اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

تاتلی شانه


زمان آماده سازی
60 دقیقه
حداکثر زمان پخت
30 دقیقه
2 پیمانه
آرد
2 عدد
تخم مرغ
130 گرم
کره
3 قاشق غذا خوری
پودر شکر
1 قاشق غذا خوری
پودر نارگیل
1 قاشق غذا خوری
نشاسته ذرت
1 قاشق غذا خوری
ماست
1 قاشق مربا خوری
بکینگ پودر
100 گرم
پودر گردو
1 لیوان
آب
1/2 لیوان
گلاب
1 1/2 لیوان
شکر
2 قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده
به مقدار لازم
پودر هل
تاتلی شانه


برای تهیه شیرینی تاتلی شانه ، ابتدا شربت آن را آماده می کنیم . دو قاشق شکر ، آب و گلاب را داخل ظرفی ریخته و روی حرارت قرار می دهیم تا بجوش آید . سپس اجازه می دهیم تا به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت بماند و کمی غلیظ شود و بعد از روی حرارت برداشته ، زغفران را به ان اضافه کرده و در جای خنکی قرار می دهیم تا کاملا سرد شود .


برای مواد میانی شیرینی تاتلی شانه هم پودر گردو ، ۱ قاشق پودر شکر ، پودر هل و کمی گلاب را باهم ترکیب می کنیم تا مانند خمیر شود .
برای تهیه خمیر ، ابتدا یک عدد تخم مرغ کامل و یک سفیده تخم مرغ ، پودر شکر ، کره به دمای محیط رسیده و نرم شده ، کمی اسانس و یا پودر هل ، ماست ، پودر نارگیل و نشاسته ذرت را داخل کاسه ای ریخته و آنقدر هم می زنیم تا تمامی مواد کاملا باهم ترکیب شوند . سپس آرد را کم کم اضافه کرده و ورز می دهیم تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید . ( مقدار آرد این دستور ۲ تا ۲٫۵ پیمانه است که برای من ۲ پیمانه کافی شد )
حالا از خمیر ، به اندازه یک گردو برداشته و روی شانه باز می کنیم . ( بهتر است دانه های شانه کمی درشت باشد تا شیرینی تاتلی شانه شما نمای بهتری بگیرد . من چون در دسترس نداشتم از شانه دانه ریز استفاده کردم )
کمی از خمیر گردویی روی آن گذاشته و بعد به آرامی خمیر را بسته و از دو طرف به صورت هلال در می آوریم و در سینی فر قرار می دهیم .
تمامی خمیر ها را به همین روش آماده کرده و در سینی فر قرار می دهیم . سپس به زرده تخم مرغ باقی مانده کمی زعفران اضافه کرده و سطح شیرینی ها را رومال می کنیم . حالا وسط شیرینی ها بادام قرار داده و سینی فر را به مدت ۳۰ دقیقه در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا بپزد و طلایی رنگ شوند .
سپس شیرینی تاتلی شانه را از فر خارج کرده و همان طور که داغ است ، شربت آماده شده را روی آن ریخته و اجازه می دهیم تا شربت کاملا به خورد شیرینی ها برود . سپس با کمی پودر پسته تزئین و در ظرف مورد نظر قرار می دهیم .

سجاده‌ام کجاست؟


 Related image

 

سجاده‌ام کجاست؟

 

می‌خواهم از همیشه این اضطراب برخیزم

 

 این دل گرفتگی مداوم شاید


تأثیر سایه من است


که این سان گستاخ و سنگوار


 

بین خدا و دلم ایستاده‌ام
 

  سجاده‌ام کجاست؟

 
 

 " سلمان هراتی "

 

پدر


Related image

 

پدرم خیلی زیبا و مؤثر به ما تذکر مے داد؛


دعوا کردنش همیشه غیر مستقیم بود؛


یعنے اصلا دعوا نمے کرد ؛


و سرمان داد نمے کشید ...

 

وقتے کار اشتباهے مے کردیم،


صدایمان مے کرد و ما را مے برد توےاتاقش،


مے نشستیم کنار هم ؛


بابا سوره ے والعصر را مے خواند ...


حالا من دل توے دلم نبود که من چے کار کردم!؟


آن قدر زیبا و با ادب حرف مے زد


که به خودم قول مے دادم دیگر اشتباهم را تکرار نکنم.



شهید سپهبد علے صیاد شیرازے

 

کسانی که از هم می‌پرسند: «چگونه هنوز هم زنده ایم؟»


 Image result for ‫تصویر فصل بهار‬‎

 

در خیابان کسانی هستند که به آدم نگرانی تعارف می‌کنند


اما من که دغدغه خوشبختی‌ام نیست


 

به شادی این خوشبخت‌های کوچک می‌خندم


پس می‌آیم با زنبیل‌هایی از ترانه و آویشن


و مردانی را سلام می‌دهم


که تو را در تنفس خود دارند



و یک لبخند تو را


به هزار بار عافیت محض


ترجیح می‌دهند


 

کسانی که از هم می‌پرسند:


«چگونه هنوز هم زنده ایم؟»


نشاط سرودهایم را حفظ می‌کنم


و ترانه‌هایم را از زیبایی می‌آکَنَم


و با تمام حنجره‌های صبور


 

آواز می‌خوانم
 

 

نشاط سرودهایم را حفظ می‌کنم


میان آفتاب و مردم راه می‌روم


و ترانه‌هایم را که از امید سرشارند


در جیبشان می‌ریزم


در سبدهای خالیشان


 

در دلشان
 

 

و دفتر لبخندهایم را


با مردم کوچه و خیابان

 

ورق می‌زنم
 

 

با کودکان امسال


مردان سال‌های دیگر


که منشور تحقّق آفتاب را


در سر انگشتان خویش دارند


کودکانی روشن


کودکانی از پشت آفتاب


 

از صلب سخاوتمند بهار
 

 

کودکانی که هر پنجشنبه عصر


در بهشت شهیدان


آینده وطنم را به شور می‌نشینند

 

کودکانی که مسیر بهار را تعیین می‌کنند
 

 

نشاط سرودهایم را حفظ می‌کنم


و ترانه هایم راز آب و آفتاب پر می‌کنم


برای بهاری که هست

 

برای بهاران در راه
 

 

نشاط سرودهایم را حفظ می‌کنم


با تمام حنجره های تشنه


فریاد می‌زنم:


تحقق آفتاب حتمی است


 

پرندگان می‌آیند
 
 
" سلمان هراتی "

گناهانی که دنیا و آخرت انسان را تباه می کند :


 Related image

 

گناهانی که دنیا و آخرت انسان را تباه می کند : 

 

1- ظلم به مردم


2- خوردن مال یتیم


3- آبروی کسی را بردن


4- مال حرام


5- نخواندن نماز

شکلات مغزدار

زمان آماده سازی

30 دقیقه
100 گرم
شکلات سفید
100 گرم
شکلات تلخ
2 قاشق غذا خوری
کره بادام زمینی
به مقدار لازم
پشمک
شکلات مغزدار


برای تهیه شکلات مغزدار ، ابتدا شکلات تخته ای که می توانید از نوع تلخ ، شیری و یا سفید استفاده کنید را خرد کرده و در کاسه ای روی حرارت غیر مستقیم مانند بخار کتری و یا سماور قرار می دهیم تا ذوب شود .
سپس داخل قالب مخصوص شکلات را که بهتر است سیلیکونی باشد را به شکلات آغشته می کنیم به طوری که دیواره های قالب نیز با شکلات کاملا پوشانده شود . سپس قالب را روی کاغذ روغنی بر می گردانیم تا شکلات های اضافی خارج شود .
حالا قالب را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه داخل فریزر قرار می دهیم تا ببندد .
شکلات های روی کاغذ روغنی را با یک کاردک جمع کرده و دوباره ذوب می کنیم .
قالب را از فریزر خارج کرده و داخل آن را با پشمک و یا ترکیب کره بادام زمینی و کمی شکلات آب شده پر می کنیم .
سپس دوباره در قالب شکلات ریخته و در فریز قرار می دهیم .
شکلات مغزدار پشمکی و کره بادام زمینی ما بعد از ۱۰ دقیقه آماده است .
قالب را از فریزر خارج کرده و شکلات ها را به آرامی از قالب جدا می کنیم .
شکلات مغزدار را در ظرف مورد نظر چیده و با یک فنجان چای سرو می کنیم .

کاپ کیک قهوه


زمان آماده سازی
30 دقیقه
حداکثر زمان پخت
30 دقیقه
مناسب برای
8 نفر
1 3/4 پیمانه
آرد
3/4 پیمانه
روغن مایع
3/4 پیمانه
آبجوش
2 1/2 قاشق چای خوری
بکینگ پودر
3 عدد
تخم مرغ
2 بسته
قهوه فوری
1 قاشق غذا خوری
ماست
1/2 قاشق چای خوری
پکنیک پادر
1/4 قاشق چای خوری
وانیل
1/4 قاشق چای خوری
نمک
کاپ کیک قهوه



برای تهیه کاپ کیک قهوه ، ابتدا آرد ، بکینگ پودر ، نمک ، جوش شیرین و پودر کاکائو را باهم ترکیب کرده و ۳ بار الک می کنیم . فر را هم با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود .
تخم مرغ را در کاسه ای شکسته و شکر و انیل را به آن اضافه کرده و آنقدر هم می زنیم تا حجم آن سه برابر شده و سفید رنگ شود . سپس روغن مایع و یک قاشق ماست را هم اضافه کرده و هم می زنیم . حالا پودر قهوه فوری را با آبجوش ترکیب کرده و به مایع بالا اضافه کرده و هم می زنیم . در پایان ترکیب مواد خشک را که از قبل الک کرده ایم را آرام آرام و در چند مرحله اضافه کرده و با کاردک مخلوط می کنیم .
قالب های کاپ کیک را با کپسول مخصوص پوشانده و از مایع کیک داخل آن قالب ها ریخته به طوری که ۳/۴ قالب ها را پر کند .
در صورت تمایل روی کاپ کیک ها کمی شکلات چیپسی و شکلات تخته ای خردشده ریخته و قالب ها را در فر از قبل گرم شده به مدت نیم ساعت قرار می دهیم تا بپزند و بوی خوش کاپ کیک قهوه به مشام برسد .
سپس کاپ کیک های آماده شده را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم تا خنک شوند .
در صورت تمایل روی کاپ کیک ها را تزئین و با یک فنجان چای و یا قهوه سرو می کنیم .

میلاد دریای سخی امام علی ( ع) مبارک

 

 

Related image

 


امشب شب ولادت مولای ما علی است


سلطان دین و دل، شه ارض و سماء علی است



 

با گوش دل شنو که به یمن قدوم او

تسبیح اهل هر دو جهان ذکر یا علی است

 
 
دریای علم و معرفت و عشق و بندگی 

سرچشمه کرامت بی منتها علی است


 

سالار صحنه های نبرد و امیر حق 


 آموزگار واقعهء نینوا علی است



 

 

ای آنکه دل شکسته ای از جور روزگار 


بر هر بلا و رنج و مصیبت دوا علی است





زین در کجا روی که نیابی به هیچ روی


بهتر از آن سرای که صاحب سرا علی است




دست نیازت ار ز سر صدق شد بلند 


آن کس که بی دریغ نماید روا علی است




ای مدعی تو غره به طاعات خویش و من 


دارم امید آنکه شفیع همه علی است


میلادامام علی ( ع) مبارک

 

Image result for ‫تصویر گل محمدی نارنجی‬‎

 


آن کسی که شراب می‌نوشاند به شما در الست من بودم


اولین باده خور خود ساقی است، اولین مرد مست من بودم


 

در ازل نور او که شد پیدا، تا صدا زد: که این منم لیلا


اولین عاشقی که پیمان با لب پیمانه بست من بودم


 

روز خیبر که اهل منسب ها در فرارند پشت مرکبها


آن که لرزاند پشت مرحب ها ذوالفقاری بدست من بودم

 

لرزه افتاد بر تن خیبر تا زدم داد: این منم حیدر


آن که بر شانه‌های پیغمبر لات و عُزّا شکست من بودم


 

من علی از علی چه می‌دانی؟ من علی معنی مسلمانی


پادشاهی که کنج ویرانی با گدایان نشست من بودم


 

شاه عشقم نشسته بر صدرم، شیر احزاب و حیدر بدرم


عالِمی که بلندی قدرم راه دل را نبست من بودم


 

یک نفر رد شد از دل دریا، دیگری مرده زنده کرد اما


سرو نازی که بین این گل ها  از همه بهترست من بودم


 

عشق نسلی به نسل با من بود آدم از روز وصل با من بود


عالم از ذات و اصل با من بود تا جهان بود و هست من بودم

 

عـزت آل پیمـــبر ، عاشــــق جانـان علی


 

Image result for ‫تصویر گل محمدی نارنجی‬‎

 

اسوه تقـوی علی و مظــهر ایمــان علی


عـزت آل پیمـــبر ، عاشــــق جانـان علی

 


منشــاء جـود و سخاوت ، موج دریای وفا


لعل رخشـــان ولایت ،گوهــر تـابـان علی

 


منبع مهــر و محبت ، صــاحب لطف و کرم


افتـــخار شیـعیان و آیت الـرحمــــان علی

 

به مناسبت ولادت امام علی(ع)


امیرالمومنین(ع)؛ باب علم نبی و رکن امامت/ دلایل اهمیت نهج البلاغه

 

امیرالمومنین
  
  
نویسنده کتاب «زمانه ما و نهج البلاغه» گفت: عمده نهج البلاغه مربوط به دوران حکومت امیرالمومنین(ع) است و سخنان امامی است که در یک چالش عینی و انضمامی با مسائل درگیر شده و سخن می گوید.

 ظرفیت نهج البلاغه در پاسخ به مسائل امروز ما مسئله ای است که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است. سوالات جدید امروز ما با عرضه به نهج البلاغه می تواند پاسخ های راهگشایی برای ما داشته باشد. تأمل در نهج البلاغه و مطالعه آن می تواند ما را در ارائه الگویی در مورد نحوه عمل امیرالمومنین در مواجهه با مسائل مختلف به دست دهد. آنچه مورد تأکید است این است که تاکنون نهج البلاغه جایگاه واقعی خود را در میان دیگر کتب روایی نیافته است و به نوعی مهجور بوده است.

به مناسبت ۱۳ رجب و میلاد حضرت امیرالمومنین(ع) در گفتگو با فرزاد جهان بین، استاد دانشگاه و مصطفی دلشاد تهرانی، نهج البلاغه پژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در مورد نهج البلاغه و ظرفیت های آن به گفتگو نشستیم؛

فرزاد جهان بین در مورد اهمیت و جایگاه نهج البلاغه گفت: نهج البلاغه از دو جهت در این بین جایگاه مهمی در بحث سنت پیدا می کند. اولی مربوط به جایگاه امیرمومنان است. امیرالمومنین باب علم نبی است. جناب احمد ابن حنبل می گوید: «به آن اندازه که برای علی(ع) فضائل صحیح وارد شده برای هیچیک از صحابه وارد نشده است». او می گوید که «علی را نمی توان با هیچیک از صحابه مقایسه کرد». ابن عباس می گوید: «علی(ع) چهار ویژگی دارد که دیگران ندارند. وی نخستین کسی است که با رسول خدا نماز خوانده است، در هر جنگی پرچم رسول خدا را در دست داشته، در هر ستیزی که دیگران گریخته اند ایستادگی کرده و کسی است که رسول خدا را غسل داده و در قبر نهاد.»

وی ادامه داد: زید بن ثابت به امام عرض کرد که «جایگاه تو نسبت به رسول خدا جایگاهی است که احدی با آن نمی تواند برابری کند.» خود آن حضرت در نهج البلاغه می فرماید که «نسبت من به رسول خدا، مانند نسبت دو شاخه ای است که از یک ریشه و بن برآمده باشد یا مانند نسبت ساعد به بازوی دست است که آرنج در وسط آنها قرار دارد و هر دو، از استخوان شانه روئیده اند». در آن حدیث بسیار صحیح، پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: «منزلت تو به من مثل منزلت هارون به موسی است جز اینکه نبی ای بعد از من وجود ندارد». روایت هایی از این دست بسیار است که در مورد شأن امیرالمومنین نقل شده است. بر همین اساس است که امیرالمومنین تنها کسی است که ادعا کرده «سلونی قبل ان تفقدونی» از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست بدهید که من به راه های آسمان از راه های زمین آشناترم.


امیرالمومنین در سنت بعد از پیامبر جایگاه برجسته ای دارد و رکن امامت است و بقیه ائمه نیز 


جایگاه ویژه ای برای امیرالمومنین نسبت به خود قائل بودند


وی افزود: به هر حال امیرالمومنین(ع) در سنت بعد از پیامبر(ص) جایگاه برجسته ای دارد و رکن امامت است و بقیه ائمه نیز جایگاه ویژه ای برای امیرالمومنین(ع) نسبت به خود قائل بودند. امام سجاد(ع) با آن عظمت روحی و معنوی که داشت و به سید الساجدین معروف است وقتی از ایشان در مورد شدت عبادت سوال شد فرمودند این در مقابل عبادت جدم امیرالمومنین چیزی نیست.

نویسنده کتاب «زمانه ما و نهج البلاغه» گفت: نکته دوم اینکه عمده نهج البلاغه مربوط به دوران حکومت امیرالمومنین است. از این جهت این سخنان کسی است که در یک چالش عینی و انضمامی با مسائل درگیر شده و سخن می گوید. لذا نهج البلاغه از این دو جهت برای ما بسیار مهم می تواند باشد. مخصوصا در شرایط امروز ما که اسلام بعد از قرن ها حکومتی به نام جمهوری اسلامی تشکیل داده که تجربه آن پیش روی ماست.

وی ادامه داد: قریب به ۳۰۰ شرح بر نهج البلاغه نوشته شده و این نشانگر اهمیت نهج البلاغه و توجه به آن است. شاید کمتر کتابی است که اینقدر مورد توجه قرار گرفته است. منتهی عواملی وجود دارد که در مجامع علمی ما کمتر به نهج البلاغه پرداخته شده است. به عنوان نمونه پارادایم حاکم در بررسی اسناد مهم است. دو مکتب وثوق صدوری یا خبری و سندی یا مخبری در همین باره است. تا قبل از مرحوم شهید ثانی در سند بیشتر خود محتوا مورد توجه قرا می گرفت. اما از زمان مرحوم شهید ثانی به طور انحصارگرایانه ای بر وثوق مخبری تاکید شد. در اینجا بحث مرسل بودن نهج البلاغه مطرح می شده است. مرسل یعنی رها شده و در اصطلاح علم حدیث به حدیثی گفته می شود که راوی آن معصوم را درک نکرده باشد؛ خواه واسطه تا معصوم یک نفر و یا بیشتر باشد. از آنجا که سید رضی در قرن چهارم می زیست شایسته بود که نام راویان را تا امام علی علیه السلام ذکر می نمود و به یک باره نمی گفت: «و من کلامه علیه السلام» و یا «من خطبه علیه السلام». 


مرحوم سیدرضی که نهج البلاغه را جمع آوری کرده در مقام جمع آوری یک کتاب فقهی


 و حدیثی  نبوده و ایشان به دنبال تدوین کتابی در حوزه بلاغت و فصاحت بوده است


وی افزود: اینجا باید گفت که مرحوم سیدرضی که نهج البلاغه را جمع آوری کرده در مقام جمع آوری یک کتاب فقهی و حدیثی نبوده و ایشان به دنبال تدوین کتابی در حوزه بلاغت و فصاحت بوده است. لذا نیاز نمی دیده که اسناد روایات را ذکر کند. به خاطر همین بر خلاف کتاب هایی مثل کافی و وسائل الشیعه و... در نهج البلاغه سلسله روات نقل نمی شود. همین باعث شده که نهج البلاغه خیلی مورد اعتنا قرار نگیرد و یک نوع مهجوریتی برای آن ایجاد شود.

جهان بین گفت: البته الان روی اسناد نهج البلاغه خیلی کار شده است و کتاب های مهمی در زمینه اسناد نهج البلاغه تدوین شده که تا حدودی این نقص را جبران می کند. کتاب هایی مانند «مصادر نهج البلاغه و أسانیده» عبدالزهراء حسینی خطیب از این جمله است. سند بسیاری از خطب و نامه ها در کتاب های قبل از سید رضی وجود دارد.

وی ادامه داد: در محیط عمومی نیز باید گفت نهج البلاغه قدری سخت است و متن آن متن به نسبت دشواری است و ترجمه های خوبی هم از آن نشده بود. البته الان این نقیصه تا حدود بسیار زیادی حل شده است. لذا در محیط عمومی لازم است فرهنگ سازی مناسبی در این باره انجام شود.

وی گفت: با قاطعیت می توانم عرض کنم که الان بیش از هر زمان دیگری عطف توجه به نهج البلاغه بیشتر شده است و روز به روز این توجه، بیشتر هم می شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: نهج البلاغه ویژگی هایی دارد که بعد از قرآن آن را  منحصر به فرد می کند. اول، ایجاز در عین غنای مطالب است. امیرالمومنین سخن زائدی نفرموده است. نه کوتاه سخن گفته و نه بلند. بلکه مفید سخن گفته اند، «خیر الکلام ما قل و دل»، مثلا می فرمایند «تخففوا تلحقوا»، سبکبار شوید تا ملحق شوید و یا فرمود «قیمَةُ کُلُّ امرءٍ مَا یُحسِنُهُ»، ارزش هر شخصی به اندازه آن چیزی است که دوستش دارد. در جمله دیگری مثلا فرمودند «مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْهُ»، هر کس به دنیا نگاه کند، دنیا او را کور می کند و هر کس با دنیا نگاه کند، دنیا او را بینا می کند. یعنی با حرف «به» یا «با» بحث نگاه به دنیا را توضیح داده اند.

وی ادامه داد: دوم آنکه، در نهج البلاغه نگاه کامل و غیر گزینشی به مفاهیم دینی داریم. مثلا حضرت هیچگاه زهد را به معنای گوشه نشینی و عزلت و رهبانیت توضیح نداده است، زهدی که ایشان توضیح می دهد در متن زندگی و در درگیری با آن است. شما برای زندگی تلاش می کنید و برای آن جدیت دارید اما شما هیچگاه دلبسته به زندگی نمی شوید.

وی گفت: حضرت وقتی به کسی که گوشه عزلت گزیده بود معترض شد، آن فرد در پاسخ گفت که خود شما نیز خرقه پشمینه می پوشید و به خود سخت می گیرید اما حضرت پاسخ داد که خداوند بر امرای عدل واجب نموده که با ضعیف ترین مردم خود را همراه کنند که فقر برای آنها قابل تحمل باشد.

وی افزود: امیرالمومنین اینگونه نبودند که گوشه ای بنشینند و در سیاست دخالتی نداشته باشد. عرفان امیرالمومنین  با حماسه قرین است. ما با انسانی مواجه هستیم که در میدان جنگ قدرتمندترین است. ایشان در نامه ۴۵ می فرماید که اگر تمام عرب پشت به پشت هم بدهند من در مقابل آنها پشت نمی کنم و اگر فرصتی پیدا کنم به آنها حمله می کنم و تمام تلاش خود را خواهم کرد که زمین را از لوث وجود این «شخص معکوس و جسم مرکوس» -یعنی معاویه- پاک بکنم.  اما همه این فعالیتها برای خداست. اموال بیت المال را در جمعه ها می شستند و دو رکعت نماز می خواندند و بیان می کردند که در روز قیامت برای من شهادت بدهید.


نهج البلاغه و کلام امیرالمومنین تفسیر قرآن است. بالای ۱۳۰ مورد امیرالمومنین در


 نهج البلاغه یا مستقیم به آیه قرآن استشهاد کرده و یا آیه را تفسیر کرده است. لذا اگر


 ما بخواهیم قرآن را بفهمیم باید به نهج البلاغه مراجعه کنیم


وی در پایان اظهار داشت: باید گفت نهج البلاغه و کلام امیرالمومنین تفسیر قرآن است. بالای ۱۳۰ مورد امیرالمومنین در نهج البلاغه یا مستقیم به آیه قرآن استشهاد کرده و یا آیه را تفسیر کرده است. لذا اگر ما بخواهیم قرآن را بفهمیم باید به نهج البلاغه مراجعه کنیم.

مصطفی دلشاد تهرانی در مورد ویژگی های نهج البلاغه گفت: شریف رضی طی ۱۶ سال، گزیده ای از مطالب به یادگار مانده از امیرالمومنین(ع) را انتخاب نمود و آن را سازمان بندی کرد. شریف رضی وقتی این کتاب را جمع آوری کرده چند ویژگی را در سبک کار خود رعایت کرده است. مهمترین ویژگی های سبک تالیف این است که این کتاب گزیده است و همه مطالب امیرالمومنین نیست. دوم اینکه سید رضی با نگاه زیبایی شناختی خودش، بلیغ ترین مطالب را انتخاب کرده است و به واقع شاهکار کرده و نهج البلاغه به واقع راه روشن بلاغت است.

وی ادامه داد: اما این کتاب اگرچه از نظر بلاغت، در اوج است، اما از نظر محتوا راه روشن هدایت، سیاست، تربیت، اخلاق، انسان شناسی و... است. ویژگی سومی که در سبک این کتاب لحاظ شده این است که شریف رضی جامع نگری کرده یعنی از انواع مطالب امیرمومنان(ع) گزینش کرده است، لذا این کتاب از نظر تنوع بی مانند است.

وی افزود: چهارمین ویژگی کار او این است که روایات را مرسل آورده یعنی برای آنها به غیر از ۱۷ مورد، آن هم به طور کلی، سندی ذکر نکرده است. دلیل آن هم این است که می خواسته کتابی تالیف کند که نشان دهد مطالب امیرالمومنین(ع) در اوج بلاغت است، لذا سند موضوعیت نداشته و خود کلام باید خودش را نشان می داده است. در ضمن، این روایات معروف و مشهور بوده است و تقریبا همه، آنها را از امام می دانسته اند.

دلشاد تهرانی گفت: ویژگی پنجم این است که خود سید رضی به صحت صدوری این روایات قائل بوده است. البته به نظرم مواردی در نهج البلاغه هست که نمی تواند از امیرالمومنین باشد و در صحت صدوری آنها تردید است، ولی در مجموع این کتاب از نظر محتوا، زبان، ساختار و... مطمئن ترین منبع حدیثی ماست.

وی افزود: اگر بخواهیم بگوییم نهج البلاغه امروز به چه درد ما می خورد، باید توجه داشته باشیم که مسائل امروز ما چیست و آیا نهج البلاغه نسبت به آن مسائل حرفی دارد یا خیر؟ مشکلات و مسائل بشر امروز را اگر لیست کنیم آیا بزرگترین مشکل بشر امروز بی اخلاقی و آسیب های اخلاقی نیست؟ آیا مسئله بشر امروز فقدان معنای زندگی نیست؟ آیا مشکل بشر امروز آسیب های تربیتی و جنگ و خونریزی و رفتارهای اجتماعی نادرست و... نیست؟


اگر مسائل را استخراج کنیم و آنها را به نهج البلاغه عرضه کنیم می بینیم برای هر


یک از این مسائل حرف های راهگشا وجود دارد. لذا بعد از قرآن کریم هیچ کتابی به


 اندازه نهج البلاغه راهگشا نیست


وی ادامه داد: اگر مسائل را استخراج کنیم و آنها را به نهج البلاغه عرضه کنیم می بینیم برای هریک از این مسائل حرف های راهگشا وجود دارد. لذا بعد از قرآن کریم هیچ کتابی به اندازه نهج البلاغه راهگشا نیست. منتهی نکته ای که وجود دارد این است که ما وقتی به سراغ نهج البلاغه می رویم و مسئله ای به آن عرضه می کنیم، لازم است با روش مطالعه و تحقیق درست و علمی آن آشنا باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه دلایلی مبنی بر مهجوریت نهج البلاغه در جامعه امروز ما وجود دارد گفت: مهجوریت دو شکل دارد؛ یکی مهجوریت نام، عنوان، چاپ، ترویج و تدریس است و یکی هم مهجوریت در عمل، حضور در سبک زندگی و در جاری بودن در عرصه های مختلف فردی، اجتماعی و سیاسی است. در مهجوریت اول به نظرم امروز نهج البلاغه نسبت به دوره های گذشته از مهجوریت خارج شده است. تعداد ترجمه های نهج البلاغه و تعداد کتاب های موضوعی در مورد نهج البلاغه، پایان نامه ها و مقالاتی که در حوزه نهج البلاغه کار شده است و همچنین وجود مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نهج البلاغه و امور دیگر در این عرصه حاکی از توجه به نهج البلاغه است. اما آن چیزی که به نظر من مهجور است حاکمیت فرهنگ نهج البلاغه، زندگی علوی و اخلاق علوی در عمل است. در میدان عمل نهج البلاغه مهجور است.


آن چیزی که به نظر من مهجور است حاکمیت فرهنگ نهج البلاغه، زندگی علوی


 و اخلاق علوی در عمل است. در میدان عمل نهج البلاغه مهجور است


دلشاد تهرانی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) وقتی حکومت را به دست گرفتند، خطبه ای به عنوان سیاست کاری خود ایراد کردند که خطبه ۱۶ نهج البلاغه است و در آن فرمودند «وَ اللَّهِ مَا کَتَمْتُ وَشْمَة وَ لَا کَذَبْتُ کِذْبَة» یعنی به خدا سوگند هرگز به اندازه سرسوزنی چیزی را پنهان ندارم و هرگز هیچ نوع دروغی نگویم. برای اینها فعل ماضی به کار برده اند که به معنی قطعیت و آینده قطعی است.

وی افزود: کافی است این دو عنصر یعنی شفافیت کامل و پرهیز از دروغ و صداقت کامل در عرصه سیاسی و عرصه های دیگر زندگی حاکم شود، آیا بسیاری از چیزها درست نمی شود؟ آیا بخشی عمده از فسادها و نامردمی ها ریشه در عدم شفافیت و دروغ ندارد؟ اگر مسئولی دروغگو بود نباید اجازه مسئولیت پیدا کند و باید محاکمه شود.

وی گفت: امیرالمومنین(ع) قائل به این است که شما برای رسیدن به مقاصد خود نمی توانید از هر وسیله ای استفاده کنید. امروز عده ای برای رسیدن به مقصود خود از هر وسیله ای استفاده می کنند. امیرالمومنین(ع) می فرمایند «ما ظفر من ظفر الإثم به، و الغالب بالشّرّ مغلوب» یعنی پیروز نشد کسی که به وسیله گناه پیروز شده و کسی که به وسیله شر غلبه بکند شکست خورده است. شما ببینید که امروز برای رسیدن به یک میز ریاست چقدر دروغ و حقه بازی صورت می گیرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: حضرت می فرماید فرق من و معاویه در همین است: «وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِیَةُ بِأَدْهَی مِنِّی وَ لَکِنَّهُ یَغْدِرُ وَ یَفْجُرُ وَ لَوْ لَا کَرَاهِیَةُ الْغَدْرِ لَکُنْتُ مِنْ أَدْهَی النَّاسِ» یعنی به خدا قسم معاویه زیرک تر از من نیست، ولی او خیانت می‏ ورزد و گناه می ‏کند، و اگر غدر و مکر نکوهیده نبود، من از زیرک‏ ترین مردمان بودم.


ما وقتی از نهج البلاغه و سیره علوی سخن می گوییم به معنی یک زندگی مبتنی بر


 اخلاق و  درستی و قواعد انسانی و ایمانی است


وی گفت: بی حرمتی و زشت گویی و بی ادبی در مسائل امروز ما چقدر رایج است؟ ما نیازمندیم که از حضرت ادب و اخلاق بیاموزیم؛ و این مهجور است. در زمان جنگ صفین بود که حضرت دید دو نفر از اصحاب برجسته وی به شامیان دشنام می دهند، حضرت ناراحت شد و آنها را فراخواند و فرمود «انّی اکره لکم ان تکونوا سبّابین» من بیزارم از اینکه شما دشنام گو باشید. آنها تعجب کردند و گفتند مگر ما بر حق نیستیم و مگر آنها بر باطل نیستند؟ حضرت گفتند بله ما خود را بر حق می دانیم و آنها باطل اند ولی دشنام دادن و زشت گویی منطق ندارد.

وی در پایان گفت: حضرت چنانکه در خطبه ۲۰۶ نهج البلاغه آمده است فرمودند بگویید «اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصلِح ذاتَ بَینِنا وَ بَینِهم وَ اهدِهِم مِن ضَلالَتِهِم» یعنی خدایا خون ما و آنها را حفظ کن و میان ما و آنان را اصلاح کن و آنها را از گمراهی شان به هدایت درآر. این ادب و اخلاقی است که ما باید از امیرالمومنین(ع) بیاموزیم و حتی به دشمن خود زشت نگوییم. ما وقتی از نهج البلاغه و سیره علوی سخن می گوییم به معنی یک زندگی مبتنی بر اخلاق و درستی و قواعد انسانی و ایمانی است.

 

" خبرگزاری مهر "

دل‌ها همه منتظر برای فرج است ......


Related image

 

سخت است بدون تو تحمل به خدا


برگرد وسیله توسل به خدا


 

آن کس که تو انتظار داری نشدم


این جمعه خودت بیا توکل به خدا



*****



دل‌ها همه منتظر برای فرج است


در نای بنفشه‌ها نوای فرج است


 

ذکری که حجاب غیب از او می‌گیرد


ای عاشق منتظر، دعای فرج است

من دست‌های مهربانم را به تو می‌بخشم ......


Image result for ‫تصویر فصل بهار‬‎

 

من دست‌های مهربانم را


 به تو می‌بخشم


  

و در این بخشش


جز درک عشق گمشده‌ام


 هیچ نمی‌خواهم


 

 من و دلم


تماممان را به تو می‌بخشیم


تا حس زنده بودن خود را


که در نگاه معلوم یک مرد

 

در بخشش تمام به تو بازیابیم
 

 

من پاهایم را


در جسم فسرده خاک می‌کارم



و آب را


در عطش کویر


 زمزمه می‌کنم

 

 

و در این بخشش


معرفتی است


که من آن را


با هستی


و با زیبایی آن لحظه


که مرگ پس آن می‌آید


آشتی می‌دهم


 

" سلمان هراتی "

چرا فقط محتضر، عزرائیل را می بیند؟


 Related image


علت این که چرا فقط محتضر عزراییل را می بیند و اطرافیان محتضر او را نمی بینند،در


 آیه  زیر روشن می شود:


و لَوْ جَعَلْنَهُ مَلَکًا لَجَعَلْنَهُ رَجُلاً وَ لَلَبَسْنَا عَلَیْهِم‌ مَا یَلْبِسُونَ. انعام ۹

 

اگر بخواهیم‌ فرشته‌ای را پیامبر کنیم‌، هر آینه‌ او را مردی قرار خواهیم‌ داد، و بر آن ها 


مشتبه‌ خواهیم‌ ساخت‌ آنچه‌ را که‌ خود آنها بر خودشان‌ مشتبه‌ می سازند.

 

 بر این‌ اساس‌ هیچ‌ فرشته‌ای‌ به‌ عالم‌ مادّه‌ فرود نمی‌آید مگر آنکه‌ لباس‌ مادّه‌ بپوشد که 


دیده شود و اگر انسان‌ بخواهد او را ببیند، باید به‌ صورت‌ جسم و ماده‌ ببیند؛ در واقع


 زمانی‌ انسان‌ می تواند ملک‌ را به‌ صورت‌ واقعی‌ خود ببیند که‌ خودش‌ از عالم ماده 


جدا شده‌ باشد.


کسی که‌ بخواهد بمیرد ملک‌ الموت‌ را میبیند چون‌ از حالت مادی خارج شده و حالت‌ 


تجرّد پیدا نموده‌ است‌، لذا اطرافیان‌ عزرائیل را نمیبینند چون‌ در حالت مادی هستند.

 

معادشناسی ج۳ ص ۱۵

 

نکات طلایی عروج


 Related image

 


هیچ وقت دل این دو نفر رو نشکن :



1-  پدر


2- مادر


 

هیچ وقت این دو تا کلمه رو نگو :



1- دروغ


٢- غیبت


 

همیشه این دو تا جمله رو به خاطر بسپار :


 

1- آرامش با یاد خدا


2- دعای پدرو مادر


 

همیشه دوتا چیز و به یاد بیار:



1- دوستای گذشته رو


2- خاطرات خوبت رو



همیشه به این دو نفر گوش کن :



١-  فرد با تجربه


٢- معلم خوب


 

همیشه به دو تا چیز دل ببند :



١- صداقت


٢- صمیمیت


 

همیشه دست این دو نفرو بگیر:



١- یتیم


٢- فقیر