اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

مراقب باشید بعد از عید فطر اعمالتان مورد سرقت شیطان قرار نگیرد

محمد تقی مدرسی



آیت الله محمدتقی مدرسی، مجتهد و مفسر قرآن گفت: باید مراقب بود تا اعمال ما مورد سرقت شیطان قرار نگیرد و بهتر است این اعمال را نزد خدا تا قیامت ودیعه بگذاریم تا مورد سرقت شیطان قرار نگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از مراجع معظم تقلید کربلای معلی و مفسر تفسیر ۱۸ جلدی من هدی القرآن بامداد پنج شنبه ۲۴ خردادماه در آخرین جلسه تفسیر خود به بیان نکات و مواعظ اخلاقی پرداخت و گفت: در این لحظات آخر ماه مبارک رمضان ما دست های پر از گناه را عاجزانه به سمت خداوند سبحان بالا برده و از خدا می خواهیم ما را ببخشد و بیامرزد که نمی توانیم و نخواهیم توانست که شکر خدا را به جا بیاوریم.

وی ادامه داد: باز هم خدا را شاکریم که امسال هم زنده بودیم و توفیق روزه، نماز، مجالس دعا، تلاوت قرآن را خداوند به ما عطا نمود و توانستیم پیرامون این مائده قرآنی در این شب های نورانی بحث نماییم و اشکی بر مصیبت اهل بیت(ع) نیز بریزیم.

این مجتهد شیعی با اشاره به لحظات پایانی ماه مبارک رمضان گفت: امشب شب آخر و در لحظات پایانی این ماه مبارک هستیم و فقط می توانیم بگوییم خدایا ما را ببخش که نمی توانیم شکرت را کنیم و از شکرت عاجز هستیم. و شاکر هستیم.



درخواست کمک از خدا برای حفظ اعمال ماه رمضان



آیت الله مدرسی با اشاره به درخواست کمک از خداوند برای حفظ اعمال خوبمان در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: از خداوند بخواهیم که هر سال ما را موفق به این اعمال عبادی و مجالس نورانی در ماه مبارک رمضان نماید و همچنین از خداوند درخواست می کنیم که این الطافی که در این ماه مبارک رمضان خداوند به فضل و رحمتش به ما عنایت نمود، آنها را شیطان بعد از ماه مبارک از دست ما نگیرد.

وی ادامه داد: عید سعید فطر می آید و بعد از عید اوضاع و احوال ما طبیعی می شود و باز شیطان و وسوسه ها هست و ممکن است اعمال خوب ما در این ماه مبارک دستبرد شیطان قرار گیرد و این نعمت هایی که خداوند به ما در این ماه داد توسط شیطان دزدیده شود.



چه کنیم اعمال رمضانی ما مورد سرقت شیطان واقع نگردد



آیت الله مدرسی با بیان اینکه چگونه از این اعمال کسب شده در ماه رمضان حفاظت کنیم که مورد سرقت شیطان قرار نگیرد، گفت: چیزی که همیشه عرض می کنم این است که خدایا این کارها و اعمال خوبی که در این ماه مبارک رمضان به فضل خودت توانستیم انجام دهیم، برای اینکه مورد سرقت شیطان واقع نشود و آنها را از دست ندهیم، آنها را به رسم ودیعه نزد خودت می گذاریم؛ که اگر این اعمال خوب ما در صندوق آهنین خدا به عنوان ودیعه قرار دهید دیگر شیطان هیچ وقت دستش به آنجا نخواهد رسید.

وی ادامه داد: بنابراین به خدا عرض می کنیم، خدایا در آخر ماه مبارک رمضان است و این کارها و اعمال خوبی که اول خودت به ما توفیق دادی و لطف نمودی بتوانیم انجام دهیم، آنها را به رسم ودیعه به خودت می سپاریم تا در روز قیامت آنها را به ما برگردانی.


انتخاب دنیا یا آخرت و عوامل دوری از آخرت


این استاد حوزوی با بیان اینکه بین آخرت و دنیا ما کدام یک را انتخاب میکنیم، اظهار کرد: ما باید بین دنیا و آخرت یکی را انتخاب کنیم اما طبیعی است که دنیا ما را هل می دهد تا دنیا را انتخاب کنیم. آقا امیرالمومنین(ع) فرمودند: من نمی گویم بروید دنبال دنیا خودتان می روید. مثلا وقتی صبح از خواب بیدار می شویم و گرسنه هستیم به طور طبیعی چه خودمان بخواهیم چه نخواهیم به سمت نانوایی می رویم و دنیا هم چنین است.

وی ادامه داد: ما آخرت را هم دوست داریم و دلمان آخرت را هم می خواهد اما کار مشکلی که داریم وفق بین این دو است. دنیا با آخرت بد است و آخرت هم گاهی با دنیا جور در نمی آید و چیزی که سبب آن می شود تنبلی ما است که این تنبلی باعث می شود که به واجبات عمل نکنیم.



تنبلی و بی برنامه بودن علت دوری از آخرت



آیت الله مدرسی تنبلی و بی برنامه بودن را دو عامل دور شدن انسان از انتخاب آخرت دانست و بیان کرد: در دعای ابوحمزه هم می خوانیم: « اللهم إنی أعوذ بک من الکسل و الفشل و الهم و الجبن »؛ بنابراین علاوه بر تنبلی انسان بی برنامه بودن او به تنبلی اضافه می شود و این دو باعث می شود از آخرت غافل شویم. روایت است که باید وقت خود را به چهار قسمت تقسیم کرد و برنامه داشته باشیم.

وی جامعه را عامل دیگر غفلت از آخرت دانست و اظهار کرد: سوم عامل این غفلت جامعه است و وقتی جامعه ما یک جامعه بی نظم باشد، دیگر نمی گذارد کسی در آن منظم شود. و گاها تنبلی هم در جامعه هست. مثلا اگر ساعت کار ۸ ساعت است اما کارمندان در یک جامعه ۵ ساعت کار می کنند، در جامعه و کشور دیگری از این ۸ ساعت فقط ۱ ساعت کار مفید دارند و به همین نحو تنبلی و بی نظمی در کار دارند که بر روی جامعه هم اثر منفی می گذارد.



صومعه نشینی و دوری از جامعه و نکوهش آن توسط پیامبر(ص)



آیت الله مدرسی به جریان صومعه نشینی اشاره و بیان کرد: عده ای برای این که دنیا روی آنها اثر نگذارد و از آخرت و خدا غافل نشوند صومه نشین می شوند؛ و این صومعه نشینی مورد تایید پیامبر(ص) نیست.

وی ادامه داد: من در ایرلند و فرانسه این صومعه ها را از نزدیک مشاهده کردم و در آن صومعه ها یک متخصص و جراح قلب را دیدم که آمده صومعه نشین شده است و یک عده بچه یتیم را هم جمع کرده و از آن سرپرستی می کند. پرسیدم چه شده است این آقا به اینجا آمده است؟ گفتند در یک حادثه تصادف تمام خانواده اش را از دست داده و از آن زمان صومعه نشین شده است.

این مجتهد شیعی افزود: غالبا کسانی که الان در این صومعه ها هستند چنین مشکلاتی در دنیا داشته اند و یک دفعه بهم ریخته اند و گفته اند برویم به فکر آخرت خود و خدا باشیم. اما در گذشته که در تاریخ هم آمده صومعه نشینی به این دلیل نبود، بلکه مومنین با دولت های جبار مبارزه می کردند و در آخر وقتی می دیدند شر جبارین دفع نمی شود و در توان آنها نیست، به کوه ها و غارها فرار می کردند و آنجا مشغول عبادت می شدند.

آیت الله مدرسی به نکوهش پیامبر(ص) از این اقدام صومعه نشینی و دوری کردن از جامعه اظهار کرد: نقل است یکی از اصحاب پیامبر(ص) یک یا دو تا از بچه های خود را از دست داد و این حادثه او را شوکه نمود، به این دلیل گفت دیگر من با دنیا کاری ندارم و رفت در خانه اش معتکف شد و مشغول عبادت بود تا اینکه موضوع را به پیامبر(ص) خبر دادند و پیامبر(ص) گفت این کار در دین من نیست بلکه دین من جهاد، صلاة، صوم، حج و عمره است؛ اگر می خواهید خدا از شما راضی شوید این کارها را انجام دهید نه اینکه جایی خلوت بنشینید و از همه دوری کنید و نماز بخوانید.



دنیا محل گرفتاری



این مجتهد شیعی با بیان اینکه دنیا محل گرفتاری است، اظهار کرد: چند روز قبل چند ننفر به من گفتند دعا کنید این گرفتاری های دنیا حل شود، به آنها عرض کردم در دنیا هر کس به اندازه خودش درگیر است و اصلا دنیا محل گرفتاری است، اگر می خواهید گرفتاری نداشته باشید و این گرفتاری ها حل شود باید به آخرت بروید و هر وقت فوت کردید آنجا هیچ وقت گرفتاری نیست.

وی ادامه داد: با فوت نمودن انسان به آخرت می رود و آنجا این گرفتاری ها نیست اما دنیا اسمش مشخص است و پست است و اینجا محل گرفتاری است. در جلسه ای نزد آقا امیرالمومنین(ع) فردی برای یکی دیگر از آن افراد برای گرفتاری یکی از رفقایش دعا کرد و گفت خدایا از این گرفتاری ها این رفیق مرا نجات بده؛ حضرت امیرالمومنین(ع) تا این جمله را شنید گفت چرا برای رفیق خود درخواست مرگ کردی؟ این دعایت خوب نبود، چرا او بمیرد؛ بعد حضرت فرمودند از گرفتاری ها نجاتش بده یعنی اینکه او بمیرد.



در گرفتاری و مشکلات قوی باشید



آیت الله مدرسی با تذکر اینکه در مقابل مشکلات خود را نبازید و قوی باشید، گفت: چرا همه اش می خواهید روباه باشید تا مشکلی شد فرار کنید، کمی هم شیر و قوی باشید. چرا ضعیف هستید بگو هر چه هست بیاید.

وی ادامه داد: یاد بگیرید اگر یک مشکلی به شما گفت من مشکلات چنانی هستم، شما هم بگوید منم یک مومنی هستم که در مدرسه عاشورا و مکتب حسینی بزرگ شده ام، در هیئت حسینی پرورش یافته ام. چرا خودتان را در برابر مشکل می بازید؟ آن مشکل باید از شما بترسد و فرار کند، چرا شما از مشکل می ترسید و فرار می کنید؟



به جای صومعه نشینی خانه و محل کار خود را عبادتگاه کنید



آیت الله مدرسی با بیان اینکه به جای صومعه نشینی منازل و محل کار خود را عبادتگاه کنید، گفت: از نظر الهی هر وقت فکر کردید که مکه بروید و نتوانستید بروید، خانه خود را مکه کنید. یا هر وقت خواستید فکر کنید بروید صومعه نشینی، خانه خود یا مغازه خود را صومه کنید و هر جایی که هستید آنجا را  جای الهی کنید.

این استاد حوزوی اظهار کرد: یک بار از عمره همراه زائرین به سمت تهران برمی گشتیم، دیدم در اتوبوس زن و مرد زائر وقتی از مکه خارج شدیم شروع به گریه و ناله کردند. به آنها گفتم شما باید الان شکر کنید، عمره رفتید و الان سالم به خانه برمیگردد. آنها به من گفتند شما طلبه ها هر روز می توانید به مکه و کربلا بروید اما ما نمی توانیم!

وی ادامه داد: به آنها گفتم من یک چیز به شما یاد می دهم، حالا که دارید بر می گردید و شاید دیگرنتوانید بیایید همان خانه خود را بیت الله الحرام کنید. و خداوند هم در آیه ۳۶ نور می فرماید: « فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ / در خانه‌هایی که خدا رخصت داده که آنجا رفعت یابد و در آنها ذکر او شود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند».

آیت الله مدرسی افزود: بعد به آنها گفتم الان دارید می روید به خانه های خود اما این خانه های شما یک طرف آن ساز و آواز، این طرف غیبت، آن طرف دروغ و سخن بیهوده و لغو است؛ اما سعی کنید الان که بر می گردید این خانه های خود را مناجاتگاه کنید، در آن قرآن بخوانید، بچه ها را خوب تربیت کنید؛ اگر این کار را کردید حالا بیت شما هم بین نبوت، بیت رسالت و بیت الله الحرام است. و معروف است که می گویند: « در یمنی ولی پیش منی هر جایی که باشی ».



کربلا را به خانه هایتان بیاورید



این مجتهد شیعی با بیان اینکه اگر نمی توانید کربلا بروید کربلا را به خانه های خود بیاورید، گفت: امام صادق(ع) به فردی فرمودند: اهل کجایی؟ گفت کوفه؛ بعد پرسید چند بار به کربلا می روی؟ گفت خیلی کم، گاهی در مناسبت ها می روم. امام فرمود این خیلی کم است، گفت پس هر هفته بروم؟ امام گفت کم است، گفت هر روز بروم؟ امام گفت کم است؛ گفت پس چکار کنم از کوفه تا کربلا هم دو ساعت راه است؟ امام فرمود: برو یک جایی زیر آسمان و آنجا سه بار امام حسین(ع) را سلام بده. پس یک روز ما کربلا می رویم و یک روز هم ما کربلا را به خانه هایمان می آوریم.

آیت الله مدرسی تاکید کرد: اگر کسی خواست یک روزی فکر کند صومعه نشین شود، به او می گویم این فکر را از خود دور کند. بدانید که هر جا هستید آنجا را می شود عبادتگاه و صومعه کرد.

وی ادامه داد: حتی مغازه هستید، در مغازه دارید جنس می فروشید، همانجا را می شود عبادتگاه کرد، در همان حال شما در دل خود ذکر خدا را داشته باشید و فکر کنید یک جوری کاری کنید که خدا از شما راضی شود؛ پس همین مغازه شما روز قیامت شهادت خواهد داد که شما در ذکر و عبادت خدا بودید. بنابراین ما می توانیم مغازه، خانه، ماشین و محل کار خود را جای الهی کنیم و این ممکن است.

آیت الله مدرسی با تذکر به کارمندان نسبت به خدمت به مراجعین گفت: شما کارمند وقتی به آن ارباب رجوع پیر یا جوان، کوچک یا بزرگ می گویید برو فردا بیا! آیا می دانید این بنده خدا چقدر راه طی کرده و با چه مقدار مشکلات خود را به این اداره رسانده تا کارش انجام شود؟! شما کارمند محترم به جای اینکه بگویید برو فردا بیا یک مقدار بیشتر کار کنید و وقت بگذارید تا کار مردم هم انجام شود و این اضافه وقت را برای خدا بگذارید و بگویید من با این کار محل کارم را الهی کردم و همین کار شما عبادت برای خدا است. حالا همین طور در دانشگاه ها و مراکز علمی نیز به همین منوال با این نیت الهی کار انجام دهید و درس بخوانید.

وی در پایان گفت: نگویید دیگران و مردم اینجور نیستند، شما باید گلیم خود را از آب بکشید چکار مردم دارید؟ ما باید الگوی دیگران بشویم. اگر این نفس تو به هلاکت رسید و اهل جهنم شد، دیگران هم بروند بهشت به شما چه؟  شما مواظب باش جهنم نروید!

آیت الله مدرسی به خاطره ای از مرحوم به خاطره ای از مرحوم بهلول اشاره و گفت: بنده بیش از ۵۰ سال با شیخ محمد تقی بهلول آشنا بودم و ایشان در همین مکان هم تشریف آورده اند؛ یک روز با ایشان در تهران به مجلسی رفته بودیم و الان یادم نیست منبری چه می گفت، ولی آن منبری چیزهایی می گفت که دقیق نبود، که یک دفعه دیدم ایشان مجلس را ترک کرد و گفت خدا راضی نیست من اینجا باشم. ایشان الهی زندگی کرد و امثال ایشان هم هستند که خدایی زندگی می کنند و البته کاسب هم هستند و به امور زندگی خود هم می پردازند.

گفتنی است، جلسات تفسیر و تدبر آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از مراجع تقلید کربلای معلی و از مفسرین و پژوهشگران شیعی جهان اسلام هر بامداد ماه مبارک رمضان با محوریت سوره حدید در دفتر تهران ایشان برگزار می شد.


گزارش: امیرمحسن سلطان احمدی


" خبرگزاری مهر "

کیک موزی با سس موز کاراملی


زمان آماده سازی
40 دقیقه
حداکثر زمان پخت
50 دقیقه
مناسب برای
8 نفر
1 پیمانه
آرد
1/2 پیمانه
شکر قهوه ای
1/4 پیمانه
شیر
1/4 پیمانه
روغن مایع
2 عدد
تخم مرغ
2 عدد
موز
2 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
1/4 قاشق چای خوری
وانیل
کیک موزی با سس موز کاراملی



برای تهیه کیک موزی با سس کارامل ، ابتدا تخم مرغ ها و شیر را از یخچال بیرون می آوریم تا هم دمای دیگر مواد شوند . فر را روشن می کنیم تا گرم شود . آرد و بکینگ پودر را ترکیب کرده و 3 بار الک می کنیم .
زرده و سفیده تخم مرغ ها را هم جدا کرده و سفیده را به صورت جداگانه در کاسه ای با همزن برقی آنقدر می زنیم تا پف کند و سفت شود به طوری که وقتی کاسه را بر می گردانیم سفیده ها بیرون نریزد و بعد در یخچال قرار می دهیم .
زرده ها را هم به همراه شکر قهوه ای و وانیل با همزن آنقدر می زنیم تا کاملا ترکیب شده و کرم رنگ و روشن شوند . سپس ترکیب شیر و روغن مایع را نیز اضافه کرده و هم می زنیم تا حباب هایی ایجاد شود . موزهای کاملا رسیده را پوره کرده و یا نگینی خرد کرده و به مایع کیک اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم . سپس ترکیب مواد خشک را که الک کرده ایم را به مایع کیک موزی اضافه کرده و با کاردک مخلوط می کنیم . در پایان سفیده تخم مرغ را نیز در چند مرحله اضافه کرده و به صورت دورانی هم می زنیم به طوری که مایع کیک موزی حالت پفکی خود را از دست ندهد .
کف قالب لوف را چرب کرده و یا کاغذ روغنی می اندازیم و بعد مایع کیک موزی را داخل قالب ریخته و آن را در طبقه وسط فر در دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 50 دقیقه قرار می دهیم تا بپزد .
بعد از پخت فر را خاموش کرده و اجازه می دهیم کیک در فر بماند و در همان فر خنک شود و بعد از قالب خارج کرده و با سس موز کاراملی که دستور آن در اینجا آمده است آن را تزئین می کنیم .
کیک موزی با سس موز کاراملی را برش زده و در ظرف مورد نظر می چینیم .

  1. در صورت تمایل می توانید به مواد کیک موزی گردو خرد شده نیز اضافه کنید . 

چیز کیک شکلاتی


زمان آماده سازی
60 دقیقه
حداکثر زمان پخت
30 دقیقه
مناسب برای
12 نفر
1 1/2 پیمانه
آرد
3/4 پیمانه
شکر
3/4 پیمانه
شیر
1/2 پیمانه
روغن مایع
2 عدد
تخم مرغ
2 قاشق سوپخوری
پودر کاکائو
2 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
1/2 قاشق چای خوری
وانیل
1/4 قاشق چای خوری
جوش شیرین
1/4 قاشق چای خوری
نمک
200 گرم
پنیر ماسکارپونه
100 گرم
شکلات تخته ای
1 قاشق سوپخوری
پودر ژلاتین
3 قاشق سوپخوری
پودر شکر
1 بسته
خامه صبحانه
چیز کیک شکلاتی



برای تهیه چیز کیک شکلاتی ، ابتدا کیک را آماده می کنیم . فر را روشن می کنیم تا گرم شود . آرد ، نمک ، جوش شیرین ، بکینگ پودر و پودر کاکائو را باهم الک کرده و 3 بار الک می کنیم .
شکر و روغن مایع را در کاسه ای ریخته و با همزن برقی آنقدر می زنیم تا کرم رنگ و یک دست شود . سپس تخم مرغ ها و وانیل را نیز اضافه کرده و آنقدر هم می زنیم تا پف کند و رنگ آن روشن شود . شیر را نیز اضافه کرده و با دور کند همزن می زنیم تا کف کند و در پایان ترکیب مواد خشک را که از قبل الک کرده ایم را در چند مرحله اضافه کرده و با همزن دستی و یا کاردک هم می زنیم تا کاملا باهم ترکیب شوند .
کف قالب کمربندی را کاغذ روغنی انداخته و مایع کیک را داخل آن می ریزیم . کیک را داخل فر در دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه قرار می دهیم تا بپزد . سپس آن را از فر خارج کرده و کنار می گذاریم تا کاملا خنک شود .
کیک را از قالب خارج کرده و کاغذ روغنی آن را جدا می کنیم و اگر کیک ناهمواری داشت ،

با یک چاقو آن را جدا کرده تا کیک کاملا مسطح و صافی داشته باشیم . دوباره کیک را در قالب قرار می دهیم .
حالا رویه کیک را آماده می کنیم . شکلات و خامه را باهم ترکیب کرده و روی بخار کتری قرار می دهیم و هم می زنیم تا شکلات آب شده و سس یک دستی به دست آید . سپس از روی بخار بر می داریم تا خنک شود . پودر ژلاتین و آب سرد را نیز باهم مخلوط کرده و روی بخار می گذاریم تا پودر ژلاتین در آب حل شده و مایع شفافی به دست آید و آن را نیز کنار می گذاریم .
پودر شکر را به سس شکلاتی اضافه کرده و هم می زنیم . سپس پنیر ماسکارپونه را نیز اضافه کرده و هم می زنیم تا پنیر کاملا با سس ترکیب شود و در پایان پودر ژلاتین حل شده در آب را اضافه می کنیم . حالا مایع پنیری را روی کیک ریخته و به مدت 2 تا 3 ساعت در یخچال قرار می دهیم تا چیز کیک شکلاتی ما آماده شود .
چیز کیک شکلاتی را از قالب خارج کرده و بعد از تزئین سرو می کنیم .

  1. برای تهیه توپک های روی کیک ، قسمتهای اضافی کیک را که بریده ایم را پودر کرده و با مقداری شکلات صبحانه و یا خامه مخلوط کرده و به صورت توپ در آورده و در پودر نارگیل می غلتانیم و در یخچال قرار می دهیم تا کمی خودش را بگیرد .

شیرینی انگشتی


زمان آماده سازی
30 دقیقه
حداکثر زمان پخت
15 دقیقه
1 1/2 پیمانه
آرد
1 قاشق غذا خوری
نشاسته ذرت
50 گرم
کره
1 عدد
تخم مرغ
1/4 قاشق چای خوری
وانیل
به مقدار لازم
مارمالاد
1/3 پیمانه
پودر شکر
شیرینی انگشتی



برای تهیه شیرینی انگشتی ، ابتدا کره و تخم مرغ را از یخچال بیرون می آوریم و صبر می کنیم تا کره نرم و همدمای محیط شود .
در یک کاسه کره و پودر شکر را باهم مخلوط کرده و با همزن آنقدر می زنیم تا کره کاملا به خورد پودر شکر رفته و یک دست شود . سپس تخم مرغ و وانیل ( هر نوع اسانسی که دوست داشته باشید می توانید استفاده کنید ) را اضافه کرده و هم می زنیم تا تخم مرغ نیز کاملا با دیگر مواد ترکیب شود . آرد و نشاسته ذرت را باهم ترکیب کرده و الک می کنیم و آرام آرام به مواد بالا اضافه می کنیم و با همزن می زنیم تا به صورت خرده نان در آید . سپس با دست ورز می دهیم تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید . ( نیاز به ورز دادن زیاد نیست چرا که باعث به روغن افتادن خمیر می شود )
خمیر را داخل نایلونی گذاشته و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند .
فر را روشن می کنیم تا گرم شود . کف سینی فر کاغذ روغنی انداخته و از خمیر گلوله های کوچک برداشته و کف دست گرد می کنیم و با انگشت و یا هر وسیله دیگری وسط توپک ها گود کرده و داخل سینی فر قرار می دهیم . تمامی خمیرها را به همین صورت تهیه کرده و در سینی فر می چینیم .
شیرینی انگشتی را به مدت ۱۵ دقیقه در فری که از قبل گرم کرده ایم در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا بپزند و بعد از فر خارج کرده ، کنار می گذاریم تا سرد شوند .
در پایان داخل شیرینی انگشتی را با مارمالاد دلخواه پر می کنیم .

  1. در صورت تمایل می توانید قبل از قرار دادن شیرینی انگشتی در فر داخل آن شکلات چیپسی و یا شکلات تخته ای خرد شده ریخته و بعد در فر قرار دهید تا شکلات ها آب شود .

امامت هویت مذهب تشیع است/ شیعه از چه زمانی پدید آمد؟

امام زمان



امامت اساساً هویت مذهب حقه تشیع و مهمترین تفاوت شیعه و سایر فرق اسلامی، امامت است. از نظر شیعه امامت، استمرار نبوت و جانشینی پیامبر است.

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر جلسه ششم از سلسله مباحث مهدویت است که توسط حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ایراد شده است.

در این جلسه می خواهیم از عقل و علم کلام برای بحث مهدویت استفاده کنیم.

امامت اساساً هویت مذهب حقه تشیع است. مهمترین تفاوت شیعه و سایر فرق اسلامی، امامت است. از نظر شیعه امامت، استمرار نبوت و جانشینی پیامبر است. پیامبر اسلام شارع و آورنده دین هستند و امامان ما حافظان دین هستند و این حفاظت در استمرار نبوت اتفاق می افتد.

دیگران راجع به امامت بحث خلافت و حکومت سیاسی دارند و از نظر آنها امام کسی است که حاکم امت باشد. بنابراین بحث ما حکومت نیست و امامت مترادف با حکومت نیست. حکومت شأنی از شئون امام است.

امام حسین تا امام عسکری شرایط با آنها همراه نبود که به حکومت برسند ولی امامت آنها به قوت خود باقی است.

برای اینکه در این مورد صحبت کنیم باید اول در مورد تشیع صحبت کنیم. مراد از تشیع چیست و این تشیع از چه زمانی پیدا شده است. دیگران هم که وقتی قلم می زنند و کتاب می نویسند مطالبی را بیان می کنند که با اصول تاریخی منافات دارد. مثلا شیعه را مولود صفویه یا آل بویه عنوان می کنند. کسی که این افتخار برایش حاصل شده که شیعه علی ابن ابی طالب باشد باید بداند که تاریخچه پیدایش شیعه از چه زمانی بوده است.

بحث را از اینجا شروع می کنیم که در بحث های کلامی و تاریخی شیعه را به سه شکل معرفی کرده اند. یک شیعه سیاسی داریم، یک تشیع ولایی داریم و یکی هم تشیع اعتقادی داریم. بروز و ظهور تشیع در صحنه اجتماع به سه شکل است.

تشیع سیاسی به کسانی می گویند که به مبانی فکری شیعه اعتقادی ندارند و اصلاً از آن مطلع هم نیستند ولی در یک جهت گیری سیاسی دم از رهبری اهل بیت می زنند. چون رویکرد آنها سیاسی است اسم آنها را تشیع سیاسی می گذاریم. اینها نه به عنوان اینکه امامان از طرف خدا منصوب اند و اصلاً نصب الهی را اعتقاد ندارند فقط رهبری این گروه را پذیرفته اند چون اینها دارند با بنیاد ظلم مبارزه می کنند.

از بین ائمه هم با کسانی میانه دارند که قائم به سیف بوده اند. یعنی در وجود امیرالمومنین، امام حسن مجتبی و سیدالشهدا. آنها در وجود امام سجاد به عنوان پذیرش امام توقف می کنند. بعد از ایشان، زید ابن علی فرزند امام زین العابدین را به عنوان امام قبول می کنند و ۴ امامی اند و به آنها زیدیه می گویند. مبنای تفکر آنها سیاسی است و از نظر اعتقادی و کلامی طرفدار معتزله هستند و از نظر فقهی تابع فقه ابوحنیفه اند. گرایش آنها به اهل بیت صرفاً پذیرش آنها به عنوان رهبری در مبارزه با ظلم است. والا نه اعتقاد و نه دین خود را از اهل بیت نگرفته اند.

زید ابن علی ادعایی برای امامت نداشتند و دیگران خود را به این شخصیت بزرگوار منسوب کردند. در بین تمام مبارزات سیاسی مبارزات جناب زید مورد تایید ائمه ما هم بوده است.

شکل دوم از تشیع، تشیع ولایی و محبتی است. اینها کسانی هستند که فقط اهل بیت را دوست دارند و به استناد روایاتی که از پیامبر در فضائل و مناقب اهل بیت صادر  شده و اینکه هر کس اینها را دوست داشته باشد چه موقعیتی پیدا می کند، شیفته اهل بیت از جهت مودت هستند و الزاماً به طرف اطاعت نرفته اند.

در رابطه با امام دو مسئله وجود دارد یکی «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولوالامر منکم» بحث اطاعت از امام مطرح است و یکی «لااسئلکم علیه اجرا الا موده فی القربی» که به استناد قرآن محبت و مودت اهل بیت مطرح است. این دو تا با هم است. این طایفه تشیع ولایی کسانی هستند که فقط اهل بیت را دوست دارند.

از جمله کسانی که دارای تشیع ولایی است رهبر یکی از فرق فقهی اهل سنت، امام شافعی است و خود شافعی ها هم در بین مذاهب اهل سنت از ارادتمندان اهل بیت هستند. در مدینه هم می بینید که برخی از اهل تسنن برای عرض ارادت و زیارت به ساحت اهل بیت می آیند.

امام شافعی در اظهار ولایت و محبت نسبت به اهل بیت نکات و جملاتی دارد. این آدم در طول تاریخ متهم به رافضی بودن شده است. بیان او این است «نحن فضلنا علیا فاننا روافض بالتفضیل عند ذوی الجه» ما علی(ع) را بر دیگران برتری می دهیم و نزد جاهلان رافضی تمام عیار هستیم.

از خود شافعی هست که «إن کَانَ حُبُّ الوَلِیِّ رَفضاً فإنَّنی أرفَضُ العِبادَ» یعنی اگر محبت علی (که دوست خداست) دلیل بر رفض و بی دینی است، دنیا بدانند که من بی دین ترین مردمانم.

یعنی می خواهد بگوید که من خیلی علی(ع) را دوست دارم. این مسئله برای او منشا خطر شد. در دوران خلافت بنی عباس او را دستگیر کردند. خلیفه عباسی دید او فقط به اهل بیت علاقه دارد و هیچ وابستگی دیگری به اهل بیت ندارد فلذا او را مورد محبت قرار دادند و او را آزاد کردند و هزار درهم به او دادند. او هم یک شعر گفت که «مَا الرِّفْضُ دِینِی وَلَا إِعْتِقَادِی. لٰکِنْ تَوَلَّیْتُ غَیْرَ شَکٍّ» یعنی ارادت من به اهل بیت نه جنبه دینی دارد و نه جنبه اعتقادی، ولی به بدون تردید اینها را دوست دارم.

به اینها تشیع ولایی می گویند. الان هم در جهان می بینید افرادی را که اعتقادات تشیع را ندارند ولی نسبت به اهل بیت اظهار خضوع و ارادت دارند.

ما نه با شیعیان ولایی کار داریم و نه با شیعیان سیاسی. بلکه ما با دسته سوم سر و کار داریم به نام تشیع اعتقادی.

تشیع از باب تفعل است و به معنای قبول پیروی و اطاعت است. پس اگر کسی شیعه است نمی تواند فقط ادعا کند من علی(ع) را دوست دارم. اصلاً شیعه بودن به معنی پیروی کردن و اطاعت کردن است. لذا شیعه در لغت به معنی اتباع و پیروان است.

اما از نظر اصطلاحی وقتی می گوییم شیعه یکی از مذاهب اسلامی است به امیرالمومنین منتسب می شود. شیعه علی یعنی «قد غلب هذا الاسم (شیعه) علی من یتولی علیا و اهلبیته، حتی صار اسما لهم خاصا» یعنی این نام یعنی شیعه غالب شده و علم گردیده بر هر کسی که قائل به ولایت علی (ع) و اهل بیت نشان است، تا جائی که کلمه شیعه «مختص» به ایشان شده است.

شیعه کیست؟ «الشیعیة الذیناذا اختلف الناس عن رسول الله اخذوا بقول علی» یعنی اگر مردم در تفسیر سنت و فرمایشات رسول اکرم اختلاف می کردند، شیعه کسانی اند که این اختلاف را به استناد قول علی(ع) حل می کردند. در ادامه روایت دارد که اگر در بیان حضرت امیرالمومنین اختلاف می کردند به بیان امام جعفر صادق مراجعه می کردند.

بنابراین ما با این طایفه و این معنا از شیعه سرو کار داریم. تشیع اعتقادی که اعتقاداتش و جهان بینی اش را که در حوزه عقل نظری است و ایدئولوژی اش را که در حوزه عقل عملی است همه را از امیرالمومنین از ابتدا تا وجود نازنین حضرت حجت گرفته است.

حال این سوال مطرح است که شیعه اعتقادی از چه زمانی پیدا شده و تاریحچه پیدایش آن چیست؟

ما چند قول را مطرح می کنیم و بقیه را اگر در جلسه بعدی خواستیم بیان کنیم کتاب معرفی می کنیم.

یک قول این است که می گویند تشیع از زمان سقیفه به جود آمده است.

به رغم تلاش های پیامبر برای بیان جانشین خودشان و حفظ ارکان اسلام، متاسفانه سقیفه بعد از رحلت پیامبر به وقوع پیوست. امر خدا بر زمین ماند و خاندان پیامبر خانه نشین شدند و دیگران در اثر تلاش های خود و متقاعد کردن امت سر کار آمدند و خلیفه شدند. منتهی خلیفه منصوب از سوی مردم.

در آن زمان عده ای بودند که با منتخب مردم در سقیفه بیعت نکردند که از جمله دوازده نفر اند. طبرسی نقل می کند از امام صادق سوال شد هنگامی که سقیفه تشکیل شد آیا کسی از اصحا اعتراض نکرد؟ حضرت فرمودند دوازده نفر از جمله خالد بن سعید بن عاص -و او مردی از بنی‏امیه بود- و سلمان فارسی، و ابوذر غفاری، و مقداد بن اسود، و عمار بن یاسر، و بریده اسلمی. و اما از انصار عبارت بودند از: ابوالهیثم بن التیهان، و سهل، و عثمان - دو فرزند حنیف - و خزیمة بن ثابت ذو الشهادتین، و ابی بن کعب و ابوایوب انصاری.

اینها بیعت نکردند و در تبعیت از علی(ع) باقی ماندند. هر گاه در دوران سقیفه می خواستند از این عده یاد کنند می گفتند اینها شیعیان علی(ع) هستند. به همین جهت می گویند پیدایش شیعه از عصر سقیفه بوده است.

قول دوم این است که می گویند پیدایش تشیع به اواخر حکومت عثمان باز می گردد. عثمان با شخصیتی به نام عبدالله ابن سبا مواجه شد که عبدالله مورد تهمت است که می گویند یهودی بود که مسلمان شد و برای انتقام گیری از خیبر و جنگ هایی که مسلمین در صدر اسلام علیه یهودی ها کردند، او مسلمان شد و بخشی از عقاید یهودیت و بخشی از عقاید اسلامی را با هم آمیخت و رهبری علی ابن ابی طالب را مطرح کرد تا بتوانند به اسلام ضربه بزنند. این یکی از تهمت های ناروایی است که به شیعه می زنند.

می گویند که نظریه پرداز این قول کسی است به نام سیف ابن عمر. او شیعه را مولود افکار عبدالله سبا قرار می دهد و می گوید او این فرقه و مذهب را تاسیس کرده است. ما اختلافات زیادی با سباییه داریم و هرگز آنها نمی توانند مبداء و مظهر شیعه باشند.

علامه عسکری در رابطه با ناقل این روایت که شیعه به عبدالله سبا باز می گردد، می گوید این روایت را سیف ابن عمر نقل کرده است. او اولاً زندیق است. دوم اینکه در بین رجال متهم است که در جعل حدیث قهار است. لذا قابل اعتماد نیست. طه حسین در کتاب علی و بنون می گوید بعد از بررسی داستان مربوط به عبدالله سبا، او فردی است خیالی. لذا موجودیت او زیر سوال است.

بنابراین دوم نظر در مورد پیدایش شیعه این بود.

اما نظریه سوم می گوید پیدایش تشیع اعتقادی به حادثه فتنه الدار برمی گردد. خلیفه سوم کشته می شود و به تحریک دو نفر از اشخاصی که اسمشان در تاریخ هست به قصد خونخواهی عثمان جنگی بزرگ در مقابل امیرالمومنین راه می اندازند. نوک پیکان این قضیه طلحه و زبیر هستند. می گویند آنهایی که در جنگ جمل در رکاب امیرالمومنین بودند، شیعه علی ابن ابی طالب هستند. پس می گویند شیعه در جنگ جمل پیدا شده است.

نظریه بعدی که وجود دارد این است که می گویند پیدایش شیعیان اعتقادی به مسئله حکمیت باز می گردد. جنگ علی(ع) با معاویه در جنگ صفین است. در این جنگ وقتی کار در حال اتمام است با دسیسه قران به سر نیزه زدن باعث شد که یک عده که دارای یک جمود فکری بودند و الان هم عده ای از آنها هستند، اینها دست از جنگ برداشتند و امیرالمومنین را تهدید کردند که اگر بخواهی جنگ را ادامه دهی خودت را می کشیم. لذا حضرت را وادار کردند که از جنگ دست بردارد.

طرفین توافق کردند که حکمیت برقرار شود. امیرالمومنین مالک را می خواست نماینده خود کند، آنها امیرالمومنین را وادار کردند که ابوموسی اشعری باشد. امیرالمومنین در چهار سال حکومت خود نیز مبسوط الید نبود و نمی توانست خیلی از کارها را انجام دهد. شریح قاضی را که حضرت برکنار کردند، تحت فشار مجبور شدند او را بازگردانند. اتفاق حکمیت زاینده جنگ دیگری بود به نام جنگ نهروان.

لذا این نظریه می گوید که شیعه اعتقادی از زمانی شکل گرفت که علی(ع) در تقابل با نهروانیان قرار گرفت.

یکی از علائم شیعه این است که می گویند انگشتر در دست راست باشد. دلیل این مسئله چیست؟ دلیل همین قصه حکمیت است. چون عمروعاص انگشتر را از دست راست گرفت و به دست چپ کرد و یکی از علامت های مومن این است که انگشتر در دست راست داشته باشد که تقابل با قضیه حکمیت داشته باشد.

نظریه پنجم تاریخی در پیدایش تشیع است است که می گویند در پی شهادت سیدالشهدا و عدم همیاری امت با ایشان بعد از ندامت انها، گروهی به خوتخواهی سیدالشهدا در مقابل حکومت شام ایستادگی کردند که توابین و گروه دیگری به رهبری مختار بودند. می گویند تشیع همه آنهایی بودند که در رکاب مختار به قصد خونخواهی حضرت سیدالشهدا با حکومت شام تقابل کردند و تمام قتله کربلا را به هلاکت رساندند.

اما حرف ما چیز دیگری است که به استناد روایات وقتی آیه شریفه در سوره مبارکه شعری آیه ۲۱۴ نازل شد، «وَأَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ» ای پیامبر اول رسالت خود را به قوم و خویش خود ابلاغ کن. این یعنی در سال سوم بعثت. در آن دعوت جملات زیبایی بیان می کنند که فرمودند هیچ کس به اندازه من برای خویش و قوم اش خیرخواه نبوده است. من پیامبر خدا هستم و رسالت خود را بیان کردند.

بعد فرمودند چه کسی حاضر است به من کمک کند تا بعد از من وارث و برادر و وزیر و وصی و خلیفه من باشد؟ آنها همه بزرگان قریش بودند و قبول نداشتند. امیرالمومنین بلند شدند و ایستادند. سه بار این اتفاق افتاد و آنگاه که امیرالمومنین برای بار سوم اعلام آمادگی کردند، پیامبر فرمود «إِنَّ هَذَا أَخِی وَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوا» یعنی این برادر، وصی و جانشین من در میان شماست. سخن او را بشنوید و از او اطاعت کنید.

عید فطر مبارک


 

Image result for ‫تصویر عیدفطر‬‎

 


 بگذشت مه روزه ، عید آمد و عید آمد


 بگذشت شب هجران، معشوق پدید آمد


 

 آن صبح چو صادق شد، عذرای تو وامق شد


 معشوق توعاشق شد، شیخ تو مرید آمد


 

شد جنگ و نظر آمد، شد زهر و شکر آمد


شد سنگ و گهر آمد، شد قفل و کلید آمد


 

 جان از تن آلوده، هم پاک به پاکی رفت


هرچند چو خورشیدی بر پاک و پلید آمد


 

 از لذت جام تو دل مانده به دام تو


 جان نیز چو واقف شد، او نیز دوید آمد


  

بس توبه شایسته برسنگ تو بشکسته


بس زاهد و بس عابد کو خرقه درید آمد


 

 باغ از دی نامحرم سه ماه نمی زد دم


بر بوی بهار تو، ازغیب رسید آمد


 

مولوی

عید جوایز بندگی


 

 Image result for ‫تصویر گل سرخ‬‎

 

جابر از امام باقر(ع) روایت کرده که آن حضرت فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: چون روز اول شوال فرا می‌رسد، منادی ندا می‌کند: ای مومنان در این صبحگاه بشتابید برای جوایزتان(که به پاداش عبادات رمضان می‌دهند) سپس فرمود: ای جابر جوایز خداوند متعال که مانند جوایز این پادشاهان نیست! آنگاه فرمود: امروز روز جایزه است. (1)

امام رضا(ع) می‌فرمایند: روز فطر، عید مقرر شده تا مسلمانان در این روز گرد هم آیند و برای خداوند ظهور کنند و او را به خاطر نعمت‌هایش تعظیم کنند. پس این روز روز عید، روز اجتماع، روز فطر، روز زکات، روز رغبت و روز تضرع و... است. پس خداوند بزرگ دوست دارد که مسلمانان در چنین روزی اجتماعی داشته و در آن، او را ستایش کرده و مقدس بدارند. (2) 

همچنین آن حضرت در مورد علت تکبیرهای زیاد در روز عید فطر می‌فرمایند: تکبیر، تعظیم و بزرگداشت خداوند متعال است و نوعی تشکر از هدایت‌ها و نعمت‌های پروردگار جهانیان می‌باشد. (3)

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- من لایحضره الفقیه، ج1، ص511

2- وسایل‌الشیعه، ج7، ص 481

3- عیون‌ اخبارالرضا، ج1، ص 122

عید قبولی طاعات و عبادات


 

 Related image



قال الامام علی (ع):
 
«انما هو عید لمن قبل الله صیامه و شکر قیامه، و کل یوم لایعصی الله فیه
 
فهو عید» 
 
امام علی (ع) فرمود:
 
امروز تنها عید کسی است که خداوند روزه‌اش را پذیرفته و شب‌زنده‌داری‌اش
 
را سپاس گزارده است.

و هر روز که خدا را در آن نافرمانی نکنند، آن روز عید است. (1)

ــــــــــــــــــــــــــــ

1- نهج‌البلاغه- حکمت 428

کاریکاتور /نمایندگانی که به روسیه می روند


" نمایندگان بی درد ملت !     "




" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

آب پاشیدن بر خواب‌رفتگان


Related image

امام علی(ع) می‌فرماید: «رسول خدا(ص) (این‌چنین) بود که رختخواب خویش
 
را جمع می‌کرد و کمربند(همت برای عبادت) را در دهه آخر از ماه رمضان محکم
 
می‌بست و همیشه این‌گونه بود که اهل و عیالش را در شب بیست و سوم بیدار
 
نگه می‌داشت و بر روی خواب‌رفتگان در آن شب، آب می‌پاشید (تا از درک شب
 
قدر، و درک شب زنده‌داری محروم نشوند)
 
حتی در شب‌های بارندگی، در حالی که مسجد مدینه سقف نداشت، عبادت و
 
شب‌زنده‌داری را ترک نمی‌کرد و دیگران را با رفتار خویش وامی‌داشت که در همان
 
گل و باران بیدار باشند و نمازگزارند.» (1)

پس پیامبر اسلام(ص) همیشه در دهه آخر ماه رمضان در حال اعتکاف بود. (2)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- بحارالانوار، ج95، ص 10

2- همان، ج 94، ص 7

زمان تقرب به سوی خدا


Image result for ‫تصاویر میوه سیب‬‎

قال‌الله تعالی (فی حدیث قدسی):
 
«یا احمد! هل تدری بای وقت یتقرب العبد الی‌الله؟
 
قال لا یا رب. قال: اذا کان جائعاً او ساجداً»

در یک حدیث قدسی خدای متعال به پیامبر گرامی اسلام‌(ص) فرمود:
 
ای احمد! آیا می‌دانی در کدام وقت بنده به خدا نزدیک می‌شود؟
 
پیامبر(ص) عرضه داشتند: پروردگارا خیر.

خداوند فرمود: زمانی که یا گرسنه باشد و یا در حال سجده. (1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- بحارالانوار، ج 74، ص 21

یک شهید، یک خاطره


 
 
Related image
 
 
یک روز ابوالفضل رفیعی برایم نقل کرد: «وقتی در قم محافظ بیت حضرت امام(ره) بودم، روزی حاج احمد آقای خمینی به من امر فرمودند یک تسبیح برای امام تهیه کنم. به بازار رفتم و یک تسبیح چوبی خریدم. وقتی بردند خدمت امام، ظاهراً به خاطر این‌که رنگ آن مشکی بود فرموده بودند این تسبیح را نمی‌خواهم.
حاج احمد آقا به من فرمودند: «تسبیح دیگری تهیه کنید.»
گفتم: «تسبیح قبلی را بیاورید تا عوض کنم.»
حاج احمد آقا فرمودند: «نیازی نیست، آن هم باشد.»
اما من مصرانه ادامه دادم: «آقا آن را بیاورید تا یکی دیگر مثل آن نخرم و تسبیحی تهیه کنم که مدنظر امام باشد.»
ایشان تأملی کردند و تسبیح را آوردند. به بازار رفتم و تسبیح دیگری تهیه کردم. وقتی تسبیح را به حاج احمد آقا دادم فرمودند: «‌تسبیح دیگر را هم بدهید.»
گفتم: «آقا آن تسبیح متبرک است. حضرت امام آن را لمس کرده‌اند و دیگر برنمی‌گردانم. برای من بهترین هدیه است.»
وقتی ابوالفضل این خاطره را گفت حالتی معنوی داشت و معتقد بود که تمام زندگی امام، راه رفتن امام، ورزش امام و حتی تسبیح دست گرفتن ایشان از روی نظم و برنامه است.

* خاطره‌ای از شهید ابوالفضل رفیعی
                                                                                                                 
        * راوی: سید کاظم حسینی، همرزم شهید

قـافلۀ شـوق -۶


 
 Related image
 
شنبه اول اسفند به اتفاق آقای حیاتی فرماندار مهران، به سمت نقطۀ صفر مرزی حرکت کردیم. فاصله تا آنجا حدود پنج شش کیلومتر بود. در طول مسیر، نیروهای مرزبانی و ایست‌های بازرسی و گشت‌های بین راهی، مستقر بودند. ساعت هشت و پانزده دقیقه به گمرک مهران رسیدیم. از پارکینگ بزرگ ماشینها تا ساختمان اصلی گمرک، ده دقیقه در آن هوای بهاری پیاده‌روی کردیم.
 
پایانه مرزی مهران، ساختمان بزرگ و زیبایی داشت. گمرک عراقی‌ها، عبارت بود از چند تا اتاقک رنگ و رو رفته و تعدادی کانکس. یانکی هایِ چشمْ زاغ، کانکس‌های تازه و جادار را خودشان برداشته بودند و اتاقک‌های فَکَسَنی را داده بودند به عراقی ها. درست که ملت عراق از شّر صدام خلاصی پیدا کرده بود، ولی گرفتار تجاوز آمریکایی‌ها شده بود و فعلا فرصت بازیابی خودشان و بازسازی کشورشان را پیدا نکرده بود. زائرین و مسافرینی که سال قبل، وضعیت گمرک مهران را دیده بودند، از جمله خودم، بزرگی کاری را که مسئولین محلی طی یک سال انجام داده بودند، به خوبی درک می‌کردند.
 
خود ما که یازده ماه قبل آمده بودیم اینجا، شش ساعت تمام زیر تیغ آفتاب، معطل مانده بودیم تا از گمرک ردمان کرده بودند آن طرف. پا به خاک عراق که گذاشتیم، تازه افتاده بودیم گیر آمریکایی‌های وحشی و منافقین بی‌وطن. آن روز فرماندار از طرحهای زیر بنایی اجرا شده و در دست اجرای شهرستان و نیز روند ساخت گمرک و هزینه‌ای که برایش شده بود، اطلاعات کاملی به ما داد.
 
پیدا بود روی پروژه‌های شهرستان‌اشراف خوبی دارد. گر چه مبلغی را که برای هزینۀ عمرانی منطقه اعلام کرد، عدد قابل توجه‌ای بود، ولی به سبب اهمیتی که این نقطه، برای استان و حتی کشور داشت، مبلغ زیادی نبود. مهران به خاطر نقش دفاعیش در جنگ گذشته و مخصوصا خساراتی که طی هشت سال، از متجاوزین صدامی دیده بود، استحقاق این بودجه و بیش از آن را داشت. ضمن آنکه ظرفیت ویژه‌اش در مبادلات تجاری، و اینکه یکی از مسیرهای اصلی برای تردد کاروان‌های زیارتی به حساب می‌آمد، این هزینه را توجیه می‌کرد. از نگاه دوستان همسفر به چهره فرماندار که بی‌وقفه در حال صحبت بود، می‌دیدم که او و تیم کاری‌اش را به خاطر تلاششان تحسین می‌کنند.
 
سؤالهای پی‌در‌پی اهل قافله و پاسخ‌های فرماندار و همکارانش از سرِ حوصله، هر دو طرف را به تفاهم و صمیمیتی دیدنی رسانده بود، تفاهم و علاقه‌ای که از آداب رسمی و دیپلماتیک فاصله‌ها داشت و در دیدارها و گفت‌وگوهای اداری، کمتر دیده می‌شود.
فرمانده مرزبانی مهران نیز در جمع ما بود و هر جا که لازم می‌دید یا ما سؤال می‌کردیم، با حوصله جواب می‌داد. با فرمانده و مرزبانان تحت امرش، عکس یادگاری گرفتیم و بعد وارد بخش کنترل روادید و سائر قسمت‌ها شدیم. دیدارمان بیشتر از یک ساعت طول کشید. مقصد بعدی قافله، جبهۀ «قلاویزان» بود. نامی ماندگار در کتاب حماسه‌های فرزندان خمینی کبیر که شوق دیدنش، قافله مشتاق را به راه انداخت.

هوای مسکن مألوف و عهد یار قدیم

                                  ز رهروان سفر کرده، عذرخواهت بس
 
منصور ایمانی
 
 
" کیهان "

ماه بارش باران رحمت الهی مبارک


 

 

عازم یک سفرم ، سفری دور به جایی نزدیک


سفری از خود من تا به خودم ، مدتی هست نگاهم


به تماشای خداست و امیدم به خداوندی اوست


فرا رسیدن ماه رمضان ، ماه بارش باران رحمت الهی مبارک

 

التماس دعا

 

ورود پیکر مطهر دومین شهید مدافع حرم هرمزگان به بندرعباس


پیکر مطهر دومین شهید مدافع حرم هرمزگان خلیل تختی نژاد 


وارد بندرعباس شد.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،سرهنگ اباذر سالاری فرمانده ناحیه مقاومت سپاه بندرعباس گفت: پیکر دومین شهید مدافع حرم هرمزگان خلیل تختی نژاد وارد بندرعباس شد.
وی افزود: پیکر مطهر این شهید فردا در بندرعباس تشییع می‌شود.
فرمانده ناحیه مقاومت سپاه بندرعباس گفت: مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید فردا ساعت ۸ و سی دقیقه صبح با حضور مردم ولایت مدار و مومن بندرعباس از میدان انقلاب تا مسجد جامع برگزار می‌شود.

سرهنگ اباذر سالاری افزود: پیکر شهید تختی نژاد ساعت ۱۶ در شهر تخت به خاک سپرده می‌شود.

شهید خلیل تختی نژاد از پاسداران سپاه امام سجاد (ع) در هرمزگان، شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و نخستین شب از شب‌های پر فیض قدر، در منطقه عملیاتی درعا سوریه به درجه رفیع شهادت نائل شد.
این دومین شهید مدافع حرم اهل بیت (ع) از استان هرمزگان است.


امروز مراسم خاکسپاری پیکر شهیدخلیل تختی نژاد