به گزارش جام جم آنلاین، فرزین حق دل با بیان این که نخستین دوره این کاوش ها
در سال 86 - 87 آغاز و پس از مدتی متوقف شد، افزود: تا پیش از این کاوش ها
، تصور می شد که انسان های اولیه «نئاندرتال» و «نئونئاندرتال» پس از پیدایش
در قاره آفریقا، به سمت اروپا عزیمت کرده و از آن جا به دیگر نقاط جهان رفته اند.
وی اضافه کرد: اما پس از کشف یافته های باستان شناسی در منطقه بام قشم، نظریه های
پیشین رد و مشخص شده است که انسان های اولیه به دو دسته تقسیم شده اند که بخشی
به سمت قاره اروپا و بخشی به سمت جزیره قشم کنونی حرکت و از این جا به دیگر
مناطق قاره آسیا عزیمت کرده اند.
حق دل گفت: تاکنون در محوطه باستانی بام قشم ابزارهای سنگی کوبشی و برنده ای
همچون تبر، سرنیزه و چاقو کشف شده که وسیله ای برای شکار و تکه تکه کردن
گوشت بوده است و نتیجه آزمایش کربن و زمان سنجی، قدمت این ابزارها را اثبات
می کند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم یادآوری کرد: در
زمان اسکان انسان های اولیه در این منطقه، خلیج فارس به صورت یک دره سرسبز
و حاصلخیز بود که رودخانه های بسیاری در آن جریان داشت.
حق دل با بیان اینکه وجود این جنگل ها عامل اصلی به وجود آمدن ذخایر عظیم نفت
و گاز در خلیج فارس به شمار می رود، گفت: بر اساس یافته های زمین شناسی،
حدود 150 هزار سال پیش زلزله عظیمی موجب شکستن تنگه هرمز و جاری شدن
آب دریای عمان به این دره سرسبز شده است.
وی اضافه کرد: به اعتقاد دانشمندان پس از چند صد سال، آب این منطقه فرو می نشیند
و جزایری همچون قشم سر از آب بیرون می آورند و به همین دلیل است که امروز در
ارتفاعات قشم می توان فسیل های صدف و ماهی یافت.
حقدل با اشاره به اینکه در سال های نخست کاوش در منطقه بام قشم به عنوان معاون
فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم فعالیت می کرد، افزود: از همان
تاریخ پیگیر کاوش های باستان شناسی در این منطقه بودم و امروز با هدف کشف
یافته های بیشتر، این کاوش ها ادامه می یابد.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، شامل 135 کیلومتر طول و عرض
متوسط 14 کیلومتر در جنوب کشور و در فاصله 20 کیلومتری بندرعباس مرکز
هرمزگان واقع شده و به تنهایی از 22 کشور جهان بزرگتر است.
منبع: ایرنا
حیّ :
خداوند حیّ است یعنی همیشه زنده است و زنده بودنش نیز به ذاته است .
خواص :
1- بعد از هر نماز" 18 " با مداومت به این اسم شریف جهت طول عمر و رفع
مر گ های ناگهانی و توسعه ی معاش خوانده شود .
2- گفتن " یا حیّ و یا قیّوم " در آخر شب جهت زیادتی معاش اثر عظیم دارد .
3- هر کس " 19 " بار این اسم شریف را بر مریض بخواند شفا می یابد .
4- اگر این اسم را " 19 " بار بر کسی که چشمش درد می کند ، بخوانند
برطرف می گردد .
5- اگر کسی این اسم را تا هفت روز و روزی " 101 " با بر سر بیمار بخواند ،
خوب می شود .
6- اگر تا هفت روز و روزی " 101 " بار بر باغ یا کشت ، بخواند از آفت آسمانی
در امان باشد و حاصلش با برکت گردد .
7- اگر کسی را مطلبی باشد که هیچ چاره ای نداشته باشد " یا حیّ یا قیّوم یا لا اله
الاّ اللّه محمّد رسول اللّه ، علیّ ولیّ اللّه " را بگوید آن مطلب و حاجت بی زحمت
برآورده شود .
8- برای جلوگیری از مرگ سکته " 18 " بار ذکر " یاحیّ " و یا " الحیّ " گفته
شود .
9- برای طولانی شدن عمر ، اسم " حیّ " روی نگین انگشتری حک شده
داشته باشند .
10- جهت رفع اندوه دل در یک مجلس " 1001 " بار ذکر " یا حیّ " گفته
شود .
11- برای شفای بیماری که دیگر امیدی به شفای او به وسیله ی پزشکان نیست ،
" 1001 " بار ذکر " یا حیّ " کنار ظرف آب با قصد شفای بیمار گفته شود و
سپس از آن آب به پیشانی و گونه های مریض مالیده و کمی هم به او بنوشانند .
ان شا اللّه شفا یابد .
از کجا بفهمیم دیگران ما را دوست دارند ؟
چقدر خواهان دارید ؟
حتی درون گراترین افراد هم نیاز دارند که حداقل یک نفر آن ها را دوست بدارد . اگربه افرادی
که درنظردیگران دوست داشتنی هستند ، دقت کنید متوجه خواهید شد که آن ها ویژگی های
رفتاری دارند که در تمامشان مشترک است . اگرشما هم یکی از این ویژگی ها را دارید ، فرد
دوست داشتنی در نظر دیگران محسوب می شوید .
وسط بحث نمی پرید
اگراز آن گروه از افرادی هستید که در مورد هر بحث با موضوعی دیگران را با نظرات غیر
مستندتان غافلگیر نمی کنید ، باید بگوییم شخصیت دوست داشتنی دارید . اگر اجازه می دهید
که دیگران در مورد خودشان حس خوبی داشته باشند و کمتر صحبت می کنید ، باعث می شوید
افراد مختلف به دنبال شنیدن تجربه ها یا پیشنهاداتتان باشند .
اگر بدون اجازه وارد بحث دیگران نمی شوید در مورد امور شخصی افراد مختلف بیش از
کنجکاونیستید ، مطمئن باشید که شخصیت محبوبی بین بقیه دارید . ...........
ترکش
با آمدن فرمانده لشکر 25 کربلا که اصفهانی بود ، سر و صدای دوشکای عراقی
بلند شد .
– چه خبره اینجا ؟
- قربان بوی گز اصفهان به مشامشان رسیده است .
" شادی روح فرمانده هان شهید صلوات "
جام جم سرا:
در ایام پایانی سال تحصیلی و نزدیک شدن به روزهای امتحان، والدین به عنوان افرادی که تأثیر زیادی در آرامش فرزندان و کاهش خستگی آنها و حضور با آمادگی کامل در جلسات امتحان داشته باشند باید نکات روانشناسی مهمی را مد نظر بگیرند.
دکتر محمدرضا کرامتی- استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران- با تأکید بر اینکه والدین نباید روی نمرات درسی و بخصوص نمرات پایان سال تأکید زیادی داشته باشند میگوید: «نمره ملاک خوبی برای سنجش معلومات کودک نیست مهم یادگیری او است. خوشبختانه در چند سال گذشته با حذف نمرات از پایه ابتدایی و جایگزینی آن با ارزشیابی توصیفی گام مهمی در کاهش استرس دانشآموزان برای امتحانات برداشته شده است.
محبت های بی قید و شرط
نکته بعدی که والدین باید به آن توجه داشته باشند محبت کردن بدون قید و شرط به فرزندان است. یعنی اینکه آنها باید در هر شرایطی عشق و محبت خود را به فرزندان ابراز کنند. نباید این عشق و محبت مشروط به کسب نمرات خوب در امتحانات باشد. متأسفانه بسیاری از والدین زمانی که فرزندشان نمرات عالی کسب میکند محبت و علاقه زیادی به او نشان میدهند و همین امر باعث میشود کودک در زمان امتحانات نگران از دست دادن محبت والدین شود و تصور کند در صورتی که نتواند نمرهای عالی کسب کند محبت پدر و مادر را از دست خواهد داد.»
با اعتقاد به اینکه برای عشق ورزیدن به فرزندانمان باید آنها را بخوبی بشناسیم و بر اساس آن، زبان عشق را پیدا کنیم و حرف بزنیم میگوید: «وعده دادن یکی از رفتارهایی است که والدین در فصل امتحانات به فرزند میدهند و تصورشان این است که با این کار انگیزه او را در کسب نمرات عالی بیشتر خواهند کرد درحالی که این کار استرس زیادی به فرزند وارد می کند. برخی والدین هم متأسفانه علاوه بر وعده دادن به آن عمل نمی کنند و این شدت آسیبپذیری دانشآموز را بیشتر میکند.»
کارنامه والدین در فصل امتحانات
بیاموزیم که بچهها باید در حال زندگی کنند نه در گذشته و نه در آینده. نتیجه زندگی
در آینده نگرانی است و زندگی در گذشته نیز افسوس به همراه دارد؛ باید به بچهها بیاموزیم انجام کارهای خود را به تعویق نیندازند و هیچ وقت درس خواندن را به شبهای قبل از امتحان موکول نکنند. خواندن یک کتاب در شب امتحان علاوه بر خستگی مفرط قدرت یادگیری را کاهش میدهد و دانشآموز فقط به حفظ کردن درس بسنده میکند.
دکتر جمشید بیگدلی- روانشناس بالینی نحوه برنامهریزی برای دانشآموزان در فصل امتحانات و همچنین نوع عملکرد والدین در این فصل را با چند فاکتور مهم مرتبط میداند و میگوید: «نخستین فاکتور سن است. یعنی اینکه نوع رفتار والدین باید متناسب با سن کودک باشد. برای دانشآموز مقطع تحصیلی ابتدایی نباید در درس و کسب نمره و همچنین فعالیتهای ورزشی سختگیری کرد. هدف از تحصیل باید یادگیری باشد و نباید از همان ابتدای تحصیل کسب نمره بالا را شرط موفقیت دانست. همچنین باید جنسیت را نیز در نظر گرفت و در نوع برخورد با فرزندان دختر و پسر باید ظرافتهای رفتاری بیشتری به کار برد و در نوع گفتار باید دقت داشت. باید شخصیت فرزند را به خوبی شناخت و از دخالت غیرهوشمندانه پرهیز کرد. این دخالتها روند مطالعه او را مختل میکند. والدین باید بدانند رقابت گاهی تخریبکننده است و این ما هستیم که گاهی به این رقابتها دامن میزنیم. باید به فرزند گوشزد کرد تلاش او است که اهمیت دارد و هر نتیجهای که بهدست بیاید چیزی از ارزش کار او کم نمیکند.
آماده سازی خانه
وی درباره آماده کردن محیط خانه برای امتحانات پایان سال میگوید: «آماده کردن محیط خانه برای فصل امتحانات اهمیت دارد. نوجوانان زیادی برای مشاوره به من مراجعه میکنند و از رفت و آمدها و مهمانیهای والدین در روزهای پایانی سال تحصیلی گلایه دارند. والدین آنها توجهی به اینکه زمان امتحانات باید مهمانیها را کم کنند ندارند. والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که آنها نقشی اساسی در موفقیت فرزند در فصل امتحانات دارند. باید با کاهش دفعات مهمانی از کسانی که میخواهند برای مهمانی به خانه آنها بیایند خواهش کنند تا آن را به زمان دیگری موکول کنند. در این ایام باید با فرزندمان همراهی کنیم و به تغذیه و خواب او نیز توجه ویژهای داشت. همچنین والدین باید ارتباط سازندهای با مدرسه داشته باشند و از برنامه امتحانات او آگاهی پیدا کنند و نیز با آگاهی از برنامه امتحانی برنامهریزی مناسبی برای او انجام دهند.»
اما دنیای اینترنت و بازیهای رایانهای یکی از مهمترین موانع تمرکز دانشآموزان بر دروس است. دکتر محمدرضا کرامتی در این ارتباط میگوید: «تحقیقات نشان داده است به هر میزان که دانشآموز در ایام امتحانات با اینترنت و بازیهای کامپیوتری کمتر سر وکار داشته باشد موفقیت بیشتری در درس و امتحانات کسب میکند. نکته دیگری که والدین باید آن را به فرزندشان بیاموزند تأکید بر اولویتها است، یعنی اینکه فرزندان باید فعالیتهای روزانه خود را اولویت بندی کنند. با این کار فرزندان برنامهریزی در زندگی را آموزش میبینند و برای آینده تحصیلی و زندگی شان برنامهریزی میکنند.
نقش اولیاء مدرسه
در کنار خانواده، مربیان و معلمان نیز نقش زیادی در آمادهسازی دانشآموز برای فصل امتحانات و کاهش استرسهای آنها دارند. نخستین و مهمترین کاری که معلمان و مربیان باید مدنظر داشته باشند این است که نباید بچهها را با هم مقایسه کنند. دهههای قبل این روش برای ترغیب دانشآموزان در مدارس معمول بود و بسیاری از ما خاطرات خوبی از این نوع رفتار نداریم و بررسیهای روانشناسی نشان میدهد این شیوه تربیتی نامناسبترین روش است و رقابت به هرشکلی برای آنها مخرب است. باید روی افزایش قدرت یادگیری دانشآموز تأکید کنیم تا بازخوردهای مناسبی بگیریم.»
دکتر بیگدلی نیز با تأکید بر حساس بودن روحیه دانشآموزان مقاطع تحصیلی بعد از دوران ابتدایی میگوید: « در مقاطع مختلف تحصیلی فرزندان والدین باید مراقب رفتار خود باشند. نوجوانان از روحیه بسیار حساسی برخوردارند، بطوری که اگر در زمینه تحصیل آنها سختگیری کنیم باعث میشود که از درس زده شده و با تصور اینکه میتوانند با کار کردن آینده بهتری برای خود دست و پا کنند درس و مدرسه را رها میکنند.. در روزهای امتحان که والدین شاهد تلاش بیشتری از سوی دانشآموز هستند باید بپذیرند که شرایط با چند ماه قبل تفاوت کرده است و در ابتدا باید توکل کردن را به فرزندان یاد داد. پس از آن باید به آنها آموخت هر درس، روش مطالعه خاصی دارد و برای پیدا کردن آن میتوان از مشاوران تحصیلی و معلمان کمک گرفت. مشکل بسیاری از دانشآموزان این است که با روش صحیح مطالعه کتابهای درسی آشنایی ندارند و نمیتوانند برای خواندن کتاب درسی و نحوه استراحت بین ساعتهای مطالعه برنامهریزی داشته باشند.»
درس خواندن در رأس هرم فکری ما قرار دارد، اما باید در آن تنوع نیز وجود داشته باشد و در کنار آن درس، تفریح و ورزش هم باشد. یادمان باشد درس همه چیز نیست و یاد بگیریم که تلاش مهم است. بسیاری از والدین فرزندشان را در روز کنکور همراهی میکنند و متأسفانه با گفتن این جمله که امروز روز مهمی برای تو و ما است عملاً به او استرس وارد میکنند. این دانشآموز با این استرس در جلسه کنکور حاضر میشود و تصور میکند اگر قبول نشود زندگی خود و خانوادهاش را نابود خواهد کرد. والدین باید با آرامش دادن به فرزند به او اطمینان دهند با تلاش زیادی که کرده و زحماتی که آنها شاهد آن بودهاند حتماً در امتحان موفق خواهد شد.
والدین باید بدانند فرزندان ابزاری برای رسیدن به آرزوهای ازدست رفته شان نیستند و اصرار و سخت گیری های آنها اضطراب بچهها را بیشتر میکند.
(ایران)
" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "
به گزارش جام جم سرا ، برخی مطالعات نشان می دهند آدامسی که به اشتباه قورت داده شود 7 سال در بدن می ماند اما دانشمندان خلاف این باور را اثبات کردند.
" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "
عکس یادگاری با صلح!
" خبرگزاری مهر "
توکل به خدا
***
سبب رسیدن به آرامش
درباره اسلام هر چه پیش میرویم، احساس
میکنیم که کمتر میدانیم و اسلام را نشناختهایم. در اسلام توجه ویژه به روح و
روان شده است. همه دین ما از بای بسم الله تکیه دادن به خداوند است. مثلاً آمده
است؛ به تو پناه میبرم، به تو توکل میکنم، مرا یاری کن، کمکم کن و ... انسان تا
زمانی که به خدا تکیه کند، مانند بچهای که دستش در دست پدرش است، آرامش
دارد. «أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ» یاد خدا آرامش بخش است. شما
اگر بدانی در دستت طلاست، اگر همه دنیا هم بگویند در دستت سفال است، آرامش داری و
نگران نمیشوی. امام خمینی(ره) فرمود: «اگر خمینی تنها هم بماند، لحظهای با آمریکا
سر سازش نخواهد داشت». این نشانه آرامش و توکل است.
«لَا تُکَلَّفُ إِلَّا نَفْسَکَ وَحَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ» (نساء/84) پس در راه خدا
پیکار کن؛ جز عهدهدار شخص خود نیستى.
آداب وشرایط تشویق در اسلام
1. تشویق
باید به اندازه باشد و نباید مخاطب را به طوری تشویق کنیم که فکر کند به آخرین
درجه تکامل رسیده است. قرآن کریم، گاهی مىگوید: اگر این کار را بکنید، شاید
رستگار شوید: «لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (بقره/ 189) «لعل»؛ یعنى امید است.
2.
تشویق باید با انصاف و عدالت باشد. اگر کسی گفت: سلام شما بگوئید: سلام علیکم! اگر
گفت: سلام علیکم! شما بگوئید: سلام علیکم و رحمهًْ الله!
3. تشویق و تشکر نباید
فقط جنبه مادی داشته باشد؛ گاهی نام خیر یا ستایش فرد یا دعایی... خود تشویق است و
تشویق معنوى، گاهى کارسازتر است: «إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ؛ و بر آنان درود
فرست(و دعا کن). زیرا دعاى تو، مایه آرامش آنان است. (توبة/ 103) یا اینکه پیغمبر
به عنوان تشویق دست کارگر را بوسید.
انگشترهای با برکت
من یک بار تعدادی
انگشتر خریدم و خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدم و از ایشان خواهش کردم که اینها را به
عنوان هدیه از من قبول کند و دوباره به من بازگرداند تا به عنوان هدیه از طرف رهبر
معظم انقلاب به هیئتهایی که نماز جماعت ظهر عاشورا را برگزار میکنند، بدهیم. پس
از اهدا، به عشق آن انگشترها چهل نماز جماعت دیگر وسط خیابان راه افتاد و کم کم
همهگیر شد و به واسطه آن انگشترها و هدیه کوچک، ظهر عاشورا حتی در کشورهای دیگر
نماز جماعت در خیابان راه افتاده است.
4. تشویق شونده نباید از هر جهت بیعیب
باشد؛ ممکن است که به دلیل کار خوبی تشویق شود؛ اگرچه از جهات دیگری نقص داشته
باشد. بلال در گفتن حرف شین نقص داشت و پیامبر اکرم(ص) فرمود: خدای تعالی شین او را
به جای سین میپذیرد. ما نباید انتظار داشته باشیم که کسی که تشویق میشود، هیچ
عیبی در او و بستگان و دوستانش نباشد.
5. گاهی تشویق جنبه حمایت دارد؛ یعنی
افرادی در کوبیدن شخصی یا چیزی یک دست میشوند، در این موارد انصاف اقتضاء میکند
تا انسان، کمالی را از آن شخص برجسته کند تا جلوی انتقادها را بگیرد.
حضرت
عیسى(ع) با جمعیتى بودند. خواستند از کنار سگى بگذرند. یکى گفت: چه سگ سیاهى است.
یکى گفت: چه سگ لاغرى است. یکى گفت: چه سگ بدبویى است. هرکسى یک نقطه ضعفى را
گفت. حضرت عیسى(ع) فرمود: «چه دندانهاى سفیدى دارد.» و با این عمل به همه آنها
فهماند که اگر کسی را به رگبار میبندید، خوبیهای آنها را هم بگوئید.
6. جهت و
علت تشویق باید برای دیگران روشن باشد و الاّ ممکن است که تشویق بعضی، افکار و
اخلاق و عقاید دیگران را تخریب کند. قرآن کریم در موارد متعدد که سخن از لطف و
پاداش است، دلیل آن را برای دیگران نقل میکند: «لمّا صبروا»، «بما کانوا یعملون»،
«بما کانوا یفعلون» و... تا فکر نشود که در تشویق، یک تبعیض است.
7. توجه به
استعداد و وُسع افراد در تشویق، امر مهمی است؛ یعنی کار را با توان بدنی و جسمی و
روحی افراد بسنجیم. خداوند در قرآن میفرماید:
«لَا یُکَلِّفُ اللَّـهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا» (بقره/286) خداوند هیچ کس را جز
بقدر توانایىاش تکلیف نمىکند:«لَا یُکَلِّفُ اللَّـهُ نَفْسًاإِلَّا مَا آتَاهَا»
(طلاق/7) خدا هیچ کس را جز [بقدر] آنچه به او داده است تکلیف نمىکند.
کسى که
ندار است و مقدار کم انفاق مىکند، قابل ستایش است، «لا یَجِدُونَ إِلَّا
جُهْدَهُمْ؛ مؤمنانِ (تهیدستى) که جز به اندازه توانشان چیزى (براى انفاق و
پشتیبانى از جبهه) نمىیابند» (توبه/79) ولى اگر فرد دارا و متمکّن به مقدار قابلى
کمک نکند، نه تنها که شایسته تشویق نیست، بلکه شایسته توبیخ است. «أَعْطى
قَلِیلًا؛و اندکى (از مال) بخشید.» (نجم/ 35)
یک لیوان آب ظهر عاشورا یک میلیارد
میارزد، ولی غروب عاشورا ارزشی ندارد. این به این معناست که هر چیزی در جای خویش
ارزش دارد.
اصول تنبیه و توبیخ
توبیخ هم همینطور است. توبیخ نیز اصولی دارد
که باید رعایت شود.
1. غیرمستقیم باشد.
2. بگونهای عمل شود که به یأس تبدیل
نشود.
3. توبیخ باید همراه با نشان دادن راه جبران باشد.
4. پس از پشیمانی
فرد صورت نگیرد. همچون یوسف(ع) که برادران خطاکار خود را پس از پشیمانى توبیخ نکرد
و فرمود: «لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ ؛امروز بر شما توبیخ و ملامتى نیست.»
(یوسف/ 92)
5. در انتقاد، همه را توبیخ نکنیم؛ اشتباه فردی یا گروهی، نباید سبب
عمومی شدن توبیخ و سرایت آن به دیگران شود.
6. دلیل تنبیه و توبیخ اعلام
شود.
7. توبیخ و تنبیه متناسب با میزان نقش افراد در تخلف باشد: «وَ الَّذى
تَوَلّى کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذابٌ عَظیمٌ؛ کسى که در انجام گناه نقش اصلى را
ایفا کرده است، عذاب بزرگ و مجازات سنگینى در انتظارش است.» ( نور/ 11)
8. باید
همراه با ارشاد و رهنمود باشد.
9. مناسب با عمل باشد.
به هر ترتیب ما در قرآن
درباره هر رشتهای دستور داریم. امام رضا(ع) فرمود: اگر مردم مزه دین را بچشند،
همه مؤمن میشوند.
حجتالاسلام قرائتی
" کیهان "
چرا می گذاریم دنیای مجازی ، یاران مهربان ما ، کتاب را دفنش کند ؟ !
" خبرگزاری مهر "
باطن :
خداوند باطن است . یعنی با آن احاطه ای که برمخلوقات و موجودات و موجودات خود
دارد باز چشمها از ادراک او عاجز هستند و با شدت ظهورش ، مخفی و پنهان است و
با عقول بشری نمی توانند به ذاتش برسند .
خواص :
1-مداومت برذکر " یاباطن " به عدد " 62 " بار به جهت اطلاع یافتن بر اسرار مکنونه
و ضمائر و معانی موجود در قلب اشخاص و اخبار مفید است .
2- به جهت دفع دشمن سرسخت ذکر " یاباطن " را " 62 " بار گفته شود.
آموزگار نیستم
تا عشق را به تو بیاموزم
ماهیان نیازی به آموزگار ندارند
تا شنا کنند
پرندگان نیز آموزگاری نمی خواهند
تا به پرواز در آیند
شنا کن به تنهایی
پرواز کن به تنهایی
عشق را دفتری نیست
بزرگترین عاشقان دنیا
خواندن نمی دانستند
نزار قبانی