اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

خصلت‌های برتر مومن


Image result for ‫تصویر پاییز‬‎



راوی می‌گوید: از امام رضا(ع) شنیدم که می‌فرمود: مومن، مومن نیست مگر این‌که سه خصلت در او وجود داشته باشد: خصلتی از پروردگارش، و خصلتی از پیامبرش، و خصلتی از امامش. اما خصلتی که از پروردگار باید داشته باشد، راز داری است، خداوند فرموده: «دانای غیب است و هیچ‌کس را از غیب خود آگاه نمی‌کند، مگر پیامبری را که مورد رضایت او باشد.»

و اما خصلتی را که از پیامبر باید داشته باشد، خوش‌رفتاری با مردم است، زیرا خداوند پیامبرش را به خوش‌رفتاری با مردم دستور داده است و فرموده: «راه عفو و گذشت را در پیش گیر و به نیکوکاری فرمان بده» و اما خصلتی که از امام باید داشته باشد، شکیبایی در سختی و گرفتاری است.(1)


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- الحکم الزاهره، ترجمه انصاری، ص 460

نشانه‌های رفتاری مومن


Image result for ‫تصویر پاییز‬‎



قال الامام العسکری(ع):

علامات المومن خمس:

صلاهًْ الاحدی والخمسین،

و زیارهًْ‌الاربعین، والتختم بالیمین،

و تعفیرالجبین،

والجهر ببسم‌الله الرحمن الرحیم.»


امام حسن عسکری(ع) فرمود:

مومن پنج نشانه دارد:

اقامه 51 رکعت نماز(نمازهای واجب و مستحب)،

خواندن زیارت اربعین،

انگشتر عقیق در دست راست کردن،

در سجده پیشانی بر خاک مالیدن،

و «بسم‌الله الرحمن الرحیم» را (در نماز) بلند گفتن. (1)

________________________

1- وسائل‌الشیعه، ج 10، ص 373

شروع‌کننده جنگ در مقابل ایران، پشیمان خواهد شد

رهبر انقلاب در دیدار نخست‌وزیر پاکستان:


حضرت آیت‌الله ‌العظمی‌خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز یکشنبه در دیدار آقای عمران خان نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراه، روابط ایران و پاکستان را بسیار عمیق و مردمی ‌دانستند و با تأکید بر لزوم استفاده از این بستر برای افزایش همکاری‌های دو دولت خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها قبل طرحی چهار ماده‌ای برای توقف جنگ در یمن ارائه کرده است و پایان این جنگ، می‌تواند تأثیرات مثبتی در منطقه به دنبال داشته باشد.


حضرت آیت‌الله ‌العظمی‌خامنه‌ای در این دیدار با برشمردن نمونه‌هایی از ارتباطات عمیقاً نزدیک و مردمی‌ دو ملت ایران و پاکستان، تأکید کردند: نگاه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان نگاه به یک برادر در همسایگی است و با وجود این فرصت بی‌بدیل، روابط دو کشور باید بسیار گرم‌تر و بهتر از وضع موجود باشد و امنیت مرزها ارتقاء یابد و برنامه‌های معطل‌مانده مانند خط لوله گاز تکمیل شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تحسین دغدغه دولت پاکستان درخصوص استقرار صلح و امنیت، منطقه غرب آسیا را بسیار حساس و خطیر خواندند و با تأکید بر مراقبت همگان از بروز حادثه، از نقش مخرّب برخی کشورهای منطقه در حمایت از گروه‌های ‌تروریستی در عراق و سوریه و ایجاد جنگ و خونریزی در یمن ابراز تأسف کردند و افزودند: ما انگیزه‌ای برای دشمنی با این کشورها نداریم اما آنها تحت اراده آمریکا هستند و در جهت خواست آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کنند.
ایشان گفتند: جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها قبل طرحی چهار ماده‌ای برای پایان جنگ یمن داده است و اگر این جنگ به نحو درستی پایان یابد، می‌تواند تأثیرات مثبتی در منطقه به دنبال داشته باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده است، خاطرنشان کردند: البته اگر کسی شروع‌کننده جنگ در مقابل ایران باشد، بدون ‌تردید پشیمان خواهد شد.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای عمران خان نخست‌وزیر پاکستان، ایران و پاکستان را دو کشور برادر خواند و گفت: همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد باید گسترش یابد و ما برای روابط روی ایران حساب ویژه باز کرده‌ایم، چراکه ایران را یک شریک مهم به‌خصوص در حوزه تجاری تلقی می‌کنیم.
دوشنبه 22 مهرماه1398
" کیهان "
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۴
سال هفتاد و هشتم شماره ۲۲۳۰۷
سال هفتاد و هشتم شماره ۲۲۳۰۷

توصیه‌های امام صادق(ع) برای زائران امام حسین(ع)


Image result for ‫تصویر زائرین کربلا‬‎



پیاده‌روی در مراسم اربعین یک توفیق عظیم و وصف ناپذیر است که برای بهره‌وری بیشتر از این سفر معنوی لازم است تا زائرین آدابی را رعایت کنند. توفیق رفتن به زیارت سید و سالار شهیدان در مراسم اربعین آن هم با پای پیاده، شامل عاشقان شوریده حالی می‌شود که با شیدایی خاص خود این سفر عشق را در می‌نوردند تا نهایتا کام تشنه خویش را با وصال به معشوق سیراب کنند. این سفر عشق را آدابی نورانی است که امام صادق(ع) در ضمن حدیثی که در کامل الزیارات باب48 آمده به 13 مورد ازآنها‌اشاره می‌فرماید که در ادامه می‌خوانیم:
***
1. رفتار نیکو با همراهان
«حُسْنُ الصَّحَابَةِ لِمَنْ یَصْحَبُک»؛‏ خوش‌رفتاری با همراهان.

توجه به ارزش‌هاى اخلاقىِ اسلام در سفر زیارتی، این مسافرت معنوی را بسیار شیرین و جاذبه‌دار می‌کند. یکی از این ارزش‌های اخلاقی که رعایت آن پسندیده است؛ رفتار نیکو با همراهان است. انسان باید به همسفر خویش به دید زائر امام نگاه کند و نهایت احترام، ادب، مهربانی، خوش خلقی و تواضع را داشته باشد و اگر احیانا در طول سفر بر اثر محدودیت امکانات، ازدحام جمعیت، خستگی راه یا بیماری، با بدخلقی او مواجه شد، با سعه صدر و مدارا آن را مدیریت کند.
2. کم‌گویی
«قِلَّهًْ الْکَلَامِ إِلَّا بِخَیْر»؛ کم‌گویى، جز به نیکى.

Image result for ‫تصویر زائرین کربلا‬‎


Image result for ‫تصویر زائرین کربلا‬‎

 


پرحرفی و بیش از حد صحبت کردن، خصوصاً در مکان‌هایی که در طول سفر برای استراحت عمومی تعبیه شده، علاوه‌بر آنکه موجب اذیت اطرافیان می‌شود آفتی است که ناخودآگاه انسان را در ورطه هلاکت و سقوط می‌افکند و باعث می‌شود انسان به گناهانی مانند دروغ، غیبت، تهمت، سخن چینی و... مبتلا شود، لذا شایسته است که به مقدار ضرورت سخن گفته شود تا از مفاسد پرحرفی در امان بود.
3. فراوان به یاد خدا بودن
«کَثْرَهًُْ ذِکْرِ الله»؛ بسیاری یاد خدا.

در اسلام برای عباداتی مانند نماز، روزه، حج و... محدودیت‌های زمانی، مکانی، کمّی و کیفی وجود دارد و تنها ذکر خداست که نه تنها محدودیت ندارد بلکه توصیه به کثرت آن نیز شده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید ذکر حق و یاد خدا (به دل و زبان) بسیار کنید». بر همین اساس توصیه می‌شود برای آمادگی پیدا کردن حضور در پیشگاه معصوم و کسب حال معنوی، ذکر و یاد خدا را داشته باشیم که آثار سازنده روحى و اخلاقى فراوانى به جای می‌گذارد و زائرین به راحتی می‌توانند با برنامه‌ریزی مشخص و همراه داشتن یک صلوات شمار ساده، اذکار فراوانی را در این سفر معنوی انجام دهند.
4. پاکیزگی لباس
«نَظَافَهًْ الثِّیَاب»؛ پاکیزگی لباس.

از آنجا که حالت روحی و جسمی و ظاهر و باطن در یکدیگر تأثیر متقابل دارند، حضرت نکته‌ای را در مورد وضعیت ظاهری مبنی بر پاکیزگی لباس زائر تذکر می‌دهند که لباس تمیز و وضع ظاهری زائر در پدید آمدن حال مناسب روحی و ایجاد نشاط معنوی تاثیرگذار است. به علاوه، بخشی از حرمت‌گذاری به شخصیتی که به دیدارش می‌رویم، در آراستگی ظاهر و مرتب بودن لباس جلوه می‌کند، بر همین اساس به پاکیزگی لباس توصیه شده است.
5. غسل پیش از آمدن به مرقد امام حسین(ع)
«الْغُسْلُ قَبْلَ أَنْ تَأْتِیَ الْحَائِر»؛ غسل قبل از آنکه وارد حائر شوی.
طهارت روحی، شرط ارتباط با پاکدلان و پاک جانان و حضور در اماکن مقدس است، لذا یکی از آداب این سفر، که قبل از ورود به حرم توصیه می‌شود، غسل زیارت است. شخصی از امام صادق(ع) سؤال کرد منظور از آیه: «خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِد؛ زیورهاى خود را در مقام هر عبادت به خود برگیرید»، چیست؟ حضرت فرمودند: «الْغُسْلُ‏ عِنْدَ لِقَاءِ کُلِ‏ إِمَامٍ‏»؛ مراد غسل کردن هنگام ملاقات امام است.
زائر به برکت این غسل، کسب طهارت، معنویت و نورانیت می‌کند، شاهد بر این مطلب دعایی است که امام صادق(ع) هنگام غسل زیارت توصیه فرموده اند: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِی نُوراً وَ طَهُوراً وَ حِرْزاً وَ شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ آفَهًٍْ وَ عَاهَهًْ اللَّهُمَ‏ طَهِّرْ بِهِ‏ قَلْبِی‏ وَ‌اشْرَحْ‏ بِهِ‏ صَدْرِی‏ وَ سَهِّلْ‏ بِهِ‏ أَمْرِی؛ به نام خدا و به کمک خدا، خدایا آن را قرار ده روشنى و پاک‌کننده و نگه دارنده و شفاى از هر درد و بیمارى و آفت و آسیب، خدایا دلم را با آن پاک کن و سینه‌ام را بگشاى و کارم را با آن آسان گردان».
6. بسیار نماز خواندن
«کَثْرَهًْ الصَّلَاهًْ»؛ بسیار نمازگزاردن.

نماز از عالى‌ترین نمونه‌هاى معنوى پیوند با خدا و برترین جلوه‌هاى ذکر خدا است و امام حسین(ع) از اقامه کنندگان نماز است، همچنانکه در زیارت نامه ایشان آمده است: «أَشْهَدُ أَنَّکَ‏ قَدْ أَقَمْتَ‏ الصَّلَاهًْ وَ آتَیْتَ الزَّکَاهًْ؛ گواهى مى دهم که تو برپادارنده نماز و دهنده زکات هستى»، نماز در حادثه عاشورا جلوه خاصی داشت، از نمازهای سید الشهداء (ع) و اصحابش در شب عاشورا، از نماز اول وقت حضرت در ظهر عاشورا، گرفته تا نمازهای شب حضرت زینب (س) در حالت اسارت و...
لذا یکی از شاخصه‌های شیعه واقعی و عاشق امام حسین(ع) اهمیت به نماز است و بر همین اساس نباید از نماز اول وقت و نوافل شب در سحرگاهان غافل ماند.
7. صلوات فرستادن
«الصَّلَاهًْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد»؛ صلوات فرستادن بر محمّد (ص) و خاندانش.
صلوات فرستادن، ذکر بسیار مبارک و با عظمتی است که بر زبان آوردن آن در همه احوال و زمان‌ها دارای ثواب است و در این سفر که زائرین برای زنده نگه داشتن نام اهل بیت علیهم‌السلام، گام بر می‌دارند، زیبنده است که مترنّم به این ذکر باشند.
8. با وقار بودن
«التَّوْقِیرُ لِأَخْذِ مَا لَیْسَ لَک‏»؛ با وقار بودن در صرف‌نظر از دریافت آنچه متعلق به انسان نیست.
وقار که بیانگر یک نوع آرامش ظاهری، سنگینی و متانت شخصیت است، به انسان این امکان را می‌دهد که از کارهای سبک، شوخی‌های نامناسب و کارهای زننده که مناسب شأن یک مسلمان نیست برحذر باشد و شأن یک زائر را کاملا رعایت کند.
9. پرهیز از نگاه به حرام
«یَلْزَمُکَ أَنْ تَغُضَّ بَصَرَک‏»؛ لازم است که چشمانت را بپوشانی.
زائری که قرار است چشمش به جمال مرقد مطهر حسین بن علی(ع) روشن شود، باید در طول سفر مراقب چشمان خویش باشد تا مبادا به حرام بیفتد که مراقبت نکردن از نگاه حرام، آن حال خوش معنوی را از زائر خواهد گرفت.

Image result for ‫تصویر زائرین کربلا‬‎
10. کمک به نیازمندان در سفر
«یَلْزَمُکَ أَنْ تَعُودَ إِلَى أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ إِخْوَانِکَ إِذَا رَأَیْتَ مُنْقَطِعاً وَ الْمُوَاسَاهًْ»؛ لازم است که مراقب همراهان حاجتمند بوده و با آنان همراهی کنی.
در مراسم پیاده‌روی اربعین که خیل مشتاقان حضور دارند و خدام زائر الحسین(ع) بدون منت و با افتخار کارگشایی دارند، چه زیباست که زائرین نیز در این امر عظیم سهیم باشد و مراقب بزرگ‌ترها، مسن‌ترها و افرد محتاج به کمک باشند و از آنان دستگیری کنند، که سیدالشهداء(ع) در این زمینه فرمودند: «وَ مَنْ نَفَّسَ کُرْبَهًَْ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ‏ اللَّهُ‏ عَنْهُ‏ کُرَبَ‏ الدُّنْیَا؛ هر کس اندوهی را از دل یکی از اهل ایمان بزداید، خداوند متعال غصه‌های دنیا و آخرت او را از میان بر می‌دارد. [مشکلاتش را حل خواهد کرد]».
11.تقیه
«وَ یَلْزَمُکَ التَّقِیَّهًُْ الَّتِی قِوَامُ دِینِکَ بِهَا»؛ و بر تو لازم است تقیه‌ای که موجب قوام دینت است را رعایت کنی.
علیرغم تلاش دشمن بر تفرقه و جدایی بین امت اسلامی، حفظ وحدت و انسجام از توصیه‌های دیگر حضرت است، بر همین اساس باید از هر نوع کاری که به این وحدت آسیب می‌زند، مانند مطرح کردن اختلافات مذهبی، توهین به بزرگان یکدیگر و القاء شبهات و... به شدت خودداری شود.
12. ترک گناهان
«الْوَرَعُ عَمَّا نُهِیتَ عَنْه‏»؛ و از آنچه نهى شده‌اى، پارسایى بورزى.
طبق آیه قرآن کریم سه دسته هستند که ناظر اعمال انسان هستند: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون؛ و بگو که هر گونه عمل کنید خدا آن عمل را مى‌‏بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه مى‌‏شوند»، در واقع علاوه‌بر حق تعالی و رسول مکرم اسلام (ص)، مؤمنین نیز ناظر افعال انسان هستند و اهل بیت (ع) مصداق بارز آن است. امام صادق(ع) در تفسیر این آیه شریفه و بیان مصداق مومنون می‌فرمایند: «هُمُ الْأَئِمَّهًْ؛ مراد از مومنون، ائمه (ع) هستند». بنابراین ادب حضور اقتضاء می‌کند زائر کاملا مراقب اعمال و رفتار خود باشد و بداند در هر قدمی که بر می‌دارد و هر کلامی که می‌گوید، امام حسین(ع) و سایر ائمه (ع) او را می‌بینند.
13. ترک مجادله
«وَ الْخُصُومَهًْ وَ کَثْرَهًْ الْأَیْمَانِ وَ الْجِدَالِ الَّذِی فِیهِ الْأَیْمَان؛ و نیز [پرهیز کنی] از بگو مگو کردن و سوگند فراوان و کشمکش‌هایى که در آن، سوگند یاد می‌شود».
بنابراین شایسته است که زائر این آداب را رعایت کند تا مستحقّ بازگشت با آمرزیدگى و رحمت و خشنودى خدا شود

Related image
از: فارس

آموزه‌های حسینی شدن


Image result for ‫تصویر زائرین کربلا‬‎



امام حسین(ع) در سخنرانی خود چنین فرمود: ای مردم! در بزرگواری کردن از یکدیگر سبقت گیرید، و در غنیمت‌های زندگی سرعت‌جویی نکرده و اکتفا نکنید به کار خیری که هنوز به حساب شما نگذارده‌اند، و با کامیابی برای خود ستایش کسب کنید، و با امروز و فردا کردن، برای خود نکوهش تهیه نکنید.

پس هرگاه کسی به دیگری احسانی کرده، که می‌بیند سپاس آن را به جای نیاورد (باید بداند) همان خداوند پاداشش را خواهد داد که عطایش بیشتر و پاداشش بزرگتر است، و بدانید که حاجات مردم (نیازهای آنان) به سوی شما از نعمت‌های خدا بر شما می‌باشد، پس مبادا از آنها خسته و ملول شوید، که نعمت تبدیل به نقمت و عذاب گردد. (1)

_______________

1- بحارالانوار، ج 78، ص 121

یارانه حق منه، سهم منه، عشق منه!/ کاریکاتور


 

اعتراض یک میلیاردر به حذف یارانه‌اش سوژه یک کاریکاتوریست شد. در خبرها آمده فردی که در یکی از پاساژهای تهران بیش از ۲۰ میلیارد تومان تراکنش سالیانه و حدود ماهی ۲۰۰ میلیون تومان تراکنش داشت، به حذف یارانه خود اعتراض کرده است.

 

" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

رویای دنیا و بیداری آخرت


Image result for ‫تصویر زائرین کربلا‬‎



قال‌الامام‌الحسین(ع):

«واعلموا ان الدنیا حلوها و مرها حلم، و الانتباه فی‌ الاخرهًْ، و الفائز من فازفیها،

والشقی من شقی فیها»


امام‌حسین(ع) فرمود:

بدانید که شیرینی و تلخی دنیا، رویایی بیش نیست، و آگاهی و بیداری واقعی در

آخرت است. و رستگار کسی است که در آخرت رستگار است، و تیره‌بخت کسی

است که در آخرت تیره‌بخت باشد. (1)

_____________

1- بحارالانوار، ج 45، ص 90

مرگ در راه عزت، حیات جاویدان است


Related image



قال‌الامام‌الحسین(ع):

«لیس الموت فی سبیل العز الاحیاهًْ خالدهًْ،

و لیست الحیاهًْ مع الذل الا الموت الذی لا حیاهًْ معه»


امام‌حسین(ع) فرمود:

مرگ در راه عزت جز زندگی جاوید،

و زندگی با ذلت جز مرگ بی‌حیات نیست. (1)

___________________

1- احقاق الحق، ج 11، ص 60

کمک‌های پنهانی به یتیمان و نیازمندان


Image result for ‫تصویر کمک به نیازمندان‬‎



«شعیب‌بن عبدالرحمن خزاعی» نقل می‌کند: بعد از حماسه عاشورا، مردان قبیله بنی‌اسد، هنگامی که خواستند جسد مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) را دفن کنند، بر دوش آن حضرت اثر زخمی یافتند که کاملا از جراحات جنگی متفاوت بود.

زخم کهنه‌ای بود که هیچ شباهتی به زخم‌های روز عاشورا نداشت. از امام سجاد(ع) در این مورد سؤال کردند. آن حضرت در پاسخ فرمود: این زخم بر اثر حمل کیسه‌های غذا و به دوش کشیدن هیزم به خانه‌های بیوه زنان و یتیمان است.(1)

___________________

1- بحار‌الانوار، ج 44، ص 190

شعر انتطار .... 97


 

Related image


جمعه‌ها طبع من احساس تغزل دارد

ناخودآگاه به سمت تو تمایل دارد
 

بی تو چندیست که در کار زمین حیرانم

مانده ام بی تو چرا باغچه ام گل دارد
 

شاید این باغچه ده قرن به استقبالت

فرش گسترده و در دست گلایل دارد
 

تا به کی یکسره یکریز نباشی شب و روز

ماه مخفی شدنش نیز تعادل دارد
 

کودکی فال فروش است و به عشقت هر روز

می خرم از پسرک هر چه تفأل دارد
 

یازده پله زمین رفت به سمت ملکوت

یک قدم مانده زمین شوق تکامل دارد
 

هیچ سنگی نشود سنگ صبورت ، تنها

تکیه بر کعبه بزن، کعبه تحمل دارد
 

سیدحمیدرضا برقعی

شعر انتطار .... 96


 

Image result for ‫تصویر گل نرگس با کیفیت بالا‬‎


 

ای آنکه در نگاهت حجمی ز نور داری

کی از مسیر کوچه قصد عبور داری؟
 

چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابی

ای آنکه در حجابت دریای نور داری
 

من غرق در گناهم، کی می‌کنی نگاهم؟

برعکس چشمهایم چشمی صبور داری
 

از پرده‌ها برون شد، سوز نهانی ما

کوک است ساز د‌ل‌ها، کی میل شور داری؟
 

در خواب دیده بودم، یک شب فروغ رویت

کی در سرای چشمم، قصد ظهور داری؟
 

عباس سجادی
 

در محضر امام خمینی(ره)


Related image



ده سال مدرس همسر


حضرت امام در منزل مشوق بسیار خوبی جهت تحصیل- چه قدیمه و چه جدید- برای ما بودند و در حل مشکلاتمان دخالت مستقیم داشتند. مادر ما تقریباً 15 ساله بودند که با امام ازدواج کردند و طبیعتاً تحصیل را در منزل پدر ترک گفتند اما امام از جهت اینکه اجحافی به همسرشان نشده باشد، به گفته مادر ده سال تمام به طور مرتب همه روزه خودشان معلم ایشان می‌شوند و دروس قدیمه را به خانم تدریس می‌کنند. در مورد حقوق زن- که از چه خانواده‌ای به منزل شوهر می‌آید و همسر باید مطابق شأن او رفتار کند. پدر من این مسئله را که مادر از یک خانواده مرفه بوده‌اند در نظر گرفته‌اند و خانم همیشه دو کمک کار داشته‌اند، یکی برای امور داخلی منزل و یکی برای نگهداری بچه‌ها. از مادرم شنیده‌ام پدر برای نگهداری بچه‌ها در شب‌زنده‌داری‌ها به پیشنهاد خودشان هر دو ساعت یک بار کمک می‌کرده‌اند، مادر نقل می‌کنند: «در طول این دو ساعت تا آنجا که به من نیاز نبود بیدارم نمی‌کردند و خودشان به تنهایی بچه را نگه می‌داشتند.»(۱)


امام و سن تکلیف دختران


امام قبل از سن تکلیف هیچ اصراری برای انجام امور واجب نشان نمی‌داد، خود من تا 9 سالگی حجاب نداشتم، به یاد دارم که در سن 8 سالگی مایل بودم که چادر بگذارم، وقتی مادر این مسئله را با امام در میان گذاشتند، ایشان فرمودند خداوند تکلیف نکرده است. من عقیده دارم که ایشان می‌خواستند بچه بفهمد که در سنی تکلیف ندارد و در سن دیگر مکلف است و باید اموری را انجام بدهد.
حضرت امام وقتی تکلیف می‌کردند که خداوند تبارک تکلیف کرده است و آن زمان با یک دختر 9 ساله مطابق خانم 25 ساله و با یک پسر 15 ساله مطابق یک مرد 30 ساله رفتار می‌کردند و آنها را از حضور در کنار یکدیگر، حتی در منزل برای ملاقات‌های غیر ضروری منع می‌فرمودند.(۲)

خانواده و ازدواج از نگاه رهبری


Image result for ‫تصویر پاییز‬‎



فاجعه بی‌بند و باری


عامل بی‌علاقه شدن به خانواده


یکی از چیز‌هایی که انسان را، زن و مرد را به محیط خانواده علاقه‌مند می‌کند و وابسته می‌کند، این است که غریزه جنسی او، شهوات او که یکی از ارکان وجودی انسان است، در خانه برآورده می‌شود. اگر مرد و زن در غیر محیط خانواده، در محیط اجتماع، در محیط تحصیل، در محیط کار، در محیط‌های غیر قانونی به لذات جنسی و تمتعات جنسی خود، سرگرم و مشغول بشوند، بزرگترین ضایعه‌ای که به وجود می‌آید، این است که پیوند قوی میان زن و مرد و میان خانواده پاره می‌شود و از بین می‌رود. آن مردی که تشنگی شهوات جنسی خودش را در خارج از محیط خانواده تامین می‌کند و سیراب می‌کند یا آن زنی که این حالت را دارد ، خانواده برای او آن جاذبه‌ای را ندارد که برای یک زن و مرد عفیف و معصومی که آن مرد هیچ زنی را جز زن خودش و آن زن هیچ مردی را جز مرد خودش نمی‌شناسد دارا هست. این هست که وقتی فساد در جامعه رایج شد، وقتی بی‌بند و باری جنسی در جامعه به وجود آمد، زن و مرد به محیط خانواده علاقه‌ای نخواهند داشت، جوان به تشکیل خانواده رغبتی ندارد، دختر و پسر به ازدواج علاقه‌ای ندارند.
همان طور که شما ملاحظه می‌کنید در دنیای امروز و در فرهنگ غربی امروز مطلب این چنین است . البته فرهنگ غربی است، ناشی از شیوه‌های خبیث و پلید سرمایه‌داری غربی است. اما متاسفانه در همه جای دنیا حتی در کشورهای غیر سرمایه‌داری و کشورهای جهان سوم کشانده شده است و آنجاها به صورت یک فرهنگ رایج شده است و در آنجاها شما ملاحظه می‌کنید که دختر و پسر به ازدواج، چندان رغبتی ندارند. سنین ازدواج سنین دیری هست، در حالی که در اسلام سنین ازدواج ، سنین زودی است . این برای همین است که اگر در جامعه فساد به وجود آید ، خانواده ضعیف می‌شود و اگر خانواده قوی بود فساد در جامعه زمینه رشد پیدا نمی‌کند. این یکی از مهمترین انگیزه‌های اسلام هست. برای اینکه در سطح جامعه بی‌بند و باری جنسی و برآمدن شهوات به صورت آزاد و بی‌قید و شرط وجود نداشته باشد. این یک نکته برای حفظ خانواده است و خانواده به عنوان کانون آرامش و آسایش برای هر زن و مردی لازم است.   
        

                      
* خطبه‌های نماز جمعه ؛ 19/7/65، روزنامه رسالت

حماسه شورانگیز

Related image

 

حماسه شورانگیز




تقدیم به ملت مظلوم فلسطین

ای قدس، ‌ای حماسه شورانگیز
بر دفع ظلم سامریان برخیز

بنگر که از شرارت صهیونی
گشته بهار خسته‌دلان پائیز

ابلیس حکم رانده به هر وادی
بس نارواتر از ستم چنگیز

بس سینه‌ها که گشته زکین صد چاک
بس دیده‌ها که گشته ز خون لبریز

در خاک و خون فتاده به هر برزن
پیر و جوان و کودک بی‌تمییز

آوای ناله می‌رسد از هر کوی
تیغ از نیام برکش و بی‌پرهیز

برگیر انتقام شهیدان را
صهیونیان سفله به‌دار آویز

برکش لگام واقعه بی‌تاخیر
زین کن سمند حادثه و بستیز

ناباوران پست به آتش‌کش
سوزند تا به عرصه رستاخیز

این درد جانگداز به پایان بر
فرعونیان به نیل مذلت ریز

خواه از خدای عزوجل نصرت
شادی مسلمین جهان را نیز

خون می‌شود به تیغ ستم پیروز
بردار سر ز زانوی غم برخیز

 

سروده‌ای از استاد براتی‌پور

عیادت از بیماران و زدودن اندوه آنان


 

Related image

«ابن شهرآشوب» می‌نویسد: روزی امام حسین(ع) به ملاقات بیماری بدهکار به نام «اسامه ابن زید» رفت. او در بستر بیماری، آه و زاری می‌کرد و مکرر می‌گفت: ای وای از دست غم و اندوه!

حضرت از او پرسید: چه اندوهی داری؟ اسامه گفت: بدهکارم و غم و غصه شصت هزار درهم قرض، تمام وجودم را فرا گرفته است.

امام حسین(ع) فرمود: ناراحت نباش! من بدهی‌های تو را پرداخت می‌کنم. اسامه گفت: می‌ترسم قبل از پرداخت بدهی‌هایم بمیرم. حضرت فرمود: من تمام بدهی‌هایت را قبل از مرگ تو می‌پردازم.

امام حسین(ع) همچنان که وعده کرده بود، قبل از مرگ اسامه تمام قرض‌های او را پرداخت. (1)

____________

1- مناقب آل ابی‌طالب، ج 3، ص 221