به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آوای سلامت کمی افزایش کورتیزول در بدن، تاثیرات مثبتی به دنبال دارد از جمله:
افزایش سریع انرژی به منظور مقابله بدن
افزایش فعالیت های حافظه
بالا رفتن ناگهانی توان دفاعی بدن
حس کمتر نسبت به درد
کمک به حفظ تعادل حیاتی در بدن
برای نگهداری کورتیزول در سطحی مناسب و تحت کنترل، باید واکنش های آرامش
بدن پس از هر واکنش به استرس، فعال گردد. نشان داده شده است که وجود سطح
بالا و طولانی مدت کورتیزول در جریان خون (آنچنان که در استرس مزمن پیش می
آید) دارای اثرات منفی زیر است:
کاهش کیفیت خواب:
همانطور
که گفته شد، سطح کورتیزول هنگام خواب کم می شود اما اگر سطح کورتیزول بالا
باشد، فرد دچار کاهش کیفیت خواب خواهد شد و لذت خواب عمیق از او سلب خواهد
شد.
احساس خستگی بعد از خواب عمیق:
گاهی اوقات کورتیزول بالا منجر به بروز خستگی مزمن می شود به طوری که حتی بعد از استراحت کامل، فرد دوباره احساس خستگی می کند.
کمردرد و سردرد:
سطح کورتیزول بالا منجر به افزایش حساسیت بدن و مغز به درد می شود. بنابراین شما ممکن است احساس کمردرد، سردرد و دردهای عضلانی کنید.
افزایش وزن غیر قابل توضیح:
تحقیقات
نشان می دهد که کورتیزول باعث افزایش چربی در بدن بخصوص در ناحیه شکم
خواهد شد. تغذیه سالم و ورزش در این میان به تنظیم سطح کورتیزول کمک می
کند.
ابتلا به عفونت:
کورتیزول بیش از حد منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلای سریع به سرماخوردگی و آنفلوآنزا خواهد شد.
افزایش هوس مواد غذایی نامناسب:
مطالعات مختلف ارتباط بین سطح کورتیزول بالا و افزایش میل به غذاهای نامناسب را در مردان و زنان نشان داده است.
احساس اضطراب همیشگی:
سطح اضطراب و البته بدگمانی هنگام افزایش میزان کورتیزول بیشتر است.
ناراحتی های مکرر معده:
روده ها به استرس مزمن بسیار حساس هستند و سطح کورتیزول بالا می تواند منجر به یبوست، سوزش معده و گرفتگی عضلات گوارشی شود.
مشکلات قلبی:
تحقیق محققان هلندی بیانگر آن است که میزان بالای کورتیزول با مرگ در اثر بروز عوارض قلبی ارتباط تنگاتنگی دارد. در تحقیقی که به مدت شش سال روی ۸۶۰ نفر از افراد بالای ۶۵ سال که دارای بالاترین میزان کورتیزول در خون شان بودند، انجام گرفت، مشخص شد که این افراد در معرض فزاینده خطر مرگ در اثر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی قرار دارند.
" جام جم "
از امیر مؤمنان(ع) نقل است که رسول خدا(ص) فرمود:«ای ابا الحسن بر خدا محقّق است اینکه اهل ضلال (گمراهان) را به بهشت داخل نماید» منظور رسول خدا(ص) از این گفتار، مؤمنانی هستند که در زمان فتنه (فساد) بر امامت امام غایب و پوشیده شده از چشمها، پابرجا بمانند، کسانی که به امامت امام زمان(ع) اقرار کنند و به ریسمانش چنگ زنند و منتظر ظهورش باشند. آنان که صبر در مصایب دوران غیبت دارند و تسلیم اوامر ائمّه دین هستند و در اطّلاع از وضعیت امام غایبشان دچار گمراهی شدند.
حضرت امیر(ع) میفرماید: دلیل صحّت این تفسیر این است که اگر خداوند، خورشید را که برای شناختن اوقات نماز، راهنما قرار داده است، در پشت پرده قرار دهد در آن صورت برای مردم وجوب نماز خواندن در اوّل وقت موسّع (آزاد) میشود تا برای ایشان، با برآمدن آفتاب وقت شناخته شود و یقین کند که ظهر شده است.
به همین نحو است برای کسی که منتظر خروج امام و چنگزده به امامتش باشد، عمل به واجبات خداوند برایش موسّع است و با(رعایت)حدودش از او پذیرفته و از معنای آنچه که بر او واجب شده است، بیرون نمیشود، پس او صبرکننده و تحمّل شوندهای است که غیبت امامش برایش ضرر نمیرساند.(۱)
امیرمؤمنان(ع) می فرماید: در میان پرندگان مانند زنبور عسل باشید. همۀ پرندهها او را ناتوان میشمارند و اگر پرندهها بدانند در جوف آنها چه برکتی نهفته است، این رفتار را به آنها روا نمیداشتند!(شما هم با)مردمان با زبان و بدنهایتان به هم بپیوندید و معاشرت کنید،اما با دلها و رفتارتان از آنها دوری کنید. قسم به کسی که جان من در دست(قدرت)اوست!آنچه را که دوست میدارید، به آن نمیرسید(ظهور امامتان را نمیبینید)تا به روی همدیگر آب دهان بیندازید و تا بعضی بعضی دیگر(یکدیگر)را دروغگو بنامید و تا از شما-شیعیانم-نماند،مگر مانند سرمه در چشم و نمک در طعام. بهزودی به شما مثلی میزنم،مثل مردی را که طعامی(حبوباتی)داشته باشد و آن را تصفیه و پاک کند و بعد آن را در خانهای جا دهد و تا خدا خواهد مدّتی صبر کند و دوباره بهسوی آن طعام برگردد و ببیند سوس افتاده است،باز آن را تمیز نماید و تصفیه کند و سپس به خانه برگرداند،باز آن را بیرون نموده و ببیند مقداری از آن را بید زده است و همچنین این کار را تکرار نماید تا از آن مقدار اندکی بماند که دیگر آفت نتواند به آن ضرر برساند،شما نیز چنین هستید(آنقدر تصفیه و غربال میشوید)تا از شما نماند مگر گروه کمی که هیچفتنهای نتواند(آنها را از راه حقّ منحرف نماید و)به آنها ضرر برساند.(۲)
جعفی گوید:به امام باقر علیه السّلام گفتم فرج چهزمانی خواهد بود، فرمود: هیهات،هیهات!
فرج ما نخواهد شد(سهبار فرمود) تا شما غربال شوید باز غربال شوید و باز غربال شوید،تا
کدرها برود و صافها بماند.»(۳)
محمد بن منصور از پدرش نقل می کند که گروهی خدمت امام صادق(ع) نشسته بودیم و صحبت می کردیم که ایشان به ما فرمودند: «چه می گویید؟- و به اصطلاح کجای کار هستید؟- هیهات! هیهات! نه به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر اینکه غربال شوید، نه به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر اینکه - مؤمن و متزلزل شما- از هم جدا شوند، نه به خدا قسم آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر اینکه آزمایش شوید؛ نه به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر بعد از اینکه ناامید شوید، نه به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر بعد از آنکه شقی و بدبخت به شقاوتش برسد و سعید و نیک انجام به سعادتش دست یابد.» (۴)
محمد بن ابی نصر می گوید: «امام موسی کاظم علیه السلام فرمود: «بدانید که به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر آنکه - مؤمن و متزلزل- از هم جدا شوند، مورد آزمایش قرار گیرید تا اینکه جز افراد بسیار نادری از شما باقی نماند»، آنگاه آیاتی از قرآن تلاوت فرمود که: (ام حسبتم ان تترکوا و لما یعلم الله الذین جاهدوا منکم)،(۵)(و یعلم الصابرین)، (۶) «آیا پنداشتید که بدون مشخص شدن مجاهدان و استقامت کنندگان، - از شما دست برداشته می شود؟» (۷)
امام رضا(ع) از پدران بزرگوارش از امیر المؤمنین نقل می کند که فرمود: «...در دوران غیبت، جز دینداران ناب که یقین در جانشان رسوخ کرده و خداوند از آنان بر ولایت ما پیمان گرفته و ایمان را در جانشان ثابت کرده و به دم الهی یاریشان نموده است، کسی بر اعتقاد خود، استوار نخواهد ماند.» (۸)
اسحق بن سعد اشعری می گوید: امام عسکری(ع) فرمود: «به خدا قسم غیبتی خواهد داشت که جز آنها خداوند در اعتقاد به امامت او استوارشان کرده و برای دعا در تعجیل فرجش موفقشان کرده، کسی دیگر، از نابودی رهایی نخواهد یافت.» به آن حضرت عرض کردم: «یا بن رسول الله! آیا غیبتش به طول می انجامد؟» فرمود: «آری به خدا قسم، تا آن قدر به درازا می کشد که بیشتر معتقدان به او از اعتقادشان بر می گردند و جز آنها که خداوند درباره ولایت ما از آنها پیمان گرفته و ایمان را در قلبشان راسخ کرده و به دم الهی یاریشان کرده است کسی دیگر بر اعتقاد به او باقی نخواهد ماند.» (۹)
منابع:
۱-بحار الأنوار:١۴٣/۵٢ ب ٢٢ ح ۶١ از تفسیر نعمانی
۲- سیمای جهان در عصرامام زمان عج ج ۱ ص۵۹۱-۵۹۰ به نقل از غیبت نعمانی:
ص ٨ و ١١٢؛بحار الأنوار:١١۵/۵٢ ب ٢١ ح ٣٧ از غیبت نعمانی؛بشارة الإسلام:
ص ۵٢؛الزام النّاصب:ص ٨٠؛یوم الخلاص:ص ١٨٨
۳- بحار ج۵۲ص۱۱۳ب۲۱ ح۲۸ از غیبت طوسی
۴- ظهور نور ص ۹۷ به نقل از اثباتالهداه، ج ۳، ص ۵۱۰، روایت ۳۲۹
۵-توبه: ۱۶- آیا گمان کردید که بدون آزمایش الهی و مشخص شدن مجاهدانتان، از شما
دست برداشته می شود؟
۶-آل عمران:۱۴۲
۷ -ظهور نور ص ۹۷ به نقل از اثباتالهداه، ج ۳، ص ۵۱۰، روایت ۳۳۰
۸- همان ص ۴۶۴، روایت ۱۱۷
۹- همان ص ۴۷۹، روایت ۱۸۰
بحث ایمان دگر و جوهر ایمان دگر است
جامــــه پاکـــی دگــر وپاکی دامان دگر است
کــــس ندیدیم کـــــه انکــــار کــــــــند وجدان را
حــــرف وجــــــدان دگـــر و گوهر وجدان دگـر است
کــــس دهـــان را به ثناگـــــویی شیــــطان نگــشود
نفــــی شیطان دگــــر و طاعت شیـــــطان دگــــر است
کـــس نگــــفته است ونگـــــوید کــــــه دد ودیــــو شویــــد
نقــــش انســـــان دگــــــر ومعنــــــی انســــان دگـر است
کــــس نیامـــــد کــــــه ستایــــد ستــــم وتفرقــــــــه را
سخـــن از عـــدل دگـــــــر ، قصه احسان دگــر است
هــــــرکـــــــه دیدم بخدمت کــــمری بست بعهــــد
مــــرد پیمان دگــــــر وبستـــــن پیمان دگر است
هــــرکــــه دیدیــــم بحفظ گـــــله از گرگان بود
قصد قصاب دگر ، مقصد چوپان دگر است...
رحیم معینی کرمانشاهی
به گزارش جام جم آنلاین، برخی از نمایندگان مجلس روز گذشته در حاشیه مراسم تحلیف رییس جمهوری عکس گرفتند که این عکس ها برخی به صورت سلفی و یکهویی و برخی نیز بصورت دسته جمعی گرفته شد.
این اقدام نمایندگان که با واکنش هایی همراه بود سبب شد برخی همچون نماینده شیراز در پستی در اینستاگرام خود از مردم بخاطر این رفتار خود عذرخواهی کند.
" جام جم "
منبع: نهج الفصاحه
" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "
چیستی کینه
البته امیرمومنان علی(ع) از علل کینهتوزی را سرزنش افراطی میداند. به این معنا که اگر نسبت به خطا و اشتباهات دیگران چشمپوشی نداشته باشیم، زمینه کینهتوزی را در آنها پدید آوردهایم. آن حضرت میفرماید: اِحتَمِل أَخاکَ عَلى ما فیهِ وَلاتُکثِرِ العِتابَ، فَإِنَّهُ یورِثُ الضَّغینَهًَْ؛ برادرت را با همان وضعى که دارد تحمل کن و زیاد سرزنش نکن، زیرا این کار کینه مىآورد.(تحفالعقول، ص۸۴)
آثار کینهتوزی
کینهتوزی موجب میشود تا انسان و جامعه در فتنه و آشوب گرفتار آید؛ بسیاری از درگیریها، خشونتها و فتنههایی که در میان خانوادهها و جامعه بشری پدید میآید، ریشه در کینهتوزی و کینه شتری انسانها دارد. امیرمومنان علی(ع) فتنهها را نتیجه کینه دانسته و نسبت به آن هشدار میدهد و میفرماید: سَبَبُ الفِتَنِ الحِقدُ؛ علت فتنهها و آشوبها کینهتوزى است.(غررالحکم، ج۴، ص ۱۲۱، ح۵۵۲۲)
راههای درمان کینهتوزی
گذشت و احسان
البته باید توجه داشت که در سرزنش کردن راه افراط را نپیماییم؛ چرا که عتاب زیادی هم خود کینهتوزی را سبب میشود؛ چنانکه امام على(ع) فرموده است: اِحتَمِل أَخاکَ عَلى ما فیهِ وَلاتُکثِرِ العِتابَ، فَإِنَّهُ یورِثُ الضَّغینَهَ؛ برادرت را با همان وضعى که دارد تحمل کن و زیاد سرزنش نکن، زیرا این کار کینه مىآورد. (تحفالعقول، ص۸۴)
هدیه دادن