اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

ریاکاری و تظاهر به دینداری

Image result for ‫منظره های زیبای طبیعت‬‎
عمروبن عاص که جنایات بسیاری را در صدر اسلام مرتکب شد و جناب مالک اشتر را به شهادت رساند، به هنگام فتح مصر در جایی که امروز فساط نام گرفته است، خیمه زده بود. روزی که قرار بود اردو و خیمه‌ها جمع شود و به جای دیگری منتقل گردد، به فرمانده سپاه گفتند، کبوتری بر فراز چادر تو آشیانه کرده و تخم نهاده است. اگر چادر را برچینیم این تخم‌ها می‌شکند و این کبوتر نر و ماده
 آزرده‌خاطر می‌شوند.
عمروبن عاص گفت: چادر برپا بماند! یک تن از سپاهیان همین‌جا توقف کند تا این کبوتر بچه‌های خود را پرواز دهد. سپس چادر را برچیند! (1)ــــــــــــــــــــــــــــــ1- قیام امام حسین(ع)، سیدجعفر شهیدی، ص 175

دوستی با چه کسانی ممنوع است؟

Related image

قال الامام الصادق(ع):
�لاینبغی للمرء المسلم ان یواخی الفاجر و لا الاحمق و لاالکذاب.�
امام صادق(ع) فرمود:
سزاوار نی بدکار و احمق و دروغگو رفاقت کند.(1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- کافی، ج2، ص 604ست که مسلمان با بدکار و احمق و دروغگو رفاقت کند.(1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- کافی، ج2، ص 604

طنز جبهه ( 68 )

Related image
 
 
 دکتربا خنده بهش گفت : برادر ! 
  
 مگه پشت لباست ننوشتی ورود هرگونه تیر و ترکش ممنوع ! 
 
 پس جرا مجروح شدی !  
 
گفت : دکترجان ترکشه بیسواد بوده تقصیرمن چیه !  


        " شادی روح شهدای بهداری صلوات "

آشنایی امام رضا(ع) با زبان‌های مختلف

Image result for ‫حرم جدید امام رضا‬‎

از جمله ماجراهایی که میان امام رضا(ع) و اهل بصره اتفاق افتاد، اینکه عمروبن هداب سؤال کرد و گفت: محمدبن فضل هاشمی چیزهایی از شما گفته که دلها نمی‌پذیرند. امام رضا(ع) فرمود: چه چیزهایی گفته؟ عرض کردم: از جانب شما به ما گفته است که شما هر آنچه را که خداوند نازل فرموده است، می‌دانید، و به همه زبان‌ها و لغت‌ها آشنا و آگاه هستید؟
امام رضا(ع) فرمود: محمدبن فضل درست گفته و اینها را من به او خبر داده‌ام، اکنون شما بیایید و هرچه می‌خواهید بپرسید. عرض کردم: بیش از هر چیز شما را با زبان‌ها و لغت‌ها امتحان می‌کنم، و آن اینکه این مرد رومی، و این هندی و آن دیگری فارسی و این یکی ترکی هستند و ما اینها را برای این آزمایش حاضر کرده‌ایم. امام(ع) فرمود: پس به هر زبان که دوست دارید سخن بگویید که من به خواست و اراده خداوند به هر یک از آنان با زبان خود پاسخ می‌دهم. سپس هر یک از آنان مسئله‌ای را با زبان و لغت خاص خود پرسیدند و امام رضا(ع) نیز با زبان و لغات خود آنان به ایشان پاسخ داد. همه حاضرین با مشاهده این صحنه متحیر و سرگشته و شگفت‌زده شدند و اعتراف کردند به اینکه امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در زبان و لغت آنها از آنان فصیح‌تر و آگاه‌تر است.(1)

_____________


1- بحار‌الانوار، ج 49، ص 75

مولود امام رضا ( ع) خجسته باد

 

Related image

بهر حاجات اگر دست دعا برخیزد

دلبری هست به هر حال به پا برخیزد

 

لطف آقای خراسان ز همه بیشتر است

هر زمان از دلِ پُر درد صدا برخیزد

 

آه در سینه ی عشاق به هم مرتبطند

وقت نقاره زدن  ناله ی ما برخیزد

 

جرأتش نیست کسی حرف جهنم بزند

گر پیِ کار ِ گنهکار ز جا برخیزد

 

زائر آن است که در کوی تو اُتراق کند

آنکه در عرش نشسته ست چرا برخیزد؟

 

تا به دستِ کرم تو به نوایی نرسد

از سر ِ راه محال است گدا برخیزد

 

بر سر خاکم اگر آهوی تو گریه کند

از تمام جگرم بانگ رضا برخیزد

 

حرمت زودتر از کعبه مرا حاجی کرد

حج ما آخر ذی القعده به پا برخیزد

 

علی اکبر لطیفیان

امام رضا(ع) و مقام رضا/ ولایت از نگاه امام رضا(ع) شرط توحید است

به مناسبت ولادت ثامن الائمه(ع)؛











امام رضا(ع)، توحید را منشأ سعادت و نجات از عذاب معرفی می‌کنند، اما پذیرش ولایت اهل بیت را شرط اساسی برای ورود به دایره‌ توحید می‌دانند.

حرکت حضرت امام رضا(ع) به سمت خراسان و حضور آن حضرت در ایران منشاء آثار و برکات زیادی برای این سرزمین شد. حدیث مشهوری که حضرت رضا(ع) در ضمن این سفر بیان فرمودند که تفسیرها و تقریرهای زیادی از این حدیث انجام شده و بازخوانی آن و مروری بر محتوای آن خالی از لطف نیست. در


حجت الاسلام علوی تهرانی ذیل توضیحی بر حدیث سلسلة الذهب گفت: حضرت امام رضا (ع) در حرکت از مدینه به مرو، به شهر نیشابور رسیدند. شیعیان درخواست یادگار کردند. امام «حدیث سلسلة الذهب» را  بیان فرمودند. معنای آن سلسله‌ طلایی است چون راویان این حدیث، ائمه معصومین (ع) هستند. حضرت فرمودند: از پدرم موسی بن جعفر (ع) شنیدم که از پدران بزرگوارم [در حدیث، همه را نام برده‌اند] به نقل از رسول خدا از جبرئیل نقل کردند که خداوند فرمود: «لا الهَ الّا الله حِصنِی فَمَن دَخَلَ حِصنِی اَمِنَ مِن عَذابِی» توحید حصار و حصن امن من است، پس هرکس در مقام توحید قرار گیرد از عذاب من در امان است.

وی ادامه داد: موکب امام آماده حرکت شد که حضرت دوباره شیعیان را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند «بشُرُوطِهَا وَ اَنَا مِن شُرُوطِها» اما شرایط دارد و من از شرایط آن هستم.

امام، توحید را منشأ سعادت و نجات از عذاب معرفی می‌کنند، اما پذیرش ولایت اهل بیت و در رأس آن ولایت حضرت علی (ع) را شرط اساسی برای ورود به دایره‌ توحید می‌دانند

این کارشناس دینی در توضیح این حدیث به نکاتی اشاره کرد. وی گفت: نکته اول این است که امام، توحید را منشأ سعادت و نجات از عذاب معرفی می‌کنند، اما پذیرش ولایت اهل بیت و در رأس آن ولایت حضرت علی (ع) را شرط اساسی برای ورود به دایره‌ توحید می‌دانند.

وی افزود: در فرمایش پیامبر اکرم به صراحت آمده که فرمودند: اگر کسی بعد از من، ولایت علی (ع) را انکار کند، مانند کسی است که رسالت مرا در زمان حیاتم انکار کرده و کسیکه رسالت مرا در حیاتم انکار کند مانند کسی است که توحید را انکار کرده باشد.

علوی تهرانی با بیان نکته دیگری در توضیح حدیث سلسلة الذهب گفت: نکته دوم این است که چرا امام رضا (ع) مشخصا پذیرش ولایت خودشان را، شرط پذیرش توحید معرفی می‌کنند؟

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) از رسول خدا نقل کردند همانا امت من بزودی به ۷۲ فرقه متفرق می‌شوند، که فقط یک گروه نجات می‌یابند و رستگار می‌شوند. سپس فرمودند: از این ۷۱ فرقه‌ اهل دوزخ، ۱۳ فرقه ولایت من را قبول دارند.

وی افزود: در زمان امام رضا (ع)، فرقه‌های مختلفی به نام اهل بیت، فعالیت می‌کردند که در تاریخ به ثبت رسیده است که از جمله آن واقفیه (که در امامت امام کاظم توقف کردند)، اسماعیلیه (شش امامی بودند و اسماعیل فرزند امام صادق را بعنوان امام هفتم پذیرفتند)، زیدیه (چهار امامی بودند)، غُلات (درباره اهل بیت غلوّ می‌کردند) و فرقه منحرف صوفیه است.

این کارشناس دینی گفت: مقابله امام رضا (ع) با این فرقه‌ها سبب شد تا بعد از ایشان فرقه دیگری شکل نگیرد. پس هرکسی ولایت و امامت امام رضا (ع) را پذیرفته باشد، عملا به امامت همه امامان بعد از ایشان تا امام زمان (عج) اعتقاد دارد و شیعه دوازده امامی است.

وی افزود: امام رضا (ع) به این صورت، مانع تفرقه در اعتقاد به اهل بیت شدند. از اینجا به بعد است که زمینه بیان مقام ولایت و امامت اهل بیت (ع) آغاز می‌شود و در زیارت جامعه کبیره حضرت امام هادی (ع) به اوج ظهور و بروز خود می‌رسد.

زیارت مخصوصه امام رضا (ع) با فضیلت ترین زیارت

حجت الاسلام علوی با اشاره به روایتی در مورد زیارت امام رضا(ع) گفت: راوی از امام جواد (ع) پرسید زیارت پدرتان با فضیلت‌تر است یا حضرت سید الشهداء؟ حضرت فرمودند «زیارت پدرم برتر است، چون همگان امام حسین را زیارت می‌کنند، اما پدرم را فقط طائفه‌ خاصی زیارت می‌کنند.»


چرا زیارت امام رضا (ع) بالاتر است؟


وی در توضیح اینکه چرا زیارت امام رضا(ع) از دیگر زیارات بالاتر است گفت: در تاریخ، گروه ها و فرقه‌های مختلفی از شیعه منشعب شده‌اند. مانند: چهار امامی، شش امامی (اسماعیلیه)، هفت امامی (واقفیه) و ... که اعتقادشان به امامت ناقص است. همگی به امامت امام علی، امام حسن و امام حسین اعتقاد دارند. به همین جهت، زیارت امام حسین عمومیت دارد. اما در تاریخ، کسانیکه امامت و ولایت حضرت رضا را قبول کرده‌اند، در پذیرش امامت تا امام دوازدهم دچار انشعاب نشده و شیعه دوازده امامی نام گرفته‌اند. لذا در روایت، خواص نام برده می‌شوند. این خواص، معرفتی هستند نه جمعیتی.


زیارت، انجام وظیفه است


وی ادامه داد: ما نسبت به تمام فرائض، تکلیف داریم. اگر ائمه معصومین روایتی در فضیلت عبادتی بیان کرده‌اند و آن را برتری داده اند، ما حق نداریم فقط آن عبادت خاص را انتخاب کنیم و از بقیه غافل شویم.

زیارت اهل بیت، وفای به عهد و اظهار مودّت به ایشان است و طبق آیات قرآن، امری واجب است. ما نباید فقط بخاطر ثواب به زیارت ائمه معصومین برویم

وی افزود: زیارت اهل بیت، وفای به عهد و اظهار مودّت به ایشان است و طبق آیات قرآن، امری واجب است. ما نباید فقط بخاطر ثواب به زیارت ائمه معصومین برویم.

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: دلیل اعتقاد و ارادت نسبت به ائمه معصومین در زیارت جامعه کبیره آمده است: «خدایا! همانا اگر از پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و از اهل بیت برگزیده‌ی او که همان امامان ابرار هستند، کسی را برتر و مقرب‌تر نزد تو می‌یافتم، آنان را بعنوان شفیع خود انتخاب می‌کردم.»

چرا حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را عالم آل محمد می نامند؟

وی در پاسخ به این پرسش که چرا حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را عالم آل محمد می نامند؟ گفت: اگرچه ترویج علمی تشیّع بواسطه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بوده، اما لقب «عالم آل محمد» متعلق به حضرت امام رضا (ع) است. این لقب هم از جانب امام صادق (ع) و هم از امام کاظم (ع) برای ایشان بکار رفته است.

وی ادامه داد: امام کاظم (ع) فرمودند از پدرم امام صادق (ع) شنیدم که به من فرمودند: همانا عالم آل محمد در صلب توست و ای کاش او را درک می کردم، همانا او همنام امیرالمؤمنین علی (ع) است.

وی افزود: هر یک از انبیاء الهی و اوصیاء آنان، برای تبلیغ در سطح جامعه، روشی را بر مبنای شرایط جامعه در پیش می گرفتند.

این کارشناس دینی گفت: در عصر پیامبر خاتم (ص)، ادبیات به کمال خود رسیده بود. لذا قرآن کریم بعنوان معجزه جاودان پیامبر عرضه می شود که بلیغ، فصیح و بی همتاست.

در زمان حضرت رضا (ع) فرقه های مختلف فکری به تبلیغ اعتقاد و سیره خود می پرداختند. مأمون عباسی خلیفه وقت، فرهنگ و زبان تمدن دوران خود را آموخته بود و به غیر از زبان عربی، به زبان ایرانی و یونانی (دو کشور  صاحب تمدن) نیز آشنا بود. او به علماء عصر خود دستور داده بود آثار یونانی را به زبان عربی ترجمه کنند

وی افزود: در زمان حضرت رضا (ع) فرقه های مختلف فکری به تبلیغ اعتقاد و سیره خود می پرداختند. مأمون عباسی خلیفه وقت، فرهنگ و زبان تمدن دوران خود را آموخته بود و به غیر از زبان عربی، به زبان ایرانی و یونانی (دو کشور  صاحب تمدن) نیز آشنا بود. او به علماء عصر خود دستور داده بود آثار یونانی را به زبان عربی ترجمه کنند.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) در قامت وصی پیامبر (ص) و امام معصوم، با توجه به مقتضای زمان برای نشر مکتب حقّه تشیع و مقابله با مکر مأمون، به تبلیغ و تبیین و روشنگری عالمانه معارف دین پرداختند. لذا دائماً مجالس مناظره و بحث های علمی به این قصد ترتیب داده می شد تا حضرت را تضعیف کنند، اما در غایت امام پیروز میدان بودند و در برابر سؤالات مخالفان، پاسخ مستدل و محکم و منطقی می دادند. مشروح این جلسات متعدد و پرشمار پرسش و پاسخ امام رضا(ع) با مخالفان در تاریخ ثبت و ضبط شده است.


امام رضا (ع) و مقام رضا


حجت الاسلام احمد عابدی در مورد لقب رضا(ع) برای امام هشتم گفت: لقب معروف امام هشتم «رضا» است. آن حضرت از پیش از تولد با عنوان رضا شناخته می شد. و در دوران حیات طیبه اش نزد همه شیعه و اهل سنت و حتی غیر مسلمانان به رضا معروف بود.

این کارشناس دینی گفت: رضا یکی از درجات و مقامات عرفانی و از فضائل اخلاقی است. رضا بسیار نزدیک به تسلیم، توکل، تفویض امور به خداوند، ثقه و اعتماد و اطمینان به خداوند و در نهایت شبیه به درجه فناء فی الله است.

وی ادامه داد: قرآن کریم گاهی از مقام تسلیم گفتگو کرده است مثل آیه شریفه «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیماً» (سوره نساء آیه ۶۵) یعنی به پروردگار تو سوگند اینان ایمان ندارندمگر وقتی که در مسائلی که مورد اختلاف آنان است تو را حَکَم و قاضی قرار دهند و سپس به آنچه تو بین آنان قضاوت می کنی هیچگونه ناراحتی نداشته و تسلیم محض باشند.

وی افزود: مقصود از تسلیم بودن این است که طیب نفس و آرامش خاطر داشته و هیچگونه اعتراضی ننمایند از ته دل راضی به حکم پیامبر(ص) باشند.

این استاد حوزه های علمیه گفت: اما مسأله رضایت مقامی بالاتر از تسلیم و توکل و تفویض است. قرآن فرموده است: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ ارْجِعی‏ إِلی‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً» (آیه ۲۷ و ۲۸سوره والفجر). این آیه شریفه دلالت می کند که رجوع به حق مشروط به رضایت است و بدون رضایت رجوع به حق ممکن نیست.

حضرت امام هشتم که رضا بود مصداق و مظهر اتمّ بالاترین قسم رضایت بوده یعنی او هیچ خواسته ای غیر از خواسته خداوند نداشته و اراده و مشیت او فانی در اراده خداوند بوده است. و به همین جهت آنحضرت را «رضا» می نامند

وی ادامه داد: یعنی تنها راه رجوع و بازگشت به حق متعال آن است که با حالت و درجه رضایت باشند. رضایت در مقابل سخط و خشم و ناراحتی است. کسی می تواند به سوی خدا برود که اولاً راضی به ربوبیت خداوند باشد خدا را دوست بدارد و خدا را سزاوارترین موجودبه اطاعت و عبادت بداند.

حجت الاسلام عابدی گفت: رضایت سه قسم است، رضایت به خداوند، رضایت از خداوند، رضایت به رضایت خداوند متعال. در قسم اول باید رضایت به خداوند داشت و خداوند را دوست بدارد و بداند همان بهترین چیز است و کاملترین و زیباترین موجود است. در قسم دوم باید به دستورات و امر و نهی الهی رضایت داشته باشد و بداند تمام دستورات الهی خیر محض و کمال واقعی است. اما در قسم سوم درجه ای است که انسان هیچ خواسته ای غیر از خواسته خداوند ندارد. و مصداق آیه شریفه«وَ ما تَشاؤُونَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمینَ»(تکویر_۲۹) می باشد.

وی در پایان اظهار کرد: امام حسین (ع) در کربلا که می فر ماید رضایت خداوند همان رضایت ما است و حضرت امام هشتم که رضا بود مصداق و مظهر اتمّ بالاترین قسم رضایت بوده یعنی او هیچ خواسته ای غیر از خواسته خداوند نداشته و اراده و مشیت او فانی در اراده خداوند بوده است. و به همین جهت آنحضرت را «رضا» می نامند.



خبرگزاری مهر

کارتون / کودکانی که در زندان زندگی می‌کنند



































در خبرها آمده بود که ۲۳۰۰ کودک در حال حاضر در زندان‌های کشور

زندگی می‌کنند
وهر زندانی که بیش از ۱۰ کودک دارد می‌تواند مهدکودک

تاسیس کند.


" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

رنگ‌های مختلف پیاز چه کاربرد‌هایی دارند؟+عکس

پژوهشگران طی دهه اخیر در تحقیقات گسترده ای حقایق جالبی در خصوص کاربرد رنگ‌های مختلف پیاز کشف کرده اند.
پیاز از قدیمی‌ترین سبزی‌هایی است که بشر استفاده می‌کند. از این سبزی نه‌ تنها برای طعم دادن به غذا، بلکه حتی برای بسیاری حکم طلا داشته و آن را در داد و ستدهایشان نیز به کار می‌برده‌اند.

ارزشی که قدیمی ها برای پیاز قائل بودند، بی‌دلیل نیست زیرا تحقیقات گسترده پژوهشگران در دهه اخیر از حقایق جالبی در این زمینه پرده برداشته‌ است؛ اگر از افرادی هستید که علاقه‌ای به مصرف پیاز ندارند، این تصویر را بادقت 

رنگ‌های مختلف پیاز چه کاربرد‌هایی دارند؟+عکس

" پایگاه خبری تحلیلی اعتدال "

آش شله 113


زمان آماده سازی
60 دقیقه
حداکثر زمان پخت
240 دقیقه
500 گرم
گوشت گوساله
2 پیمانه
نخود
1 پیمانه
لوبیا چیتی
1 پیمانه
لوبیا رشتی
1 پیمانه
لوبیا سفید
1 پیمانه
ماش
1 پیمانه
عدس
3 پیمانه
بلغور گندم
1 1/2 پیمانه
برنج نیم دانه
1/2 کیلو گرم
پیاز
به مقدار لازم
نمک و فلفل
1 قاشق چای خوری
رنده جوز هندی
1 قاشق چای خوری
زنجبیل
1 قاشق چای خوری
پودر دارچین
1/4 قاشق چای خوری
پودر هل
آش شله


آش شله یکی از آش های معروف و خوشمزه مشهد است
طرز تهیه این آش تقریبا مانند حلیم است با این تفاوت که برای تهیه آن علاوه بر گندم و گوشت ، از برنج و حبوبات و هم چنین ادویه فراوان استفاده می شود .

برای تهیه آش شله مشهد ، ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس کرده و چندین بار آب آنها را عوض می کنیم تا نفخ آن کاملا گرفته شود .
گوشت را در یک قابلمه ریخته و دو عدد پیاز درسته را پوست گرفته و به گوشت اضافه کرده و با مقداری آب می گذاریم تا گوشت ما بپزد .
حبوبات خیس شده را نیز به صورت جداگانه می پزیم .
بعد از پخت گوشت ، پیازها را جدا کرده و دور می اندازیم و گوشت ها را نیز ریش ریش کرده و کنار می گذاریم .
بلغور گندم را در یک قابلمه ریخته و آب گوشت را به آن اضافه کرده و روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید . ( اگر آب گوشت کم بود به آن آب جوش نیز اضافه می کنیم ) سپس زیر حرارت را کم می کنیم تا با حرارت ملایم کاملا بپزد و بعد برنج نیم دانه را به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا برنج هم بپزد و لعاب دهد .
حالا حبوبات پخته شده را به آش شله اضافه کرده و مرتب هم می زنیم تا تمامی مواد باهم مخلوط و حبوبات ما نیز له شوند . گوشت های پخته و ریش ریش شده را نیز اضافه کرده و هم می زنیم تا گوشت نیز با دیگر مواد مخلوط شود . در پایان ادویه های مورد نظر را با کمی آب گرم مخلوط کرده و به آش شله اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا آش ما کاملا بپزد و جا بیفتد .
آش شله را در ظرف مورد نظر کشیده و روی آن قیمه ریخته و برای افطار سرو می کنیم .

آش شوربا 112


زمان آماده سازی
30 دقیقه
حداکثر زمان پخت
120 دقیقه
مناسب برای
4 نفر
1 پیمانه پلوپز
برنج
1/2 پیمانه پلوپز
لپه
150 گرم
گوشت چرخ کرده
2 عدد
پیاز
4 حبه
سیر
1 قاشق غذا خوری
نعنا
به مقدار لازم
نمک و فلفل
1 قاشق چای خوری
زردچوبه
250 گرم
سبزی آش
آش شوربا



برای تهیه آش شوربا ، لپه و برنج ( ترجیحا نیم دانه ) را از دو ساعت قبل خیس می کنیم .
یک عدد پیاز را خلالی کرده و در قابلمه ای مقدار کمی روغن ریخته ، تفت می دهیم تا سرخ شود . سپس سیر ، نعنا ، فلفل و زردچوبه را نیز زده ، برنج و لپه را به همراه آب اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید . سپس زیر حرارت را کم می کنیم تا برنج و لپه ها بپزند و کاملا لعاب دهد .
تا آن زمان کوفته ریزه ها را آماده می کنیم . یک عدد پیاز را رنده کرده و آب اضافی آن را می گیریم . گوشت چرخ کرده ، نمک و فلفل را اضافه کرده و ورز می دهیم تا کاملا باهم مخلوط شوند . سپس از گوشت مقدار کمی برداشته و توپ های کوچکی درست کرده و در ظرف می چینیم .
کوفته ریزه ها را در یخچال قرار می دهیم تا خودش را بگیرد .
بعد از پخت برنج و لپه ، سبزی آش را اضافه کرده و اجازه می دهیم تا سبزی آش نیز به مدت یک ربع بپزد و بعد کوفته ریزه ها را اضافه می کنیم .
در پایان نمک شوربا را نیز اضافه کرده و زیر حرارت را خاموش می کنیم .
آش شوربا را در ظرف مرد نظر کشیده و روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین می کنیم .
شوربا را می توانید با ماست و یا لیموی تازه سرو کنید .

طنز جبهه ( 67 )

Related image

 

سیزده ، چهارده سالش بود ولی بلندهمت ، بزرگ مرد .


بعضی اوقات سربه سرش می گذاشتیم .


–  آخه تو با این جسم کوچک و جثه ضعیف اینجا اومدی چی کار؟


نگاه معنی دار کرد و گفت : هدف بزرگم کم و کاستی هیکلم رو جبران می کنه ...


 

       " شادی روح شهدای نوجوان صلوات "

میلاد امام رضا ( ع) مبارک

Related image

باید غبار صحن تو را طوطیا کنند

 « آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند»

 

 هو هوی باد نیست که پیچیده در رواق

 خیل ملائکند رضا یا رضا کنند

 

 بازار عاشقان تو از بس شلوغ شد

 ما شاعرت شدیم که مارا سوا کنند

 

 «هر گز نمیرد آنکه دلش» جلد مشهد است

 حتی اگر که بال و پرش را جدا کنند

 

 هر کس به مشهد آمد و حاجت گرفت و رفت

 او را به درد کرببلا مبتلا کنند

 

 دردی عظیم و سخت که آن درد را فقط

 با یک نگاه گوشه ی چشمت دوا کنند

 

 از آن حریم قدسی ات آقای مهربان

 «آیا شود که گوشه ی چشمی به ما کنند»

 

سید حسن رستگار

محیط زیست در حال نابودی

 روزی می رسد که پرندگان فقط در کتاب ها حضور دارند

 

 

" جام جم "

آش عدس 111


زمان آماده سازی
30 دقیقه
حداکثر زمان پخت
180 دقیقه
مناسب برای
3 نفر
1/2 پیمانه پلوپز
عدس
1/2 پیمانه پلوپز
برنج
1 عدد بزرگ
پیاز
2 پیمانه پلوپز
جعفری و گشنیز
2 پیمانه
آب قلم گوساله
1 قاشق چای خوری
نعنا خشک
1 قاشق چای خوری
زردچوبه
به مقدار لازم
نمک و فلفل
به مقدار لازم
کشک
4 حبه
سیر
آش عدس


آش عدس ، یکی از خوشمزه ترین آش ها است و چون در آن از گشنیز و جعفری استفاده می شود ، عطر بی نظیری دارد .


برای تهیه آش عدس ، ابتدا عدس ها را با مقداری آب روی حرارت می گذاریم تا نیم پز شود . سپس برنج ( بهتر است از برنج نیمه استفاده کنید ) را که از قبل خیس کرده ایم را به همراه آب قلم به عدس ها اضافه کرده و اجازه می دهیم تا عدس ها و برنج کاملا پخته و برنج آن باز شود . ( اگر عدس شما زود پز است می توانید برنج و عدس را باهم روی حرارت بگذارید تا بپزند )
یک عدد پیاز بزرگ را خلالی کرده و در مقدار کمی روغن تفت می دهیم تا سرخ شود . سپس سیر رنده شده ، زردچوبه و فلفل را نیز اضافه کرده و بعد از اینکه بوی سیرها در آمد به آش عدس اضافه می کنیم .
گشنیز و جعفری را خوب شسته و کنار می گذاریم تا آب آن کشیده شود ، سپس خرد کرده و بعد از اینکه عدس ها پخت و برنج کاملا وا رفت ، به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم تا آش عدس ما به مدت نیم ساعت دیگر نیز بپزد و حسابی جا بیفتد .
بعد از پخت ، آش عدس را در ظرف مورد نظر کشیده و در صورت تمایل روی آن را با نعنا داغ و پیاز داغ تزئین کرده و با کشک و یا ماست سرو می کنیم .
البته در صورت تمایل می توانید ۲۰ دقیقه آخر پخت به آش عدس ، مقداری کشک نیز اضافه کرده و بگذارید بپزد .

آش آلو 110


زمان آماده سازی
30 دقیقه
حداکثر زمان پخت
180 دقیقه
میزان دشواری
متوسط
مناسب برای
4 نفر
وعده غذایی
نهار و شام
نوشته شده توسط
ارسال شده در
300 گرم
آلو بخارا
200 گرم
رشته آش
100 گرم
نخود
100 گرم
لوبیا چیتی
2 عدد
گوجه فرنگی
1 عدد
پیاز
2 قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی
1 قاشق چای خوری
زردچوبه
به مقدار لازم
نمک و فلفل
آش آلو

آش آلو ، یکی از آش های خوشمزه و لذیذ ساوه است که طرز تهیه راحتی دارد و می توان آن را برای شب های سرد زمستان آماده و سرو کرد .
سایت آشپزی آیکابان طرز تهیه آش آلو ( ساوه ) را آموزش می دهد .
برای تهیه آش آلو ، ابتدا نخود و لوبیا چیتی را از روز قبل خیس کرده و چندین بار آب آن را عوض می کنیم تا نفخ آن برود .
یک عدد پیاز را نگینی خرد کرده و در مقدار کمی روغن تفت می دهیم تا سرخ شوند . سپس فلفل ، زردچوبه و پوره گوجه فرنگی را نیز اضافه کرده و تفت می دهیم تا گوجه کمی پخته و به روغن بیافتد. رب گوجه فرنگی را نیز زده و تفت می دهیم تا بوی خامی آن نیز گرفته شود .
نخود و لوبیای خیس شده را آبکش کرده و به مواد بالا اضافه می کنیم و بعد از کمی تفت دادن ، به آن آب را اضافه کرده و زیر حرارت را کم می کنیم تا با حرارت ملایم حبوبات ما به مدت ۲ تا ۳ ساعت بپزند و نرم شوند .
بعد از اینکه حبوبات پخته شد ، آلو بخارا را که از ۲۰ دقیقه قبل خیس کرده ایم را به آش آلو اضافه کرده و اجازه می دهیم تا آلوها نیز بپزند . ( ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان لازم است )
حالا رشته آش را هم اضافه کرده و اجاه می دهیم تا رشته ها نیز نرم و لعاب دار شوند .
بعد از اینکه آش آلو پخت و جا افتاد آن را در ظرف مورد نظر کشیده و سرو می کنیم .
خواص آلو بخارا :
آلو بخارا برای از بین بردن حالت تهوع بسیار مفید است . بنابراین افرادی که حالت تهوع و سرگیجه دارند ، می توانند روزانه چند عدد آلو مصرف کنند ..
طبع آلو سرد بوده و بنابراین گزینه مناسبی برای افراد گرم مزاج محسوب می شود .
آلو برای درمان کم خونی ، ضعف و خستگی نیز به کار می رود .
آلو ملین است و برای درمان یبوست نیز به کار می رود .