شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به کُلِـینی، شیخ کلینی، ثقهالاسلام کلینی (ولادت در سال ۲۵۸ هجری قمری / ۲۴۹ شمسی ) صاحب کتاب الکافی -یکی از کتب اربعه- و مشهورترین فقیه و محدث شیعه در نیمه اول قرن ۴ (قمری) است.
ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی معروف به «کلینی رازی» صاحب کتاب کافی از محدثان بزرگ شیعه است. بنا بر شواهد، او پس از شهادت امام عسکری(ع) و در زمان امام مهدی(ع) به دنیا آمده و با برخی محدثان که بدون واسطه از امام عسکری(ع) یا امام هادی(ع) حدیث شنیدهاند، ملاقات کرده است.
کلینی، در روستای کلین از روستاهای قدیمی پیرامون تهران در ۳۸ کیلومتری شهر ری و نزدیک حسن آباد قم، و در زمان امام عسکری به دنیا آمد. به همین جهت، او را به لقب رازی، منسوب به ری هم میخوانند.در ابتدا علوم اسلامی را نزد پدر و دائی خود، گذراند. بعد از مدت کوتاهی که با منابع رجالی و حدیثی آشنا شد، برای ادامه تحصیل خود به شهر ری رفت.
در آن دوران بیشتر مردمان شهر ری شافعی و حنفی مذهب بودند، ولی روستاهای شیعه نشین بودند و اکثر اهل تسنن آن شهر، همواره تحت تأثیر آنان بودند، از این رو ری به شهر شیعه نشین معروف بود. در آن دوران شهر ری، مرکز برخورد آراء و اندیشههای اسماعیلیه، حنفی، شافعی و شیعه شده بود.
کلینی در سال ۳۲۸ قمری برابر با ۳۱۹ خورشیدی که مصادف با مبدأ غیبت کبری امام زمان است در سن ۷۰ سالگی در بغداد، درگذشت. ابو قیراط محمد بن جعفر حسنی، یکی از بزرگان بغداد بر پیکرش نماز خواند. آرامگاه او در «باب الکوفه» در بغداد، امروز در ناحیه شرقی رود دجله کنار پل قدیم بغداد و زیارتگاه مسلمانان است.
آنچه از احوالات خانواده و حتی مادرش به دست می آید ، این است که
خانوادۀ او از خاندان علم و حدیث و روایت بوده اند. پدرش یعقوب بن اسحاق از
راویان سرشناس شیعه بوده که اکنون هم در «کُلین» مرقد ایشان محل زیارت
عموم مردم است. دایی ایشان هم از علمای بر جسته بوده که به علاّن کُلینی
شهرت داشته است. محمد بن یعقوب کُلینی از دایی خود نیز نقل حدیث می کند. در
احوالات علاّن کُلینی، دایی شیخ کُلینی، آمده است که پدر او نیز از علمای
بزرگ عصر خود بوده است.
بنا بر این شیخ کلینی در دامان مادری تربیت
یافت که در محیط خانواده ای علم دوست و عالم پرور، رشد یافته و بالیده
بود. هم چنان که پدر و برادر ایشان از علمای زمان خود در خطۀ ری بوده اند.
لذا کلینی در خاندانی دانش دوست و حدیث شناس به دنیا آمده و بزرگ شده است.
به هر حال از همزمان شدن تاریخ وفات شیخ کلینی و همچنین تاریخ پایان غیبت
صغرا که سال ۳۲۹ است به دست می آید، که دوران تولد، آموزش و رشد شیخ کلینی
در غیبت صغرا گذشته و سپری شده است به گونه ای که اگر فرض کنیم شیخ کلینی
حدود ۷۰ سال عمر کرده است، تقریباً به اندازۀ طول همان دورۀ غیبت صغرا
خواهد بود. این تقارن عجیبی است زیرا آن سالی که توقیع (دستنوشتۀ) مبارک از
طرف امام زمان (عج) به «علی بن محمد سمری» رسید وحضرت به ایشان فرمودند که
شما دیگر برای خودت جانشین معرفی نکن و تو از دنیا خواهی رفت و غیبت صغرا
تمام می شود، شعبان سال ۳۲۹ بود که وفات شیخ کلینی نیز در همین ماه و سال
اتفاق افتاده است.
از روایات نقل شده در کافی، چنین استنباط می شود
که کلینی یک مدت از عمرش را در همان روستای کلین شهر ری و در خود ری یعنی
اوایل زندگی اش را در آنجا گذرانده است، لذا از پدر و دایی اش و دیگر
عالمان و محدثان ری و قم و دیگر رجال ایرانی استفاده برده و روایاتی را از
آنها اخذ کرده است.
شاید بتوان استظهار کرد که کلینی در کلین ری
مقدمات علوم را آموخته است. هم چنان که از روایات بسیار فراوانی که کلینی
از علی بن ابراهیم قمی در کتاب کافی آورده است چنین بر می آید که شیخ کلینی
مدتی از عمرش را در قم سپری کرده است. زیرا علی بن ابراهیم از مشایخ و
اجلاء قم بوده و از پدرش نقل حدیث می کرده است .علی بن ابراهیم قمی مانند
پدرش در شهر قم یکی از چهره های شاخص حدیث شیعه بوده است. برای همین است که
در شرح حال پدر علی بن ابراهیم که جناب ابراهیم بن هاشم است می گویند که
«اول من نشر حدیث الکوفیین بقم» یعنی او اولین کسی بود که روایات روایان
کوفی را در قم منتشر کرد.
در این که پس از ری و قم شیخ کلینی در چه سالی
وارد بغداد شد باز هم تاریخ دقیقی در دست نیست. آن چه مشخص است این که
ایشان می تواند به این جهت به بغداد رفته باشد که بغداد در آن تاریخ یکی از
شهرهایی بود که درآن عصر محل تردد علما و محدثین بود وحوزۀ حدیث بسیار قوی
داشت و مرکز فرهنگی جهان اسلام در دوران شکوفایی تمدن اسلامی به شمار می
آمد. همان شهری که علاوه بر مراکز علمی مسلمانان –سنی و شیعه- محل زندگی
نواب خاص امام زمان نیز بود.
کلینی مورد توجه بزرگان و عالمان اهل
سنت نیز بوده است و نزد آنان از شخصیت علمی بسیار ممتازی برخوردار است.
«ابن اثیر» که از علما و نویسندگان بزرگ اهل سنت است در کتاب «جامع الاصول»
خود وقتی از کلینی یاد می کند، می گوید: «کلینی رازی، پیشوای مذهب اهل بیت
بود. او دانشمندی بزرگ و فاضلی نامدار بوده است».
ابن اثیر پس از
نقل این سخن، روایتی را از رسول خدا(ص) ذکر می کند که آن حضرت فرموده اند
«در هر سده ای یک شخصیت بسیار ممتاز ظهور می کند که در مورد دین خدمات
بزرگی را انجام می دهد و شخصیت بسیار والا مقامی می شود» آن گاه ابن اثیر
شروع به شمردن می کند و در رأس سدۀ اول محمد بن علی الباقر(ع) که منظور
امام باقر (ع) است و در رأس سده دوم امام رضا (ع) را بر می شمرد و در رأس
سده سوم محمد بن یعقوب کلینی را نام می برد و تا این اندازه برای شیخ کلینی
اهمیت قائل می شود. این سخنان به خوبی نشان می دهد کلینی شخصیتی ممتاز
بوده و مورد توجه دانشمندان اهل سنت واقع شده است.
کلینی دارای تألیف
های متعددی بوده است. نجاشی در شرح زندگی و آثار شیخ کلینی و هم چنین شیخ
طوسی در کتاب الفهرست، برای کلینی چندین کتاب را یاد می کند.از جمله کتابی
در «علم رجال» که به شناخت شخصیت های روات از نگاه کلی مذهب، عقیده و
وثاقت، اطمینان و حفظ مربوط می شود. برخی کتاب دیگری را در علم تعبیر خواب
هم به وی نسبت داده اند که بنا به دلایل پژوهشی این نسبت اشتباه است و آن
کتاب از تألیفات کلینی نیست.
کتاب دیگر کلینی، عنوان «الرد علی
القرامطه» دارد که کتابی کلامی بوده است و چنان که از نام آن پیداست در رد
اندیشه های باطل نوشته شده است. گروه های چندی را که عقاید باطل و مخالف
اسلام داشته اند در تاریخ اسلام، قرامطه می نامیدند. نکتۀ حائز اهمیت این
که شیخ کلینی در رد آنها و عقاید شان کتاب نوشته است. مسئلۀ که نشان می دهد
او همانند دیگر عالمان ری در آن عصر از دانش کلامی و شناخت عقایدی و شم
معارفی والایی بر خوردار بوده است.
یکی نیز کتاب «ما قیل فی
الائمه(ع)من الشعر» است که در آن اشعار شاعران بزرگ را که مورد ائمه (ع)
گفته شده بوده است، جمع آوری و مدون کرده است. یکی دیگر کتاب رسائل بوده که
شامل رسائل (نامه ها) ائمه (ع) بوده است. بدین ترتیب نتیجه گیری می شود
کرد که شیخ کلینی به چهار حوزۀ؛ تاریخ، ادب، اندیشه، و حدیث شیعه اهمیت می
داده و در این حوزه ها تألیف هایی را سامان داده و تدوین کرده است.
در
این میانه اما شهرت و آوازۀ کلینی به واسطه کتاب «الکافی» است چه این کتاب
به تنهایی کاری بزرگ و نوشته ای با عظمت است. شیخ کلینی برای نوشتن کتاب
«الکافی» ۲۰ سال از عمر پر بار خود را صرف کرد. کلینی در این مدت به جستجو و
جمع آوری روایات شیعه پرداخته است.
کلینی کتاب کافی را به سه بخش تقسیم کرد و هر بخش را جداگانه نام نهاد.
۱) «اصول کافی» که عربی آن دو جلد است و ترجمۀ آن به چندین مجلد می رسد.
مباحث این بخش مربوط به اعتقادات یا مباحث مرتبط با آن مثل دعا و ایمان و…
است که تقریبا همۀ ابواب گوناگون اصول عقاید از توحید ، نبوت و امامت و
ایمان را در بر می گیرد.
اولین بخش در اصول کافی «کتاب عقل و جهل» است که در ابواب و موضوعات بسیار ریز تنظیم شده است. همچنین بخش های دیگر کتاب.
۲)
«فروع کافی» که در چاپ قدیم آن از جلد سوم تا جلد هفتم کتاب را شامل می
شود. این مجلدات به مباحث فقه شیعه از طهارت تا دیات می پردازد.
۳)
«روضه کافی» یا گلستان کافی بخش پایانی این مجموعۀ حدیث شیعه است که شیخ
کلینی مباحث مختلف وروایات متعدد و نوادر احادیث را در آن جمع آورده است.
کلینی
سلسله اسناد راویان را بسیار دقیق مراعات می کند. کتاب کافی آنقدر مهم وبا
ارزش بوده که تا کنون دهها شرح برای آن نوشته اند و دهها حواشی کوچک و
بزرگ بر آن نگاشته اند. از شرح فیلسوفانی چون میرداماد و ملاصدرا گرفته تا
شرح دانشمندانی چون علامه مجلسی، ملا صالح مازندرانی، ملا محسن فیض کاشانی
و…دیگران. تا کنون ترجمه های متعددی از این کتاب شده است و استقبال محافل
علمی- مذهبی را به دنبال داشته است که همه ناشی از عظمت اثر کلینی است.
«کافی» مهم ترین کتاب حدیثی و مهم ترین جامع حدیثی شیعه را تشکیل می دهد.
به
هر حال کلینی به تشخیص نافذ و ژرف خود بخش عظیمی از روایاتی را که برای
آیندۀ تشیع و هدایت و راهبرد اندیشۀ آنان لازم بوده در متنی منسجم و موضوع
بندی شده گرد آورده است. شیخ کلینی خصوصیاتی دارد که مجموع این خصوصیات یا
در دیگر محدثان و عالمان شیعه یافت نمی شود و یا به این قوت نیست. از جملۀ
خصوصیات این است که او به درستی، میراث دار مکتب اهل بیت(ع) در عصر غیبت
صغرای امام عصر (عج) است. یگانه متن فرازمندی که آینه جامعی برای اندیشه ها
و عقاید و فقه شیعه است و هنوز به تنهایی مکتب تشیع را در چارچوب اصلی اش
نمایندگی می تواند کرد.
ویژگی دیگر این که تألیف کتاب کافی توانسته
است با موفقیت، پاسخی به نیاز های فرهنگی تاریخ هزار سالۀ شیعه پس از وی
باشد. تألیف این کتاب از سویی پاسخی به تفکّر کلامی معتزله در بغداد و از
سوی دیگر واکنشی مناسب در برابر شیوع تصوف و عرفان کژتاب در آن دوران بود.
اثر بزرگ شیخ کلینی در دوران پسین نیز هموراه خطی برای ثبات و پایداری تفکر
شیعی را شکل داده است.
ویژگی دیگر شیخ کلینی این است که او اوّلین
کسی است که اخبار وروایات شیعه را به این نظم و دقت تقسیم بندی کرده است به
گونه ای که کتاب «الکافی» وی اوّلین کتاب از کتب اربعه شیعه است و حاوی
۱۵۱۷۶ حدیث می باشد.
نصف شب کوفته از راه رسید ،
دید تو چادر جا نیست بخوابه ، شروع کرد سر و صدا ، مگه اینجا جای خوابه ؟
پاشید نماز شب بخونید ، دعا بخونید .
ماهم تحت تاثیر حرفاش بلند شدیم و اجبارا مشغول عبادت شدیم ،
خودش راحت گرفت خوابید !
تو عملیات پاش از زانو قطع شده بود وقتی می بردیمش عقب دائم
سراغ پوتینش رو می گرفت .
گفتم : آخه بنده خدا پوتین بدون پا به چه دردت می خوره !
گفت : من طاقت دو تا داغ رو یک جا ندارم ، لااقل پوتینم رو بیارید !!
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیلپور، امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان به مناسبت میلاد حضرت علی اکبر(ع) که دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری مصادف با ۱۱ شعبان است با ما به گفتگو پرداخت.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیلپور، استاد حوزه علمیه نبیاکرم(ص) تهران و ملقب به خطیب اصفهانی ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت علی اکبر(ع) به جهان بشریت به ویژه جهان اسلام وجوانان پرشور و سرشار از عشق و ایمان در پاسخ به این سؤال که آیا حضرت علی اکبر ازدواج کرده است؟ تشریح کرد: دو نظر وجود دارد اول اینکه همسر و فرزندی نداشتهاند و دومین نظر، با کنیزی ازدواج کرده و فرزندی به نام حسن دارند و دلیل آنها زیارتی است که ابوحمزه ثمالی از امام صادق (ع) روایت کرده است: « صلی الله علیک یااباالحسن صلی الله علیک وعلی عترتک و اهل بیتک»
خطیب اصفهانی در پاسخ به این سؤال که نسل جوان باید از حضرت علی اکبر (ع) چه درسی بگیرند؟ بیان کرد: درسها وآموزههایی که جوانان باید از رعنا جوان امام حسین (ع) فرا بگیرند: حق گویی ، حق پویی وحق جویی است هنگامی که همراه پدر به سمت کربلا میرفتند در یکی از منازل امام حسین (ع) لحظهای به خواب رفتند و هنگامی که بیدار شدند گفتند: « إنالله و إناالیه راجعون» علی اکبر پرسیدندچرا کلمه استرجاع را برزبان جاری کردید ؟ امام گفتند: درعالم رؤیا هاتف غیبی میگفت این گروه درحال حرکتند و مرگ هم به دنبال آنها درحرکت است؛ علی پرسیدندآیا ما برحق هستیم ودر راه حق کشته می شویم؟ امام گفتند: آری. علی اکبرآنگاه که این پاسخ را شنیدند گفتند: بنابرین اگر در راه حق کشته شویم ارزش دارد و باکی از مرگ نداریم.
وی ادامه داد: حق در لغت یعنی آنچه که باید باشد وسزاواربودن است مثل وجود خداوند و ایجاد عدالت و گسترش معرفت و مبارزه باجهل و نادانی وظلم وستم.
استاد حوزه علمیه نبیاکرم(ص) گفت: امام حسین (ع) روز عاشورا هنگامی که علی اکبر (ع) اذن میدان گرفتند وحرکت نمودند به سوی دفاع از دین وحقانیت آیین پیامبر (ص) امام حسین(ع) سر به سوی آسمان بلند کردند وگفتند: خدایا کسی را به سوی دشمن فرستادم که شباهتش به پیامبر از همه مردم بیشتر است « اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله (ص) » و آن از سه جهت است؛ آفرینش جسمانی، سیمای باطنی، گفتار زبانی.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان ادامه داد: حضرت علی اکبر(ع) تبلور ثانوی پیامبر بود هنگامی که به چهره ایشان مینگریستی گویا پیامبر (ص) زنده شده و حیات مجدد یافتهاند.
وی افزود: سیمای باطنی حضرت علی اکبر(ع) سیمای نبوی بود و سیمای پیامبر نماد آیات الهی وآموزههای وحیانی بود وگفتار علی اکبر(ع) هم برگرفته از قرآن بود.
این خطیب اصفهانی به فضایل و ویژگیهای حضرت علی اکبر(ع) اشاره کرد و افزود: فضایل وارزشهای متعالی در وجود حضرت علی اکبر(ع) فراوان است که برخی ازآنها رانام میبریم.
حجتالاسلام و المسلمین اسماعیلپور، تواضع وفروتنی آقا بویژه در برابر امام حسین(ع)، تسلیم دربرابرحقیقت تا مرز شهادت را از فضایل و ویژگیهای حضرت علی اکبر(ع) برشمرد.
استاد حوزه علمیه نبی اکرم(ص) با اشاره به کلام امام حسین (ع) که علی اکبر(ع) اشبه الناس برسول الله (ص) بودند گفت: علی اکبر(ع) الگوی کامل انسانیت در پرتو آموزههای قرآنی بودند.
وی ادامه داد: با توجه به پرسشی که معاویه از یاران خود داشت که چه کسی لیاقت برای خلافت دارد و او علی اکبر(ع) رامعرفی میکند (الفضل ماشهدت به الاعداء) به ویژگیهای ایشان نزدیک میشویم.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان گفت: امام حسین (ع) هنگام حرکت علی اکبر (ع) به میدان مبارزه آیه ۳۳ و ۳۴ آل عمران را قرائت کردند که این آیه نماد اوج ارزشها در مکتب قرآن بود.
«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَیٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَی الْعَالَمِینَ ﺑﻰ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺁﺩم ﻭ ﻧﻮﺡ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻰ ﻫﺎﻯ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩ ] ﺑﺮ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ .(۳۳)»؛ « ذُرِّیَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻰ [ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ] ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭘﺎﻛﻰ ، ﺗﻘﻮﺍ ، ﺩﺭﺳﺘﻰ ﻭ ﺭﺍﺳﺘﻰ ] ﺑﺮﺧﻰ ﺍﺯ [ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ] ﺑﺮﺧﻰ ﺩﻳﮕﺮﻧﺪ ؛ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(۳۴)»
خطیب اصفهانی ادامه داد: امام حسین (ع) با خواندن آیه شریفه ۳۳ و ۳۴ آل عمران عظمت فرزند خود را بیان نمودند که فرزند من تبار پاک پیامبران آسمانی است و اگر قرار بود بعداز رسول اکرم (ص) پیامبری برانگیخته شود کسی که لیاقت این مقام را دارد حضرت علی اکبر(ع) است.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیلپور به قرائت شعری از مرحوم تبریزی پرداخت:
این جوان که سوی میدان می رود
برگزیده جمله خلق عالم است
آدم است وتاج صفوت برسرش
اوخلیل ودرع خلت برتنش
نوح من ازدیده من دورشد
موسی من سوی کوی طورشد
خطیب اصفهانی در پایان گفت: اگر جوانان ما بخواهند برای خود الگویی را در رفتارهای فردی و اجتماعی خود برگزینند بهترین فرد حضرت علی اکبر امام حسین (ع) است زیرا دانش و دانایی و ارزشهای متعالی و آرمانی را ازخاندان پاک آل الله به ارث برده است. و بهترین سفارش به جوانان این است که تاریخ زندگی ایشان را مطالعه کنند وشناخت خودرا بالا ببرند.
" خبرگزاری مهر "
ای اهل سماوات بریزید ستاره
امشب همه والشمس بخوانید
یوسف زهرا علی اکبر
این آینه ختم رسل هست حسین است
این لاله و ریحان حسین است
یوسف زهرا علی اکبر
این در دل شب شمع شب تار حسین است
هم ختم رسل را جگر است این
یوسف زهرا علی اکبر
میکال بخوانید بر او لاله ببارد
لیلا ثمرت باد مبارک
یوسف زهرا علی اکبر
سر تا بهقدم حسن خدایی علی اکبر
تو چشم و چراغ همه هستی
یوسف زهرا علی اکبر
یا فاطمه امشب به عروست نظری کن
لیلا که سلامش ز خدا باد
یوسف زهرا علی اکبر
مواد لازم برای کیک میوه ای بدون شکر :
کره سرد شده و به قطعات کوچک خرد شده | 150 گرم |
آرد معمولی | 350 گرم |
بکینگ پودر | 2 قاشق چایخوری |
پودر ادویه مخلوط | 1 قاشق چایخوری |
برگه زردآلو خرد شده | 75 گرم |
خرمای خشک خرد شده | 75 گرم |
گیلاس شکری خرد شده | 75 گرم |
کشمش | 100 گرم |
شیر | 125 میلی لیتر |
تخم مرغ زده شده | 2 عدد |
پوست رنده شده پرتقال | 1 عدد |
آب پرتقال | 6 قاشق غذاخوری |
عسل | 3 قاشق غذاخوری |
طرز تهیه کیک میوه ای بدون شکر :
توصیه سرآشپز:
جهت تنوع در نوع میوه کیک میوه ای، می توانید یک عدد موز رسیده پوره شده را جایگزین عسل نمایید.
منبع : avayesalamati.com
قالب گرد 20 سانتیمتری را با کمی کره چرب نموده و کف آن کاغذ روغنی بیاندازید.
مواد لازم برای دسر خامه شاتوتی :
آرد ذرت | 2 قاشق سوپخوری |
وانیل | 1/2 قاشق چایخوری |
نشاسته ذرت | 1 و 1/2 قاشق سوپخوری |
آب | 1/2 پیمانه |
شکر | 4 قاشق سوپخوری |
خامه صبحانه | 1/2 پیمانه |
پودر ژلاتین | 1 قاشق مرباخوری |
مواد لازم برای سس دسر خامه شاتوتی :
شاتوت | 1 پیمانه |
شیر | 3 پیمانه |
نشاسته ذرت | 1 قاشق سوپخوری |
شکر | 3 قاشق سوپخوری |
شاتوت برای تزئین | چند عدد |
طرز تهیه دسر خامه شاتوتی :
در قابلمه ای مناسب شکر، آرد و نشاسته ذرت را بریزید و مخلوط کنید. به آنها شیر را هم اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب شوند.
حالا این ترکیب را روی حرارت ملایم قرار دهید، دائم هم بزنید تا غلیظ شوند. سپس آن را از روی حرارت برداشته، وانیل و خامه را هم به آن افزوده، هم بزنید.
ژلاتین را با آب مخلوط کرده وروی بخار آب کتری بگذارید تا ژلاتین در آب حل شود (روش بن ماری). ژلاتین را به مواد بالا اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. حالا آنها را در ظرفی ریخته، در یخچال قرار دهید تا کمی سفت شود.
در این فاصله سس شاتوت را آماده کنید. برای تهیه سس، شاتوت را در دستگاه غذاساز ریخته و پوره کنید. شکر و نشاسته ذرت را به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. آنها را هم بزنید تا کمی غلیظ شوند.
مقداری از دسر بسته شده را در گیلاس های پایه دار یا ظرف دلخواه بریزید. روی آن مقداری سس شاتوت بریزید. چند عدد شاتوت روی آن بچینید و دوباره مقداری از مواد دسر روی آن ریخته و با سس و میوه شاتوت تزئین کنید. مدتی دسر را در یخچال بگذارید تا خنک شود، سپس آن را سرو کنید.
نکاتی برای تهیه دسر خامه شاتوتی :
اگر می خواهید برای خود و مهمانانتان سنگ تمام بگذارید، یک لایه اول این دسر را ژله شاه توت یا بلوبری درست کنید بعد دسر را روی آن بریزید. به این صورت دسر شما سه رنگ می شود.
منبع : مجله آشپزی مثبت - bartarinha.ir
اسم من گم شده است !
توی دفترچه ی پرحجم زمان ،
دیرگاهی است فراموش شدم
لابه لای ورق کهنه ی آن لایحه ها ،
زیرآن بندغریب ،
پشت انبوهی از آن شرط و شروط ،
لای آن تبصرها ،
در تریبون معلق شده ی سخت سکوت ،
حق من گم شده است !
زنگ انشا دیگر ،
کسی انگار دلش نیست معلم بشود !
شان من گم شده است !
شان من نیست بنالم هرگز ،
شان من نیست بگویم اصلا ،
ز تهی و ز نبود ،
یا از این زخم کبود
لیک رنگ رخساره گواهی دهد از سرّ درون ،
از همه رنج فزون
نردبانی شده ام
صاف به دیوار ترقی ،
تا این نسل ، آن نسل ،
پای برپله ی من سوی فردا بروند
و غریبانه فراموش شوم
مومن :
از اسمای حسنای خداوندی است . خدواند مومن است یعنی بندگان تحت کنف و حمایت
او در امان و سلامتی هستند .
خواص :
1- امام رضا ( ع) می فرماید : هرکس اسم " المومن " را بر نقره نقش کند و دائم با
طهارت نگه دارد از شر شیطان ایمن می گردد و دشمنان بر وی پیروز نمی شوند و
ایمان به سلامت داشته باشد .
2- به جهت در امان ماندن از شر جن و انس و سایر مکروهات " 136 " بار خواندن آن
مفید است .
3- اگر کسی " 120 " بار آن را بخواند از وسواس محفوظ بماند .
4- هر کس در هر روزی " 1132 " بار آن را بخواند خداوند او را از طعن و طاعون در
امان می دارد .
5- اگر کسی مبتلا به وحشت از جن شده باشد ، برای رفع این وحشت و دفع
شر اجنه ، " 136 " بار ذکر " یا مومن " را بگوید .
سالها الفاظ را جان می دهیم
درس های سخت و آسان می دهیم
برسپاه سینه ها تا مرز دل
سالها با واژه ها سرکرده ایم
شعرهای ناب از برکرده ایم
وزنهای مصرع هرخانه را
با هجای دل برابر کرده ایم
بحرهای عشق تقطیع دل است
وزن های مهر ورزی مشکل است
می شود محذوف از بحرادب
آن که از احوال مردم غافل است
ما چرا دربند دنیا مانده ایم
ازحقیقت پاک تنها مانده ایم
از میان درسهای بی شمار
جمله از معنای آن وامانده ایم
پس بیا ازعاشقی معنا بساز
جمله های بکر را اینجا بساز
استعاره از صداقتها بگیر
از محبت ها بیا دنیا بساز
مطللع عشق از ازل ایزد نهاد
مقطع آن را حقیقت نام داد
از جناس عشق و عاشق در جهان
عکس ها در قلب های ما فتاد
عشق تمثیل بهار آرزوست
عشق سرفصل کتاب گفتگوست
عشق یک تفسیر از بند دل است
عشق تنها قبله گاه آرزوست
مفرد اندر عشق باش و بندگی
جمع کن معنای عشق و زندگی
پس نمودار حقیقت را بکش
هسته آن می شود پایندگی
فعل های زندگی را ساده کن
وصف ها از مردم آزاده کن
از برای عام ها و خاص ها
خویش را از جان و دل آماده کن
بهر فرهاد دلت یک تیشه ساز
کوهی از شیرینی اندیشه ساز
واج های مهربانی را بگو
در هجاهای محبت ریشه ساز
باب های عشق هرگز بسته نیست
هسته است او هیچگه وابسته نیست
آنکه امر نفس خودرا نهی کرد
هیچگه از عاشقی دلخسته نیست
می توان با مهر مسندها نوشت
رفت تا سرمشق درس سرنوشت
در نهاد عشق مفعولی نهاد
وانگه آن را با محبت ها سرشت
عشق گاهی هم متمم می شود
سربه زیر قامتش خم می شود
پیشوند مهر را وقتی گرفت
بهترین افعال آدم می شود
روزگاری قصه افزون گفته ایم
قصه های عشق مجنون گفته ایم
راوی سوگ سیاووش بوده ایم
قصه از احوال قارون گفته ایم
این زمان فصلی دگر برپا کنیم
واژه های مهر را پیدا کنیم
از میان متن های زندگی
عشق را با یکدیگر معنا کنیم
به گزارش جام جم آنلاین؛ هنگامی که خواستگار برای خانمی می آید، این دو پس ازمدتی به یکدیگر علاقه مند میشوند و به ساختن آیندهای مشترک با همدیگر می اندیشند.
معمولاً آقایان نسبت به ازدواج دید محتاطی دارند در صورتی که بانوان تمایل بیشتری به ازدواج از خود نشان میدهند.
اگر با مردی آشنا شده اید و وی به شما ابراز عشق و علاقه میکند باید از صداقت عشق او آگاه شوید.
انجام این کارها از سوی یک مرد نشان دهنده صمیمت و عشق واقعی او به شما است:
هنگامی که از هم جدا میشوید با فرستادن پیام از رسیدن سالم شما به خانه مطمئن میشود، به ویژه اگر در شرایط آب و هوایی نامناسب از هم جدا شده باشید.شما را به همین حالتی که هستید دوست دارد و نمیخواهد شما نقش فرد دیگری را بازی کنید، او شما را بادیگران مقایسه نمیکند و برای او بهترین هستید.
برای بدست آوردن عشق و علاقه او لازم نیست لوازم گرانقیمت، البسه، جواهرات و ماشین خریداری کنید تا به او نزدیک شوید و مورد تایید و تحسین او قرار بگیرید.
زمانی که در محل کارتان هستید برایتان گل میفرستد تا عشق و علاقه خود را به شما نشان دهد و به رقبای عشقی احتمالی نشان دهد که پیوند عاطفی عمیقی بین شما و او وجود دارد و درحال برنامه ریزی برای ازدواج و تشکیل خانواده هستید.
به شما انگیزه و اعتماد بنفس میدهد تا در کارهای خود موفق باشید، به حرفها و مشکلات کاری شما گوش میکند و سعی میکند با راهنماییهای صحیح و دلسوزانه به شما برای رسیدن به موفقیتهای بالاتر کمک کند.
در مورد او احساس شک و تردید و سوء ظن ندارید، زیرا به طور مرتب به شما اطمینان میدهد که تنها فرد مورد علاقه او هستید و برای ادامه زندگی شما را انتخاب کرده است.
زمانی که نزد وی هستید به شما نگاه میکند و از در کانون توجه و اهمیت او قرار دارید و افراد یا اتفاقات پیرامون باعث منحرف شدن ذهن او از شما نمیشود.
از ابزار عشق و علاقه به طور متعارف و عرف اجتماع به شما در جمع نمیترسد و این موضوع را عمومی و علنی میکند، افرادی که وجود عشق و علاقه به فرد دیگر را پنهان میکنند یا فرد را به طور کامل انتخاب نکرده اند و هنوز به موارد دیگر فکر میکنند، یا قصد و نیت سوء دارند و باید به شدت مراقب این افراد بود.
زمانی که با او صحبت میکنید و سوالی از او میپرسید سوالتان را پاسخ میدهد نه اینکه با سوالی جدیداز شما بپرسد وبه این ترتیب از پاسخ دادن به شما طفره برود.
او با افتخار شما را به اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر و دوستانش معرفی میکند و از آشنا شدن با اقوام و دوستان شما خرسند است.
فردی که تمایلی به دادن اطلاعات از خود به شما ندارد و نیز از آشنا کردن شما با والدین، دوستان و همکاران خود خودداری میکند فرد مناسبی برای سرمایه گذاری احساسی نیست، زیرا در عشق به شما صادق نیست و ممکن است نزدیک شدن او به شما به قصد کلاهبرداری باشد.
کارشناسان هشدار میدهند رسانههای دیجیتال در عصر حاضر یکی از خطرناکترین دامها برای فریب افراد هستند و بسیاری از زنان از طریق این شبکهها با افرادی آشنا شده و به سرعت دلبسته آنها میشوند در صورتی که آن افراد همیشه مثبت نیستند و به قصد کلاهبرداری به ابراز احساسات دروغین میپردازند.
متخصان توصیه میکنند افراد در صورت آشنایی با یک فرد از طریق اینترنت او را هرچه سریعتر در دنیای واقعی ببینند و از او اطلاعات بدست بیاورند.عشق کور عاقبتی جز تلخکامی ندارد به همین دلیل افراد باید با چشم باز و براساس عقل و منطق به دیگران علاقهمند شوند.
منبع: dailymail
با کیک اسفنجی ساده، یک دسر 10 دقیقه ای درست کنید!!
توپک های شکلاتی فوری یکی از بهترین و سریع ترین دسرهایی است که می توانید برای پذیرایی از میهمانان تان درست کنید. با ما همراه شوید و طرز تهیه این توپک های شکلاتی را یاد بگیرید.
مواد لازم برای توپک های شکلاتی فوری :
کیک اسفنجی ساده | یک عدد کوچک |
خامه | به مقدار لازم |
شکلات آب شده | به مقدار لازم |
پودر کاکائو و وانیل | کمی |
طرز تهیه توپک شکلاتی فوری :
کیک اسفنجی ساده را پودر کرده و با خامه و شکلات آب شده مخلوط کنید.
پودر کاکائو و وانیل را اضافه کرده و کاملا ورز دهید.
خامه و شکلات آب شده را تا حدی بریزید که کاملا به خورد کیک بروند و بتوانید آن ها به صورت توپک های گرد درآورید.
این توپک ها را در پودر نارگیل، کنجد و ترافل های رنگی بغلطانید.
برای مدت 1 الی 2 ساعت درون یخچال و طبقه بالا بگذارید.
منبع : seemorgh.com