اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

خوراکی‌هایی که چشمانتان را نجات می‌دهند


بر اساس تحقیقات محققان برخی خوراکی ها تاثیر مستقیمی بر روی
 
سلامت چشمان دارند و می‌تواند شما را از پیر چشمی و بیماری‌های
 
چشمی نجات دهند.
 
تصویر خوراکی‌هایی که چشمانتان را نجات می‌دهند



به گزارش جام جم آنلاین از فارس، بر اساس تحقیقات محققان مصرف برخی خوراکی ها تاثیر مستقیمی بر سلامت چشمان شما دارد.

تا آنجا که شما با مصرف آنها می‌توانید خود را از بروز بیماری‌های چشمی و پیری زودرس در امان نگه دارید.


فلفل خام


مصرف فلفل دلمه قرمز بیشترین ویتامین C را به شما می‌دهد؛ همچنین برای جریان خون در رگ‌های چشم نیز بسیار مفید است. همچنین محققان معتقدند که مصرف فلفل(دلمه) خام خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که گرما ویتامین c را از بین می‌برد، بنابراین حتما خوارکی‌های حاوی ویتامین c را خام مصرف کنید. دقت‌کنید که فلفل‌های با رنگ روشن ویتامین های A و E را نیز در خود دارند.


دانه‌های آفتابگردان و آجیل


دانه‌های آفتابگردان و بادام و آجیل منابع غنی از ویتامین e هستند؛ تحقیقات صورت گرفته بسیاری ثابت می‌کند که ویتامین E همراه با مواد مغذی دیگر می تواند به کاهش سرعت دژنراتیو ماکولا وابسته به سن کمک کند. همچنین ممکن است منجر به ایجاد آب مروارید شود.

فندق، بادام زمینی و کره بادام زمینی نیز منابع سرشاری از ویتامین E در خود دارند.

در اینجا لازم است توضیح دهیم که دژنراسیون ماکولا (AMD or ARMD) شایع ترین علت کوری در جهان است! در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

دژنراسیون ماکولا بر دو نوع است: خشک (Dry) و تَر (Wet). نوع خشک شایع تر بوده و حدود %90 بیماران به این نوع مبتلا می شوند. نوع تَر معمولا با کاهش دید شدیدتر و جدی تری همراه است.

دژنراسیون ماکولا در افراد بالای 65 سال شایع تر بوده و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. اکثر موارد این بیماری با افزایش سن بوجود می آیند. این بیماری می تواند عارضه بعضی داروها نیز باشد. همچنین به نظر می رسد ارث نیز در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد.


سبزی‌های پربرگ سبز


اساس تحقیقات انجام شده، سبز‌های پربرگ سبز مثل کلم، اسفناج منابع غنی از ویتامین‌های E, C هستند. همچنین این سبزی‌ها دارای کاروتنوئید لووتیان و زاکسنتین هستند.

این رژیم‌های گیاهی خطر ابتلا به بیماری های چشم مثل آب مروارید را در دراز مدت کاهش می دهد، البته اکثر افرادی که رژیم های غذایی غربی دارند به اندازه کافی از دریافت نمی کنند.

در حالی که کاروتنوئید باعث ایجاد ویتامین A در بدن شما می شوند، لوتئین و زاکسنتین از چشم محافظت می کنند و لیکوپن فشار خون را پایین می آورد.


ماهی سالمون


بر اساس تحقیقات صورت گرفته؛ برای سلامت شبکیه، چشم شما به دونوع اسید چرب امگا 3 یعنی DHA و EPA نیاز دارد که شما می‌توانید هر ۲ را در ماهی‌های چرب مانند قزل آلا، ماهی تن، ماهی سالمون و دیگر غذاهای دریایی پیدا کنید؛ به‌نظر می‌رسد امگا 3 از چشم‌های شما در برابر AMD و گلوکوم محافظت می‌کند؛ در عین حال سطوح پایین این اسیدهای چرب به چشم خشک شده است.


سیب‌زمینی شیرین و هویج


میوه‌ها نارنجی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، ​​انبه و زردآلو و همچنین نعناع نیز دارای بتا کاروتن هستند. این خوراکی‌ها سرشار از ویتامین A هستند و به دید شبانه شما کمک می‌کند؛ از طرفی مصرف آنها باعث تنظیم توانایی چشم در تاریکی می‌شود. یک سیب زمینی شیرین نیز بیش از نیمی از ویتامین C شما را در یک روز و ویتامین E را تامین می‌کند.

سیب زمینی شیرین (Sweet potato )، گیاهی است چندساله از خانواده Convolvulaceae (نیلوفر صحرایی) که بومی مناطق گرمسیری آمریکا و اندونزی می باشد. این گیاه معمولا به صورت یک ساله نگهداری می شود .


گوشت مرغ و گوسفند


مصرف گوشت سفید و قرمز نیز برای ایجاد ملانین رنگدانه‌ محافظ چشم مفید است.


مصرف لوبیا و عدس


اگر به دنبال گزینه‌های گیاهی کم چرب و با فیبر بالا برای کمک به قدرت بینایی و دید در شب و هم به تاخیر انداختن بیماری‌های چشمی هستید ما به شما مصرف حبوبات را پیشنهاد می‌کنیم؛ نخود سیاه، لوبیا و عدس دارای منابع سرشاری از روی هستند.


تخم مرغ


تخم‌مرغ نیز دارای لوتئین و زاکسانتیین دو نوع کاروتنوئید است برای حفظ سلامت چشم شما و کارکردن بهتر آن بسیار موثر است.


خانواده کلم بروکلی


این سبزیجات مرتبط با ترکیب دیگری از مواد مغذی مانند ویتامین A (به عنوان لوتئین، زاکسنتین و بتا کاروتن)، ویتامین C و ویتامین E می آیند. آنها همه دارای آنتی اکسیدان هستند که از سلول های چشمان شما محافظت می‌کنند.

 

" جام جم "

وصیت پیامبر(ص) به امام علی(ع)


نتیجه تصویری برای تصویر پاییز

یا علی! من تو را درباره خویش به چند چیز سفارش می‌کنم که یادداشت کن (راوی
 
می‌گوید: پس از این سخن، پیامبر(ص) فرمود: «اللهم اعنه» خداوندا! یاریش کن)

1- راستگویی: مبادا هرگز دروغی از دهانت بیرون آید.

2- ترس از خدای عز و جل؛ بدان‌سان که گویا او را می‌بینی.

3- گریستن بسیار از ترس خدا؛ که به هر اشک ریختنی هزار خانه در بهشت برایت
 
ساخته می‌شود.

4- نثار کردن مال و جان خود برای خدا و دینت

5- پیروی از سنت و روش من در نماز و روزه و صدقه؛ اما نماز پنجاه رکعت و روزه در
 
هر ماه سه روز:
 
پنج‌شنبه اول ماه، چهارشنبه وسط ماه و پنج‌شنبه آخر ماه، و صدقه تا حدی که به تو
 
بگویند اسراف و زیاده‌روی کردی، با اینکه اسراف نمی‌کنی.

6- برتو باد به نماز شب و برتو باد به نماز زوال (ظهر)؛ و بر تو باد به نماز زوال، و بر تو
 
باد به نماز زوال (پیامبر(ص) این جمله را سه بار تکرار می‌فرمایند).

7- برتو باد به خواندن قرآن در هر حالی؛ بر تو باد به اینکه دستهای خودرا در نمازت
 
بلند کنی و بگردانی، یعنی در حال تکبیر گفتن و برگرداندن آن.

8- برتو باد به مسواک زدن با هر وضو؛ و برتو باد به اخلاق خوب، با مردم با اخلاق
 
خوب رفتار کنی و از اخلاق بد دوری جویی و اگر نکردی جز خویشتن را نباید ملامت
 
و سرزنش کنی.(1)

ـــــــــــــــــــــــــــــ

1. روضه کافی، ج 1 و 2، ص 122

 

خردورزی و بی‌خردی


 

نتیجه تصویری برای تصویر گل



قال‌النبی(ص): 

«قسم العقل علی ثلاثهًْ اجزاء؛ فمن کانت فیه کمل عقله، و من لم تکن فیه فلا عقل له؛ حسن المعرفه بالله عز وجل، و حسن الطاعه‌له، و حسن البصیرهًْ علی امره»

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: 

عقل و خرد بر سه جزء تقسیم شده است؛ کسی که این سه بخش در او هست، خرد وی کامل است، و کسی که چیزی از آن در وجود او نیست خردی ندارد: شناخت و معرفت نیکو و شایسته به خداوند عزوجل، نیکویی و شایستگی اطاعت‌پذیری از او و شناخت دقیق و آگاهی عمیق به امر خداوند و چگونگی زیستن.(1)

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- خصال، شیخ صدوق، ص 102

شعر انتظار .... 34


نتیجه تصویری برای تصویر گل نرگس

 

 گاهی اگر با ماه صحبت کرده باشی


از ما اگر پیشش شکایت کرده باشی


 

گاهی اگر در چاه مانند پدر آه


اندوه مادر را حکایت کرده باشی


 

گاهی اگر زیر درختان مدینه


بعد از زیارت استراحت کرده باشی


 

گاهی اگر بعد از وضو مکثی کنی تا


آیینه یی را غرق حیرت کرده باشی


 

در سال های سال دوری و صبوری


چشم انتظاری را شفاعت کرده باشی


 

حتی اگر بی آن که مشتاقان بدانند


گاهی نمازی را امامت کرده باشی


 

یا در لباس ناشناسی در شب قدر


از خود حدیثی را روایت کرده باشی


 

یا در میان کوچه های تنگ و خسته


نان و پنیر و عشق قسمت کرده باشی


 

پس بوده یی و هستی و می آیی از راه


تا حق دل ها را رعایت کرده باشی


 

پس مردمک های نگاه ما عقیم اند


تو حاضری بی آن که غیبت کرده باشی!

 

  نغمه مستشار نظامی 

شعر انتظار .... 33


  

 ØªØµÙˆÛŒØ± مرتبط

 

یک   عمر به   دل   دادگی    یار    نشستیم                   

        

افسوس  و  دریغا   به  وصالش  نرسیدیم


 

هر جمعه به   سر شد  به هلال  رخ   ماهش                       

    

هیهات  بجز حسرت  و   زاری   نچشیدیم


 

در عطر گلستان ولایت همه در حسرت  دیدار                    

      

عمری به  صفای گل   نرگس  چو هزاریم


 

دردایره عشق مگر منتظران را نظری نیست               

             

ما را   نظری  کن   که   گرفتار   سرابیم


 

 این  برکه ی بی أب  نه جولان گه  ما  هست                       

    

ما  ماهی   دریای   فرج    تشنه ی   أبیم


 

ما چشم  نداریم بجز در گه پر فیض   ربوبی                       

    

یا رب  فرجی  کن  که  بسی غرق  گناهیم


 

ما منتظر مقدم  یار و    قدمش   منتظر   ما                        

    

من  در عجبم  تا  به  کجا  در تب و تابیم  


 

یا  رب  مددی  کن    که  این  عشق   نمیرد                   

        

گر عشق   بمیرد   همه  در   دام   فناییم


 

یاران  به وصالش نرسیدند ولی نیک رهیدند                       

    

ما  در چه  مرامیم    نه  اینیم  و نه  أنیم


 

یاران،   بخودأییم    و نگاهی   بخود   أریم                       

    

 این  وصل نشاید که  تا ما،   من  و ماییم    


 

سید محمد علی اردهالی

شعر انتظار .... 32


 ØªØµÙˆÛŒØ± مرتبط

 

صبح بى تو رنگ بعد از ظهر یک آدینه دارد


بى تو حتى مهربانى حالتى از کینه دارد


 

بى تو مى گویند تعطیل است کار عشقبازى


عشق اما کى خبر از شنبه و آدینه دارد


 

جغد بر ویرانه مى خواند به انکار تو اما


خاک این ویرانه ها بویى از آن گنجینه دارد


 

خواستم از رنجش دورى بگویم یادم آمد


عشق با آزار خویشاوندى دیرینه دارد


 

در هواى عاشقان پر مى کشد با بى قرارى


آن کبوتر چاهى زخمى که او در سینه دارد


 

ناگهان قفل بزرگ تیرگى را مى گشاید


آن که در دستش کلید شهر پر آیینه دارد


 

قیصر امین پور

آرامش معده با نوشیدن انواع چای!

 

 

 ØªØµÙˆÛŒØ± مرتبط



ناراحتی معده، چه به صورت حالت تهوع خفیف یا نفخی آزاردهنده، به واقع می‎تواند روز شما را خراب کند. اگر با ناراحتی معده مواجه هستید، احتمالا در پی درمانی برای آن نیز هستید. در شرایطی که برخی مواد غذایی می‎توانند مشکل را وخیم‌تر کنند، برخی مواد غذایی و نوشیدنی‎های دیگر می‎توانند این شرایط را تسکین دهند. به طور خاص، چای می‎تواند درمانی برای نیازهای معده شما باشد.
به گزارش «دیلی میل»، ناراحتی معده می‎تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد. این شرایط همواره با رژیم غذایی مرتبط نیست، اگرچه عاملی مهم محسوب می‎شود. اضطراب، استرس، کمبود خواب و دیگر محرک‎‏های عاطفی می‎توانند اثر چشمگیری بر گوارش انسان داشته باشند. هورمون‎ها، کمبود مواد مغذی و الگوهای غذایی نیز می‎توانند در فعالیت معده اختلال ایجاد کنند.
برخی چای‎ها می‎توانند اثر آرامش‎بخش داشته باشند که به تسکین درد معده کمک می‌کند. آگاهی از دلیل معده درد برای انتخاب چای مناسب اهمیت دارد.
در شرایطی که چای می‎تواند تسکین‎دهنده موقت خوبی برای ناراحتی و مسائل جزئی معده باشد، اگر با مشکلی بزرگ مواجه هستید، باید به پزشک مراجعه کنید.

چای زنجبیل

ریشه زنجبیل هزاران سال است که در مناطق مختلف جهان، از جمله چین و هند، کاربرد دارویی دارد. زنجبیل به تسکین ناراحتی معده، سوءهاضمه، بیماری حرکت و حالت تهوع کمک می‎کند.
چای بابونه بابونه، یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی در جهان است. این گیاه از ویژگی‎های ضدالتهاب، ضداسپاسم و ضدنفخ سود می‎برد که همگی برای تسکین ناراحتی معده مفید هستند. بابونه می‎تواند ناراحتی معده، گرفتگی معده، سندرم روده تحریک‎پذیر، سوءهاضمه و گاز بیش از حد را تسکین دهد.
 

چای نعناع بیابانی
 

برگ‎های نعناع بیابانی برای بهبود حالت تهوع، گرفتگی‎‌های دوره قاعدگی، گاز بیش از حد و تقریبا هر نوع بیماری معده مورد استفاده قرار می‎گیرند. چندین مطالعه نشان داده‎اند که نعناع بیابانی در درمان سندرم روده تحریک‎پذیر موثر است که سرکوب سیگنال‎های درد از روده بزرگ شاید در این زمینه موثر باشد.
اگر با سوزش سردل مواجه هستید، شاید بهتر باشد از این گیاه استفاده نکنید. نعناع بیابانی عضله اسفنکتر که مسیر ارتباطی بین معده و مری را باز و بسته می‌کند را شل کرده که این شرایط می‌تواند موجب بالا آمدن اسید معده در مری و وخیم‌تر شدن سوزش سردل شود.

چای نعناع دشتی

نعناع دشتی سرشار از آنتی‌‎اکسیدان‎های قدرتمند است. اگرچه ثابت نشده است که این گیاه اثر جسمانی قطعی بر گوارش انسان دارد، اما افراد بسیاری برای تسکین حالت تهوع، سوءهاضمه و نفخ و گاز نعناع دشتی مصرف می‌کنند.

چای ریحان

ریحان می‎تواند فوایدی فراتر از یک ماده غذایی مورد استفاده در تهیه پیتزا داشته باشد. گفته شده است که افزودن مقداری ریحان به یک فنجان چای داغ می‎تواند به تسکین سوءهاضمه و تسکین ناراحتی ناشی از احساس پری بیش از حد معده کمک کند.

چای شیرین بیان

چای تهیه شده از ریشه شیرین بیان می‎تواند به تسکین تعدادی از مشکلات معده، از اولسرها تا سوءهاضمه، کمک کند. این ریشه از عطر و طعمی قوی برخوردار است و اثر محافظتی بالقوه برای دیواره داخلی معده دارد.

چای سبز

گفته شده است که چای سبز به تسکین نفخ و گاز بیش از حد کمک می‌کند. باید به این نکته اشاره داشت که کافئین می‎تواند موجب بی‎خوابی شود، از این رو، بهتر است چای سبز را نزدیک زمان خواب مصرف نکنید.

با خورشید انقلاب (خاطراتی از رهبر معظم انقلاب)


نتیجه تصویری برای تصویر گل
 

  
  پایه‌گذارهفته وحدت در تبعید

از محورهای احیایی دیگری که در شخصیت رهبر انقلاب وجود دارد، توجه و عنایت خاص ایشان به امت اسلامی به‌عنوان «امت واحده» است. شما گاهی می‌شنوید که نسبت به مسائل فرقه‌ای بین شیعه و سنی، طوری رفتار و گفتار می‌شود که گویی دو ملت و دو دین جدا از هم هستند
. بعضی از متعصبان اهل سنت یا متعصبان شیعه گاهی اینطور فکر می‌کنند، ولی افرادی هم هستند که از داعیان وحدت امت اسلامی از تنگه‌ جبل‌الطارق تا جاکارتا در اندونزی هستند و اینها را یک امت واحد می‌دانند. این دیدگاه که کل جهان اسلام به‌عنوان یک امت واحد است و هر عضوی از اعضای این امت اگر به درد آید، تمام اعضا به پاسخگویی برمی‌خیزد،
این ذهنیت آقا است. به همین جهت رهبر انقلاب با تمام متفکران جهان اسلام و نه متفکران این مذهب یا آن مذهب، رابطه برقرار کردند؛ از مالک بن نبی الجزایری گرفته تا سید قطب تا ابوالعلا و متفکران دیگر. ایشان سعی کردند کتاب‌های آنها را بخوانند و توجهات آنها را بدانند و از تجارب آنها استفاده کنند. بنابراین همین طرز تفکر «امت واحده» باعث شده که ایشان از نوجوانی توجه‌شان به وحدت حکومت اسلامی است.

ممکن است این را ندانید که پایه‌گذار «هفته‌ وحدت» چه کسی بود. پایه گذار هفته‌ وحدت آقای خامنه‌ای قبل از انقلاب بود. موقعی که ایشان در تبعید بودند. تبعیدگاه ایشان، هم مسجد اهل تسنن داشت و هم مسجد اهل تشیع. ایشان آنجا برنامه ریخت که به مناسبت تولد پیغمبر بین 12 تا 17 ربیع‌الاول، یک شب مساجد اهل تسنن بروند به دیدار شیعیان و یک شب مساجد شیعه بروند پیش اهل تسنن و برنامه‌های مشترکی داشته باشند. همان موقع هم اسم این هفته را «هفته‌ وحدت» گذاشتند. از وقتی هم که به رهبری رسیدند، فوراً به تأسیس «مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی» اقدام کردند.

* دکتر آذرشب - استاد دانشگاه تهران - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر
 
آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 

شرورترین مردم در روز قیامت


 
نتیجه تصویری برای تصویر گل
 

عبدالله بن ابی سلول (یکی از سرسخت‌ترین منافقان صدر اسلام و دشمن جدی پیامبر(ص) برای وارد شدن بر آن حضرت اجازه خواست.
رسول خدا(ص) با ایراد جمله برادر عشیره چقدر بد است، از ناهنجاری عبدالله و نفرت خود از وی خبر داد و بعد فرمود: اجازه دهید داخل شود. هنگامی که داخل شد، حضرت او را نشانید و با خوشرویی و گرمی با وی سخن گفت. 
پس از بیرون رفتنش، عایشه گفت: یا رسول‌الله شما درباره او قبل از ورود کلام خوبی نگفتید، اما وقتی با وی روبرو شدید، با چهره باز و خندان برخورد کردید؟! پیامبر(ص) فرمود: ای عایشه! شرورترین مردم در روز قیامت کسی است که به خاطر پرهیز و رهایی از شرش، مورد اکرام و خوش برخوردی واقع شود.1

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- مستدرک‌الوسائل، ج2، ص92

می توان در قاب خیس پنجره // چک چک آواز باران را شنید ...

 

نتیجه تصویری برای منظره بارش باران

 

می توان در قاب خیس پنجره
چک چک آواز باران را شنید

 


می توان دلتنگی یک ابر را
در بلور قطره ها بر شیشه دید


می توان لبریز شد از قطره ها
مهربان و بی ریا و ساده بود

 


می توان با واژه های تازه تر
مثل ابری شعر باران را سرود


می توان در زیر باران گام زد
لحظه های تازه ای آغاز کرد


پاک شد در چشمه های آسمان


زیر باران تا خدا پرواز کرد.

سوپر میوه‎های فصل سرما!


  سرمای هوا روز‌بروز بیشتر می‌شود و شاید سوپر خوراکی‌های فصل سرما بتوانند پاییز و زمستان را برای شما جذابتر از همیشه کنند. میوه‌ها و سبزی‌هایی که مختص این فصول هستند، به راحتی هم در دسترس قرار دارند. این سوپر خوراکی‌های پاییزی جزو آن دسته مواد غذایی هستند که بهتر است همواره از آنها به‌ طور منظم و چه بسا روزانه استفاده کنید، چرا که هم به سیستم ایمنی بدنتان کمک می‌کنند و هم انرژی بیشتری به شما می‌رسانند.
 
 ØªØµÙˆÛŒØ± مرتبط

1- سیب

خیلی‌ها ممکن است از خوردن سیب این سوپرفود پاییزی غفلت کنند. انواع سیب، منابع فوق‌‎العاده‌ای از فیبرها و آنتی‎اکسیدان‎ها هستند.ماده‌ای به نام کوئرستین در سیب وجود دارد که می‌تواند نقش مهمی در حافظه و یادگیری داشته باشد و از زوال عقل و سایر بیماری‏‎های مرتبط با سن پیشگیری کند.
رژیم غذایی که سیب هم در آن وجود دارد برای کاهش ریسک بیماری قلبی و انواع سرطان‏ها مفید است. به سیب تنها به چشم یک میان وعده نگاه نکنید، می‌توانید سیب خرد شده را به صبحانه‌تان اضافه کنید یا پوره‌ آن را در اسموتی و سوپ‌تان بریزید یا در نان و شیرینی‌هایی که می‌پزید از آن استفاده کنید.
 
 
نتیجه تصویری برای تصویر چغندر

2- چغندر قرمز

چغندر قرمز که شکل پخته شده‌ آن به لبو شهرت دارد، یک سبزی ریشه‌ای است که مقادیر فراوانی نیترات دارد و می‌تواند به جریان خون بهتر و رساندن اکسیژن بیشتر به عضلات کمک کند و در نتیجه عملکرد ورزشی‌تان را بهتر کند. مطالعات نشان داده مصرف تقریبا یک فنجان آب چغندر قرمز خام به مدت دو هفته، می‌تواند فشار خون را تنظیم کرده و از التهاب بکاهد.
حتی برگ‌های چغند قرمز نیز خوردنی‌اند. شما می‌توانید چغندر قرمز خرد شده را به سالادهای‌تان اضافه کنید و اگر وقت پختن آنها را ندارید، می‌توانید به صورت خام از آنها استفاده کنید. یک پیشنهاد خوشمزه‌ دیگر هم اینکه می‌توانید آن را برش‌های نازکی بزنید و بپزید یا کمی تفت دهید و به صورت چیپس سالم میل کنید.
 
 
نتیجه تصویری برای تصویر کلم فندقی
 

3- کلم فندقی

بیشتر سبزیجات کلمی مانند بروکلی و کلم برگ، سوپرفود محسوب می‌شوند.
کلم فندقی نیز عضوی از همین خانواده است. کلم فندقی سولفوروفان دارد؛ ترکیبی که ثابت شده خواص ضدسرطانی دارد. این سبزی کلمی فیبر فراوان دارد.
یک فنجان کلم فندقی بیش از 100 درصد از ویتامین C مورد نیازتان در روز را تامین می‌کند. می‌توانید کلم فندقی را کمی تفت دهید و از کمی پنیر پارمزان یا سرکه بالزامیک به عنوان تاپینگ آن استفاده کنید.
 
 
تصویر مرتبط
 

4- کدو تنبل
 

کدو تنبل یا کدو حلوایی هم مانند سایر میوه‌‌ها و سبزی‌های پوست نارنجی، منبع خوبی از بتاکاروتن است. بتاکاروتن، پروویتامینی است که به تولید انرژی کمک می‌کند. کدو تنبل ویتامین C دارد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، بنابراین در فصل سرما و سرماخوردگی بسیار مفید است.
کدو تنبل را خرد کنید و با کمی روغن زیتون یا شیره خرما تفت دهید. می‌توانید کدو حلوایی را به عنوان جایگزینی برای سس پاستا، به نودل‌تان اضافه کنید.تخم کدو نیز منبع خوبی از منیزیم و زینک است. آنها را در فر برشته کنید و پس از اضافه کردن نمک، فلفل، پودر سیر، فلفل کاین، دارچین یا هر ادویه‌ دیگری که دوست دارید میل کنید.
 
نتیجه تصویری برای تصویرانجیر
 
تصویر مرتبط
 

5- انجیر
 

اگر اهل انجیر خوردن نیستید اشتباه می‌کنید. انجیر سرشار از پتاسیم، کلسیم و آهن است و ضمنا فیبر زیادی هم دارد.
شیرینی طبیعی انجیر و بافت خاص آن باعث شده یکی از مواد اصلی در بسیاری از کیک‌ها و شیرینی‌ها باشد، اما انجیر خرد شده را هم می‌توانید به سالادهای‌تان اضافه کنید.
 
 
نتیجه تصویری برای تصویرگلابی
 

6- گلابی

گلابی سرشار از فیبر است و به سلامت گوارش کمک می‌کند. گلابی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C نیز هست که در پوست آن متمرکز شده، پس آن را با پوست بخورید.
پتاسیم موجود در گلابی به عملکرد اعصاب و عضلات کمک می‌کند. می‌توانید گلابی را مانند سیب میل کنید یا چند برش از آن را به سالاد یا پنیر گریل شده اضافه کنید. تهیه‌ یک دسر خوشمزه با گلابی هم بد نیست.
 
 
 
تصویر مرتبط
 

7-خرمالو

خرمالو در واقع نوعی میوه‌ گوشتالوست، اما در ظاهر بیشتر شبیه گوجه فرنگی نارنجی است. خرمالو سرشار از ویتامین A است و بیش از نیمی از نیاز روزانه‌ شما به این ویتامین را تامین می‌کند.
خرمالو منبع خوبی از اسید فولیک برای زنانی که قصد بارداری دارند، محسوب شده و منیزیم فراوانی هم دارد که به غلبه بر استرس و اضطراب کمک می‌کند. می‌توانید از خرمالو در سالاد استفاده کنید. خرمالوی پخته شده یا کبابی را می‌توانید به عنوان دسر میل کنید.
 
 
نتیجه تصویری برای تصویر انار
 

8- انار

انار این میوه‌ جذاب و دوست داشتنی پاییزی هم منبع عالی دیگری از پتاسیم به شمار می‌رود. همچنین، انار آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که به ریکاوری عضلات بعد از تمرینات سنگین قدرتی کمک می‌کنند.
مطالعه‌ای نشان داده آب انار به طور متوسط، ظرفیت آنتی‎اکسیدانی بیشتری نسبت به آب انگور یا چای سبز دارد. شما می‌توانید دانه‌های زیبا و یاقوتی انار را در ماست بریزید یا با اوتمیل‌تان ترکیب کنید، روی سالادتان بریزید و یا از آب آن در اسموتی‌ها استفاده کنید.
 
 
نتیجه تصویری برای تصویر سیب زمینی شیرین
 

9- سیب‌زمینی شیرین

سیب‌‎زمینی شیرین می‌تواند جایگزین سالم‌تری برای سیب‎زمینی سفید باشد.
این غده‌ نارنجی رنگ منبع خوبی از فیبر، پتاسیم، ویتامین C و E و بتاکاروتن است. شما می‌توانید هر جوری که دوست دارید آن را آماده کنید، فقط یادتان باشد پختن آن باعث می‌شود بتاکاروتن بیشتری به بدن‌تان برسد و بدن هم راحت‌تر بتواند مواد مغذی‌اش را جذب کند.
 
 
نتیجه تصویری برای تصویر چغندر برگ

10- چغندر برگ
 

خیلی از ما با سرد شدنهوا، خوردن سالاد را فراموش می‌کنیم، اما در این فصل نیز سبزیجات زمستانی مفید و فراوانی وجود دارد که می‌توانیم سالادهای خوشمزه‌ای با آنها تهیه کنیم و چغندر برگ هم یکی از آن‌هاست.یک فنجان چغندر برگ پخته شده فقط 20 کالری دارد اما بیش از 3 گرم پروتئین و 4 گرم فیبر دارد. ضمنا چغندر برگ دارای دوز مناسبی از پتاسیم است.
این سبزی نسبت به کاهوهای تابستانی، بافت سخت‌تری دارد، بنابراین می‌توانید کمی آن را بخارپز کرده و همراه با پاستا یا در انواع سوپ از آن استفاده کنید.

خطرات مصرف عسل با شیر د اغ!

نتیجه تصویری برای تصویر عسل

  
  اگر شما از طرفداران قاطی کردن عسل در شیر داغ هستید، به شما توصیه می‌کنیم از این کار صرف‌نظر کنید! چون ترکیب عسل با هر ماده‌ای در دمای بالا موجب تولید ترکیبات سمی می‌شود که در دراز مدت بر کبد تأثیر می‌گذارد.
عسل حاوی آنتی‎اکسیدان است و به همین دلیل مصرف آن برای سلامت قلب و عروق مفید است. عسل همچنین ترکیبی ضدپیری است که به سلامت پوست کمک می‏‎کند. همچنین عسل ماده‎ای بسیار مفید برای دستگاه گوارش است و به حذف باکتری‎های هلیکو باکتر پیلوری که سبب عفونت معده می‎شوند، دارد. در کنار تمام این خواص می‎گویند مصرف عسل در شیر داغ خطرناک است. 
عسل منبعی غنی از اقسام قندها به ویژه گلوکز و ساکاروز است به گونه‎ای که 14 الی 18 درصد آن را آب، 2 درصد را سایر مواد و بین 75 الی 86 درصد عسل را قند تشکیل می‎دهد.
اغلب افراد فکر می‎کنند مصرف زیاد عسل به علت داشتن قند طبیعی بلامانع است، در حالی که مقادیر خیلی کمی از این عصاره حاوی کالری و انرژی خیلی زیادی است و به هیچ عنوان زیاده‎‌روی در مصرف آن برای دیابتی‌ها و افراد دارای رژیم‌های لاغری توصیه نمی‌شود، بنابراین بهترین روش مصرف در عموم افراد، استفاده روزانه یک تا 2 قاشق مربا خوری است.
خواص ضدمیکروبی شیر و عسل بر اثر ترکیب آنها با هم افزایش می‌یابد و مصرف این ترکیب برای کسانی که در معرض عفونت قرار دارند، مفید است.
ارزش تغذیه‌ای شیر نیز با افزودن عسل به آن افزایش می‌یابد و برای کسانی که سوءتغذیه دارند، مصرف این نوشیدنی بسیار موثر خواهد بود. البته با وجود خواص فراوان و نکات مثبتی که این شیرین‌کننده در مقایسه با قند و شکر دارد، توصیه می‌شود که در مصرفش زیاده‌روی نشود، زیرا در این صورت نیز می‌تواند زمینه‌های چاقی و اضافه وزن را به بار آورد.
اما نکته مهم این است که افرادی که به مصرف نوشیدنی‎های داغ با عسل علاقه دارند باید بدانند که نباید عسل را در نوشیدنی‎های با حرارت بیش از 40 درجه سانتیگراد مخلوط کنند، زیرا دمای بالای عسل منجر به تولید و فعال شدن سمی موسوم به HMS می‌شود که اثر فوری ندارد و به مرور زمان در کبد ته‎نشین شده و سلامتی فرد را با خطری جدی مواجه می‌کند.
 بهتر است دمای شیر یا چای یا هر نوشیدنی دیگری که قرار است عسل به آن اضافه شود، نیمه گرم یا ولرم بوده و از این دما بالاتر نباشد.
همچنین بهتر است قبل از یک سالگی به کودکان عسل ندهید، زیرا احتمال بروز حساسیت در کودکان را افزایش  می‌دهد.
 
" کیهان "

کاش بارانی ببارد قلبها را تر کند ......

 

نتیجه تصویری برای منظره بارش باران

 

کاش بارانی ببارد قلبها را تر کند


بگذرد از هفت بند ما صدا را تر کند


 

قطره قطره رقص گیرد روی چتر لحظه ها


رشته رشته مویرگهای هوا را تر کند


 

بشکند در هم طلسم کهنه ی این باغ را


شاخه های خشک بی بار دعا را تر کند


 

مثل طوفان بزرگ نوح در صبحی شگفت


سرزمین سینه ها تا نا کجا را تر کند


 

چترها تان را ببندید ای به ساحل مانده ها


شاید این باران که می بارد شما را تر کند


تفاوت مودت و محبت

نتیجه تصویری برای تصاویر مدینه النبی


 واژه عربی محبت به معنای دوست داشتن، در ‌اشیاء و ‌اشخاص به کار می‌رود.
 
از این رو انسان می‌تواند هم به چیزی چون گیاه و حیوان و اسب و حتی جامدات
 
محبت داشته باشد و هم به‌اشخاص.


همچنین محبت می‌تواند یک سویه باشد. به این معنا که شخصی به چیزی و شخص دیگری محبت می‌ورزد ولی آن چیز مانند شیر و اسب و سنگ یا اصولا نمی‌تواند محبت کند یا اگر می‌تواند محبت کند این کار را نکند یا حتی می‌تواند نسبت به آن کس نفرت داشته باشد. شما شاید خودتان تجربه کرده یا دیده‌اید که کسی به دیگری محبت می‌کند، ولی آن شخص نه تنها هیچ احساس مثبت به این شخص ندارد، بلکه حتی از او نفرت داشته و بیزاری می‌جوید و به ‌اشکال گوناگون دشمنی ورزیده و آن را نشان می‌دهد.
 اما واژه مودت که از کلمه عربی «ودّ» گرفته شده است، نوعی احساس عاطفی شدید انسان 1. تنها به ‌اشخاص و نه‌اشیاء ، 2. و در یک ارتباط دو سویه است.  بنابراین نمی‌توان از مودت انسان به گل و اسب و الماس سخن به میان آورد و یا از مودت یک طرفه سخن گفت.
 خداوند در قرآن این واژه را در مواردی خاص به کار برده است.(نساء، آیه 73؛ مائده، آیه 82؛ عنکبوت، آیه 25؛ ممتحنه، آیات 1 و 7) در این موارد سخن از ارتباط عاطفی دو سویه است که در قالب دوستی و ارتباط کلامی و رفتاری بروز می‌کند.
 در حقیقت در مودت پیوند و دلبستگی و وابستگی دو سویه اتفاق می‌افتد و هرگز یک سویه نخواهد بود. مودت حتی گاهی میان افراد از دو گروه دشمن نیز پدید می‌آید. به این معنا که دو گروه مومنان و کافران مثلا دشمن یکدیگر هستند، ولی افرادی از این دو گروه به یکدیگرمودت عاطفی پیدا کرده و به هم پیوند خورده و وابسته و دلبسته می‌شوند. قرآن این‌گونه مودت میان افرادی از مومنان و کافران را نمی‌پسندد.(ممتحنه ، آیات 1 و 7)
 در قرآن موارد مودت ابن گونه بیان شده:


 1.  مودت میان انسان و خدا:


یکی از اسامی و نام‌های خداوند ودود است. (هود، آیه 90؛ بروج، آیه 12) بر اساس این آیات خداوند نسبت به انسانهایی مودت می‌ورزد و مومنان نیز این گونه هستند.


2. مودت میان مومنان با اهل بیت(ع):


خداوند در آیاتی خواهان مودت میان مومنان با پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) شده است و آن را به عنوان یک حکم الهی واجب و فریضه دانسته است. خداوند می‌فرماید: قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى ٌ؛بگو: «به ازاى آن رسالت، پاداشى از شما خواستار نیستم، مگر مودتی درباره خویشاوندان».(شوری ، آیه 23)


3. مودت میان همسران:


بر اساس آموزه‌های قرآنی اساس زندگی خانوادگی بر مودت همسران استوار است. خداوند می‌فرماید: و از نشانه‏هاى او اینکه از نوع‏ خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید، و میانتان مودتی و رحمتی قرار داد. آرى، در این نعمت‏ براى مردمى که مى‏اندیشند قطعاً نشانه‏هایى است.(روم، آیه 21)
 ممکن است‌اشکال شود که در آیه 25 سوره عنکبوت از مودت میان انسان و بتان سخن به میان آمده که یک سوی آن‌اشیاء است. در پاسخ باید گفت که در تفکر مشرکان نوعی هم ذات پنداری و همچنین جاندار سازی انجام می‌گیرد و این‌اشیاء نه تنها از چیز بودن خارج می‌شوند، بلکه در سطح خدا قرار می‌گیرند و شریک خداوند می‌شوند. از همین رو، سخن از «بینکم» می‌شود تا نشان دهد که در تفکر مشرکان اینها از چیز و شی بودن خارج شده‌اند.
 البته یکی دیگر از معانی «مودت» که در آیات قرآن بارها به کارها رفته «آرزوی داشتن کسی یا چیزی» است. این معنا دیگر دو سویه نخواهد بود و همچنین تنها در ‌اشخاص نیست بلکه شامل‌ اشیاء نیز می‌شود. مثلا آرزوی داشتن بوستان یا مالی و مقامی و کسی را مودت می‌گویند. این نیز البته نوعی مفاد دوست داشتن را در خود دارد. از این رو در ترجمه مودت به معنای آرزو ، واژه دوست داشتن نیز مد نظر قرار می‌گیرد؛ زیرا شخص دوست دارد تا به آرزوی خویش درباره چیزی یا کسی دست یابد.(نگاه کنید: بقره، آیات 96 و 105 و 266 و 283؛ آل عمران،آیه 75؛ معارج ، آیه 11)

حضرت محمد(ص) تجلی کامل خداشناسی


تصویر مرتبط


شناخت و تحلیل مقامات معنوی پیامبر گرامی(ص) به معنای شناخت امکانات
 
انسانی در سیر شناختی و حرکت جوهری است؛ زیرا در آیات قرآن، پیامبر(ص)،
 
هم به عنوان اسوه حسنه انسان و هم به عنوان مرجع و محل بازگشت و نیز
 
غایت سیر وجودی انسان معرفی شده است.
 
این بدان معناست که همه چیز ما از شناخت تا تحول، متجلی در وجود آن
 
حضرت است.

نویسنده در این مطلب با مراجعه به آموزه‌های قرآنی گوشه‌ای از حقیقت وجودی
 
 پیامبر(ص) را تبیین کرده است.

 


خداشناسی جامع متجلی در محمدشناسی(ص)

بر اساس آموزه‌های قرآنی، هیچ کس را نرسد که نسبت به خداوند شناخت صحیح و جامع پیدا کند مگر آنکه به مخلصین(به فتح لام) مراجعه کند؛‌  زیرا شناخت هر چیزی بسته به آن است که شخص از نوعی سنخیت و احاطه برخوردار باشد؛ چرا که شخص هیچ سنخیتی با دیگری نداشته باشد چگونه می‌تواند حقایق و صفات او را درک و فهم کرده و بشناسد؟ پس سخنیت عارف و معروف لازمه نخست شناسایی است.
از آنجا که در هستی تنها مخلصین هستند که با خداوند نوعی سنخیت دارند،‌ تنها اینان هستند که می‌توانند خدا را به نحو صحیح و جامع بشناسانند و سپس آنچه را شهود کرده‌اند توصیف کنند و انسان‌های دیگر را به علم حصولی با خدا آشنا سازند. خداوند در آیات ۱۵۹ و ۱۶۰ سوره صافات می‌فرماید: سُبْحَانَ الله عَمَّا یَصِفُونَ إِلَّا عِبَادَ الله الْمُخْلَصِینَ؛ پاک و منزه است خداوند از آنچه توصیف می‌کنند مگر بندگان مخلص خداوند. 
این بندگان مخلص هر کسی باشد بی‌گمان حضرت محمد(ص) سرآمد ایشان و سپس اهل‌بیت عصمت و طهارت آن حضرت(ص) خواهند بود. اینان به سبب آنکه در سیر وجودی در غایت بودند، امکان این را دارند که خدا را به نحو اصلح و اتم بشناسند و توصیف و معرفی کنند. 
خداوند در آیات قرآن بیان می‌کند که پیامبر(ص) در نزدیک‌ترین مکانت معنوی نسبت به خداوند قرار گرفته است به گونه‌ای که نزدیک‌تر از آن تصور، امکان‌پذیر نیست.(نجم، آیات ۸ و ۹) 
البته کسی نمی‌تواند محیط بر خداوند باشد و بر او احاطه یابد تا بتواند خداوند را معروف کامل و مطلق خود کند و خود بدان عارف مطلق گردد، پس حتی پیامبر(ص) نیز از این امکان برخوردار نیست؛‌ ولی از آنجایی که یک فروغ رخ ساقی در جام جم پیامبر(ص) افتاده است، ایشان به حکم مظهریت همان را توصیف می‌کند؛ یعنی احاطه علمی ایشان نسبت به فروغ تجلی خداوند است که در آینه قلب ایشان افتاده است و ایشان به توصیف همان تجلیات می‌پردازد و ما را از طریق اسمای الهی بدان آشنا می‌سازد.
در حقیقت اسمای الهی که در جهان تکوین و تدوین (قرآن) آمده است، تجلیاتی است که بر جام جهان‌نمای قلب پیامبر(ص) افتاده است و آن حضرت آن صفات تجلی شده را در قالب اسم به ما می‌شناساند. البته این اسمای الهی اسم الاسم نیستند؛ بلکه به یک معنا حقیقت وجودی هستند هر چند عین همان به تمام نیستند؛ زیرا هر اسمی دارای محدودیتی است که نمی‌تواند بی‌نهایت را به نمایش بگذارد حتی اگر این اسماء‌ امور وجودی و حقایق خارجی باشند. اما این بدان معنا نیست که اسمای الهی غیر از خداوند باشند، بلکه به یک معنا همان خداوند هستند و به یک معنا نیستند، چون هر اسمی شانی از شئونات و مظهری از مظاهر الهی است و در همان حال خدا نیست.
پیامبر(ص) آینه تمام نمای کل الاسماء‌ و همه اسمای الهی است. از این رو می‌تواند با نگاهی به خود به عنوان مظهر تجلیات الهی، بر خدا احاطه علمی پیدا کند و خدا را توصیف کند. پس هر چه انسان و غیر انسان درباره خدا می‌داند و می‌شناسد و وصف می‌کند، متجلی در شناخت حضرت محمد(ص) است که مظهر اتم و اکمل تمام اسمای الهی است.

غایت شناخت خدا و خدایی شدن 

شناخت خدا و توصیف او در قالبی غیر از تسبیح و تقدیس که کار فرشتگان و عقول است، به طریق اولی نیازمند کسی است که نسبت به خداوند شناخت توصیفی داشته باشد و بتواند خداوند را تهلیل، تحمید (الحمدلله گفتن )و تکبیر(الله اکبر گفتن ) گوید. اگر در تسبیح نیاز است که خداشناسی چون پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به افراد بیاموزاند، در توصیف به شدت این نیاز افزایش می‌یابد.
تهلیل به معنای لا اله الا الله گفتن به این است که بدانیم که در هستی غیر از خداوند معبودی نیست. این شناخت زمانی شکل می‌گیرد که تهلیل‌کننده همه هستی را سیر کرده و بدان احاطه داشته باشد تا بگوید که غیر از الله معبودی نیست. این مسئله زمانی برای موجودی امکان‌پذیر است که خود آینه تمام هستی باشد تا در خود بنگرد و در خود غیر از الله نبیند. چنین موجودی تنها همان پیامبر(ص) است که خداوند با همه اسمایش در او تجلی کرده است و او را مظهر اتم و اکمل خود قرار داده است. پس وقتی به خود می‌نگرد یعنی در هستی نگریسته و در آن زمان در می‌یابد که لا اله الا الله؛‌ یعنی معبودی غیر از خدا نیست؛ چرا که خودش را غیر احساس نمی‌کند؛ زیرا مظهر، عین ظهور‌کننده‌اش است. 
تهلیل‌کننده باید مظهر الله باشد که اسم جامع همه اسمای الهی و صفات اوست. همچنین در مقام پس از آن اگر کسی بخواهد تحمید کند یا تکبیر گوید و خداوند را بستاید باید چنین شناخت و احاطه‌ای داشته باشد که تنها برای مظهر اتم و اکمل شدنی است. از این رو همه هستی در شناخت خداوند، وابسته به پیامبر(ص) هستند.
پس غایت شناختی که انسان یا هر موجودی به دست می‌آورد، همان شناختی است که اهل بیت(ع) گفته و آموخته‌اند و کسی را نرسد که فراتر از ایشان بشناسد و بگوید؛ چنانکه از آیات ۱۵۹ و ۱۶۰ سوره صافات این مطلب بصراحت بر می‌آید.
از آنجا که انجام هر چیزی به آغاز آن است،‌ هر چیزی در حرکت جوهری خود به همان آغاز خود باز می‌گردد که دایره انا لله و انا الیه راجعون، بیانگر همین سنت حاکم بر هستی است.(بقره، آیه ۱۵۶) بر اساس آیات قرآنی، پایان رجعت و بازگشت انسان به عنوان ‌اشرف و اکرم آفریده‌های الهی، حضرت محمد(ص) و ربوبیت اوست که در مقام مظهریت الهی برایش فراهم آمده است.(علق، آیه ۸) پس پایان سیر وجودی هر چیزی در حرکت جوهری‌اش به سمت و سوی کمال، مظهر اتم و اکمل الهی یعنی پیامبر(ص) خواهد بود.
البته این بدان معنا نیست که وقتی به آن مرجع بازگشت، مسیر خود را می‌تواند ادامه بدهد و فراتر از ایشان هم برود؛ چون، چنین چیزی شدنی نیست؛ زیرا خداوند بصراحت در آیه ۴۲ سوره نجم بیان کرده که نهایت سیر وجودی هر چیزی نیز پیامبر(ص) است؛ زیرا رب پیامبر(ص) رب العالمین است و هیچ ربوبیتی بالاتر و برتر از آن نیست. پس هر کسی در مسیر کمالی و حرکت جوهری خود به سمت خدا می‌رود و خداوند او را پرورش می‌دهد و تربیت می‌کند و ربوبیت او را به عهده می‌گیرد و تحت ربوبیت رب العالمین است که همان رب محمدی(ص) است. 
از آنجا که خداوند بصراحت مرجع و منتهای سیر وجودی هر چیزی از جمله بشر را پیامبر(ص) و ربوبیت الهی او دانسته است، پس باید گفت که آغاز سیر به حکم سنت حاکم بر هستی، رب محمدی(ص) است؛ زیرا انجام به همان جایی است که از آنجا آغاز شده است. لذا همه هستی از پیامبر(ص) و وجود نوری آن حضرت(ص)‌ آغاز شده که در نهایت به همان جا رجوع می‌کند.
بنابراین غایت شناختی که برای انسان ترسیم و تصور می‌شود، همان شناخت از مظهر اتم و اکمل خداوندی یعنی حضرت محمد(ص) است و کسی که حضرت محمد(ص) را شناخت در واقع خداوند را شناخته است. همچنین پایان سیر وجودی در حرکت جوهری انسان به سمت کمال، رسیدن به حضرت محمد(ص) و ربوبیت اوست و همه چیز در نهایت سیر خود ،به ایشان می‌رسد. 
 

 خلیل منصوری
 
" کیهان "