اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

حال و هوای منزل شهید تختی‌نژاد پس از شهادت + فیلم



هنوز نرفته دلتنگت شده‌ایم ...



 

شهید تختی نژاد



شب گذشته (۱۵ خرداد) منزل شهید خلیل تختی نژاد حال و هوای دیگری داشت، این خانه در بندرعباس راوی ناگفته‌های بسیاری از این جوان ۲۵ ساله است که همواره ارزش‌ها را بر ماندن‌ها ترجیح داد.

گزارش خبرنگار ایسنا از حال و هوای منزل شهید تختی‌نژاد را در این گزارش می‌خوانید:

از پر کشیدنت هنوز چند روز نمی‌گذرد اما پدر می‌گوید، امروز مهمان فرشته‌ها هستی و من از همین حالا دل‌تنگت شده‌ام؛ اما قرارمان این است که صبورانه رفتنت را بپذیرم و راهت را ادامه دهم.

شهادت قصه تلخ و شیرینی است که مردان دلاور سرزمین من ـ ایران ـ با جان و دل به استقبالش می‌روند، تلخ است چون به دست ظالمان و دست‌های آلوده آن‌ها به شهادت می‌رسند و شیرین است چون شجاعانه برای دفاع از حرم و حرمت اهل‌بیت (ع) جنگیدند و شهادت نصیبشان شد.

سال‌ها پس از دفاع مقدس، تاریخ تکرار شد و مردان ایران بازهم دفاع مقدس دیگری رقم زدند، دفاع از حرم حضرت زینب (س) و دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) که برای هر کس افتخاری بزرگ است. مدافعان حرم مردانگی را ثابت و حق مطلب را ادا کردند.

"شهید خلیل تختی نژاد" یکی از مدافعان حرم بود که ۱۹ رمضان به شهادت رسید و به‌زودی در زادگاهش تشییع و مردم هرمزگان با این دلاور مرد ولایت مدار وداع خواهند کرد.

دوستان و هم‌محله‌ای‌های شهید هنوز قصه رفتن دوستشان را باور نکرده‌اند، هنوز نمی‌دانند علت غم سنگینی که بر چشم‌های اشک‌بار مهمانان نشسته است برای چیست.

از زمان منتشر شدن خبر شهادت خلیل تختی‌نژاد منزل شخصی وی پذیرای مهمانان غریبه و آشناست، هر کس خبر شهادتش را می‌شنود برای تسلیت به منزل این شهید رفته و دقایقی را مهمان خانواده شهید تختی نژاد می‌شوند.





باید امروز به خود ببالیم که هرمزگان دومین شهید مدافع حرم را تقدیم ایران 


اسلامی کرد.


نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان در حاشیه حضور در منزل شهید تختی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: شهید بودن افتخار بزرگی است و هرکسی لیاقت شهید شدن را ندارد.

آیت‌الله نعیم‌آبادی با بیان اینکه فخر بزرگی امروز نصیب خانواده شهید تختی‌نژاد شده است، اضافه کرد: شهید تختی‌نژاد افتخار بزرگی نه‌ تنها برای مردم هرمزگان بلکه برای سراسر کشور است و باید امروز به خود ببالیم که هرمزگان دومین شهید مدافع حرم را تقدیم ایران اسلامی کرد.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) اسلام را نجات داد و شهیدان ادامه‌دهنده این راه هستند، خاطرنشان کرد: شهدا چراغ راه و سند حیات و زندگی ملت هستند؛ ملتی که برای اهداف والایش حاضر نیست جان بدهد، ملت مرده‌ای است.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه حب دنیا و ترس از مرگ مهم‌ترین آفت امروز جوامع اسلامی است، اظهار کرد: مردم مومن، غیرتمند و سلحشور هرمزگان بار دیگر جوانی پاک و پارسا را در جبهه‌های دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) تقدیم راه اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و نظام اسلامی و ملت سرافراز ایران کرد.



مدافعان حرم برای دفاع از ارزش‌های اسلامی تا پای جان ایستاده‌اند

رییس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه حضور در منزل شهید تختی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: امروز شهید تختی نژاد نمونه نماینده شایسته فرزندان شجاع و رشید هرمزگان است که با رشادت خود نشان داد جوانان هرمزگانی برای مبارزه با دشمنان و کسانی که چشم طمع به اسلام دوخته‌اند، آماده‌اند.

احمد مرادی با بیان اینکه رزمندگان مدافع حرم با پیروی از مقام معظم رهبری در دفاع از ارزش‌های اسلامی تا پای جان ایستاده و از مظلوم در برابر ظالم حمایت و پشتیبانی می‌کنند، اضافه کرد: شهید تختی نژاد امروز مجاهدت، شجاعت و ایثارگری خود را به نمایش گذاشت و باید بابت این امر به خانواده‌اش تبریک گفت چراکه بصیرت سیاسی و دینی این شهید مدافع حرم، حاصل تفکر ناب اسلام و جهاد است.

وی تأکید کرد: این عزیزان، با تمام وجود از ارزش‌های دین مبین اسلام و حرم اهل‌بیت (ع) پاسداری و دفاع می‌کنند که برخی از آنان نیز در این راه به فیض عظیم شهادت نائل می‌شوند.

این نماینده مجلس با اشاره به وظایف همگان در قبال خون شهدا، تصریح کرد: فرزندان ایران اسلامی هم‌عهد و یک‌صدا هستند و در راه شهدا گام می‌دارند، آن‌ها اجازه نمی‌دهند قطره‌ای از خون پاک شهدای گلگون کفن پایمال شود.

وی افزود: امام حسین (ع) و یاران باوفایش از تمام هستی خود گذشته و در راه حفظ ارزش‌های متعالی اسلام عزیز جان خود را فدا کردند و ما باید بدانیم درس عاشورای حسینی، درس عشق و ایستادگی بر روی ارزش‌ها است که شهدای مدافع حرم نیز با پیروی از این امر، ممتازی خود را در مکتب حضرت اباعبدالله‌ الحسین (ع) ثابت کردند.

مرادی با بیان اینکه پیام شهدای مدافع حرم استقامت در راه خدا، مقابله با استکبار جهانی و شهادت‌طلبی است، بیان کرد: شهدا و سرداران مدافع حرم حضرت زینب (س) این‌ها را از نهضت عاشورا یاد گرفته و در راه آن قدم برمی‌دارند.

وی با گرامی داشتن یاد و خاطره شهید "عبدالحمید سالاری" اولین شهید مدافع حرم استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: سرداران کشورمان، با پیروی از مقام معظم رهبری در دفاع از ارزش‌های اسلامی تا پای جان ایستاده و از مظلوم در برابر ظالم حمایت و پشتیبانی می‌کند.

رییس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس خاطرنشان کرد: شهدای مدافع حرم از مصادیق بارز حیات شهید هستند که وجود خود را تقدیم راه دوست کردند چراکه بصیرت و کرامت در معنای شهید نهفته است و  عزت، آرمان‌خواهی و ارزش‌آفرینی از ویژگی‌های بارز شهداست.

مرادی در پایان گفت: رزمندگان مدافع حرم با پیروی از مقام معظم رهبری در دفاع از ارزش‌های اسلامی تا پای جان ایستاده و از مظلوم در برابر ظالم حمایت و پشتیبانی می‌کنند.





ازخودگذشتگی مدافعان حرم امنیت پایدار را برای ایران اسلامی به ارمغان آورده است

استاندار هرمزگان در منزل شهید مدافع حرم خلیل تختی نژاد در بندرعباس حضور یافت و با خانواده معظم این شهید بزرگوار دیدار کرد.

فریدون همتی با حضور در منزل شهید مدافع حرم خلیل تختی نژاد، شهادت این پاسدار هرمزگانی مدافع حرم اهل‌بیت (ع) را به خانواده معظم این شهید بزرگوار تسلیت گفت.

استاندار هرمزگان در این دیدار با تجلیل و قدردانی از رشادت شهدای مدافع حرم، بیان کرد: مدافعین حرم با فداکاری و جانفشانی، مدافع حریم اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و ارزش‌های اصیل اسلامی بوده‌اند.

وی افزود: ازخودگذشتگی مدافعان حرم امنیت پایدار را برای ایران اسلامی به ارمغان آورده است و همه ما قدردان این بزرگواران و خانواده‌های معظم آن‌ها هستیم.

همتی در پایان اضافه کرد: مردم مومن و انقلابی استان هرمزگان همواره در دفاع از اسلام و ایران عزیز پیشگام بوده‌اند و شهید مدافع حرم خلیل تختی نژاد نمونه‌ای از جوانان غیور این استان است که به‌عنوان دومین شهید مدافع حرم استان هرمزگان لقب گرفت.




به گزارش ایسنا، "شهید خلیل تختی نژاد" هم‌زمان با شب ۱۹رمضان و لیالی مبارک قدر 


(یکشنبه ۱۳خرداد) به درجه رفیع شهادت نائل آمد تا پس از شهید "عبدالحمید سالاری" 


دومین شهید مدافع حرم استان هرمزگان لقب بگیرد.

کیک زعفرانی


زمان آماده سازی
30 دقیقه
حداکثر زمان پخت
40 دقیقه
مناسب برای
8 نفر
1 1/3 پیمانه
آرد
1 پیمانه
شکر
1/3 پیمانه
نشاسته ذرت
1/2 پیمانه
روغن
3 عدد
تخم مرغ
3 قاشق غذا خوری
خامه
3 قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده
3 قاشق غذا خوری
گلاب
2 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
1/2 قاشق چای خوری
وانیل
کیک زعفرانی



برای تهیه کیک زعفرانی ابتدا ، تخم مرغ ها را از یخچال بیرون می آوریم تا همدمای محیط شوند . آرد ، نشاسته ذرت و بکینگ پودر را باهم الک کرده و ۳ بار الک می کنیم . فر را هم با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود .
تخم مرغ ها را به همراه وانیل و یا پودر هل آنقدر می زنیم تا حجم تخم مرغ ها دو برابر شده و کرم رنگ شوند . سپس شکر را نیز اضافه کرده و هم می زنیم تا حالت کشدار شده و رنگ آن به سفیدی بزند . سپس خامه و روغن را نیز اضافه کرده و دوباره هم می زنیم . حالا زعفران دم کرده را به همراه گلاب نیز اضافه کرده و هم می زنیم .
در پایان ترکیب مواد خشک را که از قبل الک کرده ایم را آرام آرام اضافه کرده و با همزن دستی هم می زنیم تا آرد نیز با دیگر مواد مخلوط شده و مایع یک دستی حاصل شود .
کف قالب مورد نظر را چرب و آرد پاشی کرده و کاغذ روغنی می اندازیم . سپس مایع کیک زعفرانی را داخل قالب ریخته و آن را در فری که از قبل گرم کرده ایم در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۴۰ دقیقه ( بستگی به دمای فر دارد ) قرار می دهیم تا بپزد . بعد از پخت کیک زعفرانی را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم تا خنک شود .
سپس کیک را از فر خارج کرده و با پودر نارگیل و برگ گل محمدی تزئین و سرو می کنیم .

  1. در صورت تمایل می توانید گلاب را از دستور کیک زعفرانی حذف کرده و پودر هل اضافه و یا اینکه هردو را استفاده کنید . 

نان خامه ای


زمان آماده سازی
60 دقیقه
حداکثر زمان پخت
30 دقیقه
200 گرم
آرد
4 عدد
تخم مرغ
2 قاشق سوپخوری
روغن
1/2 پیمانه
پودر شکر
1/2 قاشق چای خوری
نمک
1/2 قاشق چای خوری
وانیل
2 قاشق غذا خوری
شکر
1 1/2 پیمانه
آب
250 گرم
خامه
1 قاشق چای خوری
پودر خامه
نان خامه ای



برای تهیه نان خامه ای ابتدا آب ، نمک ، شکر و روغن را در قابلمه ای ریخته و آن را روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید . سپس تمامی آرد را یکباره به آب در حال جوش اضافه کرده و با استفاده از یک قاشق چوبی مرتبا هم می زنیم تا آرد گلوله نشود و در پایان خمیر سفتی ایجاد شده و مانند توپی در وسط قابلمه جمع شود .
سپس خمیر را از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم تا کمی سرد شود .
حالا فر را روشن می کنیم تا گرم شود . سپس تخم مرغ ها را به همراه وانیل دانه دانه اضافه کرده و هر کدام را حسابی هم می زنیم تا کاملا به خورد خمیر برود . در پایان باید خمیری نرم و لطیف به دست آید .
کف سینی فر کاغذ روغنی انداخته و یا چرب می کنیم و خمیر به دست آمده را داخل قیف ریخته و روی سینی فر دایره های متوسط با فاصله مناسب ایجاد می کنیم .
سپس سینی را در فری که از قبل گرم شده به مدت ۳۰ دقیقه ( بستگی به دمای فر دارد ) در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا پف کرده و طلایی رنگ شود . نان خامه ای ها را از فر خارج کرده و روی یک دستمال تمیز قرار می دهیم تا خنک شود .
برای خامه هم می توانید از خامه های قنادی آماده استفاده کنید و یا اینکه خامه صبحانه را با پودر شکر ، وانیل و پودر خامه آنقدر هم بزنید تا فرم گرفته و بعد از خنک شدن نان خامه ای ها ، آنها را با قیف از خامه پر کرده و در ظرف مورد نظر بچینید .

شیرینی پفکی مرنگ


زمان آماده سازی
30 دقیقه
حداکثر زمان پخت
45 دقیقه
2 عدد
سفیده تخم مرغ
80 گرم
پودر شکر
1/4 قاشق چای خوری
وانیل
شیرینی پفکی مرنگ



برای تهیه شیرینی پفکی مرنگ ، ابتدا تخم مرغ ها را از یک ساعت قبل از یخچال بیرون می آوریم تا همدمای محیط شود .
زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کرده و زرده ها را کنار می گذاریم . ( می توانید با زرده تخم مرغ شیرینی گردویی تهیه کنید )
سفیده های تخم مرغ را داخل کاسه ای ریخته و با همزن برقی آنقدر می زنیم تا کاملا پف کرده و سفید شود . به طوری که وقتی کاسه را بر می گردانیم سفیده ها از کاسه بیرون نریزد . سپس وانیل و پودر شکر را کم کم اضافه کرده و دوباره آنقدر هم می زنیم تا سفیده ها غلیظ شده و مانند خامه فرم بگیرد .
کف سینی فر کاغذ روغنی انداخته و شیرینی مرنگ پفکی را داخل قیف با ماسوره دلخواه ریخته و روی کاغذ روغنی شکل دلخواه را می زنیم .
سپس سینی را داخل فر قرا می دهیم تا شیرینی پفکی مرنگ در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد به مدت ۴۵ دقیقه بماند و آماده شود . ( مدت زمان پخت در فرهای مختلف متفاوت است ، بعد از نیم ساعت شیرینی ها را چک کنید ، اگر نرم بودند به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز است )
بعد از پخت شیرینی ها را از فر خارج کرده و صبر می کنیم تا خنک شوند . سپس شیرینی پفکی مرنگ را از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف مورد نظر چیده و سرو می کنیم .

  1. می توانید به مایع شیرینی پفکی مرنگ اسانس و رنگ دلخواه را اضافه کرده و شیرینی هایی با رنگ ها و طعم های مختلف تهیه کنید .  

در فراق جانباز شهید، سردار امیر چلویی


 
 
Related image
 

جانبازپاسدار«سردارامیر چلویی» از بنیانگذاران سپاه همدان بود که مسئولیت‌های مدیرکل بنیاد جانبازان همدان، مسئول بنیاد تعاون نیروی زمینی سپاه، مسئول خدمات کارکنان سپاه مرکز را در کارنامه خود دارد و بعد از سال‌ها تحمل درد و رنج جانبازی دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست. سردار حمید حسام چهره سال هنر انقلاب و از نویسندگان خوش‌نام دفاع مقدس در فراق آن یار مخلص حضرت روح‌الله دلنوشته‌ زیر را به قلم تحریر درآورده‌است:

غروب روز سوم ماه رمضان در ثانیه‌های تقرب و دعا و لحظه‌هایی که نغمه ربنای روزه‌داران، به محل اجابت می‌رسید، امیر چلویی روزه دلتنگی را شکست و بر سر سفره پر برکت «مِنَ الْمُوْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ» نشست و مخاطب ندای «ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ» شد.
صبح پنجم ماه رمضان سپاه همدان‌، میقات همه سبز پوشان بود. همه آمده بودند از نسل امروز پرشور و بصیر و انقلابی سپاه تا نسل شاگردان حضرت روح الله (ره) و قدیمی های جنگ تا پیکر «پرنده‌تر ز مرغان هوایی» حاج امیر را تا آستانه ورود به بهشت، بدرقه کنند و به گواهی دل از «‌ملکوت خدا » هم‌، خیل عظیمی از شهدا به «عالم خاک»، نظاره می‌کردند تا دست او را بگیرند و بالا ببرند تا مرتبه «فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ»
در هنگامه بدرقه و تشییع‌، هر که از امیر چلویی حرفی به میان می‌آورد‌، به شهید حاج حسین همدانی می‌رسید و این حرف‌ها و خاطره‌ها از زبان روزه‌داران، روضه می‌شد و ‌اشک می‌شد و خیس می‌کرد مثل باران خدا دل هایی را که دلتنگ شهدا بودند. چرا که امیر چلویی خادم‌الشهدا بود و در آبی نگاهش یک آسمان خاطره از شهدا موج می زد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان همدان اولین سپاه در میان استان‌ها بود که در اردیبهشت سال 1358 تاسیس و راه‌اندازی شد و امیر چلویی یار همیشه همراه شهید آیت‌الله مدنی یکی از بنیان‌گذاران این مولود خجسته بود که با حکم حضرت روح‌الله (ره) نشان غیرت « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ » را بر سینه زدند تا در سال‌های جنگ، جوانان تشنه‌ عاشورا را به خیمه «‌انصار‌الحسین »دعوت کنند.
ای کاش امروز، فرمانده آن سپاه، خانم مرضیه دباغ و همراهانش، شهیدان شاه حسینی، نیکو منظری، محمد سماواتی، حسین همدانی و محمد مختاران بودند تا بگویند، این عاشق سبک‌بال و زخم خورده و خفته در این تابوت سرد، کیست؟
و من از میان همه نام‌هایی که او داشت -که کوله‌پشتی خدماتش را پر از حسنات کرد- از برادر پاسدار تا جناب سردار و از مدیرکل تا آقای شهردار، منصب «خادم الشهدا» را بر جسم نحیف و روح بزرگ او، زیبنده‌تر می‌بینم. و همین نوکری پدران و مادران و یتیمان شهدا، او را بس است که همرزمان شهیدش در «قرارگاه محضر» حق به صف شفاعت او بایستند.
 
همدان- خبرنگار کیهان:

اهمیت و جایگاه شب قدر(۲)(پرسش و پاسخ)


 

Image result for ‫تصویر گل لاله صورتی‬‎



پرسش:

شب قدر یا لیلهًْ القدر چیست و چه وجوه تمایزی نسبت به شبهای قدر دیگر
 
سال دارد؟

پ‍اسخ:

 در بخش نخست پ‍اسخ به این سوال به مباحثی همچون: وجه تسمیه قدر، اهمیت
 
شب قدر، نزول قرآن و تقدیر امور پ‍رداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را
 
پی می‌گیریم.

آمرزش گناهان


Image result for ‫تصویر گل لاله صورتی‬‎
 
 

بنابر منابع اسلامی، شب‌ قدر شب ویژه رحمت الهی و آمرزش گناهان است و شیطان در این شب به غل و زنجیر کشیده شده و درهای بهشت برای مومنان باز می‌شوند. از پیامبر(ص) روایت شده است: هر کس شب قدر را احیا کند و مومن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، همه گناهانش بخشیده می‌شود. (تفسیر منهج‌الصادقین، ج10، ص 308)

نزول فرشتگان

بر اساس آیات سوره قدر، فرشتگان و روح در شب قدر بر زمین فرود می‌آیند و طبق برخی احادیث، برای ابلاغ تقدیر سال آینده نزد امام می‌روند و آنچه مقدر شده را به او ابلاغ می‌کنند. امام باقر(ع) می‌فرماید: در این شب، فرشتگان به دور ما طواف می‌کنند و ما بدین‌گونه متوجه شب قدر می‌شویم. در روایات دیگری به شیعیان توصیه شده که از این مسئله به عنوان استدلالی برای اثبات ضرورت امامت و حقانیت شیعه استفاده شود؛ بدین ترتیب که در هر عصری باید امام معصومی وجود داشته باشد تا فرشتگان، مقدرات را به او ابلاغ کنند.

زمان خاص

در مورد اینکه شب قدر کدام یک از شب‌های سال است، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.

دیدگاه شیعه

مفسران شیعه با استناد به ظاهر آیات سوره قدر معتقدند شب قدر اختصاص به شب نزول قرآن در عصر پیامبر (ص) ندارد، بلکه هر سال تکرار می‌شود. روایات بسیاری نیز که به عقیده برخی در حد تواتر است، این مطلب را تایید می‌کند. با این حال، زمان دقیق شب قدر معلوم نیست و در آیات و روایات، تصریحی به اینکه شب قدر کدام یک از شب‌های سال است، وجود ندارد. ولی در روایات بسیاری تاکید می‌کند که شب قدر در ماه رمضان واقع شده است. (مجمع‌البیان، ج 10، ص 786)
در روایات شیعه بر احیا گرفتن سه شب 19، 21 و 23 ماه رمضان تاکید بیشتری شده و از میان این سه شب نیز اهتمام به شب بیست و سوم بیش از بقیه شب‌هاست. بنابر روایتی دیگر، شب نوزدهم تقدیرها نوشته می‌شود و در شب بیست ویکم، ابرام (قطعی) می‌گردد در شب بیست و سوم امضای نهایی اتفاق می‌افتد. (اصول کافی، ج 2، ص 772) شب 27 رمضان و شب نیمه‌شعبان هم دو احتمال دیگر برای شب قدر است. (تفسیر منهج‌الصادقین، ج4، ص 274)

دیدگاه اهل سنت

بیشتر اهل سنت به استناد حدیثی نبوی معتقدند شب قدر یکی از ده شب آخر ماه رمضان است و احتمال شب قدربودن 27 رمضان، بیشتر از بقیه‌ شب‌هاست. بر این اساس، اهل سنت در این شب به دعا و شب‌زنده‌داری می‌پردازند. برخی از اهل سنت نیز معتقدند شب قدر تنها در زمان زندگی حضرت محمد (ص) هر ساله تکرار می‌شد، اما پس از آن دیگر شب قدری نیست. به گفته برخی دیگر، شب قدر یک شب مشخص در سال نیست و در هر سال شب نامعلوم است. این عده معتقدند شب قدر،‌در سال بعثت، در ماه رمضان بوده ولی در سال‌های دیگر ممکن است در ماه‌های دیگر باشد. (شرح‌الازهار، ابن الفتاح، ج 1، ص57)

تفاوت‌ افق‌‌ها و تعیین شب قدر

فقط یکی از شب‌های هر سال، شب قدر است. اما  مختلف بودن افق کشورها (مانند افق ایران و عربستان) باعث می‌شود که زمان آغاز ماه رمضان در مناطق مختلف، فرق داشته باشد و به تبع آن، زمان شب‌های 19، 21 و 23 ماه رمضان نیز مختلف باشد. فقها درباره این تعارض می‌گویند تفاوت افق کشورها دلیل بر تعدد شب قدر نیست و مردم هر یک از مناطق جهان باید شب قدر و سایر زمان‌های مقدس مانند عید فطر یا عید قربان را طبق افق خودشان تعیین کنند. براساس دیدگاه آیت‌الله مکارم، شب، همان سایه نیمی از کره زمین بر نیمه دیگر آن است و این سایه همراه گردش زمین در حرکت بوده و یک دوره کامل آن، 24 ساعت طول می‌کشد. بنابراین ممکن است شب قدر، یک دور کامل از حرکت وضعی زمین به دور خویش باشد؛ یعنی مدت 24 ساعت تاریکی که تمام نقاط زمین را زیر پوشش قرار می‌دهد. پس شب قدر از یک منطقه شروع می‌شود و تا 24 ساعت ادامه دارد و همه کره ‌زمین شب قدر را درک می‌کنند. (تفسیر نمونه، ج )

سیره معصومان (ع)

در حدیثی از امام علی‌(ع) آمده است که پیامبر(ص) در دهه سوم ماه رمضان، رختخوابش را جمع می‌کرد و برای اعتکاف به مسجد می‌رفت و با وجود آنکه مسجد مدینه سسقف نداشت، حتی در زمان بارندگی نیز مسجد را ترک نمی‌کرد. (بحارالانوار ج 95، ص 145) همچنین نقل شده است که پیامبر (ص) در شب‌های قدر بیدار بود و به صورت افراد خواب‌آلود نیز آب می‌پاشید. (همان، ج 97، ص9)
روش فاطمه (س) این بود که شب قدر را تا صبح به عبادت می‌پرداخت و فرزندان و خانواده خود را نیز به بیدار ماندن و عبادت وادار می‌کرد و مشکل خواب آنها را با کمتر غذا خوردن و خوابیدن در روز برطرف می‌نمود. معصومان (ع) درشب‌های قدر، حضور در مسجد و شب‌زنده‌داری را ترک نمی‌کردند؛ براساس روایتی، امام صادق(ع) در یکی از شب‌های قدر به شدت مریض بود، با این حال از اطرافیانش خواست او را به مسجد ببرند تا در آنجا عبادت کند. (همان، ص 4)


 
 

روز تعیین برنامه سال


 Related image

 

امام علی(ع) به ابن عباس فرمود: شب قدر در هر سال هست. در آن شب برنامه سال فرود می‌آید و پس از پیامبر خدا(ص) کسانی هستند که آن برنامه برعهده آنها است. 
ابن عباس گفت: آنان کیانند؟ حضرت فرمود: من و یازده نفر از نسل من، پیشوایانی محدث(که از عالم غیب با آنان سخن گفته می‌شود.) (1)
همچنین سعیدبن یسار نقل می‌کند: پیش معلی بن خنیس بودم که فرستاده امام صادق(ع) آمد. به او گفتم: از امام صادق(ع) درباره شب قدر سوال کن. وقتی برگشت، به او گفتم: پرسیدی؟ گفت: آری، آنچه را خواستم و آنچه را نمی‌خواستم، به من خبر داد و فرمود: خداوند در آن شب مقدرات آن سال را حتمی می‌کند. سپس آن را (توسط ملائکه) به سوی زمین فرو می‌آورد. پرسیدم: نزد چه کسی؟ فرمود: «الی من تری» به کسی که می‌بینی (یعنی خدمت خود حضرت به عنوان امام آن عصر) (2)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- کافی، ج1، ص 532

2- بصائرالدرجات، ص 221

محرومیت از تمامی خیرات!


Related image

 

قال‌النبی(ص): «من حرمها فقد حرم‌الخیر کله»

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود:
 
هرکس از شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات بی‌نصیب شده است.(1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- کنزالعمال، ج 8، ص 534

دل بردی از من به یغما ، ای تُرک ِ غارتگر من


Related image

 

 

دل بردی از من به یغما ، ای تُرک ِ غارتگر من

 
دیدی چه آوردی ای دوست ، از دست دل بر سر من 


 

عشق تو در دل نهان شد ، دل زار و تن ناتوان شد 


رفتی چو تیر و کمان شد ، از بار غم پیکر من

 


می سوزم از اشتیاقت ، در آتشم از فراقت 


کانون من سینه من ، سودای من آذر من 

 


بار غم عشق او را ، گردون نیارد تحمل 


چون می تواند کشیدن ، این پیکر لاغر من ؟

 


اول دلم را صفا داد ، آیینه ام را جلا داد 


آخر به باد فنا داد ، عشق تو خاکستر من

 

 صفای اصفهانی

 

چرا بعضی از دعاهای ما مستجاب نمی شود ؟


Related image

 

از بررسی ده ها روایت این دلایل برای عدم استجابت دعاها قابل استخراج است :

 

1- استجابت دعا به مصلحت نباشد .


2-استجابت به تاخیر افتد .


3- ذخیره می شود برای آخرت


4- جایگزین آن بلایی از او دفع می شود


5- عاق والدین


6- قطع رحم


7- شراب خوری


8- کینه مسلمان به دل داشتن


9- آبروی مسلمانی را بردن


10- ظلم به دیگران


11- امید به دیگران داشتن


12- عدم خلوص نیت


13- لقمه حرام


14- به درد آوردن دل ائمه 


15- در شادی ها خدا را فراموش کردن


16- اهانت به سادات


17- گناهان کبیره 


18- اصرار به گناهان صغیره


19- مشکلات را به حساب خدا گذاشتن


20- آبرو نداشتن پیش خدا


21- نفرین دیگران به ما


22- توبه نکردن قبل از دعا


23- قبل از دعا صدقه ندادن


24- خودبینی موقع دعا


25- حق الناس به گردن داشتن


26-غیر خدا را خواندن


27- راز نگه نداشتن


28- بی توجهی به جوائج دیگران


29- خیانت در امانت


30- اعتراف نکردن به گناه


31- رنجاندن دل دیگران


32- خمس ندادن


33- آداب دعا را رعایت نکردن

شعر انتظار




Related image




آقا بیا که بی تو پریشان شدن بس است


از دوری تو پاره گریبان شدن بس است


 

کنعان دل، بدون تو شادی پذیر نیست


یوسف!ظهور کن که پریشان شدن بس است


 

یعقوب دیده ام چه قَدَر منتظر شود؟


یعنی مقیم کلبه ی احزان شدن بس است


 

گریه  فراق گریه فراق  این چه رسمی است؟


دیگر بس است این همه گریان شدن بس است


 

موی سپید و بخت سیاه مرا ببین


دیگر بیا که بی سر و سامان شدن بس است


 

تا کی گناه پشت گناه ایّها العزیز؟


تا کی اسیر لذّت عصیان شدن ... بس است


 

خسته شدم از این همه بازی روزگار


مغلوب نفس خاطی و شیطان شدن بس است


 

سر گرم زندگی شدنم را نگاه کن


بر سفره های غیر تو مهمان شدن بس است


 

یک لحظه هم اجازه ندادی ببینمت


گفتی برو که دست به دامان شدن بس است


 

باشد قبول می روم امّا دعای تو ...


... در حقّ من برای مسلمان شدن بس است


 

دست مرا بگیر که عبدی فراری ام


دست مرا بگیر، گریزان شدن بس است


 

اِحیا نما در این شب اَحیا دل مرا


دل مردگی و این همه ویران شدن بس است


 

آقا بیا به حقّ شکاف سر علی


از داغ هجرت آتش سوزان شدن بس است



" محمد فردوسی

قدس از آن مسلمانان است


Image result for ‫تصویر قدس‬‎

 

گریان به آبِ زخم بشو خنجر مرا


زین کن ـ برادر ـ اسب گران‌پیکر مرا


 

دستار من به شیوة مرد سفر ببند


چون غنچه‌ام به صبح شهادت کمر ببند


 

از بام عشق بانگ خدا را سماع کن


تا فرصت است دست برآور، وداع کن


 

*


ما را چو رود خشک چه پروای بستر است؟


صحرا هنوز زیر سُم باد کافر است


 

بی‌ما سراب‌ها همه بر دشت می‌تنند


دیوانِ گردبادِ بلا چرخ می‌زنند


 

تیغ تموزْ بیخِ گلِ باغ می‌زند


محنت هنوز بر دل گل داغ می‌زند


 

خون ریخته‌ست خارِ مصیبت به کام دشت


خنجر کشید پشگبنان در تمام دشت


 

ما را چو شط خشک چه پروای بستر است؟


صحرا هنوز زیر سمِ باد کافر است


 

*


گاه عزیمت است، چو گل دل به مرگ نِهْ


فرمان رسید، اسب مرا زین و برگ نِهْ


 

فصل وفا به عهدِ قدیم اوفتاده باز


فرمان رسیده، کاری عظیم اوفتاده باز


 

هنگامه‌جوی سامریان تیغ بسته‌اند


موسای راد را به عصا پشت خسته‌اند


 

بستند دست خسته هارونِ پیر را


بر دختران پاک شعیب آبگیر را


 

فارغ ز نیل حادثه‌شان بر کرانه باز


بی شرم و حجب، سیر و عدس را بهانه باز


 

افسانه بود فاجعه تا زخم می‌زدیم


ای کاش گاو حادثه را زخم می‌زدیم


 

سِحر عاقبت به شعبده ره بر عصای بست


غافل شدیم و فاجعه‌مان دست و پای بست


 

با آن‌همه عزایم و عزّ پیمبری


خفتیم و گوی حادثه را برد سامری


 

ای عرصه‎ی بلندِ فرومایگانِ سست


ای قدس، ای بلادِ خدا، قبله‎ی نخست


 

ای چشمه‌سارِ جوششِ عزمِ پیمبران


ای ساحتِ مقدسِ بزمِ پیمبران


 

ای می‌کشانِ عرشْ خراباتیانِ تو


داوود در ترانه خرابات‌خوانِ تو


 

ای آسمان ز حشمت والات صحنه‌ای


یحیات کاهنی و سلیمانْت شحنه‌ای


 

ای انبیا به برزنت اندر قلندری


در عشق طفل مکتبت عیسای ناصری


 

ای اولیات تا به ابد سر بر آستان


ای قدس، ای پناه زمینیِ آسمان


 

آفت رسید در تو، که آفات بر یهود


رفت از حد این ستم، که مکافات بر یهود


 

کفران‌شان شکست حریمْ آستانه را


حرمت نگه نداشت خداوندِ خانه را


 

رخت از حریم قدس به افسانه بست امن


از طاغیان به وادی ایمن شکست امن


 

سنگینی‌ای که حادثه با خاره‎ی تو کرد


نامردمی به مردم آواره‎ی تو کرد



 

دستی که از تبار تو خون بی‌گناه ریخت


خون ریخت آن‌چنان که بهار از گیاه ریخت



 

داغی به داغ مریم و موسی فزود هم


نفرین به دودمان یهودا، یهود هم



 

*


ای غیبت غرور غیوران، حضور باش


ای قدس، ای بلادِ بلاکش، صبور باش



 

ما غازیانِ سهم‌شتابِ محمدیم


لختی دگر بپای، قوی باش، آمدیم




" علی معلم "

اسرائیل 25 سال آینده را نمی بیند


 

Related image


در انتهای کوچه ی شب، زیر پنجره


قومی نشسته خیره به تصویر پنجره



این سوی شیشه، شیون باران و خشم باد


در پشت شیشه بغض گلوگیر پنجره



اصرار پشت پنجره ی گفتگو بس است


دستی برآوریم به تغییر پنجره



تا آنکه طرح پنجره ای نو در افکنیم


دیوار ماند و حسرت تصویر پنجره



ما خواب دیده ایم که دیوار شیشه ای است


اینک رسیده ایم به تعبیر پنجره



تا آفتاب را به غنیمت بیاوریم


یک ذره راه مانده به تسخیر پنجره



جز با کلید ناخن ما وا نمی شود


قفل بزرگ بسته به زنجیر پنجره

 

دکتر قیصر امین پور 

شب 23، شب قدر است!


آن شب قدرى که گویند اهل خلوت امشب است         


           یارب این تاثیر دولت از کدامین کوکب است



شب قدر

در تعیین ((شب قدر)) اختلاف نظر است ، ولى از مجموع روایت هاى وارد شده در این موضوع و سیره پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت (ع) و اصحاب مى توان گفت :

شب قدر بودن شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ، یقینى است . و شب هاى نوزدهم و بیست و یکم وسیله اى براى دست یافتن به آن است .

اینک به ادله اى چند در این خصوص اشاره مى شود:

الف ) از شیعه و اهل سنت نقل کرده اند که : عبدالله انیس انصارى (جُهَنى ) که در خارج مدینه مى زیسته و شرایطش طورى بوده که نمى توانسته زیاد به مدینه بیاید و از خیرات و برکات رسول خدا (ص ) استفاده کند روزى خدمت رسول خدا (ص ) شرفیاب شد و عرض کرد: من شتران و گوسفندان و کارگرانى دارم و منزلم از مدینه دور است ، ولى دوست دارم ، یک شب از شب هاى ماه رمضان را معین فرمایید تا سعى کنم به مدینه بیایم و در نماز حاضر شوم .

پیامبر اکرم (ص ) مطلبى را به گوش او سرى فرمودند و پس از آن این مرد، شب هاى بیست و سوم ماه رمضان با شتران و گوسفندان و کارگران خود وارد مدینه مى شد.(1)

بعضى این روایت را با شب قدر تطبیق داده اند.

قرآن در شب 23 رمضان نازل شده است . از سوى دیگر بر حسب دو آیه از قرآن ، این کتاب آسمانى در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است ، بنابراین شب قدر شب 23 رمضان است

 

ب ) سفیان بن السمط گوید:

 

گفتم به ابی عبدالله:

((شبهایى که احتمال مى رود، ((شب قدر)) در آنها باشد، کدام است ؟))

حضرت فرمود:

((تسع عشره واحدى و عشرین و ثلاث و عشرین ؛ شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم است .))

پرسیدم : اگر کسى معذور باشد، به کدام شب بیشتر اهمیت بدهد؟ فرمودند:

((ثلاث و عشرین ؛ به شب بیست و سوم .))

پ ) از امام صادق (علیه السلام ) روایت است که فرمودند:

اندازه گیرى و تقدیر امور در شب نوزدهم انجام مى شود و سپس در بیست و یکم ، ابرام و مهیا براى امضا مى گردد و آن گاه در شب بیست و سوم ، امضا خواهد شد.

ت ) شیخ صدوق مى فرماید:

 بزرگان شیعه اتفاق کرده اند که شب قدر، بیست و سوم رمضان است .(2)

ث ) فتّال نیشابورى نیز مى نویسد:

((بیشتر مشایخ ما اتفاق کرده اند که بیست و سوم ماه رمضان ، شب قدر است .))(3)

اعمال مخصوص این شب نیز مؤ ید مدعاى ماست ؛ مثلا انجام دو غسل (اول و آخر شب ) و خواندن هزار مرتبه سوره قدر و تلاوت سوره دخان که نخستین آیه اش این است : (انا انزلناه فى لیلة مبارکة ).

شب قدر  قرآن

ج ) در تفسیر گازر آمده است :

((عبدالله عمر گفت : در عهد رسول (صلى الله علیه و آله و سلم ) چند نفر از صحابه به خواب دیدند که شب قدر، شب بیست و سوم است . حضرت رسول (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: خواب هاى شما موافق است ، هر که خواهد عبادتى کند، به شب بیست و سوم اهمیت دهد.))

چ ) و در خبر است که بنى سلمه جمعى را به مدینه فرستادند تا از رسول (صلى الله علیه و آله و سلم ) بپرسند که شب قدر، کدام شب است . به نزدیک حضرت آمدند و سوال کردند. حضرت در جواب پرسشى کردند: امشب چندم است ؟ گفتند: بیست و دوم . سپس پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: ((فردا شب .))

ح ) از امام صادق (علیه السلام ) منقول است که فرمودند:

از این روایت استفاده مى شود که "محققا شب بیست و سوم رمضان ، همان لیله جهنى است که در آن ، هر امر محکمى فیصله داده خواهد شد و در آن شب ، هر حادثه اى اعم از بلا، مرگ ، زندگى و روزى و تمام آنچه از حوادث الهى در این شب و سایر شب ها در طول سال واقع خواهد شد، معین مى گردد.

و سپس امام (علیه السلام ) مى افزایند:

خوشا به حال آن بنده اى که شب یاد شده را به رکوع و سجود احیا نماید و گناهان خود را در مقابل دیدگان مجسم کند و بر انجام آنها بگرید که اگر چنین کرد، امیدوارم که به خواست خدا ناامید نشود.))(4)

حفص بن غیاث از امام صادق (علیه السلام ) از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) نقل کرده است :

انزل القرآن فى ثلاث و عشرین من شهر رمضان ؛(5)

قرآن در شب 23 رمضان نازل شده است . از سوى دیگر بر حسب دو آیه از قرآن ، این کتاب آسمانى در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است ، بنابراین شب قدر شب 23 رمضان است .

سید ابن طاووس رحمه الله مى گوید: ((طبق کشف و بیان، شب قدر همان شب بیست و سوم رمضان مى باشد.))(6)

 

پی نوشت ها:


1.وسائل الشیعه ، ج 7، ص 262؛ بحارالانوار، ج 94، ص 9 و دعائم الاسلام ، ج 1، ص 282؛ تفسیر نور الثقلین ، ج 5، ص 626

2.خصال ، ج 2، ص 102 و بحارالانوار، ج 94، ص 16.

3.روضة الواعظین ، ص 348.

4.بحارالانوار، ج 94، ص 4 و مستدرک الوسائل ، ج 7، ص 474.

5.الکافى ، ج 2، ص 628.

6.اقبال الاعمال ، ص 206.

از حنجر سرخ فلسطین


 

Related image

 

تا باز یابد این سرِ دیوانه سامان را

با جوهر خون می‌نویسد خطّ پایان را


شاید شروع تازه‌ای در پیش رو دارد

مردی که در آیینه می‌بوسید قرآن را


مردی که شولای جوانی بر تنش جاری‌ست

در دست‌هایش می‌فشارد نبض ایمان را


باری برای بار آخر بر لب ایوان

با گونه‌اش تر می‌کند گُل‌های گلدان را


در چفیه می‌پیچد سکوت ژرف دریا را

در خویش می‌بارد، تمام روح باران را


این دل که می‌گویند آرام است، شبنم نیست

دریاست، می‌فهمد زبان رعد و توفان را


دیگر زمان التیام زخمِ عاشوراست

زخمی که آتش می‌زند نسیانِ انسان را


در مسجدالعشق زمین جای جهنّم نیست

از خانه بیرون می‌کنیم اصحابِ شیطان را


باید به یاد آریم عهد خویش را، آن‌گاه

با خون خود امضا کنیم آن عهد و پیمان را


ای منجنیقِ شومِ نمرود، ای سراپا دود!

در آتش‌افکن این تنِ آغشته با جان را


این خانه جای کُرنشِ بت‌های عریان نیست

روزی گلستان می‌کنیم این آتشستان را


از حنجرِ سرخِ فلسطین، این شرار‌آگین

بشنو صدای فتحِ فرزندانِ ایران را


حامد حسین‌خانی