اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

دسر کرم نسکافه پنیری ( 69 )


,دسر کرم نسکافه پنیری, درست کردن دسر کرم نسکافه پنیری, تهیه دسر کرم نسکافه پنیری,[categoriy]



  مواد لازم برای دسر کرم نسکافه پنیری :


 شیر  2 لیوان
شکر   3/4 پیمانه
آب  1/2 پیمانه 
 نسکافه  2تا3 قاشق غذاخوری
پودر ژلاتین 2 قاشق غذاخوری
پنیر خامه ای 1 بسته
خامه صبحانه 1 بسته

 

طرز تهیه دسر کرم نسکافه پنیری :


اول پودر ژلاتین را روی 1/2 آب سرد دستور پاشیده روی بخار آب قرار می دهیم تا حل شود.

شکر و شیر را روی حرارت گذاشته گرم که شد نسکافه را اضافه می کنیم و هم می زنیم چند جوش که زد ژلاتین را اضافه می کنیم و از روی حرارت برداشته کمی که از گرما افتاد خامه و پنیر خامه ای را با هم زن دستی کمی هم زده و به مخلوط شیر اضافه کرده هم می زنیم بعد کرم را از صافی رد کرده در قالب می ریزیم و در یخچال قرار می دهیم تا سفت شود.

 

برای این که کرم شما سفت تر شود ، میزان آبی که ژلاتین رو حل می کنید باید کمتر باشد.


 می توانید از میزان کمتری پنیر خامه ای و خامه استفاده کنید

 

کیک نارنگی ( 68 )

,طرز تهیه کیک نارنگی, پخت کیک نارنگی, درست کردن کیک نارنگی,[categoriy]

 

  مواد لازم برای کیک نارنگی :

آرد  2 لیوان 
تخم مرغ   2 عدد 
 پکینگ پودر  1 قاشق غذاخوری
وانیل  نصف قاشق چایخوری 
شکر 1 لیوان
شیر نصف لیوان
روغن مایع نصف لیوان
آب نارنگی آب یک عدد نارنگی

 

طرز تهیه کیک نارنگی:



ابتدا شکر و تخم مرغ را هم زده تا کشدار و کرم رنگ شود بعد شیر، روغن مایع، آب نارنگی رو اضافه می کنیم هم می زنیم.

حالا همزن را کنار گزاشته و با لیسک آرد را با پکینگ پودر مخلوط کرده و سه بار الک کردیم آرام آرام اضافه می کنیم و به شکل دورانی هم می زنیم.

 

قالب را چرب کرده و مایع کیک را داخل قالب ریخته و داخل فری که از قبل با درجه حرارت 175 روشن کردیم به مدت 35 دقیقه قرار می دهیم بعد با سس و یا پودر شکر تزیین کرده سرو می کنیم.

 

" تقدیم به مقام شامخ معلم "

Image result for ‫عکس گل محمدی‬‎

 

می توان در سایه آموختن
گنج عشق جاودان اندوختن

اول از استاد، یاد آموختیم

پس، سویدای سواد آموختیم

از پدر گر قالب تن یافتیم

از معلم جان روشن یافتیم

ای معلم چون کنم توصیف تو

چون خدا مشکل توان تعریف تو

ای تو کشتی نجات روح ما

ای به طوفان جهالت نوح ما

یک پدر بخشنده آب و گل است

یک پدر روشنگر جان و دل است

لیک اگر پرسی کدامین برترین

آنکه دین آموزد و علم یقین

 استاد محمد حسین بهجت تبریزی

  شهریار

" میلاد امام سجاد ( ع ) مبارک "

Related image

 

بیایید عشق را عبادت کنیم

به سجاده عرض ارادت کنیم

 

در این خشک سال صداقت شبی

دو رکعت محبت تلاوت کنیم

 

 «تمام عبادات ما عادت است

به بی عادتی کاش عادت کنیم»

 

بیایید نوبت بگیریم و بعد

صف عاشقی را رعایت کنیم

 

همین که در این صف نشستیم پس

بیایید شکر ولایت کنیم

 

شب سوم عاشقی های ماست

دوباره کمی عشق نیت کنیم

سلوک معنوی و عرفانی امام سجاد(ع)

 

 

Image result for ‫عکس گل محمدی‬‎

 

پیشوایان دین و دنیا   

 

انسان موجودی دو بعدی است؛ زیرا از جسم و روح آفریده شده است و کالبد جسمانی برگرفته از خاک با روح الهی درآمیخته شده و جانوری با نفس و روانی خاص به وجود آمده است. چنین آمیزه‌ای مقتضیات خود را دارد؛ چرا که هر یک خواسته‌هایی را بر انسان تحمیل می‌کند که نمی‌تواند بی‌پاسخ از کنار آن بگذرد. امور غریزی، خواسته‌های بعد مادی و جسمانی او را نشان می‌دهد و امور فطری، خواسته‌های بعد معنوی و روحی او را به نمایش می‌گذارد.
بنابراین، نادیده گرفتن هر یک از آن دو بخش، به معنای نادیده گرفتن کلیت انسانی اوست. انسان همان اندازه که به خواب و خورد و خوراک و مسایل جنسی نیاز دارد و لازم است تا به آنها در حد نیاز و اعتدال پاسخ مناسب دهد، همچنین نیازهای روحی و روانی چون تکریم، احترام، محبت،‌ عشق، دوستی، عبودیت و بندگی ، نماز و نیایش و مانند آن دارد که می‌بایست به آن پاسخ بدهد. مثلا اگر به خواسته‌های جنسی او در مسیر درست چون ازدواج با جنس مخالف پاسخ داده نشود، به خودارضایی یا هم جنس گرایی یا زنا و تجاوزگری روی می‌آورد؛ همچنین اگر به بندگی و عبادت خداوند نپردازد،‌ به بندگی هواهای نفسانی(فرقان، آیه ۴۳؛ جاثیه، آیه ۲۳) یا موجودات دیگر از شیاطین و جنیان(مریم، آیه ۴۴؛ سبا، آیه ۴۱) و فرشتگان(سبا، آیه ۴۰) و طاغوت و بت‌ها می‌پردازد (نحل، آیه ۳۶؛ ابراهیم، آیه ۳۵) و حتی انسان‌هایی مانند حضرت مسیح(ع) و عزیر(ع) را به عنوان خدا قرار داده و به عبادت آنها مشغول می‌شود.(آل عمران، آیه ۴۵)
برنامه‌ها و سیاست‌هایی که برای انسان‌ها ریخته می‌شود می‌بایست هر دو بعد جسمی و روحی او را پوشش دهد وگرنه ناقص و نارسا خواهد بود. آموزه‌های اسلامی همواره به این مهم توجه داشته است که میان نیازهای جسم و روح، اعتدال منطقی برقرار کند و به میزان مناسب و متناسب به آنها پاسخ دهد؛ چنانکه به نیازهای دنیا و آخرت آنان توجه داشته است؛ زیرا از نظر آموزه‌های اسلامی زندگی محدود به دایره دنیا نمی‌شود،‌ بلکه حتی زندگی دنیوی مقدمه‌ای بر زندگی حقیقی و جاودانه‌ای است که برای انسان در نظر گرفته شده است. از این رو به مسائل اخروی بهایی خاص داده شده است تا برآورده شود و چیزی در این حوزه کم گذاشته نشود.
به هر حال، دین اسلام دینی جامع است که میان نیازهای مادی و معنوی و نیز دنیوی و اخروی تعادل ایجاد و بر اساس فطرت و غریزه انسانی برای آن برنامه و دستورالعملی صادر کرده است. پیشوایانی که به عنوان الگوهای برتر و جامع و کامل معرفی شده‌اند نیز از همین خصوصیت برخوردار هستند و در این زمینه هیچ کوتاهی صورت نمی‌گیرد.
از جمله این پیشوایانی که خداوند برای بشریت معرفی کرده، امام علی بن الحسین (ع) مشهور به امام زین‌العابدین و امام سجاد است. ایشان نیز میان دین و دنیا و جسم و روح بشر جمع کرده است.
اما توجه به مقتضیات زمان و مکان، موجب شده است که ایشان به جنبه‌های ارتباطات معنوی و سیر و سلوکی بیشتر توجه داشته باشد و دیگران را به آن سمت و سو هدایت کند؛‌این گونه است که به عنوان امام سجاد یعنی بسیار سجده‌کننده و امام زین العابدین یعنی زینت عبادت کنندگان مطرح و معروف می‌شود.
زمان امام سجاد(ع) به گونه‌ای بود که حاکمیت طاغوت اجازه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و حتی علمی را به ایشان نمی‌داد و استبداد و خفقان دولت اموی و مروانی چنان شدید و سنگین بود که ایشان حتی بخشی از معارف حقوقی و فقهی را از طریق دعا و نیایش آموزش می‌دهد و به گوش خواهان آن می‌رساند. بخشی از این دعاها در صحیفه سجادیه به عنوان زبور آل محمد(ص) گردآوری شده است و بخشی دیگر در کتب دیگر آمده است؛‌هر چند که بسیاری از آنها به دست ما نرسیده و بشریت از آن همه علوم و معارف انسانی و متعالی محروم شده است.



Related image


استاد کل عرفان و معرفت 



مقامات عرفانی در سیر و سلوک امام سجاد(ع) 


امام سجاد(ع) درصدد بود تا جلوه‌ای از اسلام را به نمایش گذارد که پیش از این کمتر امکان جلوه‌گری داشت؛ زیرا امام علی(ع) هر چند در شرایطی توانست بخشی از حقایق و معارف بلند عرفانی و سیرو سلوک را بیان کند ولی هم ایشان و هم امام حسنین(ع) نمی‌توانستند مجموعه‌ای بپرورانند که مکتب عرفانی اسلام را به نمایش گذارند. اگر از برخی از کلمات و سخنان امیرمومنان علی(ع) یا امام حسین(ع)‌در عرفه بگذریم، دیگر ما چیزی از عرفان و معارف را در اختیار نداریم که بیانگر تمامیت عرفان اسلامی باشد و یا یارانی باشند که بتوانند مکتب عرفانی اسلام را نشان دهند.
امام سجاد(ع) در اوج بحران گرایش به سرمایه‌داری و مادیگری توانست حلقه‌ای از اصحاب را شکل دهد که به این جنبه اسلام نیز توجه داشته باشند. شاگردان آن حضرت(ع) توانستند بر اساس آموزه‌های سیر و سلوکی آن حضرت(ع) به مقاماتی بلند در عرفان و معرفت الهی دست یابند که خود نیز چون استاد در خدمت شاگردانی قرار گیرند.
اگر امام باقر (ع) و امام صادق(ع) استادانی در علوم مختلف پرورش دادند تا در مقام استاد، معارفی دیگر از اهل بیت(ع) را بیان کنند و الگویی برای دیگران باشند؛ امام سجاد(ع) با ایجاد فضای آموزشی و تربیتی مناسب توانست شاگردانی در حوزه عرفان اسلامی پرورش دهد که گنجینه اسرار آل محمد(ص) شوند و معارف عرفانی را در گنج خانه دل هایشان قرار دهند وبه گوش جهانیان برسانند. اکنون زبور آل محمد(ص) و بسیاری از ادعیه که حاوی آموزش‌های سیر و سلوکی است، از طریق همین شاگردانی که استاد کل شده‌اند به ما رسیده است.
با نگاهی کوتاه به گنجینه غنی معارف موجود در مناجات خمس عشره که علامه مجلسی آن را در بحار الانوار از امام سجاد(ع) نقل کرده و شیخ عباس قمی آن را در کتاب خود آورده است، می‌توان راه درست سیر و سلوک عرفانی از نظر امام سجاد(ع) و مکتب رهایی بخش اسلام را به دست آورد و به مقامات بلند عرفانی دست یافت و در اوج انسانیت قرار گرفت.
این نیایش‌ها با عنوان مناجات تائبین شروع می‌شود که بیانگر گام نخست حرکت در سیر و سلوک است؛ زیرا انسان می‌بایست خود را در مسیر صراط مستقیم الهی قرار دهد و از مسیرهای گمراهی دور سازد. پس لازم است تا به اصل فطرت و عقل خویش بازگردد و در چارچوب فطرت و پیمان الست(اعراف، ایه ۱۷۲) حرکت کند و بر پیمان وفادار باشد و امانت الهی را به عنوان خلیفه به عهده گیرد(احزاب، آیه ۷۲؛ بقره، آیه ۳۰) و با نوشیدن جام آب توبه امکان بهره‌مندی از هدایت خاص الهی را بیابد؛ چنانکه حضرت آدم(ع) چنین امکانی را با توبه و هدایت خاص از طریق وحی الهی یافت.(بقره، آیات ۳۷ و ۳۸)
گام بعدی در سیر و سلوک آن است که از ناتوانی خود بنالد و شکوه کند و از خدا بخواهد تا او را از شر هواهای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی باز دارد تا زمینه برای شناخت مقام عظمت الهی فراهم آید و در مقام خائفین از عظمت الهی هراسان شود و از دوزخ خشم الهی خود را دور نگه دارد. اما همان اندازه که انسان از عظمت مقام جلالی الهی می‌هراسد می‌بایست روزنه امیدی برای رهایی داشته باشد و از مقام خوف در مقام رجا قرار گیرد و امیدوار به جمال رحمت الهی نیز باشد. این گونه است که اشتیاق و رغبت بازگشت به سوی خداوند کمال فراهم می‌آید و گام در وادی هدایت می‌گذارد که رحمت الهی شامل او می‌شود و افزون بر عقل رشدی، وحی هدایتی دستگیر او می‌شود و همراه با رحمت رحمانی رحمت رحیمی او را به سوی خداوند هدایت می‌کند، پس خود را شاکر و سپاسگزار نعمت خاص هدایت وحیانی می‌یابد و شکر به جا می‌آورد.
چون در این مرحله قرار می‌گیرد و هدایت وحیانی، او را به اموری می‌خواند که فراتر از عقل و احکام مستقل آن است و اطاعت تعبدی را می‌طلبد، پس بر اساس تعقل به تعبد و اطاعت محض از همه دستورهای الهی می‌پردازد و خود را مطیع لله می‌یابد و هیچ کوتاهی نسبت به دستورهای الهی ندارد. آنگاه است که اراده می‌کند تا خود را به کمالاتی برساند که در خدایی بودن خود می‌بیند. پس گام در راهی می‌گذارد که بزرگراه است و در کوتاه‌ترین و بهترین شکل ممکن به خدا می‌رساند. در مقام مریدین می‌بایست اراده خود را وصول به خدا و خدایی شدن قرار دهد و صفات خدایی را در خود تحقق بخشد و اظهار نماید تا به سبب اینکه خدایی شده و صفات الهی یافته محبوب خدا شود؛ زیرا کسی که خدایی شده و صاحب صفات الهی گشته است، محبوب خداوند می‌شود. آنگاه است که می‌بایست تنها به دامن خدا بیاویزد و توسل به ایشان جوید و سیر و سایر و مسیر و قاصد و مقصد و مقصود را یکی بداند و به دامن همان یکتا و یگانه بیاویزد و سبب و وسیله را او بداند.
در اینجاست که خود را فقیر ذاتی می‌بیند و لذا گام در مقامات عارفین می‌گذارد و معرفت حقیقی را کسب می‌کند. بعد از آن است که در همه حال ذاکر خداست و خود ذکر و ذاکر و مذکور می‌شود و در مقام عصمت درمی‌آید و دیگر ابلیس و شیطانی به این مقام راه نمی‌یابد تا او را از یاد خدا و ذکر بازدارد. این گونه است که در مقام خالص شدگان در آمده و ابلیس و شیطانی را دیگر تسلطی بر او نیست؛ چرا که مقامی بیرون از قدرت و علم و توان ابلیس و شیاطین است و مظهر عبودیت الهی شده که باطن آن ربوبیت و خلافت ربوبی است. آنگاه است که از همه چیز بریده و به خدا پیوسته و فرار از غیر مطلق را تجربه می‌کند(ذاریات ، آیه ۵۰) و از همه چیز زهد می‌ورزد و در مقام زاهدین قرار می‌گیرد که همان مقام فنای مطلق است و زاهد واقعی می‌شود، که بریدن از همه کس و همه چیز و پیوستن به شعاع انوار الهی است.
اینها مقامات پانزده گانه سیر و سلوکی است که امام سجاد(ع) به اهل آن می‌آموزد. باشد تا این مسیر را بشناسیم و بپیماییم و پیروی از رهزنانی که به عنوان اهل سیر و سلوک ما را به خود یا گمراهی می‌خوانند اجتناب کنیم.

انسان، گمشده‌ای دارد که می‌کوشد آن را به دست آورد. انسان‌ها هر چه از نظر مالی و مادی رشد پیدا می‌کنند و از نظر آسایشی و رفاه به اوج کمال نزدیک‌تر می‌شوند، احساس خلأ در آنان بیشتر می‌شود.
این افزایش تا به اندازه‌ای است که گاه به جنون و افسردگی کشیده شده و شخص در اوج رفاه و به ظاهر خوشبختی مادی و دنیوی، دست به خودکشی می‌زند و یا به مواد مخدر گرفتار شده و در مستی آن خود را فراموش می‌کند.
گمشده هر انسانی به ویژه مومن، حکمت و معارف الهی است.(نهج البلاغه؛ حکمت ۷۹) از آنجا که ذات انسان علم الهی است که در او سرشته شده است، همواره می‌کوشد تا آن را در خود زنده نگه دارد و هر گاه به هر دلیل درونی و بیرونی چون هواهای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی از آن دور می‌شود، احساس خلأ و کمبود می‌کند؛‌ چرا که کمال مطلق انسان در علم و حکمت است و انسان بدون آن، گویی از انسانیت خود خالی شده است؛ زیرا علت کرامت انسانی و مسجود شدن او همین روح تعلیم یافته الهی است که در کالبد خاکی انسان به ودیعت گذاشته شده است و اگر آن را نداشته باشد گویی چیزی از انسانیت ندارد.
امام سجاد(ع) به عنوان یکی از پیشوایان و رهبران بزرگ الهی بر آن بود تا با سنت و سیره، این حقیقت را برای مردمان آشکار کند و با توجه به ظرفیت و فضای موجود آن روز، گام‌هایی را بردارد. آن حضرت در زمانی می‌زیست که به سبب فتوحات بزرگ، مسلمانان از نظر ثروت به یک قطب بزرگ سرمایه‌داری تبدیل شده بودند و از مستی پیروزی و ثروت و رفاه در خوشی بودند.
این گرایش به مادیات بویژه در میان حاکمان به شکل افراطی ظهور پیدا کرده بود؛ زیرا آنان که زمانی در بیابان‌های خشک و بی‌آب و علف نجد و حجاز می‌زیستند و هسته اولیه رهبران را تشکیل می‌دادند، اکنون به سرزمین‌هایی دست یافته بودند که سرشار از آب و علف و بوستان و گلستان بود و ثروت‌های ایشان در شکل شمش‌های زرین را می‌بایست با تبر می‌شکستند ومیان وارثان تقسیم می‌کردند؛ چنانکه درباره ثروت‌های خاندان طلحه و زبیر و عثمان و غیره این گونه در تاریخ آورده‌اند.
گرایش شدید به مادیات برای این مردم از رهبران به ارث می‌رسید؛ زیرا مردم بر دین و آیین ملوک و رهبران خود هستند و فرهنگ عمومی مردم از فرهنگ خاصه الگوبرداری می‌شود و به عنوان الگوی فرهنگی و رفتاری در جامعه گسترش می‌یابد. هنگامی که دولتمردان حریصانه به تکاثر و ثروت اندوزی مشغول باشند و به عیاشی و رفاه زدگی و تنعم گرفتار شوند، مردم نیز آن را الگوی پسندیده یافته و آن را فرهنگ رفتاری خویش قرار می‌دهند. این گونه است که معنویت از جامعه رخت بر می‌بندد.
در چنین زمانه‌ای امام سجاد(ع) ناچار است الگویی را معرفی کند تا دست کم گفتمان غالب را به مبارزه بطلبد و راه دیگری را در پیش روی عده‌ای سرخورده از رفاه زدگی و اتراف قراردهد. آن حضرت(ع) هر چند که نمی‌توانست به سادگی این گفتمان را در جامعه استکباری مدعی اسلامیت معرفی کند، ولی با توجه به شرایط خاص زمان بر آن شد تا با توجه به فهم مخاطبان خاص و عام، به ترویج گفتمان رقیبی برخاسته از اسلام ناب بپردازد. آن حضرت(ع) به حکم «نحن معاشر الانبیاء نکلم الناس بقدر عقولهم؛ ما پیامبران با مردمان به اندازه عقل و فهم ایشان سخن می‌گوییم»  درصدد برآمد در این چارچوب برخی از معارفی را بیان کند و به نمایش گذارد که بر خلاف گفتمان سرمایه‌داری و کنزاندوزی و تکاثر بود. البته گفتار ایشان چنان بود که هر کسی به قدر توان خود بهره می‌برد. برخی‌ها از عبارات و یا اشارات آن و برخی دیگر در مراتب بالاتر از حقایق آن و برخی نیز از لطائف آن بهره می‌بردند.
زمانه حضرت سجاد(ع) به گونه‌ای بود که ایشان چاره‌ای جز این ندید که از طریق دعا، معارفی را بیان کند که اوج معنویت را به نمایش می‌گذاشت و دقیقا در برابر افراطی بود که گفتمان دنیاگرایی اسلام آن روز از طریق فرهنگ خواص و رهبران دولتی به ملت عرضه می‌کرد.
آن حضرت(ع) در فضای جنون آمیز مادیگرایانه آن روز جامعه اسلامی، بر آن شد تا اوج معرفت و عرفان اسلامی را در برابر گفتمان بی‌روح اسلامی به نمایش عمومی گذارد و معارفی را در اختیار تشنگان بگذارد که تلألو آن چشمان را خیره می‌کرد. این گونه است که برخی از خستگان از رفاه و اتراف به سوی آن حضرت (ع) جذب شدند و هسته‌ای از شیعیان را بنیاد گذاشتند که امکان فعالیت‌های علمی و فرهنگی و فقهی را برای دیگر امامان از جمله صادقین(ع) فراهم آورد. جالب اینکه از این حلقه یاران حتی کسانی بیرون آمدند که تنها به همین جنبه عرفانی آن حضرت(ع) توجه داشتند و ایشان را رهبر چیزی کردند که اکنون به عنوان صوفیه و تصوف معروف و مشهور است. گروه‌های صوفی بسیاری را می‌توان یافت که خود را به مکتب عرفانی آن حضرت (ع) منسوب می‌دارند و ایشان را استاد کل عرفان و معرفت خویش می‌دانند.
 

شیرینی هویج و بادام ( 76 )


,شیرینی هویج و بادام, طرز تهیه شیرینی هویج و بادام, درست کردن شیرینی هویج و بادام,[categoriy]


 

مواد لازم برای شیرینی هویج و بادام :

 پودر شکر  125 گرم
 هویج رنده کرده  2 عدد بزرگ
 زنجبیل تازه رنده کرده 1 قاشق چایخوری 
 بادام خردکرده  150 گرم
آرد 300 گرم
نشاسته گندم 2 قاشق سوپخوری
بکینگ پودر  1 قاشق چایخوری
تخم مرغ 2 عدد
کره 125 گرم
پودر پسته 2 قاشق سوپخوری

 

طرز تهیه شیرینی هویج و بادام :


پودر شکر و هویج را در ظرف مناسبی بریزید و روی اجاق بگذارید تا هویج نرم شود. زنجبیل و بادام را بیفزائید. حالا آرد، نشاسته و بکینگ پودر را الک کنید، در مرکز آن حفره ای ایجاد نمائید و به آرامی مواد را با یکدیگر مخلوط سازید. آن گاه تخم مرغ و کره نرم شده را بیفزائید تا خمیر نرمی حاصل شود.

 

اکنون چانه های کوچکی از خمیر درست کنید و آن ها را به شکل دایره باز نمائید. حالا قدری از مخلوط بادام و هویج را در وسط هر یک از خمیرها بگذارید و لبه های هر یک را به هم بچسبانید.

 

اکنون خمیرهای آماده را در سینی چرب کرده بچینید و شیرینی را به مدت تقریبی 25 دقیقه در فر (تاون) گرم شده با دمای 180 درجه سانتیگراد بپزید. اینک شیرینی را روی پنجره سیمی خنک سازید و آن را با پودر پسته تزئین نمائید.

 

منبع : shekarestan22.blogfa.com



کیک عسل و زنجبیل ( 75 )


,کیک عسل و زنجبیل, پخت کیک عسل و زنجبیل, طرزتهیه کیک های مخصوص فصل پاییز,[categoriy]



 

 

نکته :


جهت تزئین می توانید عسل را به روش بن ماری گرم کرده بوسیله برس روی کیک  عسل مالیده خلال پسته و بادام پرک بپاشید.

عسل  ۳ قاشق غذاخوری   تخم مرغ ۳ عدد  کره   ۱۵۰ گرم شکر ۱ لیوان شیر ۱/۵ لیوان وانیل شکری ۱ بسته بکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری سرخالی آرد گندم ۲ لیوان

 

طرز تهیه کیک عسل و زنجبیل :


سعی کنید از زنجبیل تازه استفاده کنید. چون بو و طعم زنجبیل تازه بسیار بهتر است. زنجبیل تازه را رنده کرده در ظرف بزرگی همراه عسل ریخته خوب مخلوط کنید.  تخم مرغ و کره ( همیشه نیم ساعت قبل از درست کردن شیرینی یا کیک کره و تخم مرغ را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد) را افزوده به هم زدن ادامه دهید. شکر و وانیل را به مخلوط  اضافه کرده با همزن آنقدر بزنید تا مواد کاملا  یکدست شود. شیر را کم کم اضافه کنید. تا به خورد مواد برود.

 

آرد را به همراه بکینگ پودر دو الی سه بار از الک رد کنید تا کمی پوک شود. در چند مرحله به مواد اضافه کنید. (در تعریف اصلی آمده است که همه مواد را در یک  مرحله با هم مخلوط  کنید. وقتی همه مواد به یک باره مخلوط شود. کیک حالت خمیری و غیر منسجم پیدا می کند. که در تهیه کیک اشتباه بسیار بدی است. پس سعی کنید مرحله به مرحله انجام دهید.)

 

قالب مناسب انتخاب کرده اگر سلیکونی باشد احتیاجی به کاغذ روغنی ندارد. در غیر این صورت کاغذ روغنی انداخته دو سوم قالب را از مایه کیک پر کرده در فر از قبل گرم شده با درجه حرارت ۱۶۰ به مدت ۳۵ الی ۴۰ دقیقه قرار دهید تا روی آن کاملا طلایی شود.

 

کیک را ولرم سرو کنید.

 

نکته :


جهت تزئین می توانید عسل را به روش بن ماری گرم کرده بوسیله برس روی کیک  عسل مالیده خلال پسته و بادام پرک بپاشید.

 

منبع : cafeturk.ir



میلاد ابوالفضل عباس ( ع) مبارک :

Image result for ‫عکس گل محمدی‬‎

  ***

این صدای خروش تکبیر است

لحظه های حضور یک شیر است

 

در خیال شکار آمده است

مثل یک رعد مثل یک تیر است

 

لرزه افتاده بر ستون زمین

دیدنش هم عجب نفس گیر است

 

علمش را به دشت می کوبد

نوبت تند باد شمشیر است

 

نفس صد سپاه بند آمد

هر گلو اسیر زنجیر است

 

لحظه ای روی پا نمی ماند

هر که حتی ز عمر خود سیر است

 

آی لشکر فقط فرار کنید

ناله ی دشمن زمین گیر است

" میلاد سرور آزادگان : امام حسین ( ع ) مبارک " : شعری از رویا پوراحمدگربندی

Image result for ‫عکس گل محمدی‬‎

          


  شعری از رویاپوراحمدگربندی - این اشعار صرفا جهت مطالعه است


کپی برداری پیگرد قانونی دارد


**************************************

              لباسم سبز ، نگاهم سبز ، راهم سبز       1

              آسمان دل من سبز است

              یاد باد ، آن شب لالۀ سبز        2

              در میان لاله های سبز ، او زیبا بود        3

              در نگاهش نور ، هیبت ، وقار

                                                   جَدش بود       4

              من از دشت شقایقها ، باز می گردم

              باغچۀ کوچک دل من

              به وسعت آسمانها است

              و من شبانگاهی دور

              باغ گلهایم را دیدم

              گلهای رنگارنگ ، همه در یک جا جمع

              و گلهای نرگس را

              رَسته از بند فصول

              شاید زمانی می پنداشتم

              باغ گلها ، دشت شقایقها

              خواب یا شاید رویا است

              امّا اکنون ، می دانم

              باغ گلهای من ، جاودانی است

              من ، لالۀ سبزم

              سبزتر از تمامی لاله های سبز

              من ، رسَته از بند قوانینم

              من ، همره لالۀ سبز

                           از دشت کرب و بلا می آیم

                                       هیبت او ، بس سنگین است

              او لالۀ سبز کوچک خود را ، با خود     

             به آسمانها خواهد برد

             لالۀ های سبز ، سَربازان اویند

             بوی او را هر سال  

             باد با خود

             به دشت خشک باورمان ، می آورد

             راهم سبز ، وجودم سبز

             چون که سالها ، شایدم قرنها

                                 داغدار شقایقهایم

              با من ، هر شب

              از دشت نمناک غربت ، تنهائیها

              لاله ها می رویند

                                  آلاله ها در کوه

              بند سپید یاس هایم

              بر تارک زمین

              ستارگان درخشان زمین را

              به آسمانها خواهد برد

    --------------------------------------------------------------------------------------

    سرودۀ : رویا پوراحمد گربندی

« تقدیم به سرور آزادگان و سالار شهیدان امام حسین (ع) وپاسداران ،

                     حریم عشق و آزادی»                         

  1 - این شعر بر اساس 2خواب سروده شده

  2 - امام حسین (ع)

  3 - پاسداران  

  4 – پیامبر اکرم ( ص )      

شکلات هندوانه ای ( 75 )

,شکلات هندوانه ای, تهیه شکلات هندوانه ای, طرز تهیه شکلات هندوانه ای,[categoriy]

 

مواد لازم برای شکلات هندوانه ای  :

 شکلات سفید  250 گرم
 گلوکز  2/5 قاشق غذاخوری
شیر عسلی تغلیظ شده  160 گرم 
کره  70 گرم 
آجیل شیرین 150 گرم 
رنگ خوراکی قرمز مقداری

 

طرز تهیه شکلات هندوانه ای :


شیر عسلی و کره را در ظرف پیرکس بریزید و با قدرت 600 وات به مدت 90 ثانیه در ماکروویو قراردهید. در این مدت دوبار آن را هم بزنید. سپس گلوکز را اضافه کنید و به مدت 60 ثانیه  در مایکروفر با قدرت 600 وات قرار دهید. 

 

شکلات ها را نیز در ظرف جداگانه بریزید و دو دقیقه دیگر در ماکروویو با قدرت 600 وات بگذارید.

شکلات را به شیر عسلی اضافه کنید و هم بزنید. آجیل شیرین را به آن اضافه کنید.

رنگ خوراکی قرمز را به مخلوط اضافه کنید تا به رنگ هندوانه در بیاید.

 

کف قالب ناودانی با نایلون بپوشانید و چرب کنید. مواد را در قالب بریزید در یخچال به مدت 6 ساعت قرار دهید. 

سپس از قالب خارج کنید و با چاقو به ضخامت 1/5 سانتی متر برش بزنید و در کپسول کاغذی قرار دهید.

بیسکویت وانیلی ( 74 )


,پخت شیرینى های نوروزى, درست کردن شیرینى های نوروزى, آشنایی با شیرینى های نوروزى,[categoriy]



  مواد لازم برای بیسکویت وانیلی :

 کره نرم  125 گرم
 شکر دانه ریز  110 گرم
 وانیل مایع یک قاشق چایخوری 
شیر   یک چهارم پیمانه
آرد سفید 150 گرم
آرد سلف رایزینگ 110 گرم 

 

طرز تهیه :


فر را با دمای 180 درجه روشن کنید.

کره را به همراه شکر با همزن به مدت 2-3 دقیقه بزنید تا مخلوط رنگ روشن کرمی پیدا کند بعد وانیل را اضافه کنید و بعد شیر و در آخر دو آرد که قبلا با هم الک کردید را اضافه کنید و با سرعت کم همزن مواد را مخلوط کنید. اول به نظر می آید آرد زیاد است ولی وقتی همه مواد مخلوط می شود و یک جا جمع می شود خمیر لطیفی درست می شود. به اندازه یک قاشق غذاخوری از مخلوط بردارید و در دستتان گرد کنید و به فاصله 5 سانتیمتر از هم داخل سینی فر که کف آن کاغذ انداختید بچینید. برای اینکه بیسکویت ها یک اندازه در بیاید از قاشق پلاستیکی مخصوص اندازه گیری برای برداشتن خمیر استفاده کنید.

 

با انگشت روی بیسکویت فشار بدهید و بعد با چنگال طرح ضربدری روی ببیسکویت بزنید.

به مدت 15-18 دقیقه تا وقتی زیر آن طلایی شود بپزید.

 

از گذشتگان عبرت بگیرید!

 

Image result for ‫عکس گل محمدی‬‎

امام‌حسین(ع) فرمود: ای فرزند آدم! تفکر و اندیشه نما و با خود بگو

که سلاطین وپادشاهان و صاحبان و مالکین دنیا کجا رفتند. آنان که

 خرابه‌های دنیا را آباد کرده و نهرها حفر و جاری نموده و شهرها بنا

 کردند، و از دنیا گذشتند و رفتند، در حالی که از رفتن دنیا سخت بی میل

 بودند.

 و گروه دیگر به جای آنها نشستند و از آنان ارث بردند، و ما هم به زودی

  به آنها ملحق خواهیم شد. (1)
امام‌حسین(ع) در حال عبور به قصر اوس رسیدند و پرسیدند: این کاخ از

کیست؟عرض کردند: از «اوس» است.
حضرت فرمود: اگر حال و روز و سرانجام دنیا را می‌دید و می‌شناخت، مایل

 بود که در سرای آخرت برای او به جای این کاخ (که در دنیا از خود به جا

گذاشته) قرص نانی که بهره‌اش در سرای آخرت نصیب او گردد باشد. (2)

_________________________________

1- ارشادالقلوب، ج1، ص29
2- مجموعه ورام، ج 1، ص 70

تناسب طاعت و تکلیف با قدرت

 

Image result for ‫عکس گل محمدی‬‎


قال‌الامام‌الحسین(ع):
«ما اخذ الله طاقه احد الا وضع عنه طاعته، و لا اخذ قدرته الا وضع

عنه کلفته»

امام‌حسین(ع) فرمود:
خداوند توان و طاقت هرکس را بگیرد، طاعت را از گردن او برمی‌دارد، و

 قدرت و نیروی هر که را بستاند، بار تکلیف را از دوش او برمی‌دارد.(1‍)

_________________________________

1- بحارالانوار، ج 75، ص 117

بیسکویت ساده وانیلی ( 73 )


آکاایران  

,طرز تهیه بیسکویت ساده, بیسکویت ساده, طرز تهیه یک نوع بیسکویت ساده,[categoriy]

مواد لازم برای بیسکویت ساده وانیلی :
آرد   2 پیمانه
 نمک  یک چهارم قاشق چایخوری
 کره نرم شده در دمای محیط   200 گرم
 شکر  نصف پیمانه
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری

 

طرز تهیه بیسکویت ساده وانیلی :


این دستور بیسکویت یک دستور ساده پایه است که می توانید به سلیقه خود مقداری پوست لیمو ترش یا شکلات چیپسی و ... به مواد آن اضافه کنید یا پس از پخت با مارمالاد یا شکلات ذوب شده آن را تزیین و سرو کنید.

 

کره و شکر را با هم زن زده تا کرم رنگ شود وانیل را اضافه کرده و مخلوط کنید سپس آرد را به همراه نمک در کاسه ای جداگانه الک کرده و به مواد اضافه کرده و با دور کند هم زن مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید. خمیر آماده شده را در ظرفی گذاشته روی آن نایلون کشیده و به مدت 30 دقیقه در یخچال بگذارید.

 

روی سطح کار را آرد پاشی کرده خمیر را به ضخامت نیم سانت باز کرده و با کاتر بیسکوییت یا هر کاتر دلخواه خمیر را قالب بزنید. سپس در سینی که کاغذ روغنی انداخته اید گذاشته و به مدت 15 دقیقه در یخچال قرار دهید. 

 

فر را از قبل با دمای 350 درجه سانتی گراد گرم کرده و بیسکویت ها را 8 تا 10 دقیقه یا تا زمانی که طلایی شوند در آن قرار دهید. پس از پخته شدن از فر خارج کرده و چند دقیقه زمان دهید تا کمی خنک شوند سپس روی توری گذاشته تا کاملا خنک شوند.

 

شکوفه قند شیرینی ( 72 )



,شکوفه قند, شیرینی شکوفه قند, طرز تهیه شیرینی شکوفه قند,[categoriy]



 

مواد لازم برای تهیه شکوفه قند:

 روغن جامد  225 گرم
پودر شکر   یک پیمانه
 وانیل  یک چهارم قاشق چایخوری
پکینک پادر                          یک قاشق سوپخوری
آرد سفید 4 پیمانه

 

طرز تهیه شکوفه قند  :


روغن را با پودر شکر بزنید تا یکدست و سبک شود. سپس وانیل را اضافه کنید. 

پکینک پادر  و آرد الک شده را به تدریج اضافه کرده و ورز دهید، به طوری که توپ هایی که در دست درست می کنید، متلاشی نشود.

 

خمیر را در نایلون قرار داده و برای یک ساعت در دمای محیط استراحت دهید. 

سپس با وردنه به قطر نیم سانت باز کنید و با کاترهای دلخواه کاتر بزنید و در سینی چرب شده قرار دهید.

 

سپس زرده زده شده را با برس روی آن بکشید و با کنجد خام تزیین کنید و در فر که با دمای 180 درجه سانتیگراد از قبل گرم کرده اید به مدت 15 دقیقه قرار دهید.

 

چند نکته مهم در درست کردن شکوفه قند


• اگر خمیر 24 ساعت روی میز کار بماند، در زمان باز کردن ترک نمی خورد.

 

• می توان در خمیر از اسانس های مختلف مانند پودر زنجفیل، دارچین، هل و ... استفاده کرد و شیرینی های یکرنگ یا دو رنگ با طعم های مختلف تهیه کرد. حتی می توان از پودر کاکائو استفاده کرد که ممکن است آرد کمتری مصرف شود.

 

• فقط اسانس و یا پودر کاکائو را باید قبل از اضافه کردن آرد اضافه کنید.

 

• می توانید برای تزیین رویه از شکلات های ریز هم استفاده کنید که در این صورت نیازی به رومال کردن با تخم مرغ نیست.

 

• می توانید خلال پسته را کمی خرد کنید و بعد از باز کردن خمیر، روی آن بریزید و خیلی آرام وردنه را یک بار روی خمیر حرکت دهید تا درون خمیر فرو رود، سپس به سلیقه خود کاتر بزنید.

 

• اگر تمایل داشتید که شیرینی دو رنگ بپزید نیازی نیست روی شیرینی چیزی بزنید زیرا در پخت دو رنگ به هم می چسبند.

 

• برای پیمانه کردن آرد بهتر است پیمانه به اندازه حداقل یک سوم بند انگشت سرخالی باشد تا شیرینی لطیف تر شود.

 

• به جای ورز دادن می توانید از چرخ گوشت یا غذاسازی استفاده کنید.

• این خمیر به دلیل این که هیچگونه مواد فاسد شدنی در آن به کار نرفته، ماندگاری زیادی دارد.

 

• می توانید این شیرینی را شش ماه در یخچال و یک سال در فریزر نگه دارید و هر زمان که تمایل به پخت داشتید، شب قبل از یخچال خارج کرده و در محیط آشپزخانه قرار دهید.

 

منبع : ماهنامه کیک و شیرینی