زمان آماده سازی : 30 دقیقه
زمان پخت : 10 دقیقه
مواد لازم برای 30 کوکی | |
آناناس |
8 – 9 برش |
شکر قهوه ای |
2 ق غ + دو سوم فنجان |
کره هم دما با اتاق |
دو سوم فنجان |
شکر |
نصف فنجان |
عصاره وانیل |
1 ق چ |
پودر زنجبیل |
نصف ق چ |
نصف ق چ | |
نمک |
یک هشتم ق چ |
تخم مرغ |
1 عدد |
آرد |
2 فنجان |
شیر |
یک چهارم فنجان |
فندق تست و خرد شده |
سه چهارم فنجان |
پرک نارگیل |
نصف فنجان |
مواد لازم برای فراستینگ | |
کره |
4 ق غ |
پنیر خامه ای |
90 گرم |
اسانس نارگیل |
نصف ق چ |
پودر شکر |
2 فنجان |
پرک نارگیل تست شده |
برای تزئین |
طرز تهیه :
فر را با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود . کف سینی فر را با فویل بپوشانید و حلقه های آناناس را رویش بچینید و 2 ق غ شکر قهوه ای رویشان بپاشید و به مدت 12 – 15 دقیقه در فر بگذارید تا لبه هایشان قهوه ای شود سپس کناری بگذارید کاملا خنک شوند و خرد کنید .
دمای فر را بوی 190 درجه کم کنید و کف سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانیده در کاسه ای بزرگ کره ، شکر و دو سوم فنجان شکر فهوه ای را هم بزنید یکدست که شد وانیل ، جوش شیرین ، زنجبیل و نمک را مخلوط کنید . تخم مرغ ها رااضافه کرده هم بزنید یکدست که شد آرد و شیر را اضافه کرده مخلوط نمایید و سپس آناناس و فندق و نارگیل را با خمیر مخلوط کنید و با قاشق از خمیر با فاصله ی 5 سانتی از هم روی سینی فر بریزید و به مدت 10 – 12 دقیقه در فر بگذارید بپزند و سپس کناری بگذارید کاملا خنک شوند .
در این حین برای تهیه فراستینگ کره و پنیر خامه ای و اسانس نارگیل را مخلوط کرده هم بزنید تا کرمی و پوک شود . پودر شکر را اضافه کرده هم بزنید یکدست شود . 2 – 3 ق غ آب را در صورت نیاز اضافه کنید تا کرم به غلظت مناسب برسد و روی کوکی ها را کرم کشیده و در صورت تمایل پرک نارگیل بپاشید .
مترجم : سمانه طبسی
تهیه و ترجمه اختصاصی آکاایران
زمان آماده سازی : 15 دقیقه
زمان پخت : 5 دقیقه
مواد لازم برای 36 عدد کوکی ساندویچ | |
آرد |
1 فنجان |
نمک |
یک چهارم ق چ |
بکینگ پودر |
یک چهارم ق چ |
دانه کنجد تست شده |
1 فنجان |
شکر قهوه ای |
1 و نیم فنجان |
کره ذوب شده |
سه چهارم فنجان |
تخم مرغ |
1 عدد |
عصاره وانیل |
1 ق چ |
شکلات خرد شده |
1 فنجان برای بین کوکی ها |
طرز تهیه :
فر را با دمای 190 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود .
آرد ، نمک و بکینگ پودر را مخلوط کنید . کنجد ، شکر قهوه ای ، کره ذوب شده ، تخم مرغ ووانیل را مخلوط کنید .
خمیر را به شکل گنبد های هم اندازه فرم داده و با فاصله ی 5 سانتی از هم در سینی فری که با کاغذ روغنی پوشانده شده بچینید و بهمدت 4 – 6 دقیقه در فر بگذراید تا بپزندو لبه هایشان طلایی شود سپس کناری بگذارید کاملا خنک شوند .
شکلات را در مایکروفر یا روی حرارت بخار آب ذوب کنید و بین کوکی ها کشیده هر دو کوکی را به هم بچسبانید . این کوکی ها را در ظرف دربسته بدون نفوذ هوا تا 5 روز میتوانید در دمای محیط نگهداری کنید .
برای تست کردن دانه های کننجد میتوانید آن ها را در سینی فر در یک لایه ریخته و 10 دقیقه در فر بگذاریدتا برشته و قهوه ای شوند .
مترجم : سمانه طبسی
تهیه و ترجمه اختصاصی آکاایران
«سلمان خدادادی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین؛، پیرامون بحث ساماندهی تعطیلات رسمی کشور، اظهار داشت: همانگونه که استحضاردارید موضوع تعطیلات از نکات چالش برانگیز ادوار گذشته در مجلس ششم تا به امروز بوده لیکن بخاطر نظرات گوناگون بین صاحب نظران و نخبگان به مسئله ای بحث برانگیز مبدل شده و تاکنون تعیین تکلیف نشده است.
وی افزود: پس از رد کلیات طرح مذکور در کمیسیون، بنده بر اساس آیین نامه داخلی مجلس آن را برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع داده تا کارشناسان در این حوزه به یک نقطه مشترکی برسند تا در گام بعدی در صحن تعیین تکلیف گردد.
خدادادی در خصوص اینکه به چه دلایلی کلیات ساماندهی تعطیلات در کمیسیون رد شد، خاطر نشان ساخت: چنین طرحی فاقد جامعیت و پختگی لازم بود، به همین دلیل از مرکز پژوهش های مجلس درخواست کردیم تحقیقات عمیق تری بر روی آن انجام دهد، چنانکه در بین اقشار مختلف صاحب نظر هم با چالش هایی همراه است بنابراین نمی توان دیدگاه علما در این حوزه نادیده گرفته شود.
نماینده حوزه انتخابیه ملکان در خانه ملت، با اشاره به جزییات طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور، تصریح نمود: بر اساس این طرح تعطیلی روزهای پنج شنبه به شنبه موکول شده بود برخی معتقدند روز شنبه با تعطیلات رسمی اقلیت دینی همخوانی دارد بنابراین در این رابطه شائبه هایی ایجاد می شود و نمی توان نسبت به آن بی توجه بود.
خدادادی با بیان اینکه در طرح ساماندهی تعطیلات بیش از 15 مورد تغییر در تعطیلات رسمی اعمال شده بود، یادآور شد: در این طرح تعطیلات نوروز به 5 روز کاهش و روز 12 و 13 فروردین و همچنین 15 خرداد از تعطیلات رسمی حذف و همچنین تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه پیشنهاد شد که این موضوع تبعات اجتماعی زیادی را برای کشور به همراه داشت از این رو طرح مذکور برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش های مجلس ارسال شد تا بتواند نظر مثبت علما، مجلس، دولت، نخبگان و تمامی اقشار را جلب کند.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: بعد از ارائه این طرح به کمیسیون، حتما ما با لحاظ نمودن دیدگاه ها و نقطه نظرات مرکز پژوهش های مجلس درباره ساماندهی تعطیلات تصمیم مقتضی را اتخاذ کرده و امیدواریم پس از سالها کش و قوس تقویم رسمی کشور با هدف بهینه شدن ایام کاری و تعطیل دچار یک تحول اساسی شود.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 ساعت 11:11
" جام جم "
به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به شهر شیراز با حضور در گلزار شهدا به مقام شامخ شهدای این شهرستان ادای احترام کرد و در جمع پرشور مردم شیراز در مسجد دانشگاه شیراز حاضر شد.
قالیباف گفت: امروز در خانه های همه ملت ما قران کریم و در کنار آن دیوان حافظ قرار دارد. خوشحالم در استانی که دارای قابلیت ها و منابعی عظیم است حضور یافتم.
نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز در شرایطی هستیم که کشور ما در بحران اقتصادی، بیکاری، رکود و گرانی قرار دارد. همه خانواده ها تحت تاثیر این بحران اقتصادی هستند که آسیب های اجتماعی را در پی داشته است.
وی تصریح کرد: امروز پدرها نگران پسران و دختران خود هستند که از بیکاری رنج می برند. امروز بخشی از جوانان مخصوصا دختران دچار بحران افسردگی ناشی از بیکاری شده اند.
قالیباف گفت: امروز استان فارس نیز از بحران بیکاری رنج می برد در حالی که حدود ۱۸ درصد از ذخایر نفت و گاز در کشور وجود دارد. ذخایر گازی اخیرا در استان فارس پیدا شده که نشان می دهد استان فارس قطب کشور خواهد بود.
نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: استان فارس قطب پزشکی، الکترونیک است و در کشاورزی و گردشگری از قابلیت های فوق العاده ای برخوردار است این استان، استانی زر خیز است.
وی تصریح کرد: واقعیت تلخ این است که علی رقم همه این استعداد ها و قابلیت ها مردم ما روز به روز فقیر تر می شوند. ما در انقلاب اسلامی متعهد شدیم برای مردم و همه کسانی که در نظام اسلامی با هر دین، قومیت و سلیقه و گرایشی زندگی می کنند امنیت و اسایش ایجاد کنیم و بستر را برای سعادت اخروی مردم فراهم کنیم.
قالیباف گفت: امروز فرد انقلابی و میهن پرست باید بتواند این مشکلات را حل و فصل کند. مشکل اصلی ما در ناکار آمدی مدیرانی است که در این کشور مدیریت می کنند.
نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما حتما تجار، کارخانه داران، سرمایه گذاران و هرکسی با هر سلیقه ای که در این کشور کار می کند و صدها میلیارد سرمایه دارد را دوست داریم و به وی خدمت می کنیم.
وی تصریح کرد: ما مخالف تولید ثروت نیستیم اما نباید مدیران به دنبال ثروت اندوزی بروند.
نامزد انتخابات ادامه داد: مشکل ما افراد ۴ درصدی هستند که ده ها شرکت دارند؛ چرا باید مدیران در شرکت های خصوصی مشغول باشند. مردم ما سه تا چهار سال باید در نوبت وام باشند اما یکی از مدیران ۴۰۰میلیارد بدون وثیقه وام می گیرد.
قالیباف گفت: مسئولان در جمهوری اسلامی نباید به دنبال ثروت اندوزی بروند همه دغدغه آن ها باید مردم باشد.
وی تاکید کرد: حق مردم است بدانند مسئولشان چه مقدار مال و ثروت دارند.
قالیباف گفت: ۲۹ اردیبهشت تصمیم می گیریم سکان کشور را به دست کسی بدهیم که دغدغه او دغدغه مردم باشد نه اعوان و انصارش. چرا باید در کشور ۲۵میلیارد دلار قاچاق ارز و کالا وجود داشته باشد؛ مطمئن باشید این قاچاق ناشی از فساد است.
قالیباف تاکید کرد: بنده به مردم عزیزمان متعهد شدم در طول دولت مردم در چهار سال پیش رو پنج میلیون شغل را به همت شما جوانان راه اندازی کنیم؛ سابقه مدیریت من نشان می دهد هر وعده ای را که دادم عملی کردم. به شما قول می دهم از روزی که به همت شما این تغییر حاصل شود و دولت مردم مستقر شود من تابلوی شمارش ۵ میلیون شغل را ایجاد خواهم کرد تا همه مردم ببینند.
وی ادامه داد: ۴درصدی ها سامانه کارانه را که با کمک جوانان فعال شده بود را تعطیل کردند و خودشان سایت کارورزی بالا اوردند.
قالیباف گفت: برای کسانی که از کار منفک شده اند متعهد شدیم تا پیدا کردن کار، ماهانه ۲۵۰هزار تومان بدهیم چندین میلیون خانواده در کشور وجود دارند که در فقر مطلق زندگی می کنند من هر هفته به اینگونه خانواده ها سرکشی می کنم.
وی افزود: خانواده ای که پدر خود را از دست داده، مادر۶۰ ساله و ۸ فرزند معلول دارد جز یارانه منبع درامد دیگری ندارند.
قالیباف تاکید کرد: دولتی که دنبال تاجر مسلکی است این مشکلات را درک نمی کند و می گوید دختر مظلوم وزیر حالا۲۰۰میلیون کالا وارد کرده است.
وی ادامه داد: اگر امروز بیکاری در کشور وجود دارد دلیلش این افراد هستند.
قالیباف گفت: ما از جوانان مان خجالت می کشیم. در میان مسئولان چنین نگاهی وجود دارد؛ این خواسته امام و رهبری نیست؟
نامزد انتخابات تاکید کرد: همه گرایش ها و سلیقه های سیاسی برای ما محترم هستند ان چه ما مقابل ان ایستادگی می کنیم زمانی است که همه منابع کشور در دست ۴درصدی ها قرار دارد.
وی تصریح کرد: ان شا الله با اراده شما جوانان، عشایر و مردم کار را جایگزین حرف و عمل را جایگزین شعار خواهیم کرد.
قالیباف گفت: در مناظره آن ها گفتند ما حقوق و املاک نجومی نگرفتیم من سند ارائه داده و روی سایت ها گذاشتم. فرهنگ قرآنی به ما اجازه داده که اگر کسی به دروغ بخواهد ظلمی به جامعه کند آن را رسوا کنیم.
وی تاکید کرد: در مقابل ظلم به مردم کسی حق سکوت ندارد از این ۵میلیون شغل یک میلیون و دویست هزار شغل را در مناطق روستایی و مناطق محروم ایجاد خواهیم کرد.
قالیباف گفت: امیدوارم با خواست و اراده شما مردم و لطف خداوند بتوانیم با دولت مردم با کمک جوانان به گونه ای عمل کنیم که ارامش و اسایش اقتصادی در زندگی یکایک شما ملموس باشد.
شناسهٔ خبر: 3978688 - یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
" جام جم "
رنگ خوراکی (از رنگ های طبیعی هم میتوان استفاده کرد) به میزان لازم |
پودر شکر
4 پیمانه |
اسانس دلخواه (لیمو،نعنا،توت فرنگی…)
1 قاشق چایخوری |
پنیر خامه ای
113 گرم |
خامه ی صبحانه ۱تا ۲ قاشق سوپخوری سرخالی |
منبع :
3/4 پیمانه کره ( یا مارگارین بدون نمک)
نصف پیمانه پودر شکر آسیاب شده و نرم
1/4 پیمانه شکر معمولی،
یکعدد تخم مرغ درشت،
یک ق چ پوست لیموی تازه رنده شده
آب لیموترش تازه یک ق غ،
یک ق چ وانیل شکری،
یک ق چ بکینگ پودر
2 پیمانه آرد شیرینی همه منظوره
یک پیمانه و نصفی کرم یا مارمالاد لیمویی یا ژله دلخواه غلیظ یا مارمالاد
طرز تهیه :
کره و شکر را در ظرف بزرگی هم بزنید تا کاملا نرم و یکدست شود و سپس تخم مرغ و پوست لیمو و آب لیمو ترش و وانیل شکری را به آن اضافه کنید . بکینگ پودر و ارد را باهم الک کرده و سپس به مواد اضافه کنید تا خمیر یکدستی بدست اید . خمیر را یکساعت در یخچال قرار دهید . فر را روشن و روی 180 درجه تنظیم کنید . داخل سینی فر کاغذ پهن کرده و روی آن را چرب کنید .
نکته :
داخل این شیرینی ها را میتوان با انواع مارمالاد های ساده یا ژلاتینی و رنگی و خشکبار و بادام و ....و شکلات چیپسی یا شکلات غلیظ ذوب شده پر کرد . رویه شیرینی ها را میتوان با شکلات ذوب شده تیره و سفید طرح داد
منبع :
قال الامام المهدی(عج): «لوان اشیاعنا و فقهم الله لطاعته علی اجتماع من القلوب
فی الوفاء بالعهد علیهم، لما تاخر عنهم الیمن بلقائنا، و لتعجلت لهم السعادهًْ
بمشاهدتنا علی حق المعرفهًْ و صدقها منهم بنا».
امام مهدی(عج) فرمود: اگر شیعیان
ما- که خداوند آنها را به طاعت و بندگی خویش موفق بدارد- در وفای به عهد و پیمان
الهی اتحاد و اتفاق میداشتند و عهد و پیمان را محترم میشمردند، قطعا سعادت دیدار
ما به تاخیر نمیافتاد و حتما زودتر به سعادت دیدار ما بر اساس معرفت دقیق و صداقت
دل نسبت به ما نائل میشدند. (1)
______________________
1- احتجاج طبرسی،
ج2، ص 499
1- آثار الصادقین، ج 29، ص 367 تا 391
را به خاک بمال.(1)
______________________
1- بحارالانوار، ج 53، ص 182
*برخی مراسم جشن و اعیادی که برای اهل بیت برگزار می شود را نوعی بدعت می دانند، این امر در ادبیات وهابیت بیشتر به چشم می خورد، در پاسخ چه می توان گفت؟ آیا نمونه های تاریخی در تایید این موضوع می توان یافت؟
وقتی که پیامبر در جنگ بدر به طرف مدینه آمدند –درباره احد و تبوک هم نقل شده- صحابه رسول خدا این شعر را خواندند «طلع البدر علینا من ثنیات الوداع/ وجب الشکر علینا ما دعی لله داع» و بخاطر سالم وارد شدن پیامبر به مدینه شادی می کردند و کف می زدند
به مراسم های جشن احتفال یا محفل می گویند. کتاب های بسیار زیادی در مورد احتفال یا عید گرفتن و جشن گرفتن میلاد معصومین نوشته شده است. وهابی ها به شدت با این جور مجالس مخالفند و می گویند این کارها بدعت است و نباید انجام بشود. این در حالی است که اولین کسانی که در مدح پیامبر و اهل بیت شعر گفتند و کسانی که جشن گرفتند و احتفال برگزار کردند اهل تسنن بودند. شاید شنیده باشید، زیباترین و بهترین چیزی که در میلاد رسول خدا ذکر شده، برده بوصیری است که یکی از علمای اهل سنت بود و مادرزادی فلج بود. در شب میلاد رسول خدا قصیده ۱۶۰ بیتی گفت. شب رسول خدا را خواب دید که پیامبر عبای خود را به او داد. شهید مطهری می فرماید زیباترین شاهکار ادبی دنیا برده بوصیری است از بس این شعر زیباست. این جور احتفال ها را در آن زمان در مصر که همه اهل سنت بودند در میلاد رسول خدا برگزار می کردند.
وقتی که پیامبر در جنگ بدر به طرف مدینه آمدند –درباره احد و تبوک هم نقل شده- صحابه رسول خدا این شعر را خواندند «طلع البدر علینا من ثنیات الوداع/ وجب الشکر علینا ما دعی لله داع» و بخاطر سالم وارد شدن پیامبر به مدینه شادی می کردند و کف می زدند.
*با توجه به اعتقاد ما مبنی بر اینکه در نهایت زمین را عباد صالح خدا به ارث می برند، جریان تاریخ تا ظهور امام زمان و پس از آن چگونه قابل ترسیم است و این روند چگونه طی خواهد شد؟
ابتدا خوب است عرض کنم مهدویت و مسئله امام زمان به معنای نگرش مسلمانان به آینده دنیاست. یعنی وقتی ما می گوییم به حضرت مهدی اعتقاد داریم به این معنی است که با هر رنج و مشقتی که الان در دنیاست اعتقاد ما این است که آینده دنیا، آینده خوبی است. جهان اگرچه در ظاهر به سمت کجی و خلاف پیش می رود ولی به هر حال آینده جهان خوب است.
روایاتی داریم که به آن علائم آخرالزمان یا روایات مناهل می گویند. این روایات در کتب شیعه و سنی متفاوت است. اهل سنت معتقدند آخر الزمان، زمان خوبی است. شیعه ها روایاتی در مورد آخرالزمان دارند که این زمان، خوب نیست. اهل سنت به دجال به خوبی می نگرند اما شیعه آن را به عنوان مظهر خلاف بیان می کند. اهل سنت معمولا عیسای مسیح را دجال می نامد. در پاکستان و کشمیر دینی هست که شبیه بهایی ها هستند و گاهی به آنها احمدیه یا پیروان غلام احمدخان می گویند. پیروان این فرقه وقتی در مورد غلام احمدخان که او را پیغمبر هم می دانند، کتاب می نویسند او را دجال کشمیر می نامند. به این معنی است که آنها دجال را خوب می دانند. در تفکر آنها دجال یا آخر الزمان خوب است. ما دجال را به عنوان مظهر رذائل و زشتی ها معرفی می کنیم.
آنچه که مهم است این است که این دنیا یک عاقبت و سرانجامی دارد که سرانجام خوبی است. از زمان حضرت آدم تا الان جنگ وجود داشته است. اینهمه جنگ و خونریزی به این منظور بوده که عدالتی برقرار بشود که تا اکنون برقرار نشده است.
بعضی روایات وجود دارد که وقتی امام زمان ظهور می کند هفت سال بعد به شهادت می رسد. شهید مطهری در بعضی از کتب خود دارد که نمی توان انتظار داشت مردم هزاران سال جنگ و خونریزی داشته باشند برای هفت سال برقراری عدالت. این هفت سالی که در روایات گفته می شود از این بابت است که این مدت امامت حضرت، آنقدر به مردم خوش گذشته است که اصطلاحاً به سرعت سپری شده است.
در مفاتیح دعایی در مورد اعمال روز جمعه وجود دارد که می گوید «سلام بر مهدی و سلام بر اولاد او» و یا «سلام بر مهدی و سلام بر ۱۲ مهدی پس از مهدی»، بعضی می گویند این مسئله یعنی امامان دیگر دوباره بر می گردند که این همان رجعت یا «وَ یَکُرُّ فِی رَجْعَتِکُمْ» است. «اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَیْنِی وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَی عِبَادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً، فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی» لذا بعد از امام زمان امامان دیگر یا همین امامان به دنیا باز می گردند که به این رجعت می گویند.
از این جور بحث ها خیلی زیاد است. مقصود من از ذکر اینها این بود که ما یک زمان به دنیا نگاه می کنیم که عاقبت دنیا چیست؟ می گوییم عاقبت دنیا این است که یک روزی عدالت برقرار خواهد شد و امام زمان خواهد آمد. امام زمان وقتی ظهور کند گناه اجتماعی برطرف می شود اما گناهان فردی وجود دارد. فردی که امام زمان را به شهادت می رساند گناهان دیگر هم می تواند انجام دهد. فرق الان با آن زمان این است که الان حکم خدا اجرا نمی شود ولی وقتی امام زمان ظهور کند در آن زمان هم گناه هست اما حکم خدا اجرا می شود.
اما اینکه تفاوت این رجعت با موضوع تناسخ چه می شود و یا آیا بعد از ظهور و رجعت قیامت رخ می دهد، یا نه؟ باید سر جای خود به آن پرداخته شود. بحث من این است که عاقبت دنیا به خوبی است اما عاقبت افراد و من و شما به چه می انجامد؟ اینکه ما الان کجا هستیم مهم نیست، عاقبت ما چه می شود؟ چقدر در تاریخ زیاد داریم فردی را که در یک لحظه جور دیگری شد. حر ابن یزید ریاحی صبح عاشورا که از خواب بیدار شد کافر بود چون در حال جنگ با امام حسین(ع) بود. اما ظهر شهید شد و در بهشت بالاترین مقام را دارد. بعضی ها هم عاقبت به شر می شوند مثلاً برصیصای عابد که داستانش در قرآن و هم در تورات و انجیل وجود دارد. لذا هیچ معلوم نیست که عاقبت انسان چه می شود. داستان ابلیس، برصیصای عابد، بلعم باعورا و... داستان عاقبت به شری است.
*به نظر شما موضوع مهدویت در دنیای امروز ما چه تاثیری می تواند داشته باشد؟ آیا اعتقاد به مهدویت می تواند بر نوع زندگی افراد مختلف اثرگذار باشد؟
اگر بحث این است که اعتقاد به مهدویت چه تاثیری بر دنیای امروز خواهد داشت باید گفت این بحث ناظر به آینده است. بودا می گوید حداقل برای هر انسان لازم است که برای صد سال پیش رو برنامه ریزی کرده باشد. باور به مهدویت به این معنی است که ما برای آینده برنامه ریزی کنیم. آیت الله مکارم می فرمود من اگر الان بخواهم بمیرم، آماده ام، اگر هزار سال دیگر زنده باشم برنامه ریزی کرده ام که چه کارهایی باید انجام دهم.
مهدویت به انسان می گوید که برای آینده چطور برنامه ریزی کند در عین حالی که انسان «طول أمل» یعنی آرزوی دست نیافتنی و بزرگ نداشته باشد
مهدویت به انسان می گوید که برای آینده چطور برنامه ریزی کند در عین حالی که انسان «طول أمل» یعنی آرزوی دست نیافتنی و بزرگ نداشته باشد.
اما اگر بحث این است تاثیر امام زمان بر زندگی امروز ما چیست؟ یک تاثیر تکوینی وجود دارد و آن این است که انسانی که ولی خداست همینکه روی زمین باشد بر کل بشریت تاثیر می گذارد و از آن بهره مند می شوند.
*نگاه اهل سنت به مسئله مهدویت و ظهور امام زمان(عج) چگونه است؟ آیا از علمای اهل سنت در این مورد می توان به نکاتی اشاره کرد؟
ابن ابی الحدید یک عالم بزرگ اهل سنت است. هفت شعر دارد که به آن قصائد سبعه علویات می گویند که بسیار زیباست. در نجف دور ضریح امیرالمومنین و دور حرم همین شعرهای ابن ابی الحدید نوشته شده است. او در قصیده ششم خودش در مورد امام زمان(عج) این جمله را دارد که می گوید «امیدوارم، در آن روز، از خاندان ابی الحدید نیز در میان لشکر مهدی، شمشیر زنان و نیزه گزارانی چند به هم رسند.»
ابن ابی الحدید در قصیده ششم خودش در مورد امام زمان(عج) این جمله را دارد که می گوید «امیدوارم، در آن روز، از خاندان ابی الحدید نیز در میان لشکر مهدی، شمشیر زنان و نیزه گزارانی چند به هم رسند.»
مطلب بعدی اینکه، وقتی می گویند «آماده کردن زمینه برای ظهور حضرت مهدی(عج)» این تعبیر در هیچ کتاب شیعی وجود ندارد. هر کتاب شیعی هم که این جمله را گفته باشد تنها مدرک آن کتاب سنن ابن ماجه بوده که یکی از صحاح سته اهل سنت است. در این کتاب حدیثی از پیامبر نقل شده است که رسول خدا می فرماید یک افرادی در آخر الزمان می آیند «یبتعون للمهدی حکومته» که به معنی زمینه سازی حکومت حضرت است که این عبارت فقط مختص کتاب های اهل سنت است و از آنجا هم در کتاب های شیعه آمده است.
اینکه شما می شنوید چه کارهایی را برای زمینه سازی ظهور امام زمان انجام دهیم اینها همه از کتاب سنن ابن ماجه گرفته شده است. در واقع مسئله مهدویت یک مسئله مشترک همه دنیای اسلام است.
*در قرآن کریم هم در تفسیر بسیاری از آیات به موضوع ظهور حضرت بقیه الله اشاره شده است، لطفا به برخی از آنها اشاره ای داشته باشید.
آیه «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» در مورد امام زمان تفسیر شده است. قرآن خودش را به عنوان ذکر معرفی کرده «انَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْر وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» و این آیه شریفه قبلی تورات را هم با کلمه ذکر معرفی کرده است. البته توراتی که الان وجود دارد ۴۹ کتاب است که یکی از آن زبور داود است. این آیه شریفه می فرماید ما هم در تورات و هم در زبور این مطلب را ذکر کردیم. تورات در زمان پیامبر هم در دست یهودیان بوده است. در توراتی که الان در دست صهیونیست هاست چیزی در مورد امام زمان نیست.
علامه مجلسی در بحارالانوار اصل زبور را نقل کرده و آن زبور هیچ چیزی خلاف تعالیم اسلام نیست. مترادف و ترجمه آیه ای که ذکر شد در این زبور داود که در بحار نقل شده وجود دارد.
تعبیر دیگری که قرآن درباره امام زمان دارد استخلاف فی الارض است. شهاب الدین سهروردی از علمای بزرگ اهل سنت می گوید یک کشور مثل یک انسان می ماند. یک انسان را خدا به این گونه آفریده که قوه عاقله و غضب و شهوت دارد. کشور هم باید اینگونه باشد که شهوت کشور، بازار است. غضب آن نیروهای نظامی و انتظامی است و عقل هم می شود هیئت حاکمه کشور. سهروردی این را بیان می کند که چه کسی باید در راس حکومت باشد؟ می گوید اگر شاهان بخواهند حکومت کنند، استبداد پیش می آید. حکومت جمهوری هم خیلی خوب نیست، عیب آن این است که امنیت زیادی برقرار نمی شود و مردم مطیع نخواهند بود. سهروردی می گوید بهترین حکومت حکومت اشراف است. ما در فارسی اشراف را طبقه مرفه معنی می کنیم در حالی که اشراف سهروردی به معنی هرمس است که هرمس در زبان یونانی یعنی حضرت ادریس(ع). بعد از ادریس حضرت لقمان و حضرت داود و حضرت سلیمان هرمس اند. سهروردی می گوید هرمس یعنی کسانی که عالم ترین عادل ترین و خیرخواه ترین مردم اند. می گوید حکومت را باید به دست اینها داد.
سهروردی می گوید اگر هرمس وجود نداشت حکومت را باید در دست چه کسی داد؟ خودش فوری پرانتزی باز می کند و می گوید نمی شود که او نباشد. منظور ما از «اگر او نبود» این است که اگر او غائب باشد. یعنی زمین امکان ندارد از حجت خدا خالی باشد. در نهج البلاغه داریم «إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً» که عین تعبیری است که سهرودی می کند. می گوید اگر هرمس غایب بود هشت گروه می توانند حکومت کنند. سهروردی می گوید متاله بحاث باید حکومت را بر عهده بگیرد. متاله یعنی کسی که در الهیات فرو رفته و یکپارچه خدایی است و صبغه اللهی است. بحاث هم یعنی از لحاظ علمی هم از همه بالاتر است. یعنی هم معنویت و هم علم او از همه بالاتر باشد.
جنگ و خونریزی که نقل شده برای قبل از ظهور است. وقتی امام زمان ظهور می کند به سیره جدش عمل می کند. پیامبر خدا در کل جنگ هایی که داشته است توسط مسلمانان ها کمتر از هزار نفر کشته شده اند. وقتی امام زمان ظهور می کند بسیاری از مردم که حضرت را ببینند ایمان می آورند
مسئله مهدویت به این معنی است که ما انتظار می کشیم یک روزی کسی از فرزندان رسول خدا بیاید که از همه عالم تر و آگاه تر و خیرخواه تر و به دور از خطا و اشتباه است و خیر همه را می خواهد. جنگ و خونریزی که نقل شده برای قبل از ظهور است. وقتی امام زمان ظهور می کند به سیره جدش عمل می کند. پیامبر خدا در کل جنگ هایی که داشته است توسط مسلمانان ها کمتر از هزار نفر کشته شده اند. وقتی امام زمان ظهور می کند بسیاری از مردم که حضرت را ببینند ایمان می آورند.
قرآن می فرماید «فَأَغْرَیْنَا بَیْنَهُمْ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ» ازاین آیه استفاده می شود که یهودی ها و مسیحی ها روز ظهور امام زمان هستند و اختلافات خود را با هم دارند تا روز قیامت. معنی آیه این است که وقتی امام زمان ظهور می کنند یهودی ها را ریشه کن نمی کند و یا مسیحی ها یا بی دین ها را از بین نمی برد. ادیان دیگر هم در روز ظهور امام زمان هستند اما امام زمان(عج) زندگی مسالمت آمیز را بین مردم فراهم می کند که همه مردم زیر پرچم اسلام زندگی کنند و کسی متعرض کسی نشود.
امنیت برای مردم حرف اول را می زند. قرآن می فرماید «وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا» نیاز انسان به امنیت بیشتر از نیاز انسان به آب و غذاست. امام زمان می آید که امنیت ایجاد کند. امنیت و آرامش فردی و اجتماعی را حضرت برای همه فراهم می کند و این یعنی حکومت امن.
*در بحث مهدویت برای تبلیغ و آشنایی مردم و یا دیگر ادیان و یا فرقه ها با حضرت حجت به نظر شما ذکر چه مواردی ضرورت دارد و از ذکر چه مباحثی باید پرهیز کرد؟
چیزهایی وجود دارد که اصلا ضرورتی ندارد در مورد آن مطالعه کنیم و یا به مردم چیزی بگوییم. یکی مثلا در مورد راه های ملاقات با امام زمان است. بحث نکردن در مورد این نوع چیز ها بهتر است. بعضی چیزها هم جز اسرار تشیع است و نباید گفته شود. بحث های زیادی هم هست که خوب است مطرح شود.
مثلا ارتباط معنوی با امام زمان و توسل به آن حضرت و دعا برای فرج امثال این موارد در جمع شیعی مناسب است.
اما وقتی در جایی که غیرمسلمان وجود دارد و یا اهل تسنن هستند هیچ ضرورتی ندارد که از این جور بحث ها شود. عقیده ما شیعیان این است که یک روز امام زمان ظهور می کند. اینکه امام زمان الان زنده اند و در پس غیبت است جز مباحثی است که مخصوص درون مذهب شیعه است. وقتی غیر شیعیان هستند باید اینگونه استدلال کنیم و بگوییم زمین خالی از حجت خدا نیست. ادله عامه نبوت عامه را ذکر کنیم. «لو لالحجه لساخط الارض باهلها» اگر حجت خدا نباشد، زمین اهلش را در خود فرو می برد.
هیچ چیز بهتر از روش علامه امینی در الغدیر یا روش کلینی و صدوق نیست. کلینی که در زمان غیبت صغرای امام زمان است در کتاب کافی ۱۶ هزار نقل کرد ولی یک حدیث از امام زمان نقل نکرد. صدوق ۲۵ سال از غیبت صغرای امام زمان را درک کرده است اما حتی یکی از احادیث حضرت را در کتاب من لایحضر نیاورده است. شیخ طوسی هم در کتاب تهذیب و استبصار همینطور. اینها عنایت و تعمدی در این کار داشتند. شیخ طوسی کتاب غیبت در مورد امام زمان نوشته است ولی در کتب اربعه مباحث مربوط به امام زمان را نیاورده است.
علامه امینی بحث می کند که در کتب اربعه که اصلی ترین منابع شیعه است احادیث امام زمان در آن ذکر نشده است. علت همین است که عرض کردم. آنچه اسرار امامت و تشیع است ضرورتی ندارد در آنجا که غیر شیعی وجود دارد مطرح کنیم.
باید ببینیم خود ائمه اینگونه مباحث را چگونه مطرح می کردند. چقدر در روایات داریم که کسی از حضرات معصومین مثلا امام صادق و امام باقر و... سوال می کرد که مهدی شما هستید یا نه؟ این نشان می دهد که خود شیعیان این مسائل را نمی دانستند. لذا این مسائل اسرار تشیع است. در روایت داریم که علت طول کشیدن غیبت این است که شما اسرار امامت را کتمان نکردید.
" خبرگزاری مهر "