اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

تا مبادا سربازان آن‌ها را ببینند و جشنِ محاصره بگیرند …

تصاویر : مبارزه جوانان فلسطینی با صهیونیست ها 

تلفاتِ ما: از دو تا هشت شهید در روز،

و ده مجروح

و بیست خانه

و پنجاه درختِ زیتون،

علاوه بر گسیختگی در ساختار

که در شعر و نمایشنامه و تابلوی ناتمام رخ می‌دهد.

*

غم‌های خود را در کوزه‌ها ذخیره می‌کنیم

تا مبادا سربازان آن‌ها را ببینند و جشنِ محاصره بگیرند …

برای فصولِ دیگری ذخیره می‌کنیم،

برای خاطره‌ای،

برای چیزی که در راه ناگهان رخ می‌دهد.

وقتی که زندگی طبیعی شود

چون دیگران برای چیزهایی شخصی

که در سایه‌ی نام‌های بزرگی پنهان مانده است

غم خواهیم خورد.

از خونی که از زخم‌های کوچکِ ما جاری شده است غفلت کرده‌ایم.

فردا که مکان شفا بیابد

عوارضِ جنبیِ آن را احساس خواهیم کرد.

*

زنی به پاره‌ابری گفت: روی محبوبِ مرا بپوشان

زیرا که جامه‌های من از خونِ او خیس است!

*

اگر باران نیستی نازنین

درخت باش

سرشار از باروری … درخت باش.

اگر درخت نیستی نازنین

سنگ باش

سرشار از نمناکی … سنگ باش.

اگر سنگ نیستی نازنین

ماه باش

در رؤیای معشوق … ماه باش.

[چنین گفت زنی

در تشییعِ جنازه‌ی فرزندش.]

*

مادر گفت: ابتدا سر درنیاوردم. گفتند:

دقایقی پیشْ داماد شد. هلهله زدم،

و تا پاسِ آخرِ شب رقصیدم و آواز خواندم،

چندان که شب‌زنده‌داران رفتند و

جز سبدهای بنفش دور و برم هیچ نبود.

پرسیدم: عروس و داماد کجا هستند؟ گفتند:

آنجا در آسمان دو فرشته‌اند

که مراسمِ ازدواج را به سرانجام می‌رسانند.

هلهله زدم، و سپس چندان رقصیدم و آواز خواندم

که به بیماریِ فلج دچار شدم.

پس این ماهِ عسل کیْ به سر می‌رسد نازنینِ من؟

 

(شاعر «فدوی طوقان»، از کتاب « باد خانه‌ی من است گنجشک بهانه»، تألیف

و ترجمه‌ی «موسی بیدج»

فقدان واعظ درونی و غلبه هوای نفس

 


قال‌الامام الکاظم(ع):


«من لم یکن له من نفسه واعظ، تمکن منه عدوه»


 امام کاظم(ع) فرمود:


هرکس در وجودش واعظ و پند دهنده‌ای نداشته باشد، دشمن وی (نفس اماره، شهوات


شیطانی و هواهای نفسانی) بر او مسلط می‌گردد.(1)


___________________



- صحیفه امام کاظم(ع)، ص 46

کیک نمکی ( 71 ) :



,کیک نمکی, پخت کیک نمکی, طرز تهیه کیک نمکی,[categoriy]


طرز تهیه کیک نمکی

 

  مواد لازم برای کیک نمکی :

 آرد سه لیوان 
شیر خشک   یک لیوان
 خمیر خشک ( خمیری که مستقیم با آرد مخلوط می شود ) دو قاشق غذاخوری 
شکر  یک قاشق غذاخوری 
نمک یک قاشق غذاخوری
هل و رازیانه از هر کدام یک قاشق غذاخوری
تخم مرغ دو عدد
آب ولرم  دو لیوان
روغن نصف لیوان

 

کنجد و سیاهدانه و سس مهیاوه کمی، زرده تخم مرغ یک عدد برای رویه کیک 

 

طرز تهیه کیک نمکی :


آرد را سه مرتبه الک می کنیم، سپس تمامی مواد خشک را به آن اضافه می کنیم، خمیر خشک اگر نداشتید بجای آن به همان میزان خمیر مایه را با کمی از آب جایگزین کنید، در ظرفی دیگر تخم مرغ ها را کمی با همزن می زنیم تا از حالت لختگی در بیاید و روغن و آب را به آن اضافه می کنیم، سپس مواد خشک را با قاشق چوبی هم می زنیم، مایه را به مدت زمان یک ساعت در جای گرم می گذاریم تا حجم خمیر دو برابر شود، کف قالب را کاغذ روغنی می اندازیم، مایه را داخل قالب می ریزیم روی مایه را کمی با زرده تخم مرغ که با چنگال زدیم با برس آغشته می کنیم، کنجد و سیاهدانه کمی سس مهیاوه هم می زنیم.

 

طبقه وسط فر که از ربع ساعت قبل گرم شده درجه صد و هفتاد تقریبا حدود نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه (مدت زمان پخت واسه من سی و پنج دقیقه بود) در کل از کیک های شیرین زودتر پخته می شود.

البته من امروز با نصف دستور درست کردم.

پشمک شکلاتی ( 70 )



,پشمک شکلاتی, طرز تهیه پشمک شکلاتی, درست کردن پشمک شکلاتی,[categoriy] 

 

  طرز تهیه پشمک شکلاتی :


شکلات را به روش بن ماری آب کنید یک کوچولو داخل قالب بریزید با برس به دیواره های آن بزنید بعد چند دقیقه داخل فریزر یک کم که خودش را گرفت پشمک را با دست فشرده کنید بگذارید در قالب بعد دوباره شکلات بریزید روی پشمک ها و دوباره داخل فریزر بگذارید تا خودش را بگیرد.

 

جمعه های انتظار ...........

علت نامیده شدن امام عصر (عج) به نور خدا چیست؟

 

امام زمان                        
                    
  ولایت امام غایب (ع)، نور است و این نور، قلب و روح انسان را روشن می‌کند. بنابراین کسانی می‌توانند از وجود ایشان در زمان غیبت بهره ببرند که دل‌هایشان به نور ولایت حضرت روشن شده باشد.                        

«وجود امام زمان (عج)  نور است؛  او از نور است و به نور هدایت می‌کند و پیروانش در نور هستند، تاریخ ولادتش هم نور است. تاریخ ولادتشان نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و شش بوده و این تاریخ با کلمۀ «نور» از نظر عدد حروف به حساب ابجد مطابق است.» (۱) در روایات آمده است که در آیۀ شریفۀ وَ اَللّهُ مُتِمُّ نُورِهِ(۲) یعنی به ولایت قائم علیه السّلام و به ظهور آن حضرت، و در آیۀ وَ أَشْرَقَتِ اَلْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها(۳) مراد، روشن شدن زمین به نور آن حضرت است. در زیارت جامعه هم آمده است « واشرقت الارض بنورکم»

زمین با نور شما امامان می درخشد. در زیارت روز جمعه آن حضرت هم آمده «سلام بر تو ای نور خداوند که هدایت‌جویان به وسیلۀ او هدایت می‌شوند.(۴)

 

شب معراج، نور حضرت مهدی علیه السّلام برای خاتم الانبیاء صلّی اللّه علیه و اله آشکار شد. پیامبر صلّی اللّه علیه و اله فرمود: «. . . ای محمد! دوست داری آن‌ها (اوصیای خودت) را ببینی؟ گفتم: بله، ای پروردگار. فرمود: به سمت راست عرش توجه کن! چون متوجه شدم، ناگاه علی و فاطمه و حسن و حسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی و مهدی را دیدم که در رودی از نور ایستاده، نماز می‌گذارند و او-مهدی-در وسط آن‌ها مانند ستاره‌ای درخشان بود.(۵)

و اما درخشندگی نور حضرت در دنیا ، نور ولایت ایشان ...در فرمایش رسول اکرم صلّی اللّه علیه و اله و سلم تصریح شده است. این‌که فرموده‌اند: «ینتفعون بولایته» به این معناست که استضائه (طلب روشنایی) به نور امام علیه السّلام از طریق ولایت آن بزرگوار امکان‌پذیر است. در نسخۀ دیگری که مرحوم علاّمه مجلسی به آن استناد فرموده، عبارت پیامبر صلّی اللّه علیه و اله و سلم چنین است:

إی و الّذی بعثنی بالنّبوّة إنّهم لینتفعون به و یستضیئون بنور ولایته فی غیبته. . . .(۶) آری، قسم به آن‌که مرا به نبوّت برانگیخت، آنها قطعا از او بهره می‌برند و از نور ولایتش در غیبتش روشنایی می‌گیرند.

 تعبیر «نور ولایت» نیز بر این حقیقت دلالت می‌کند که ولایت امام غایب علیه السّلام، نور است و این نور، قلب و روح انسان را روشن می‌کند. بنابراین کسانی می‌توانند از وجود ایشان در زمان غیبت بهره ببرند که دل‌های آنها به نور ولایت حضرتش روشن شده باشد. منکران ولایت و حتّی جاهلان غیرمقصّر در این امر، از نگریستن به این نور، محروم و از برکات آن بی‌بهره‌اند همچون نابینایانی که نمی‌توانند روشنایی خورشید را ببینند.(۷)

درخشندگی نور آن حضرت در هردو زمان حضور و غیبت وجود دارد. اشراق بدون واسطه، برای جمعی از مؤمنین، تشرف به دیدار آن حاصل گردیده است و دیگر، اشراق نور آن حضرت باواسطه است. یعنی که خورشید و ماه از نور آن حضرت آفریده شده است-چنان‌که روایتی بر این معنی دلالت می‌کند.(۸) اخباری که دلالت می‌کند بر این‌که بقای عالم و آن‌چه در آن است به سبب وجود حضرت قائم علیه السّلام است.

بنابراین درخشندگی نور آفتاب و ماه از آثار نور آن حضرت است در غیبت و قسم دیگر، اشراق نور آن حضرت در زمان ظهور است که دو گونه است: اشراق باطنی که در دل مؤمنین است و اشراق ظاهری، این است که امام صادق علیه السّلام در تفسیر آیه شریفه وَ أَشْرَقَتِ اَلْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها .(۹) فرمود: ربّ الارض یعنی امام ارض، و هرگاه ظهور کند مردم از نور آفتاب و ماه بی‌نیاز می‌شوند و به نور امام اکتفا می‌کنند.(۱۰) و اما نور آن حضرت در آخرت؛ امام صادق علیه السّلام فرمود: نور ائمه مؤمنین در روز قیامت، در پیشاپیش و سمت راست مؤمنین پیش می‌رود تا این که آن‌ها را در منازل‌شان در بهشت فرود آورند.(۱۱)و(۱۲)

منابع:

۱-مکیال المکارم آیت الله موسوی اصفهانی ج ۲ ترجمه سید مهدی حائری ص۲۹۹

۲ - سوره صف،آیه ۸

۳ - سوره زمر،آیه۶۹

۴- فرازی از زیارت جامعه و زیارت امام عصر (عج) در روز جمعه

۵- مکیال المکارم به نقل از غایة المرام ص ۱۸۹

۶- راز پنهانی ، رمزپیدایی،محد سپهری ، محمد بنی هاشمی، صص۷۳-۷۰ به نقل از. بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۹۳، ح ۸

۷-همان

۸-موعودنامه مجتبی تونه ای ج ۱ صص ۷۴۵-۷۴۲ ، به نقل از بحار الانوار، ج ۱۵، ص۱۰

۹ - سوره زمر،آیه ۶۹

۱۰- موعود نامه به نقل از تفسیر قمی، ج ۲، ص ۲۵۳

۱۱ همان به نقل از تفسیر برهان، ج ۴، ص ۲۸۹

۱۲- موعودنامه ج ۱ صص۷۴۵-۷۴۲

همسرامام زمان کیست؟





ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل می‌کند که فرمود:


گویا می‌بینم که قائم(ع) با خانواده و فرزندانش در مسجد سهله


فرود آمده است.



 مسائل پیرامون زندگانی امام زمان(عج)یکی از موضوعات جذاب برای مسلمانان و منتظران آن حضرت است و بسیاری از
 
مردم دوست دارند که از جزئیات زندگی یشان مانند محل سکونت و یاران او بیشتر دانند. یکی از موضوعات جذاب برای منتظران مهدی

موعود(عج) این است که آیا ایشان ازدواج کرده‌اند یا خیر و آیا فرزندی دارند؟اظهار نظر کردن در خصوص زندگانی امام زمان(عج) کار آسانی

 نیست و نمی‌توان در  این مورد به
یقین رسید .در خصوص ازدواج حضرت صاحب الزمان(عج) سه نظریه وجود دارد:

1. امام (عج) اساساً ازدواج نکرده است.
2. ازدواج کرده است اما فرزند ندارد.
 3.  آن جناب ازدواج کرده و فرزند هم دارد.
 
لازمه‏ پذیرش احتمال اوّل، این است که آن حضرت یکى از سنت‏‌هاى اسلامى را ترک گفته باشد و چنین امرى بعید به نظر مى‏‌رسد. البته گفته شده است که مسئله غیبت امام زمان(عج) اهم است و ازدواج مهم. مانعى ندارد که به خاطر امر مهم تر، مسئله ی مهم ترک شود، ولى این گفتار مورد پذیرش نیست؛ چون میان غیبت و ازدواج تزاحمى وجود ندارد و این دو قابل جمع هستند.
 
اما افرادی که معتقدند حضرت مهدی(ع) ازدواج کرده است، به دو دسته دلیل استناد می‌کنند:
الف) روایاتی که در فضیلت ازدواج وارد شده و در آنها تأکید شده است که ازدواج، سنّت پیامبر اکرم(ص) است و هرکس از آن روی گرداند، از پیامبر نیست.(1)
 
محدّث نوری رحمه الله در پاسخ کسانی که می گویند: «معلوم نیست حضرت حجّت علیه السلام اولاد و عیال داشته باشد»، می‌نویسد:چگونه ترک خواهند فرمود چنین سنّت عظیم جدّ اکرم خود را با آن همه ترغیب تحریص(تشویق کردن) که در فعل آن و تهدید و تخویف(برحذر داشتن) در ترکش شده و سزاوارترین امّت در اخذ به سنّت پیغمبر(ص) امام هر عصر است و تاکنون کسی ترک آن را از خصایص آن جناب نشمرده [است].(2)
 
ب) روایات، دعاها و زیارت هایی است که درآنها به نوعی به همسر و فرزند داشتن آن حضرت تصریح یا اشاره شده است. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
یک - شیخ طوسی درباره غیبت امام مهدی علیه السلام به نقل از مفضّل بن عمر، روایتی را از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که شاید از آن بتوان دریافت که آن حضرت فرزند دارد:
 
همانا صاحب این امر دارای دو غیبت است: یکی از آن دو چندان به درازا می کشد که برخی از مردم می گویند: او مرده است و بعضی می گویند: او کشته شده است و عدّه ای از ایشان می گویند: او رفته است. تا این که از یارانش جز افراد اندکی، کسی بر امر او باقی نمی ماند و از جایگاهش نه کسی از فرزندانش و نه دیگری آگاهی دارد، مگر همان خدمت گزاری که به کارهای او می‌رسد.(3)
 
به نظر می رسد استدلال به روایت یاد شده چندان درست نباشد؛ زیرا نعمانی نیز در کتاب خود همین روایت را نقل کرده است، ولی پایان آن، با آنچه از شیخ طوسی نقل شد، متفاوت است و نمی توان از آن استفاده کرد که آن حضرت فرزندی دارد. متن روایت چنین است: «و از جایگاهش هیچ کس از دوست و بیگانه آگاهی نمی یابد، مگر همان خدمت گزاری که به کارهای او می رسد».(4)
 
دو - ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل می‌کند که فرمود:
گویا می‌بینم که قائم علیه السلام با خانواده و فرزندانش در مسجد سهله فرود آمده است.(5)
 
سه - در بخشی از صلوات معروف به ضراب اصفهانی که از امام عصر علیه السلام نقل شده و خواندن آن در عصر روزجمعه سفارش گشته، چنین آمده است:
بار خدایا، به او درباره خودش، فرزندانش، شیعیانش، رعیتش، خاصّش، عامش، دشمنش و همه اهل دنیا، عطا فرما آنچه را که دیده اش را روشن و دلش را مسرور گرداند.(6)
 
چهار - در یکی از دعاهای عصر غیبت از امام رضا علیه السلام نقل شده، عبارتی مشابه صلوات ضراب اصفهانی آمده است.(7)
محدّث نوری، ادعیه و زیارات دیگری را نیز نقل می کند که در آنها تعابیری چون «ذریته»،«ولده»،«اهل بیته» به کار رفته است و به نوعی به همسر و فرزند داشتن امام عصر علیه السلام اشاره دارد.(8)
 
اما این سؤال بى پاسخ مى‏‌ماند که آیا همسر آن حضرت هم عمر طولانى دارد، یا آن جناب در هر زمان همسرهاى متعددى بر مى‏‌گزیند؟ دلیلى در این رابطه وجود ندارد که موضوع را بر ما روشن کند، اما مى‏توان گفت که پذیرش ازدواج با همسرهاى متعدد، دور از قبول نیست. غیبت امام (عج) اقتضا ندارد که آن حضرت یک داشته همسر باشد، تا همچون وی داراى عمر طولانى باشد؛ زیرا از بعضى روایات به دست مى‏‌آید که غیبت آن جناب غیبت عنوانى است نه شخصى.(9) لذا مى‏‌تواند با مردم به صورت ناشناس حشر و نشر داشته باشد و با آنها زندگى کند، اما کسى نداند که ایشان امام زمان(عج) است.
 
در پایان باید گفت که اگرچه احتمال داشتن همسر و فرزند برای حضرت ولی عصر(عج) وجود دارد اما نمی‌توان در این خصوص به صراحت و با قطعیت اظهار نظر کرد، اما رسیدن یا نرسیدن به پاسخ این پرسش، در میزان معرفت و اطاعت ما نسبت به امام زمان(عج) هیچ تأثیری ایجاد نمی‌کند و باید بیش از توجه این موضوعات حاشیه‌ای تمرکز خود را بر مهیا کردن شرایط ظهور امام زمان(عج) قرار دهیم.
 
 
پی نوشت‌ها:
1. ر. ک: محمد بن حسن حر عاملی، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، تصحیح و تحقیق: عبدالرحیم ربانی شیرازی، چاپ هشتم: تهران، اسلامیه، 1373، ج 14، باب 1و 2 از ابواب مقدمات النکاح و آدابه، صص 2- 9.
2. میرزا حسین نوری، نجم الثاقب، چاپ نهم: قم، مسجد مقدس جمکران، 1384، ص403.
3. کتاب الغیبه (طوسی)، ص 102؛ بحارالانوار، ج 52، صص 152 و 153، ح 5.
4. کتاب الغیبه (نعمانی)، باب 10، ص 172، ح 5.
5. بحارالانوار، ج 52، ص 317، ح 13.
6. همان، ص 22، ح 14.
7. ر. ک : بحارالانوار، ج 95، ص 332.
8. ر. ک : نجم الثاقب، صص 403- 406.
9. مثلاً امام صادق (ع) مى‏‌فرماید: "صاحب الزمان (عج) در میان مردم رفت و آمد مى‏‌کند، در بازار قدم مى‏نهد و گاهى بر فرش منزل‏هاى دوستان مى‏‌نشیند، لکن او را نمى‏‌شناسند"، کتاب الغیبة، نعمانى، ص 164.
 
منبع:مصاف
وبلاگ سربازان امام

اعمال شب و روز اول ماه شعبان


شب اول ماه شعبان بر اساس آنچه که از مطالب نقل شده از حضرت محمد (ص) و

ائمه اطهار (ع) به دست ما رسیده، اعمال متعددی دارد.

با فرا رسیدن ماه شعبان - که پیامبر اسلام (ص) آن را اینگونه تعریف کرده است «شعبان ماه شریفی است و آن ماه من است، حاملان عرش آن را بزرگ می‌شمارند و حق آن را می‌شناسند، آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می‌شود»- اعمالی برای مسلمانان تعریف می‌شود که از آن جمله می‌توان به روزه سه روز اول این ماه اشاره کرد.
در خصوص روزه روز اول ماه شعبان از امام صادق (ع) چنین روایت شده است که «هر که روز اول شعبان را روزه بگیرد، بی تردید بهشت بر او واجب می‌شود.»

همچنین سید بن طاووس از حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله ثواب بسیاری را برای کسی که سه روز اوّل ماه شعبان را روزه بگیرد و در شب های آن، دو رکعت نماز بجای آورد، با این ترتیب که در هر رکعت سوره «حمد» یک بار، و سوره «قل هو اللّه احد» یازده بار خوانده شود روایت کرده است.

شایان ذکر است در تفسیر امام حسن عسگری (ع) نیز روایتی در فضیلت ماه شعبان و روز اول آن ذکر شده که فواید بسیاری در آن شمرده شده و ثقة الاسلام نوری آن روایت را ترجمه کرده و در پایان کتاب «کلمه طیّبه» آورده است.

در این خبر چنین آمده است که «حضرت امیر‌المؤمنین علیه السّلام در روز اول شعبان به جماعتی برخورد که در مسجد نشسته بودند و درباره قدر و امثال آن گفت‌وگو می‌کردند تا آنکه لجاجت و جدالشان و فریاد و صدایشان سخت بلند شد. حضرت ایستاد و بر آن‌ها سلام کرد، پاسخ سلام را دادند و به احترام حضرت از جای برخاستند و درخواست کردند کنار آنان بنشیند. ایشان توجّهی به دعوت آنان نکردند و در همان حالت ایستاده فرمودند: ای گروهی که سخن می‌گویید در مسئله‌ای که سودی نمی‌رساند، آیا ندانستید که خدای تعالی را بندگانی است که آنان را از هراس ساکت نموده بی آنکه لال باشند، یا از سخن گفتن عاجز باشند. اینان هرگاه عظمت خدا را به خاطر می‌آورند، زبانهایشان شکسته و دلهایشان از جا کنده می‌شود و عقلشان از سر میرود و دچار بهت و حیرت می‌گردند، این همه به خاطر بلندای عزت و شوکت و بزرگداشت خداست! هرگاه از این حالت به خود آیند با کردارهای پاکیزه به سوی خدا رو می‌کنند و وجود خود را در شمار ستمکاران و خطاکاران به حساب می‌آورند. درحالیکه از تقصیر و کوتاهی پاکند، اینان برای خدا به کردار اندک راضی نمی‌شوند و عمل زیاد را برای او بسیار نمی‌شمارند، پیوسته به کار شایسته و عمل نیک مشغولند. اینان چنانند که هرگاه به ایشان بنگری، ترسان و هراسان و در بیم و اضطراب به عبادت ایستاده اند. ای گروه تازه کاران شما کجا و ایشان کجا، آیا ندانستید که داناترین مردم به «قدر» ساکت‌ترین ایشانند در سخن از آن، و نادان‌ترین مردم به «قدر» سخنگوترین آنانند نسبت به آن. ای تازه کار‌ها امروز غرّه شعبان کریم است، پروردگار آن را شعبان نامیده به خاطر انشعاب یافتن و پراکنده شدن خیرات در آن، همانا پروردگار شما در شعبان درهای حسنات را باز کرده، و قصر‌ها و خیراتش را به شما جلوه داد. به قیمتی ارزان و کارهایی آسان.
پس در مقام خرید برآیید، ابلیس دور از رحمت خدا شاخه های شرور و بلاهای خود را برای شما آراسته و شما پیوسته در گمراهی و سرکشی می‌کوشید و به شاخه های ابلیس تمسّک می‌جویید و از شاخه های خیرات که درهایش برای شما باز شده روی می‌گردانید و این غرّه ماه شعبان است و شاخه های خیراتش عبارت است از:

نماز، روزه، زکات، امر به معروف، نهی از منکر، نیکی به پدر و مادر و خویشان و همسایگان، ایجاد صلح و صفا بین مردم و صدقه دادن به فقرا و مساکین.

در چیزی که مسئولیّتش از شما برداشته شده به خود زحمت و مشقّت می ‌دهید و آن مسأله قضا و قدر است. خود را در سختی می اندازید در چیزی که از ژرف‌اندیشی و تحقیق در آن نهی شده‌اید و آن کشف اسرار الهی است که هرکه از آن‌ها تفتیش کند، از تباه‌شدگان است. بدانید که اگر شما بر آنچه پروردگار برای مطیعان از بندگانش در امروز آماده نموده آگاه شوید، هرآینه خود را از آنچه بدان پرداختید بازخواهید داشت، و در آنچه به آن فرمان دادند وارد خواهید شد.

گفتند: یا امیر المؤمنین آنچه را خدا در این روز برای مطیعان خود مهیّا نموده چیست؟

حضرت داستان آن لشگری را که رسول خدا صلی اللّه علیه و آله برای جهاد با کافران فرستاده بود و سپاه دشمن به هنگام شب بر آن‌ها شبیخون زدند را نقل کرد و فرمود: شبی تاریک و فرورفته در سیاهی بود. مسلمانان در خواب و کسی از آنان جز زید بن حارث و عبد اللّه بن رواحه و قتاده بن نعمان و قیس بن عاصم منقری بیدار نبود، هریک از آنان در جانبی از لشگر مشغول نماز و خواندن دعا بود، دشمنان با شبیخون خویش در آن شب تاریخ، مسلمانان را آماج تیرهای خود ساختند و مسلمانان به خاطر سیاهی شب از دیدن دشمنان عاجز بودند و راهی برای حفظ خویش نداشتند. به این خاطر نزدیک بود هلاک شوند، ناگهان از دهان این چند نفر انواری درخشید که اردوگاه را روشن ساخت و باعث قوّت دل و دلیری مسلمانان شد. پس شمشیر کشیده و همه دشمنان را کشته و زخمی و اسیر نمودند. پس از بازگشت از جهاد داستان خود را برای رسول خدا صلی اللّه علیه و آله نقل کردند.

حضرت فرمود: این انوار به خاطر اعمال برادران شما در آغاز ماه شعبان است، پس حضرت یک یک آن اعمال را نقل کردند تا آنکه فرمودند:
چون روز اوّل شعبان می‌رسد، ابلیس سپاه خویش را در اطراف زمین و کرانه‌های آن پراکنده می‌کند و به ایشان می گوید: امروز در کشاندن بعضی از بندگان خدا به سوی خود بکوشید، و خدا (عزّ و جلّ) فرشتگان را در اطراف و آفاق زمین پراکنده می‌کند و به آنان می‌فرماید: بندگانم را به راستی و درستی نگاه دارید و آنان را ارشاد کنید، همه بندگانم سعادتمند می‌شوند جز آن که از قبول حق امتناع ورزد و به راه سرکشی رود که او در شمار حزب ابلیس و سپاهیان او محسوب می‌شود. چون روز اوّل ماه شعبان شود، خدا (عزّ و جلّ) به باز شدن درهای بهشت امر می‌کند، پس باز می‌‌شوند، و به درخت طوبی [درختی است در بهشت] فرمان می‌دهد تا شاخه های خود را به دنیا نزدیک کند. آنگاه منادی پروردگار (عزّ و جلّ) ندا سر می‌دهد: ای بندگان خدا این شاخه های درخت طوبی است، پس به آن درآویزید که شما را به سوی بهشت برافروزد. و این شاخه های درخت زقّوم است [درختی است از درختان دوزخ که در سوره مبارکه واقعه از آن یاد شده است] از آن دوری کنید تا شما را به جانب دوزخ نبرد.

رسول خدا صلی اللّه علیه و آله فرمودند: سوگند به آن که مرا به راستی مبعوث به رسالت نمود، هر که در این روز دری از خیر و نیکی را فراگیرد به تحقیق به شاخه ای از شاخه‌های درخت طوبی در آویخته که او را به سوی بهشت می‌کشاند و هرکه در امروز دری از شرّ و بدی را فراگیرد به یقین به شاخه ای از شاخه های زقّوم درآویخته که او را کشاننده به سوی آتش است.

سپس رسول خدا صلی اللّه علیه و آله اعمالی که هریک باعث درآویخته شدن به شاخه ای از شاخه های طوبی است، به این صورت بیان فرمودند: امروز هرکس برای خدا نماز مستحبی بجا آورد و هرکه در این روز روزه بدارد و هرکه میان زنی با همسرش یا پدری با فرزندش یا خویشاوندان یا زن و شوهر بیگانه ای صلح دهد و کسی که تخفیف دهد پریشانی را از طلبی که از او دارد یا از طلبش از عهده مدیون بکاهد و کسی که در حساب خود نظر کند و قرض کهنه ای را بر عهده خود ببیند که طلبکارش از به دست آوردنش مأیوس شده پس آن را به صاحبش برگرداند و کسی که یتیمی را سرپرستی نماید و کسی که سفیهی را از ضربه زدن به آبرو و عرض مؤمنی بازدارد و کسی که قرآن یا بخشی از آن را بخواند و کسی که خدا را یاد کند و نعمت هایش را بر شمارد و اقدام به شکر نماید و کسی که از بیماری عیادت کند و کسی که به پدر و مادر یا یکی از آن‌ها نیکی ورزد و آن که پیش از رسیدن روز اوّل شعبان پدر و مادر خویش را به خشم آورده بود و در این روز خشنودشان ساخت و هرکه جنازه ای را تشییع کند و هرکه در این روز مصیبت زده‌ای را تسلّی بخشد و هرکس در این روز چیزی از ابواب خیر را بجا آورد، از آویختگان به درخت طوبی است.

سپس رسول خدا (ص) فرمودند: سوگند به آن که مرا به راستی به رسالت برانگیخت، هرکس در این روز دری از شرّ و گناه را فراگیرد، به تحقیق به شاخه ای از شاخه های درخت زقّوم درآویخته، و آن شاخه کشاننده اوست به سوی آتش.

آنگاه اعمالی که هریک باعث درآویخته شدن به شاخه ای از شاخه های زقّوم است را به این صورت بیان فرمودند: سوگند به آن که مرا به راستی به پیامبری فرستاد، هرکس در این روز نسبت به نماز واجب خود کوتاهی کند و آن را تباه نماید و هرکس فقیری درمانده نزد او آید که بدی حالش را می داند و بدون اینکه ضرری متوجه وی گردد، قدرت بر تغییر حال او را دارد و کس دیگری هم نیست که به جای او مشکل فقیر را حل کند. پس فقیر را به حال خود واگذارد و دست او را نگیرد تا از بین رفته و هلاک گردد و کسی که خطاکاری از او عذرخواهی کند، پس عذر او را نپذیرد؛ علاوه بر این بیش از اندازه ای که بدی کرده او را عقوبت نماید و کسی که جدایی اندازد میان شوهری با همسرش یا پدری با فرزندش یا برادری با برادرش یا خویشی با خویشش یا میان دو همسایه یا میان دو رفیق یا دو خواهر و کسی که بر انسان تنگدستی سخت بگیرد، درحالی که تنگدستی او را می‌داند، پس بر خشم و بلای او بیفزاید و کسی که مدیون باشد و آن را بر صاحبش انکار کند و بر او ستم ورزد تا دین او را باطل نماید. آن که بر یتیمی جفا کند و به او آزار رساند و مال او را تباه کن و کسی که به آبرو و عرض برادر مؤمنی هجوم برد و مردم را هم بر آن وا دارد و کسی که آوازه خوانی کند، به صورتی که مردم را در آن آوازه خوانی بر انجام گناه تحریک کند؛ و کسی که کارهای زشت و قبیح خود را در جنگ‌ها و انواع ستم خود را بر بندگان خدا بر شمارد و به آن اعمال افتخار نماید و کسی که همسایه اش بیمار شده و به جهت سبک شمردن از او عیادت نکرده آویخته به شاخه ای از شاخه های زقّوم است.

سوگند به آن که مرا به راستی به پیامبری برگزید که در آویختگان به شاخه های درخت طوبی با آن شاخه‌ها به سوی بهشت بلند می‌شوند.آنگاه رسول خدا صلی اللّه علیه و آله اندکی نظر خود را به جانب آسمان بلند کرد و می‌خندید و مسرور بود، سپس نظر مبارک را به سوی زمین به زیر انداخت، پس پیشانی مبارک را درهم کشید و روی مبارک عبوس گشت، آنگاه رو به اصحاب خود کرد و فرمود:

سوگند به آن که محمّد را به راستی به پیامبری برگزید به تحقیق دیدم درخت طوبی را که بلند می‌شد، و بلند می‌کرد آنان را که به او درآویخته بودند به سوی بهشت، و دیدم از ایشان را که درآویخته بودند به یک شاخه از آن، و بعضی به دو شاخه، یا به چند شاخه، برحسب پای بندیشان بر طاعات؛ و هرآینه زید بن حارثه را می‌بینم که در آویخته به بیشتر شاخه های آن و آن شاخه‌ها بلند می‌کنند او را به اعلا علیّین [بالاترین مرتبه]بهشت، از این جهت خندیدم و خوشحال شدم.

آنگاه به سوی زمین نگاه کردم و سوگند به آن که مرا به راستی به پیامبری برانگیخت درخت زقّوم را دیدم که به پایین میرفت شاخه های آن و درآویختگان به خود را به سوی دوزخ پایین می برد؛ و دیدم گروهی از ایشان را درآویخته به شاخه ای، و گروهی به دو شاخه یا چند شاخه بر حسب پافشاریشان بر گناهان؛ و هرآینه بعضی از منافقان را می‌بینم، که به بیشتر شاخه های آن درآویخته اند، و آن شاخه‌ها او را به اسفل درکات [پایین‌ترین مهلکه ها]فرو می برند. از این جهت روی درهم کشیدم و پیشانی ام گرفت.»

خاطرنشان می‌شود همچنین در اعمال شب اول ماه شعبان چنین آمده که دوازده رکعت نماز و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و یازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.


" جام جم "

9 نشانه که مردان را در نگاه همسرانشان به «جنتلمن» مبدل می‌کنند


زنان همیشه در ذهنشان تصویری از یک مرد رویایی قرار دارد، تصویری که احتمالا مردان کمی بتوانند همان مردی باشند که در ذهن همسرانشان جای گرفته است. با اینحال رسیدن به این جایگاه کار دشواری نیست.
 

برخی ویژگی‌ها وجود دارد که زنان دوست دارند شریک زندگیشان آنها را داشته باشد. پای‌بندی به این 9 ویژگی، مردان را در نگاه همسرانشان به "مرد رویایی" مبدل می‌کنند

• پای‌بندی به رابطه

مرد رویایی مردی است که صبر و حوصله داشته و با تمام توان به تعهدات خود عمل کند و از زیر بار مسئولیت‌ها نگریزد. او باید همه توان خود را برای رسیدن به اهداف مشترک زندگی به کار ببرد و حتی اگر در این راه به موفقیت نرسید، نباید برای فرار از سختی‌ها بهانه‌تراشی کند.

• در لحظات بحرانی، به دنبال راه‌حل باشد

مردی می‌تواند مرد رویایی زنان باشد که احساسات خود را در خود نریزد و در لحظات بحرانی، مانند بمب منفجر شود. او باید زمانی که رابطه او و شریکش دچار بحران می‌شود، با احترام موضوع را به بحث گذاشته و محترمانه گلایه‌ها و نظراتش را ابراز کند. نکته‌ مهم‌تر این است که او باید به دنبال راه‌حل باشد و به دلیل اهمیتی که برای این رابطه قائل است، راه‌حلی برای ادامه این رابطه پیدا کرده و پیشنهاد دهد نه اینکه به موضوعات مورد اختلاف بپردازد.

• به جزئیات علاقه نشان دهد

مردان معمولا به امور کلی می‌پردازند و علاقه‌ای به جزئیات و امور کوچک نشان نمی‌دهد. حال اگر مردی آنقدر حواسش به امور خانه باشد که بداند به عنوان مثال شستن ظرف‌ها از اموری است که مورد علاقه همسر او نیست، نباید این موضوع را نادیده گرفتن و بر بار مشکلات بیافزاید. این فرق بین مرد معمولی و مرد رویایی است. مرد رویایی دائما در حال جستجوی راهی برای اثبات عشق و علاقه‌اش به همسرش است و سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند در تمیز نگاه داشتن خانه همکاری کند و اگر چیزی جز چند تکه پیتزا در یخچال پیدا نکرد، خانه را روی سرش نمی‌گذارد و به همسرش این امکان را می‌دهد که بدون استرس فیلمی انتخاب کند و با همدیگر آن فیلم را تماشا کنند.

• مرد رویایی، باید دانا باشد

زنان احساس خوشبختی زیادی می‌کنند، اگر بدانند با مردی در ارتباط هستند که به موضوعات به شکل عمیق نگاه می‌کند و دائما نصیحت‌های مناسب و به جا و راه‌حل‌های عقلانی و منطقی پیشنهاد می‌دهند. مرد رویایی مردی است که هنگامی که همسرش با او درباره مشکلات مرتبط با کار و دوستان مشورت می‌کند، بدون اینکه همسرش را را مقصر بداند، با آرامش به او راه‌حل‌های مناسب پیشنهاد می‌دهد و سبب می‌شود که همسرش اطمینان حاصل کند او به رابطه پای‌بند است. در خیلی از مواقع، دانایی و حکمت بسیار مهم‌تر از هوش است. مرد حکیم که پدری مهربان برای فرزندان است و به آنها دانش و حکمت را می‌آموزد، موجب خوشبختی همسرش است.

• همسرش با او احساس اعتماد به نفس می‌کند

زنان از مردانی که اعتماد به نفس آنها را خدشه‌دار می‌کنند، دوری می‌جویند. مردی که واقعا همسرش را دوست دارد، نقاط ضعف و قوت او را می‌داند، لیکن دائما به او کمک می‌کند آنها را به نقاط قوت تبدیل کند. اگر چه ممکن این این نقاط ضعف در واقع به نقاط قوت تبدیل نشوند، لیکن احساس اعتماد به نفس زن را افزایش می‌دهد. مرد رویایی می‌داند چگونه در لحظات مناسب به همسرش کمک کرده و اعتماد به نفس او را تقویت کند. او در حضور دیگران دائما روی نقاط قوت همسرش دست می‌گذارد و به اتفاقات خوبی که برای شریک زندگی‌اش افتاده و یا رفتارهای قابل توجه او در مواقع مختلف، می‌پردازد.

• مشکلات را گردن می‌گیرد

در بسیاری مواقع و به ویژه در لحظات بحرانی، افراد آرزو می‌کنند کاش کسی مسئولیت مشکلات موجود را به گردن می‌گرفت و نشان می‌داد آنچه آنها را می‌آزارد، باعث آزردن خاطر او نیز شده است. مرد رویایی در لحظات سخت، مشکلات را گردن گرفته و سعی می‌کند آنها را به بهترین شکل ممکن و کمترین هزینه و ضرر حل کند.

• به اشتباهات همسرش لبخند می‌زند

بیشترین چیزی که یک زن را می‌آزارد این است که شریک زندگی‌اش را مسخره کرده و به اشتباهات او بخندد. مرد رویایی هرگز اینکار را نمی‌کند؛ او زمانی که همسرش اشتباهی می‌کند، با مهربانی به او لبخند می‌زند و برای حل مشکل راه‌حلی پیدا می‌کند.

• مردی است که همیشه سورپرایز دارد

زمانی که امور روزانه توان زن را از او می‌گیرد و او را خسته می‌کند، زن آرزو می‌کند مردی در کنارش باشد که این خستگی را از تن او بزداید. مردی که بدون هیچ دلیلی برای همسرش هدیه می‌خرد، او را برای شام به رستوران می‌برد و در کارهای منزل به همسرش کمک می‌کند، لیاقت مرد رویایی شدن را دارد.

• اگر اشتباه کرد، عذرخواهی می‌کند

عذرخواهی آسان‌ترین راه ورود به قلب زنان است. مرد رویایی زمانی که اشتباهی می‌کند، صادقانه با همسرش گفتگو می‌کند و از او پوزش می‌خواهد. نادیده‌انگاری و تجاهل اشتباهات، می‌تواند دروازه‌های جهنم را به روی مرد باز کند.

 

" جام جم "

شیرینی اتابکی یا ولیعهدی ( 69 ) :


آکاایران  

,طرز تهیه شیرینی اتابکی, پخت شیرینی اتابکی, درست کردن شیرینی اتابکی,[categoriy]

 

 شیرینی اتابکی مدت ماندگاری طولانی دارد. می توانید شیرینی را در ظرف دردار چیده و مدت یک ماه در جای خنک یا ۳ ماه در فریزر نگهداری کنید.

 

مواد لازم برای شیرینی اتابکی :

 آرد  ۲۵۰ گرم
آرد نخودچی   ۱۲۵ گرم
آرد برنج  ۱۲۵ گرم 
 روغن جامد صاف  ۲۲۵ گرم 
پودر قند الک شده ۱۷۵ گرم
هل ساییده ½ قاشق چایخوری
تخم خرفه یا پودر پسته به میزان لازم

 

تهیه خمیر شیرینی اتابکی یا ولیعهدی :


ابتدا روغن و پودر قند را در کاسه ای بریزید و با همزن برقی و دور تند حدود ۱۰ دقیقه هم بزنید تا کاملا مخلوط و کرم مانند شود. اواخر ۱۰ دقیقه هل را هم اضافه کنید.

 

سپس آرد الک شده را قاشق قاشق اضافه کنید و با سر خمیر گیر همزن هم بزنید تا خمیر لطیفی بدست آید. ممکن است یکی دو قاشق از آرد اضافه بیاید.

 

اگر مایل به تهیه شیرینی اتابکی کاکائویی هستید، خمیر را نصف کنید و یک تا ۲ قاشق سوپخوری پودر کاکائوی الک شده به یک قسمت از خمیر اضافه کنید. ورز دهید تا خمیر شکلاتی شود.

 

خمیر شکلاتی و سفید را جداگانه در کیسه فریزر بگذارید و ۴ تا ۵ ساعت در محیط آشپزخانه جای خنک استراحت دهید.

 

نکته : من خمیر را حدود ۲ ساعت در یخچال استراحت دادم.

کف سینی فر را کاغذ روغنی بیاندازید. (من بدون کاغذ هم گذاشتم و اصلا نچسبید.)

 

آماده کردن شیرینی اتابکی برای پخت:


از خمیر به اندازه فندق درشت بردارید و در دست گرد کنید گلوله های خمیر را در سینی با کمی فاصله از هم بچینید روی خمیر شیرینی اتابکی را کمی فشار دهید.

 

فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و یک ربع زمان دهید تا فر گرم شود. ( سینی لعابی کف فر بماند)

 

با گاتر گرد کوچکی روی خمیر چند حلقه توی هم بیاندازید. (شبیه حلقه های آرم المپیک چند دایره توی هم )

 

روی شیرینی اتابکی را پودر پسته یا تخم خرفه بپاشید. سینی شیرینی ها را در طبقه وسط فر بگذارید و ۲۰ دقیقه زمان دهید تا شیرینی پخته شود.

 

سینی را از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا شیرینی اتابکی کاملا سرد شود. سپس در ظرف بچینید و گرنه پودر می شود.

 

برای سرعت بخشیدن به کار باید ۲ تا ۴ سینی شیرینی پزی داشته باشید که در فاصله رفتن هر سینی داخل فر شما سینی بعدی را آماده کنید.

 

نکات :


1- من مثل همیشه از روغن جامد با طعم زعفرانی استفاده کردم شما می توانید از کره هم استفاده کنید.

 

2- به این ترتیب که کره را آب کنید. دوغ کره را جدا کنید و کره را برای ۵ ساعت یا یک شب در یخچال بگذارید تا سفت شود.

 

3- سپس برای پخت شیرینی هایی که احتیاج به روغن صاف دارند استفاده کنید.

 

4- استفاده از روغن صاف باعث می شه بافت شیرینی ها سفت تر، قالب زدنش راحت تر و طعمش شبیه نمونه های بازاری بشه.

 

5- ولی من شخصا ترجیح میدم بافت لطیفتری از شیرینی داشته باشم و طعم شیرینی خونگی.

 

6- در صورت تمایل خمیر شیرینی اتابکی را در یک سینی به قطر یک سانت باز کنید.

 

7- خمیر باز شده را یک ربع در یخچال قرار دهید و سپس با کاتر دلخواه مثل شیرینی نخودچی قالب بزنید و در سینی فر بچینید.

 

8- برای راحت تر کاتر زدن شیرینی بهتر است کاتر را در آرد برنج زده تکان دهید تا آرد اضافی آن بریزد و سپس کاتر بزنید.

 

منبع : کانال پخت و پز آسان



شیرینی رز شکری ( 68 ) :


آکاایران  


 

,شیرینی رز شکری, طرز تهیه شیرینی رز شکری, پخت شیرینی رز شکری,[categoriy]

 

مواد مورد نیاز شیرینی رز شکری  :

 آرد الک شده  320 گرم
 کره نرم شده 200 گرم 
تخم مرغ   1 عدد
 شکر ریز 200 گرم 
پوست پرتقال رنده شده یک چهارم قاشق چایخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
شکر رنگی به میزان لازم
شکلات چیپسی یک دوم پیمانه

 

طرز تهیه شیرینی رز شکری  :


شکر و کره (به دمای محیط رسیده) را داخل کاسه ای بریزید.

سپس به مدت 2 دقیقه با دور کند همزن برقی  بزنید تا پف کرده و کرمی رنگ شود، بعد تخم مرغ، وانیل و پوست پرتقال را به آن افزوده و هم بزنید. 

سپس به تدریج آرد را به آن اضافه کرده و با لیسک مخلوط کنید تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید.

 

بعد روی آن را پوشانده و به مدت 1 ساعت در یخچال استراحت دهید.

از خمیر به اندازه یک فندق برداشته و در دست گلوله کنید. 

سپس با استفاده از چاقو تیزی یک برش به علاوه (+) روی آن ایجاد کرده و داخل سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده، با فاصله بچینید. 

بعد روی آن ها شکر رنگی (مقداری شکر دانه درشت  را درون ظرفی ریخته و مقداری رنگ خوراکی به آن بزنید.

 

سپس با استفاده از قاشقی مخلوط کرده تا رنگ دلخواه به دست آید) بپاشید.

سینی را در طبقه وسط فر از قبل با دمای 170 درجه سانتی گراد گرم شده، به مدت 15 دقیقه (یا تا زمانی که زیر آن طلایی رنگ شود) قرار دهید تا بپزد.

سینی را از فر خارج کرده و در وسط هر شیرینی یک شکلات چیپسی قراردهید.

 

نکته : این شیرینی داخل ظرف دردار و در دمای محیط به مدت 30 روز قابل نگهداری است.

 

طنز جبهه ( 60 ) :


 

Related image

 

   فکر همه چیز رو می کردن الا این که تابلوی " چادر فرماندهی " رو برداریم

و  جلوی چادر خودمون نصب کنیم !

هرکی مراجعه می کرد که با فلانی کار داشتم ،

یکی قیافه حق بجانب می گرفت و

جواب می داد بقیه هم که سرها پایین و خنده بازار ...

" فرماندهی که «شمشیر لشکر» لقب گرفت " :


سردار شهید رضا چراغی فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله (ص) بود.

 

رضا چراغی در سال 1336 به دنیا آمد. در دوره دبیرستان با برخی مسائل مذهبی و سیاسی آشنا شد. او در شروع انقلاب اسلامی، در سال آخر دبیرستان تحصیل می‌کرد. فعالیت‌های چراغی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که در دوره تحصیل، عنصری فعال و پرتلاش بود، در میان همسالان و همشاگردان از نظر اخلاق،ادب و علم، ممتاز بود. با شروع انقلاب اسلامی وارد عرصه‌های مبارزه شد و در حرکت‌ها و تظاهرات، همدوش و همراه مردم انقلابی فعالیت کرد. با اوج گیری انقلاب، حضورش در صحنه‌های مختلف، پرشور شد و در توزیع اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) نقش مؤثری ایفا کرد.

چراغی در روزهای پیروزی انقلاب، خستگی‌ناپذیر و عاشقانه، شب و روز خود را وقف تحقق انقلاب کرد و در تسخیر مراکز نظامی و دولتی رژیم پهلوی، تلاش‌های زیادی داشت.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی،در حراست از آرمان‌های انقلاب با جان و دل کوشید. هر جا که به او نیاز بود خود را به آنجا رسانده و خدمات شایسته‌ای از خود به جای می‌گذاشت. او پس از شروع «غائله کردستان» توسط ضدانقلاب ، همراه جمعی از دوستانش به مریوان رفتند و در مبارزه با گروهک‌های محارب، از هیچ کوششی دریغ نکرد.

چراغی در مدت حضورش در کردستان، تجربیات ارزشمندی دربارة مسائل نظامی و نیز فرماندهی کسب کرد. او در عملیات «محمد رسول الله» (ص) مسیر بسیار مهم و پرخطر معروف به نام «پرخون» را از تصرف نیروهای ضدانقلاب خارج کرد و بدین وسیله، شهامت، توان رزمی و شایستگی خود را در فرماندهی نیروهایش به نمایش گذاشت. همچنین همراه دیگر فرماندهان در جبهه‌های سرپل ذهاب و گیلانغرب دست به عملیات چریکی زند. چراغی در مدت حضورش در کردستان، مدتی مسئوولیت «جانشینی سپاه دزلی» و زمانی نیز به عنوان مسئول «محور مریوان» انجام وظیفه کرد.

چراغی مدتی پس از شروع جنگ تحمیلی در کنار دیگر فرماندهان، در غرب به مبارزه و فعالیت خود ادامه داد و پس از اعزام تیپ 27 محمد رسول الله (ص) به جنوب، همراه نیروهای تیپ راهی آنجا شد.

او از اوسط سال 1360 تا اواخر تیر ماه 1361 فرماندهی «گردان حمزه» را به عهده گرفت و با این مسئولیت، در عملیات‌های «فتح المبین» و «بیت المقدس» شرکت کرد. در عملیات فتح‌المبین در جبهه «دشت عباس» در مقابل نیروهای زرهی دشمن حماسه آفرید. یکه و تنها با تانک‌های دشمن جنگید و نیروهایش را از محاصره خارج کرد.

در عملیات «بیت‌المقدس» مسئولیت محور سر گردان را بر دوش گرفت و تا فتح خرمشهر نیروها را هدایت کرد، در این عملیات، از ناحیه پا مجروح شد.

پس از بهبودی نسبی دوباره در عملیات «مسلم بن‌عقیل» به عنوان فرمانده تیپ 27 محمد رسول الله (ص) با 13 گردان وارد عمل شد و بار دیگر توان رزمی و فرماندهی خود را به نمایش گذارد. چراغی در سال 1361 ازدواج کرد.

در عملیات «والفجر مقدماتی» تیپ 27 به لشکر تبدیل شد و فرماندهی آن را به چراغی واگذار کردند. در این عملیات، «شمشیر لشکر» لقب گرفت و اقتدار و استقامت شایسته‌ای از خود نشان داد. یکی از همرزمانش گفته بود: حضور شهید چراغی در کنار شهید همت،به نیروها روحیه می‌دهد با فرماندهی رضا، توانستیم «تپه دو قلو» را پس بگیریم.

سردار چراغی در عملیات «والفجر 1» که در منطقه عمومی فکه انجام شد لشکر تحت امرش را فرماندهی کرد.

یکی از همرزمانش گفته است: « لشکر 27 وظیفه داشت که با نیروهای ارتش ادغام شود و ارتفاعات «جبل فوفی» و «پیچ انگیزه» را فتح کند و سپس به سمت عمق خاک دشمن برای تصرف تاسیسات نفتی پیش برود. صبح روز عملیات،رضا خود را زیر رگبار تیرها و موشک‌های دشمن که بی‌امان شلیک می‌کردند، به کانال «گردان کمیل» در سمت راست ارتفاع 112 رساند. از روحهه او ، بچه‌های گردان‌های کمیل و انصار و مالک روحیه می‌گرفتند. سپس رضا خودش را به خط اول «گردان میثم» رساند و هر چه اصرار کردیم که به عقب برگردد، قبول نکرد و ماند و خدایی شد.

رضا چراغی پس از ماه‌ها مجاهدت و مبارزه با دشمنان اسلام و انقلاب سرانجام در عملیات «والفجر 1» که در منطقه عمومی فکه انجام گرفت، پس از رشادت‌های بسیار، به شهادت رسید.

یادش گرامی باد.

عملیات «والفجر۱» در منطقه شمال غربی «فکّه» تا بلندی‌های «حمرین» طرح ریزی شده و در ساعت 22:10 دقیقه روز ۲۰ فروردین 1362 با رمز «یا الله یا الله یا الله» انجام شد.

 

" جام جم "

" نیم‌نگاهی به اولین‌ها در فهرست شهدای مدافع حرم کشور " :

در باغ شهادت باز، باز است

اولین‌ها همیشه در یاد می‌مانند؛ اولین‌ها پرچمدار هستند و راه را نشان داده‌اند. برای دفاع از آرمان‌هایشان قبل از همه دست روی زانو گذاشته، پیشقدم شده و جلو رفته‌اند. مقابل دشمن سینه سپر کرده‌اند و خاک با خونشان رنگین شده است. اولین‌ها همیشه در یاد می‌مانند. حکایت اولین شهدای مدافع حرم همین است. اولین‌هایی که قطعا آخرین نیستند. راهشان ادامه دارد و یادشان همیشه در دل‌هاست.
 

اولین شهید مدافع حرم ایران

مقابل این عنوان مدت‌هاست نام شهید محرم ترک نوشته شده است کسی که در دمشق و در 9/10/1390 به شهادت رسیده است. محرم ترک سال 1357 در روستای قاضی آباد شهرستان ازنای لرستان در دامنه زیبای اشترانکوه به دنیا آمده و بعد از شهادت، در بهشت‌زهرای تهران و قطعه 53 آرمیده است.

 

اولین شهید مدافع حرم سال 95

همرزم شهید خواجه صالحانی یعنی شهید ابوالفضل راه چمنی هم که در بسیاری عملیات‌ها با او بود، عنوان اولین شهید مدافع حرم سال 95 را از آن خود کرده است. شهید راه چمنی مدت دو سال در دفاع از حریم اهل بیت، مشغول فعالیت در سوریه بود و فروردین 95 بر اثر ترکش خمپاره در العیس، جنوب غرب حلب به فیض شهادت نایل شد.

اولین شهید مدافع حرم استان کرمان

سردار حاج محمد جمالی، اولین شهید مدافع حرم استان کرمان است. سردار جمالی، اواخر مرداد 92 به عنوان نیروی مستشاری برای کمک به ارتش سوریه راهی این کشورمی شود. اوایل سال92 از شهید می‌پرسند، برای رفتن به سوریه نظرت چیست؟ پاسخ می‌دهد، عالی است. من که از خدا می‌خواهم. چند ماه بعد، یعنی 12 آبان 92 نیز به درجه رفیع شهادت نایل می‌آید.

اولین شهید مدافع حرم شهرستان نجف آباد

روح‌الله کافی‌زاده، از روزی که در آزمون‌های سپاه قبول شد،خدا را شکر کرد که لباس رزم بر تن کرده و به رهبر و نظام و اسلام خدمت می‌کند؛ مسیری که تا آن سوی مرزهای کشور هم ادامه داشت و شهادت را در 15 اردیبهشت 92 در سوریه نصیب او کرد.

اولین شهید مدافع حرم هرمزگان

از شهید عبدالحمید سالاری، به عنوان اولین شهید مدافع حرم هرمزگان یاد می‌شود. پیکر این شهید والامقام در زادگاهش، روستای سیرمند شهرستان حاجی‌آباد آرام گرفته است. شهید عبدالحمید سالاری، آذر 94 در دفاع از حرم حضرت زینب(س) و در درگیری با گروه تروریستی داعش به شهادت رسید.

اولین شهید مدافع حرم سال 96

این عنوان هم در چهارمین روز سال جدید به بسیجی شهید، سعید خواجه صالحانی رسید. شهید خواجه صالحانی از شهدای مدافع حرم شهرستان پاکدشت بود که چهار روز مانده به تولدش، در درگیری با نیروهای تکفیری به شهادت رسید.

اولین شهید مدافع حرم ایذه

این عنوان، بهمن 94 به روحانی شهید مصطفی خلیلی بلوطکی رسید. شهید بلوطکی در عملیات آزادسازی شهر الزهرا و نبل به دلیل اصابت موشک آرپی‌جی به درجه رفیع شهادت رسید و پیکر مطهر وی پس از دو روز از تروریست‌های تکفیری پس گرفته شد.

اولین شهید مدافع حرم کهگیلویه و بویراحمد

سردار شهید ستار اورنگ، اولین شهید مدافع حرم کهگیلویه و بویراحمد است.شهید اورنگ سال‌ها به عنوان مربی و فرمانده آموزشی در پادگان آموزشی تیپ 48 فتح و به عنوان فرماندهی لایق در رده‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول خدمت بود و در آموزش‌های تخصصی و هدف‌گیری یک رزمنده‌ای فوق‌العاده بود. شهید اورنگ در زمان جنگ، جانشین فرماندهی معاونت آموزش تیپ مستقل 48 فتح و آخرین مسئولیتش فرماندهی تیپ سوم دانشگاه امام حسین(ع) بود. شهید اورنگ در سوریه و در درگیری با تروریست‌های وهابی به دیدار حق شتافت.

اولین شهید مدافع حرم شهرستان شهریار

این عنوان به سردار بسیجی شهید مصطفی صدرزاده، از شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) و فرمانده گردان عمار از لشکر فاطمیون مدافع حرم در سوریه رسیده است. پیکر پاک این شهید مدافع حرم، بعد از تشییع در مسیر مصلای شهریار تا مقابل آستان امامزاده اسماعیل شهریار، در گلزار شهدای بهشت رضوان این شهر به خاک سپرده شده است.

اولین شهید مدافع حرم ملایر

شهید حیدر ابراهیم‌خانی، از پاسداران گروه مهندسی رزمی 43 امام علی(ع) ملایر، اولین شهید مدافع حرم از شهرستان ملایر است. این شهید بزرگوار، 14 فروردین 95 در عملیات مستشاری و در حفظ و حراست از حرم حضرت زینب و برای کمک و تقویت جبهه مقاومت اسلامی در سوریه به دست تروریست‌های تکفیری داعش به شهادت رسید.

اولین شهید مدافع حرم شهرستان آباده

شهید حمید قاسم پور، دانشجوی بسیجی ای بود که به‌طور داوطلبانه عازم سوریه شد و اواسط فروردین سال 95 در خاک سوریه و در دفاع از حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها به شهادت رسید. پیکر این شهید والامقام در قطعه شهدای گلزار آباده به خاک سپرده شده است.

اولین روحانی شهید مدافع حرم

حجت‌الاسلام محمدمهدی مالامیری، معروف به ابوقاسم یکی از روحانیون شهر مقدس قم بود که در دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) شامگاه دوشنبه 31 فروردین 1394، مصادف با اول ماه رجب، میلاد امام محمدباقر(ع) همراه با دیگر مجاهدان تیپ فاطمیون با شعار (کلنا عباسک یا زینب) در منطقه بصری الحریر در استان درعای سوریه به آرزوی دیرینه‌اش رسید و جامه فاخر شهادت بر تن کرد.

 

" جام جم "

شیرینی عسل و گردو ( 67 )


,شیرینی عسل و گردو, پخت شیرینی عسل و گردو, درست کردن شیرینی عسل و گردو,[categoriy]

آکاایران: طرز تهیه شیرینی عسل و گردو

 

 

مواد مورد نیاز شیرینی عسل و گردو  :

 آرد (الک شده)  3 پیمانه
 کره یا مارگارین (نرم شده)  125 گرم
 پودر قند  1 پیمانه 
 زرده تخم مرغ 4 عدد 
شیر یک دوم پیمانه
عسل 3 قاشق سوپخوری
گردو (خردشده) به میزان لازم
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
بکینگ پودر یک دو قاشق چایخوری

 

روش پخت شیرینی عسل و گردو :

کره را داخل کاسه ای ریخته و آرد را به آن اضافه کنید. سپس آن را به وسیله انگشت مخلوط کنید.

پودر قند، 3 عدد زرده تخم مرغ، شیر، عسل، وانیل و بکینگ پودر را به مواد افزوده و به آرامی ورز دهید تا خمیر نرمی به دست آید.

روی خمیر را با دستمالی مرطوب پوشانده و به مدت 30 دقیقه در دمای محیط استراحت دهید.

 

از خمیر به اندازه یک گردو برداشته و در دست گرد کنید. سپس آن را داخل سینی فر که از قبل با کاغذ روغنی پوشیده شده، با فاصله بچینید (این کار را ادامه دهید تا مواد تمام شود). سپس با استفاده از قلم مویی بقیه زرده تخم مرغ (زده شده) را روی خمیر بمالید و با گردو تزیین کنید.

 

سینی را در طبقه وسط فر از قبل با دمای 175 درجه سانتی گراد گرم شده، حدود 30 دقیقه قرار دهید تا بپزد.

 

نکته برای تهیه شیرینی عسل و گردو :

این شیرینی داخل ظرف دردار و در دمای محیط به مدت 14 روز قابل نگهداری است.

 

.