اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

خواص الاسماء الحسنی ( 40 ) :


عزیز :


 

خداوند عزیز است یعنی تواناست ، نیرومند است . نیرومند و قدرتش بر همه


چیز غلبه دارد و در آن بی همتاست و هیچ شکستی بر عزّت و قدرت او راه


ندارد .

 

خواص :


1- امام رضا ( ع ) می فرماید : هر کس در هر روز " 41 " بار بعد از نماز


صبح " العزیز "  را بگوید به مردم محتاج نگردد و هر کس آن را ورد خود


بسازد و دائم آن را بگوید ، در میان مردم عزیز و مکرّم می گردد .


2- هر کس این اسم شریف را " 94 " بار بعد از نماز صبح و در هر روز بگوید


برای اطلاع یافتن بر اسرار کیمیا و سیّما نافع است .


3- هر کس در چهل روز و در هر روز چهل بار آن را بگوید به کسی محتاج


نمی شود .


4- هر کس هر روز چهل بار بگوید ، دولت عظیم می یابد .


5- هر کس در هر روزی " 100 " بار " یا عزیز " بگوید ، عزت او زیاد می شود .


6- گفتن ذکر " یا عزیز  "  " 41 " بار در هر روز بعد از نماز صبح موجب غنای مادی


و ثروتمند شدن است .

ناگفته ای درباره سرنوشت حاج احمد متوسلیان



رباینده دیپلمات های ایرانی که بود و کجاست؟! +عکس



حمید داودآبادی خبرنگار و نویسنده دفاع مقدس در اینستاگرامش از خاطره ای
 
تعریف کرد که ناگفته هایی مربوط به سرنوشت حاج احمد متوسلیان است .
 
 

به گزارش جام جم آنلاین، حمید داودآبادی نوشت:

چه کسانی نخواستند حاج احمد برگردد؟!

خاطره ای که 22 سال است بغضش دارد گلویم را می خراشد و امسال، بالاجبار و یک بار برای همیشه، میگویم.

هرچند که می دانم خیلی به ضررم تمام خواهد شد!هرچه که بد شود، از غربت و مظلومیت 35 ساله حاج احمد متوسلیان، کاظم اخوان، تقی رستگار و سیدمحسن موسوی که بیشتر نیست!
اللهم فک کل اسیر


خرداد 1374، همراه حسین عزیزی رفته بودیم لبنان. یکی از روزها رفتیم طرف بعلبک تا چندتایی از دوستان قدیمی ام در بعلبک را پیدا کنم.
از شانس خوبم، برادر یکی از آنها را به نام "حمیّه" گیر آوردم ولی خودش نبود. طبق مهمان نوازی لبنانیها، به زور ما را به خانه اش برد و شب را مهمان آنها بودیم. خانه ای کوچک و شدیدا فقیرانه، ولی به یهترین نحوی از ما پذیرایی کرد و انصافا چیزی کم نگذاشت.
حمیه از اعضای رده بالای "جنبش امل" بود و من با برادر کوجکتر او "اکرم حمیه" تابستان سال 62 در مقر امام مهدی (عج) بعلبک بودم و اتفاقا عکسهایم را هم آورده بودم.

در بین گپ و گفت، حرف کشید به چهار گروگان ایرانی. وقتی گفتم: "یکی از اهدافم در این سفر این است تا ردی از آنها پیدا کنم"
حمیه چشمانش گرد شد و گفت:
"اتفاقا یکی از افراد اصلی که در ربودن آنها دست داشته، الان در بیروت یک تعمیرگاه بزرگ اتومبیل دارد." از خوشحالی نمی دانستم چه بگویم. وقتی فهمیدم او "روبرت مارون حاتم" معروف به "کبرا"، (محافظ شخصی "ایلی حبیقه" فرمانده پست بازرسی "حاجز برباره" بیروت، محل اسارت گروگانها) فردی است که شخصا حاج احمد متوسلیان را دستگیر کرده، زبانم بند آمد.
دیگر تحمل ماندن نداشتم. وقتی پرسیدم: چگونه می شود او را دید؟
گفت: "راستش من خودم نمی دانم او کجاست، ولی یکی از نیروهای اطلاعات سازمان امل دقیقا او را شناسایی کرده و محلش را بلد است ولی یک مشکل دارد.

با تعجب پرسیدم مشکل چیست؟ که گفت:
"چون کبرا از مسئولین رده بالای وحشی و جنایتکار فالانژها بوده، لو دادن او خیلی خطر دارد. برای همین او مبلغی پول می خواهد. پول را هم بعد از این که شما رفتید سراغ او و مطمئن شدید خودش است، می گیرد."
مبلغ را که گفت، آن زمان به پول ما می شد "دو میلیون تومان". نماز صبح را که خواندیم، یک ماشین گرفتیم و تخته گاز رفتیم بیروت. اعصاب نداشتم. اضطراب وجودم را گرفته بود. نمی دانستم چطوری با کسی که حاج احمد متوسلیان را ربوده، روبرو شوم. و چه کنم؟

همان اول صبح، رفتم سراغ آقا رضا از دوستان حاج احمد. داخل اتاق که شدم مشغول خوردن صبحانه بود. تعارف کرد که بنشینم. دستپاچه گفتم: "آقا رضا ... آقا رضا .... بگو چه خبری دارم؟"
با تعجب پرسید: چی؟
با ذوق و شوق فراوان که به تته پته افتاده بودم، گفتم:
"حاج احمد ... رفیقتون ... از اون خبر گیر آوردم." لقمه در دستش ماند. چشمانش گرد شد. گفت: "از حاج احمد؟ چه خبری گیر آوردی؟ از کی؟ کجا؟"
که قضیه را تعریف کردم و گفتم که عامل اصلی ربودن حاجی در همین بیروتِ یک وجبی است. فکرش را بکن آن نامرد خبیث الان دارد در تعمیرگاه خود کار می کند و بغل گوش ما زندگی راحت!

سرش را برد در ظرف غذا، لبخندی تلخ زد و گفت: "خب. حالا بشین صبحونت رو بخور."
فکر کردم دارد شوخی می کند! با تعجب گفتم: "آقا رضا، حاج احمد. اونی که دزدیدنش."
و باز خندید و گفت: صبحونه چی می خوری؟ فول یا حُمُص؟
اصلا نپرسید کجاست و کیست و کی این اطلاعات را به شما داده.

یکی دو ساعت بعد که احساس کردم حالش بهتر شده، گفتم: "آقا رضا، نمی خوای یه فکری بکنی و با کسی مطرح کنی که یه جوری بریم ببینیم این یارو کجاست و چیکار می کنه و چه خبرهایی از حاج احمد و بقیه داره."
فقط خندید.

چند روز بعد، ناامید و خسته، شکسته و عصبانی، از لبنان برگشتیم ایران.
بعدها شنیدم "روبرت مارون حاتم" معروف به "کبرا" عامل اصلی ربایش چهار گروگان ایرانی در تیر ماه 1361 در حاجز برباره، چون از طرف دستگاه قضایی لبنان به جرم جنایات بیشمارش تحت تعقیب بوده، از لبنان گریخته و به کانادا رفته است!


حمید داودآبادی


13 تیر 1396


35 سال پس از آن فاجعه تلخ و فراموش نشدنی


شرح عکس: "حمیّه" از فرماندهان جنبش امل که سعی می کرد صورتش در عکس معلوم نشود.


حمید داودآبادی – حسین عزیزی خرداد 1374 لبنان - بعلبک


" جام جم "

شیطان بر پیشانی چه کسی بوسه می زند؟


آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) با ذکر حدیثی از رسول خدا(ص) به اثرات گناه بر انسان
 
می پردازد
 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، رسول خدا(ص) می فرماید:هرگاه مرد به چهل سالگی رسید و خوبی او بر بدیش غلبه نکند، شیطان پیشانی او را می بوسد و می گوید این چهره ای است که روی سعادت را نخواهد دید.

آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)در شرح این حدیث می گوید:شخصی خدمت آقای اراکی رسید و گفت:آقا مرا موعظه کنید.آقای اراکی در پاسخ گفت:چه کاره هستی؟ آن مرد پاسخ داد:نجار.سپس آقای اراکی در پاسخ آن مرد گفت:آیا برای دلت در ساخته ای؟ اگر این کار را نکرده ای سریعا این عمل را انجام بده.

مرحوم مجتهدی در ادامه می گوید:من روزی این مطلب را برای یکی از روحانیون گفتم.ایشان وقتی بالای منبر رفتند، به مردم گفتند:دیگر دلی نمانده که ما برای آن در بسازیم.دل ما خراب است.فردای آن روز به شاگردانم گفتم:شما جوان ها هنوز دلتان خراب نشده برای آن در بسازید.پیرمردها دیگر نمی توانند بر دلشان در بگذارند.دلشان خراب شده.

ایشان در ادامه می گوید:البته قصد نا امید کردن پیرمردها را ندارم.مسن ها می توانند یک در دست دوم بر دلشان بگذارند.هرچند آن در اولی نمی شود.ولی جوانها می توانند.کسی که در چهل سال ابتدایی عمرش هدایت نشده دیگر بعید است که در صراط مستقیم حرکت کند.


منبع:کتاب احسن الحدیث، ص113

دوست دارم بر سنگفرش هایت ، گام بردارم ........

Related image


خوشا آنانکه الله یارشان بی


بحمد و قل هو الله کارشان بی 



خوشا آنانکــه دایم در نمازند


بهشت جاودان بازارشـــان بی


  بابا طاهر

کیک لیمو ترش و شیرین ( 99 )

,طرز تهیه کیک لیمو ترش و شیرین, پخت کیک لیمو ترش و شیرین, نحوه پخت کیک لیمو ترش,طرز تهیه انواع شیرینی خشک


مقدار : برای 16 نفر


زمان لازم برای آماده کردن مواد : 20 دقیقه
زمان لازم برای درست کردن کیک : 2 ساعت
زمان لازم برای خنک شدن : 2 ساعت

مواد مورد نیاز :

 کره زده شده 2/3 فنجان
 شکر قهوه ای  ½ فنجان
 آرد سفید  2 و 1/2 فنجان
 پوست لیمو شیرین پودر شده  4 قاشق چای خوری
 تخم مرغ 6 عدد
شکر دانه ریز 2 و 1/4 فنجان
آب لیمو شیرین ½  فنجان
بکینگ پودر ¾ قاشق چای خوری
جوز زمینی 1/8 قاشق چای خوری
پوست لیمو ترش پودر شده 1 قاشق چای خوری 
پودر شکر الک شده 2 قاشق غذا خوری


دستور پخت :


1 - در صورت تمایل می توانید ابتدا مقداری لیموی ژله ای برای تزئین آماده کنید. (طرز تهیه آن در انتها آورده شده است.) فر را روی 350 درجه فارنهایت تنظیم کنید و یک ماهیتابه 33*22/8*5 اینچ را آماده کنید و آن را با ورق فویل بپوشانید.

2 - کره را در یک کاسه بزرگ بریزید و سی ثانیه هم بزنید. به آن شکر قهوه ای اضافه کنید  و آن را هم تا زمانی که کاملا در کره حل شود بزنید. 2 فنجان آرد اضافه کنید و آن را هم بزنید تا خمیر شود، 2 قاشق چای خوری پوست پودر شده لیمو شیرین را هم به این ترکیب اضافه کنید و هم بزنید. سپس خمیر را در ماهیتابه بریزید و آن را فشرده کنید و اجازه دهید برای 20 دقیقه بپزد.

3 - در همین هنگام در یک کاسه متوسط تخم مرغ ها، شکر دانه ریز، باقیمانده آرد، آب لیمو شیرین، بکینگ پودر و جوز زمینی را مخلوط کنید و آن را حداقل برای 2 دقیقه هم بزنید. باقیمانده پوست لیمو ترش و لیمو شیرین را هم در آن بریزید و هم  بزنید. این مخلوط را روی خمیر پخته شده داغ بریزید و بگذارید 20 دقیقه دیگر هم بپزد.  و یا تا زمانی که لبه های کیک به رنگ قهوه ای در بیاید صبر کنید. سپس کیک را از فر بیرون بیاورید و برای مدت یک ساعت بگذارید خنک شود و به مدت 2 ساعت آن را در یخچال قرار دهید.

4 - برای سرو کردن کیک روی آن پودر شکر بپاشید. برای بیرون آوردن کیک از ماهیتابه از فویل استفاده کنید و کیک را به صورت مثلثی ببرید. در صورت تمایل قطعات لیموی ژله‌ای را روی کیک بگذارید . این کیک را می توانید تا 3 روز در یخچال تازه نگه دارید و برای 16 تا 20 نفر سرو کنید.

مواد مورد نیاز برای لیموی ژله ای :

آب  ¼ فنجان
 شکر  ¾ فنجان
 2 لیمو شیرین و یا 10 لیمو ترش کوچک ورقه شده  


طرز تهیه لیموی ژله ای :


در یک ظرف بزرگ آب و شکر را حل کنید و آنها را بگذارید تا بجوشند. ورقه های لیمو را در آن بگذارید و به آرامی بجوشانید. این عمل را یک تا 2 دقیقه انجام دهید و سپس آنها را از ظرف بیرون بیاورید و بگذارید خنک شوند.
عین همین عمل را هم می توانید با پوست لیمو و دیگر مرکبات انجام دهید.

شیرینی لقمه سیب ( 98 )


برای تهیه خمیر این شیرینی، کره و شکر را با هم مخلوط کنید. تخم‌مرغ را اضافه کرده و پس از آن آب لیمو و آب را به مخلوط بیافزایید. نشاسته، آرد و نمک و بیکینگ پودر را با هم الک کرده و به مایهی تخم‌مرغ و کره اضافه نمایید...



 شیرینی لقمه سیب  ,طرز تهیه شیرینی لقمه سیب  ,روش تهیه شیرینی لقمه سیب  ,[categoriy]

● مواد لازم:

▪ سیب یک کیلو

 ▪ تخم مرغ ۳عدد
 ▪ پودر شکر ۲پیمانه
 ▪ مارگارین یا کره ۵۰گرم
 ▪ وانیل یک چهارم قاشق چای‌خوری
 ▪ نمک مقداری
 ▪ روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم
 ▪ آرد ۵/۱ پیمانه
 ▪ نشاسته ۲قاشق سوپ‌خوری
 ▪ آب لیمو ۲قاشق سوپ‌خوری
 ▪ آب سرد ۲قاشق سوپ‌خوری
 ▪ رنده‌ی لیمو یک قاشق چای‌خوری
 ▪ پودر شکر و پسته به مقدار لازم
 ▪ بیکینگ پودر ۲قاشق چای‌خوری
 ▪ دارچین ۱قاشق سوپ‌خوری 


 ● طرز تهیه:

برای تهیه خمیر این شیرینی، کره و شکر را با هم مخلوط کنید. تخم‌مرغ را اضافه کرده و پس از آن آب لیمو و آب را به مخلوط بیافزایید. نشاسته، آرد و نمک و بیکینگ پودر را با هم الک کرده و به مایهی تخم‌مرغ و کره اضافه نمایید.حال خمیر آماده است.


 سیب‌ها را از ارتفاع یا عرض برش دهید (هر برش به قطر نیم ساعت). سپس آنها را خشک کنید. برش های سیب را داخل دارچین زده و در خمیر آماده شده فرو ببرید و در روغن داغ سرخ کنید.
 روغن اضافه‌ی سیب‌های سرخ شده را گرفته و پس از آن روی آن‌ها پودرقند و پسته بپاشید

سلامت جامعه در پرتو حجاب اسلامی

Image result for ‫منظره سبز طبیعت شمال ایران‬‎

 


1- چیستی حجاب


در جامعه امروزی حجاب بر این امر معنا می‎شود که زنان زیبایی‎های خود را از چشم نامحرم حفظ کنند. اما معنای حجاب از این گسترده‎تر است.شهید والامقام مرتضی مطهرى نتیجه تحقیقات لغوى خود را درباره واژه حجاب، چنین بیان مى کند:«کلمه حجاب هم به معنى پوشیدن است و هم به معنى پرده و حاجب، بیشتر استعمالش به معنى پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش مى‎دهد که پرده، وسیله پوشش است و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوشش حجاب نیست؛ آن پوشش حجاب نامیده مى شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.» (hasanzakeri.blogfa.com)


2- اهمیت حجاب در اسلام


دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کامل‎ترین دین الهی از ابتدا تا به حال‏ اهمیّت ویژه‎ای برای حجاب قائل بوده تا آنجا که از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که فرمودند: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ الْعَفَافَ‏ وَ الْکَفَافَ‏»(بارخدایا به محمّد و آل محمّد و دوستان آنها پاکدامنى و کفاف روزى کن‏)(الکافی [ط - الإسلامیه]، ج‏2، ص140).
پیامبر اکرم (ص) که مقام او در نزد خداوند متعال از مقام هر انسان دیگری بالاتر است،و هر دعائی که در بارگاه الهی داشته باشد، بدون هیچ کمی و کاستی مستجاب می‎شود، در عوض هر چیزی برای خود و اهل بیت(ع) و دوستداران خود از خداوند منّان درخواست پاکدامنی را دارد و این امر نشانگر اهمیّت بسیار بالای حجاب در اسلام است.
امیرالمؤمنان علی (ع) در نهج البلاغه می‎فرماید: «عَلَیْکُمْ بِالْعَفَافِ وَ تَرْکِ الْفُجُور» (برشماست که پاکدامن باشید و گناهان را ترک کنید)(همان، ج‏5، ص554).
امیرالمؤمنین علی (ع) در حدیث دیگری می‎فرمایند: «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ‏.» (بهترین عبادات باعفتی است). (همان، ج‏2، ص79).
با توجه به این احادیث و احادیث متواتر دیگری که راجع به حجاب وجود دارد، به راحتی می‎توان اهمیّتی که دین مبین اسلام برای مسئله حجاب قائل شده است، درک نمود.


3-ریشه های بد‎حجابی در جامعه اسلامی


بد‎حجابی مسئله مهمی است که ‌گریبان‎گیر جامعه امروزی ما شده و خسارت‎های آن به جامعه به مراتب از خسارت جنگ نظامی بیشتر است. این مسئله که اصطلاحاً به آن «تهاجم فرهنگی» می‎گویند، توسط کشور‎های غربی برنامه ریزی شده وهدف آن تخریب بنیان خانواده و تخریب فرهنگ اسلامی کشور‎های مسلمان است که در نتیجه آن بی‎غیرتی در جامعه حاکم می‎شود.


عوامل گسترش بی‎حجابی در جامعه را می‎توان در موارد زیر خلاصه کرد:


الف) فیلم‎های مبتذل ماهواره‎ای


فیلم‌های مبتذل ماهواره‎ای‌یکی ازعوامل انحرافات جنسی بوده و موجب تقلید جوانان است،خصوصا خانم‎ها ازبازیگر‎های این فیلم‎ها در نوع لباس و پوشش که عمدتاً نامناسب می‌شود و این امر را مُد تلقی می‌کنند درحالیکه اینکار باعث تحریک جوانان پسر در امور جنسی می‎شود ،جوانان باید با توجه به آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع) ازدیدن این فیلم‌ها اجتناب کنند و این اصلی‌ترین راه برای جلوگیری از به دام نیافتادن درتله‌های شیطان به وسیله‌ این ابزار‎ها است، چنانچه قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید: «قُلْ‏لِلْمُؤْمِنینَ‏یَغُضُّوامِنْ أَبْصارِهِم ْوَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏لَهُم ْإِنَّ اللهَ خَبیرٌ بِمایَصْنَعُون‏» (به مؤمنان بگو چشم‎هاى خود را[ازنگاه به نامحرمان]فروگیرند،و عفاف خود را حفظ کنند؛ این براىآنان پاکیزه‏تر است؛خداوند ازآنچه انجام مى‏دهید آگاه است‏) (نور-۳۰).


ب) عدم تربیت صحیح فرزندان در محیط خانواده


تربیت فرزند توسط والدین یکی از عوامل اصلی و بسیار تاثیر گذار در شخصیت کودک است که آن را در سال‎های بلوغ، از خود بروز می‎دهد.برای مثال وقتی که خانواده عقیده‎ای به مفاهیم و معارف اسلامی نداشته باشد و بی‎حجابی را نوعی آزادی برای خود تلقی کند این امر در کودک نیز شکل می‎گیرد وبر این واداشته می‎شود که به تقلید از عقایدی که خانواده آنها را سرلوحه کار خود قرار داده‎اند بپردازد. امّا اگر خانواده، فرزند خود را در همان ایّام کودکی در مسیر درست هدایت نماید،باعث می‎شود که کودک به فرزند صالحی تبدیل شود و برای پیشرفت جامعه نیز مفید باشد چنانچه پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در این‎باره می‌فرمایند: «الْوَلَدُ الصَّالِحُ‏ رَیْحَانَهٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّهِ» (فرزند خوب و صالح گلى از گلهاى بهشت است‏). (مکارم الاخلاق، ص218).


ج) تبعیّت از فرهنگ اروپایی و آمریکایی


طبیعتا فرهنگ یک ملّت مسلمان با فرهنگ یک ملّت غیر مسلمان از زمین تا آسمان فرق دارد. تبعیت از فرهنگ غربی یعنی پشت کردن به فرهنگ و آداب اسلامی، چرا که فرهنگ غرب یک فرهنگ ضد اسلامی بوده و همواره در تلاش برای تخریب فرهنگ اسلامی است.
یکی از دلایل گسترش بی‎حجابی در جامعه اسلامی همان تبعیت از فرهنگ غربی است که یک نمونه این تبعیت در نوع لباس پوشیدن می‎باشد. برای مثال بسیاری از ‎خانم‎ها خصوصا کسانی که در سنّ جوانی هستند، بجای پوشیدن چادر و استفاده از لباس‎هایی که در خور شخصیّت افراد مسلمان باشد از لباس‎هایی استفاده می‎کنند که به هیچ وجه در شأن یک مسلمان نیست و این امر را مُد تلقی می‎کنند در حالی که این امر باعث تحریک جوانان پسر در امور جنسی می‎شود و به شدّت بنیان خانواده را تهدید می‎کند.


د) حضور پررنگ افراد بد‎حجاب در جامعه


نامناسب بودن فضای جامعه یکی دیگر از دلایل مهم گسترش بی‎حجابی است. وقتی که فضای جامعه طوری است که تعداد افراد بی‎حجاب در جامعه بسیار بیشتر از افرادی است که حجاب اسلامی خود را رعایت می‎کنند، این امر باعث می‎شود که جوانان تازه به دوران رسیده، به جامعه خود به دید یک جامعه بی‎حجاب نگاه کنند و طبعا به سوی این اوضاع گرایش پیدا کنند و خود را با آن وفق بدهند و مانند سایر افرادی که در جامعه هستند لباس بپوشند که اگر در فرهنگ سازی کردن این امر توجهی صورت نگیرد چه بسا که نسل‎های آینده اوضاعشان بسیار بدتر از نسل‎های کنونی باشد.


هـ) یقین نداشتن به وجود دنیایی به نام برزخ


عدم اعتقاد به عالم پس از مرگ می‎تواند یکی از علت‎های مهمی باشد که انسان را به راه‎های انحرافی بکشاند، چرا که بنابر آیه شریفه «تَتَجافی جُنُوبُهُم عَنِ المَضَاجِعِ یَدعُونَ رَبَّهُم خَوفَاً وَ طَمَعَاً وَ مِمَّا رَزَقنَاهُم یُنفِقُونَ» (پهلوهایشان [در دل شب] از بستر‎های خواب تهی می‎شود، پروردگارشان را در حالت بیم و طمع می‎خوانند، و از آنچه روزی آنها کرده‎ایم [از علم و جاه و مال] انفاق می‎کنند) (السّجده: 32/16) انسان یا به خاطر خوفی که از خدا دارد سعی دارد که اعمال واجب خود از قبیل نماز را بجا آورد تا در روز قیامت مورد عقاب قرار نگیرد و یا برای طمعی که به نعمت‎های اخروی دارد، واجبات و مستحبات خود را انجام می‎دهد که منشأ هر دو مورد اعتقاد به عالم بعد از مرگ است،امّا وقتی که انسان اعتقاد درست و حسابی به حقّ‎تعالی و عالم پس از مرگ نداشته باشد سبب می‎شود به هرکاری دست بزند که کوچکترین آنها همان رعایت نکردن حجاب در مقابل نامحرم است.


و) فخر فروشی در کثرت زیبایی


معمولا افرادی که در جامعه پوشش نامناسبی دارند ، از جمله کسانی هستند که حیا در نزد آنها جایگاهی ندارد و با پوشیدن لباس‎های نامناسب سعی در بروز زیبایی خود دارند و این امر را یک امتیاز برای خود به حساب می‎آورند و به آن افتخار می‎کنند؛ چرا که آنان تکامل انسان را در برهنگی او می‎دانند اما غافل از اینکه اگر برهنگی، فرهنگ است پس حیوانات از همه با فرهنگ‎تر هستند. امام صادق (ع) به مفضل شاگرد خود می‎فرمایند: نظر نما ‌ای مفضل به آنچه که انسان به سبب آن از میان سایر حیوانات از خلق جلیل القدر عظیم النفع مخصوص شده است و آن حیاء است.اگر حیا نمى‏بود هیچ کس مهمان‌دارى نمى‏کرد و وفا به وعده‏ها نمى‏نمود و حوائج مردم را بر نمى‏آورد و ارتکاب نیکى‏ها و اجتناب از قبایح و بدى‏ها نمى‏کرد؛ حتى بسیارى از امور واجبه را، مردم از براى حیا به عمل مى‏آورند، زیرا که بعضى از مردم هستند که اگر از مردم شرم نمى‏کردند رعایت حق پدر و مادر نمى‏کردند. و صله رحم و احسان به خویشان نمى‏کردند و امانت‏هاى مردم را پس نمى‏دادند و ترک معاصى نمى‏کردند، پس نمى‏بینى که خدا چگونه عطا کرده است به آدمى هر خصلتى را که صلاح او در آن است و امر دنیا و آخرتش به آن تمام مى‏شود.) ( توحید مفضل ص79).


 4- راهکار‎های جلوگیری از گسترش بد‎حجابی


همانگونه که گسترش بی‎حجابی دارای دلایل مختلفی است، راهکار‎هایی برای جلوگیری از گسترش آن نیز وجود دارد که انسان‎ها می‎توانند با رعایت کردن آنها جامعه خود را از از فساد و تباهی حفظ کنند و آن را به سوی اهداف اسلامی سوق بدهند.


جلوگیری از گسترش حجاب می‎تواند راهکارهای زیادی داشته باشد که به چند مورد

آنها اشاره می‎شود:


الف) تربیت صحیح فرزندان


تربیت صحیح فرزندان توسط والدین را می‎توان مهم‎ترین راه هدایت فرزندان دانست که در شخصیت کودک تاثیر بسیار زیادی دارد. محیط خانواده می‎تواند کودک را به هر سوی هدایت نماید لذا اگر خانواده معتقد به مبانی و احکام اسلامی باشد، کودک نیز در همان مسیر رشد خواهد کرد، امّا اگر اعضای خانواده بی‎بند و بار بوده و به مبانی اسلام توجّهی نداشته باشد، چه بسا کودک به تقلید از رفتار‎های خانواده خود به همان سوی که اعضای خانواده به آن عقیده دارند، گرایش پیدا کند.


ب) اعتقاد به دین اسلام


اعتقاد به دین اسلام را می‎توان یکی دیگر از مواردی دانست که باعث جلوگیری از هرگونه انحراف اخلاقی اعم از بی‎حجابی و غیر آن می‎شود چرا که هدف کلّی دین اسلام هدایت تمامی انسان‎ها می‎باشد و انسان‎ها را از هرگونه فساد و تباهی پاک می‎گرداند. بنابر آیه نوزدهم سوره مبارکه آل عمران که می‎فرماید «إنَّ الدّینَ عِندَ اللّهِ الإسلامُ» (مسلماً دین در نزد خدا اسلام است) (آل عمران: 19/3) دین اسلام به عنوان یک دین واقعی معرفی شده است.


 ج)پرهیز از دوستی کردن با افراد ناباب


پرهیز کردن از دوستی با افراد ناباب را می‎توان یکی از راهکارهای جلوگیری از بسیاری از انحرافات خصوصا بی‎حجابی دانست، چرا که دوستان و اطرافیان انسان تاثیر به سزایی در رفتار و کردار او دارند و انسان پس از مدتی، خوی همنشینان خود را تا مقدار چشمگیری پیدا می‎کند. لذا باید در انتخاب دوستان بینا بود و از معاشرت با افرادی که انحراف اخلاقی دارند، جدّاً خودداری کرد.شاعر دراین‎باره می‎فرماید:


دوست تو از تو به باید        تا تو راعقل و دین بیافزاید.


د) امر به معروف و نهی از منکر


امر به معروف و نهی از منکر از فروع بوده و راهکار دیگری برای جلوگیری از گسترش بی‎حجابی در جامعه است و در روایات اسلامی و کتب حدیثی معتبر شیعه احادیث بسیاری در باب آن آمده است. که خود دلالت بر اهمیّت بالای آن دارد.
امام سجاد (ع) دراین‌باره می‎فرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ وَفِّقْنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا وَ لَیْلَتِنَا هَذِهِ وَ فِی جَمِیعِ أَیَّامِنَا لِاسْتِعْمَالِ الْخَیْرِ، وَ هِجْرَانِ الشَّرِّ، وَ شُکْرِ النِّعَمِ، وَ اتِّبَاعِ السُّنَنِ، وَ مُجَانَبَهِ الْبِدَعِ، وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ، وَ حِیَاطَهِ الْإِسْلَامِ، وَ انْتِقَاصِ الْبَاطِلِ وَ إِذْلَالِهِ، وَ نُصْرَةِ الْحَقِّ وَ إِعْزَازِهِ، وَ إِرْشَادِ الضَّالِّ، وَ مُعَاوَنَه الضَّعِیفِ، وَ إِدْرَاکِ اللَّهِیف‏» (بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را در این روز و این شب و همه روزهامان توفیق عطا فرما براى انجام نیکى و دورى از بدى و سپاسگزارى از نعمتها و پیروى از سنّتها [واجبات و مستحبّات] و ترک بدعتها [احداث چیزهایى در دین که از دین نیست] و امر به‌معروف و نهى از منکر و حفظ و نگهدارى (اصول و فروع) اسلام، و نکوهش باطل و نادرستى و خوار نمودن آن، و یارى حق و گرامى گردانیدن آن، و راهنمائى گمراه، و کمک ناتوان، و رسیدن به فریاد ستم رسیده‏.» (صحیفه سجادیه، دعای 18).
از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که فرمودند: «إِذَا تَرَکَ امْرُؤٌ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَلْیَأْذَنْ‏بِوِقَاعٍ مِنَ اللهِ جَلَّ اسْمُهُ»(هر گاه امّت من امر به معروف و نهى از منکر را ترک کند، باید خود را آماده عذابى از جانب خداوند بزرگ سازد) (محمد بن علی بن بابویه، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 255‏).
این احادیث و احادیث بسیار دیگری که در کتب حدیثی درباره امر به معروف و نهی از منکر روایت شده است دلالت بر اهمیّت بالای آن در دین مبین اسلام دارد.


 هـ)یاد مرگ


یاد مرگ باعث جلوگیری از انجام بسیاری از گناهان اعم از بی‎حجابی و غیر آن می‎شود. در باب یاد مرگ و قبر و قیامت احادیث بسیار زیادی وجود دارد، حتی در برخی از احادیث دیدار اهل قبور بسیار پیشنهاد شده است چرا که این کار‎ها باعث می‎شود که انسان خود را دریابد و بداند که این دنیا مزرعه آخرت است و اگر غفلت ورزد، دیگر فرصت جبرانی نخواهد بود و در روز جزاء رو سیاه خواهد گشت. بنابراین اگر انسان همیشه به یاد آخرت خود باشد هیچگاه دچار انحراف نخواهد شد. امام سجّاد (ع) در مناجات‎های خود در این‎باره می‌فرمایند: «اى خداوند، ما را از فریب سراب آرزوها به سلامت دار و از شر و فساد آن ایمنى بخش و مرگ را در برابر ما بدار و روزى مباد که از یاد مرگ‏ غافل باشیم‏» (صحیفه سجّادیه، دعای 40).


 و)معرفی فلسفه حجاب برای جامعه


افرادی که می‎دانند اهمیت حجاب در دین مبین اسلام چقدر است، و از مقام بالای آن خبر دارند باید برای سایر افراد نیز این امر را روشن سازی کنند و فلسفه حجاب را برای جامعه تبیین نمایند تا مردم از اهمیّت بالای آن خبر داشته باشند، چرا که بسیاری از افراد، حجاب را یک امر بی‎خود تلقی می‎کنند و آن را سبک می‎شمارند و به آن چندان توجّهی ندارند و همه اینها به این خاطر است که از مقام و ارزش والای آن در جامعه خبر ندارند.
از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده است که می‎فرمایند: «أَفْضَلُ الْعِبَادَهِ الْعَفَاف‏» (برترین عبادت‎ها حجاب است). (محمّد بن یعقوب کلینی، الکافی [ط - الإسلامیة]، ج‏2، ص: 79).
این حدیث و احادیث معتبر بسیار دیگری که در باب ارزش حجاب و عفاف آمده، مویّد مقام والای آن در اسلام است.


 ۵- نقش روحانیّت و علمای اسلام در جلوگیری از بد‎حجابی و فرهنگ‌سازی حجاب


روحانیّون و علمای اسلام، در دین اسلام دارای مقام والایی بوده و به عنوان مبلّغان دین مبین اسلام نقش بسیار زیادی در حفظ و نگهداری ارزش‎های اسلامی دارند، تا حدی که پیغمبر اکرم (ص) در حدیثی گهربار در این‎باره می‎فرمایند: «علماء أمّتی‏ أفضل من أنبیاء بنی إسرائیل‏» (علماء امّت من از انبیاء بنی اسرائیل برترند). (محمّد بن محمّد مفید، کتاب المزار- مناسک المزار [للمفید]، المقدمة، ص: 6). این حدیث گهرباردر کتب معتبر حدیثی شیعه به کرّات به چند صورت روایت شده است و همه اینها دلالت بر معتبر بودن سند آن می‎کند. بنابراین، علماء و روحانیّون می‎توانند با فرهنگ سازی حجاب اسلامی در جوامع اسلامی نقش بسیار زیادی درحفظ و نگهداری آن داشته باشند.


نتیجه‌گیری


پس از ارائه مطالبی درباره چیستی حجاب، درباره اهمیت بالای حجاب در دین مبین اسلام بحث شد و احادیثی نیز در باب آن آورده شد. سپس به بحث درباره ریشه‎ها و عوامل بی‎حجابی در جامعه اسلامی پرداخته شد و بعضی از این عوامل ذکر شد که عبارت بودند از: فیلم‎های مبتدل ماهواره‎ای، عدم تربیت صحیح فرزندان در محیط خانواده، تبعیّت از فرهنگ اروپایی و آمریکایی، حضور پررنگ افراد بی‎حجاب در جامعه، یقین نداشتن به وجود دنیایی به نام برزخ، فخر فروشی در کثرت زیبایی. سپس درباره عوامل و راهکار‎های جلوگیری از گسترش بی‎حجابی در جوامع اسلامی مطالبی به میان آمد و برخی از این عوامل نیز بیان شد. در آخر نیز درباره نقش علما و روحانیون در حفظ ارزش‎های اسلامی مطالبی گفته شد.


" کیهان "

10 تیر بزرگداشت صائب تبریزی

Related image


بیگانگی نگر که من و یار چون دو چشم


                                               همسایه ایم و خانه هم را ندیده ایم

کوه‌های زیبای تالش+عکس


کوه های تالش - اسالم به خلخال
کوه‌های زیبای تالش+عکس


" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

لزوم شناخت قرآن

Image result for ‫منظره های زیبا‬‎

 

قال‌الامام‌الصادق(ع):
«ینبغی للمومن ان لایموت، حتی یتعلم القرآن، او یکون فی تعلمه»

امام صادق(ع) فرمود:
شایسته است که مومن از دنیا نرود مگر آ‌نکه قرآن را فراگیرد و یا در حال آموختن
آن باشد. (1)
___________________________________

1- اصول کافی، ج 2، ص 607

قاریانی که فهم قرآن نداشتند!

Related image

 

در جنگ صفین (سال 38 هجری) غلبه با امام علی(ع) بود و لشگر معاویه در آستانه نابودی قرار گرفته بودند. معاویه به عمرو عاص گفت: در این وقت لازم است مکر و حیله‌ای بیندیشی و الا لشکر علی(ع) همه ما را نابود خواهند کرد، عمروعاص گفت: بهتر آن است که قرآن‌ها را بر سر نیزه کنیم و فریاد برآوریم که میان ما و شما حکم قرآن است، اگر قبول کردند جنگ متوقف می‌شود، اگر عده‌ای از لشگریان علی(ع) قبول نکنند، اختلاف میان آنها خواهد افتاد.
همین کار را کردند و لشگریان علی(ع) سست شدند. امام فریاد برآورد: ای بندگان خدا! بر حق ثابت قدم باشید، این جماعت اهل دین و قرآن نیستند، من بهتر از شما آنها را می‌شناسم. چون شما بر ایشان غلبه پیدا کردید، به مکر و خدعه قرآن‌ها را برداشتند. در جواب امام گفتند: چون ما را به کتاب خدا می‌خوانند، امکان ندارد که آنها را قبول نکنیم! عده‌ای از جمله مسعود یزید که قرآن‌خوان بودند گفتند: تو را به کتاب خدا می‌خوانند؛ اجابت کن! والا تو را به دشمن می‌سپاریم و با تو همان می‌کنیم، که با عثمان‌بن عفان کردیم. آن‌قدر بر امام علی(ع) فشار آوردند که حضرت دستور داد مالک اشتر دست از جنگ بردارد و عمروعاص به حیله خود موفق شد. (1)

___________________

1- وقعهًْ الصفین، ص489، بحارالانوار، ج32، ص 529

داستان همبرگر ...! +عکس


زندگی بی‌تصورش دشوار است! عطرش که در کوچه و خیابان می‌پیچد، با آن شکل ماهش! هوش از سر کوچک و بزرگ و پیر و جوان می‌برد! آن صحنه را تصور کنید که چشمتان به جمالش روشن شده است.


گوشت لذیذ با مقدار متنابهی گوجه‌فرنگی و خیارشور و سس و کاهو و گاه قارچ و ورقه‌ای پنیر! در برخی جاها هم زعفران و خاویار ایرانی و پوششی از طلای خوراکی! حتما متوجه شده‌اید که ماجرا، ماجرای عشق و دلبستگی متفاوت است.

ماجرا، ماجرای همبرگر است؛ شاه ساندویچ‌ها! شاهی که فست‌فود بی‌ او غیرقابل تصور است! شاهی برای نخستین‌ها؛ نخستین ساندویچ با عشاقی به وسعت تمام جهان!

از هامبورگ تا همبرگر!


آن‌گونه که تاریخ می‌گوید کشور آلمان مخترع همبرگر است؛ آن هم شهر معروف هامبورگ که البته نامش نیز شباهتی به همبرگر دارد.

از نظر واژه‌شناسی، نام همبرگر که از زبان آلمانی می‌آید به معنی متعلق به شهر هامبورگ است.
بنابر برخی نظرها ham در زبان آلمانی به معنای گاو یا گوشت گاو، burg به معنی تپه و er نیز کلمه اطلاق است.

البته در کنار این روایت‌هایی وجود دارد که همبرگر را متعلق به هشت قرن پیش و اولین مخترع آن را سربازان مغول چنگیزخان می‌دانند.

نقاشی‌هایی هم وجود دارد که سربازان مغول در حال تقدیم تکه‌ گوشت دایره‌شکلی به چنگیزخان هستند و لذا شاید از دریچه‌ای بتوان گفت همبرگر‌های امروزی به 800 سال زمان نیاز دارند که به شکل کنونی در دسترس ما قرار بگیرند.

بر این اساس سوارکاران مغول، گوشت را زیر زین اسب قرار داده و فشار زین باعث ترد شدن گوشت می‌شد.

این عمل به آنها این امکان را می‌داد تا بدون پیاده شدن از اسب، غذای مورد نیاز خود را استفاده کنند.

هنگامی که مغول‌ها مسکو را فتح کردند، همبرگرهای آن روزی خودشان را به آنجا بردند و کم‌کم آنها به عنوان «استیک تاتار» در منطقه بومی شد.

در کنار این، ایرانیان در زمان ساسانیان نیز دستی در تاریخچه همبرگر دارند. براساس متون تاریخی، در عصر ساسانی غذایی حاضری به نام «خامیزک» یا «بزم‌آورد» وجود داشت که شامل گوشت نیم‌‌پخته دودی بود که آن را داخل نان گذاشته و صرف می‌کردند. این غذا بیشستر برای شاهانی که به جنگ می‌رفتند، آماده می‌شد.

همبرگر جهانی می‌شود


با این حال همبرگر زمانی جهانی شد که ملوانان آمریکایی که به بندر هامبورگ آلمان تردد داشتند، این غذا را به کشور خودشان بردند و این امر زمینه‌ساز تولید صنعتی آن و ظهور همبرگرهای مرسوم شد البته جهانی شدن همبرگر به همین سادگی هم نبود؛ چرا که پس از بروز جنگ‌های جهانی – بخصوص جنگ جهانی اول – که احساسات ضدآلمانی بالا گرفته بود، به خاطر این‌که نام همبرگر یکی از شهرهای معروف آلمان را تداعی می‌کرد، نامش مدتی به استیک‌برگر تغییر یافت و حتی استفاده از آن به خاطر ملاحظات سیاسی مدتی محدود و ممنوع شد.

با این حال، در آن سوی اقیانوس شخصی به‌نام «ری‌ کراک» وجود داشت که کاری کرد که اکنون همبرگر غذای اصلی بزرگ‌ترین رستوران زنجیره‌ای جهان شود.

30 سال تلاش


در سال 1917 ری کراک 15 ساله درباره سن خود دروغ گفت تا بتواند راننده آمبولانس شود. او سپس به عنوان نوازنده پیانور و فروشنده فنجان قهوه و مخلوط‌کن چندکاره مشغول به کار شد و همین فروشندگی نقطه آشنایی او با دو برادر بود: ریک و مک دونالد.

آنها یک رستوران کوچک در سن‌برناردینوی کالیفرنیا داشتند. آنها با یکدیگر شروع به کار کردند و شعار «کیفیت، خدمات، نظافت» را برگزیدند.

کراک در سال 1955 شرکت مک‌دونالد را تاسیس کرد و فقط سه سال بعد در 1958 معادل
صد میلیون عدد همبرگر فروخت! او تصمیم گرفت با ابداع فرمولی مشترک، کاری کند که مزه همبرگرهایش در همه جا یکسان باشد و این مزه باعث شد تا تمام استانداردها در تمام شعبه‌ها یکسان شود.

دانشگاه همبرگر!


تدوین استانداردها و لزوم بهبود کیفیت تا آنجا پیش رفت که در سال 1961، کراک یک دوره آموزشی را کلید زد که بعدها به دانشگاه همبرگر معروف شد. در این دوره‌ها نمایندگان و کارکنان آموزش می‌دیدند تا روش‌های علمی کارشان را بیاموزند.

دانشگاه همبرگر همچنین آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه برای گسترش روش‌های آشپزی سرو کردن، ذخیره‌سازی و خدمات‌دهی را داشت. تا به امروز بیش از 80 هزار نفر از دوره‌های دانشگاه همبرگر فارغ‌التحصیل شده‌اند!

سرانجام کار ...


ری کراک سرانجام موفق شد. شرکت او اکنون بزرگ‌ترین رستوران زنجیره‌ای جهان است که بر کاکل همبرگر می‌چرخد. او هم‌اکنون 35 هزار شعبه در 119 کشور جهان دارد و به 64 میلیون مشتری سرویس می‌دهد.

درآمد مک‌دونالدز در سه سال اخیر با رشد 27 درصدی به 28.1 میلیارد دلار رسیده است! مقایسه این درآمد با برخی از شاخص‌های درآمد ملی خودمان، نکات قابل توجهی را یادآوری می‌کند.

امروز 440 هزار نفر برای این کمپانی کار می‌کنند و کار تا آنجا بالا گرفته که اصولا کسی خیلی نام خاستگاه همبرگر یعنی بندر هامبورگ را نشنیده است.

حالا از این گفته‌ها این نتیجه به ذهن نمی‌آید که در کشور ما غذاهای متعددی است که ظرفیت جهانی شدن دارد و باید برای اشتغالزایی از طریق آن طرحی نو درانداخت؟ آیا با کیفیت و نوآوری نمی‌توان از ظرفیت‌های فرهنگ برتر غذایی ایران‌زمین، هزاران اشتغال رایگان ایجاد کرد؟ ...



بهمن موسوی - روزنامه‌نگار

ضمیمه چمدان جام جم

پرچم و نمادهای ایرانی در مرز لبنان و اسراییل+عکس

اخیرا نصب یک روزشمار معکوس از پایان اسراییل در حاشیه راهپیمایی روز قدس در تهران نیز واکنش هایی را در میان مقامات رژیم اسراییل در پی داشته است.
وب سایت روزنامه جروزالم پست اسراییل از نصب پرچم و بنر بزرگی با تصویر بنیانگذار جمهوری اسلامی در مرز لبنان و اسراییل خبر داده است.
 
 این روزنامه اسراییلی با اشاره به نصب پرچم ایران در مرز لبنان با اسراییل نوشت: این پرچم روی یک بنر بزرگ متعلق به جنبش امل در فاصله چند متری نوار مرزی شمال اسراییل در خاک لبنان نصب شده است.
 
همچنین بر اساس این گزارش یک بنر بزرگ از تصویر آیت الله (امام) خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز در منطقه مرزی بین لبنان و اسراییل نصب شده است.
 
زیر این بنر به زبان های عربی و عبری جمله " ما می آییم " نوشته شده و بالای آن پرچم های حزب الله نصب شده است.
 
روزنامه جروزالم پست اسراییل نصب نمادهای ایران و حزب الله لبنان در فاصله چند متری داخل مرز لبنان را به عنوان نشانه ای از نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه دانسته است.
 
به نوشته این روزنامه بنر منقش به تصویر بنیانگذار جمهوری اسلامی و عبارت ما می آییم درست در جایی نصب شده که محل کشته شدن 10 سرباز اسراییلی در سال 1985 و در یک حمله انتحاری از سوی حزب الله بوده است.
 
گفتنی است اخیرا نصب یک روزشمار معکوس از پایان اسراییل در حاشیه راهپیمایی روز قدس در تهران نیز واکنش هایی را در میان مقامات رژیم اسراییل در پی داشته که از جمله آنها بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل 3 روز پیش با توییت کردن تصویر روزشمار معکوس نابودی اسراییل، با ناراحتی و لحن عصبانی توییت کرده بود: اسراییل خیلی پیش از استقرار جمهوری اسلامی در ایران بوده و خیلی پس از آن نیز به حیات خود ادامه خواهد داد. 
 
پرچم و نمادهای ایرانی در مرز لبنان و اسراییل+عکس
 
پرچم و نمادهای ایرانی در مرز لبنان و اسراییل+عکس
 
پرچم و نمادهای ایرانی در مرز لبنان و اسراییل+عکس



" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

امام زمان چه روزی ظهور می کنند : عاشورا ، نوروز ،جمعه یا شنبه؟


 
Image result for ‫عکس امام عصر‬‎


پرسش:


امام زمان چه روزی ظهور می کنند جمعه یا شنبه؟


پاسخ:


درباره قیام و ظهور امام زمان (عج) روایات مختلفی وارد شده است که در آن ها


نوروز ، عاشورا ، شنبه و یا جمعه روز ظهور معرفی شده است.


در مورد احتمال یکی شدن عاشورا، نوروز و یکی از روزهای شنبه یا جمعه باید گفت این احتمال وجود دارد چون عاشورا بر اساس سال قمری و نوروز بر اساس سال شمسی حساب می شود و شنبه یا جمعه هم روز های هفته هستند که ممکن است با هر مناسبتی تداخل کنند.

اما در مورد اختلاف شنبه و جمعه باید گفت این هم قابل توجیه است روایات روز جمعه به روز ظهور و روایات روز شنبه به روز استقرار حکومت حضرت تفسیر می شوند.

اما آنچه مورد بحث ماست مصادف شدن روز ظهور ( حال چه نوروز باشد چه نباشد و چه جمعه باشد چه شنبه ) با روز عاشورا است که در این زمینه می توان به 2 حدیث معتبر اشاره کرد:

1 . امام محمد باقر (ع) می فرماید :

گویا حضرت قائم (عج) را می بینم که روز عاشورا ، روز شنبه ، بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا می کند: بیعت برای خداست. پس زمین را پر از عدل می کند، همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود.

منابع : غیبة طوسی ، صفحه 274 / کشف الغمه ، جلد 3 ، صفحه 252 / بحارالانوار ، جلد 52 صفحه 290

2 . امام جعفر صادق (ع) می فرماید :

قائم (عج) ( درود خدا بر او باد ) در شب بیست و سوم ماه رمضان، به نام (شریفش) ندا می شود و در روز عاشورا، روزی که حسین بی علی (ع) در آن کشته شد، قیام خواهد کرد.

منابع : غیبة طوسی ، صفحه 274 / بحارالانوار ، جلد 52 صفحه 290

همچنین به برخی روایات دیگر اشاره شده و آمده است: برخی دیگر از احادیث روز ظهور ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) را شنبه ای که مصادف با عاشوراست، برشمرده اند. صبح شنبه ای که مصادف با عاشوراست، حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) پس از طلوع آفتاب، پشت مقام حضرت ابراهیم (علیه السلام) دو رکعت نماز به جا می آورند، میان رکن و مقام ایستاده و اولین خطبه خود را به گوش جهانیان می رساند و پس از معرفی خود، مردم را به بیعت دعوت می کنند.

در روایت آمده است که زمان گردهمایی حضرت مهدی (عج) و یاران او که از نقاط مختلف جهان هستند، در مکه در شب جمعه و مقارن با شب نهم محرم است.

ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده است که فرمود: حضرت مهدی (عج) در روز عاشورا که روز شهادت سیدالشهداست قیام می کنند. گویا در آن شنبه ای که عاشورا در آن واقع شود، همراه او هستم؛ در حالی که بین رکن و مقام ایستاده، جبرییل در مقابل ایشان، برای بیعت ندا دهد و شیعیان حضرت، زمین را با طی الارض زیرپا می نهند و از اطراف عالم جمع شده و با ایشان بیعت می کنند و خداوند هم به وسیله او جهان را مملو از عدالت می کند. علی بن مهزیار هم از امام پنجم (علیه السلام) چنین نقل کرده است که: گویا با حضرت مهدی (عج) در روز شنبه ای که عاشورا است و بین رکن و مقام ایستاده، هستم.(به نقل از کتاب شش ماه پایانی، نوشته مجتبی السادات، ترجمه محمود مطهری نیا).

اختلاف درباره روزهای قیام

روایات در مورد کیفیت آغاز نهضت ظهور و زمان آن اندکی با هم تفاوت دارد ولی آنچه که از جمع روایات بدست می آید چنین است که امام (عج) نخست در میان سی صد و سیزده تن از یاران خود ظهور می کند، آنگاه غروب روز نهم محرم یک یک یاران حضرت ولی عصر (عج) داخل مسجد الحرام شده و امام (عج) نهضت مقدس خود را بعد از نماز عشا با ارسال پیام برای اهل مکه آغاز می کند. سپس یاران آن بزرگوار در آن شب بر حرم و شهر مکه مسلط می گردند و روز دهم محرم پیام خود را متوجه جهانیان می نماید.

در روایت آمده است که زمان گردهمایی حضرت مهدی (عج) و یاران او که از نقاط مختلف جهان هستند، در مکه در شب جمعه و مقارن با شب نهم محرم است. امام صادق در این باره می فرماید:

خداوند سبحان آنان را در شب جمعه گرد هم می آورد و صبح جمعه جملگی در مسجد الحرام با آن حضرت دست بیعت و وفاداری می دهند و هیچیک از آنان سرپیچی نمی کند.

امام باقر (ع) می فرماید: قائم روزشنبه که روز عاشورا است روزی که حسین (ع) در آن به شهادت رسید ظهور می کند.

پیامبر (ص) می فرماید: مهدی از خاندان ما اهل بیت است و خداوند قیام وی را در یک شب سامان می بخشد.

ظهور امام مهدی (عج) در روز شنبه طبق روایت امام باقر (ص) مغایرتی با روایت قبل که روز نهضت را در روز جمعه عنوان می کند ندارد زیرا حرکت اصلی امام روز جمعه است و در روز شنبه برای مردم جهان پیام نهضت خویش را ارسال می کند.

از روایات همچنین استنباط می گردد که بارزترین حادثه که اندکی قبل از ظهور بوقوع می پیوندد، به شهادت رسیدن جوانی با ایمان و پاک سرشت از خاندان علوی در مسجد الحرام است که در روایات به نفس زکیه معروف است.

طبق روایت او نماینده امام است که پانزده روز قبل از قیام حضرت ولی عصر (عج) از جانب امام به مکه می رود تا قیام امام را برای مردم مکه ایراد کند. اما به هنگام ایراد پیام گروهی بر او هجوم می برند و او را در جایگاه میان رکن و مقام در مسجد الحرام به شهادت می رسانند. چون پیام شهادت وی به امام (عج) می رسد، امام با یاران خویش ازکوه طوی در سرزمین شامات حرکت کرده تا وارد مسجد الحرام می گردند، و بدان گونه که در روایات قبلی ذکر گردیده نهضت خویش را آغاز میکند.

خلاصه آنکه وقوع ظهور در روز جمعه به رغم مشهور بودن بین مردم قطعی نیست؛ اگر چه طبق بعضی از روایات ظهور روز جمعه خواهد بود. لکن روایات متعدد معتبر دلالت مى‏کند که قیام حضرت در روز شنبه که مصادف با روز عاشورا است، واقع خواهد شد (منتخب‏الاثر، الفصل السادس، الباب التاسع، حدیث 1 تا 7، ص 574 تا 576).

به هر حال ظهور در یک روز بسیار شریفی مثل جمعه یاشنبه و روز عاشورا خواهد بود. برای مثال از نظر اسلامی جمعه، عید است و شرافت بسیاری دارد. از این جهت مناسبت دارد که ظهور مهدی (عج) که از اشرف حوادث عالم است در چنین روز شریفی واقع شود.

عجیب‌ترین میوه‌های جهان

موز قرمز رنگ گونه‌ای از موزهای وحشی است که میوه بومی آمریکای جنوبی است و بسیار شیرین‌تر از سایر موزها از جمله موز زرد رنگ است.

رشد این موز بسیار آهسته‌تر از موزهای زرد است و معمولا 10 ماه طول می‌کشد تا میوه‌ها برسند. این میوه معمولا صادر نمی‌شود و در کلمبیا و اکوادور به فروش می‌رسد. این موزها از لحاظ ژنتیکی نسبت به سایر آفات مقاوم هستند.



11 - Ugli اوگلی

زادگاه آن جامائیکاست و طعم آن شبیه گریپ فروت است.


12 – Langsat لانگست

زادگاه اصلی آن مالزی و ویتنام و تایلند و ظاهر آن به شکل تخم مرغ است. طعم این میوه شبیه گریپ فروت و انگور است، اما از آن شیرین‌تر است.




13 – Sugar Apple سیب شکری

زادگاه آن تایلند است و از جمله معروف‌ترین میوه‌های این کشور به شمار می‌آید. پوست آن سفت و محکم، اما طعم آن شیرین و دارای کالری بسیار بالا و سرشار از آهن است و به خاطر شباهت آن به سیب به این نام نامیده شده است.




14 – Salak سالاک


زادگاه اصلی آن مالزی و اندونزی است و به دلیل شبیه بودن پوسته آن به پوست مار Snake-fruit مار میوه هم نامیده می‌شود. از حیث طعم شبیه سیب است، اما نوع ترش آن هم وجود دارد.




15 – Soursop السورسوپ

زادگاه اصلی آن مکزیک و آمریکای مرکزی است. این میوه سرشار از ویتامین C و B1 و B2 است و از آن در تهیه بستنی استفاده می‌شود.




16 - Rose Apple سیب گلی

زادگاه آن جنوب آسیاست و از جمله میوه‌های بسیار عجیب است که هم به شکل سیب است و هم بوی و عطر گل را دارد و بسیار خوشمزه است و مقدار بسیار کمی از آن به خارج صادر می‌شود، چون به سرعت فاسد می‌شود.



  

6 – Mangosteen مانگوستین

زادگاه اصلی این میوه اندونزی است. طعم آن ترش و دارای عطری بسیار خوشبو است و گفته شده از جمله میوه‌های ضدسرطان به شمار می‌آید و دارای فواید بسیار زیاد است. همچنین گفته شده که ملکه ویکتوریا، ملکه انگلیس این میوه را به هرکس که بسیار دوست می‌داشت و مقرب او به شمار می‌آمد، هدیه می‌داد


7 – Kumqut کومکوت


زادگاه اصلی این میوه چین است و از جمله مرکبات بسیار کوچک به شمار می‌آید که شبیه پرتقال و سرشار از ویتامین سی است.




8 – Durian دریان

زادگاه اصلی این میوه برونئی و اندونزی و مالزی ست و به دلیل اندازه بزرگ آن به ملکه میوه‌ها معروف است. این میوه دارای بوی بسیار بدی است، به همین دلیل استفاده از آن در اماکن عمومی ممنوع است، اما طعم آن شیرین است.




9 – Dragon Fruit میوه اژدها


زادگاه این میوه مکزیک و مرکز و جنوب آمریکاست و به خاطر شکل و رنگش به این نام نامیده شد. این میوه دارای سه رنگ سفید و صورتی و قرمز و طعم آن شبیه گلابی است. با برگ‌های این درخت چای نیز تهیه می‌شود.




10 – African cucumber خیار آفریقایی

زادگاه اصلی این میوه صحرای کالاهاری در آفریقاست. این میوه دارای دو نوع سمی و غیرسمی است. نوع سمی ای میوه دارای پوستی به رنگ سبز است و نوع خوراکی آن دارای پوستی به رنگ زرد و طعم آن شبیه انار است و از حیث داشتن دانه‌های بسیار مثل خیار است.




1 – Rambutan رامبوتان

این میوه در جنوب شرقی آسیا می‌روید. درخت رامبوتان همیشه دارای میوه است. طعم این میوه شیرین است و می‌توان طعم آن را به انگور تشبیه کرد.



     


2 – Jackfruit جاک فروت یا جاکویرا

این میوه در جنوب و غرب هند و سریلانکا و فیلیپین و بنگلادش می‌روید. میوه جاک فروت شبیه آناناس است، اما از آن شیرین‌تر است. از چوب این درخت به خاطر استحکام بسیار آن در ساخت اثاث منزل استفاده می‌شود.




3 – Passion Fruit پاشن فروت

زادگاه اصلی این میوه آمریکای جنوبی و هند و نیوزلند است. این میوه دارای دانه‌های ریزمانند انجیر است، اما از انجیر شیرین‌تر است و در تهیه بستنی و شیرینی از آن استفاده می‌شود.


  


4 – Lychee لیچی

زادگاه اصلی این میوه جنوب چین و جنوب هند و تایوان است. پوست این میوه مانند پسته سخت است و گفته می‌شود، قدمت آن به 2000 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. طعم این میوه شبیه انگور است و از جمله میوه‌های سرشار از ویتامین سی است.



5 – Star fruit میوه ستاره

این میوه در هند و سریلانکا و اندونزی می‌روید. طعم آن مثل کیوی و آناناس و سیب شیرین است و و از جمله میوه‌های سرشار از ویتامین سی است.



منبع  "خبرگزاری مهر"