قالالامام الحسین(ع):
«شر خصال الملوک، الجبن من الاعداء، و القسوه علی الضعفاء، والبخل عند
الاعطاء»
امام حسین(ع) فرمود:
بدترین صفات حاکمان، ترس از دشمنان، قساوت بر ضعیفان، و خودداری از
بخشش در موقع عطا میباشد. (1)
____________
1- بحارالانوار، ج 44، ص 189
جانشین وزیر دفاع: تواناییهای سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ پرواز
هواپیماهای جاسوسی U-2 آمریکا برفراز منطقه را متوقف کرد.
" جام جم "
امام حسین(ع) قبل از هلاکت معاویه در خطبهای حساس و هشداردهنده در سرزمین منا به مسئولان جامعه اسلامی فرمود: شما ای بزرگان و مسئولان جامعه! حق ضعیفان را پایمال نمودید و آنچه را که حق خود تصور میکردید طلب نمودید، ولی در راه خدا نه مالی بخشش کردید و نه جانتان را به مخاطره انداختید، و نه از اقوام و بستگان خود برای رضای خدا بریدید. آیا(با این پرونده سیاه و اعمال زشت) بهشت خداوند و همجواری پیامبران او را آرزو میکنید، و با این حال میخواهید از عذاب خدا در امان بمانید؟!
شما میبینید که پیمانهای الهی شکسته میشود ولی هیچ فریادی نمیکشید. در حالی که برای بعضی از پیمانهای پدرانتان آشفته خاطر میشوید. اینک پیمانهای رسول خدا(ص) مورد بیاعتنایی قرار گرفته و نابینایان، اشخاص کر و زمینگیر در همه شهرها بیسرپرست ماندهاند، به آنان رحم نمیکنید، و مطابق شأن و منزلت خود عمل نمیکنید، و به کسانی که در این راه خدمت میکنند توجه نمیکنید، و با چربزبانی و سازش با ستمکاران خود را در حاشیه امن قرار دادهاید. (1)
_______________
1- تحفالعقول، ص 237
قالالامامالحسین(ع):
«لا والله لا اعطیهم بیدی اعطاء الذلیل، و لا افرمنهم فرارالعبید»
امامحسین(ع) فرمود:
نه به خدا سوگند، نه دست ذلت در دست آنان میگذارم، و نه مانند بردگان از
صحنه جنگ در برابرشان فرار میکنم.(1)
______________
1- انسابالاشراف، ج 3، ص 188
توجه فوقالعاده به نظافت
حضرت امام بسیار منظم و پاکیزه بودند، شاید چهار یا پنج ساله بودم، سفره پهن شد و من تکهای نان داخل ظرف ماست فرو کردم، قبل از آنکه به دهان بگذارم، امام به آرامی روی دستم زدند، من از پدر این انتظار را نداشتم و ناراحت شدم، ایشان دست من را گرفتند و انگشت ماستی مرا به دهان بردند و با خنده فرمودند: «من از دست تو بدم نمیآید، تو فرزند من هستی، اما باید یاد بگیری در ظرفی که به همه مربوط میشود دست نکنی!»
ایشان نظافت را در رأس امور شخصی قرار میدادند. در روز هفت بار ادوکلن میزدند، وقتی میخواستند به حسینیه تشریف بیاورند تمام لباسشان، حتی عمامهشان را عوض میکردند. در موقع صرف غذا برای اینکه لباسهایشان کثیف (لک) نشود هیچ ابایی نداشتند که جلوی سینهشان دستمال یا حوالهای بگذارند. هیچ گاه ندیدم که قند را با دست به دهان ببرند، اگر مربا و ماست سر سفره بود، تکلیف میکردند که هرکس قاشق جداگانه داشته باشد. این تجمل نیست، رعایت بهداشت فردی و گروهی است.
*خانم دکتر زهرا مصطفوی، فرزند امام، مصاحبه با مجله زن روز، شماره 1361، 1371/3/9
امام حسین(ع) در بیان توصیف متغیرهای دنیا میفرماید: بندگان خدا! از خدا بترسید و از دنیا برحذر باشید که اگر بنا بود همه دنیا به یک نفر داده شود و یا یک فرد برای همیشه در دنیا بماند، پیامبران برای بقاء سزاوارتر بودند و جلب خشنودی آنان بهتر و چنین حکمی خوشایندتر بود، ولی هرگز!
زیرا خداوند دنیا را برای فانیشدن خلق نموده که تازههایش کهنه و نعمتهایش زایل خواهد شد، و سرور و شادیاش به غم و اندوه مبدل خواهد گردید، منزلی پست و خانهای موقت است، پس برای آخرت خود توشهای برگیرید و بهترین توشه آخرت تقوا است. از خدا بترسید. باشد که رستگار شوید. (1)
ــــــــــــــــــــــــــــ
1- مقتل خوارزمی، ج 1، ص 253
قال الامام الحسین(ع):
«ایهاالناس! ان رسولالله(ص) قال: من رأی سلطاناً جائراً،
مستحلاً لحرمالله، ناکثاً لعهدالله،
مخالفاً لسنهًْ رسولالله(ص)، یعمل فی عبادالله بالاثم والعدوان. فلم یغیّر
علیه بفعل و لاقول، کان حقاً علیالله ان یدخله مدخله»
امام حسین(ع) فرمود:
ای مردم! پیامبر خدا فرموده است: کسی که زمامداری ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال میسازد، و عهدش را میشکند، و با سنت پیامبر(ص) مخالفت میورزد، و در میان بندگان خدا بر اساس گناه و تجاوز عمل میکند، ولی در مقابل او با عمل یا گفتار، اظهار مخالفت نمینماید، بر خداوند است که او را با همان ظالم در جهنم اندازد. (1)
ــــــــــــــــــــــــــــــ
1- بحارالانوار، ج 98، ص 209
غربیها؛ مروج خودنمایی و جلوهگری زن
در اسلام حجابی بین زن و مرد وجود دارد، این را نمیشود منکر شد، این حجاب هست، اینکه بگویند اگر زن و مرد در اتاقی هستند که پرده کشیده و در بسته است، این حرام است، یک معنای عمیق و حکیمانه دارد، این درست است.
همه بهعنوان یک مرد و یک زن به خودشان که مراجعه کنند، تصدیق میکنند که این حکم، حکم درستی است. کسی نمیتواند انکار بکند و بگوید این حکم، حکم درستی نیست، اینکه میگویند زن آرایش کرده و با زینت جلوی مردها و در مجامع مردها ظاهر نشود، حکم درستی است.
فرهنگ غربی درست ضد این است، میگوید زن خودش را به بهترین وجهی که میتواند زیبا کند، حتی زیباییهایی که ندارد، به خودش بچسباند. خیلی از این وسایل آرایش برای دادن زیباییهای مفقود به یک زن فاقد آن زیباییهاست. برای اینکه در مقابل مرد، مرد اورا زیبا ببیند و به او گرایش پیدا کند.
با اینکه گرایش لحظهای است، یعنی اگر آن مرد، نزدیک این بیاید، خواهد دید که واقعی نیست، اما همین که نگاه کند، زیبایی او را ستایش بکند. این، در فرهنگ غربی یک چیز مطلوب است،در فرهنگ اسلامی، این برای غیرهمسر، چیز مذموم است. بهنظر من اینها را باید دانست، اینها حکمت است.
* بیانات در دیدار با زنان نماینده مجلس شورای اسلامی ، 30/4/1376
ساعات عمر من همگی غرق غم گذشت
دست مرا بگیر که آب از سرم گذشت
مانند مرده ای متحرک شدم، بیا
بی تو تمام زندگی ام در عدم گذشت
می خواستم که وقف تو باشم تمام عمر
دنیا خلاف آنچه که میخواستم گذشت
دنیا که هیچ، جرعه آبی که خورده ام
از راه حلق تشنه من، مثل سم گذشت
بعد از تو هیچ رنگ تغزل ندیده ایم
از خیر شعر گفتن، حتی قلم گذشت
تا کی غروب جمعه ببینم که مادرم
یک گوشه بغض کرده که این جمعه هم گذشت
مولا شمار درد دلم بی نهایت است
تعداد درد من به خدا از رقم گذشت
حالا برای لحظه ای آرام میشوم
ساعات خوب زندگی ام در حرم گذشت
*
نمازم را قضا کرده تماشا کردنت ای ماه
بماند بین ما این رازها بینی و بین الله!
من استغفار کردم از نگاه تو نمی دانم
اجابت میشود این توبه کردنهای با اکراه
برای من نگاه تو فقط مانند آن لحظه است
همان لحظه که بیتی ناگهانی میرسد از راه
و شاید من سر از کاخ عزیزی در میآوردم
اگر تشخیص میدادم چو یوسف راه را از چاه
سیدحمیدرضا برقعی
پایان شبهای بلند انتظاری
آیا برای آمدن میلی نداری؟
من نذر کردم خاک بایت را ببوسم
آیا سر این بنده منت میگذاری؟
من قبل از اینها این همه ویران نبودم
آباد بود این خانه ما روزگاری
من دل ندادم تا که روزی پس بگیرم
می خواستم پیشت بماند یادگاری
تا این که دلها بوی سجاده بگیرند
باید بیایی و کمی تربت بیاری
یک روز میآیی و تا روز قیامت
ما را به آقای محرم میسپاری
یک هفته دیگر دل آواره من
باید بسازد با فقیری با نداری
علی اکبر لطیفیان
هوا کبود شد، این ابتدای باران است
دلا دوباره شب دلگشای باران است
نگاه تا خلاء وهم میکشاندمان
مرا به کوچه ببر، این صدای باران است
اگرچه سینه من شوره زار تنهایی است
ولی نگاه ترم آشنای باران است
دلم گرفته از این سقفهای بی روزن
که عشق رهگذر کوچههای باران است
بیا دوباره نگیریم چتر فاصله را
که روی شانهی گل، جای پای باران است
نزول آب حضور دوباره برگ است
دوام باغچه در هایهای باران است
سلمان هراتی
1- بنی اسرائیل هفت سال در خشکسالی به صحرا می رفتند و دعای باران
می خواندند ، و نتیجه نمی گرفتند .
خدا به پیامبرشان وحی فرمود که : تا حقوق به ظلم گرفته را به صاحبان شان
رد نکنند ، دعای شان را اجابت نمی کنم .
2- در میان قومی از بنی اسرائیل قحطی شدیدی پدید آمد . هرچه دعا می کردند
به اجابت نمی رسید .
خداوند به پیامبرشان وحی فرمود به آنان بگو : چون شکم های تان از حرام
پرشده ، بدن های تان نجس و دست های تان به خون بی گناهان آلوده است
دعای شما را خدا مستجاب نمی کند .
" آیت الله کشمیری "
وضو می گیری ، اما در همین حال اسراف می کنی ....
نماز می خوانی ، اما با برادرت قطع رابطه می کنی ....
روزه می گیری ، اما غیبت هم می کنی ....
صدقه می دهی ، اما منت می گذاری ....
برپیامبر و آلش صلوات می فرستی ، اما بدخلقی می کنی ....
دست نگه دار بابا جان !
ثوابت هایت را درکیسه سوراخ نریز !
آیت الله مجتهدی تهرانی
یکی از راه های خدا قوه ی لامسه است .
قوه ی لامسه خودش یکی از درهای بهشت است .
وقتی که چشم و زبان نیست باید از لامسه استفاده کرد .
لامسه ، قرآن را به قلب می رساند .
اگر بعضی اوقات حال قرآن خواندن نداری ، وضو بگیر و قرآن را مس کن
یک دفعه شما را بیدار می کند .
به گزارش جام جم آنلاین، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به نوسانات نرخ نان در نانوایی های سطح کشور اظهار کرد: دلیل اینکه قیمت نان مجدد اصلاح شد این بوده که مردم نان را در نواحی مختلف شهر با قیمتهای متفاوتی تهیه میکردند و قیمت مشخصی برای آن، تعریف نشده است.
رئیس اتاق اصناف تهران از برنامه ریزی برای ثبات در قیمت نان برای تمام نانوایی ها خبر داد و گفت: برنامه ریزی منسجمی برای نرخ گذاری نان در سطح شهر صورت گرفته است تا یک نان ساده را با کیفیت به دست مردم برسانیم، در برخی نانوایی ها بعضی از نانها را بر مبنای سفارش مردم شامل کنجد و سبزیجات میپزند این نوع نان ها نیز سقف قیمتی مشخصی دارد و نباید از این میزان عدول کرد.
نوده فراهانی در ادامه از تغییر قیمت انواع نان از روز شنبه خبرداد و اظهار کرد: نان سنگک ۱۸۰۰ تومان، سنگک یک رو کنجدی، ۲۵۰۰ تومان که اختیاری است و نانوایان موظف اند در صورت سفارش مشتری آن را پخت کنند، حال اگر نان به صورت ۲ رویه کنجدی بود، ۳ هزار تومان است، بنابراین قیمت نان نباید از ۳ هزار تومان بیشتر باشد. نان بربری ۱۰۰۰ تومان است که به همراه کنجد ۱۵۰۰ تومان فروخته می شود. این در حالی است که نان بربری آزاد هم (که ۲ روی نان کنجد پاشیده میشود) ۲۰۰۰ تومان است.
رئیس اتاق اصناف تهران در ادامه تاکید کرد: هدف از قیمت گذاری نان این است که در ابتدا هیچ نانوایی حق تحمیل فروش نان طعم دار از جمله کنجدی و سبزیجات را به مردم ندارد و بازرسان اصناف تهران دائم در حال بازرسی هستند.
جدول ذیل آخرین نرخ تغییرات قیمت نان است که از طرف رئیس اتاق اصناف تهران بیان شده است:
" جام جم "