد. کلیپ‌ها و نظراتی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، همچون عاملی مثبت باعث ایجاد فضای همدلی کم نظیری شد که حتی در زلزله بم نیز سابقه نداشت. صدها هزار ایرانی کمک‌های خود را از طریق اشخاص مورد اعتمادشان به دست مردم رساندند. در این بین در مورد کارایی و سطح سرمایه اجتماعی برخی نهادهای مسئول دولتی تردیدهایی وجود داشت. علی‌رغم این کارکرد مثبت شبکه‌های اجتماعی، شایعات بسیاری نیز در مورد زلزله کرمانشاه پخش شد، با توجه به تکرار زلزله اخیر که تاکنون بیش از ۷۰۰ زخمی به همراه داشته و سه شهر سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین را لرزانده، این پرسش به وجود آمد که چرا در کرمانشاه تا این حد زلزله می‌آید؟ این سوال را با سه متخصص سرشناس زلزله و زمین شناسی در میان گذاشتیم.
 
در خوزستان دو زلزله القایی رخ داد
 

دکتر نصرالله کمالیان استاد بازنشسته موسسه ژئوفیزیک و زلزله‌شناس دراین‌باره به آفتاب‌یزد می‌گوید: آنچه مسلم است این است که کشور ما زلزله خیز است، ما باید هر لحظه منتظر یک زلزله در کشور باشیم، بنابراین مردم باید زلزله را به عنوان یکی از پارامترهای زندگی‌شان در نظر بگیرند. اگر این آمادگی ذهنی به وجود آید، شایعات نیز بی اثر می‌شود. در مسئله زلزله کرمانشاه ما نباید فقط اکنون را ببینیم، سال قبل پس از اربعین این زلزله در کرمانشاه اتفاق افتاد. آن زلزله نیز بسیار قوی بود و ۳/۷ ریشتر قدرت داشت. اصولاً زلزله‌های بزرگ به همراه خود مسائل بسیاری دارند، یکی از این موارد پس لرزه‌ها هستند. نباید انتظار داشت که پس‌لرزه‌ها یکی دو ماهه تمام بشوند.

هر چه مقدار زلزله‌ها بیشتر باشد، زمان پس‌لرزه‌ها بیشتر می‌شود. نباید فکر کرد که پس لرزه‌های یک زلزله ۳/۷ ریشتری مثل زلزله کرمانشاه در عرض ده تا ۱۲ ماه تمام شود، شاید این پس لرزه‌ها حالا حالاها ادامه داشته باشد. آن زلزله می‌تواند به عنوان یک محرک عمل کند، زلزله سال قبل احتمالاً توانسته گسل‌های دیگر را فعال کند. یعنی ممکن است یک شکستگی جدید ایجاد شود، یا ممکن است در کرمانشاه رانش زمین ایجاد شود. بر این اساس باید تا دو سال در کرمانشاه حالت آماده باش وجود داشته باشد.
 
خیلی ها فکر می کنند که زلزله ۶ با ۷ درجه فقط یک درجه اختلاف دارد ، در حالی که زلزله ۷.۳ قریب ۳۰ برابر از زلزله ۶.۳ ریشتری قوی تر است. احتمال آنکه پس از این هم در کرمانشاه زلزله بیایید وجود دارد . زلزله اخیر نشان دهنده ای این است که زلزله سال قبل کار خودش را در مورد تحریک گسل انجام داده است.

وی در مورد توالی زلزله در کرمانشاه افزود: اگر زلزله قبلی و این زلزله را به عنوان یک زلزله اصلی در نظر بگیریم احتمال رخ دادن مجدد زلزله وجود دارد. اگر این زلزله را یک پیش لرزه در نظر بگیریم احتمال بروز زلزله قوی تر وجود دارد، اما شواهد و قرائن نشان دهنده پس لرزه بودن این زلزله است. وقتی زلزله ۶.۳ ریشتری بعد از ۷.۳ ریشتر می آید، ممکن است یک زلزله ۶.۳ دیگر نیز رخ دهد. البته فاصله زمانی زلزله ها پس از زلزله اصلی اصولاً زیاد می شود. وی در پاسخ به یک پرسش در مورد عامل انسانی گفت: اینگونه زلزله ها مانند زلزله کرمانشاه کاملاً تکتونیک هستند، خیر! به نظرم عامل انسانی وجود ندارد، اما، ما برخی زلزله ها را به نام زلزله القایی داریم که در آن عامل انسانی موثر ترین عامل است . مثلاً وقتی یک سد بزرگ احداث می شود. ممکن است توازن زمین در منطقه به هم بخورد. ما در خوزستان زمین لرزه القائی با عامل انسانی داشتیم، سد کرخه و کارون سه موجب ایجاد زلزله در خوزستان شدند، البته عمر آنها کم بود و شدت آنها نیز زیاد نبود و حداکثر ۶ ریشتر بود، زلزله حاصل از این مسئله روستایی به نام کعب را لرزاند، البته این زلزله ها اطراف سد را می لرزاند. غیر از این برداشت از معدن نیز می تواند عامل زلزله القایی شود ، مثلاً شما نفت و گاز را استخراج کنید ، ممکن است وزن منطقه را کم کند و باعث ایجاد زلزله شود . البته این زمین لرزه ها، زمین لرزه های قوی نیستید.
 
باید مردم را آگاه کرد
 
بهرام عکاشه متخصص علم زلزله شناسی در اینباره به آفتاب یزد گفت: «دلیل مبنایی و علمی رخ داد زلزله در کرمانشاه به دلیل باز شدن دریای سرخ است، هر چه سمت و سویی این مسئله به سمت ایران می رسد از شدت زلزله خیزی آن کم می شود، برای مثال مکه و مدینه به شدت در معرض زلزله قرار دارند. خلیج فارس زلزله خیز نیست، خرمشهر زلزله خیز نیست، اما از جنوب شرق خرمشهر مثل مسجد سلیمان زلزله خیز است. این زلزله خیزی تا بندرعباس ادامه دارد، به سمت شمال که می رویم زلزله خیزی شروع می شود. دریای سرخ در قسمت های شمالی دو تکه می‌شود. یکی از خطوط زلزله خیز به سمت شمال حرکت می کند و از سمت چپ آبادان عبور می کند و تا آذربایجان غربی و شرقی و ترکیه امتداد پیدا می‌کند.»

وی در رابطه با توالی زلزله در کرمانشاه گفت: «همین شهر تهران حداقل ۷ زلزله بالای ۷ ریشتر داشته است. البرز هم بدتر از تهران، پدیده زلزله شناسی در دنیا آنچنان شناخته شده نیست و سوالات بی پاسخ بسیاری در این بین وجود دارد. بشر هنوز قادر نیست روز و ماه و زمانی که زلزله می آید را پیش بینی کند. من مطمئنم که در صد سال آینده بشر قادر خواهد بود که پاسخ سوالات بسیاری را بدهد و حتی برخی زلزله ها را پیش بینی کند. فشار گسل دریای سرخ به منطقه یکی از عوامل زلزله است. به جرات می‌توانم بگویم که تهران روزی بر اثر زلزله نابود خواهد شد، برخی می گویند که با این حرف ها مردم را نگران نکنید، در حالی که در برابر چنین فاجعه ای ملاحظه کاری قابل قبول نیست و قصد ما آگاه کردن مردم است و نه نگران کردن آنها، مردم باید جدیت این مسئله را درک کنند تا برای آن تمهیدات لازم را بیندیشند. مثلاً اگر آنها ندانند که زلزله بزرگ تهران را نابود خواهد کرد، آیا حاضر خواهند شد تا میلیون‌ها تومان برای مقاوم سازی ساختمان هزینه کنند. در پاسخ به برخی شایعات باید بگویم که عامل انسانی فقط می تواند زلزله های ضعیف را به وجود آورد.»
 
پهنه زاگرس
 
محسن جلادت زمین شناس در این‌باره به آفتاب یزد گفت: «ایران ما به لحاظ زمین شناختی به چند منطقه از جمله منطقه زمین شناختی آذربایجان، زاگرس، ایران مرکزی و .... تقسیم می‌شود که منطقه زاگرس از جمله مناطق دارای سطح فعالیت بالا محسوب می شود. این مسئله را باید متذکر شوم که علی رغم آنکه در پهنه زاگرس به لحاظ تعداد، مقدار زمین لرزه ها بیشتر است، اما قدرت تخریب آنها از مناطقی مانند کرمان و خراسان شاید کمتر باشد. زلزله ها یک دوره بازگشت و پس لرزه دارند، رخ دادن این زلزله چیز عجیبی نیست و بی شک مسئولین باید برای آن آمادگی می داشتند، چون در زمان وقوع زلزله سال قبل نسبت به احتمال رخ دادن زلزله های بعدی هشدار داده شده بود. در آن زلزله قسمت های ترک خورده ای به وجود آمده بود. پس لرزه ها به دلیل بازگشت قسمت های ترک خورده به وجود می آیند. وقتی زلزله ای با قدرت بیش از ۷ ریشتر اتفاق می افتد، به دلیل توان و عمق و طول بیشتر شکست، تعداد پس لرزه ها نیز بیشتر می شود. نظریه علمی بازگشت به صورت کامل می تواند وقایع کرمانشاه را توجیه کند. در کرمانشاه کیفیت بناها بالا نبود و همین مسئله دامنه خسارت ها را تشدید می کند، این موضوع یک بار دیگر لزوم توجه به هشدارها در مورد زلزله خیز بودن کشور را گوشزد می‌کند. بعید می دانم که عوامل انسانی موجب زلزله القایی در کرمانشاه شده باشند اما عوامل انسانی که ساختمان های بی‌کیفیت را می سازند، قطعاً می توانند موجب تشدید خسارات زلزله گردند.
 
" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

شباهت در تهران که تاریخ را به بازی گرفت


 
«باغ عین‌الدوله» یا «باغ اتابک» دو مکانِ تاریخی‌اند که سال‌هاست نام «کنفرانس تهران» را با خود یدک می‌کشند، هر چند اولی را احتمالا به خاطر شباهت‌اش با دومی اشتباه گرفته‌ و جایگزین‌اش کرده‌اند، اما باید از تاریخی شدن این اشتباه جلوگیری کرد.
«باغ عین‌الدوله» یا «باغ اتابک» دو مکانِ تاریخی‌اند که سال‌هاست نام «کنفرانس تهران» را با خود یدک می‌کشند، هر چند اولی را احتمالا به خاطر شباهت‌اش با دومی اشتباه گرفته‌ و جایگزین‌اش کرده‌اند، اما باید از تاریخی شدن این اشتباه جلوگیری کرد.

به گزارش اعتدال، در فاصله روزهای ششم تا نهم آذر ۱۳۲۲ و در بحبوحه جنگ دوم جهانی، تهران میزبان ناخوانده رهبران سه کشور در آن زمان یعنی «فرانکلین روزولت» رئیس جمهور آمریکا، «وینستون چرچیل» نخست‌وزیر انگلیس و «ژوزف استالین» رئیس جمهور شوروی می‌شود.

سه کشوری که در سال‌های جنگ دوم جهانی سه کنفرانس مهم در تهران، یالتا و پوتسدام تشکیل دادند و علاوه بر طرح نقشه‌های جنگی و استراتژی نظامیِ خود درباره‌ی شرایط بین‌المللی و اوضاع جهان بعد از پایان جنگ و همچنین تقسیم ممالک جهان به مناطق نفوذ، به توافق‌هایی رسیدند.

قسمتی از این توافق‌ها و قول‌وقرارها پس از پایان جنگ عملی شدند و برخی دیگر باعث بروز اختلاف و سوءتعبیرهائی شدند که اساس اختلافات سیاسی طرفین و آغاز جنگ سرد و تقسیم جهان به دو بلوک شرق و غرب بود. کنفرانس تهران که در چهارمین سال جنگ دوم جهانی تشکیل شد تمام وقت خود را صرف طرح نقشه‌های جنگی و مراحل بعدی نبرد تا شکست کامل آلمان کرد و حل مسائل مربوط به بعد از به دست امدن پیروزی را به کنفرانس دیگری موکول کرد.

سال‌ها بعد یک نکته‌ی متضاد از این کنفرانس در ذهن‌ها ایجاد شد. تغییر ناگهانی مکان برگزاری «کنفرانس تهران» در طول دست‌کم چند سال گذشته و معرفی «باغ عمارت عین‌الدوله» به جای «باغ اتابک» در سفارت روسیه، این تضاد را به وجود آورد. مکانی که به دلایل نامعلوم نام‌شان جابجا شد!

مهمترین منبع «کنفرانس تهران»، کتابی به همین نام است


فرزانه ابراهیم‌زاده، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: ‌ مشخص نیست چه کسی برای نخستین بار این بحث را مطرح می‌کند که«کنفرانس تهران در عمارت عین الدوله برگزار شده» او قطعاً نسبت به تاریخ ایران ناآشنا بوده است، چون دست‌کم در همه‌ی منابعی که در مورد آذر ماه سال ۱۳۲۲  توسط روس و انگلیس مانند خاطرات «والنتین برژکف» نویسنده کتاب «کنفرانس تهران» و مترجم سفارت استالین نوشته شده، به دقت مطرح شده است. بنابراین شکی نداریم که همه منابع مکان برگزاری کنفرانس را «سفارت روسیه» یا «باغ اتابک» معرفی کنند، باغی که امروز در انتهای خیابان سی تیر، خیابان میرزا کوچک خان در خیابان نوفل لوشاتو داخل سفارت روسیه قرار دارد.
او اما به وجود دلایل مشخص برای مکان دقیق برگزاری «کنفرانس تهران» اشاره می‌کند و می‌گوید: در جنگ جهانی دوم وقتی ارتش هیتلر به شوروی حمله می‌کند، استالین که در ابتدای جنگ‌جهانی دوم هم‌پیمان با متحدان آلمان بود، در مقابل آن‌ها قرار گرفت و نیاز به هم‌پیمانان تازه‌ای داشت. این هم‌پیمانان سمت دیگر جنگ یعنی متفقین به فرماندهی بریتانیا بودند.
 

از چپ به راست:

 استالین دبیرکل اتحاد جماهیر شوروی، روزولت رئیس جمهورایالات متحده

چرچیل نخست وزیر بریتانیا در ایوان سفارت اتحاد جماهیر شوروی در

 تهران در سال ۱۳۲۲

 

ایران انتخاب شد چون متفقین روی ان کنترل داشتند



این پژوهشگر تاریخ معاصر در توضیح چگونگی برگزاری کنفرانس تهران بیان می‌کند: پس از این‌که استالین تصمیم می‌گیرد به سمت انگلیس برود، هنوز آمریکا به صورت مستقیم وارد جنگ نشده بود. اما بعد از حمله ژاپنی‌ها به بندر «پرل‌هاربر» تصمیم گرفت به متفقین بپیوندند و رسما وارد جنگ شد. چرچیل بعد از شکل گرفتن این اتحاد برای روزولت و استالین پیغام می‌فرستد تا گردهم جمع شوند و کنفرانس سه‌جانبه برگزار کنند تا در آن برای پایان‌دادن به کشورگشایی‌های هیتلر تصمیم بگیرند. آنها نیاز داشتند دیدار خود را در نقطه‌ای برگزار کنند که روی آن نقطه کنترل داشته باشند. این مکان «ایران» بود که  پیش از تصمیم برای گردهمایی در نخستین اقدام مشترک سه کشور توسط متفقین برخلاف اعلام بی‌طرفی اشغال شده بود.

 

او موقعیت سوق‌الجیشی جبهه‌ی ایران، ایجاد کریدوری برای انتقال سلاح‌های جنگی به شوروی و  وجود منابع عظیم نفتی در کشور را عواملی می‌داند که کشور توسط متفقین اشغال شود و ادامه می‌دهد: وقتی چرچیل، روزولت و استالین قصد برگزاری کنفرانس تهران را می‌کنند، موانعی برای انتخاب مکان اصلی به وجود می‌آید، از یک سواستالین  به این دلیل که در جبهه غربی با آلمان درگیر بود نمی‌توانست زیاد از شوروی دور شود.

 

وی اضافه می‌کند: یک نکته حاشیه‌ای در این میان این بود که استالین از سوار شدن به هواپیما به شدت می‌ترسید و بیشار سفرهایش را از طریق قطار انجام می‌داد و تهران نزدیکترین شهر امنی بود که او می‌توانست با قطار خود را در کمتر از چند روز به آن برساند. از سوی دیگر با توجه به اشغال ایران در سال ۱۳۲۰ متفقین عملا کنترل نظامی و امنیتی کشور را در دست داشتند تا بتوانند امنیت منطقه را تامین کنند.

 

به گفته‌ی وی، در سال‌های اشغال تعداد زیادی از جاسوسان آلمانی شناسایی و دستگیر شده بودند و ماموران «کاگ ب» (سرویس امنیتی شوروی ) و امنیت ملی انگلیس در ایران حضور داشتند و برفضا مسلط بودند، بنابراین همین دلایل تهران را جای مناسبی برای برگزاری کنفرانس اول تهران کرده بود، به حدی که تقریباً سرنوشت جنگ را تغییر می‌دهد و حتی نام تهران «پل پیروزی» می‌گذارند.

 


تهران بی‌خبر از «کنفرانس تهران» به «پل پیروزی» تبدیل می‌شود

 

ابراهیم‌زاده، قدم بعدی را انتخاب نقطه‌ی دقیق برگزاری کنفرانس تهران در شهر تهران می‌داند و ادامه می‌دهد: سفارت دو طرف این کنفرانس یعنی روسیه و انگلیس روبه روی یکدیگر قرار داشتند. فقط سفارت آمریکا بود که قدری دورتر یعنی فیشرآباد (خیابان مفتح) قرار داشت، از سوی دیگر به دلیل بیماری فلج اطفال «فرانکلین روزولت»، او قادر به حرکت نبود و روی ویلچر می‌نشست، این باعث شده بود تا عملا دور شدن او از خیابان دیپلماتیک تهران، آن هم در شرایطی که این کنفرانس مهم در حال برگزاری بود را ریسک برزگی بشمارند.

 

این پژوهشگر تاریخ، از سوی دیگر به مذاکراتِ طولانی و فشرده‌ی مورد نیاز برای ان موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: به همین دلیل این سه نفر باید در طول برگزاری کنفرانس در کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند، بنابراین به پیشنهاد استالین قرار می‌شود بخشی از سفارت روسیه را به عنوان خاک آمریکا به روزولت بدهد تا او با خدمه خود- حتی آشپز مخصوصش - در این چند روز مستقر شود. موافقت روزولت با این پیشنهاد عملا باعث شد تا  سفارت روسیه محل برگزاری کنفرانس تهران شود.  این سه نفر بعد از سه روز گفتگوی طولانی در روز ۹ آذر یک عکس یادگاری گرفته و تهران را ترک می‌کنند.

 

او با بیان این که سران سه کشور یک روز پیش از ورود علی سهیلی، نخست وزیر ایران را در جریان حضورشان قراردادند، گفت:  این دیدار قرار بود در سکوت کامل خبری باشد، طرف ایرانی تقریبا به بازی گرفته نشد و مطبوعات ایران روز ۱۲ آذر یعنی سه روز بعد از پایان کنفرانس خبر برگزاری آن را منتشر کردند. در سه روزی که رهبران سه کشور در تهران بودند شاه ایران که در آن زمان ۲۴ ساله و بشدت به لحاظ شخصیتی در موضع ضعف قرار داشت؛ از هر سه نفر دعوت کرد تا به دیدارش بروند. اما جز استالین آن هم به اندازه چند دقیقه چرچیل و روزولت این دعوت را نپذیرفتند و شاه مجبور شد تا خودش به محل برگزاری کنفرانس برود.

 


تولد چرچیل در دومین روز از کنفرانس تهران

تولد چرچیل در دومین روز کنفرانس تهران و کیک تولد او

 

وی از دیگر دلایلی که به قطعیت می‌توان مکان برگزاری کنفرانس تهران را پارک اتابک دانست نه «خانه عین الدوله»، این نکته می‌داند که به جز باغ سفارت، هیچ جای دیگری نبوده که آنها بتوانند بدون هیچ اتفاقی و با تامین امنیت کامل چنین کنفرانسی را برگزار کنند.

 

او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر دومین روز کنفرانس یعنی هشتم آذر، روز تولد « سِر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل» نخست وزیر بریتانیا بود که کیک تولد او را به قنادی «نوشین» در خیابان مخبرالدوله سفارش می‌دهند.

 

ابراهیم‌زاده، همچنین، خیابان فردوسی را یکی از امنیتی‌ترین خیابان‌های آن زمان تهران می‌داند و ادامه می‌دهد: خیابان فردوسی از زمان شکل‌گیری در دوره قاجار به عنوان خیابان دیپلماتیک تهران بود. اولین سفارت‌خانه یعنی سفارت بریتانیا پیش از شکل‌گیری این خیابان در بخش شمال خیابان قرار داشت و در مقابلش سفارت عثمانی (ترکیه ) و بعد از آن سفارت آلمان ساخته شد. در آن زمان چند سالی هم بود که سفارت روسیه در همسایگی سفارت انگلیس در پارک اتابک قرار گرفته بود. وجود این سفارت‌خانه‌ها باعث شده بود تا خیابان فردوسی تحت تدابیر امنیتی بیشتری به نسبت سایر خیابان‌های تهران باشد.

 


باغ عمارت عین‌الدوله در تهران

 


شاید شباهت باغ عین‌الدوله و باغ اتابک عامل این اشتباه شد

 

او تاکید می‌کند: این موارد مشخص می‌کند که مکان برگزاری کنفرانس تهران نمی‌توانسته در باغ «عین‌الدوله» برگزار شود، چون در آن زمان اصلا این باغ خارج از شهر تهران قرار داشت.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر، با اشاره به وجود شباهت‌هایی بین باغ «عمارت عین‌الدوله» و باغ اتابک در سفارت روسیه، ادامه می‌دهد: برخی اتفاقات در سال‌های بعدی باعث می‌شود تغییراتی در سفارت روسیه رخ دهد، به عنوان مثال دو بار این سفارت‌خانه بعد از کنفرانس تهران آتش گرفته و بازسازی می‌شود و امروز نیز آن‌چیزی که در سفارت‌خانه وجود دارد و خودم نیز به چشم دیده‌ام سکوی جلوی سفارت تغییراتی نسبت به سال ۱۳۲۲داشته است، حتی روسی‌ها نیز نسبت به این قضیه تاکید داشته‌اند که آن بخش از سفارتخانه دچار تغییراتی شده است.

 

وی با بیان این‌که هر دو باغ اتابک و باغ عمارت عین‌الدوله در یک دوره زمانی ساخته شدند، اظهار می‌کند: ممکن است بر اساس عکس‌ها این دو مکان را با یکدیگر اشتباه گرفته باشند،با توجه به این‌که امکان بازدید از این سفارت برای همه مهیا نیست، نیز تطابق تصاویر می‌تواند باعث بروز این اشتباهات شود.

 


ایوان سفارت روسیه در تهران

وی حتی به روایت‌هایی در مورد مالکان «باغ اتابک» اشاره می‌کند و می‌گوید: به یک روایت می‌گویند پارک اتابک توسط امین السلطان از مستوفی الممالک خریداری شده و به روایت دیگر آن به‌عنوان هدیه به امین السلطان داده شده است. امین‌السلطان قصد داشته که پارک اتابک را مشابه پارکِ «لوکزامبورگ» پاریس یا «هاید پارک لندن» بسازد، اما بعد از درگذشت وی، خانواده‌اش چیزهایی که از او باقی مانده حتی پارک اتابک را به ارباب جمشید جمشیدیان می‌فروشند. ارباب جمشید که برای تجارت از بانک استقراضی روسیه وام می‌گیرد، چون توان بازپرداخت وام را پیدا نمی‌کند، بانک استقراضی، «پارک اتابک» از اموال وی را مصادره می‌کند. در سال ۱۲۹۵ روس‌ها که تصمیم به جابه‌جایی سفارت خود را دارند، این پارک را از بانک استقراضی اجاره می‌کنند. اجاره‌ای که در نهایت به حضور دایمی روس‌ها و بعد شوروی‌ها در پارک اتابک منجر می‌شود.

 

این پژوهشگر تاریخ همچنین به اتفاقات مهم تاریخی در پارک اتابک تا پیش از تغییر کاربری آن به سفارت روسیه اشاره کرده و می‌گوید: مهمترین اتفاق در این پارک بی‌تردید ماجرای خلع سلاح مجاهدان همراه ستارخان و باقرخان بود که به کشته شدن تعدادی از آن‌ها و زخمی‌شدن ستارخان منجر شد. همچنین زمانی که با تصویب مجلس دوم مورگان شوستر برای سامان دادن به وضعیت مالی ایران به تهران آمد در پارک اتابک مستقر شد.

 

به گزارش ایسنا، اما مهمترین تصمیماتی و صحبت‌های مطرح شده در کنفرانس تهران را می‌توان این‌طور بیان کرد: «ایجاد جبهه دوم و پیاده شدن قوای آمریکائی، انگلیسی، کانادائی و فرانسه آزاد در سواحل نورماندی فرانسه در ۱۶ خرداد ۱۳۲۳»، «ضد حمله بزرگ ارتش سرخ شوروی به نیروهای آلمان با هدف بیرون راندن قطعی آلمانی‌ها از خاک شوروی در تیر ۱۳۲۳» و «تجزیه آلمان به عنوان تنها راه مجازات آلمان».

 


اهدای شمشیر استالینگراد به روزولت در باغ اتابک 

 

" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

رازهای عمارت تاجر قجری در امیرچخماق یزد

تصویر مرتبط

 Ù†ØªÛŒØ¬Ù‡ تصویری برای تصویر امیر چخماق یزد

 

عمارت حاج سیدعلی اکبر کلاهدوز تاجر عهد قجر، در ضلع شمالی میدان امیرچخماق یزد که حالا موزه آب است، ماکت کوچکی است از هنر معماری ایران؛ بی‌آن‌که از بیرون خودنمایی کند، درونگرا، آرامبخش و رازناک.
عمارت حاج سیدعلی اکبر کلاهدوز تاجر عهد قجر، در ضلع شمالی میدان امیرچخماق یزد که حالا موزه آب است، ماکت کوچکی است از هنر معماری ایران؛ بی‌آن‌که از بیرون خودنمایی کند، درونگرا، آرامبخش و رازناک.



به گزارش اعتدال، روزنامه ایران نوشت: آلمانی‌ها چنان در سکوت سرداب دور تا دور هم نشسته‌اند انگار در معبدی باستانی منتظر شنیدن چکه آبی از گنبد چند ضلعی در حوض لاجوردی باشند و گروه انگلیسی‌ها سمت تابستانه حیاط، محو یک وسیله ساده اندازه‌گیری با دو پایه چوبی و یک طناب که هم کار شاغول را می‌کند هم تراز. یکی از زنان درباره سنجش دقیق هندسی آن توضیح می‌دهد و بقیه به ترتیب و با شعف، پایه‌ها را به چپ و راست خم می‌کنند و مکعب چوبی وسط طناب را این طرف و آن طرف می‌کشند. چند فرانسوی هم سمت بهاره حیاط، خیره به ارسی‌های رنگ در رنگ و سه دری‌ها و پنج‌ دری‌ها.


عمارت حاج سیدعلی اکبر کلاهدوز تاجر عهد قجر، در ضلع شمالی میدان امیرچخماق یزد که حالا موزه آب است، ماکت کوچکی است از هنر معماری ایران؛ بی‌آنکه از بیرون خودنمایی کند، درونگرا، آرامبخش و رازناک.

با سید یحیی طبایی مسئول موزه، پله‌ها را پایین و بالا می‌رویم و به چپ و راست می‌پیچیم بی‌آنکه متوجه شوم این بنای ۱۷۰ ساله پنج اشکوبه یا پنج طبقه است. به هر سالن که می‌رسیم، به هرسو که نگاه می‌کنم، قرن‌ها تلاش برای پاسداری از آب می‌بینم و افسوس می‌خورم از اینکه تا چه اندازه این نظم تاریخی را به هم ریخته‌ایم و با ولع، منابع طبیعی را فدای توسعه‌ای بدقواره و ناموزون کرده‌ایم. یک سوی حیاط تابستانه است؛ با گچبری‌ها و آیینه‌کاری‌های زیبا و قرقره‌هایی در سقف که سایه‌بان بزرگ را نگه می‌داشته، رو به رو زمستانه است که یکسره آفتاب از ارسی‌هایش داخل می‌شود و به در و دیوارش می‌تابد، سمت چپ پاییزه و سمت راست بهاره که درحال تعمیر است. از کنج زمستان و پاییز وارد می‌شویم.

دو رشته قنات خشک «رحیم‌آباد» و «زارچ» از زیر بنا می‌گذرند. زارچ با ۷۱ کیلومتر طول و ۳ هزار سال قدمت، بلندترین و قدیمی‌ترین قنات جهان است که درحال حاضر بخشی از فاضلاب شهری وارد آن می‌شود. با خودم فکر می‌کنم اگر قهوه‌خانه یا بازارچه سنتی آن زیر درست می‌شد و پاکنه‌اش را به روی گردشگران باز می‌کردند، چه اتفاقی می‌افتاد؟

پله‌های آجری را پایین می‌رویم و بعد از یکی دو پاگرد به ماکت یزد می‌رسیم؛ مادرچاهی که در دامنه ارتفاعات شیرکوه حفر شده و آب از کانال زیرزمینی قنات به سمت یزد جریان دارد. رود زیرزمینی اول به آسیاب و آب‌انبار می‌رسد بعد مساجد و از آنجا به سمت خانه‌ها و در پایان مزارع و کشتزارها. در یکی از ویترین‌ها کوزه‌ هزار و ۵۰۰ ساله‌ کوچکی می‌بینم که گردن ندارد و مثل بطری‌های بغلی آب پهن است. طبایی توضیح می‌دهد که این کوزه را در خورجین بز جای می‌داده‌اند تا بشود براحتی آب را به ارتفاعات برد. کوزه شبیه لاکپشتی است که سرش را در لاک فروبرده است.

یکی از اتاق‌ها پر است از انواع بیلچه و کلنگ‌های حفر قنات و روغندان و پی‌سوزهای کوچک سفالی که لابد موقع پایین رفتن از پاکنه یا سرکشی به کانال تاریک قنات کاربرد داشته. پاکنه به پله‌هایی می‌گویند که دسترسی به آب قنات را ممکن می‌کند.

هربار از راهروی جدیدی با چند اتاق سر درمی‌آورم و دقیقاً نمی‌دانم کدام طبقه هستم یا کدام سمت ساختمان. در یکی از راهروها وارد اتاقی می‌شوم که تصویر چند «میراب» را در آن قاب گرفته‌اند با دفترچه‌هایی برای حساب و کتاب و اینکه هرکشاورز چقدر حقابه دارد و از چه ساعت تا چه ساعتی می‌تواند آب بردارد. ساعت آبی، کاسه‌ای است سوراخ که هر یازده دقیقه یک بار پر می‌شود و به کف دیگ می‌خورد. اگر کشاورزی ۱۵ سهم حقابه داشته، میراب ۱۵ بار کاسه را خالی می‌کرده و دوباره روی آب می‌گذاشته تا پر شود. میرآب‌ها معتمدین مردم بودند و حساب حلال و حرام را داشتند.

در یکی از ویترین‌ها وسیله چوبی کوچکی می‌بینم که با آن دِبی یا حجم و سرعت آب را اندازه می‌گرفته‌اند. راستی چطور ممکن است صدها سال پیش یک میراب، درست مثل یک مهندس امروزی به دبی آب فکر کرده باشد؟

همه این‌ها به کنار، اسم «قرابه» را شنیده‌اید؟ یک پارچ دوجداره شیشه‌ای که در جداره یا محفظه وسط یخ می‌ریخته‌اند و در جداره بعدی آب. به این صورت آب خنک می‌شد بدون آنکه تماسی با یخ داشته باشد. راستش را بخواهید همیشه این سؤال در ذهنم بود که یخ غیربهداشتی یخچال‌ها چطور در خانه مصرف می‌شده؟ نمونه یکی از این یخچال‌ها را با آن گنبد بزرگ و چاله عمیق در ابرکوه یزد دیده‌ام. زمستان آب را در حوضچه‌ بزرگی رها می‌کردند تا یخ ببندد و بعد با لایه‌هایی از کاه در یخچال انبار می‌کردند. معماری یخچال طوری بود که یخ را تا آخرین روزهای گرم تابستان نگه می‌داشت تا آب و شربت قرابه‌ها را خنک کند.

چرخ آسیاب و پره‌های چوبی و سیستم پرفشارکردن آب برای چرخاندن پره‌ها با تنگ کردن کانال ورودی یک طرف، سنگی که به‌جای بلبرینگ، زیر آسیاب کار گذاشته می‌شد هم یک طرف. می‌گویند این سنگ کوچک و صاف و صیقلی که می‌بایست تحمل زیادی داشته باشد، چیزی نزدیک به الماس است. برای همین خیلی‌ها در کهنه خرابه آسیاب‌های قدیمی دنبال بلبرینگ می‌گردند.

در موزه آب یزد، نمی‌دانید به درودیوار بنای زیبا و رازآلود حاج سیدعلی اکبر کلاهدوز خیره شوید یا ابزاری که هرکدام داستانی برای گفتن دارند. چند پله را بالا می‌روم و بی‌آنکه بدانم کجا هستم، در یکی از اتاق‌ها برای اولین بار «وقف‌نامه‌ آب» می‌بینم. وقف هرچیزی شنیده بودم الا آب. ویترین‌ها پر است از اسناد و دفترهایی با خط زیبا و ناخوانای سیاقی که در هرکدام متمکنی سهمی از حقابه خود را وقف کرده است.

وارد سرداب می‌شوم؛ گروه آلمانی‌ها دور تا دور در سکوت نشسته‌اند. حوض لاجوردی که درست وسط جریان آب قنات است، خالی است و سبدی نمایشی از گنبد آجری آویزان است. طبایی آرام در گوشم پچپچه می‌کند: «قدیم برای استراحت به سرداب می‌آمدند. تابستان‌ها اینجا خنک و آرامبخش است. خوراکی‌های فاسدشدنی را هم مثل گوشت و میوه با سبد از آن بالا آویزان می‌کردند که هم خنک بماند هم دست حشره‌ای چیزی به آن نرسد. درست مثل یخچال است.»

پشت عمارت منبعی است که از چاه «چهل گز» تغذیه می‌شده؛ کارگر با دلو آب را از چاه بیرون می‌کشیده و در منبع می‌ریخته و منبع با لوله‌های مسی و برنجی به شیر آب کنار هشتی و فواره‌های حیاط متصل می‌شده. یعنی اهالی خانه یک و نیم قرن پیش، می‌توانستند مثل یک شهروند امروزی شیر آب را باز کنند و دست و صورت بشویند یا کنار حوض بنشینند و بدون برق و پمپ، از فواره آب لذت ببرند.

از کنار شیر آب که رد می‌شوم، تازه می‌فهمم مسیر را برعکس آمده‌ام و به هشتی رسیده‌ام. هشتی یا ورودی خانه با آن گچبری‌های زیبا که یکی دو انگلیسی با رقص دست‌ها در هوا، پیچ و تابش را به هم نشان می‌دهند، چند در دارد؛ یک در اصلی برای ورود به خانه و یک در باریک به سمت چاه چهل گز و منبع آب. یک در به سمت خانه‌ها یا حجره‌هایی که میهمان غریبه، شب را در آن سر کند و حالا متعلق به کسبه بازار است، یک در به سمت دفتر کار صاحبخانه و دری هم به سمت اندرونی که اگر کسی اجازه می‌یافت، از آن وارد می‌شد. یعنی همان جایی که من از آن خارج شدم. معماری هشتی به شکلی است که اگر رو به روی اندرونی هم بایستید، چیزی از خانه پیدا نیست.

به حیاط برمی‌گردم و تندیس مردی را که با چرخ و دلو از چاه آب می‌کشد، تماشا می‌کنم.‌ ای کاش به همین بسنده می‌کردیم و با حفر چاه‌های عمیق چشمه‌ها و قنات‌ها را نمی‌خشکاندیم.‌ ای‌کاش موزه‌ای برای آب نمی‌ساختیم.
 
" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

باقلوا


زمان آماده سازی
40 دقیقه
حداکثر زمان پخت
30 دقیقه
میزان دشواری
آسان
مناسب برای
10 نفر
1 بسته
خمیر یوفکا
150 گرم
گردو خرد شده
به مقدار لازم
روغن مایع
1 قاشق غذا خوری
پودر دارچین
1 پیمانه
گلاب
600 گرم
شکر
2 پیمانه
آب
3 عدد
هل
1 قاشق سوپخوری
زعفران دم کرده
باقلوا




رای تهیه این شیرینی پر طرفدار می توانید خمیر آن را خودتان تهیه کنید و یا از خمیرهای آماده موجود در بازار استفاده کنید .

برای تهیه شیرینی باقلوا ، ابتدا شربت آن را تهیه می کنیم .
شکر و آب را روی حرارت قرار می دهیم تا شکر در آب حل شده و کمی غلیظ شود . سپس گلاب ، زعفران دم کرده و هل خرد شده را نیز اضافه کرده و بعد از چند دقیقه از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود .
گردوها را شکسته و آسیاب می کنیم و به آن پودر دارچین را اضافه کرده و باهم ترکیب می کنیم .
کف قالب مورد نظر را چرب کرده و با یک لایه از خمیر یوفکا آن را می پوشانیم . سپس سطح خمیر را با کمی روغن و یا کره آب شده بوسیله برس چرب کرده و مقدار کمی آب و گلاب روی خمیر پاشیده و بعد خمیر دوم را روی خمیر اول قرار می دهیم . سطح خمیر دوم را هم مانند خمیر اول با روغن ، آب و گلاب مرطوب کرده و بعد خمیر سوم را روی آن قرار می دهیم . برای خمیر سوم نیز این کار را تکرار کرده و بعد ترکیب گردو و دارچین را روی سطح خمیر ریخته به طوری که تمام سطح خمیر را بپوشاند . سپس سه لایه از خمیر یوفکا را دوباره طبق دستور بالا مرطوب کرده و روی مواد داخلی باقلوا قرار می دهیم .
شیرینی باقلوا را به صورت لوزی های کوچک و یا مربع برش داده و داخل فری که از قبل گرم کرده ایم به مدت 25 تا 30 دقیقه در طبقه وسط فر در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا باقلوا آماده شود . سپس در صورت تمایل گریل را روشن می کنیم تا سطح باقلوا نیز کمی طلایی رنگ شود .
باقلوا را از فر خارج کرده و شربتی را که از قبل آماد ه کرده ایم و خنک شده است را روی باقلوا می ریزیم .
باقلوا را با پودر پسته و یا نارگیل تزئین کرده و بعد از خنک شدن در ظرف مورد نظر چیده و با یک فنجان چای سرو کنید .

  1. می توانید برای تهیه این باقلوا به جای مغز گردو از مغز بادام و یا پسته و یا ترکیبی از این سه مغز نیز استفاده کنید .
  2. در صورت تمایل می توانید زعفران را از مواد اولیه حذف کنید .

کیک نسکافه ای


زمان آماده سازی
40 دقیقه
حداکثر زمان پخت
40 دقیقه
میزان دشواری
متوسط
مناسب برای
10 نفر
1 پیمانه
شیر
2 پیمانه
آرد
3 عدد
تخم مرغ
1/2 پیمانه
آبجوش
2 قاشق مربا خوری
نسکافه
3 قاشق مربا خوری
پودر کاکائو
2 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
1/2 قاشق چای خوری
پکینک پادر
1/4 قاشق چای خوری
نمک
1/4 قاشق چای خوری
وانیل
1/2 پیمانه
روغن
کیک نسکافه ای




برای تهیه کیک نسکافه ای ابتدا ، مواد خشک شامل آرد ، بکینگ پودر ، نمک و پودر کاکائو را باهم مخلوط کرده و سه بار الک می کنیم و کنار می گذاریم .
فر را روشن می کنیم تا گرم شود .
سفیده و زرده تخم مرغ ها را جدا کرده و در یک کاسه تمیز سفیده های تخم مرغ را آنقدر هم می زنیم تا کف کند و وقتی کاسه را بر می گردانیم سفیده تخم مرغ از کاسه بیرون نریزد و بعد در یخچال قرار می دهیم .
در یک کاسه دیگر زرده ها را با شکر و وانیل مخلوط کرده و آنقدر هم می زنیم تا کرم رنگ و کشدار شود .
روغن را نیز اضافه کرده و هم می زنیم . پودر نسکافه را در نصف لیوان آبجوش حل کرده و به همراه یک لیوان شیر به زرده ها اضافه می کنیم و با همزن دستی هم می زنیم .
حالا ترکیب مواد خشک را که از قبل الک کرده ایم را کم کم به مواد بالا اضافه می کنیم .
در پایان سفیده تخم مرغ ها را از یخچال خارج کرده و در چند مرحله به مایع کیک نسکافه ای اضافه کرده و با لیسک به صورت دورانی و به آرامی هم می زنیم تا مواد باهم مخلوط شوند و پف سفیده نخوابد .
کف قالب مورد نظر را با کاغذ روغنی پوشانده و مایع کیک نسکافه ای را در قالب ریخته و در فری که از قبل گرم کرده ایم به مدت 30 تا 40 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا بپزد .
کیک را بعد از پخت از فر خارج کرده و صبر می کنیم تا خنک شود . سپس کیک نسکافه ای را از قالب خارج کرده و بعد از تزئین با یک فنجان چای نوش جان می کنیم .

  1. بعد از نیم ساعت که از زمان پخت کیک گذشت با یک خلال دندان کیک را امتحان کنید . اگر خلال دندان تمیز از داخل کیک بیرون آمد کیک شما آماده است .

کیک گردو و ادویه


زمان آماده سازی
40 دقیقه
حداکثر زمان پخت
50 دقیقه
میزان دشواری
متوسط
مناسب برای
12 نفر
1 قاشق چای خوری
پودر کرم تارتار
1/2 قاشق چای خوری
پودر زنجبیل
1/2 قاشق چای خوری
پودر جوز هندی
1 قاشق چای خوری
پودر دارچین
1/2 قاشق چای خوری
وانیل
2 قاشق مربا خوری
بکینگ پودر
1 پیمانه
گردو خرد شده
100 گرم
کره
6 عدد
تخم مرغ
1 پیمانه
شکر
1 پیمانه
آرد
1/4 قاشق چای خوری
پودر میخک
کیک گردو و ادویه



برای تهیه کیک گردو و ادویه ، ابتدا کره و تخم مرغ را از یخچال بیرون می آوریم تا هم دمای محیط شده و کره نرم شود .
آرد و بکینگ پودر را باهم ترکیب کرده و سه بارالک می کنیم .
ادویه های مختلف را باهم ترکیب کرده و به همراه گردوی خرد شده به آرد اضافه کرده و کنار می گذاریم .
کف قالب مورد نظر را کاغذ روغنی می اندازیم و فر ر روشن می کنیم تا گرم شود .
حالا زرده و سفیده تخم مرغ ها را جدا کرده و سفیده ها را در یک کاسه کاملا تمیز با همزن برقی هم می زنیم تا کف کند . سپس پودر تارتار را اضافه کرده و دوباره هم می زنیم تا سفیده تخم مرغ سفت شده و وقتی کاسه را بر می گردانیم سفیده از کاسه بیرون نریزد و بعد در یخچال قرار می دهیم . ( به جای پودر تارتار از آبلیمو نیز می توانید استفاده کنید )
کره نرم شده و شکر را در یک کاسه دیگر باهم ترکیب کرده و با همزن برقی آنقدر هم می زنیم تا کرم رنگ و پفکی شود . سپس زرده های تخم مرغ و وانیل را نیز اضافه کرده و دوباره هم می زنیم تا مواد باهم ترکیب شده و کشدار شوند .
حالا نصف ترکیب مواد خشکی را که از قبل الک کرده ایم را به مواد بالا اضافه کرده و هم می زنیم تا کاملا ترکیب شوند . سپس نصف سفیده تخم مرغ زده شده را نیز اضافه کرده و با لیسک به صورت دورانی هم می زنیم تا سفیده نیز با مواد دیگر ترکیب شود ( سفیده را زیاد هم نزنید تا پف آن نخوابد فقط در حدی که با مواد ترکیب شود ) و دوباره بقیه آرد را اضافه کرده و هم می زنیم و در پایان نصف دیگر سفیده را نیز اضافه کرده و هم می زنیم تا مایع یکدستی حاصل شود .
حالا مایع کیک گردو و ادویه را که نسبتا غلیظ است را در قالب مورد نظر ریخته و قالب را در فری که از قبل گرم کرده ایم به مدت 40 تا 50 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا بپزد .
بعد از پخت گریل را روشن می کنیم تا روی کیک هم طلایی رنگ شود . سپس فر را خاموش کرده و اجازه می دهیم تا کیک داخل فر خنک شود . کیک را از فر خارج کرده و در ظرف مورد نظر بر می گردانیم .
کیک گردو و ادویه را برای عید فطر آماده و به همراه یک فنجان چای از میهمانان خود پذیرایی کنید .

  1. زمان پخت کیک در فرهای مختلف با توجه به درجه حرارت آن متفاوت است . بهتر است بعد از 40 دقیقه کیک را با یک خلال دندان امتحان کنید . اگر خلال دندان از مرکز کیک تمیز بیرون آمد کیک شما آماده است . در غیر این صورت اجازه دهید تا کیک بازهم در فر بماند تا بپزد . 

نان خرمایی


زمان آماده سازی
40 دقیقه
حداکثر زمان پخت
20 دقیقه
3 لیوان
آرد گندم
220 گرم
کره
2 قاشق غذا خوری
ماست
300 گرم
خرما
1 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
5 قاشق غذا خوری
گلاب
150 گرم
گردو خرد شده
نان خرمایی



برای تهیه نان خرمایی ابتدا ، کره را به روش غیر مستقیم یا همان بن ماری ( روی بخار کتری و یا سماور ) باز می کنیم تا آب شود .
ماست و بکینگ پودر را باهم مخلوط کرده و به کره آب شده اضافه می کنیم و هم می زنیم تا ماست و کره کاملا باهم ترکیب شوند . سپس آرد را کم کم اضافه کرده و به مدت 3 دقیقه ورز می دهیم تا خمیر نرم و یک دستی به دست آید . ( ورز دادن بیش از اندازه خمیر باعث به روغن انداختن آن می شود )
حالا خمیر را داخل یک کیسه فریزر گذاشته و به مدت 2 ساعت کنار می گذاریم تا آماده شود .
تا زمان آماده شدن خمیر مواد میانی نان خرمایی را آماده می کنیم .
خرماها را شسته و پوست می گیریم . هسته خرما را نیز خارج کرده و به آن گلاب ، مغز گردو و در صورت تمایل رازیانه و یا دارچین اضافه کرده و داخل دستگاه غذاساز می ریزیم تا پوره یک دستی به دست آید .
بعد از دو ساعت ، مقداری کمی خمیر را برداشته و کف دست پهن می کنیم و مقداری از پوره خرما را که به شکل گلوله های کوچک درست کرده ایم را وسط خمیر قرار داده و بعد خمیر را از اطراف جمع می کنیم و با دست کمی فشار می دهیم .
تمام نان خرمایی ها را به همین روش آماده و در سینی فر چیده و در مرکز آن در صورت تمایل گردو قرار می دهیم .
و بعد سینی را در فری که از قبل گرم کرده ایم در دمای 180 درجه سانتی گراد در طبقه وسط فر به مدت 20 دقیقه قرار می دهیم تا بپزند . بعد از پخت گریل را روشن کرده تا روی نان ها هم کمی طلایی رنگ شود .
بعد از پخت ، نان خرمایی را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم تا کاملا خنک شود و سپس از سینی فر جدا کرده و در ظرف مورد نظر می چینیم .

  1. نان خرمایی کرمانشاهی بافت بسیار ترد و شکننده ای دارد . بنابراین قبل از خنک شدن کامل آن ، نان خرمایی را از سینی جدا نکنید .

اوصاف طعام کامل


 
تصویر مرتبط
 

قال النبی(ص):
 
 
«اذا جمع للطعام اربع خصال فقدتم:
 
اذا کان من حلال؛
  
و کثرت الایدی علیه؛
 
و سمی‌الله تبارک و تعالی فی اوله،
 
و حمد فی اخره»


پیامبر گرامی (ص) فرمود:
 
اگر در غذا و طعام چهار ویژگی فراهم آید، (آن طعام) کامل خواهد بود:

 
1- از حلال باشد
  
2- دست‌های زیادی در خوردن آن شرکت کنند
 
3- با نام خدا آغاز شود
 
4- با حمد خدا پایان پذیرد.(1)

______________________

1- الخصال، ص 239 ح 39

پرهیز از مبالغه در مدح و ستایش


نتیجه تصویری برای کلبه پاییزی

 

 
عده‌ای خدمت پیامبراکرم(ص) عرض کردند: ما فکر می‌کنیم، همانند دیگران به تو سلام کنیم کافی نیست، بلکه همانند دیگر سران و بزرگان به حالت سجده به تو احترام کنیم. یا می‌نویسند یکی از یهودیان به نام «ابورافع» به اتفاق هیئت اعزامی نجران در مدینه خدمت پیامبراکرم(ص) اظهار داشتند، اگر مایل هستی، تو را پرستش کنیم و مقام الوهیت برایت قایل شویم (شاید فکر می‌کردند که مخالفت پیامبر(ص) با الوهیت حضرت عیسی(ع) به خاطر این است که او سهمی از این موضوع ندارد، بنابراین اگر برای او مقام الوهیت قایل شوند از مخالفت با  الوهیت عیسی(ع) دست برمی‌دارد و شاید هم این پیشنهاد توطئه‌ای برای بدنام کردن پیامبر(ص) و منحرف کردن افکار عمومی از او بود) 

نبی‌مکرم اسلام با نهی و جلوگیری از تعریف و تمجید و ستایش غیرمعمول و بیش از حد عده‌ای، نه تنها از افراط و تفریط در مدح و ستایش جلوگیری کرد بلکه از رفتار بعضی‌ها مانند تکفیری‌ها که خودشان بدعت‌هایی را درست می‌کردند و سپس اعلام می‌کردند که این گفته خدا و پیامبر است، جلوگیری و نهی کرده و فرمود: پناه بر خدا من اجازه نمی‌دهم کسی جز پروردگار یگانه مورد پرستش قرار گیرد، خداوند هرگز مرا به چنین امری مبعوث نکرده است.1

از ابی ذر نقل شده است که سلمان و بلال را دیدم که به سوی پیامبر(ص) می‌آیند، ناگاه سلمان روی پای پیامبر خدا افتاد و شروع کرد به بوسیدن آن. پیامبر او را از این کار بازداشت و سپس به او فرمود: ای سلمان! رفتاری را که عجم‌ها با شهریاران خود می‌کنند، با من نکن، من بنده‌ای از بندگان خدا هستم و مانند یک برده غذا می‌خورم و مانند برده نشست و برخاست می‌کنم.2

______________________

1- تفسیر مجمع‌البیان و نمونه، ذیل آیات 79 و 80 سوره آل‌عمران

2- بحارالانوار، ج 27، ص 139

 

ویژگی‌های رهبران غیرالهی


 ØªØµÙˆÛŒØ± مرتبط


قال‌النبی(ص):
 
«ستکون علیکم ائمهًْ یملکون علیکم ارزاقکم، یحدثونکم فیکذبونکم، لایرضون
 
منکم حتی تحسنوا قبیحهم و تصدقوا کذبهم»
 

پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره شرایط عصر ظهور فرمود:
 
رهبرانی بر شما مسلط می‌شوند که روزی‌های شما را به دست می‌گیرند، چون
 
با شما سخن بگویند، دروغ می‌گویند، از شما راضی نمی‌شوند مگر هنگامی که
 
کارهای ناشایست آنها را تحسین کنید و دروغ‌های آنان راتصدیق نمایی!(1)

___________________

1- بحارالانوار، ج 52، ص 212

حزب الله به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه تجاوز به لبنان هشدار داد

حزب الله به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه تجاوز به لبنان هشدار داد

حزب الله لبنان با انتشار یک پیام ویدئویی به رژیم صهیونیستی درباره هر گونه تجاوز به لبنان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جنبش حزب الله لبنان با انتشار یک پیام ویدئویی به رژیم صهیونیستی درباره هر گونه تجاوز به لبنان هشدار داد.

در این فیلم که با عنوان «اگر گستاخی کنید، پشیمان خواهید شد» و با زیرنویس عبری منتشر شده است، بخش هایی از سخنان «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله آورده شده که به صهیونیست ها در مورد تجاوز به لبنان هشدار داد.

سید حسن نصرالله در این سخنان تاکید می کند که هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به لبنان با پاسخ قاطعانه حزب الله مواجه خواهد شد.

دبیرکل حزب الله در این سخنان می گوید: هر گونه تجاوز، حمله هوایی و بمباران لبنان را قطعا پاسخ خواهیم داد.